Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Diverse => Alt det andre => Emne startet av: elektrolux på mandag 28. november 2011, klokken 12:29
Her er enda flere eksempler på hvor tungvint og idiotisk det er med disse bomringene
Se f.eks denne: http://bil.aftenbladet.no/bil/Dod-mann-fikk-bompengekrav-pa-127-kr-12388.html
Viktig å melde fra
Fjellinjen har ifølge dem selv ingen mulighet til å vite at en kunde er død.
Hvis avdøde har et kundeforhold som strekker seg tilbake til før skiftet fra forskudds- till etterskuddsbetaling, kan det være et poeng for etterlatte å melde fra om dødsfallet til bompengeselskapet.
Også i andre, mindre triste tilfeller, bør man melde fra til bompengeselskapet.
Selv om eierskifte av biler registreres av Vegvesenet, går ikke opplysningene direkte videre til bompengeselskapene.
For å unngå rot med gebyrene er det altså lurt å melde fra til bompengeselskapet selv.
Det skal ikke være enkelt (i alle fall ikke for Fjellinjen):
Sitat
Christian Felix (3) gråtass har aldri vært ute på veien, og har stått inne på en låve på Rognstranda i over 10 år. Bomselskapet Fjellinjen AS registrerte likevel doningen i en bomring i Oslo 10. september i år.
http://www.nettavisen.no/motor/article3282278.ece (http://www.nettavisen.no/motor/article3282278.ece)
Sitat fra: cra på mandag 28. november 2011, klokken 13:07
Det skal ikke være enkelt (i alle fall ikke for Fjellinjen):
Sitat
Christian Felix (3) gråtass har aldri vært ute på veien, og har stått inne på en låve på Rognstranda i over 10 år. Bomselskapet Fjellinjen AS registrerte likevel doningen i en bomring i Oslo 10. september i år.
http://www.nettavisen.no/motor/article3282278.ece (http://www.nettavisen.no/motor/article3282278.ece)
Ja det er nok slike ting som får Bomselskapet til ønske at alle var pålagt å bruke brikke slik at slapp endel slike feilregistreringer.
Nå er brikken min returnert, leverte den på nærmeste Esso stasjon og snart kommer depositumet tilbake på konto. Utgift 8 års rente ca 2 kr/år. og ingen utgifter eller plager med klagetelefoner eller annen bortkastet tid til slike sysler. :)
Regner med at bomselskapene i egen interesse snart ordner opp i skiltavlesningsautomatikken sin nå som reglene for Autopass og passering i automatiske anlegg er klarifiserte.
Om noen hardt arbeidende Polakker med EL skilt slipper gratis igjennom ser jeg ikke som det store problemet. De skal uansett ikke kjøre på veien de hadde betalt for, og betaler vanligvis ikke regningen uansett.
Men jeg er overrasket over at Griffel har oppgitt autopassen sin? Hadde du i stedet for Autopass investert pengene dine i gull ville du i dag hatt 800 kr til Julepresanger eller lignende.
Selv ser jeg mer besvær med å søke om brikke, og levere den gamle tilbake og søke om refusjon, hver gang en bytter bil, og ha ansvar for en slik verdigjenstand enn det er å, en gang i mellom, høflig forklare at EL skiltene betyr at bilen er en Elbil, og derfor ikke skal betale bompenger.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. november 2011, klokken 07:12
Selv ser jeg mer besvær med å søke om brikke, og levere den gamle tilbake og søke om refusjon, hver gang en bytter bil, og ha ansvar for en slik verdigjenstand enn det er å, en gang i mellom, høflig forklare at EL skiltene betyr at bilen er en Elbil, og derfor ikke skal betale bompenger.
Du behøver ikke søke hverken om brikke eller refusjon, det er veldig enkel det hele.
Dette er en ren ekspedisjonssak. En får brikken på en bensinstasjon og leverer den til bake på en bensinstasjon, og pengene går automatisk tilbake på konto.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. november 2011, klokken 07:12
Men jeg er overrasket over at Griffel har oppgitt autopassen sin?
Griffel er praktisk talt som pensjonist å regne, og familien må venne seg til å klare seg med en (1) bil. Det ble fossilen siden de har hytte uten strøm nesten 30 mil fra hjemmet og foreløbig uten mulighet for hurtiglading på veien, dessuten er det behov for å trekke henger av og til for blant annet å frakte ved. Hadde Opel Ampera kunnet trekke henger ville nok det vært førstevalg om ikke så lenge.
Nå kunne han vært pensjonist en 5 års tid allerede, og ville nok vært det om det ikke hadde vært for elbilen og mulighet for kjøring i elbilfeltet (også kalt kollektivfelt). Dermed har staten fått skatteintekter disse årene istedet for pensjonsutgifter, noe som ødelegger regnestykket om hvor mye elbilister sponses med.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. november 2011, klokken 07:12
Hadde du i stedet for Autopass investert pengene dine i gull ville du i dag hatt 800 kr til Julepresanger eller lignende.
