Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Boikott My Ass på lørdag 16. februar 2019, klokken 22:50
Som eiern uttaler « Jeg har kjørt Amerikansk bil før
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.
Det at bremsen går helt i bunn tyder på at bilen forsøker å hjelpe til med bremsingen - trolig AEB som slår inn. Tesla bruker iBooster, og fungerer slik som forklart i videoene her: https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/products-and-services/passenger-cars-and-light-commercial-vehicles/driving-safety-systems/brake-booster/ibooster/
Men det hjelper ikke å aktivere bremsene om f.eks bremseskivene er dekket av is.
Bremsene på elbiler må testes ved igangkjøring i kulda.
De fleste har vel opplevd dette etter en bilvask på vinteren. Peiser man bare opp mot første kryss da kan man få seg en ubehagelig opplevelse.
Enda en grunn til å holde seg unna Tesla (troll :))
Det er et faktum.
Sitat fra: Balrog på søndag 17. februar 2019, klokken 03:15
Bremsene på elbiler må testes ved igangkjøring i kulda.
Han skriver vel at bremsen ble brukt og fungerte kort tid før dette skjedde.
Dette høres helt vilt ut. Har kjørt over 1 mill km med trommelbremser og skivebremser, aldri opplevd bremseutfall! Bremser «aldri», så rust har vært et problem i mange år. Her referers til at vann, is, rust, AEB, iBooster og pedalen går i bunn som mulig årsak. At AEB skulle bidra til at pedalen bunner høres helt vilt ut for meg, jeg ville forventet høyere og hardere pedal.
Kort sagt, en kan ikke akseptere en bil hvor bremsene fungerer et bingoprinsippet.
Se her:
https://www.tv2.no/a/7868514/
Hos meg griper håndbrekket på skivene. Har gjort det til vane å kjøre litt lett jo-jo med håndbrekket på slutten av hver tur og kjøre litt med håndbrekket lett på på slutten. Da er bremsene masert og varme ved stopp. Har holdt rusta borte bak, forran er det noe.
Ellers, jeg mener det skulle være unødvendig å smøre klossene, derimot glideboltene til caliperne. Bremser en lett, setter disse seg og bremsene tar bare på sylindersiden/utsiden. (VW transporter med sylindere på begge sider: skivene holdt i 25 år!)
Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 10:38Dette høres helt vilt ut. Har kjørt over 1 mill km med trommelbremser og skivebremser, aldri opplevd bremseutfall! Bremser «aldri», så rust har vært et problem i mange år. Her referers til at vann, is, rust, AEB, iBooster og pedalen går i bunn som mulig årsak. At AEB skulle bidra til at pedalen bunner høres helt vilt ut for meg, jeg ville forventet høyere og hardere pedal.
Har selv opplevd at pedalen går helt i bunn, men det var på sommeren, så det var full action med ABS som slo inn og bilen bråstoppet.
Som informasjonen til iBooster viser, så er det en hard mekanisk link mellom bremsepedalen og bremsesylinderen. Det betyr altså at bilen kan ikke kan gi maks bremseeffekt på bremsesylinderen uten at pedalen går i bunn. Posisjonen til bremsepedalen er altså en helt direkte indikator på kommandert bremseeffekt på hydraulikken.
Om man da har bremsepedalen i bunn, uten at noe skjer, så er det noe galt enten med bremsene, bremserørene, eller bremsevæsken. Det kan f.eks være isete bremser eller luft i bremsesystemet.
Sitat fra: 1000kwh på søndag 17. februar 2019, klokken 07:04
De fleste har vel opplevd dette etter en bilvask på vinteren. Peiser man bare opp mot første kryss da kan man få seg en ubehagelig opplevelse.
Ehh. Nei. Jeg har hatt mange biler opp gjennom -alt fra gamle vrak da jeg var 18 til helt nye biler nå. Aldri noen gang har bremsene stoppet å fungere.
Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen. Hvis det eieren sier faktisk er sant, så er det noe galt med bremsene som Tesla burde klare å finne ut av.
Uavhengig av bilmerke, hadde dette skjedd meg ville bilen min blitt parkert til feilen var identifisert og rettet.
Hvis det virkelig var slik at bremsepedalen ikke hadde motstand når den ble trykket helt i bunn, er jeg veldig enig. Men uttrykket "bremsene i bunn" brukes også når man trykket så hardt man kunne.
Sitat fra: 1317142119 på søndag 17. februar 2019, klokken 15:01Ehh. Nei. Jeg har hatt mange biler opp gjennom -alt fra gamle vrak da jeg var 18 til helt nye biler nå. Aldri noen gang har bremsene stoppet å fungere.
Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen. Hvis det eieren sier faktisk er sant, så er det noe galt med bremsene som Tesla burde klare å finne ut av.
Uavhengig av bilmerke, hadde dette skjedd meg ville bilen min blitt parkert til feilen var identifisert og rettet.
Brembo er bremseeksperten, så det ville nok fort være de som ville måtte finne ut av en eventuell feil.
Det kan så klart være designfeil e.l. som kan gi null bremseeffekt - Tesla har hatt en reklamasjonssak mot Brembo tidligere, der parkbremsen kunne låse seg, og det er jo bare å se på utfordringene med f.eks Takata, for å se på hvor galt det kan gå med en stor underleverandør som leverer deler til mange forskjellige bilmerker.
Men det naturlige er å i første omgang analysere dataene til de som hevder at de har hatt null bremseeffekt, for å se til hvilken grad bremsepedalen har blitt anvendt, og til hvilken grad det førte til nedbremsing.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. februar 2019, klokken 15:05Hvis det virkelig var slik at bremsepedalen ikke hadde motstand når den ble trykket helt i bunn, er jeg veldig enig.
Som sagt så vil dette nesten garantert være bremsekraftforsterkeren iBooster som hjelper til med å gi maks bremsing.
Sitat fra: 1317142119 på søndag 17. februar 2019, klokken 15:01
Luft i bremsevæske, is på skiver, vann på skiver og andre unnskyldninger folk kommer på reduserer bremseevnen, men det blir ikke slik at bilen ikke bremser av å bånne bremsepedalen.
