Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy => Emne startet av: El rayo på onsdag 07. desember 2011, klokken 10:56

Tittel: brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayoonsdag 07. desember 2011, klokken 10:56
Start-pris 69.000,- pluss omregistreringsavgift.

http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162166&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162166&WT.synd_type=agent)
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162636&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162636&WT.synd_type=agent)
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162810&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162810&WT.synd_type=agent)
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162985&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32162985&WT.synd_type=agent)
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-carteronsdag 07. desember 2011, klokken 12:09
wow, det var jo ekstremt billig!  :o
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: hkaspenbergonsdag 07. desember 2011, klokken 18:55
Sitat fra: Go-carter på onsdag 07. desember 2011, klokken 12:09
wow, det var jo ekstremt billig!  :o

Kjøp-nå pris ligger på rundt 130K. To av dem har defekt varmeanlegg. Det dokumenteres ikke om det er litium eller Zebra, ei heller om det er leasede batterier. Får følge med litt.

;-D Hans
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-carteronsdag 07. desember 2011, klokken 21:08
Ja, da er noe annet... :) Da er prisene nesten på kanten til fornuftige.  ;D
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxonsdag 07. desember 2011, klokken 21:31
Den blå og den ene rød har Zebra batteri, generasjon 1 PCU.
Den andre røde med 9000 km og den sorte  har Lithium og PCU generasjon 2.

Batterier følger nok med på kjøpet. På auksjon kjøpes jo bilen som den er, på godt og vondt, men garantert uten heftelser av økonomisk art.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartertorsdag 08. desember 2011, klokken 10:09
Dette er vel biler fra konkursboet til Think? Står iallefall registrert på dem.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: jahnarnetorsdag 08. desember 2011, klokken 20:23
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. desember 2011, klokken 21:31
Den blå og den ene rød har Zebra batteri, generasjon 1 PCU.
Den andre røde med 9000 km og den sorte  har Lithium og PCU generasjon 2.

Batterier følger nok med på kjøpet. På auksjon kjøpes jo bilen som den er, på godt og vondt, men garantert uten heftelser av økonomisk art.
Nysgjerrig - hvordan fant du PCU-generasjonen? Vet du evt. hvilke forskjeller det er på disse?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxtorsdag 08. desember 2011, klokken 20:47
PCU generasjon 2 inneholder Eltec VAlere lader som lader med høyere strøm enn laderen i generasjon 1.

Ellers vet jeg fint lite om de forskjellige versjonene.

Ellers er dette bare opplysninger fra selger. ;)
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arniefredag 16. desember 2011, klokken 20:19
Nå er salget av de fire 2010 Think fra auksjonen.no avsluttet:

Rød, Zebra, 8268 km, kr 97.900
Blå, Zebra, 16725 km, kr 99.000
Rød, Lithium, 9302 km, kr 116.700 (varmapp OK)
Sort, Lithium, 12645 km, kr 118.800 (soltak)

Interessant å se resultatet. Jeg synes det ble billig. En Think City med lav kilometerstand er verdt mer etter min mening. Think City er en meget bra elbil er min erfaring etter tre år bak rattet i en slik.

Billig er det i hvert fall hvis man tar i betraktning hva det har kostet å lage disse bilene...

Jeg er litt forbauset over at Lithium-bilene ligger vel 15.000 kroner over Zebra i pris. Jeg ville valgt Zebra, og det beste kjøpet er etter min mening den røde med lavest kilometerstand og lavest pris.

Interessant å notere er også at alle de tre siste bilene gikk til samme kjøper. Kan det bety at de dukker opp for salg igjen...?

Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxlørdag 17. desember 2011, klokken 07:25
Interresante detaljer. Regner med at prisene du har lagt ut inkluderer auksjonsgebyr og omregistreringsavgift?

Husk at dette er biler med diverse defekter, og at reperasjonskostnader kommer i tillegg.

Nå er jo ikke en defekt varmekolbe det verste som kan skje med en Think City. Er den defekt er det like greit å sette inn en Webasto i stedet slik fabrikken selv burde gjort.

