Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Tesla Pickup => Emne startet av: BMW850 på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:44
Tror nok ikke det. Men det hadde vært greit om den så ut som en Pick-Up 8)
https://electrek.co/2019/03/07/tesla-carrier-camouflaged-pickup-truck/
(https://pbs.twimg.com/media/D1vXOCdVAAA5-dm.jpg:large)
Det har kommet en teaser på pickup.
Det følgende er det beste photoshop-forsøket jeg har sett, som forsøker å forklare hva man egentlig ser:
(https://uploads.disquscdn.com/images/c12059d31c1591f18f3f09409b74fe70d06ea57dcf4aa51ae1280dd0a7a734bc.jpg?w=800&h=592)
Hvis det er noe likhet med photoshop-bildet så er det fullstendig uaktuelt for meg. Fuck aerodynamikk. En pick-up skal være firkanta :-1: 8)
Dette skal altså være cyberpunk-utgaven. De skal også tilby en mer tradisjonell pickup.
Om det faktisk er denne løsningen som de går for, så skjønner jeg det greit. Mye bedre aerodynamikk betyr mye lengre rekkevidde. Samtidig når man flytter kupeen lengre frem kan man kombinere 5+ seter med 2,5 meter lasteplan, uten at man snakker om et kjøretøy på 6+ meter. Mange pickups har ganske lite lastplan.
Dette er en løsning som muliggjøres av den elektriske drivlinjen. Man slipper kaste bort masse plass på en stor V8er (eller frunk). Og det er en løsning jeg kan skjønne at Musk ville elske.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. mars 2019, klokken 10:05
Det følgende er det beste photoshop-forsøket jeg har sett, som forsøker å forklare hva man egentlig ser:
Jeg tror gjerne det kan bli noe slikt som du viser. Gjerne med litt med avrundede former og et tak som runder ned mot en "kammback hardtop" som montert på denne F-150en:
(https://s3.amazonaws.com/the-drive-staging/message-editor%2F1549574125651-36441895_1659853537417721_7362108217800785920_o.jpg)
http://www.thedrive.com/news/26381/this-mustang-inspired-ford-f-150-fastback-is-real-and-yes-you-can-buy-it
Min gjetning er at siden lyset er hvitt er det foran på bilen.
Alt wi wet ;)
https://youtu.be/oEI7ESwO6n8
Sånn ser den vel ut til å bli
https://teslamotorsclub.com/blog/2019/06/03/musk-says-tesla-pickup-pricing-could-be-well-under-50k/
Nei, den blir nok ikkje sjående slik ut nei.
Dette e berre et forsøk av en Tyrker med navn Emre Husmen
Litt morsomheter mens man venter:
TRUCKLA: The world's first Tesla pickup truck (https://www.youtube.com/watch?v=R35gWBtLCYg)
TPUT(?) spotted.
Edit: syntax error :)
Sitat fra: JorEl på søndag 22. september 2019, klokken 20:36
TPUT(?) spotted.
https://electrek.co/2019/09/21/tesla-semi-prototype-pixar/
Du har linket til en artikkel med Tesla Semi? Hva har det med pickupen å gjøre?
https://elbilforum.no/index.php?topic=35930.0
Håpe virkelig det blir nokke i denne duren.
Fint forsøk av Ronald Askew(Car and Driver)
😬😬🤷♂️🤦♂️🤦♂️😱🤔🤔
Såååå, ka døkke syns??
Velger at ikke tro på ryktet el nerdete bilder selv. Mr. Musk må da ha rådgivere og investorer som hinta om hvilken flopp en sånn futuristisk pickup skulle bli.
Sitter selv på gjerdet å venter på at Rivian T1 kommer for reservasjon, MEN skulle Tesla komme med noe lignende som T1....Da må jeg inn i tenkeboksen 8)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Endelig......
https://twitter.com/elonmusk/status/1192113294036754432?s=19
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
med alt som er sagt rundt PickUp truck, tror at den blir ikke lovlig å kjøre med kl B førerkort i Europa..
i USA kan jo B forekort brukkes for biler opp til 11t:
"Class B is valid for single vehicle with GVWR of 26,001 lbs. or more, and vehicle is not towing an excess of 10,000 lbs. GVWR."
26000lbs=11793kg
Det er vel ikke engang selvsagt at den kommer til Europa, denne lages vel primært for å gi et el-alternativ til truck loving USA.
Sitat fra: Paul på fredag 08. november 2019, klokken 12:28
med alt som er sagt rundt PickUp truck, tror at den blir ikke lovlig å kjøre med kl B førerkort i Europa..
i USA kan jo B forekort brukkes for biler opp til 11t:
"Class B is valid for single vehicle with GVWR of 26,001 lbs. or more, and vehicle is not towing an excess of 10,000 lbs. GVWR."
26000lbs=11793kg
Gjøkke noe det for meg, C1 påstempla her siden lenge på plastikken her.
Menne, huffameg dette er vondt å vente på :D
Kanskje noen som skal på the reveal?
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-unveiling-event-invitations/
Fikk invitasjon i går kveld (22:35), men allerede da jeg svarte en time etter jeg fikk mailen, så var det fullt.
Synd om man fikk invitasjon, hadde lyst og reise, men det var fullt :o
Her er guttaboys som gleder seg til PickUp-reveal.
https://youtu.be/gEVqWf0ftH4?t=72
Noen som har en link til eventen som mange venter på? Vilken tid(lokal tid), er det sagt det skjer? Gleder meg!! :)
Hvem er det som får invitasjon?
Inntil videre, så kan du følge denne: https://www.youtube.com/watch?v=e7cFoWsLW64
Kjem nok en offisiell en ila. torsdagen tenke ej.
Sitat fra: emurof på onsdag 20. november 2019, klokken 10:43
Hvem er det som får invitasjon?
Fem referrals i forrige runde.
Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 20. november 2019, klokken 10:08
Noen som har en link til eventen som mange venter på? Vilken tid(lokal tid), er det sagt det skjer? Gleder meg!! :)
LIVESTREAM will begin at – 7:30 p.m. PST / 3:30 a.m. UTC (London) / 4:30 a.m. UTC+1 (European Mainland)
https://youtu.be/fPIINrRKOo8 (https://youtu.be/fPIINrRKOo8)
Første tanke er uff :laugh:
Sånn rent utseendemessig...
Blir sikkert ikke tatt i radar da i alle fall :+1:
Tøff, men ser ikke ut til noe EU variant.
https://www.tesla.com/no_no/cybertruck
De har åpnet bestillingsside på norsk, så kanskje det kommer :)
Glass-testen var jo ikke spesielt vellykket. Full demo-effekt!
Men fikk lyst på ATW`en. Men det var kanskje tull at de hadde laget en?