Det er jeg enig i. Rett etter at jeg har spylt bilen så tar bremsene dårlig de første sekundene eller meterne
, men de tar. Subjektivt kan det kanskje føles som en nesten mister bremsene, særlig hvis en får litt dårlig tid. Jeg pleier derfor å ta 2-3 harde oppbremsinger etter vask, så er bremsene klare til jeg skulle få bruk for dem. Totalt utfall av bremser har jeg heldigvis aldri opplevd. Is på skivene? Lar det seg gjøre? På bilen min subber klossene såvidt inntil skivene, så der er det ikke plass til noe særlig is. Og om det skulle være is der, så vil jeg tro den brytes løs når skivene begynner å dreie.
Folks beskrivelse av feil varierer voldsomt. Jeg har hørt mang en gang at "ingenting virker". Da er det bare å anbefale å kassere hele produktet. Som oftest virker det aller meste, kanskje er det bare en sikring som har slått ut.
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye. (Edit: med svampete mener jeg ikke "pedalen i bunn")
Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.
(Edit: kun for spesielt interesserte, overse)
På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.
Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.
Lufting tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 13:32
Som informasjonen til iBooster viser, så er det en hard mekanisk link mellom bremsepedalen og bremsesylinderen. Det betyr altså at bilen kan ikke kan gi maks bremseeffekt på bremsesylinderen uten at pedalen går i bunn.
Denne tolkningen er jeg totalt uenig i. I omtalen av iBooster hevser de at iBooster har samme look and feel som en vakuum booster.
Med en vakuum booster er det en luftventil og pedalen er mekanisk koblet til mastersylinder. Trykker du pedalen, åpnes ventilen og atmosfæretrykket hjelper foten med å trykke. Pedalen går aldri lenger enn ca 1/2-veis på friske bremser.
iBoostergjør det samme, du trykker på pedalen, dette detekteres av en fjærbelastet bryter som gir strøm til motor som hjelper til med å trykke. Igjen ville jeg forvente at pedalen stanser ca 1/2-veis og lar seg ikke rikke dypere.
Dersom jeg skulle oppleve at bremsepedalen gåt i bunn, ville jeg umiddelbart stanse og rekvirere tauing grunnet 3-feil, bilen er farlig og ikke kjørbar.
Hvordan AEB funksjonerer vet jeg ikke. En kunne tenke seg at den tok kontroll over el-motoren i iBooster og «trykket på bremsepedalen». I så fall burde pedalen igjen stanse på ca 50%. (Jeg tror AEB har egen pumpe)
Med ABS kjenner en at bremsepedalen vibrerer på min bil. Dette pga at bremsevæske pumpes tilbake mot hovedsylinder for å redusere bremsetrykket mot skivene.
Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye.
Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.
På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.
Bremsepedalen skal aldri være svampete, det er indikasjon på at bremsene trenger lufting.
På alle biler jeg har hatt setter en trykk på mastersylinderen (hjelpemann eller trykktank på påfyllingen) og åpner luftenippelen hjul for hjul jfr bilen reglement. Aldri demontert bremser, trommelbremser eller skiver. Luftenippelen sitter øverst i bremsesylinderen slik at all luft blåses ut.
Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 19:42Denne tolkningen er jeg totalt uenig i. I omtalen av iBooster hevser de at iBooster har samme look and feel som en vakuum booster.
Med en vakuum booster er det en luftventil og pedalen er mekanisk koblet til mastersylinder. Trykker du pedalen, åpnes ventilen og atmosfæretrykket hjelper foten med å trykke. Pedalen går aldri lenger enn ca 1/2-veis på friske bremser.
iBoostergjør det samme, du trykker på pedalen, dette detekteres av en fjærbelastet bryter som gir strøm til motor som hjelper til med å trykke. Igjen ville jeg forvente at pedalen stanser ca 1/2-veis og lar seg ikke rikke dypere.
Dersom jeg skulle oppleve at bremsepedalen gåt i bunn, ville jeg umiddelbart stanse og rekvirere tauing grunnet 3-feil, bilen er farlig og ikke kjørbar.
Nå har jeg som sagt opplevd at pedalen gikk til bunn ved autobrems, men jeg må innrømme at jeg er usikker på hvor langt ned pedalen faktisk gikk. Kan godt hende det gjensto 1/3 eller 1/2, men den gikk uansett dypere enn det jeg er vant til å trykke pedalen. Jeg vil beskrive det som at den gikk til bunns, da det var overraskende at pedalen plutselig forsvant ned uten at jeg la trykk på den, og jeg tror de fleste andre ville beskrevet det på samme måte, uansett om det skulle gjenstått 1/3 eller 1/2.
Hitsettes fra trafikkskole:
Bryne Trafikk
Bremser
●Trykktest bremseanlegget.
●Trykk bremsepedalen hardt inn og hold i ca 3 sek.
●Bremsepedalen skal ikke synke innover. Det kan være tegn nå lekkasje.
●Full bremsevirkning skal inntreffe innen 2/3 vandring.
●Bremsepedalen skal tåle trykk på min. 100 kp.
En kan tilføye: pedalen skal være hard, ikke «gummi», dvs luft i systemet.
Jeg trekker den konklusjon at elevene her lærer at dersom pedalen synker lenger inn enn ca 60%, så er det alvorlig feil på bremsene og bilen er farlig å kjøre.
I dette tilfelle er det nevnt is, vann, rust. Ingen av disse forholdene tillater pedalen å passere 60% slik det er påstått her.
Nå er jeg usikker på hva du mener med autobrems, men som nevnt over, el-motoren i iBoost kan brukes til nødbremsing, jegvet ikke. Dersom denne motoren operer på egenhånd, vil pedalen synke inn ved at pedalen, elmotor og mastersylinder er lenket sammen. Imidlertid, full bremseeffekt skal inntreffe før 60%av pedalen er inne. Muligens vil pedalen føles steinhard, fordi det nå er elmotor som gir hele bremsetrykket.
Om jeg planter bremsen i bunn så hardt jeg kan så "bånner" den. Men nesten umiddelbart etter det trekkes den automatisk ned mot gulvet. Antar det skyldes funksjonen som skal sørge for at man bremser hardt nok i en nødsituasjon? Har lest om at folk opplever det samme i Leaf.
