Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 17:17

Tittel: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72søndag 10. februar 2019, klokken 17:17
Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?
Vi har på min arbeidsplass over 50 ladeplasser , men det er ikke nok og det er 4 timers tidsbegrensning på plassene.  Det overholdes ikke og det skal nå innføres betaling for at folk skal overholde dette
De er usikker på om det blir pr kWh, tid eller en kombinasjon.
Noen som vet om  det er noe  regelverk rundt dette? Hva de har lov til å ta betalt osv..
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 10. februar 2019, klokken 17:40
Gårdeier kan sikkert ta betalt - noe annet ville forundre meg.
Men å rullere på plassene - vel da blir det jo en del tapt arbeidstid og frustrasjon.
Ville aldri arbeidet hos en slik arbeidsgiver - blir for dumt
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72søndag 10. februar 2019, klokken 18:05
Dette er min arbeidsplass https://asko.no/nyhetsarkiv/solkongen-i-asko/ (https://asko.no/nyhetsarkiv/solkongen-i-asko/)
Jeg kjører trailer her og enkelte dager har jeg ruter så det tar kanskje 5-6 timer før jeg får flyttet Bilen min.
Problemet er jo bare på dagtid. , På kveldskift og nattskift er det alltid masse plass.
Kommer vel info i løpet av måneden hva de skal ha betalt , da det skal innføres fra Mars måned.
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 10. februar 2019, klokken 18:18
Så du har en arbeidsgiver som skryter av at de er miljøbevisste med solceller på taket, og så klarer de ikke sette opp lading på ALLE p-plassene...Enten er de miljøbevisste og ordner opp i dette, eller så dytter de problemene over på de ansatte med idiotløsninger..Det vil jo bli en ulempe med elbil på jobben her dersom det er slik at en må flytte bilen etter 4 timer dersom en står
på en ladeplass.  Mulig de har snakket med NSB...Det gjelder jo å gjøre alt så komplisert.........
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblasøndag 10. februar 2019, klokken 18:24
Høres ut som en problemstilling som burde vært tatt opp med tillitsvalgte osv før det ble innført endringer?

Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: erik esøndag 10. februar 2019, klokken 19:51
Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72søndag 10. februar 2019, klokken 19:54
Sitat fra: erik e på søndag 10. februar 2019, klokken 19:51
Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
Sutrer vel faen meg ikke, jeg bare lurte på om det er noe regelverk! Har de lov til å tjene penger på dette f.eks
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblasøndag 10. februar 2019, klokken 19:58
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 19:54
Sutrer vel faen meg ikke, jeg bare lurte på om det er noe regelverk! Har de lov til å tjene penger på dette f.eks
De kan kort sagt gjøre omtrent som de vil.

Sitat fra: erik e på søndag 10. februar 2019, klokken 19:51
Blande tillitsvalgte inn i dette er vel bare vås. Er vel greit og dele på kontaktene,eller bare parkere på andre plasser. Slutt og sutre.
For en flott og konstruktiv kommentar!

Jeg kjenner til eksempler hvor arbeidsgiver har gjort endringer for elbillading som har ført til at folk har slutta å lade på jobb fordi det har blitt for dyrt. Endringer som gjerne har blitt gjennomført fordi enkelte har sutra over fordeler, eller som har blitt innført fordi folk ikke klarer å følge reglene som er satt.

