Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: dypen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:24

Tittel: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: dypensøndag 17. mars 2019, klokken 20:24
Broom, med Benny i spissen har testet Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron hvor Audi e-Tron er kåret til vinner. Hvordan er det mulig?

https://www.tv2.no/a/10383550/

Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: jkirkebosøndag 17. mars 2019, klokken 20:46
Sitat fra: dypen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:24
Broom, med Benny i spissen har testet Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron hvor Audi e-Tron er kåret til vinner. Hvordan er det mulig?

https://www.tv2.no/a/10383550/

Hvordan det er mulig? Det kommer jo helt an på hva de legger vekt på det? TMX har mest plass og lengst rekkevidde samt best ladenettverk. Den kan også trekke tyngst henger men den er også dyrest. Audien lader i teorien raskere, er litt stillere inne i kupeen og koster mindre. Design og slikt blir rimelig subjektivt, så det kommer an på hva testerne liker personlig.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Thomas Parslisøndag 17. mars 2019, klokken 20:46
Det fremgår av saken:

"teknisk svært avansert" "som vi hverken ser, eller knapt merker i det daglige"

Eller fordi det er en Audi, rett og slett...

At Model X har bedre rekkevidde, bedre bagasjeplass, raskere lading og et langt bedre utbygd ladenettverk teller ikke så mye for Audi-entusiaster.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: dypensøndag 17. mars 2019, klokken 21:07
Når du tester elbil, hva er viktig ... b.a. ladenettverk som er tilpasset bilen. E tron kan vel lade med 150kw, i beste fall får du 80kw men på de fleste stedene må du klare deg med 50kw. I testen er det vel ikke nevnt med ett ord hva som serveres på skjermen (skjermene) i bilene og at X'n kan serves og oppgraderes online. Pris er nevnt, konfigurer en e tron og en X utfra ditt behov for å se ... Rett bil å sammenligne med er vel X90D
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: z4rdsøndag 17. mars 2019, klokken 21:14
Slike tester er helt umulige. Jeg kunne personlig ha laget grundige tester hvor samtlige av bilene kunne ha stukket av med seieren. Spørsmålet er hva man vektlegger i testen, i tillegg til alt det subjektive når det kommer til design osv.

Poenget er vel at det er lite som egentlig skiller, bortsett fra ladenettverk da :p Men de har alle sine sterke og svake sider, så spørs bare hva man ønsker mer av og ikke klarer seg uten :)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Jon65søndag 17. mars 2019, klokken 21:55
Ut ifra teksten hadde det jo vært like lurt å si at det var uavgjort og at leseren selv får vurdere hva han/hun vektlegger mest. Men det gir kanskje ikke like mange klikk.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Løvesøndag 17. mars 2019, klokken 22:00
Hvordan det er mulig? E-Tron er den beste bilen av de tre, derfor er det mulig. Det er bare for tesla-eiere å venne seg til at andre produsenter sine biler blir kåret til beste el-bil. Det vil skje stadig oftere fra nå av.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 17. mars 2019, klokken 22:08
Det er jo ikke den beste bilen. Den er jo ikke bedre på annet enn støy.
Bilen er i tillegg tungvp bruke.
Ikke får man kjøpt den heller...
Audi lovet 500km rekkevidde..
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Løvesøndag 17. mars 2019, klokken 22:13
E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: dypensøndag 17. mars 2019, klokken 22:14
Trist for de som bruker tester «proffer» ved bilvalg, svaret får du når bilen skal brukes
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: crealsøndag 17. mars 2019, klokken 22:52
Model X er større, plass til mere bagasje, mere passasjerer, mer romslig kupe, lader langt raskere på superladere, har langt bedre ladenettverk og rimeligere lading, har bedre ombordlader, har merkbart lavere forbruk, har langt bedre autopilot, mer moderne interiør med storskjerm mm.

Sitat fra: Løve på søndag 17. mars 2019, klokken 22:13
E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersensøndag 17. mars 2019, klokken 22:56
Sitat fra: Løve på søndag 17. mars 2019, klokken 22:13E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).
Model X er bedre på ytelser, plass, hengervekt, førermiljø, førerassistentsystemer, superlading, treglading, app, osv.

De viktigste fordelene med e-tron er i mitt syn bedre vindusviskere, og bedre verkstedkapasitet.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Tellussøndag 17. mars 2019, klokken 23:20
Underholdende.

Model X har lengre rekkevidde. For de som vil ha størst mulig bil får den et poeng der også.

Ellers scorer vel e-Tron høyere på alle andre parametre av betydning.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2019, klokken 07:11
Sitat fra: Tellus på søndag 17. mars 2019, klokken 23:20
Ellers scorer vel e-Tron høyere på alle andre parametre av betydning.
X er vel best på det aller meste av målbare parametre - utenom støy. Audi er vel best på å ligne gamle fossile SUVer.

Så får det være opp til den enkelte hva man foretrekker, krever og tolererer.