For øvrig ruller det nå en tråd om nøyaktig det samme i eGolf seksjonen. Dvs null bremseeffekt, og to har nevnt samme utfordring. Ser det samme i kommentarfelt på nett. Folk opplever dette med alle biler. Men store bremser og regen virker å forsterke problemet.
Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
Etterhvert som bremsevæsken blir gamlere blir pedalen mer svampete, og det blir gjerne noen små luftbobler i kalipperne. Men de fleste elbiler er ganske nye.
Boblene blir presset sammen når man bremser. Og når mer væske må trykkes inn kalipperne gir det seg selv at pedalen må trykkes lengre inn for samme bremseeffekt.
På noen biler bør kalipperne tas løs når man lufter (les: bytter bremsevæske på) bremsene, hvis man vil ha alle boblene ut. Bremseslangene er fleksible så det er ikke noe problem å bevege kalipperne slik at alle bobler kommer ut. Det er lurt å legge noe "i" kalipperen (mellom stemplene eller klossene) når den er tatt løs.
Det eneste eksemplet jeg har sett på at bremser på en bil plutselig sluttet å virke var på banekjøring, der en person kjørte med gammel væske som kokte i kalipperne. Han hadde byttet væska kun i bremsevæskebeholderen, slik at han "slapp å lufte hele systemet". Facepalm.
Lufting uten å skru løs kalipperne tar noen få minutter og koster rundt en femtilapp i bremsevæske.
Å ta av kalibere for å lufte bremser har jeg aldri hørt om. Man lufter da med en assistent eller trykkluftbaserte systemer men å ta av kaliper ??
Har opplevd at pedalen forsvant under foten når anti kollisjonssystem slår inn i bilen. Skjedde en gang en kastet bilen inn i kollektiven foran meg. Rakk ikke trykke pedalen før den forsvant under foten men den gikk ikke i bunn.
Kan det være at det var veldig glatt og anti kollisjon slo inn på Tesla'n slik at den gled inn i bilen foran ?
Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 23:32Nå er jeg usikker på hva du mener med autobrems, men som nevnt over, el-motoren i iBoost kan brukes til nødbremsing, jegvet ikke. Dersom denne motoren operer på egenhånd, vil pedalen synke inn ved at pedalen, elmotor og mastersylinder er lenket sammen. Imidlertid, full bremseeffekt skal inntreffe før 60%av pedalen er inne. Muligens vil pedalen føles steinhard, fordi det nå er elmotor som gir hele bremsetrykket.
Ja, dette er riktig.
Men om bremseskivene er f.eks dekket av is hjelper det ikke uansett hvor hard sjåføren eller bilen trykker på bremsen.
Sitat fra: KjellG på søndag 17. februar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: Robert Sund på søndag 17. februar 2019, klokken 19:22
På noen biler ...
Bremsepedalen skal aldri være svampete, det er indikasjon på at bremsene trenger lufting.
Det er jeg helt enig i.
Og da det er enkelt og billig og reduserer sannsynligheten for dyre reparasjoner er jeg overrasket over at ikke flere gjør det selv. Spesielt på biler som ikke har nybilavtale eller tilsvarende på vedlikehold lengre.
Jeg får endre innlegget slik at det blir klart at jeg mente den (normale) gradvise svekkelsen, ikke at det er OK at pedalen går i bunn.
Sitat
På alle biler jeg har hatt setter en trykk på mastersylinderen (hjelpemann eller trykktank på påfyllingen) og åpner luftenippelen hjul for hjul jfr bilen reglement.
Det samme gjør jeg.
Sitat
Aldri demontert bremser, trommelbremser eller skiver. Luftenippelen sitter øverst i bremsesylinderen slik at all luft blåses ut.
Jeg burde kanskje ikke ha nevnt det da det er ett unntak. På noen (sports)biler med stempler på begge sider er røret mellom sidene plassert slik at ikke alle boblene kommer over til den siden nippelen er.
Fra et liknende tilfelle i USA:
If the AEB activated, in a Tesla the AEB would disengage if the driver himself stepped on the brake pedal during an AEB event and the input from the driver pressing the brake pedal would control the amount of brake force. Other manufacturers have their AEB systems programmed to apply maximum braking force and disregard the driver inputs on the brake pedal during an AEB event, thus always applying maximum brake force and never the sometimes weaker braking force from the driver stepping on the brake pedal with full force to the floor.
Får inntrykk av at det kan være litt varierende syn på « bremspedalen i bunn». Fra gammelt betyr det at pedalen treffer gulvet, da er det slutt.
Videre, etter å ha lest her og grublet ser jeg at elmotor i iBooster muligens er den aktuator som iverksetter AEB. Den har mulighet for:
- stenge av bremsevæskevolumet fra atmosfæretrykk ved at masterpumpa går litt inn
- betjener begge bremsekretser
- kan detektere førerens fottrykk
- når den opererer, vil bremsepedalen synke
- trolig vil bremsepedalen oppleves som knallhard, og kan kanskje oppfattes som at pedalen treffer gulvet.
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 18. februar 2019, klokken 06:54
Å ta av kalibere for å lufte bremser har jeg aldri hørt om. Man lufter da med en assistent eller trykkluftbaserte systemer men å ta av kaliper ??
Ett eksempel
Sitat fra: SELOC Techwiki. https://wiki.seloc.org/a/Bleed_the_brakes
Remove a front calliper from the upright (2 allen head bolts), invert it so the connectng pipe is at the top and open the bleed nipple
Men dette er nok informasjon/kunnskap som ligger litt på siden av det tråden startet om, så jeg kan overstreke den delen av innlegget mitt.
Dette høers ut som å snu colaflaska på hode og deretter åpne korken for å slippe ut lufta av flaska.
:)
Neida, luftingen blir avsluttet på vanlig måte med nippelen opp. Det er bare greit å faktisk få eventuelle bobler over i det kammeret der nippelen er, blir litt enklere å få de ut sånn ;)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.
Det at bremsen går helt i bunn tyder på at bilen forsøker å hjelpe til med bremsingen - trolig AEB som slår inn. Tesla bruker iBooster, og fungerer slik som forklart i videoene her: https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/products-and-services/passenger-cars-and-light-commercial-vehicles/driving-safety-systems/brake-booster/ibooster/
Men det hjelper ikke å aktivere bremsene om f.eks bremseskivene er dekket av is.