I dette spesifikke tilfellet så er det jo noe som burde vært tatt opp i et møte med de som lader på jobb, og så funnet noen ordninger for de som f.eks. kjører lastebil og ikke kan flytte bilen innenfor 4 timer.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: m0nkeysøndag 10. februar 2019, klokken 20:27
På min arbeidsplass er dette løst helt annerledes. Fra i år må man ha mer enn 20 km reisevei for å benytte ladeplassene. Dette gjelder hele døgnet.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 10. februar 2019, klokken 20:45
Dette "problemet" har dukket opp fordi noen ha sutret...Førstemann til mølla prinsippet - burde holde lenge. Her er det tydeligvis noen som har følt et slik system for urettferdig og ønsket å dele på kapasiteten. Så innfører man regler som sier at en må flytte bilen innen 4 timer.....og som selvfølgelig ikke vil fungere (Det er nesten utrolig at man trodde folk, midt i arbeidstiden, skulle fly ut og flytte bilen...). Så når dette systemet ikke fungerer så drar man det et skritt lengre og innfører avgifter....Jeg har egentlig null tro på dette systemet også. Det ender bare med at "noen" vil kjøpe en annens plass..at "noen" trenger plassen mer enn andre og argumenter for det...I det hele tatt "roter" selskapet det bare til - lager støy og misnøye - og det skulle ikke forundre meg om det plutselig dukker opp saker der de ansatte "krangler" om ladeplasser ..og når selskapet utad skal fremstå som fremtidsrettet og miljøvennelig..ja så blir dette bare ennå mer rot. Hadde jeg vært sjef her hadde jeg bare sagt at inntil videre gjelder førstemann til mølla..ingen tidsbegrensning. Og så heller satt av penger i budsjettet til å etablere nye plasser...Et selskap som "suger" ansatte ved å innføre avgifter fordi de ansatte tar fornuftige miljøvennelige valg burde være utenkelig...I mine ører høres dette ut som en sak der "noen" har fått litt for mye gjennomslag for å gjøre noe de følte var urettferdig i forhold til egen situasjon..Håper ledelsen i denne og andre selskaper ikke blir fristet til å rote det til...Og om noen bare MÅ lade så er det vel mulig å spørre en kollega om å få bytte plass - det enkle er ofte det beste...........og hvem vet..kanskje en blir kjent med en ny person i bedriften også...
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72søndag 10. februar 2019, klokken 20:49
Det som er det ironiske er jo miljøsatsingen https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppens-miljofond-for-ansatte-viderefores-i-2017/ (https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/norgesgruppens-miljofond-for-ansatte-viderefores-i-2017/) til NorgesGruppen hadde jeg hadde hatt muligheten til å kjørt kollektivt hadde jeg kunne fått dekt mesteparten av reiseutgiftene.  Men skal når det bli klarlagt hva pris og ordning blir, levere en  søknad type til  fondet om støtte til lading på jobb
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: automatsøndag 10. februar 2019, klokken 21:57
Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 10. februar 2019, klokken 22:32
Inntil dobbel kWh-pris er greit på jobben. Da betaler man det strømmen koster og bidrar litt rundt avskriving av ladeinstallasjonen. Mer enn dobbel kWh-pris synes jeg er litt i drøyeste laget. Da er man over på fullt kommersielle vilkår og arbeidsgiveren bidrar i praksis ikke i det hele tatt.

Løsninger hvor man flytter bilen underveis er upraktisk. Vi har en slik løsning på jobben og den fungerer ikke godt.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Ulvissøndag 10. februar 2019, klokken 22:33
Sitat fra: automat på søndag 10. februar 2019, klokken 21:57
Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Interessant tanke, spesiellt om det totalt sett er tilstrekkelig antall p-plassar. Vi har litt for lite parkering på jobb. 5 plassar er med ladestasjon. Ladeplassar er reservert for elbil kun tidligast på morgonen, foreløpig gratis,  deretter er det fritt fram for alle. Då blir det kanskje fortsatt enklast (som nemnt tidlegare i tråd) å bruke prinsipp "førstemann til mølla, nok snakka."

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenenmandag 11. februar 2019, klokken 07:39
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 10. februar 2019, klokken 22:33
Sitat fra: automat på søndag 10. februar 2019, klokken 21:57
Jeg syns moderat betaling for jobblading er topp, hvis det ikke er nok ladeplasser. Litt dyrere kwh-pris enn hjemmelading er passe. Da slipper man gjerrigknarkene som opptar plasser og lader på jobb istedet for hjemme, bare fordi det er gratis.
Interessant tanke, spesiellt om det totalt sett er tilstrekkelig antall p-plassar. Vi har litt for lite parkering på jobb. 5 plassar er med ladestasjon. Ladeplassar er reservert for elbil kun tidligast på morgonen, foreløpig gratis,  deretter er det fritt fram for alle. Då blir det kanskje fortsatt enklast (som nemnt tidlegare i tråd) å bruke prinsipp "førstemann til mølla, nok snakka."

