Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TM3 Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: tut på fredag 15. mars 2019, klokken 20:58

Tittel: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: tutfredag 15. mars 2019, klokken 20:58
TM3 LR utlevert sist lørdag i Trondheim. Ulyd oppsto igår etter ca 250 km. Tok av hjulkapsel og der datt en mutter ut. To var nesten av og kun to var skrudd noenlunde til. Skummelt. Virket Ok etter stramming. (Har varslet Tesla om å ta en sjekk for evt skader for sikkerhets skyld). De andre tre hjulene kunne etterstrammes noe også (mer normalt)
Pleier alltid å sjekke etter et par dager ved hjulskift, men dette har jeg ikke opplevd før. Burde kanskje sjekket før. Kunne gått ille dette.

Det må ha skjedd en glipp ved vinterhjulmontasje hos Tesla.
Vær obs og ta en sjekk! :)
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: geirci2fredag 15. mars 2019, klokken 21:18
Momentnøkkel er kjekt å ha:
https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-70-350-nm-2000030634 (https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-70-350-nm-2000030634)

Iflg. brukermanual skal moment for hjulmutter være lik 175 Nm.

Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Balrogfredag 15. mars 2019, klokken 22:49
Hva med denne? Funker greit for meg, bare husk å lagre "uten moment"
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-033995/ (https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-033995/)
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: RuneWfredag 15. mars 2019, klokken 23:49
Sitat fra: Balrog på fredag 15. mars 2019, klokken 22:49
Hva med denne?

Den fungerer sikkert helt supert. Tror ikke det er så veldig nøye om det er 165 eller 185 Nm.

Sitat fra: Balrog på fredag 15. mars 2019, klokken 22:49
...husk å lagre "uten moment"

Lagre uten moment?
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointerlørdag 16. mars 2019, klokken 00:19
Sitat fra: RuneW på fredag 15. mars 2019, klokken 23:49

Lagre uten moment?
At du slakker skruen hvor du setter moment. Hvis ikke vil verktøyet bli feilkalibrert.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Tomlørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Sitat fra: RuneW på fredag 15. mars 2019, klokken 23:49


Lagre uten moment?

Innstilt på moment..fjæra står da i spenn hele tia..
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointerlørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: HCOlørdag 16. mars 2019, klokken 05:17
Sitat fra: tut på fredag 15. mars 2019, klokken 20:58... Tok av hjulkapsel og der datt en mutter ut. To var nesten av og kun to var skrudd noenlunde til. Skummelt...

Skjønner at dette kan skje i hektiske verkstedsituasjoner, jeg har også hørt om løse hjul på motorsykkel (!) etter verkstedbesøk.

Leste posten din før langtur i dag, så jeg måtte ut og sjekke boltene. Alt i orden her.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Tomlørdag 16. mars 2019, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?

+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: bnolørdag 16. mars 2019, klokken 11:50
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?
+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..
OT varsel
Kjøpte meg en momentnøkkel via Ali Express. Den virekr til å være v meget god kvalitet. Jeg har ikke brukt denne enda, men hadde vært kjekt å få vist status på godhet. Er det noen tips å få her godtfolk på på hvordan få sjekket kalibrerings status på denne eller i det hele er den OK. Jeg tror det da den virker som sagt solid.

On topic
Så er dette ansvarsfølelse utvist av kollegiet her. Kan ikke bli bedre så takk Tut.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Jon65lørdag 16. mars 2019, klokken 15:17
Sitat fra: bno på lørdag 16. mars 2019, klokken 11:50
Kjøpte meg en momentnøkkel via Ali Express. Den virker til å være av meget god kvalitet. Jeg har ikke brukt denne enda, men hadde vært kjekt å få vist status på godhet. Er det noen tips å få her godtfolk på på hvordan få sjekket kalibrerings status på denne eller i det hele er den OK.
Moment = kraft x arm. Så det er enkelt å teste, alt du behøver er målebånd, vekter og en måte å låse momentnøkkelen på (feks en skrustikke).
Google feks "diy torque wrench calibration"
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: nightkinglørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:

Spøk til alvor. Det bør alle som har fått utlevert bil gjøre. Alltid ved dekkskift. Rart de ikke har heng en lapp eller noe med påminnelse.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointerlørdag 16. mars 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointerlørdag 16. mars 2019, klokken 23:55
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Tom på lørdag 16. mars 2019, klokken 00:21
Men skal sies at vi har kalibrator på jobb og ser heller lite avvik selv om moment nøkkelen har stått spent på moment i 1-2 år.. testet på et par "private" momentnøkkler
Interresant ! Hva legger du i «heller lite avvik»?