Kjenner ikke denne saken, men har opplevd noe lignende med Model S. Både før og etter at Tesla skiftet bremsene. Gjennom 20 år og 30-50 000 km/år har jeg aldri opplevd noe lignende med andre elbiler eller fossilbiler. Så dette opplever jeg som Tesla spesifikt. Skal ikke lete lenge før man finner slike erfaringer på Tesla forumet.
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 18. februar 2019, klokken 17:37
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.
Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 18. februar 2019, klokken 18:56
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 18. februar 2019, klokken 17:37
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.
Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
Det var bremsefeil på tidligere modeller, er ingen bevis på at det gjelder dagens modeller? Har du kilde for det?
Personlig bryr jeg meg beng om det er antatte bremsefeil på en Tesla. Saken er at det er antagelse og ikke noe er er å finne noe om hos organisasjoner som driver med kjøretøysikkerhet.
Din kommentar useriøs og komatøs kan du jo stappe viss plass!
Er forøvrig langt fra en fan av Tesla, men heller ikke en motstander.
Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 19:11
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 18. februar 2019, klokken 18:56
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 18. februar 2019, klokken 17:37
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.
Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
Det var bremsefeil på tidligere modeller, er ingen bevis på at det gjelder dagens modeller? Har du kilde for det?
Hva er det du vil ha kilde for?
At Tesla har byttet bremsene på minst tre årganger Model S?
Jeg har ikke sagt at det gjelder dagens modeller. Mitt poeng er foredelt
1) NHTSA har angivelig ikke slått til selv om bremsene på Model S i følge Tesla selv ikke holder mål og derfor har gjort tiltak på norske biler. Altså et komplett meningsløst argument.
2) Det hevdes i tråden at bremseproblemet gjelder alle biler, ikke kun Tesla. Det er åpenbart ikke riktig når Tesla har sett seg nødt til å skifte bremser på en haug biler. Og mange eiere opplever fortsatt at bremsene oppfører seg merkelig.
3) Spørsmålet om kvaliteten på bremser på Tesla i Norge er høyst relevant. I California har det såvidt jeg vet ikke vært problemer.
4) Fanboys og en del dårlige informerte bidragsytere med skråsikre meninger har en tendens til å ødelegge tråder som dette.
Det er for øvrig en 17 sider lang tråd om bremsesvikt på Tesla her: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.msg457916#msg457916
Nissan Leaf
Nissan is recalling more than 46,000 Nissan Leaf electric vehicles from model years 2013, 2014, and 2015. According to the National Highway Traffic Safety Administration, some of those vehicles may suffer from a defect that interferes with braking during the colder months.
--------------------------------
While GM is not reporting any incidents caused by the problem, it's noted that as the rear-brake performance lessens, a driver could lose control of the vehicle. Some 230,000 vehicles in the U.S. and Canada are impacted by the problem, including the 2018 and 2019 Chevrolet Bolt EV, as well as the 2018 and 2019 Chevrolet Volt.
---------------------------------
Problems continue to mount for the Mitsubishi i-MiEV, with news that the Japanese automaker's electric-powered sedan is being recalled due to a flaw with its braking system. With 14,700 vehicles affected globally, the total number of cars being recalled by Mitsubishi is relatively small. However, the figure represents approximately half of all the i-MiEV EVs sold around the world.
--------------------------------
Tesla has issued a voluntary global recall for some of its Model S and Model X cars to fix a problem with the parking brake. The electric car maker said about 2% of the 53,000 vehicles built from February to October 2016 were affected, but all of those cars are being recalled.
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 18. februar 2019, klokken 20:34
Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 19:11
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 18. februar 2019, klokken 18:56
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 18. februar 2019, klokken 17:37
Regner med at NHTSA for lengst hadde slått til hvis det skulle vært en bremsefeil på bilene fra Tesla.
Hva som antas på diverse forum er vel å ta med en liten klype salt.
Det er fakta at det er bremsefeil på Model S. Tesla har tilbudt alle som vil å bytte til såkalte «nordiske bremser» uten kostnad for eieren.
Det er derfor ikke spørsmål om det er bremsefeil på Tesla. Spørsmålet er om tiltaket har løst bremsefeilen og om det er begrenset til de 3 første årgangene og til Model S kun.
Jeg har altså Tesla selv og vurderer å bestille Model 3. Men jeg synes det grenser opp mot useriøst at enkelte alltid går i komatøs forsvarsposisjon hver gang Tesla gjør en feil.
Det var bremsefeil på tidligere modeller, er ingen bevis på at det gjelder dagens modeller? Har du kilde for det?
Hva er det du vil ha kilde for?
At Tesla har byttet bremsene på minst tre årganger Model S?
Jeg har ikke sagt at det gjelder dagens modeller. Mitt poeng er foredelt
1) NHTSA har angivelig ikke slått til selv om bremsene på Model S i følge Tesla selv ikke holder mål og derfor har gjort tiltak på norske biler. Altså et komplett meningsløst argument.
2) Det hevdes i tråden at bremseproblemet gjelder alle biler, ikke kun Tesla. Det er åpenbart ikke riktig når Tesla har sett seg nødt til å skifte bremser på en haug biler. Og mange eiere opplever fortsatt at bremsene oppfører seg merkelig.
3) Spørsmålet om kvaliteten på bremser på Tesla i Norge er høyst relevant. I California har det såvidt jeg vet ikke vært problemer.
4) Fanboys og en del dårlige informerte bidragsytere med skråsikre meninger har en tendens til å ødelegge tråder som dette.
Det er for øvrig en 17 sider lang tråd om bremsesvikt på Tesla her: https://elbilforum.no/index.php?topic=26163.msg457916#msg457916
Du brukte presensformen "Det er", som jeg da tolker som at du påstår at det er feil på dagens biler også.
Klart at noen biler vil alltid ha feil uavhengig av merke/modell og jeg vet at de byttet bremser i 2016(?) til Nordic edition bremser, jeg vet også at noen sier de har feil på sine bremser.
Men så er det også de som bruker bremser feil, det er også en del elbileiere som trykker feil pedal osv.
Så man kan ikke uten videre alltid hoppe til konklusjonen at en kollisjon var på grunn av bremsefeil.