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Dersom det totalt er for lite p-plasser på jobb så er realiteten ved en slik ordning at folk kjøper seg p-plass.
Spesielt i bynære strøk , og i storbyene, er jo ofte arbeidsgivere pålagt å ha for lite p-plasser i forhold til ansatte.
Dersom noen opplever at noen har "tatt" plassen man har betalt for så har man spiren til ennå mer ondt blod på arbeidsplassen. Videre så er man over på et prinsipp der arbeidstaker kjøper tilbake tjenester fra arbeidsgiver.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Vollis47mandag 11. februar 2019, klokken 08:26
Jeg er enig med Automat og Carl Anton i at på arbeidsplassen betaler vi for ladingen, helst litt mer enn det koster å lade hjemme.

Gratis lading bidrar bare til økt missnøye fra fossilbilistene.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Electrixmandag 11. februar 2019, klokken 09:16
Dette med betaling for lading på jobb er jo litt både og. Vi har et parkeringshus for de ansatte med gratis parkering, og en del kontakter med gratis strøm. Her er nok kostnaden med selve parkeringsplassen høyere enn ladingen, altså vil det være mer fornuftig å innføre betaling på all parkering enn betaling for strøm...

Samtidig er det slik at gratis strøm frister en del til å toppe opp bare fordi det er gratis. Og da risikerer man at det ikke er ledig strøm til de som virkelig trenger det, som igjen gjør at noen unngår å bruke elbil. Tidligere da det var flere som jobbet her var det ganske ofte at alle ladeplassene var opptatt. Selv lader jeg nesten alltid hjemme over natta og lader derfor normalt ikke på jobb, men noen ganger jobber kona nattevakt og med hennes bruk til og fra jobb samt at jeg må innom barnehagen så er det da lite strøm igjen på batteriet etter jeg kommer hjem fra jobb. Nettopp disse dagene er det supert å kunne lade opp igjen på jobb og være klar for ettermiddagen med kjøring til ulike aktiviteter for barna, men siden jeg da kom litt senere så var alle ladeplassene opptatt.

Noen steder løses dette enkelt med månedsavgift, det fungerer greit for de som trenger å lade hver dag pga lang vei eller mangel på lademulighet hjemme, men dårlig for meg. Samtidig er det mange arbeidsgivere som gjerne gir litt "frynsegoder" til ansatte, så som gratis parkering,gratis lading, gratis kaffe osv.

Et alternativ som kan fungere greit er å ha begge deler, både gratis ladeplasser som er tilgjenglelig etter førstemann til mølla prinsippet, og også betalingslading om er noe dyrere enn hjemme, for eksempel fra GK eller Fortum, slik at det stort sett alltid er noe ledig til de som virkelig trenger det og er villig til å betale litt ekstra.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 11. februar 2019, klokken 10:50
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 17:17
Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?

Arbeidsgiver har full rett til å råde over sine parkeringsplasser. De behøver ikke å tilby ansatte en eneste plass, de kan tilby gratis plasser til noen eller alle, og de kan innføre betaling både for parkering og/eller lading.

NVE krever ikke konsesjon for salg av strøm til lading av elbil, så arbeidsgiver kan ta betalt hvis hun vil det. I følge skattetaten er ikke gratis parkering eller lading av elbil hos arbeidsgiver et gode man behøver å skatte av.
(https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/).

Det er altså opp til arbeidsgiver å organisere ladingen.

Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72mandag 11. februar 2019, klokken 11:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 10:50
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 17:17
Lurer på om det er noe regelverk rundt dette med betaling på arbeidsplassen?

Arbeidsgiver har full rett til å råde over sine parkeringsplasser. De behøver ikke å tilby ansatte en eneste plass, de kan tilby gratis plasser til noen eller alle, og de kan innføre betaling både for parkering og/eller lading.

NVE krever ikke konsesjon for salg av strøm til lading av elbil, så arbeidsgiver kan ta betalt hvis hun vil det. I følge skattetaten er ikke gratis parkering eller lading av elbil hos arbeidsgiver et gode man behøver å skatte av.
(https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/).