Mangel på enpedalskjøring, ekstremt dårlig plassutnyttelse, dårlig akselerasjon, kort rekkevidde, gammeldags interiør, foreldet holdning til smarte løsninger og dårlig utbygd ladenettverk gjør ihvertfall Audien til test-taper for meg. Så får jeg heller leve med panelgapene til X, det er ihvertfall ikke en bil som irriterer meg hver gang jeg setter meg inn i den.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: sdsmandag 18. mars 2019, klokken 07:29
Det som er interessant er at Benny selv kjører Tesla og har evne til å se mer objektivt på testing enn mange her inne. E-tron har flere ting den er veldig god på som Matrix lys, luftfjæring (selv Teslabjørn kommenterte dette i sin test), støy, kvalitetsinteriør. Tesla er god på mange andre ting. Den perfekte bil finnes ikke, og det må bli opp til hver enkelt å bestemme hva som er viktigst. Testen til Broom er ikke perfekt, og av de testene som er gjort så likte jeg elbilforeningens sammenligning best. De konkluderte med 5 vinnere som alle gjorde det bra. Hvorfor ikke heller glede oss over at det finnes mer utvalg og konkurranse - noe som kommer oss kunder tilgode. Å si at Tesla er best på alt utenom støy blir bare barnslig.

Selv kjører jeg hverken Model X eller E-tron men en Model 3. Den har sine plusser og minuser også.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: z4rdmandag 18. mars 2019, klokken 07:53
Enig med siste. På samme måte som det er barnslig å si at Audi er best på alt av betydning.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2019, klokken 08:29
Sitat fra: sds på mandag 18. mars 2019, klokken 07:29
Å si at Tesla er best på alt utenom støy blir bare barnslig.
Det er ganske barnslig å kalle andres meninger barnslig når man ikke greier å forstå hva som skrives. Fint å holde diskusjonen saklig.

Merk at jeg skriver målbare parametre - akselerasjon, plass, forbruk, rekkevidde osv. Og deriblant støy som Audi er klart best på.

Så er det andre ting som ikke er så lett målbare som Audi og Jaguar likevel er klart bedre på, f.eks understell, seter, lys (lys er vel forsåvidt målbart) m.m.

I tillegg så er det andre ting som er rene preferanser, som interiørdesign, brukergrensesnitt o.s.v.

Ellers er det jo ganske åpenbart at man har forskjellige preferanser / behov, og velger bil ut i fra det (innenfor økonomiske rammer).

Det viktigste med slike tester er å få frem de forskjellige egenskapene til bilene, ikke å kåre vinnere.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 18. mars 2019, klokken 08:37
Sånn sett er det vel bedre at testerne skriver hvilken av bilene som er deres favoritt og hvorfor.
Men i en test jeg leste hvor Audi ble kåret til vinner ga beskrivelsen av konklusjonen meg bare mer trygghet i mitt valg. De vektla ikke det samme som meg, og noe de synes fungerte bra syntes jeg var tragisk dårlig.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 18. mars 2019, klokken 08:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. mars 2019, klokken 08:29Så er det andre ting som ikke er så lett målbare som Audi og Jaguar likevel er klart bedre på, f.eks understell, seter, lys (lys er vel forsåvidt målbart) m.m.
Det er jo ikke åpenbart at Audi er bedre enn Tesla på understell. Noe broom heller ikke påstår.

Utifra testen så er det tydelig at Audien er satt opp for komfort (mykere fjæring), mens Teslaen er satt opp for å være mer sporty (fastere fjæring). Hva man liker er helt individuelt. Personlig syns jeg en av de største fordelene med Model X er at man fortsatt kan kaste bilen gjennom en rundkjøring eller noe. Det er ikke like lett med en enda tyngre bil på mykere fjæring.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: jlanmandag 18. mars 2019, klokken 09:04
I en premium bil burde en jo kunne sette fjæringen slik det passer for anledningen. Jeg savner fortsatt min Citroen XM på akkurat det.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2019, klokken 09:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2019, klokken 08:41
Det er jo ikke åpenbart at Audi er bedre enn Tesla på understell. Noe broom heller ikke påstår.
Vektforskjellen mellom X og etron er neglisjerbar. Nå har vel Audi program som endrer fjæringskarakteristikken, så man kan tilpasse det etter ønske. Det mangler Tesla. I tillegg er jo X belemret med vibrasjoner fra understellet ved pådrag (kast i swaybars) som de enda ikke har løst. Så jeg vil påstå at det er åpenbart at Audi er bedre her, selv om det i utganspunktet er for mykt for noen.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: geearmandag 18. mars 2019, klokken 10:14
Sitat fra: turfsurf på mandag 18. mars 2019, klokken 09:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2019, klokken 08:41
Det er jo ikke åpenbart at Audi er bedre enn Tesla på understell. Noe broom heller ikke påstår.
Vektforskjellen mellom X og etron er neglisjerbar. Nå har vel Audi program som endrer fjæringskarakteristikken, så man kan tilpasse det etter ønske. Det mangler Tesla. I tillegg er jo X belemret med vibrasjoner fra understellet ved pådrag (kast i swaybars) som de enda ikke har løst. Så jeg vil påstå at det er åpenbart at Audi er bedre her, selv om det i utganspunktet er for mykt for noen.
2-3-400kg er ikke neglisjerbart... hadde alt ligget i batteripakken så kanskje, men det gjør det neppe.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 18. mars 2019, klokken 10:31
Nå har jeg et par timer bak rattet i E-Tron, og jeg vil påstå at den har bedre understell enn Model X.
Ujevnheter tas bedre og den har en rekke predefinerte program. Men den er satt opp jevnt over en del mykere enn Model X.