For å komme med et godt eksempel er et noen år siden en Toyota-eier påstod at bilen ikke ville bremse og at gassen hang seg opp. Så krasjet han bilen da, mens han var på telefon med politiet. Det var store mediesaker rundt dette og alle var redd for Toyota som "løp løpsk", men det viste seg at det var forsikringssvindel.
Så man må nesten være litt forsiktig med å løpe til konklusjon, her må de få testet bremsene til han fyren og lese logger.
Flere som rapporterer at bremsene ikke virker:
https://www.elbil24.no/nyheter/frykter-alvorlige-ulykker-pa-grunn-av-bremsesvikt/70780267
Tror dette kommer av lite brukte bremser og panikk hvis det oppstår lite eller ingen bremseeffekt. Følelsen av at bremser ikke virker på en over 2 tonn tung bil er litt jævlig, men settes regen til "low" vil man tvinges til å måtte bruke bremser mer og unngå dette.
Opplevd dette én gang i vinter, med mange minusgrader, snøstorm og ubrøytede veier. Parkerte bilen etter turen og dagen etter var det ca ingen bremser de første hundre meterne. Etter denne opplevelsen satte jeg regen til low slik at bremsene benyttes mer under kjøring.
På BMW i3 er det en "selvtest" i starten av hver tur, der bremser ligger litt på mens man kjører. Aldri opplevd trøbbel med den.
Reportasjen gjengir: «Jeg var på vei hjem fra jobb, og hadde kjørt noen minutter. Bremsene fungerte tilsynelatende normalt da.»
Mao, plutselig bremseutfall under kjøring. Slikt er kort sagt ikke akseptabelt. Bilen er farlig.
Sitat fra: Klykken på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:51
På BMW i3 er det en "selvtest" i starten av hver tur, der bremser ligger litt på mens man kjører. Aldri opplevd trøbbel med den.
Vet at Mercedes også har en slik løsning. Burde være mulig for Tesla å få løst dette med en software-oppdatering.
Sitat fra: KjellG på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:01
Reportasjen gjengir: «Jeg var på vei hjem fra jobb, og hadde kjørt noen minutter. Bremsene fungerte tilsynelatende normalt da.»
Mao, plutselig bremseutfall under kjøring. Slikt er kort sagt ikke akseptabelt. Bilen er farlig.
Hvis dette hadde vært gjengs for alle Tesla, så ja da er alle Tesla farlig. Men enig i at han som opplevde dette bør få undersøkt sin bil grundig(ere).
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:02
Sitat fra: Klykken på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:51
På BMW i3 er det en "selvtest" i starten av hver tur, der bremser ligger litt på mens man kjører. Aldri opplevd trøbbel med den.
Vet at Mercedes også har en slik løsning. Burde være mulig for Tesla å få løst dette med en software-oppdatering.
Jepp. :)
Sitat fra: KjellG på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:01
Reportasjen gjengir: «Jeg var på vei hjem fra jobb, og hadde kjørt noen minutter. Bremsene fungerte tilsynelatende normalt da.»
Mao, plutselig bremseutfall under kjøring. Slikt er kort sagt ikke akseptabelt. Bilen er farlig.
Da regner du altså denne karens opplevelser som fakta og satser videre på at dette kan skje med hvem som helst andre?
Beklager, men her er det enormt mye vi ikke vet. At bremsene fungerte tidligere kan bare ha vært regen. Så må ha plutselig ha masse bremsekraft, dulter borti bilen foran og så er vi gang..
Bilen er IKKE farlig basert på det vi vet per i dag.
Vi har opplevd bremsesvikt 5-10 ganger på vår Model S 2013. Bilen er blitt oppgradert med nordic edition bremser, uten at det har hindret at problemet oppstår på nytt. Tesla hevder at det er normalt at bremsene ikke alltid tar for denne typen bremser.
Problemet oppstår når det er veldig vått / fuktig. Kan oppstå ved første nedbremsning etter at vi kjører hjemmefra, eller på motorvei på langtur i regnvær. Kjører mye på saltede veier.
Vi testbremser innimellom for å sjekke om vi har bremsekraft eller ikke, og evt tørke bremseskivene. Jeg tror automatikken på Teslaen gjør dette ved jevne mellomrom også, for å tørke bremseskivene.
Problemet oppstår hyppigere for min samboer som har max regen enn for med som har lav regen.
Jeg har inntrykk av at problemet gjelder for ca 2013-2014 modellene, mens nyere modeller ikke rapporterer om problem i så stor grad.
Jeg klarte å fremprovosere "bremsesvikt" i dag etter en runde i selvvaskehallen, på vei ned Nyveien i Holmestrand (relativt bratt, gutta som sykler Vestfold Rundt hater den bakken...) klarte jeg å løse ut nødbremsautomatikken og da forsvant pedalen under foten, samtidig som bilen ikke hadde ekstremt bra bremseeffekt.
Fått litt mer respekt for dette fenomenet etter å ha klart å fremprovosere det, og det er LETT å bli lurt av regen. Bør også være forholdsvis enkelt å unngå om man er litt obs på vær og føreforhold.
Høres ikke bra ut overhode :-1:
Sitat fra: Wibla på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:37
Jeg klarte å fremprovosere "bremsesvikt" i dag etter en runde i selvvaskehallen, på vei ned Nyveien i Holmestrand (relativt bratt, gutta som sykler Vestfold Rundt hater den bakken...) klarte jeg å løse ut nødbremsautomatikken og da forsvant pedalen under foten, samtidig som bilen ikke hadde ekstremt bra bremseeffekt.
Fått litt mer respekt for dette fenomenet etter å ha klart å fremprovosere det, og det er LETT å bli lurt av regen. Bør også være forholdsvis enkelt å unngå om man er litt obs på vær og føreforhold.
Du holdt inne Park til nødbremsen slo inn?
Vet ikke om jeg vil si det er så relevant her..?
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 08:11
Du holdt inne Park til nødbremsen slo inn?
Vet ikke om jeg vil si det er så relevant her..?
Nei, jeg tråkka på bremsepedalen, så i aller høyeste grad relevant.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 06:16
Om jeg planter bremsen i bunn så hardt jeg kan så "bånner" den. Men nesten umiddelbart etter det trekkes den automatisk ned mot gulvet. Antar det skyldes funksjonen som skal sørge for at man bremser hardt nok i en nødsituasjon? Har lest om at folk opplever det samme i Leaf.