Da jeg kjøpte elbilen og deponerte for brikke hadde jeg akkurat 200 kr igjen. Disse inversterte jeg i aksjefond, siden ekspertene mente at det ga størst utbytte, nå innløst for 120,- . Sammenlignet med dette var bombrikken en god spareform. Sett over de 8 årenen jeg har hat elbil må nok det også sies å ha vært en god investering. Det rimligste bilhold jeg har hatt.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. november 2011, klokken 23:10
Dette er en ren ekspedisjonssak. En får brikken på en bensinstasjon og leverer den til bake på en bensinstasjon, og pengene går automatisk tilbake på konto.
En ekspedisjonssak? Som å kjøpe vindusspylervæske?
I disse dager ser vi at mange protesterer på å skrive under på at de har lest et infoskriv fra Nissan...
For å få brikke må en skrive under på at en aksepterer alle betingelsene i "Generelle betingelser, Lokale betingelser, Avtaleskjema og Veiledning".
http://www.fjellinjen.no/Avtale/bileierinfo/avtaletekst_autopass-avtale/no (http://www.fjellinjen.no/Avtale/bileierinfo/avtaletekst_autopass-avtale/no)
Legg merke til punkt 3 og 6 i Avtaleskjema.
Jeg vil anta at gratisbrikker etterhvert blir høyt verdsatt i "markedet". Da kan "kunden" komme i klemma. Hva om en ikke oppdager at brikken blir stjålet, eller glemmer å ta den ut når bilen skal selges?
Men det er selvsagt hyggelig at dere i Fjelllinjeland ønsker å støtte bomselskapet med å yte slike rentefrie lån, forstår likevel at Electroloux da heller vil kjøpe gull :D
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 00:10
Men det er selvsagt hyggelig at dere i Fjelllinjeland ønsker å støtte bomselskapet med å yte slike rentefrie lån, forstår likevel at Electroloux da heller vil kjøpe gull :D
Dette er ingen støtte til bomringen. Snarere tvert imot. Vi vil heller at bompengene andre betaler går til vei og kollektivtrafikk enn til administrasjon. ;)
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 00:10
Jeg vil anta at gratisbrikker etterhvert blir høyt verdsatt i "markedet". Da kan "kunden" komme i klemma. Hva om en ikke oppdager at brikken blir stjålet, eller glemmer å ta den ut når bilen skal selges?
Bombrikken er ikke atraktiv å stjele, den som stjeler en brikke eller kjøper en brikke må regne med at det er høy sansynlikhet for at den er/blir meldt stjålet, og dermed automatiskt fotografert og anmeldt.
Verdien i markedet er 0.
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 00:10
Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. november 2011, klokken 23:10
Dette er en ren ekspedisjonssak. En får brikken på en bensinstasjon og leverer den til bake på en bensinstasjon, og pengene går automatisk tilbake på konto.
En ekspedisjonssak? Som å kjøpe vindusspylervæske?
Missbruk av vindusspylervæske kan nok få vell så store konsekvenser, ;D
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. november 2011, klokken 01:14
Bombrikken er ikke atraktiv å stjele, den som stjeler en brikke eller kjøper en brikke må regne med at det er høy sansynlikhet for at den er/blir meldt stjålet, og dermed automatiskt fotografert og anmeldt.
Verdien i markedet er 0.
Mulig de blir nødt til å bruke bompengene til den type etterforskning i framtida. Pr i dag er det slik at gamle fritaksbrikker virker i årevis (helt til batteriet går ut?) etter et bilene er avskiltet eller hogget. Depositumet er lavt, og elbilister har ikke tatt dette særlig alvorlig. Jeg tipper det er endel brikker på avveie allerede.
Derfor er det viktig at vi her påpeker at det er brikkeeieren som har ansvaret for framtidig misbruk.
Det er vel heller tvilsomt om misbrukere kan straffes, hvis det ikke kan bevises forsett.
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 08:46
Pr i dag er det slik at gamle fritaksbrikker virker i årevis (helt til batteriet går ut?) etter et bilene er avskiltet eller hogget. Depositumet er lavt, og elbilister har ikke tatt dette særlig alvorlig. Jeg tipper det er endel brikker på avveie allerede.
I tilfelle noen har missforstått. Det finnes ikke fritaksbrikker. Brikkene er alle av samme type. Til brikken knyttes et abonnement, for elbiler er et gratis elbilabonnement knyttet til den aktuelle bilen.
På samme måte er det for personbiler et personbilabonnement og for lastebiler et lastebilabonnement, disse får rabatt.