Når det gjelder karakteristikk - X er betydelig mykere og mer behangelig i standard høyde enn very low. Dermed har man mulighet til å endre stivhet ved å endre høyde. Det er også naturlig da very low vil være det åpenbare valget om man vil ha stivhet på svingete veier eller motorvei. Standard gir mer høyde og bedre demping av ujevnheter.

Hvis jeg kunne velge hadde jeg foretrukket understellet på E-Tron. Men sette manuell høyde på bilen var ikke så lett. Bitteliten indikator som viser aktuelt nivå og retning på justering. Det oppsettet var dårlig. Savnet stor, tydelig og enkel høydejustering istedenfor å pakke det inn i program.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: k1mandag 18. mars 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. mars 2019, klokken 10:31
Nå har jeg et par timer bak rattet i E-Tron, og jeg vil påstå at den har bedre understell enn Model X.
Ujevnheter tas bedre og den har en rekke predefinerte program. Men den er satt opp jevnt over en del mykere enn Model X.

Når det gjelder karakteristikk - X er betydelig mykere og mer behangelig i standard høyde enn very low. Dermed har man mulighet til å endre stivhet ved å endre høyde. Det er også naturlig da very low vil være det åpenbare valget om man vil ha stivhet på svingete veier eller motorvei. Standard gir mer høyde og bedre demping av ujevnheter.

Hvis jeg kunne velge hadde jeg foretrukket understellet på E-Tron. Men sette manuell høyde på bilen var ikke så lett. Bitteliten indikator som viser aktuelt nivå og retning på justering. Det oppsettet var dårlig. Savnet stor, tydelig og enkel høydejustering istedenfor å pakke det inn i program.

Hva er profil på dekkene på Audien du har erfaring med?
Merker selv stor forskjell på 19" vs 20", type dekk osv. For ikke å snakke om 22". Og som du nevner very low, vs standard høyde osv.
Har ikke selv prøvd e-tron, og lurer på om det på noen måte er med å avgjøre om understellet der er bedre eller ei?
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.hmandag 18. mars 2019, klokken 11:56
Jeg tror begge bilene jeg testet stod på Nokian piggfrie. Om det var 19 eller 20 er jeg ikke helt sikker på, men tipper 19.

Har 19 på egen bil samt testet 20 og 22.
Med kreftene som bor i bilen er det greit at det ikke er alt for mykt. Men 22 og very low blir fort litt stivt for en del vil jeg tro.

Det er nok kanskje ikke bedre for alle, men tipper de fleste vil foretrekke Etron sitt oppsett. Veldig bra på å maskere ujevnheter.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: turfsurfmandag 18. mars 2019, klokken 12:33
Sitat fra: gr på mandag 18. mars 2019, klokken 10:14
2-3-400kg er ikke neglisjerbart... hadde alt ligget i batteripakken så kanskje, men det gjør det neppe.
Forskjellen på 100D som de testet her og etron er vel ca 100kg. 2459 vs 2560 så vidt jeg kunne finne.  En forskjell på under 5%.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorElmandag 18. mars 2019, klokken 17:09
Jeg synes det er morsomt når Audi(kunder) eller andre merker, argumenterer med at 0-100 ikke spiller noen rolle. Det må være fra det sekundet, at Tesla kom på markedet, at dette ble totalt uinteressant.
Husker godt for noen år siden jeg hadde lyst på A3 og man fikk flotte hefter med informasjon om alle de forskjellige motorene; 1,4..1,6..1,8..1,9..2,0.. turbo ditt, turbo datt. Bensin eller Diesel. Og de skulle jo bruke så lite pr.mil.
MILJØVENNLIGE var de også :+1: :+1: :+1: :+1:
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crownmandag 18. mars 2019, klokken 18:04
Nå er det jo slik at for noen år siden var under 10 sekunder 0-100 ansett som raskt, og under 6 sekunder var det bare sportsbiler som hadde. På et eller annet tidspunkt blir det nok for biler som skal kjøre på vanlig vei for de fleste. På samme måten som at rekkevidden blir nok for de fleste når den kommer opp i 400km. Dermed er kravene til hurtighet og rekkevidde oppfylt, og andre kriterier kommer høyere på listen.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Løvemandag 18. mars 2019, klokken 18:30
Det er jo det. Min Leaf(!) imponerer jo folk som da vi var unge jaktet på akselerasjon og fart. Så at området 5-6 sekunder på 0-100 er metningspunktet for akselerasjon for de aller fleste i hverdagen virker ikke usannsynlig. Metningspunktet for sikkerhet, driftssikkerhet, opplevd kvalitet osv virker det derimot som om det er lenge igjen før en når metningspunktet på. Noe som virker tydelig når en ser på årets salgslister. E-Golf selger i imponerende mengder på tross av å være en begrenset bil rent elektrisk. Blir spennende å se hva I.D. vil ende opp med av salgstall. VAG vil nok dominere tronen for EV leveranser fra 2020 og i flere år fremover.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: crealmandag 18. mars 2019, klokken 18:56
Selv ikke X100D er på et 100% komfortabelt rekkeviddenivå, så E-Tron og I-Pace er begge et godt stykke unna begge to. Ikke minst siden lading på langtur både er enda tregere, mindre tilgjengelig, og dyrere for Audi og Jaguar.