Av det jeg vet så nødbremser Leaf 1-2 sekunder lengre når den detekterer nødbremsning. Dette er fordi vi mennesker har en tendens til å slippe opp bremsen for å prøve å manøvrere. Dette hjelper ABS oss med, men vi instinktiv slipper opp bremsen, gjerne for å bremse igjen senere.
Det er farten som dreper, 70km/t og møtekollisjon med en annen tilsvarende tung bil så har man store sjanser for å overleve. Ved 80km/t så flytter organene seg så langt at man har store sjanser for å dø. Klarer man å få farten ned fra 90 til 70 før smellen ved å overstyre sjåfør så har man 'lykkes'
Denne funksjonen har skremt vettet av sjåfør i bil og bil(er) bak noen ganger ifølge Leaf delen på forumet her.
Sitat fra: Wibla på fredag 22. februar 2019, klokken 08:29
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 08:11
Du holdt inne Park til nødbremsen slo inn?
Vet ikke om jeg vil si det er så relevant her..?
Nei, jeg tråkka på bremsepedalen, så i aller høyeste grad relevant.
Ok, misforstod.
Men jeg har det samme hver gang jeg vasker om vinteren (forsåvidt også om sommeren rett etter vask). Men klemmer kanskje ikke så hardt som dere gjør. Det føles ut som om man ikke har bremser, men det er ikke mange meterne før de tørker og bremene tar tak..
Tror nok en kombo av regen og våte bremser gjorde at han som det snakkes om her dultet borti bilen foran.
Hvor man bremsesvikthistorier har vi hørt om i høy hastighet? Da tror jeg ikke det kreves mange sekunder med bremser før de er tørre.. men man bør bremse litt i starten av alle turer uansett
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. februar 2019, klokken 10:35
Men jeg har det samme hver gang jeg vasker om vinteren (forsåvidt også om sommeren rett etter vask). Men klemmer kanskje ikke så hardt som dere gjør. Det føles ut som om man ikke har bremser, men det er ikke mange meterne før de tørker og bremene tar tak..
Slik har det vært på alle mine biler. Etter vask, spesielt med en god dose avfettinger, vil bremsene være dårlig rett etterpå de første meterne.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.
Nettopp. Det er sikkert derfor Statens vegvesen i disse dager har møter med alle bilprodusentene om bremseproblemer.
Nei, vent... Kun med Tesla...? Wuuphs
https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-i-mote-med-tesla-om-bremseproblemer/70795538
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 08:36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 00:51
Det er ikke noe spesielt med bremsene til Tesla - de er ganske standard Brembo, så man kan nok trygt anta at til den grad dette er et problem, så gjelder det ikke kun Tesla.
Nettopp. Det er sikkert derfor Statens vegvesen i disse dager har møter med alle bilprodusentene om bremseproblemer.
Nei, vent... Kun med Tesla...? Wuuphs
https://www.elbil24.no/nyheter/statens-vegvesen-i-mote-med-tesla-om-bremseproblemer/70795538
Du beviste jo ingenting.
Nå kommer våren og så stilner disse bremseproblemene. Så en ny runde til vinteren igjen.
Ingen er skadd som en følge av dette.. denne dultingen er vel den første som er omtalt?
Jeg har aldri snakket om bevis.
Poenget er at enkelte har en tendens å avvise etthvert problem hver gang noen peker på en mulig svakhet ved Tesla.
Bremseproblemer i vått/vintervær er det mange som har opplevd. Undertegnede inkludert. Nå har jeg har hatt en håndfull elbiler og flere titalls fossilbiler gjennom årene uten de problemer jeg opplever på Tesla. Så bremsene på min bil er ikke som de skal være, selv etter at de er byttet.
Det grenser opp mot useriøst at enkelte, gjerne med sparepengene sine investert i Tesla aksjer, går i benektning på autopilot hver gang noe merkelig dukker opp relatert til Tesla.
Jeg mener det er en form for trolling.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:05
Jeg har aldri snakket om bevis.
Poenget er at enkelte har en tendens å avvise etthvert problem hver gang noen peker på en mulig svakhet ved Tesla.
Bremseproblemer i vått/vintervær er det mange som har opplevd. Undertegnede inkludert. Nå har jeg har hatt en håndfull elbiler og flere titalls fossilbiler gjennom årene uten de problemer jeg opplever på Tesla. Så bremsene på min bil er ikke som de skal være, selv etter at de er byttet.
Det grenser opp mot useriøst at enkelte, gjerne med sparepengene sine investert i Tesla aksjer, går i benektning på autopilot hver gang noe merkelig dukker opp relatert til Tesla.
Jeg mener det er en form for trolling.
Ja, for det er heller ikke et problem andre veien?
Tesla skal være ufeilbarlig og så glemmer folk at alle bilprodusenter har sine problemer.
Inntil videre er ingen skadd som følge av dette og vi vet faktisk ikke om det er et problem enda. Det kjøres veldig mange Teslakilometee hver dag. Det er merkelig at dette ikke har ført til flere kollisjoner.
Jeg kan ikke se at komatøse teslafans forsvarer at vi har krakilske teslahatere.
Det er trolling uansett.
Det er 17 sider på dette forumet hvor oppegående Teslaeiere peker på at bremsene er ett problem. Jeg vet det er et problem på min bil. Er det livsfarlig? Nei, ikke etter min mening. Men en bil skal ikke rulle 1-1,5 meter uten at bremsene tar etter at man tråkker bremsen inn i gangfart uansett hvor vått det er. Det gjør min Model S.
Så de som mener at det ikke er et problem må gjerne mene det, men etthvert forsøke å definere dette vekk på vegne av de som faktisk opplever det, kan jeg ikke se på noe annet enn trolling.
Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.
Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:34
Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.
Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.
Så vidt jeg vet så produserer Brembp bare kalipere, skiver og klosser og umiddelbart vil jeg tro at problemet er knyttet til enheter som er før bremsevæsken når kaliperne (hovedsylinder, bremseforsterker, ABS). Mange fossilbiler har også Brembo-bremser uten at jeg har hørt om problemer med disse.
En annen mulighet er at problemet er knyttet til elbiler og regenerativ bremsing, men da burde Model S med bakhjulsdrift være uten problemer (bremser ok foran).