Det er altså opp til arbeidsgiver å organisere ladingen.
Takker! Der var alle svarene på plass
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: cramandag 11. februar 2019, klokken 14:59
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 19:54
Har de lov til å tjene penger på dette f.eks

Er neppe mer ulovlig enn å ta beltalt for kaffe og brus fra automatene eler maten i kantina. Så er det jo opp til dem om de vil tjenepenger på egne ansatte, eller gi et tilbud som gjør dem til en attraktiv arbeidsplass. Jeg tror jeg vet hva som vil fungere best i lengden. ;)
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Oddaamandag 11. februar 2019, klokken 19:11
Vi har også 8-10 ladeplasser utenfor på jobb. Men disse er forbeholdt firmabiler og står stort sett ubrukte (unntatt vaktmester som lader privatbilen). Men siden parkeringsavgiften er satt til 28 kr timen, også for elbiler, så ville kanskje ikke så mange ladet der uansett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Ferrymandag 11. februar 2019, klokken 21:22
Sitat fra: cra på mandag 11. februar 2019, klokken 14:59
Så er det jo opp til dem om de vil tjenepenger på egne ansatte, eller gi et tilbud som gjør dem til en attraktiv arbeidsplass. Jeg tror jeg vet hva som vil fungere best i lengden. ;)

Omtrent slik tenker jeg også. Ikke at det er urimelig å ta litt betalt, men det er egentlig bare støy i systemet. Det vil alltid være grader av forskjellsbehandling på en arbeidsplass, bilordninger, lønn, telefon, internet, tidsskrifter, mat, tillegg, overtid, reisegodtgjørelser etc. Gratis strøm til bilen er det minste problemet imo. Eller for å si det på en annen måte; jeg betaler gladelig for strømmen hvis alle de andre godene fordeles likt.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: fredagmandag 11. februar 2019, klokken 22:46
Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det. Tenk på det som en klapp på skulderen til de som tar seg bryet med å anskaffe elbil.

Ikke ødelegg lunsjen til de ansatte ved å tvinge alle sammen ut for å flytte på bilene sine ved å innføre firetimers-begrensinger. Prøv heller å gjøre lading så enkelt som mulig, for å vise de få gjenværende fossilbilistene hvor enkelt det egentlig er å skifte til elbil.

Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Pippusmandag 11. februar 2019, klokken 23:13
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46
Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det. Tenk på det som en klapp på skulderen til de som tar seg bryet med å anskaffe elbil.

Ikke ødelegg lunsjen til de ansatte ved å tvinge alle sammen ut for å flytte på bilene sine ved å innføre firetimers-begrensinger. Prøv heller å gjøre lading så enkelt som mulig, for å vise de få gjenværende fossilbilistene hvor enkelt det egentlig er å skifte til elbil.

Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.

Min vinkling er annerledes. Jeg er (desverre?) ikke så veldig opptatt av miljøet, men har fått montert lademuligheter på parkeringsplassene for ansatte. På alle plassene er gratis lading. Ingen kan ha faste plasser, da dette da må fordelsbeskattes. Dette for å bidra til rekrutteringen av «skarpe hoder». De kjører ofte elbil ;D
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblamandag 11. februar 2019, klokken 23:57
Sitat fra: Pippus på mandag 11. februar 2019, klokken 23:13
Min vinkling er annerledes. Jeg er (desverre?) ikke så veldig opptatt av miljøet, men har fått montert lademuligheter på parkeringsplassene for ansatte. På alle plassene er gratis lading. Ingen kan ha faste plasser, da dette da må fordelsbeskattes. Dette for å bidra til rekrutteringen av «skarpe hoder». De kjører ofte elbil ;D

Er du sikker på det? Skatte-ABC tilsier noe annet. (https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/)

Det beste er jo uansett å finne en minnelig løsning så man slipper bråk, og kanskje være mann nok til å be sutrekopper om å ta seg en bolle?

Vi er 3 firmaer og 4-5 elbiler som deler på to ladeposter (13A schuko på toppen av det hele...), og vi har løst det greit ved at vi flytter bilen ved lunsj dersom det er flere elbiler parkert utenfor, og om det er krise sender man en melding eller stikker innom kontoret. F.eks. jeg som har S75D og 2.5 mil pendlevei trenger strengt tatt ikke lade så mye på jobb, så jeg flytter meg gjerne om noen andre med mindre batteri (og større behov) trenger plassen.

Når det er sagt så kommer det snart 3 TM3 til her, så behovet for å oppgradere eksisterende løsning er absolutt til stede. Heldigvis har vi masse strøm inn til bygget  :D
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: automattirsdag 12. februar 2019, klokken 00:36
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46
Arbeidsgivere bør legge til rette for at deres ansatte kan spare penger og miljøet ved å kjøre elbil. Noen ansatte kan ha vanskelig for å lade hjemme, og da kan lading på arbeidsplassen gjøre det mulig for disse å kjøre elbil likevel. Noen tør kanskje bare å kjøpe ladbar hybridbil, og disse har et lite batteri som bør lades så ofte som mulig for at disse bilene skal kjøre mest mulig elektrisk. Legg til rette for å redusere karbonfotavtrykket til dine ansatte.