For "early adaptors" føles kanskje 400km som romslig og vel så det - for de 95-99% av bilistene som enda ikke har skiftet til el, er nok 400km stort sett en god del for knapt. Ut i fra rekkeviddetallene ville jeg forsåvidt tenkt 20-25 mil som praktisk langtur-rekkevidde i motorveifart på I-Pace og E-Tron, ca 30 mil med X100D). Først når man er oppe på 50-60 mil (der hvor Model 3 nesten er) går det an å si at mer rekkevidde gir veldig begrenset nytte.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Rævediltermandag 18. mars 2019, klokken 19:43
Hverken når det gjelder aks eller rekkevidde når ein noko "metningspunkt", da hadde me fortsatt brukt hest & kjerre, begge er raske nok og går langt nok sa nok mange i den tida.
Eg, og eg trur dei fleste andre vil sagt ja takk til meir av begge.
Her som med det meste andre er det eit kost/nytte forhold og når kostnaden er låg nok vil ein gjerne ha meir.

Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorElmandag 18. mars 2019, klokken 21:00
Sitat fra: Løve på mandag 18. mars 2019, klokken 18:30
E-Golf selger i imponerende mengder på tross av å være en begrenset bil rent elektrisk. Blir spennende å se hva I.D. vil ende opp med av salgstall. VAG vil nok dominere tronen for EV leveranser fra 2020 og i flere år fremover.
E-golf god bil, lite batteri = elbil med meget begrenset rekkevidde.

VAG skulle vel i følge konsernsjefen la Tesla ta seg av halve elbilmarkedet, og VAG skulle kjempe om resten? (Dessuten ville jo egentlig ikke VAG satse på elbil. De har blitt presset til det.)

Om VAG får til å lage gode elbiler, så må de snart også kjempe mot model Y.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorElmandag 18. mars 2019, klokken 21:20
Sitat fra: Crown på mandag 18. mars 2019, klokken 18:04
Nå er det jo slik at for noen år siden var under 10 sekunder 0-100 ansett som raskt, og under 6 sekunder var det bare sportsbiler som hadde. På et eller annet tidspunkt blir det nok for biler som skal kjøre på vanlig vei for de fleste. På samme måten som at rekkevidden blir nok for de fleste når den kommer opp i 400km. Dermed er kravene til hurtighet og rekkevidde oppfylt, og andre kriterier kommer høyere på listen.
Når man har hatt elbil en stund, finner man fort ut at det er kjekt med et godt utbygd ladenettverk, som fungerer 100% av tiden. Kan man lade fort i tillegg er det et stort pluss for de som ikke liker å vente.
Interiøret i model S og X, er noe alle andre ligger langt etter. Med dette mener jeg integrering av "data-verdenen" som har kommet etter at Internett ble laget ;)
"Less is more", er noe de andre, ikke har tatt inn over seg. De pumper fremdeles cabinen full av små skjermer og knotter. Det virker gammeldags etter at man har sittet i en X eller S. TM3 og Y, har ikke mer enn en skjerm, men det viser seg og være nok.
Rekkevidde er ikke noe tyskerne behersker enda.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorElmandag 18. mars 2019, klokken 21:25
Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mars 2019, klokken 19:43
Hverken når det gjelder aks eller rekkevidde når ein noko "metningspunkt", da hadde me fortsatt brukt hest & kjerre, begge er raske nok og går langt nok sa nok mange i den tida.
Eg, og eg trur dei fleste andre vil sagt ja takk til meir av begge.
Her som med det meste andre er det eit kost/nytte forhold og når kostnaden er låg nok vil ein gjerne ha meir.
Edit; Glemte  :+1:
Elbilkundene vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene sine, og det er derfor Tesla styrer elbilmarkedet.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Tellusmandag 18. mars 2019, klokken 21:32
Du jobber hardt nå. Ta en hvil. Den er velfortjent  :)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorElmandag 18. mars 2019, klokken 21:41
Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 21:32
Du jobber hardt nå. Ta en hvil. Den er velfortjent  :)
Men jeg er i hvert fall ikke på jobb, jeg er bare en fornøyd Teslagutt.