Når det gjelder Zebra / Lithium prisingen er jeg selv overrasket over hvor liten prisforskjellen var. Men det har nok med at jeg føler at Zebra teknologien krever for mye spesialutstyr for å kunne jobbes med, mens Lithium er mer velkjent. Vårt lokale Think verksted sier også at de i motsettning til Zebra, ikke er kjent med Lithium problemer. Om dette skyldes at det rett og slett er for få Lithium biler på veiene til at de har fått problemer, eller at de faktisk har klart å lage et driftsikkert batterisystem vil jo vise seg.

Har selv nylig kjøpt 2 helt nye lithium Thinker, så jeg håper selvfølgelig at dette er bra greier. Tør likevel ikke selge alle classic''ene. De daglige turene vil nok fortsatt Classic'ene ta, men skal jeg på "intercitytour" her på vestlandet blir jo NyThinken det naturlige valget. ;)  Med 30 kwt batteri som tåler hurtiglading plassert i en lett og energieffektiv bil, burde det gå ann å kjøre ganske langt på kort tid.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arnielørdag 17. desember 2011, klokken 09:15
Auksjonsgebyret på 10 prosent er lagt til i de oppgitte prisene, men ikke omregistreringsavgiften. Siden dette er 2010-modeller, vil den om få dager falle fra kr 12.162 til 9.457.

Sporty at du Electrolux har kjøpt to splitter nye Think City - og det kunne jo vært interessant å vite hva du betalte?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arnielørdag 17. desember 2011, klokken 09:49
Jeg er overbevist om at du blir fornøyd med den nye Thinken din, Electrolux, også med Lithium-batteri. En ny-Think med Lithium og hurtiglading vil utvilsomt være den beste "langtur-elbilen" som er tilgjengelig på det norske markedet akkurat nå (vil nok endre seg når Tesla S dukker opp).

Synes det høres spennende ut med dine planer om en "intercity-tour" på Vestlandet. Jeg har selv visse langturplaner for kommende år, og jeg tipper at 2012 kanskje blir det første året vi kan snakke om en viss form for elbilturisme.

Derfor håper vi at Transnova i året som kommer bidrar til bedre spredning av hurtigladestasjonene enn de har gjort til nå...
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxlørdag 17. desember 2011, klokken 10:49
Sitat fra: Arnie på lørdag 17. desember 2011, klokken 09:15
Sporty at du Electrolux har kjøpt to splitter nye Think City - og det kunne jo vært interessant å vite hva du betalte?

Kan røpe at de tilsammen ble billigere enn en stk kostet ny her på berget bare for få måneder siden.

Og med 2 like biler trenger en ikke Kasko eller garanti ;D Det er bare å ta fram den andre om en skulle feile.

Nei, fra spøk til halvår: Foreldrene overtar den ene på bekostning av sin Gule og kule "Thunder" Think Classic Li som nå blir tilsalgs for ca 90000 NOK.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayolørdag 17. desember 2011, klokken 12:56
I et svakt øyeblikk håpet jeg at batteriet i min classic skulle ta kvelden akkurat nå, slik at jeg kunne ha kjøpt en av disse med god samvittighet   :D
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayofredag 30. desember 2011, klokken 06:57
Nå er det lagt ut 3 til hos samme firma, startpris under 100k:
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446787&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446787&WT.synd_type=agent)
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446614&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446614&WT.synd_type=agent)
http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446523&WT.synd_type=agent (http://www.finn.no/finn/object?finnkode=32446523&WT.synd_type=agent)
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxfredag 30. desember 2011, klokken 07:11
Tenkte på dette med Auksjoner:

Hva er egentlig reglene for reklamasjon på bil kjøpt på auksjon?

Husker at for lenge siden var det eneste som ble garantert var at bilen ble solgt uten økonomiske heftelser.

Hva om bilene som er oppgitt med defekt varmekolbe har andre feil som dukker opp etter 1 uke/1 måned

Hos forhandler / Privat kan en jo reklamere, og i mangel på fiks heve kjøpet. Hva med disse bilene?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayofredag 30. desember 2011, klokken 08:04
Antar at de leveres ifølge tilstandsrapporten med 0 garanti fra auksjonsforretningen. Den lave prisen hos auksjonsforretninger gjenspeiler mangel på garanti.