+- 5 Nm (250max innstilt på 120Nm)

Står den på max moment så tenker jeg du vil se mye større avvik..
Takk for advarsel, men siden min brukes ca to ganger i året så slakker jeg alltid ut min igjen.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Jonohonsdag 01. mai 2019, klokken 19:50
Oppfordrer til å sjekke tiltrekking av hjulmutterne, jeg byttet til sommer på Vianor på lørdag og det gikk nok litt fort, dekktrykket var ulikt på alle hjul og på ett hjul var mutterne nesten løse. 
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: nightkingonsdag 01. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.

Her tar du feil! Bolter/muttere SKAL etterstrammes etter hjulskift så lenge det er skrudd til med moment! Det skal gjøres etter 30-50 km.. Og ja de kan falle av selvom de er skrudd til riktig først!  Jeg hadde aldri kjørt så langt uten å etterstramme.
Dette bør informeres om ved dekkskift (noe som ikke alltid blir gjort).
På jobben min gjør vi alltid dette..

Men som sagt, er nok ikke alle som vet dette desverre :(
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 01. mai 2019, klokken 22:01
Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. mars 2019, klokken 23:52
Sitat fra: Bgulhaugen på lørdag 16. mars 2019, klokken 21:29
Alle vet vel at hjul skal etterstrammes etter ca 50km med kjøring etter omlegg  ;)  :angel:
Det vet nok ikke «alle».

Samt at når bolter er dratt til med riktig moment så skal de ikke ha behov for dette egentlig.

Siden en ikke vet om bolter er dratt riktig til bør en alltid sjekke.

Her tar du feil! Bolter/muttere SKAL etterstrammes etter hjulskift så lenge det er skrudd til med moment! Det skal gjøres etter 30-50 km.. Og ja de kan falle av selvom de er skrudd til riktig først!  Jeg hadde aldri kjørt så langt uten å etterstramme.
Dette bør informeres om ved dekkskift (noe som ikke alltid blir gjort).
På jobben min gjør vi alltid dette..