Glemte vel egentlig å snakke om OTA- over the air, noe som bare Tesla behersker. Her lager Tesla, ny programmvare til bilene sine, og gir det gratis til alle Teslaeiere. Nye funksjoner til AutoPilot, TM3 fikk bedre bremselenge samt lengre rekkevidde. Slå den :) Gå til Møller og si at du vil ha noe nytt, gratis ;D
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crownmandag 18. mars 2019, klokken 21:45
Du glemte Hallelujah! :-D
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Elbil fundamentalistmandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: nptirsdag 19. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
:D :+1:
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: SurSnasentirsdag 19. mars 2019, klokken 10:04
Sitat fra: dypen på søndag 17. mars 2019, klokken 21:07
Når du tester elbil, hva er viktig ... b.a. ladenettverk som er tilpasset bilen. E tron kan vel lade med 150kw, i beste fall får du 80kw men på de fleste stedene må du klare deg med 50kw. I testen er det vel ikke nevnt med ett ord hva som serveres på skjermen (skjermene) i bilene og at X'n kan serves og oppgraderes online. Pris er nevnt, konfigurer en e tron og en X utfra ditt behov for å se ... Rett bil å sammenligne med er vel X90D

Rett bil å sammenligne med er den bilen man kan kjøpe (ny). Den billigste Model X har en startpris på 827 000 kroner.
Ladenettverk er helt klart fordel Model X. Men for de fleste er ikke ladenettverket noe man bruker hyppig i hverdagen. Og e-tron tar gladelig imot 150 kW fra lav SOC opp til rundt 75%. Hvilket er en stor fordel i forhold til Model X og særlig i-Pace. Flere og flere 150+kW-ladere får vi også fremover.

Model X har klart best plass til bagasje. Men samtidig er den hemmet av at det ikke er mulig å sette på skiboks på taket, eller lastebøyler i det hele tatt. Der er e-tron klart mer tilrettelagt.

Komfortmessig er e-tron bedre. Tilvalgene er også langt flere på e-tron. 360-kamera. HUD. Mulighet for nattkamera. Bedre seter. Lastesikringsmuligheter.

Både e-tron og Model X har muligheter for OTA.

Tesla er mer vågal i å slippe løs "selvkjøring" i varierende grad til bilene sine.

Alt i alt; jeg har ingen problemer med å se at Audi e-tron kan kåres som vinner. Og jeg ville selv, og har selv, valgt e-tron over Model X.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorEltirsdag 19. mars 2019, klokken 11:26
Gikk inn på, bygg din bil hos Audi, og Audi har mange fine ting man kan velge, men dyre valg.
Skal den sammelignes med model X, så trykk på E-tron-valget for 100kw/t batteri...
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: nptirsdag 19. mars 2019, klokken 11:47
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:04
Både e-tron og Model X har muligheter for OTA.
Nja, det korrekte er vel å si: "Tesla gjør OTA updates jevnlig, e-tron har mulighet for OTA updates." Har hatt min X i tre måneder og har allerede fått flere endringer som har fjernet irritasjonsmomenter, skapt moro og gitt ny funksjonalitet. Vi vet at Tesla kan oppdatere alle subsystems (ned til algoritmer for ABS styringen) og har gjort det stabilt i mange år.

Er veldig spent på a) hvor "dyp" er OTA muligheten hos Audi og b) i hvilken grad de kommer til å bruke den. Vil den bli brukt i det hele tatt? Vil den bli brukt til kun bugfixes? Vil den gi nye funksjoner som du ikke hadde når du kjøpte bilen? Har en mistanke om at Audi (som alle andre leverandører bortsett fra Tesla) fortsatt vil være stuck i årsmodelltenkingen, og at det dermed vil sitte laaangt inne å gi tidligere modeller ny funksjonalitet. 

Hvor stabilt blir OTA updates fra Audi? Ingen vet.

Flott at Audi støtter OTA updates, men det gjenstår å se hvordan det vil bli i praksis. Tesla? Just works.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: rfagerdaltirsdag 19. mars 2019, klokken 12:52
Sitat fra: np på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
:D :+1:
:+1:
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorEltirsdag 19. mars 2019, klokken 14:16
Fra BennyTesten; Vi kom fram til følgende resultat på bilenes egen kjørekomputer:
Audi overrasket med det høyeste forbruket på 2,95 kWh /mil. Deretter fulgte Jaguar med 2,65 kWh/mil og aller best var Tesla på 2,45 kWh/mil.
(Tilgangen til Teslas egne superladere er gull verdt. De har maksimal hastighet på 120 kW.)

Når det gjelder Benny sin nøytrale posisjon har han jo har vurdert markedet og kjøpt seg en Tesla modelS, og han ble stemplet som en foræder av "eksos-folket". Her kan det jo være han prøver og framstå "mer nøytral enn han faktisk er", ved å gi E-tron seieren.