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:58
Så vidt jeg vet så produserer Brembo bare kalipere, skiver og klosser og umiddelbart vil jeg tro at problemet er knyttet til enheter som er før bremsevæsken når kaliperne (hovedsylinder, bremseforsterker, ABS)
Brembo lager vel mastersylindere også, men Tesla har de siste årene brukt Bosch ibooster, og det ser ut til at mastersylinderen er en del av den. Det er ihvertfall bare ett delenummer i delekatalogen. Det er ikke alle delene ved hjulene som er Brembo heller forresten. Endel biler har Rassini skiver, og de minste nyere modellene har Mando calipere med integrert parkeringsbrems bak.
Mitt inntrykk er at mastersylinderen er litt liten i forhold til de store 4-pot Brembo caliperene som Tesla bruker. Det er derfor ganske lite å gå på hvis klossene ikke ligger helt inntil skivene. Jeg har som vane å kjøre et lite stykke med en fot på hver pedal når bilen har stått en stund om vinteren.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:58
En annen mulighet er at problemet er knyttet til elbiler og regenerativ bremsing, ...
Det er også min teori. Kanskje de er unike med kombinasjonen Bremo og elbil?
Mulig jeg ikke har fått med meg alt, men sitter med inntrykket at problemet er borte dersom man setter regenereringen "low" (i det minste vinterstid), da de derved får brukt bremsene mer.
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 23. februar 2019, klokken 16:58
... men da burde Model S med bakhjulsdrift være uten problemer (bremser ok foran).
Hvorfor?
Tenker også at en gateparkert Tesla i byen får mye salt og dritt på bremsene, i tillegg til at regen nesten alltid er nok alene. Ser den ikke ferskvann i løpet av vinteren så har man oppskrift på «bremsesvikt»..
En teori (inntil vi faktisk vet hva problemet var, noe jeg tviler på vi får)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:34
Det er et faktum at Tesla har ganske standard Brembo og et ganske ordinært bremsesystem. Da er det også et faktum at dette kan skje på andre biler. *Kanskje* er det ingen andre elbiler/hybrider med Brembo, og det er noe i kombinasjonen Brembo og elbil/hybrid som gjør at dette inntreffer oftere enn det bør gjøre, men skulle Brembo ha utfordringer med ising o.l, så vil denne designfeilen finnes på andre biler.
Jeg støtter Tesla i å forsøke å gjøre forbedringer. Det er alltid mulig å gjøre ting tryggere og bedre.
Du gjentar at dette kan skje med alle biler, at det er ikke er spesfikt for Tesla og at det ikke er noe å se her.
Det er jo et faktum at eiere av andre biler jevnt over ikke klager over bremseproblemer. Det er også et faktum at SVV ikke har satt ned med andre produsenter enn Tesla for å granske problemet.
Det du driver med her er trolling og tåkelegging Espen Hugaas Andersen, selv om det er gentlemans utgaven av fenomenet.
Ikke OK!
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:26
Det du driver med her er trolling og tåkelegging Espen Hugaas Andersen, selv om det er gentlemans utgaven av fenomenet.
Ikke OK!
:+1:
Andre eiere klager ikke på dette i samme grad er rett formulering. Selv her på forumet er det jo klager på det samme for et annet merke. Og leser man kommentarfelt på nett ser man at problemer med tidvis svake bremser på vinter skjer med mange merker.
Derimot virker det som om Tesla har mye mer problemer med dette enn andre. Hva det skyldes skal jeg ikke spekulere i. For egen del kan jeg bare konstatere at jeg har eid 3 biler fra merket i 5 år og opplevd elendig effekt en enkelt gang. Samt fremprovosert svak effekt ved ett tilfelle.
Men at Tesla må gjøre noe har jeg ment helt klart siden jeg hørte om de første tilfellene for mange år siden. Om komboen regen, tung bil og store bremser skaper problemer må Tesla løse dette med sw.
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:28
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:26
Det du driver med her er trolling og tåkelegging Espen Hugaas Andersen, selv om det er gentlemans utgaven av fenomenet.
Ikke OK!
:+1:
:+1:
Ser her at det er kommet på mote å bruke "tommel opp", så får vel henge meg på moten jeg også :)
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:31
Andre eiere klager ikke på dette i samme grad er rett formulering. Selv her på forumet er det jo klager på det samme for et annet merke. Og leser man kommentarfelt på nett ser man at problemer med tidvis svake bremser på vinter skjer med mange merker.
Derimot virker det som om Tesla har mye mer problemer med dette enn andre. Hva det skyldes skal jeg ikke spekulere i. For egen del kan jeg bare konstatere at jeg har eid 3 biler fra merket i 5 år og opplevd elendig effekt en enkelt gang. Samt fremprovosert svak effekt ved ett tilfelle.
Men at Tesla må gjøre noe har jeg ment helt klart siden jeg hørte om de første tilfellene for mange år siden. Om komboen regen, tung bil og store bremser skaper problemer må Tesla løse dette med sw.
:+1:
Blir spennende å se hva våre venner på Vegvesenet kommer med.
Trodde de var ferdig med saken? Uttalelsen etter møtet var vel noe slik som "at de var fornøyd med fokuset Tesla hadde på saken", eller husker jeg feil?
Mmmmm..jo de uttaler seg slik, men de forfølger det muligens videre? I samarbeid med Tesla.
Men hvorfor blir det så mye fokus her i Norge? USA og Canada har også kalde vintre, og de bruker salt der borte også.
Godt spørsmål! Så langt uten noen som helst svar.
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 23. februar 2019, klokken 20:26
Mmmmm..jo de uttaler seg slik, men de forfølger det muligens videre? I samarbeid med Tesla.
Sitat
Vi har avtalt et oppfølgingsmøte med Tesla om noen uker for å få en status, sier Andersson.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. februar 2019, klokken 20:28
Men hvorfor blir det så mye fokus her i Norge? USA og Canada har også kalde vintre, og de bruker salt der borte også.
Sitat
Etter å ha blitt gjort oppmerksom på sakene på Elbil24.no, valgte Statens vegvesen å ta opp situasjonen direkte med Tesla.
