Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. november 2011, klokken 23:41
Frem til sommeren 2011 hadde Mitsibushi en garanti på batteriene som tilsa at batteriene var å anse som defekt, dersom kapasiteten var lavere enn 80% etter 5 år. Sommeren 2011 endret Mitsibushi dette til en "difus garanti, der et magisk dataprogram" skulle avgjøre om batteriene var defekte eller ikke. Det var ikke bra :-[
Nå har Mitsibushi endret sin garanti på batterier, til det de opprinnelig sa. De har tydeligvis tenkt nøye over garantiproblematikken, og landet der de burde lande. Det er meget positivt og vi som kunder vet nå at Mitsibushi står inne for kvaliteten og lar oss som kunder slippe denne usikkerheten.
Dette står det nå på elbil.no om endringer i elbilveilederen:
I tillegg har de (Mitsibushi importøren) bedt oss om å endre informasjonen under punktet om «Minste kapasitet». Siden i våres har det stått «Diagnosetester vil avgjøre defekter i batteriet». Mitsubishi-importøren i Norge vender nå tilbake til den tidligere gitte opplysningen om 80%. Dette tallet må ses i sammenheng med forklaringen i elbilmatrisen: «Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og klar for bytte, enten på garanti eller kundens regning. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.»
Det betyr i klartekst, slik jeg tolker det, at Mitsibushi nå gir garanti på at batteriet har en kapasitet på minst 80% etter 5 år, i forhold til da bilen var ny. Dette er strålende nyheter for hele bransjen, da det tar bort usikkerheten rundt holdbarheten på batterier til elbiler. Vi gleder oss til de andre følger opp.
Stor honnør til Mitsibushi!
Lars
Honnør til Mitsubishi for å være klar og tydelig. Dette er jo også i samsvar med Mitsubishis generelle omdømme hvor garantert problemfritt bilhold de første 5 årene står sentralt.
Carl Anton
Kjempebra av Mitsubishi. Det er godt å høre dette om i-Mieven når man leser innleggene om samme tema for Nissan Leaf her inne på forumet. Det er synd for dem og håper det ordner seg der i leiren også
Hipp-Hurra! Snart 1000 i-Miev eiere kan jo ikke ta "feil". :) Mitsubishi best i klassen. ;)
All honnør til Mitsubishi for dette!
En utfordring er jo da selvsagt målemetoden for 80% reduksjon. Vi brukere vil jo merke om rekkevidden går ned og 20% er jo absolutt merkbart da rekkevidden ikke er allverden.
Uansett regner jeg også med at Mitsubishi erstattet defekte deler av batteriet som diagnosen sier er kaputt.
Målet er jo 80% i forhold til nyverdien.
Det er lett å tenke Ahr i en slik sammenheng, men kWt er faktisk det rette målet, da det er det som gir rekkevidde.
Det en bruker kan gjøre er å måle tilført strøm fra utladet batteri. F.eks fra skilpadden lyser til fulladet. En får ikke ut mer ut av batteriet, enn det en tilfører av strøm. Tapå er det også. Men skulle plutselig batteriet ta imot mye mindre strøm enn vanlig vil dette gi grunn til nøyere målinger.