Glasstesten viste at det er fortsatt glass 😂, ja ATVen var kjekk, en tur på bilen og så er den lada opp. De snakket bare om 110 volt som jeg fikk med meg. Da er nok vi langt unna lansering.
Sitat fra: terjewa på fredag 22. november 2019, klokken 05:54
Glasstesten viste at det er fortsatt glass 😂, ja ATVen var kjekk, en tur på bilen og så er den lada opp. De snakket bare om 110 volt som jeg fikk med meg. Da er nok vi langt unna lansering.
Det stod 110/220 på skjermen :)
Så bra, vil ha denne bilen, savner pickup :)
Om ikke annet blir de å få mye omtale bare på utseendet. ser jo ut som en bakgrunnsrekvisita fra en 80talls scifi-film.
tror likevel jeg kunne tenkt meg en. kanskje.
Jeg tenker at hvis du skal ha en pickup så kan du like gjerne ha denne :D
Skikkelig wow faktor på godt og vondt. Trodde designet var fleip først. Blir nok modifisert til produksjon. Bl.a fotgjenger krasj blir neppe godkjent med de skarpe hjørnene. Aerodynamikk er vel også fraværende.
Sitat fra: Tankeboks på fredag 22. november 2019, klokken 06:35
Om ikke annet blir de å få mye omtale bare på utseendet. ser jo ut som en bakgrunnsrekvisita fra en 80talls scifi-film.
tror likevel jeg kunne tenkt meg en. kanskje.
Det VAR en tanke bakom bakgrunnsrekvisitan, og biler har inspirasjon fra denna periode. Elon er fan av filmen "Bladerunner". Varet sagt hela tiden at det futuristiske designet blir influert fra just den filmen.
Skal si dem holdt sitt ord :D
Aerodynamikken tror jeg kan fungere greit nok. Du taper så klart noe på å ikke ha avrundede hjørner, men formen er sånn ca slik den bør være, med relativt butt front og lang slak bakende.
Tror ikke fotgjengerkrasj er en særlig begrensende faktor. Kan bare bety at den gjør det dårlig på enkelte punkter i Euro-NCAP.
« EXOSKELETON
Cybertruck is built with an exterior shell made for ultimate durability and passenger protection. Starting with a nearly impenetrable exoskeleton, every component is designed for superior strength and endurance, from Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel structural skin to Tesla armor glass.»
« ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED STAINLESS STEEL
If there was something better, we'd use it. Help eliminate dents, damage and long-term corrosion with a smooth monochrome exoskeleton that puts the shell on the outside of the car and provides you and your passengers maximum protection.»
Ikke særlig forgjenger vennlig hehe. Med rustfritt stål blir den både inspirert «bladerunner» og DeLorean.
Ser ut som noe som "designere" har fått til ved å brette papir på SFO. Fryktelig,rett og slett fryktelig.
@hELgenen egentlig enig, men det er ingen pick-up truks som er eye candy uansett. Når de likevel er stygge, foretrekker jeg heller futuristisk bad-ass look😀
Enig, alt såg halvferdig og regelrett rart ut. Men men....
Endra seg sikkert litt til 2021 og kanskje andre alternativ kjem som ser litt bedre ut.
Langt opp og fram, men klart en pick up med 6 sete, rikelig kraft og rekkevidde frista.
Den ser nå bedre ut en Xen, så denne hadde eg tatt any day
Dette er jo det Tesla trenger folkens. Ikke noe streit F150 pickup. Det tror jeg folk hadde reagert mer negativt på.
Nei, nå har Tesla muligheten til å leke seg, og dette er et resultat av det. Husk at de lanserer Y neste år. Det er ganske streite greier.
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. november 2019, klokken 07:42
Dette er jo det Tesla trenger folkens. Ikke noe streit F150 pickup. Det tror jeg folk hadde reagert mer negativt på.
Nei, nå har Tesla muligheten til å leke seg, og dette er et resultat av det. Husk at de lanserer Y neste år. Det er ganske streite greier.
Det kan i alle fall ikke herske noen tvil om at Tesla selv mener de kan leke seg.
Jeg er svært usikker - markedet skifter enormt om dagen. VW har tatt en 180 grader og vil oversvømme markedet med alternativer på elbilfronten - og fra de lanserer en bil til du faktisk kan finne den i butikken er av en annen verden enn hva Tesla klarer. Eks : e-tron sportsback kan vi bestille nå og få levert til våren. Tesla har en helt annen filosofi ved at de lanserer flere år før du kan få den, men når produksjonen først er kommet i gang går det raskt. Ford har allerede sagt at de skal komme med en variant av F150 med batterier etter å ha lansert en model Y konkurrent. Den kom raskt, og om de får opp produksjonen er jeg redd de kan kuppe pick up markedet. Og dette pick up designet Tesla her kommer med - må jo sies å være for spesielt interesserte......
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. november 2019, klokken 09:07
Jeg er svært usikker - markedet skifter enormt om dagen. VW har tatt en 180 grader og vil oversvømme markedet med alternativer på elbilfronten - og fra de lanserer en bil til du faktisk kan finne den i butikken er av en annen verden enn hva Tesla klarer. Eks : e-tron sportsback kan vi bestille nå og få levert til våren.
VW lanserte akkurat en elektrisk stasjonsvogn. Planlagt tilgjengelig i 2022.
ID Buzz har de også lansert for flere år siden. Usikker på når den kommer?
Poenget er at det ikke er sort/hvitt. Men Tesla må jobbe med utvidet produksjonskapasitet og nye fabrikker for å få ut flere modeller, der andre har et mye større maskineri og delelager å plukke fra.
Denne bilen kom overraskende på meg, dvs arkitekturen.
Konseptet her terningkast 6 etter hva jeg kan ha drømt om, at jeg bestemte meg, bare ved å se utvendig design og noe forklaring rundt teknisk oppbygging.
Ser for meg større frihet til å bruke og utstyre bilen etter eget behov, en mye annet der ute.
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. juni 2019, klokken 10:04
Sånn ser den vel ut til å bli
(https://manofmany.com/wp-content/uploads/2019/04/Tesla-Pickup-Concept-4.jpg)
Ble vist dette I går sammen med informasjon om pris på $50K, rekkevidde på opp til 800 Km.
Da tenkte jeg — wow, fra Evoque til TM3 var en visuelt en nedtur, men det ble nå sånn.
Nå kan det bli kul "SUV på steroider", kanskje pickup likevel er noe for meg ...
Æeh..., nope!
Den første tanken når jeg så utdrag av presentasjonen i morges var at her har noen kjørt det fullt ut med en storstilt spøk. Mistet fullstendig interessen for å vite mer om den.
I'm done — I'm gone ...
Jeg syns cybertruck ser fet ut, men liker ikke helt tanken på rednecks og terrorister med lynrask panservogn..