Antar (reklame-merkene på bilene tyder på) at disse er demo-biler fra Think som gikk konkurs og at man ikke har noen som helst form for garanti. Den røde er merket "Nye litium-ion batterier", men det står Zebra i annonsen. ???

Det kan jo være mulig at jeg tar feil og er litt pesimistisk.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayosøndag 08. januar 2012, klokken 01:22
Den sorte gikk for 96.000,- pluss 10% salær.
Auksjonen  på den røde avsluttes 10.01.2012 kl 20:30 og den lyseblå 12.01.2012 kl 18:30.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartersøndag 15. januar 2012, klokken 10:41
Noen som fikk med seg hva de andre gikk for? De er tatt bort fra auksjonssiden.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Clio97søndag 15. januar 2012, klokken 12:06
auksjonen.no har til nå solgt 6(?) av 42 siste generasjons Think, vesentlig demo og testbiler 2008 -2010mod. De fleste er komplette biler men en god del må kunne regnes som delebiler, bl.a uten motor, batterier, interiør m.m. Utropsprisen har vært 79.000 uansett stand og kjørelengde. Auksjonen skal ha inn mest mulig penger og gir ikke annet enn en "no money back" garanti.... Når sluttsummen nærmer seg 120.000 pluss 12.500 i reg. avgift begynner det raskt å nærme seg FINNpriser. Og da aner man i tillegg ikke hvilken tilstand bilen er i...
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: jahnarnesøndag 15. januar 2012, klokken 13:50
Den røde med Zebra 1. gen gikk for 92.000,- + salær. Den blå med Zebra 2. gen gikk for 110.000,- + salær.

Hvor kommer tallet 42 fra?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartersøndag 15. januar 2012, klokken 14:47
Sitat fra: Clio97 på søndag 15. januar 2012, klokken 12:06
auksjonen.no har til nå solgt 6(?) av 42 siste generasjons Think, vesentlig demo og testbiler 2008 -2010mod. De fleste er komplette biler men en god del må kunne regnes som delebiler, bl.a uten motor, batterier, interiør m.m. Utropsprisen har vært 79.000 uansett stand og kjørelengde. Auksjonen skal ha inn mest mulig penger og gir ikke annet enn en "no money back" garanti.... Når sluttsummen nærmer seg 120.000 pluss 12.500 i reg. avgift begynner det raskt å nærme seg FINNpriser. Og da aner man i tillegg ikke hvilken tilstand bilen er i...

HUH? Har de solgt delebilene?!  :o De har jeg sliti som f.... med å få noe info fra Aurskog, som disponerer de som står oppe på gamle fabrikken. Skulle gjerne hatt noen av de.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxsøndag 15. januar 2012, klokken 15:55
Auksjonen.no er åpen for tilbud. Jeg var tidlig i kontakt med dem om å kjøpe noen delebiler, eller de som må regnes som delebiler.

Problemet er vel at delebilene mangler de mest viktige delene. For deg burde likevel en delebil med et zebra batteri være interresant. Kjøper du en gul, får du jo deler til en kollisjon på kjøpet. ;)

Selv var jeg på jagt etter en Gen2 Lithium delebil, men det var der ikke på den listen jeg fikk tilsendt.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartersøndag 15. januar 2012, klokken 16:05
Sitat fra: elektrolux på søndag 15. januar 2012, klokken 15:55
Auksjonen.no er åpen for tilbud. Jeg var tidlig i kontakt med dem om å kjøpe noen delebiler, eller de som må regnes som delebiler.

Problemet er vel at delebilene mangler de mest viktige delene. For deg burde likevel en delebil med et zebra batteri være interresant. Kjøper du en gul, får du jo deler til en kollisjon på kjøpet. ;)

Selv var jeg på jagt etter en Gen2 Lithium delebil, men det var der ikke på den listen jeg fikk tilsendt.