Det som har blitt brukt i mot elbilen i alle år er jo rekkevidde. Da er det merkelig at man ikke legger mer vekt på at Tesla X i denne testen bruker 0,5kw/t pr mil mindre enn konkurrentene. Det blir noen mil på en full model X "tank".
På toppen av det hele er model X, utsyrt med et større batteri enn de andre.

PS; Jeg likte også elbilforeningens test bedre. https://www.tv2.no/a/10383550/

Edit; Nå vil vel noen påpeke at alle bilen som ble testet var elbiler. Sant. Men Audi og Jaguar er jo eksos-produsenter, der Audi spesielt ikke har kommet på "elbil-banen" frivillig. Kunne vært kjekt å se tilbake på alle elbil-kommentarene som har kommet fra den kanten de siste årene ;)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: MiDitirsdag 19. mars 2019, klokken 17:20
Kan i-Pace og e-Tron skilte med prumpepute-lyd kanskje....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorEltirsdag 19. mars 2019, klokken 18:58
Sitat fra: MiDi på tirsdag 19. mars 2019, klokken 17:20
Kan i-Pace og e-Tron skilte med prumpepute-lyd kanskje....

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo det vil jeg tro.
Har hørt rykter om et analog-fisepute-tilvalg til 4200Nkr
og for de som skal opp på Tesla`s nivå er tilvalget - Digital Fisepute 3D lyd  -7200Nkr 
;D   
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorEltirsdag 19. mars 2019, klokken 21:00
Ok. Nytt om E-tron ;)  (kort video-snutt)

https://youtu.be/JOA8CnBWOGQ?t=1509
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: ethoringfredag 22. mars 2019, klokken 22:21
Fra artikkelen, mine kommentarer i rødt:
Konklusjon:
Vi kårer Audi e-Tron til vinneren her. Bilen er som nevnt teknisk svært avansert (mindre avansert enn Model X men like fullt avansert - vorsprung durch teknik osv), den er romslig (mindre romslig enn Model X og i frunken er det knapt plass til en ladekabel, men dog, større en ipace!), velutstyrt (bl.a. mange knapper og veldig mange enkeltelementer du kan legge til enkeltvis), og velbygd på alle måter. Pluss også for mulighet for tilhenger på 1800 kilo (tre fjerdeler av konkurrenten Model X). Det eneste som trekker noe ned her er lademuligheten på langtur. (ja, du må stå i kø på 2 ladepunkter sammen med ørten Leafer, mens du sikler med lange øyne på Teslas 20-stalls SuC ved siden)

Ikke rart at Audien vant :p
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: o.b.lixlørdag 23. mars 2019, klokken 09:12
Sitat fra: ethoring på fredag 22. mars 2019, klokken 22:21
Bilen er som nevnt teknisk svært avansert (mindre avansert enn Model X men like fullt avansert - vorsprung durch teknik osv)

Lysene på X er ikke spesielt avansert, der kommer Audi med dot matrix bedre ut.

(men bakelyktene på denne Audi er rett og slett grusomme, der er X mye bedre)

(https://i.ytimg.com/vi/vqHxreo7D6Q/maxresdefault.jpg)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: z4rdlørdag 23. mars 2019, klokken 09:33
Ref. balykter. Det der er en smakssak. Personlig for min del så er det baken og formen på lyktene jeg liker best på e-tron :)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: o.b.lixlørdag 23. mars 2019, klokken 09:40
Da har du kanskje ikke lagt bak en slik?

Permanent tåkebaklys er mitt inntrykk...
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: z4rdlørdag 23. mars 2019, klokken 09:46
Det er vel strengt tatt ikke et problem for den som kjører bilen ;)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: o.b.lixlørdag 23. mars 2019, klokken 09:56
Og sånn sett passer den til Audi sin målgruppe  8)
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: geearmandag 25. mars 2019, klokken 08:05
Har bare ligget bak e-tron i dagslys, da var det ikke noe problem. Men den minner fælt om en svunnen tid, med Saab 9-5.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Rådetorsdag 28. mars 2019, klokken 17:49
Jeg kunne ikke dy meg nå, og har stor respekt for at folk velger annerledes enn meg. Men her er utdrag av sms fra kvinnelig kollega som prøvde etron i dag...
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 28. mars 2019, klokken 17:58
Den er jo litt traust. Og pedalresponsen er sirup. En nabo jeg bistod med rådgivning påpekte hvor treg den var på pedalen. Det var visst helt uventet og ikke det hun så for seg i en elbil. Litt som fossilbil rett og slett. Men de kjøpte allikevel da de foretrakk designet på audien og har lav garasje hvor X dørene ikke kan åpnes. De foretrakk også det mer komfortoppsatte understellet i Etron.