Cybertruck er jo en ønskedrøm for ettermarkedsleverandørene. Dør og karoseriflatene skriker etter folie eller lakk, og spesielt i usa kommer nok folk også til å pynte både på ut og innsiden med alt mulig av stasj som de måtte synes er kult. Gleder meg til å se resultatene.
Motortrend fikk for øvrig en sniktitt noen uker før lanseringen:
https://www.motortrend.com/cars/tesla/cybertruck/2021/tesla-cybertruck-electric-pickup-photos-info/
Og uvanlig godt samsvar mellom hva som var annonsert, og hva som ble presentert. Cybertruck kunne virkelig vært reksvisita i Blade Runner anno 1982. Nesten så den av den grunn føles litt "gammeldags", eller som en framtidsdrøm som aldri ble realisert. Før nå.
Harde vinkler glir sjelden godt sammen med omgivelsene i naturlige miljøer som skog og mark. (ja DNT (https://www.dnt.no/artikler/nyheter/7613-arkitektur-for-en-ny-tid/), jeg ser på deg, hilsen halvgammel surpomp). Blir kanskje ikke en bil for harmonisøkende naturelskere dette. Men i røffe arbeids og bymiljøer: Jeg liker tanken.
For å sitere ein bruker fra TLC (LandCruiser) forumet (eller var det DNT??) forumet: Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD
Oboy tesla tror denne er litt for futuristisk for verden. Kul liten atv i vertfall.
Men minecraft kile bilen .... nei takk
Trodde også først det var kødd, men skjønte at han er gal nok til å lansere noe slikt, og etterhvert syns jeg det var skamkult. Spesielt sammen med sleggebestandige rustfrie ulakkerte paneler, innebygd kjørerampe, elektrisk ATV med lading, og de sinnsvake ytelsene. Definitivt ikke noe vakkert skue, men dette er perfekt "end of the world"-kjøretøy, som er bakgrunnen for Elon sine visjoner. Knalltøft at de tør. Jeg har, som sivilist, ralla rundt med testutgaver av ganske spesielle militære kjøretøyer på veien før, og det er er en vanvittig opplevelse. Tror det å kjøre denne vil overgå det.
Det har faktisk blitt slik nå at Elon tør å gjøre så sinnsyke ting at det overgår alles fantasier.
Slik den bilen er laget, med lukket lasteplan, og 6-seter, så kan den faktisk erstatte Model X som hovedbil for oss.
Sitat fra: hELgenen på fredag 22. november 2019, klokken 09:07
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. november 2019, klokken 07:42
Dette er jo det Tesla trenger folkens. Ikke noe streit F150 pickup. Det tror jeg folk hadde reagert mer negativt på.
Nei, nå har Tesla muligheten til å leke seg, og dette er et resultat av det. Husk at de lanserer Y neste år. Det er ganske streite greier.
Det kan i alle fall ikke herske noen tvil om at Tesla selv mener de kan leke seg.
Jeg er svært usikker - markedet skifter enormt om dagen. VW har tatt en 180 grader og vil oversvømme markedet med alternativer på elbilfronten - og fra de lanserer en bil til du faktisk kan finne den i butikken er av en annen verden enn hva Tesla klarer. Eks : e-tron sportsback kan vi bestille nå og få levert til våren. Tesla har en helt annen filosofi ved at de lanserer flere år før du kan få den, men når produksjonen først er kommet i gang går det raskt. Ford har allerede sagt at de skal komme med en variant av F150 med batterier etter å ha lansert en model Y konkurrent. Den kom raskt, og om de får opp produksjonen er jeg redd de kan kuppe pick up markedet. Og dette pick up designet Tesla her kommer med - må jo sies å være for spesielt interesserte......
Tror de har funnet sin egen greie her. De som liker denne elsker den og skal ha en.
Nå må vi tenke litt nytt. Vi er jo vokst opp med hvordan en bil skal se ut.
Sitat fra: RuneW på fredag 22. november 2019, klokken 05:17
Første tanke er uff :laugh:
Sånn rent utseendemessig...
Blir sikkert ikke tatt i radar da i alle fall :+1:
Ja, det første jeg tenkte var om dette kunne stemme. Men jo mer jeg tenker på det, desto kulere synes jeg den er. Så jeg har gått fra å hate den til å begynne å like den.
Kunne erstattet X ja. Ungene var i ekstase her i dag morges. Kona not so much :D
Spørs litt hva naboene sier da det allerede er litt trangt der jeg står når jeg ikke parkerer utenfor huset. Blir litt større enn Model X..
Kan denne kjøres med førerkort klasse B?
Med tanke på hvor ille det er med Model X på norske p-plasser, så blir nok det der en utfordring, men fy faen så morsomt. Det nærmeste jeg kan tenke meg er Hummer H1.
Sitat fra: Arntiv på fredag 22. november 2019, klokken 10:20
Kan denne kjøres med førerkort klasse B?
Det er det ingen som vet ennå, men jeg vil absolutt tro de kommer med en utgave for B-kjørekort i Europa (da med mindre lastekapasitet). Og en C1-utgave for de som vil ha det.
Tar den i C1 glatt.
Dessuten: Elgsikker med panserglass frontrute 😎😎💪💪
Sitat fra: Arntiv på fredag 22. november 2019, klokken 10:20
Kan denne kjøres med førerkort klasse B?
Sannsynligvis på Mars:
SitatTesla Cybertruck (pressurized edition) will be official truck of Mars
https://twitter.com/elonmusk/status/1197627433970589696?s=20
Sitat fra: kodax på fredag 22. november 2019, klokken 09:28
Jeg syns cybertruck ser fet ut, men liker ikke helt tanken på rednecks og terrorister med lynrask panservogn..
Ja for alle vet at arbeiderklasse folk i sørstatene elsker elbil og tesla, og de kjøper dem for å raskere kunne lynsje svarte og kjøre ned liberale!
Umiddelbart likte jeg ikke designet, men man må jo gi Elon cred for å lage noe så vågalt. Uansett hva som skjer kommer den til å bli en klassiker, kanskje til og med populær til en viss grad. Men de regner jo ikke med å selge flere av denne enn model s/x, så kanskje 5-10k per år? Per i dag er nok Rivian litt mer folkelig og virker å ha bedre plass innvendig. Så litt trangt ut under taket baki cybrtrck.
Er det noen som har sett mål og vekt på doningen?
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 22. november 2019, klokken 12:32
Er det noen som har sett mål og vekt på doningen?
https://youtu.be/9P_1_oLGREM?t=275
Mangler vekt.
Prøvde å søke litt på nett, og eneste jeg fant var at vekt er anslått til ca. 6000 lbs (ubekreftet) som tilsvarer rundt 2700 kg.
Med oppgitt lastekapasitet på 1588 kg gir dette en tillatt totalvekt på 4300 kg. Altså klasse C1 i Norge.
Krysser fingrene for at det går an å registrere den som klasse B med "bare" 800 kg lastekapasitet.