Ja, eller andre deler. Kunne tenkt meg en del av interiøret. Hvilke "delebiler" er dette? Er det de fra Aurskog, eller noe annet?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayofredag 27. januar 2012, klokken 13:32
Nå har de lagt ut 4 stk 2010 modeller til.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-carterfredag 27. januar 2012, klokken 14:01
Skulle ønske jeg hadde masse penger, og kunne kjøpt en av de  :(

Men den blå uten reklame er mildt sagt interessant. Den har PTC varmer.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: sukramlørdag 18. februar 2012, klokken 18:49
Siste bil oppnådde kun åpningsbud (som var fra meg) på 69.000 plus kun 2990.- i salære. Ingen 10% som tidligere nevnt.
2010 Think City, 11315 km Zebra. starter ok, varmer ikke sjekket.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxlørdag 18. februar 2012, klokken 22:45
Gratulerer med billig Ny Think.

Gleder oss til å høre mer om den. ;)
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: sukramsøndag 19. februar 2012, klokken 14:20
Jo tusen takk.
Kan ikke unngå å føle meg en smule som en gravrøver, men null garanti, uten tilstandsrapport og usikker varme/deletilgang oppveier for dette.
Gleder meg til å lære mer om denne geniale bilen, burde vel kjøpe et skru objekt/delebil i tillegg.
Tilstandrapport (så langt jeg er kapabel, eller med hjelp av servicekyndige) kommer senere et annet sted i forumet.

Hittil vet jeg fra VIN og selger at bilen er produsert i Finland, har PCU Gen1, kommer fra Thinks konkursbo (har skiltplater fra Melhus Bil).
EL12687
PCU Gen1 (opplysning fra selger)
VIN:YYCFT26B9AU005076
YYC= Think Technology
F=Active Belts plus driver and passenger air bags.
T=Passenger car
26= TH!NK CITY LHD
B= 30kW MOTOR ZEBRA BATTERY
9= VIN CHECK DIGIT
A=2010
U=Uusikaupunki, Finland
005001->=Production vehicles

Hilsen en som forhåpentligvis er ny eier av en funksjonell Think, men det gjenstår å se.....
Burde vel kalle doningen for Gambler; da innsatsen er høy nok, og gevinsten kan bli årevis med smil i kollektivfeltet. 
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arniesøndag 19. februar 2012, klokken 15:48
Sitat...føle meg en smule som en gravrøver

Gravrøver er vel rette ordet - etter min mening har du gjort et kjempekupp! En historisk bil, som jeg tror du vil bli veldig fornøyd med, og som det har kostet mange ganger mer å produsere enn det du har betalt for den...

Du vil også bli fornøyd med at den har zebra-batteri. Etter en dyrekjøpt erfaring med lithium-Leaf som taxi, er jeg blitt helt overbevist om at zebra er langt å foretrekke fremfor lithium for norske forhold.

Ser frem til rapport om prosjektets videre forløp.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. februar 2012, klokken 15:59
Sitat fra: Arnie på søndag 19. februar 2012, klokken 15:48
Etter en dyrekjøpt erfaring med lithium-Leaf som taxi, er jeg blitt helt overbevist om at zebra er langt å foretrekke fremfor lithium for norske forhold.

Kan du utdype?

Du har erfaring fra begge typer, og vet dette bedre enn de fleste. Hva var ulempene med Lithium?
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartersøndag 19. februar 2012, klokken 16:04
Hurtiglading, som er det store temaet for drosjer, er jo ikke mulig de 6mnd det er minusgrader her i landet. Vil tro det er det som er det største problemet for Arnie.

Støtter i at zebra er best :) Hadde jeg hatt masse penger, tid, og kontakter skulle jeg lagd en Think med to stk zebrapakker, og dermed 36-40 mil rekkevidde.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: jkirkebosøndag 19. februar 2012, klokken 16:17
Sitat fra: Go-carter på søndag 19. februar 2012, klokken 16:04
Hurtiglading, som er det store temaet for drosjer, er jo ikke mulig de 6mnd det er minusgrader her i landet. Vil tro det er det som er det største problemet for Arnie.

Hurtiglading er jo ikke en mulighet i det hele tatt med zebra-batteri så hvorfor trekke opp dette i diskusjonen on lithium vs. zebra ?