Men som sagt, er nok ikke alle som vet dette desverre :(
INGEN av bilgummiverkstedene jeg har vært på siste årene har sagt noe om etterstramming.
Derimot lærte jeg det av faren min som drev eget bilverksted i over 30 år. Men den gangen var det akkurat begynt å komme lettmetallfelger på vanlige biler.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Handymanonsdag 01. mai 2019, klokken 22:02
Sitat fra: Bgulhaugen på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:51
Men som sagt, er nok ikke alle som vet dette desverre :(
Ikke alle vet det, og nesten ingen gjør det.
Det er jo heller nesten ingen som børster av skilt langs veien dersom de er dekket av snø, selv om man er pliktig til det.
At man burde gjøre det er jo en annen sak.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Handymanonsdag 01. mai 2019, klokken 22:04
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:01
INGEN av bilgummiverkstedene jeg har vært på siste årene har sagt noe om etterstramming.
Derimot lærte jeg det av faren min som drev eget bilverksted i over 30 år. Men den gangen var det akkurat begynt å komme lettmetallfelger på vanlige biler.
Da jeg byttet til sommerhjul hos Vianor forrige uke, bet jeg meg merke til at de sa dette til kunden før meg, men glemte å si det til meg ;)
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: PetterTM3Ponsdag 01. mai 2019, klokken 22:32
La om til sommerdekk i går, og de var garantert ikke skrudd til med 175Nm! 175nm er en god del, og når jeg strammet med korrekt moment måtte jeg ta i MYE mer enn når de skulle løsnes. Har på andre biler brukt gefühlen når jeg har strammet, men har aldri strammet så mye som 175nm kjente jeg.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: snhansentorsdag 02. mai 2019, klokken 00:40
Har man stålfelger så er det ikke nødvendig med ettertrekking pga at stålet kommer i spenn når man trekker til med moment, og på denne måten låses mutter/ hjulbolt slik at den ikke roterer når felgen får belastning sideveis og vibrasjoner fra underlaget. På alu felger forløper dette seg litt annerledes da det er tykkere gods og mer dødt materiale i aluminiumsfelgene, og desto viktigere å sjekke/ ettertrekke etter noen km langs veien. Dette har blitt meg forklart av dekk kyndig personell... Personlig har jeg aldri opplevd at boltene har løsnet etter noen km når jeg har etter trukket boltene på begge typer felg.  Men jeg tror det kan gå litt fort i svingene når det står på som verst på dekksentrene, og da er det fort gjort å glemme en bolt, og kanskje slurve litt med krysstrekkingen når man fester hjulet. Det er ikke mer som skal til for at alle boltene løsner sakte men sikkert... Så sjekk boltene etter du har vært ute å kjørt med bilen, det er en grei regel mens dekkskiftet er friskt i minnet. Har du glemt å stramme en bolt skikkelig når du la om, så vil det bli fanget opp før det får utvikle seg til et løst hjul. Dette gjelder om du gjør dekkskiftet selv, eller får det utført av andre. Billig garanti for en sikker biltur
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: turfsurftorsdag 02. mai 2019, klokken 06:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:02
Det er jo heller nesten ingen som børster av skilt langs veien dersom de er dekket av snø, selv om man er pliktig til det.
Dette er faktisk feil, det har vært rettssak på en som ble tatt i fartskontroll i 60 sone på lesjaskog. Han forsvarte seg med at skiltene var tildekket av snø, og vant frem til slutt. Retten mente det ikke var praktisk gjennomførbart å stoppe og måke snø av gjensnødde skilt, og vegvesenet/politiet skal ikke kunne gjemme seg bak denne utdaterte regelen.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Lynkjapptorsdag 02. mai 2019, klokken 06:56
Sitat fra: snhansen på torsdag 02. mai 2019, klokken 00:40
Har man stålfelger så er det ikke nødvendig med ettertrekking pga at stålet kommer i spenn når man trekker til med moment, og på denne måten låses mutter/ hjulbolt slik at den ikke roterer når felgen får belastning sideveis og vibrasjoner fra underlaget

Åjoda, jeg har en gang mistet et stålfelghjul i fart etter at dekkverkstedet var litt kjappe. Stålfelger har koniske skruer og de hadde klart å dra den første sentrert og fint, men de andre var en millimeter off center så da de trakk dem så tok bare den ene siden av de øvrige fire skruene tak. Da jeg kom opp i fart så flyttet hjulet seg den millimeteren mot senter og dermed var fire skruer umiddelbart løse og skrudde seg ut i løpet av få kilometer. Den siste skruen utvidet skruehullet i felgen til det gikk over skruehodet. Siden jeg kjørte gammel drittbil så rakk jeg ikke å reagere på bråket før jeg plutselig hadde en trehjuling som sklei bortover på bremsetrommelen.