Video fra testkjøring https://www.youtube.com/watch?v=KoutN_Ezs8w
Den ser jo rimelig spesiell ut, men jeg elsker det :D
Forvirret over størrelse og form i forhold til rekkevidde. Må ha noen seriøse batterier for å oppnå oppgitte rekkevidder. Og det reflekteres ikke helt i prisen. Men de priser vel inn to år til med kostnadsreduksjon. Evnt om de (igjen) ender opp med å være for optimistiske.
Uansett om det blir førerkortklasse B eller C1, så er det viktig at den klassifiseres i kjøretøygruppe M1.
Dette fører til at den går som vanlig personbil i bomanlegg og på vanlige ferger, og ellers på de fleste områder der det er forskjell mellom liten lastebil og personbiler.
Noen må gjerne formidle viktigheten av denne registreringen til Tesla i Norge.
Trevor Milton (Nikola) tilbyr dette designet til Tesla da de ikke skal bygge den. Den hadde jeg nok ikke hatt behov for å vurdere lenge på å kjøpe ;D Håper Elon tar imot tilbudet :D
https://twitter.com/nikolatrevor
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 14:00
Håper Elon tar imot tilbudet :D
Dette må være tidenes beste definisjon på optimist :laugh:
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 14:00
Trevor Milton (Nikola) tilbyr dette designet til Tesla da de ikke skal bygge den. Den hadde jeg nok ikke hatt behov for å vurdere lenge på å kjøpe ;D Håper Elon tar imot tilbudet :D
"hadde jeg nok ikke hatt".. lett å snakke hvisomatte.
Jeg er IKKE aktuell for en konvensjonell pickup a la den du viser, i går hadde jeg ALDRI trodd jeg skulle legge inn en ordre på cybertruck, men det har jeg nå altså gjort. Og jada, selvfølgelig er det refunderbart depositum, og kun småpenger, så det er med i vurderingen. Jeg skal innrømme at jeg har vurdert en gammel C-10 eller annet som kosebil, men å kjøpe en ny pickup var helt utenkelig så sent som da jeg våknet i dag. Nå kan det plutselig skje... og det hadde IKKE skjedd om det var en som så ut som den fra Nikola. ;)
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 14:00
Trevor Milton (Nikola) tilbyr dette designet til Tesla da de ikke skal bygge den. Den hadde jeg nok ikke hatt behov for å vurdere lenge på å kjøpe ;D Håper Elon tar imot tilbudet :D
https://twitter.com/nikolatrevor
For en gjøk. Cybertruck ser mye tøffere ut. Den der ser helt forferdelig ut.
Ja, Cybetryck ser bare bedre og bedre ut for meg.
Ser ut til at denne er rundt/over 6 meter lang ut i fra lasteplanlengde på 6,5 ft.
Viste bilder av bilen til ungene uten å si eller å hinte om min mening først. Første kommentar fra 7-åringen var: "den var kjempe, kjempe, kjempe (x6) kul. 9-åringen: Den MÅ vi kjøpe.
Ikke min stil i det hele tatt, men har allerede vendt meg til utseende, og vedder på at denne kommer inn på topp 5 listen når den kommer, for mest solgte bil i USA.
Bil med saltak? Kult. I følge Sintef gir det beste beskyttelse mot vannlekasjer. :D
Størrelsen tyder vel kanskje at den passer best på brede amerikanske veier, og ikke norske parkeringshus?
Men det er et radikalt nytt design og en ny nisje for Tesla. De har hatt vel mange kvalitets-problemer med for eks. Model X, og de må ha gjort en god del innsparinger for å få den så lavt priset med de spesifkasjonene. Den skal få lov til å gå på veien et år før jeg vurderer noe slikt.
Kudos til Tesla for å tenke ut av boksen! :+1:
Etter det jeg har fått med meg idag er det ihvertfall 80% som mener bilen ikke ser ut, inkludert meg. Men, det kan hende dersom folk får summet seg at noen endrer mening. Hvem vet? Prisen er også en relevant faktor. For min del er det nok ihvertfall helt utelukket ;)
Å dæven håv øgly dæt iss. Da jeg så dette bildet i dag tidlig måtte jeg sjekke kalenderen, om det var 1 april.
Hadde dette vært en båt fra Nordkapp eller noe så skulle jeg vurdert å like den.
Nei, jeg tror ikke dette er noen bil for meg. Både pga utseende men også størrelse, selv om jeg har alle førerkortklasser.
Bilen er så stygg at den nesten tipper over i det kule.
Prisen tror jeg ikke noe på. Virker som et rent pr stunt fra Musk.
Spørs vel om formen er noe særlig mer realistisk enn prisen :)
Sitat fra: tut på fredag 22. november 2019, klokken 15:07
Ser ut til at denne er rundt/over 6 meter lang ut i fra lasteplanlengde på 6,5 ft.
Det er link til dimensjoner (oppgitt under unveilingen) på forrige side, så det er ikke nødvendig å spekulere.
Lengde: 231.7 inches = 5 885.18 millimeters
Bredde: 79.8 inches = 2 026.92 millimeters (vel å merke ikke speil på bilen som ble vist, så det betyr samme bredde som Model X har MED speil).
Høyde: 75 inches = 1905 millimeters
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 22. november 2019, klokken 13:33
Forvirret over størrelse og form i forhold til rekkevidde. Må ha noen seriøse batterier for å oppnå oppgitte rekkevidder. Og det reflekteres ikke helt i prisen. Men de priser vel inn to år til med kostnadsreduksjon. Evnt om de (igjen) ender opp med å være for optimistiske.
Eller så kommer det gode nyheter på Tesla Battery Day over nyttår - og TCT har allerede et forbedret batteri under bilen.
Says it all...
Her er det bare å haie til seg en Cybertruck før de går konk!
Den moderne tids DeLorean :D
Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 12:36
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 22. november 2019, klokken 12:32
Er det noen som har sett mål og vekt på doningen?
https://youtu.be/9P_1_oLGREM?t=275
Mangler vekt.
Musk sier det selv i videoen du linker til; Mål og vekt er mindre eller lik Ford F-150.
Jeg har ikke bruk for noen pickup, men akkurat denne var så dritstygg og dritkul på samme tid at jeg nesten får lyst til å bestille en..!
Sitat fra: Svein_H på fredag 22. november 2019, klokken 18:08
Sitat fra: gr på fredag 22. november 2019, klokken 12:36
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 22. november 2019, klokken 12:32
Er det noen som har sett mål og vekt på doningen?
https://youtu.be/9P_1_oLGREM?t=275
Mangler vekt.
Musk sier det selv i videoen du linker til; Mål og vekt er mindre eller lik Ford F-150.
Jeg har ikke bruk for noen pickup, men akkurat denne var så dritstygg og dritkul på samme tid at jeg nesten får lyst til å bestille en..!