Dessuten går det da fint å hurtiglade i kulda. Har gjort det mange ganger jeg, tar bare lengre tid. Alikevel er det minst 6-8x så kjapt som å lade med 16A.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Go-cartersøndag 19. februar 2012, klokken 16:23
Fordi med zebra vet man at det ikke kan hurtiglades - og til gjengjeld er rekkevidden konstant året rundt.

Med lithium forventer man at det skal kunne hurtiglades, fort og ofte. Hvis disse forventningene ikke blir oppfylt, så kan jo det oppleves som skuffende for kjøper.

Selvfølgelig går det an å hurtiglade i kulda. Spørsmålet er bare om det er hurtig nok.(som det i dette tilfellet tydeligvis ikke var)
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arniesøndag 19. februar 2012, klokken 18:49
Dette er en lang historie, og jeg kan ikke dra alt her. Men noen hovedpunkt:

Utrolig nok er vår konklusjon at vi foretrekker Thinken i drosjesammenheng fremfor Leaf.

Thinken har to minus: Den har plass til bare en passasjer, og den kan ikke hurtiglades.

En passasjer ville ikke vært noe stort handicap hvis bestillingssystemet var tilpasset det faktum. Godt over halvparten av drosjeturene er med en passasjer. Dessverre er det lite trolig at drosjenæringen i overskuelig fremtid tar i bruk bestillingssystem som ivaretar dette. Det er en konservativ næring som har et stort potensial for forbedring mht moderne IT-teknologi. Eksempel: Det nye taxameteret vi fikk i 2011 har et brukergrensesnitt som daterer seg til tidlig åttitall...

Det at Thinken ikke kan hurtiglades er ikke så stort problem som man skulle tro. Drosjedøgnet har svært markerte belastningstopper, og når man lærer seg å synkronisere ladingen med pågangen fra publikum, går det forholdsvis greit å leve med det handicappet.

De mest lukrative periodene i drosjeuka er fredag og lørdag natt mellom klokka 00:30 og 04:30. Den lille Think-tassen går hele denne perioden uten lading når vi starter med den fulladet (litt avhengig av type turer). Leafen tålte ikke mer enn 4-6 turer før den måtte lades, og hurtigladingen var en stor skuffelse med de temperaturer vi har hatt i Trøndelag. Nesten ubrukbart vil jeg si.

På nettene er det en stor fordel å være enpersonstaxi: Du sitter skulder til skulder med passasjeren og det blir det lite bråk av. Du ser også om du må stoppe så din sidemann får spy... Og det er aldri noen diskusjon om hvem som skal betale, oppdeling av regning osv. Det går raskt unna: Hent passasjer, kjør denne hjem, hent ny kunde fra køen...

Leaf er en fin bil, men den er for tung i forhold til batterikapasitet (og så har den ikke SOC-meter). Elbiler skal være lettbygde.

Oppvarming vinters tid stjeler batterikapasitet når man baserer seg på å ta dette fra kjørestrømmen. Den lille koppen du sitter i på en Think trenger trenger lite strøm til oppvarming - Leaf krever mye mer.

Zebra har to store fordeler framfor lithium i drosjesammenheng (og ellers).

Enkel ladeprosedyre: Du trenger ikke tenke på lading i det hele tatt, annet enn å se om du har nok strøm til et forestående oppdrag. Du skal alltid plugge bilen inn når du står i ro for litt lengre tid. Jeg ser at flere Leaf-eiere driver lading opp til 80 prosent for å spare batteri - det synes jeg er et handicap. Og hvis du skal hurtiglade så ofte som drosjebruk krever, tror jeg nok at Nissan vil sette spørsmål ved batterigarantien.

Med et batteri som holder 300 grader C til enhver tid blir ytelsen helt uavhengig av temperaturen, og det er en stor fordel i et land som Norge. Lithium er alt for temperaturømfintlig etter min mening, i hvert fall slik batteriet er implementert i dagens elbiler.

PS: Dette innlegget hører vel egentlig mer hjemme i tråden "Leaf som taxi".



Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. februar 2012, klokken 23:34
Sitat fra: Arnie på søndag 19. februar 2012, klokken 18:49
Den lille Think-tassen går hele denne perioden uten lading når vi starter med den fulladet (litt avhengig av type turer). Leafen tålte ikke mer enn 4-6 turer før den måtte lades, og hurtigladingen var en stor skuffelse med de temperaturer vi har hatt i Trøndelag. Nesten ubrukbart vil jeg si.