For en som kommer fra fossil er det ikke samme nedtur.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crowntorsdag 28. mars 2019, klokken 20:10
Nå kan man jo justere responsen på bilen opp og i mente ut i fra hvilke modus man velger. Standardmoduset er helt forskjellig fra dynamic og / eller boost mode, eller så kan man sette opp helt sitt eget.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 28. mars 2019, klokken 20:26
Jeg tester i dynamic. Men klart - det kan godt være jeg har oversett en innstilling som endrer pedalen radikalt.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crowntorsdag 28. mars 2019, klokken 20:40
Jaja. Bra ikke alle vil ha den, vil jo ikke ha Leaf-tilstander i morgenkøen. Er jo en tung SUV da, ikke noe M3 Performance. Men men, bra det er en gubbebil, vil jo ikke ha noen konebil :blank: , jeg er jo snart en gubbe selv og synes 5-og-noe 0-100 er helt greit for en sånn type bil :-D
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 28. mars 2019, klokken 21:41
Det er jo flott at det begynner å bli noen alternativer i det minste slik at preferanser kan styre valget.
Selv om modellpaletten fortsatt er ekstremt liten om man må ha elbil.

Eneste fordelen jeg kan se med snevert utvalg er at folk tvinges ut av sin komfortsone. Det kan gi noen aha opplevelser.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: samotholttorsdag 28. mars 2019, klokken 23:37
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. mars 2019, klokken 20:26
Jeg tester i dynamic. Men klart - det kan godt være jeg har oversett en innstilling som endrer pedalen radikalt.
Jeg testet også i dynamic for å få luftfjæringen *nesten* dit jeg ville (altså helt ned). Utrolig treg gassrespons, veldig irriterende. Jeg er faktisk helt enig med damen. Boost-mode synes jeg heller ikke hjalp særlig i noe henseende.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: geearfredag 29. mars 2019, klokken 01:28
Havnet et par hundre meter bak en etron i mørket. Det var en merkelig opplevelse. Hadde overhodet ikke den effekten jeg hadde ventet.  :o
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: hELgenenfredag 29. mars 2019, klokken 07:09
Sitat fra: gr på fredag 29. mars 2019, klokken 01:28
Havnet et par hundre meter bak en etron i mørket. Det var en merkelig opplevelse. Hadde overhodet ikke den effekten jeg hadde ventet.  :o

Kunne du utdype......Hva slags effekt ventet du - hva slags effekt fikk du?
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: olavxxxfredag 29. mars 2019, klokken 20:05
Sitat fra: Crown på torsdag 28. mars 2019, klokken 20:40
Jaja. Bra ikke alle vil ha den, vil jo ikke ha Leaf-tilstander i morgenkøen. Er jo en tung SUV da, ikke noe M3 Performance. Men men, bra det er en gubbebil, vil jo ikke ha noen konebil :blank: , jeg er jo snart en gubbe selv og synes 5-og-noe 0-100 er helt greit for en sånn type bil :-D
Jeg tenker litt at hovedutfordringen til eTron er at den burde vært til salgs for 2 år siden, med rekkevidden den har. I tillegg da at den burde hatt bedre ytelse og de burde rampet opp produksjonen. Men Audi og Jaguar sier begge at de sliter med batteritilgang, Jaguar har sagt de vil gjøre det i flere år fremover.

Det er jo kanskje en bieffekt av å kjøpe ferdige batterier, Tesla står jo for å lage pakkene selv, lage motorene selv osv.  Det betyr jo selvsagt også at Tesla har bedre marginer når de står for det meste selv, de andre kjøper jo mediesenterløsningene, styreassistentsystemene osv.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: samotholtfredag 29. mars 2019, klokken 21:59
Er to år nok? Hva var annerledes da?

Kunne unngått M3, men det er jo ikke en konkurrent iflg. audi-folket (ikke meg ;--). I-Pace er vel da kanskje en liten konkurrent, men de selger jo heller ikke i bøtter og spann.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Tellusfredag 29. mars 2019, klokken 22:28
Nå selger vel ikke biler i dette prissegmentet i bøtter og spann uansett. Regner med at Audi kanskje blir den mestselgende elbilen i klassen store/dyre elbiler i år. Ikke at det i og for seg er noe stort poeng for de som kjøper Audi tipper jeg.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crownlørdag 30. mars 2019, klokken 00:44
Utrolig stigmatisering mange driver med egentlig, virker som enkelte tror at e-tron kjøpere kun er innbarkede Audi-kunder som kjøper bilen for merkets skyld. Med e-tron får derimot Audi en hel haug med kunder som aldri har hatt Audi før. Selv har jeg aldri eid et VAG-produkt. Men Tesla passer meg bare ikke, svært mange grunner til det. Hovdegrunnen er faktisk ubrukelig førersete for en med lang rygg.