Dagens brikken innholder ikke annen informasjon et et unikt nr. Eneste forskjell på dette og bilnr.skiltet er måten det leses på, med større nøyaktighet i avlesning for brikke. Problemstillingen med brikke på avveie er ikke mye ulik skilt på avveie.
Dersom en ikke sier opp abonnementet ved avhending av bil løper abonnementet videre.
Men det er klart at de som synes dette er for komplisert og ikke tror de klarer dette, får da heller la det være dette med tegning og oppsigelse av gratis abonnement, til det blir et formelt krav.
Det er ikke et formelt krav (ennå) med brikke.
Så de som ikke vil, eller tror de ikke klarer det, eller synes at det er ett fett om bompenger går til administrasjon eller vei, kan gjerne la det være (enn så lenge).
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. november 2011, klokken 10:44
Brikkene er alle av samme type. Til brikken knyttes et abonnement, for elbiler er et gratis elbilabonnement knyttet til den aktuelle bilen.
En brikke knyttet til en fritaksavtale vil jeg da kalle en fritaksbrikke eller en gratisbrikke. Brikken vil være knyttet til denne avtalen helt til kunden tar et aktivt skritt for å avslutte forholdet, bomselskapet sjekker ikke om bilen er i bruk.
Jeg synes ikke det er komplisert, men et utdatert system med klare svakheter. Det er nødvendig å påpeke at dette er noe annet enn:
"det er veldig enkel det hele. Dette er en ren ekspedisjonssak." Griffel
Kunden aksepterer et ansvar og en erstatningsplikt ved å skrive under.
Hvilket ansvar og erstatningsplikt for hva?
Thomas
Og kunden må skrive under på at han aksepterer vilkårene, noe f.eks jeg ikke gjør, og dermed ikke kunne signere på.
I mitt tilfelle ville jeg ikke akseptere at Nordjæren krever bombrikke for å kjøre fritt gjennom bomstasjonene. Det står det nemlig i vilkårene deres.
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 14:49
Jeg synes ikke det er komplisert, men et utdatert system med klare svakheter. Det er nødvendig å påpeke at dette er noe annet enn:
[
Jeg vil gjette at 95% ikke ser det logiske i at av to systemer for registrering av passeringer er det som er det mest effektive, det med ferrest svakheter og det medferrest feilregistreringer, er det systemet som er utdatert ;D
Dersom optisk lesing av skilt var tilfredstillende i nøyaktighet, ville abonnements systemet vært knyttet til optisk lesing av bilnummeret og ikke til brikke. Men over alt i verden brukes brikkesystemer for slike passeringer.
Det kan vel konkluderes med at Autopass er enkelt for Bomselskapene, mens Skiltavlesning er enkelt for brukeren.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 30. november 2011, klokken 14:55
Hvilket ansvar og erstatningsplikt for hva?
Thomas
For eksempel ansvar for å dekke misbruk av brikken hvis noen andre misbruker den.
Sitat fra: Griffel på onsdag 30. november 2011, klokken 18:00
Sitat fra: Baltor på onsdag 30. november 2011, klokken 14:49
Jeg synes ikke det er komplisert, men et utdatert system med klare svakheter. Det er nødvendig å påpeke at dette er noe annet enn:
[
Jeg vil gjette at 95% ikke ser det logiske i at av to systemer for registrering av passeringer er det som er det mest effektive, det med ferrest svakheter og det medferrest feilregistreringer, er det systemet som er utdatert ;D
Dersom optisk lesing av skilt var tilfredstillende i nøyaktighet, ville abonnements systemet vært knyttet til optisk lesing av bilnummeret og ikke til brikke. Men over alt i verden brukes brikkesystemer for slike passeringer.
Mulig at 95% tenker som deg, men heldigvis sier dette ingenting om hvem som har rett.
Dine påstander om at ocr er lite effektivt og har mange feilregistreringer har du ikke dokumentert, eneste jeg har sett er en artikkel du henviste til fra innkjøringsproblemer i Vestfold. Ocr systemet er ganske nytt og blir bedre etterhvert, det er innstallert i alle nye bomanlegg jeg kjenner til. Løse brikker man må abbonnere på som man så skal klikke fast på vinduet har systemsvakheter.
De feilsendte fakturaene jeg har fått på EL biler uten brikke (noen få hvert år) har alle skyldtes programvarefeil hos faktureringsleverandøren eller menneskelig feil, ikke avlesingsfeil. Jeg ser nå at disse feilene blir færre.
Her på Nord Jæren har alle fossilbiler lov til å kjøre uten brikke, de blir registrert av ocr systemet og får faktura basert på kjøretøyklasse i posten. Da er det ganske enkelt å legge inn i det samme faktureringssystemet at alle EL fakturaene ikke skal printes ut, men kanselleres.