Dette er balsam for mine ører. :D Spesielt når det er bassert på reell erfaring og sammenligning.

Du sier ikke så mye som gjør Lithium batteriet til et dårligere valg. Det med temperaturfølsomheten forsvinner vel mye på en bil som er i konstant bruk. Da burde jo batteriet holde en viss temperatur av seg selv?

Ellers kan dette kompenseres for med å montere varmefolie enten under batterikassen, eller oppi den. Har bestillt spesialdesignete folier til 200 Ahr pakken min, som er selvregulerende og som går direkte på 12V. Dermed skal de teoretisk holde batteriet 25C varmt under lading og kjøring om folien kobles til vannpumpekretsen.

Synd Think aldri monterte hurtiglading. Har tenkt å lage til eget uttak for dette, enten i form av et T stykke til batteriet, eller ved å legge kabler rett inn i batterikassen. Hurtigladeren styres da som slave fra bilen egen lader.

Opplevte du at Lithium gav kortere rekkevidde? Og ekstra kort om vinteren?

Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: Arniemandag 20. februar 2012, klokken 09:58
Et lithiumbatteri kan sikkert gjøres bedre - mindre temperaturfølsomt - ved å legge på ekstra isolasjon. Det skal bli interessant å høre hva du oppnår av forbedring med folien du nevner.

Når jeg sammenligner en Leaf (tung) med litium og en Think (lett) med zebra, kan det nok bli litt som epler og pærer. Det beste hadde selvsagt vært å kunne sammenligne to Think med henholdsvis zebra og lithium.

Men jeg kan gjenta hvorfor jeg personlig er så fornøyd med zebra:
1. Alt som har med lading å gjøre er så uproblematisk. Du setter bare i kontakten og ladingen styrer seg selv. Som regel vil bilen da være fulladet når du har bruk for den. Skal du parkere på en flyplass f.eks. slipper du å bale med tidsur.
2. Jeg merker så godt som ingen forskjell i ytelse om det er flere minusgrader. I Norge er det en stor fordel etter min mening.

Nå fikk ikke jeg prøvd Leafen i varmere vær, men jeg håper for alle Leaf-eieres skyld at kjørelengden forbedres vesentlig i sommerhalvåret.

Det at hurtigladingen ikke var hurtiglading var en stor skuffelse. 0-80% på 20-30 min stemmer slett ikke i den kalde årstid. Det er bånn i bøtta å sitte på en hurtiglader en kald vinterkveld og vente på at det skal puttes på nok mil til at du kan komme deg hjem eller kjøre et par drosjeturer til. Derfor vil det være viktig at hurtigladerne plasseres i nærheten av en "varmestue" som shoppingsenter, bensinstasjon, hotelllobby etc.

Det er avgjort mest behagelig å fylle på strøm i egen garasje, da kan du gjøre andre fornuftige ting (skrive innlegg på foumet her f.eks.) mens batteriet toppes opp.

Nominelt skal jo en zebra-Think og en litium-Leaf ha omtrent samme rekkevidde. Jeg har i mange år kjørt fra Trondheim til småbruket i Orkdal med Classic-Thinken. Det er en distanse på ca 6,5 mil og en stigning på 300 høydemeter pluss litt opp og ned underveis. Det har classic-Thinken klart rimelig greit hvis det ikke har vært for kaldt eller for dårlig føre. Zebra-Thinken har over 50 prosent igjen på denne turen vinters tid. Leafen fikk jeg ikke prøvd på akkurat denne distansen, men med den erfaring jeg fikk, vil jeg tro det ikke ville vært så mange streker igjen på vinters tid.

Til slutt et lite pluss til i margen for zebra: Uten at jeg har vitenskapelig belegg for det, føler jeg meg sikker på at svekkelsen over tid er lavere for zebra enn lithium. Teknisk sjef hos Think, Mollestad, fortalte at BMW har hatt en testbil med zebrabatteri i ti år, kjørt 400.000 km. Lithium råtner som kjent med opp til 7 prosent i året. Våre to taxi-Thinker med zebra har hver kjørt ca 85.000 km i løpet av tre år og jeg synes ikke å merke at rekkevidden har gått ned.