Konlusjon: Stål eller alu, andres arbeid bør alltid inspiseres. Derimot er det sikkert ti år siden sist jeg etterstrammet skruer jeg selv har dradd til, fordi det aldri trengtes.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Handymantorsdag 02. mai 2019, klokken 07:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. mai 2019, klokken 06:29
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:02
Det er jo heller nesten ingen som børster av skilt langs veien dersom de er dekket av snø, selv om man er pliktig til det.
Dette er faktisk feil, det har vært rettssak på en som ble tatt i fartskontroll i 60 sone på lesjaskog. Han forsvarte seg med at skiltene var tildekket av snø, og vant frem til slutt. Retten mente det ikke var praktisk gjennomførbart å stoppe og måke snø av gjensnødde skilt, og vegvesenet/politiet skal ikke kunne gjemme seg bak denne utdaterte regelen.
Den utdaterte regelen er der og det finnes eksempler på personer som er straffet etter den.
Poenget var at det mange ting man skal gjøre, men som aldri blir overholdt.
Det finnes nesten alltid eksempler på at noen blir frikjent for brudd på lover og forskrifter. 
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: turfsurftorsdag 02. mai 2019, klokken 07:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:26
Den utdaterte regelen er der og det finnes eksempler på personer som er straffet etter den.
Det er noe som heter å sette presedens, og det er her gjort. Jeg tviler sterkt på at noen blir dømt for ikke å ha forholdt seg til ett skilt som har snødd ned.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Handymantorsdag 02. mai 2019, klokken 08:00
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:26
Den utdaterte regelen er der og det finnes eksempler på personer som er straffet etter den.
Det er noe som heter å sette presedens, og det er her gjort. Jeg tviler sterkt på at noen blir dømt for ikke å ha forholdt seg til ett skilt som har snødd ned.
Dette sporer av debatten om faren for løse hjulbolter. Det er ikke dumt å sjekke boltene etter noen km. Skifter selv, og har på mine over 80 hjulskift aldri opplevd løse bolter.
Poenget mitt med å bruke eksempelet med uleselige skilt, var at det er noe "ingen" gjør. Jeg mener også at regelen "umulig" å forholde seg til, men Googlesøk gir flere eksempler på at regelen fortsatt benyttes. Her er et: https://www.oblad.no/dom/as/nyhet/nektet-a-betale-fartsbot-pa-grunn-av-sno-pa-skiltet/s/5-68-29712
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Autowindertorsdag 02. mai 2019, klokken 13:44
Sitat fra: PetterTM3P på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:32
La om til sommerdekk i går, og de var garantert ikke skrudd til med 175Nm! 175nm er en god del, og når jeg strammet med korrekt moment måtte jeg ta i MYE mer enn når de skulle løsnes. Har på andre biler brukt gefühlen når jeg har strammet, men har aldri strammet så mye som 175nm kjente jeg.
Jeg mener jeg tidligere trakk til like mye som 175nm kjentes som nå, og momentnøkkelen har omtrent samme lengde som den jeg tidligere har brukt. Jeg skulle likt å se en vitenskapelig test på om det er reell fare for at mutterene løsner om man krysstrammer til 175nm. Jeg skjønner det er en (liten) fare for at det kan skje om man ikke krysstrammer siden felgen da kan sitte litt skjevt på anlegget og at dette kan gi en glipp, men det høres spesielt ut om det vil være tilfelle om man krysstrammer.


EDIT: Poenget var selvsagt om det er reell fare for at mutre eller bolter løsner om man unnlater etterstrammingen....
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 02. mai 2019, klokken 14:01
Har ikke giddet å stresse med 175nm opplegget i det hele tatt. Bruker bare en hjulnøkkel/L-nøkkel med forlenger og strammer passe. Det sitter godt, jevnt og løsnes uten herjing både vår og høst. I motsetning til å forsøke å løsne muttere etter at bilen har vært på dekksjappe. Det er et sant h******. Må ta i så hardt at jeg er i grenseland for hva verktøyet tåler.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: RonnyØ2torsdag 02. mai 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:01
Har ikke giddet å stresse med 175nm opplegget i det hele tatt. Bruker bare en hjulnøkkel/L-nøkkel med forlenger og strammer passe. Det sitter godt, jevnt og løsnes uten herjing både vår og høst. I motsetning til å forsøke å løsne muttere etter at bilen har vært på dekksjappe. Det er et sant h******. Må ta i så hardt at jeg er i grenseland for hva verktøyet tåler.

Gjør akkurat det samme, og har samme erfaringen med å løsne etter dekksjappe.