Det koster veldig mye både i utstyr og i administrasjon å måle på milliwatten hva ansatte bruker i strøm. Seriøst: Måler dere hvor mye kaffe de ansatte drikker på jobb, eller hvor mye epler og bananer de spiser fra fruktfatet, og trekker dette fra på lønnen til de ansatte?

Gjør noe for miljøet, og sett opp gratis lading til alle ansatte som trenger det.
Det kan være mange grunner til at en arbeidsgiver ikke kan, eller vil, sette opp ladestasjoner nok til at alle kan lade.

Hvis lading er et knapphetsgode, så syns jeg moderat kwh-prising er en god måte å regulere godet på.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Pippustirsdag 12. februar 2019, klokken 00:37
@wibla. Du viser til skattetatens definisjon «arbeidstaker». Dette er et generelt begrep som viser tilbake på «enhver ansatte arbeidstaker». I en slik sammenheng er dette, som du påpeker, ikke skattepliktig for ansatte.

Men i det øyeblikk en navngitt ansatt har «en reservert fast plass» og som har en ikke ubetydelig markedsverdi, er det ikke lenger snakk om en «arbeidstaker» i generell forstand, men et enkeltindivids personlig økonomisk fordel (i skattemessig forstand). Dette er også i følge en vurdering gjort på forespørsel til skatt øst.

Sammenlignbare situasjoner er f.eks. at en virksomhet låner ut en bedriftshytte gratis til alle sine ansatte (ikke skattepliktig), eller bare låner ut til tre spesifikke personer i virksomheten( skattepliktig for de tre det gjelder)...osv..ja, du skjønner tegninga.

Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblatirsdag 12. februar 2019, klokken 02:28
@Pippus: ingenting som skal være enkelt når det gjelder skatt :D
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: aronesentirsdag 12. februar 2019, klokken 06:57
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 18:05
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen

Du har jo Renault Zoe. Med denne vil du jo kunne utnytte infrastrukturen som er der og lade opp bilen på en liten time eller to. Med overgenger er den kjekk  ha med på tur andre steder også. Du vil dessuten avlaste de andre ladeplassene slik at flere får brukt dem.
(https://az61094.vo.msecnd.net/img/05/1b1d1812-2716-4a97-b9d8-1e42d5812cab/800/600)
www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/drakula-22-kw-ladekabel-med-jordfeilvern-type?tm=ladekabler]
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Craltirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen. Vi som ikke har firmabil, har fått beskjed om at vi kommer til å bli trukket et fast beløp i måneden for å lade. Hva beløpet blir, aner jeg ikke. Men med 60km hver vei til jobb, er lading på jobben rimelig greit å ha.

Forstår godt at arbeidsgiver ikke ønsker å sponse oss 100% på disse utgiftene.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: boxer72tirsdag 12. februar 2019, klokken 11:46
Sitat fra: aronesen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 06:57
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 18:05
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen

Du har jo Renault Zoe. Med denne vil du jo kunne utnytte infrastrukturen som er der og lade opp bilen på en liten time eller to. Med overgenger er den kjekk  ha med på tur andre steder også. Du vil dessuten avlaste de andre ladeplassene slik at flere får brukt dem.
(https://az61094.vo.msecnd.net/img/05/1b1d1812-2716-4a97-b9d8-1e42d5812cab/800/600)
www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/drakula-22-kw-ladekabel-med-jordfeilvern-type?tm=ladekabler]
Nå har jeg 2 biler en zoe og en x75.  Kjøpt adapterkabel  fra 400V32A til 16A. Og rødt adapter til X'n skal også teste om dette virker på zoe.   Hører de lader B klassen på UMC fra Tesla så vil tro zoe tar strøm fra denne  også.
Kjøpt mest for å ha større fleksibilitet på ferie turer osv... 
Men virker det så jeg får 1 time strøm i ny og ned når jeg misser 4timers skifte intervallene på Laderne så er det en gevinst
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Rolleptirsdag 12. februar 2019, klokken 12:50
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Hvorfor i all verden bør de gjøre det? Strømmen de bruker kommer jo uansett fra de samme kraftverkene som leverer til alle andre strømkunder ;D
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: cratirsdag 12. februar 2019, klokken 13:14
Sitat fra: Rollep på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:50
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Hvorfor i all verden bør de gjøre det? Strømmen de bruker kommer jo uansett fra de samme kraftverkene som leverer til alle andre strømkunder ;D