De tingene Tesla er gode/best på oppveier ikke alt det som er negativt for min del. Jeg og familien har kjørt land og strand rundt med Ioniq som har mye kortere rekkevidde enn e-tron, så rekkevidden er mer enn nok for meg. Jeg bryr meg nada om selvkjøring og kontinuerlig betatesting av programvare, det får jeg mer enn nok av på jobben. Selv om det sikkert er mye moro som følger med det, peis og prompepute f.eks., er det også mye frustrasjon når man minst trenger det. Under 6 sekunder 0-100 er jo bedre enn noen trenger til annet enn å skryte , så lenge man ikke skal kjøre rundt en bane. Og det gjør man ikke med en SUV.

Forresten er det vel Panasonic som lager batteriene til Tesla, selv om det er kun til Tesla på de dediserte fabrikkene.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: samotholtlørdag 30. mars 2019, klokken 03:06
Når folk ikke liker måten audi har laget el-bil på så kan det jo kanskje være verdt å høre på?

I Norge så har vi mange som kjører Tesla (og også andre elbiler) og har en formening om hvordan en elbil bør fungere...

Jeg er faktisk jævlig skuffa over e-tron, var så å sikker på at det ble en her i gården.

Det har ikke noe med hvem som produserer batteri, skjerm, infotainment (som er veldig bra hos audi -- NOT). Totalpakken er rett og slett ikke god nok. Min påstand er at en gammel A8 faktisk er bedre enn ny e-tron (bortsett fra utslipp da).

For å få det ut i klartekst: Jeg/vi har kun hatt audi de siste 18 årene, med unntak av en leid Model S, altså burde vi vært de som var de aller første til å kjøpe e-tron.

Men, dessverre, nei :-(
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: JorEllørdag 30. mars 2019, klokken 04:14
Sitat fra: samotholt på fredag 29. mars 2019, klokken 21:59
Er to år nok? Hva var annerledes da?

Kunne unngått M3, men det er jo ikke en konkurrent iflg. audi-folket (ikke meg ;--). I-Pace er vel da kanskje en liten konkurrent, men de selger jo heller ikke i bøtter og spann.
Jeg hadde E-golf 2015 med 24kw-batteri, og ift Leaf synes jeg den var minst 2år for sent ute.

Husker noen forrykende diskusjoner med en Vegarbeider her på forumet. Han forventet mye av E-tron og ble skuffet. Han kunne det meste om tyskebiler.
Jeg har hele tiden trodd at de tyske produsentene ikke skulle klare skvisen mellom kostnad og Tesla-kvalitet. Men E-tron er helt klart en tysk premiumbil og har et eletrisk drivverk :+1:
Heldigvis for Tesla, så har tyskerne kommet sent i gang, og alt skrytet om satsing er noe som ikke har ført til flere "Tesla-Killere". Ordet Tesla-Killer er et ord som ikke brukes like flittig lenger...klissvått krutt?
Det ser ikke ut til at de vil lage flere elbiler enn diesel og bensin biler, og da blir jeg egentlig ikke imponert. Og heller ikke redd på Tesla`s vegne.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crownlørdag 30. mars 2019, klokken 09:39
Sitat fra: JorEl på lørdag 30. mars 2019, klokken 04:14

Husker noen forrykende diskusjoner med en Vegarbeider her på forumet. Han forventet mye av E-tron og ble skuffet. Han kunne det meste om tyskebiler.

Ble han det? Han venter jo sin med egenspec i disse dager, og har levert veldig positive tilbakemeldinger fra prøvekjøring.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: Crownlørdag 30. mars 2019, klokken 09:56
Sitat fra: samotholt på lørdag 30. mars 2019, klokken 03:06
Når folk ikke liker måten audi har laget el-bil på så kan det jo kanskje være verdt å høre på?

I Norge så har vi mange som kjører Tesla (og også andre elbiler) og har en formening om hvordan en elbil bør fungere...

Men ingen har fasiten. Jeg har også kjørt elbil i mange år, og har hatt full anledning til å kjøpe en Tesla helt siden de kom på markedet. Men jeg vektlegger andre ting høyere med en bil (en elbil er fortsatt en BIL, som tilfeldigvis går på batterikraft) som gjør at jeg ikke har kjøpt en. Jeg har prøvekjørt masse, og forsøkt å tvinge meg til å like, for det ville jo vært så greit, men - nei. Uansett full respekt til de som har kjøpt, de har selvsagt bidratt til at det nå er mulig å kjøpe andre merker i klassen, merker som har mer vekt på andre ting enn kanskje Tesla har. Dessverre ikke merket jeg hadde håpet på (Lexus) så da ble det en Audi for første gang.

Dermed får vi totalt flere til å kjøpe elbil, og det må jo være målet. Ikke innbyrdes kniving og skittkasting. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor vi er så opptatt av å få andre til å kjøpe samme bilen som oss heller :-D Det blir ja bare mer kø på kundeservice og færre som snur seg etter bilen på gaten.
Tittel: Sv: Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron
Skrevet av: DagfinnNlørdag 30. mars 2019, klokken 10:13
Helt enig. Det kan være litt morsomt å diskutere forskjeller på biler, men målsetningen er fast:
Få så mange som mulig over på elbil. Merket er av ingen interesse - målet er målet.