Noen har altså tipset dem om artikler som beskriver flere tilfeller av påstått bremsesvikt. Da er det helt naturlig at de i det minste prøver å finne ut om hva dette er for noe. Tipper myndighetene i USA/Canada også vil ta affære dersom de blir oppmerksomme på noe tilsvarende i sine markeder.
Og joda, de har både kalde vintre og salt på veien "over there" også. Akkurat hva som er forskjellen vet jeg ikke, men har sett tidligere på Model S at Tesla likevel har blitt "tatt på senga" over hva bilene blir utsatt for i Norsk klima. Ref. for eksemplet at "ingen" kunder her ville ta til takke med vinterdekkene de først tilbød på Model S, men krevde også ekte nordiske dekk. Og dette med å måtte bytte til nordiske bremser på norske biler. I tillegg til problemer med UMC den første tiden (men det kan også skyldes vårt spesielle IT system).
Teori: Hvis det virkelig ikke er et problem i den kalde delen av Amerika, og feilen viser seg å være isolert til oss i Norden, så er vel den eneste forskjellen på bilene de nordiske bremsene vi får? Kanskje de ikke er så "nordiske" allikevel?
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. februar 2019, klokken 14:47
Teori: Hvis det virkelig ikke er et problem i den kalde delen av Amerika, og feilen viser seg å være isolert til oss i Norden, så er vel den eneste forskjellen på bilene de nordiske bremsene vi får? Kanskje de ikke er så "nordiske" allikevel?
I starten med Model S her så var det mange klager på dette. Så kom de med "nordiske bremser" her til lands (har ikke hørt noe om at noen i andre land har fått denne, men det behøver ikke bety at de ikke har det) og det meste av klagene ble borte, og så kom SW oppdateringen som bremset litt jevnlig ved kaldt vær (om den var kun for oss eller for alle vet jeg ikke) og det ble nesten helt stille om dette problemet. Helt til nå i det siste.
Så min teori er at enten så har de "glemt" å fortsette med å levere nordiske bremser på bilene i vårt marked og/eller så har SW løsningen "falt ut" ved en eller annen oppdatering siden sist vinter. Men sikker er jeg ikke, så for alt jeg vet kan dette være ett helt annet problem selv om symptomene er rimelig like.
Ved oppgradering til nordiske bremser så byttes både klosser og skiver slik jeg har forstått. Mener også at det var en ting til, uten at jeg husker det helt sikkert? Hva forskjellen består i for skivene vet jeg ikke, men forsto det i det minste slik at "normale" bremseklosser var porøse for best bremseeffekt, men at det her førte til at de trakk til seg vann under kjøring som så frøs til is mellom klossene og skivene. Der av ingen bremseeffekt før isen hadde smeltet, og ofte ett "smell" ved igangkjøring på morgenen dersom klossene og skivene var frosset fast i hverandre. De nordiske klossene var da u-porøse og skulle da ikke trekke til seg like mye vann.
Tesla skal ha oppgradert min bil til de nordiske bremsene, og det har ikke løst problemet.
Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask.
Sitat fra: Hyperstress på søndag 24. februar 2019, klokken 22:36
Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask.
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)
Sitat fra: Klykken på mandag 25. februar 2019, klokken 08:34
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)
Vel, da må hverken jeg, vaskemaskinene eller de vaskeservicene jeg har vært på gjort noen god jobb, for jeg har ALDRI opplevd "dårlige" bremser etter en vask (men sjekker dem så klart da jeg er kjent med faren for dette), og jeg har hatt biler i mange år, og derved også hatt en rekke biler opp gjennom årene av div. merker. Og ja, de har blitt vasket ;)
Sitat fra: fredag på søndag 24. februar 2019, klokken 20:42
Tesla skal ha oppgradert min bil til de nordiske bremsene, og det har ikke løst problemet.
Mulig å finne noen som har delenummerne på disse bremsene, og sjekke om det fortsatt er de samme nordiske bremsene som de tidligere byttet til? Kanskje de har fått en annen underleverandør på disse nordiske bremsene som ikke er like gode? Eller så sitter vi igjen med muligheten for at SW oppdateringen har falt ut. Legger du merke til om den bremser av og til ved kaldt vær? Eller så er det en ny og ukjent feil...
Sitat fra: Klykken på mandag 25. februar 2019, klokken 08:34
Sitat fra: Hyperstress på søndag 24. februar 2019, klokken 22:36
Samme her. Det har hjulpet en del, men opplever bremseproblemer noen ganger fortsatt når det er kaldt og regn og slaps. Og stort sett alltid etter vask.
Slik har det vært på alle mine biler (Mazda, BMW, VW, etc og Tesla). Alltid "dårlig" bremser etter en vask. Det tyder bare på at du har gjort en god jobb. :)
Samme her. Klassiker det å rygge ut av vaskehall og oppleve svært svak bremseeffekt.
Jeg kikket på bremsene på min 1 år gamle bil, og er glad jeg gjorde det. I norske forhold med ekstremt mye salt er det skummelt å se hvordan klosser og glideflater ser ut. Ta en bremseservice, enten du gjør det selv, eller at du får et verksted til å gjøre det for deg. Det er en billig forsikring mot kostbare overraskelser, både for lommeboka og langs veien.
Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser? Prisen på bytte blir den samme uansett.
Alternativet er bremseverksteder som kan slipe/dreie skivene in situ. Klossene, nesten ubrukte, må enten slipes eller byttes, ellers er rusta tilbake etter kort tid.
Sitat fra: KjellG på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:48
Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser?
Ja, smøring.
Dagens Lunch i DN er jo on topic:
(//)
Sitat fra: Amoss på onsdag 27. februar 2019, klokken 21:40
Sitat fra: KjellG på onsdag 27. februar 2019, klokken 16:48
Er en «bremseservice» noe annet enn å bytte skiver og klosser?
Ja, smøring.
Her er problemstillingen at bremsene ikke «tar». Det er neppe forårsaket av dårlig smøring. Bremseservoen vil normalt ikke ha noe problem med å gripe, men dersom ting går tregt, kan bremsen bli hengende noe på når du slipper.
Tesla sa til meg nå at norske Model S-eiere ikke skal kjøre på "standard regen" om vinteren, men endre til "lav regen" om vinteren, for at bremsene skal brukes mer aktivt.
Model 3 har andre bremser enn Model S.