Kortversjonen: Det gjør det mer attraktivt/lønnsomt å bygge ut mer ren kraft. Det finnes lengre versjoner av forklaringen; onkel Google har svaret hvis du spør. :)
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Carl Anton Stenlingtirsdag 12. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 13. februar 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.

Kommer vel litt an på infrastrukturen og hva som må gjøres. Nå vi bygde nytt parkeringshus der det ene planet fikk ladestasjoner ble det sagt at kostnaden var 25' pr ladepunkt.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Cralonsdag 13. februar 2019, klokken 09:22
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.

Må byttes sikring i hovedtavle til underfordeling, sikring i underfordeling. (mulig det hadde vært rimeliger å lage en ny underfordeler nærmere ladestasjonene?) trekke kabler (3 stk 10mm2) den lengste på nesten 60 meter.
5 ladestasjoner, eller 1 enkel og 2 doble (disse skal lastbalanseres til å levere 1x 32A 1fase eller 2x 16A) Graves litt ute og kjerneborre et hull fra lageret og opp på parkeringsplassen.

120k er et tilbud, vi venter på et tilbud til, men om noen har lyst å levere enda et tilbud, så er vel pm beste løsningen. Vi holder til i Oslo.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 13. februar 2019, klokken 09:34
Cral:

Dette blir feilprosjektert.

Sett inn 1 stk. 63A 3-fas sikring, og trekk ut til parkeringsplassen. Derifra kobles det til ønsket antall ladestasjoner, som lastbalanseres mot hverandre. Da kan dere få flere ladestasjoner etterhvert som behovet øker, uten at dere må trekke nye 60 meter med kabel+++.

Lars
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Limodriverlørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Dersom en legger bort tanken om egen fordel og egoisme tror jeg svaret rundt gratis strøm til lading av elbil på arbeidsplassen gir seg selv.

Er det noen som mener de heller vil betale for å lade elbilen enn å lade gratis, jeg tror det i såfall er svært få.

Er det rimelig at arbeidsgiver skal bygge ut lademuligheter slik at det er nok ladeplasser til alle som vil lade gratis?

Bør de som ikke lader elbilen på jobb motta en annen miljøvennlig gode fra arbeidsgiver som har samme verdi som gratis lading?

Det er lett å forstå at gratis elbillading blir dyrt for arbeidsgiver med strøm og etablering av ladeplasser, oppgradering av inntak, installasjon mulig anleggsbidrag til netteier osv. Gratisgoder er det tilnærmet ubegrenset etterspørsel etter.

Oslo kommune innfører nå avgift på elbillading. Hvorfor? Fordi gratis lading før frem grådigheten og egoismen i oss. Vi lader heller gratis på kommunale parkeringsplasser enn å lade hjemme. De som ikke har mulighet til å lade hjemme får kanskje ikke ladet tilstrekkelig. De som har nok strø parkerer på ladeplasser uten å lade fordi det et gratis parkering. Spesielt sjarmerende synes jeg dette er nå det er ladbare hybrider som parkerer på ladeplasser uten å lade. Da er svaret at en kan innføre ladeplikt, forskjellen vil kun være at ladekabelen er tilkoblet for å oppnå gratis parkering. Ved å innføre betaling som er høyere enn strømkostnadene vil de fleste som har mulighet til å lade hjemme til en lavere marginalkostnad gjøre det. De som ikke har annen lademulighet vil betale litt mer enn strømprisen og dette synes rimelig da de bidrar til installasjon, vedlikehold osv.

Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Dersom en må betale noe mer enn strømprisen vil ikke de som kan lade billigere hjemme og har tilstrekkelig batterikapasitet lade på jobb. Dette vil da gjøre elbillading til et gode for de som ikke har tilstrekkelig og annen rimeligere lademulighet, men til en fornuftig pris. Det vil gjøre at arbeidsgiver ikke trenger å investere i unødvendig mange ladestasjoner fordi "grådige" ansatte helst vil ha gratis drivstoff til bilen. Satt på spissen vil dag ha samme økonomiske effekt om arbeidsgiver legger en bunke med pengesedler ved inngangsdøren der de som vil kan ta én pengeseddel hver morgen dersom det er noen igjen. Det er rimelig å anta at de som kommer først tar en pengeseddel selv om de ikke trenger det. Etterhvert vil ansatte komme før på jobb for å få en pengeseddel selv om de ikke trenger det. De som kanskje har størst behov, men må levere i barnehage sov får aldri en pengeseddel. Dette kan løses ved å ikke legge pengesedler slik at ingen får, eller en kan veksle sedlene i små mynter, men ingenmannsland ta mer enn én og det er mer enn nok til alle. Da vil hver enkelt få mindre, bedriften sitte igjen med mer, men alle som vil kan ta med seg en mynt. Med andre ord, alle som har behov kan lade, men ingen kan berike seg fremfor andre og bedriften kommer bedre ut fordi de sitter igjen med en delvis kostnadsdekning (de har igjen litt penger hver dag).

Å stille spørsmål ved om bedriften har lov til å ta betalt for strøm blir meningsløst. Det er stort sett regulert hvilke ytelser arbeidsgiver plikter å betale som lønn, ulykkesforsikring, pensjon osv. Utover dette kan de ta betalt for stort sett alt; kaffe, mat/lunsj osv. At noe har vært gratis betyr ikke at en har rett til det i all fremtid.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: jkirkebolørdag 16. februar 2019, klokken 16:58
Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Jeg er enig i at man fint kan betale litt for lading på jobb, f.eks 125-150 øre/kWh eller noe sånt. Optimalt burde det være litt dyrere enn å lade hjemme, men ikke så dyrt at det blir lite lønnsomt i forhold til hybrider og slikt. Rundt 20-30% dyrere enn hjemme bør passe bra.

At man skal skatte av gratis lading mener jeg dog ikke er logisk. I så fall burde man skatte av fordelen av gratis parkering også. Noe som blir passe håpløst å administrere.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Gardinsøndag 17. februar 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser.
Det kommer helt an på hvor mye de ansatte setter pris på gratis lading. Gratis lading til de ansatte er rasjonelt  dersom de som får lade gratis på jobb setter mer pris på dette ansattegodet enn om bedriften hadde brukt de samme pengene på å gi disse ansatte en lønnsøkning.

Det er ingen tvil om at gratis lading motiverer ansatte til å bytte til elbil, og når de bytter til elbil får de lavere løpende utgifter til bilhold. Dermed blir behovet for lønnsøkning redusert. Dessuten ligger det i menneskets natur  at de fleste av oss godtar lavere lønn dersom vi føler at bedriften er rause på andre områder. Gratis lading kan bidra til at bedriften fremstår som rausere. Dermed kan gratis lading føre til at lønnspresset på bedriften blir lavere, som kan føre til at å tilby gratis lading til alle er lønnsomt for bedriften.

Det koster ikke all verden å tilby gratis lading til ansatte. Det er i området 2000-3000 kr i strømkostnader per år for de som lader nesten utelukkende på jobb. Altså ca. 10 kr per dag, eller omtrent det samme som kaffekostnaden for en ansatt som drikker mye gratis kaffe på jobb. Installasjon av ladeplass koster en del mer, men også dette kan være småpenger i forhold til hva det koster å bygge eller leie selve garasjeplassen.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Nordlandssøndag 17. februar 2019, klokken 12:32
Om det skal legges opp til betaling annet enn en månedspris synes jeg det bør være med en tidsfaktor, om det bare er 1-fas 10-16A ladepunkt kan hele betalingen gå på tid, ellers kan det være betaling for tid etter lading er ferdig. Dette da mange hybrider er fulladet til lunsj, men opptar ladepunktet hele dagen når de ikke har noe insentiv for å flytte. Regner med det er få steder med færre ladbare biler enn ladepunkt.

Ellers kan vel slik betaling for frynsegode trekkes av brutto lønn, sånn at 2 kr/kWh bare koster arbeidstaker 1,3-1,6 kr/kWh med hensyn til marginalskatt og tapt opptjening av feriepenger og pensjon. Sånn sett kan gjerne arbeidsgiver gå i null på driften samtidig som arbeidstaker betaler nær strømprisen hjemme.