+1 på den. Jeg vedder hatten min på at denne kommer til å selge så det griner når den kommer om 2års tid. Da har også folk rukket å venne seg til designen. I motsetning til aksjemarkedet tror jeg også Tesla gjør lurt i nettopp å tørre å bygge noe helt annerledes for å differensiere fra massen som etterhvert også kommer i elektrisk utgave (les f150) og beholde coolness og nyskaper-image.
Investorene er vel mer bekymret for at Tesla skal selge over 3 tonn bil med 120-240 kWh batteri til fra under 40.000 USD. Blir ikke fortjeneste av slikt.
Jeg har ingen interesse eller behov for pickup så kommer til å stå over denne. MEN, synes det er utrolig kult at Tesla har baller til å gjøre noe så radikalt.
Det mest interessante synes jeg imidlertid er prisingen. Den må nødvendigvis ha en temmelig stor batteripakke selv i billigste versjon, ser det spekuleres i 100kWh. Det må bety at de har en fått ned batterikostnadene betraktelig, og DET er betydningsfullt for andre produkter også.
Betyr vel mer at det er der de tror batterikostnaden er om to år. Vi får se om de får rett
Tror eksoskjelett strukturen med kaldvalset stål i rette linjer også er med på å holde kostnadene nede. Billig materiale, billig verktøy/valser, billig lakkering etc. Interiøret er ikke dyrt, samme med glass. Så en større del av prisen går ril bare batteri og drivverk? Klarer de det prisnivået og leverer før avgiftsøkning i Norge vil det norske la skap forandre seg drastisk. 6x2x2m :p
Rustfri stål av en kvalitet som tåler saltede vinterveier er neppe mye billigere enn aluminium. For å tåle type norsk klima så man men vel opp i syrefast kvalitet på stålet. Visste ikke engang at syrefast stål egnet seg for valsing. Kanskje tanken er å legge klarlakk over stålet ?
Hvor mange ekstra kilo utgjør stålet vs alu mon tro ?
Aluminium veier omtrent en tredjedel av stål.
Sitat fra: Motorwatt på fredag 22. november 2019, klokken 20:33
Aluminium veier omtrent en tredjedel av stål.
I.f.h.t hva da? Egenvekt ja, men ikke nødvendigvis styrke. I tillegg vil vel aldri aluminium bli like sterkt som stål m.t.p. riper o.l.
Dette er faktisk den råeste bilen jeg har sett på mange år. Jeg trenger ikke pickup, men det frister nå.
Samme her. Men pickup er utrolig praktisk. Og blir prisen som forespeilet og avgiftene ikke tar helt av, så,blir den ikke alt for dyr heller. Problemet et utvidelse av garasjen som følger med.
Bygde akkurat garasje på 5x6 meter. Den går ikke inn der gitt :D
Sitat fra: Tellus på fredag 22. november 2019, klokken 20:30
Rustfri stål av en kvalitet som tåler saltede vinterveier er neppe mye billigere enn aluminium. For å tåle type norsk klima så man men vel opp i syrefast kvalitet på stålet. Visste ikke engang at syrefast stål egnet seg for valsing. Kanskje tanken er å legge klarlakk over stålet ?
Hvor mange ekstra kilo utgjør stålet vs alu mon tro ?
SpaceX bruker jo stål til sin store rakett - og enkelte mener de har utviklet sin egen legering. Kanskje noen hos Tesla kjenner noen i SpaceX? :P
Mye tyder iallfall på at prisene må være på vei ned ganske kraftig på både 3 og Y dersom dette blir de endelige prisene på Cybertruck.
Jeg har aldri vært i nærheten av å vurdere en pickup som bil tidligere, men
når man går og venter på informasjon om Model Y i det hele tatt får hengerfeste og takstativ samt om bakkeklaringen blir bedre enn Model 3
seiler jo denne stridsvogna plutselig opp som et høyst reelt alternativ til Model Y - iallfall i kombinasjon med en mindre elbil til småkjøring og pendling. Og den nye garasjen er faktisk lang nok..
Elsker den. Fikk tilbake godfølelsen fra 2013. Bestilt, to uker før 3eren kommer. Jaja, det var uansett en ventepølse. Noen som vet når den kommer?
Sitat fra: plvr på fredag 22. november 2019, klokken 22:01
Noen som vet når den kommer?
2022 en eller gang er vel en mulighet.
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. november 2019, klokken 22:14
Sitat fra: plvr på fredag 22. november 2019, klokken 22:01
Noen som vet når den kommer?
2022 en eller gang er vel en mulighet.
Takk, da får vi se om avgiftene kommer før det. Camper mode blir bra.
Forferdelig stygg bil. Vel vel. Noen liker Multipla også. ???
Kanskje jeg får vurdere konas forslag på nytt ang å få oss et småbruk, så jeg kan rettferdiggjøre å kjøpe denne..🤟
Interessant analyse fra AutoExpress basert på svipptur på visning: https://www.autoexpress.co.uk/tesla/cybertruck/108492/new-tesla-cybertruck-ride-review
Hadde jeg bodd på landet hadde kanskje pickup vært relevant, cbrtrck spesielt. Hadde flere fine fjellturer i Chevy Avalanche i gamle dager, selv om vogna hadde styrepresisjon som en våt svamp.
Tesla har alltid klart å fusjonere det ekstremt innovative med det funksjonelle, og det ser ut som de gjør her og.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. november 2019, klokken 21:25
Bygde akkurat garasje på 5x6 meter. Den går ikke inn der gitt :D
Det tåler å stå ute da heldigvis :D
Så presentasjonen i går og tenkte umiddelbart at dette må være en spøk :o. Men så gikk timene og begynte å venne meg litt mer til utseendet. Etter å ha sett noen klipp fra testkjøringen (anbefales) og bilder av den i svart (kommer også i matt svart), synes jeg faktisk den er superkul 8). Lagt inn bestilling med FSD. Kommer til også til velge solcellepanel og CampingMode :) - og gleder meg som en unge til den kommer om et par år :P
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 22. november 2019, klokken 07:06
« EXOSKELETON
Cybertruck is built with an exterior shell made for ultimate durability and passenger protection. Starting with a nearly impenetrable exoskeleton, every component is designed for superior strength and endurance, from Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel structural skin to Tesla armor glass.»
« ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED STAINLESS STEEL
If there was something better, we'd use it. Help eliminate dents, damage and long-term corrosion with a smooth monochrome exoskeleton that puts the shell on the outside of the car and provides you and your passengers maximum protection.»
Ikke særlig forgjenger vennlig hehe. Med rustfritt stål blir den både inspirert «bladerunner» og DeLorean.