175nm er noe brutalt mye
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Counterpointertorsdag 02. mai 2019, klokken 16:54
Sitat fra: RonnyØ2 på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 14:01
Har ikke giddet å stresse med 175nm opplegget i det hele tatt. Bruker bare en hjulnøkkel/L-nøkkel med forlenger og strammer passe. Det sitter godt, jevnt og løsnes uten herjing både vår og høst. I motsetning til å forsøke å løsne muttere etter at bilen har vært på dekksjappe. Det er et sant h******. Må ta i så hardt at jeg er i grenseland for hva verktøyet tåler.

Gjør akkurat det samme, og har samme erfaringen med å løsne etter dekksjappe.

175nm er noe brutalt mye
175 NM er ikke brutalt mye, det er helt greit å løsne igjen. Det dere beskriver høres ut som dekksjappe som «gønner på» med luftverktøy uten moment.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Toalmartorsdag 02. mai 2019, klokken 17:17
Jeg vet 175nm er mye, men man må vel gå ut i fra at Tesla har erfaring rundt dette og setter tallet noen lunde rett. Alle vet vi at en
Elbil har bra akselerasjon og det igjen påvirker vel om om bitene løsner. Jeg vil tro bolter som er trekt til med lavere moment løsner lettere.
Det jeg har lagt merke til selv er at på ene siden av bilen så sitter som regel boltene løser enn på andre siden. Snakker her om min erfaring fra fossilbilene jeg har.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Autowindermandag 13. mai 2019, klokken 11:34
Sitat fra: Toalmar på torsdag 02. mai 2019, klokken 17:17
Jeg vet 175nm er mye, men man må vel gå ut i fra at Tesla har erfaring rundt dette og setter tallet noen lunde rett. Alle vet vi at en
Elbil har bra akselerasjon og det igjen påvirker vel om om bitene løsner. Jeg vil tro bolter som er trekt til med lavere moment løsner lettere.
Det jeg har lagt merke til selv er at på ene siden av bilen så sitter som regel boltene løser enn på andre siden. Snakker her om min erfaring fra fossilbilene jeg har.
Det er jo bra moment på BMW i3 også, men det er ikke mer enn 140Nm på den. Det er mulig den kraftigere aksellerasjonen bidrar til differansen.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: olavxxxmandag 13. mai 2019, klokken 11:42
Viktig å bruke momentnøkkel.
For lite moment og bolter kan knekke når bolter da løsner, for mye moment og man kan ødelegge gjenger.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Slarre40torsdag 26. september 2019, klokken 13:53
graver denne tråden opp fra dødsriket.

Følger det med hjulkryss/boltnøkkel med  bilen eller er dette ekstrautstyr jeg må på Biltema fo rå kjøpe.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: HCOtorsdag 26. september 2019, klokken 13:57
Ettersom hjulskift er blitt noe man overlater til "eksperter", så følger det ikke med noen form for verktøy eller punkterings-kit. Jeg har kjøpt dette kit-et fra Biltema (men det løser ikke alle situasjoner): https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/reparasjonssett-dekk-2000022836 (https://www.biltema.no/bil---mc/mc/atv/reparasjonssett-dekk-2000022836).

For bruk på lengre turer har jeg også laget et lite "jekk-kit", det består av en solid sakse-jekk, to jack-pads*, og en latmannsarm med pipe. Dermed kan man ta av hjulet, det gjør det enklere å finne/fikse hullet og det gjør det mulig å frakte kun hjulet til nærmeste dekkverksted for reparasjon.

* en "Tesla-pad" mot bilen og en "skål-pad" mot jekken, for å unngå at jekken sklir
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: IbizaMantorsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: HCOtorsdag 26. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

Ingen låsebolter.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: IbizaMantorsdag 26. september 2019, klokken 17:25
Sitat fra: HCO på torsdag 26. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

Ingen låsebolter.

Ok, takk.
Tittel: Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
Skrevet av: Mondeofredag 27. september 2019, klokken 12:53
Tok en sjekk på sommerhjula mine nå etter 500km kjørt siden jeg henta bilen, og på tre av hjulene var de ikke spesielt tight.

Så vil annbefale alle å sjekke hjulmutterne sine ja.