Og så er zebra fullstendig resirkulerbart, det teller også for oss miljøbevisste elbilister.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: jkirkebomandag 20. februar 2012, klokken 10:15
Sitat fra: Arnie på mandag 20. februar 2012, klokken 09:58
2. Jeg merker så godt som ingen forskjell i ytelse om det flere minusgrader. I Norge er det en stor fordel etter min mening.

Tja. Jeg har jo testet litt og etter min mening er det helt klart varmeapparatet som står for den største minkingen i rekkevidde vinterstid. Av ~160km rekkevidde ved pen kjøring som blir til ~100km i -10 grader vil jeg tro de 60km forsvinner omtrent slik:

1. Varmeapparat 30km
2. Piggdekk og økt luftmotstand 10-15km
3. Kaldt batteri 15-20km

I kulda klarer jeg omtrent 130km uten bruk av varmeapparat.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayotirsdag 21. februar 2012, klokken 13:27
Takker, Arnie! Det føles godt at praktisk bruk bekrefter teori.
Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: sukramtirsdag 21. februar 2012, klokken 15:49
Har hatt to kjappe turer innom auksjonshuset i Tønsberg, for å sjekke ut bilen.
For det første , skulle jeg vel gjort det før jeg la inn bud, men men.....
Fikk hyggelig service, konstaterte at bilen var tom for strøm på første tur og det var det hele den dagen.
Dro ned dagen etter, målte 1,4V på startbatteriet. Dro til Tønsberg og hentet ett nytt.
Fikk det montert (som var så vrient, at hjulet måtte tas av..) Etter det satte vi bilen til lading, og slik blir den stående og varme et par døgn til.

Altså er det ikke helt uten utfordringer å kjøpe elbil på auksjon.

Fikk proff service av de ansatte, og spurte pent om jeg kunne ta meg litt til rette for å få bilen kjørbar.

Når det gjelder det med selve handelen, så er auksjonshuset kun en formidler.
De (auksjonshuset) har ikke noe, eller lite ansvar. Handelen er "As is" etter alle juridiske regler.
Det er en åpning i villkårene, om å trekke seg fra handelen mot å betale en viss sum.

Etter at handelen er gjennomført, har man vel ingenting å reklamere på slik jeg leser villkårene.

Tittel: Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayoonsdag 22. februar 2012, klokken 19:03
Sitat fra: sukram på tirsdag 21. februar 2012, klokken 15:49
Fikk hyggelig service, konstaterte at bilen var tom for strøm på første tur og det var det hele den dagen.
Dro ned dagen etter, målte 1,4V på startbatteriet. Dro til Tønsberg og hentet ett nytt.
Bra jobba, Sukram!

Gratulerer med knallkjøp! (Tror ikke det er for tidlig å gratulere.) Du ga mindre for denne enn jeg ga for min da 3 år gamle 2000-modell med 9500 km på telleren som leiebil.

Tips: sørg for å lufte vannet i varmekolben før du setter på varmen. Det kan være at luft har samlet seg der mens bilen har stått; hvis så er tilfelle kan varmeelementet smelte eller sikringen gå når varmen settes på igjen.
Tittel: Sv: brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: El rayotirsdag 28. februar 2012, klokken 08:13
Nå har Sem Auksjonsforretning lagt ut 3 biler til, alle med Zebra batteri. Les teksten nøy før dere byr!

http://www.auksjonen.no/auction/7828-1 (http://www.auksjonen.no/auction/7828-1)
http://www.auksjonen.no/auction/8005-1 (http://www.auksjonen.no/auction/8005-1)
http://www.auksjonen.no/auction/7972-1 (http://www.auksjonen.no/auction/7972-1)
Tittel: Sv: brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg
Skrevet av: sukramtirsdag 28. februar 2012, klokken 09:28
Disse bilene er for viderekommende. Bilene ble funksjonstested i sommer, og har stått siden den gang. Anbefaler sterkt å besiktigelse objektet før bud. Jeg har info om noen av dem. Husk at et frossentzebra batteri kan ta mange dager å tine,.