Klør meg i hodet over dette exoskeleton begrepet, google ga meg ikke stort heller. Hva betyr det egentlig? Det er vel "bare" tykkere karosseriplater og i rustfritt stål? Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Har virkelig aldri vurdert Tesla tidligere, mye grunnet det jeg mener er fryktelig kjedelig design. Plutselig over natten har jeg blitt fanboy. Dette er det kuleste designet jeg har sett på evigheter!
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Nice!
Da lærte jeg noe nytt idag.
Men hva vil dette si for crumple zones og slikt, vil fronten fortsatt absorbere sammenstøtet i en kollisjon slik som en tradisjonelt konstruert bil?
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Nice!
Da lærte jeg noe nytt idag.
Men hva vil dette si for crumple zones og slikt, vil fronten fortsatt absorbere sammenstøtet i en kollisjon slik som en tradisjonelt konstruert bil?
Ja, den vil jo oppføre seg da som en tradisjonell bil.
Rammebygd bil er fortsatt den mest solide måten å bygge en pickup/lastebil på, men det er vel dyrere også.
Det som sies er at de 3mm platene med rustfritt stål i praksis er ramma. Det at hele siden er en bit med stål som med de to trianglene mot hverandre rygg-til-rygg gjør at de gir den stivheten man forventer å få fra en ramme på en vanlig pickup. Dermed fungerer de tunge stålplatene som vektreduksjon for en mye mindre solid ramme. Dette sammen med en helt sikkert solid batteripakke gjør at den får såpass gode spesifikasjoner på både rekkevidde og lastekapasitet.
Det er nok priset inn noen forbedringer i batteripriser ja siden den kommer om 2 år, men har ingen problemer å tro at den kommer til den prisen. Som nevnt over den er laget for å være billig.
Exoskeleton:
F.eks er det slik insekter er bygget. Skallet bærer kroppen.
I motsetning til pattedyr (og delvis vanlige biler) med et indre skjellet og hud (karosseriplater) utenpå 
Vanlige personbiler er en slags mellomting.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg klarer ikke helt å forstå forskjellen mellom selvbærende karosseri og dette exsoskeleton.
https://snl.no/selvb%C3%A6rende_karosseri
Jeg er ingen ekspert, men slik jeg har forstått det er slik.
En rammebasert løsning har en solid stål ramme som alt er festet til og gir veldig god styrke for ting som store hengervekter og kraftig motor. De fleste pickups og lastebiler er bygget slik idag. Det betyr at "cockpit" og lasteplan er festet direkte til ramma og er uavhengig av hverandre. Gir dårligere kjøreegenskaper og dårligere krashsikkerhet siden ramma ikke krøller seg særlig, men veldig høy styrke for tung bruk. Ramma er en flat sak altså "2D".
Selvbærende karosseri så er karossieret en hel enhet slik at seter er skrudd direkte i karosseriet ikke inn i en løs "cockpit". Karosseriet består av en 3D oppbygning som ser ut som et bilskjelett. Utenpå det er det karosseriplater som holder regnet ute og ikke særlig annet.
I Cybertruck har de kuttet drastisk ned på karosseridelen og bruker i stor grad det ytre skallet til å holde ting sammen. Litt som en bille som har hardt skall og lite skjelett på innsiden, mens en mus f.eks. holdes oppreist av det harde skjelettet på innsiden.
Det er mitt beste forsøk på å forklare :)
Syns de hjulkapslene ser litt vel plastikk ut, håper nesten det er noen heavy duty stålfelger under :D
Sitat fra: RuneW på lørdag 23. november 2019, klokken 23:25
Jeg klarer ikke helt å forstå forskjellen mellom selvbærende karosseri og dette exsoskeleton.
Nei, det er vel ikke noen forskjell. Blir jo ofte kalt unibody og. Exoskeleton er vel bare for å få det til å høres nytt ut. I prinsippet er det det samme som en vanlig bil. Det er heller ikke første gang det blir brukt på pickup, ulempen er at det er vanskelig å få stivt nok til å trekke store hengervekter og laste mye. Derav den rare triangelformen som går fra b pilaren og bakover.
Anbefaler "EVTV on Tesla Cybertruck Unveil Wardrobe Malfunction":
https://www.youtube.com/watch?v=4qgO3A2pUr8&feature=youtu.be
Hva med EU godkjenning? Er det ikke krav om minimum kurver osv på karosseriet, spesielt fronten (minimere skader ved påkjørsel av folk) ?
Sitat fra: ganton på søndag 24. november 2019, klokken 13:59
Hva med EU godkjenning? Er det ikke krav om minimum kurver osv på karosseriet, spesielt fronten (minimere skader ved påkjørsel av folk) ?
På personbiler. Ikke lastebiler. Så hvis TCT blir registrert som liten lastebil er ikke det en sak.
Sitat fra: OhmPaPa på søndag 24. november 2019, klokken 14:07
Sitat fra: ganton på søndag 24. november 2019, klokken 13:59
Hva med EU godkjenning? Er det ikke krav om minimum kurver osv på karosseriet, spesielt fronten (minimere skader ved påkjørsel av folk) ?
På personbiler. Ikke lastebiler. Så hvis TCT blir registrert som liten lastebil er ikke det en sak.
Da blir kundemassen dramatisk redusert i Europa, vel.. ?
Har inntrykk av at mange som ikke i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe en pickup, likevel vurderer å kjøpe en TCT. Mange av disse har nok ikke noe utvidet førerkort.
Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Heilt personlig e det ikkje et problem, kan kjøre det meste utenom det så flyg og tanks.
Angående lastebil registrering blir vel litt vanskelig med nytt reglement(på tynn is her men...)
Kom vel nye regla for å få bukt med dei pick up'ane som det blei lagt inn stålplater for å få opp vekta? Usikker her altså. Som lastebil blir det sikkert kult med underkjøringshinder bak :D
Edit 1: Nye regla gjer det enklere
https://www.tv2.no/a/10353789/
Sitat fra: Øggen på søndag 24. november 2019, klokken 21:35
Heilt personlig e det ikkje et problem, kan kjøre det meste utenom det så flyg og tanks.
Angående lastebil registrering blir vel litt vanskelig med nytt reglement(på tynn is her men...)
Kom vel nye regla for å få bukt med dei pick up'ane som det blei lagt inn stålplater for å få opp vekta? Usikker her altså. Som lastebil blir det sikkert kult med underkjøringshinder bak :D
Edit 1: Nye regla gjer det enklere
https://www.tv2.no/a/10353789/
Interessant artikkel.
Men vil dette bare slå ut på nyttelast på bilen, eller vil det bli umulig å trekke noenlunde størrelse henger også? Da tenker jeg B96 og BE, ikke bare B.
Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Det ligger endel nedregistrerte pickuper på Finn som har 3500 kg hengervekt.
Sitat fra: Måkemannen på søndag 24. november 2019, klokken 22:58
Sitat fra: Øggen på søndag 24. november 2019, klokken 21:35
Heilt personlig e det ikkje et problem, kan kjøre det meste utenom det så flyg og tanks.
Angående lastebil registrering blir vel litt vanskelig med nytt reglement(på tynn is her men...)
Kom vel nye regla for å få bukt med dei pick up'ane som det blei lagt inn stålplater for å få opp vekta? Usikker her altså. Som lastebil blir det sikkert kult med underkjøringshinder bak :D
Edit 1: Nye regla gjer det enklere
https://www.tv2.no/a/10353789/
Interessant artikkel.
Men vil dette bare slå ut på nyttelast på bilen, eller vil det bli umulig å trekke noenlunde størrelse henger også? Da tenker jeg B96 og BE, ikke bare B.
Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Når det gjelder biler med tillatt totalvekt på 3500 kg, så er vel B og B96 i praksis identisk, siden begge har tak på 4250 kg vogntogvekt uansett bil, dvs. maks 750 kg henger på en nedregistrert Cybertruck.
Med BE mener jeg totalbegrensningen på tillatt vogntogvekt er syv tonn, altså 3500 + 3500 kg. Vi som har tatt BE for en del år siden har ikke hengerbegrensning på 3500 kg, men mener syvtonnsgrensa gjelder der også, og utvalget biler som kan brukes i en kombinasjon med henger over 3500 kg er nok veldig få. Mener jeg har sett noen Defendere og Pajeroer og lignende som hadde 3600 kg, men noe mer har jeg ikke sett.
Cyber vs Ford - kostnader
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-vs-ford-f-150-tco-comparison-video/
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 15:46Etter det jeg har fått med meg idag er det ihvertfall 80% som mener bilen ikke ser ut, inkludert meg.
Tvert imot, de fleste ser etter hvert ut til å ha kommet til at den ser veldig kul ut. At andre pickups ser gammeldagse og kjedelige ut i forhold til Cybertruck.
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 17:24
Says it all...
Ikke egentlig. Over 300.000 reservasjoner så langt. Gjør nay-sayers til skamme.
Sitat fra: Tellus på fredag 22. november 2019, klokken 19:19
Investorene er vel mer bekymret for at Tesla skal selge over 3 tonn bil med 120-240 kWh batteri til fra under 40.000 USD. Blir ikke fortjeneste av slikt.
De fleste har bestilt en av de to dyreste variantene, som altså koster godt over 40.000.
Husk også at Tesla har en batteridag på nyåret, og der regner jeg med at de vil komme med ganske interessant info om hvordan de ligger an og hva de vil kunne få til i nærmeste fremtid. Jeg tror noen kommer til å bli overrasket.
Sitat fra: emurof på torsdag 05. desember 2019, klokken 08:06
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 15:46Etter det jeg har fått med meg idag er det ihvertfall 80% som mener bilen ikke ser ut, inkludert meg.
Tvert imot, de fleste ser etter hvert ut til å ha kommet til at den ser veldig kul ut. At andre pickups ser gammeldagse og kjedelige ut i forhold til Cybertruck.
Sitat fra: BMW850 på fredag 22. november 2019, klokken 17:24
Says it all...
Ikke egentlig. Over 300.000 reservasjoner så langt. Gjør nay-sayers til skamme.
Jeg er også en av dem som etter at sjokket la seg har reservert Ikke noe annet å si :angel: :angel: :angel:
Digger denne bilen. Det tøffeste som er lansert på sikkert 30 år. Tror også denne kommer til å være drivende for designspråket til både Tesla og mange andre.
Sitat fra: BMW850 på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:12
Jeg er også en av dem som etter at sjokket la seg har reservert Ikke noe annet å si :angel: :angel: :angel:
Tror det er ekstremt mange som har snudd i denne saken. Undertegnede også. Det er utrolig fascinerende hvordan et slikt ekstremt design/utseende virker på folk. Men man venner seg til alt og mediene hiver seg på, knuste glassruter og latterliggjøring. Men jo flere ganger man ser bilen, jo mer "skjønner" man det. Så Elon kan takke mediene (nok en gang) :laugh:
Hadde jeg hatt det aller minste bruk for en pickup så hadde jeg reservert for lenge siden...
Sitat fra: RuneW på torsdag 05. desember 2019, klokken 15:14(...)
Hadde jeg hatt det aller minste bruk for en pickup så hadde jeg reservert for lenge siden...
Man kan jo også se på det som en stor og ganske luksuriøs personfrakter for 6 personer, så jeg er enig med de som mener at dette er mye mer enn bare en rar og firkantet pickup. For eksempel kan jeg fint se for meg at denne for mange kan erstatte fly og tog på strekninger opp til 100 mil.
Sitat fra: emurof på torsdag 05. desember 2019, klokken 08:06
Tvert imot, de fleste ser etter hvert ut til å ha kommet til at den ser veldig kul ut. .
Tror neppe det er de fleste. Men det blir flere og flere som endrer mening, men neppe flertallet (enda).
Sitat fra: RuneW på torsdag 05. desember 2019, klokken 15:14
Sitat fra: BMW850 på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:12
Jeg er også en av dem som etter at sjokket la seg har reservert Ikke noe annet å si :angel: :angel: :angel:
Tror det er ekstremt mange som har snudd i denne saken. Undertegnede også. Det er utrolig fascinerende hvordan et slikt ekstremt design/utseende virker på folk. Men man venner seg til alt og mediene hiver seg på, knuste glassruter og latterliggjøring. Men jo flere ganger man ser bilen, jo mer "skjønner" man det. Så Elon kan takke mediene (nok en gang) :laugh:
Hadde jeg hatt det aller minste bruk for en pickup så hadde jeg reservert for lenge siden...
Hvem har ikke bruk for en 6-seters Pick-Up med de spesifikasjonene til den prisen?😏😬😬😬
Sitat fra: BMW850 på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:18
Sitat fra: RuneW på torsdag 05. desember 2019, klokken 15:14
Hvem har ikke bruk for en 6-seters Pick-Up med de spesifikasjonene til den prisen?



Akkurat. Like mange seter som Model X. Større. Samme rekkevidde (eller bedre). Skuddsikker. Halve prisen. Tror det når jeg får nøklene 
Trur nok me vert realitetsorientert litt etter litt :-) og får beina nedatt på jorda.
Men at eg ville heller hatt denne enn Xen er sikkert så langt iallefall, få laga til fast luke bak over planet så hadde den dekka alle mine behov.
Og tenk å fått kjøre RWD uten antispinn igjen? Har ikkje gjort det sidan rundt 2000 tallet, breisladder oppover vinterveger ingenting slår det. Og ein ekstra runde i rundkjøringa :-)
Sitat fra: BMW850 på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:18
Hvem har ikke bruk for en 6-seters Pick-Up med de spesifikasjonene til den prisen?😏😬😬😬
6 meter lang og C1-sertifikat er stopper meg.
Sitat fra: o.b.lix på fredag 06. desember 2019, klokken 08:41
6 meter lang og C1-sertifikat er stopper meg.
Nå vet vi vel ikke enda om det blir krav om C1. Er egenvekten under 3t så bør det gå fint å registrere den med totalvekt på 3,5t. Ellers vil krav om c1 være en showstopper ja.
Sitat fra: Rævedilter på fredag 06. desember 2019, klokken 07:02
Trur nok me vert realitetsorientert litt etter litt :-) og får beina nedatt på jorda.
Men at eg ville heller hatt denne enn Xen er sikkert så langt iallefall, få laga til fast luke bak over planet så hadde den dekka alle mine behov.
Spørs om ikke neste utgave av Model X blir basert på Cybertrucken, med samme grunndesignet? Det ville ikke overrasket meg ihvertfall ;)
Leker faktisk litt med tanken om å bytte ut Model X med Cybertruck + Model Y. Det er faktisk noen positive aspekter jeg ikke har tenkt på før:
- Vil ha behov for to biler relativt kort frem i tid.
- Prismessig er det liten forskjell mellom Model X til 900k og Cybertruck/Model Y til 450k hver.
- Model Y passer bedre enn Model X for kjøring i parkeringshus o.l.
- Med pickup vil jeg egentlig ikke ha behov for å kjøre med henger, som jeg ellers vil ha med Model Y/X. Det aller meste som er relevant vil ha plass på lasteplanet.
- Når jeg ikke trenger henger slipper jeg leie henger. (Har egentlig ikke plass til egen henger på eiendommen min, men om den bilen som må stå ute er 5 meter eller 6 meter spiller ingen rolle.)
- Så fremt jeg kan ha 500+ kg nyttelast med Cybertruck på klasse B trenger jeg egentlig ikke ta klasse B96/BE for å kjøre med større henger på Model X. (Det er veldig få 750 kg utleiehengere, i hvert fall på Kongsberg.)
- Bedre ytelse på begge bilene, kanskje også bedre rekkevidde på Cybertruck. Raskere hurtiglading.
Jeg må vurdere dette nærmere, men det er så klart også noen ulemper:
- Litt upraktisk å parkere med Cybertruck andre steder enn hjemme, selv i rollen som bil nr 2.
- Vi har ikke lengre noen klar langtursbil som man kan sove i.
- Model Y har f.eks ikke stor frontrute. Den kan ruste. Mindre premium.
- Jeg får så klart ikke solgt Model Xen til 900k, så det blir jo et ikke ubetydelig mellomlegg.
- Leveringstid!
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 12:17
Spørs om ikke neste utgave av Model X blir basert på Cybertrucken, med samme grunndesignet? Det ville ikke overrasket meg ihvertfall ;)
Det ville overasket meg.
X vil nok ikke forandres for mye (om gangen) pga stort vindu og falkedørene - ikke glem hvordan Musk kjempet for å få til dette. Og mye kan sies om dørene på denne bilen, men markedføringsmessig har disse dørene gjort Tesla til superkjendis i alle fall, alle har hørt om denne bilen, til og med svigermor kjente til denne bilen før jeg kjøpte den...
Så kan det tenkes at de lager en cybersuv i tillegg til cybertruck, men ikke markedsført som X.
Spørs om ikke neste utgave av Model X blir basert på Cybertrucken, med samme grunndesignet? Det ville ikke overrasket meg ihvertfall ;)
[/quote]
Det ville overrasket meg. Jeg liker Cybertrucken og syns den er tøff. Hadde jeg trengt en pickup hadde den blitt kjøpt inn.
Men jeg liker også pene biler. Og det tror jeg mange andre gjør. Inklusive Elon. Ser heller for meg at SX3Y behoder fasongen sin i store trekk i årevis. Med en jevn strøm av mindre oppdateringer underveis. Slik f.eks. Porsche 911 har gjort det i årevis.
Cybertruck er kanskje første produktet for Tesla sin avdeling for nyttekjøretøy. Eller kommer Semi i produksjon først? Uansett kan TCT få flere søsken som varebil, lillebror og minibuss/familievan.
Så kan avdelingen for personbiler jobbe med mykere kurver og komme med en småbil ala Polo/Up og kanskje en stasjonsvogn utviklet i Berlin?
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 12:17
Spørs om ikke neste utgave av Model X blir basert på Cybertrucken, med samme grunndesignet? Det ville ikke overrasket meg ihvertfall ;)
Har jeg liten tro på. Kanskje en mindre variant, men ikke noe som heter Model X.
X (og S), blir nisjeprodukter etterhvert som Y (og CT og 3) er i full produksjon.
Da blir det nok store endringer både på S og X. Mye lettere å gjøre drastiske designmessige grep når Tesla ikke lengre er avhengig av disse to modellene for å overleve.
:)
Vi har to TMS'er + en gammel Mitsubishi L200 nå, men fruen ønsker seg noe som er litt mindre dog med hatchback med hengerfeste. Jeg vil gjerne ha noe som kan trekke en liten gravemaskin e.l. Vi har derfor bestilt en TMY og en Cybertruck. Den nyeste TMS'n vile bli beholdt og begge de nye vil ha forehjulstrekk og FSD.
Ja, var det nå så imponerende med de rutene på Cybertrucken? :P Kunne uansett vært en god gimmick om ruta ikke hadde knust :)
"How hard is a normal car glass compared to the Tesla Cybertruck glass?"
https://www.youtube.com/watch?v=TWzUh53H_VU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3g_anY8ILNQKCWsc3gghtbyDlTLqIFo2HB5qtulNu4zaAxey1IKbOUGyY
Concept car of the year: https://www.automobilemag.com/news/tesla-cybertruck-electric-pickup-truck-concept-car-of-the-year/?sm_id=organic_tw_social_AMAG_200103_sf227252932&utm_source=t.co&utm_medium=referral#sf227252932
Det ble til at jeg reserverte en Cybertruck. Kona er på glid. Men den er bare aktuell om den kan kjøres med B. :)
Sitat fra: Rævedilter på fredag 06. desember 2019, klokken 07:02
Trur nok me vert realitetsorientert litt etter litt :-) og får beina nedatt på jorda.
Men at eg ville heller hatt denne enn Xen er sikkert så langt iallefall, få laga til fast luke bak over planet så hadde den dekka alle mine behov.
Og tenk å fått kjøre RWD uten antispinn igjen? Har ikkje gjort det sidan rundt 2000 tallet, breisladder oppover vinterveger ingenting slår det. Og ein ekstra runde i rundkjøringa :-)
RWD uten antispin kan man kjøre på TMS allerede i dag, om det er noenlunde glatt. Dvs bilen bruker jo kun bakre motor opp til et visst turtall/ eller om det er hastighet, før fremre motor kobler inn. Så det er bare å slå på "Slip Start" og kjøre.