Jeg tror det vil hjelpe mange flere å bytte til elbil dersom arbeidsgiver tar betalt for strømmen og i stedet spanderer flere ladepunkt for pengene spart på drift. Når godet blir tilgjengelig for flere vil det også fremstå mer rettferdig for de som (enda) ikke har nytte av det.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 17. februar 2019, klokken 13:39
Det koster mer for abeidsgiver å spandere kaffe enn gratis  lading gitt 10A begrensning. Det er fullstending kontra produktivt å bruke energi på å håndtere et regnskap på dette. Vi har installert en haug med espresso maskiner på jobb som koster mer å drifte. Å få tilgang til er 10A stikk i ny og ne er billig frynsegode En trenger ikke legge opp til dedikerte løsninger for lading så fremt det er maks 10A .
Tror folk flest tror verdien av lading er mer verdt enn faktisk kostnad.  Du har jo eksempler på idioter som står med Tesla'n sin å lader på skoleplasser og offentlige p plasser for å spare 10-20 kroner dagen. Det er det glade vannvidd spør du meg. Bedre å oppfordre til kjøp av et handlenett i butikk enn å drive med slik gjerrigknark oppførsel. 
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblasøndag 17. februar 2019, klokken 13:53
De reelle kostnadene for lading på jobb er i praksis neglisjerbare sett opp mot andre kostnader det er å ha ansatte og leie/eie kontorer/produksjonslokaler. Ser ikke poenget med å skulle ta betalt for lading på jobb utover en eventuell lav fastsum i måneden (f.eks. 100kr). Enn så lenge er også parkering (og dertilhørende lading) ikke et skattbart gode for vanlige arbeidstagere.

Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 17. februar 2019, klokken 14:16
Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
De reelle kostnadene for lading på jobb er i praksis neglisjerbare sett opp mot andre kostnader det er å ha ansatte og leie/eie kontorer/produksjonslokaler. Ser ikke poenget med å skulle ta betalt for lading på jobb utover en eventuell lav fastsum i måneden (f.eks. 100kr). Enn så lenge er også parkering (og dertilhørende lading) ikke et skattbart gode for vanlige arbeidstagere.

Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.

Godt observert. Å flytte bilen for at flere skal spare 10 kr dagen er jo helt tullete.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Gardinsøndag 17. februar 2019, klokken 14:18
Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
Ja det blir et interressant regnestykke. Hvis en annsatt bruker 15 min på å flytte bilen fra en ladeplass og en annen ansatt bruker 15 min på å flytte bilen til den samme ladeplassem hver arbeidsdag, blir det et tap på 115 arbeidstimer per år per ladeplass. Med en lav intern timepris på 400 kr gir det en kostnad på 46000 kr pr år!  Det er åpenbart mer lønnsomt for bedriften å dobble antall ladeplasser enn å legge opp til å flytte bilen i arbeidstiden.

Husk at kostnaden for en ansatt er mye mer enn hva vedkommende får i lønn. Kostnaden inkluderer også sosiale kostnader, HR funksjoner, personlig arbeidsutstyr, leie av lokaler osv.

Skal man ta betalt for lading på jobb må det være betaling for hele dager eller betaling per måned. Er det ikke nok strøm tilgjengelig får man innstallere smarte ladere som fordeler tilgjengelig effekt automatisk. Det blir mye billigere for arbeidsgiver og mye bedre for de ansatte.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 17. februar 2019, klokken 14:39
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:58
Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Jeg er enig i at man fint kan betale litt for lading på jobb, f.eks 125-150 øre/kWh eller noe sånt. Optimalt burde det være litt dyrere enn å lade hjemme, men ikke så dyrt at det blir lite lønnsomt i forhold til hybrider og slikt. Rundt 20-30% dyrere enn hjemme bør passe bra.

At man skal skatte av gratis lading mener jeg dog ikke er logisk. I så fall burde man skatte av fordelen av gratis parkering også. Noe som blir passe håpløst å administrere.

1.5 kr x 2.3 kwh x 7.5 timer = 25  kr pr dag. De færreste har så lamg reisevei at bilen vil lade mer enn 4-5 timer. La oss si snittet er 4 timer.
Det gir 1.5 x 2.3 x 4 = 13 kroner og 80 øre dagen

Skal man virkelig  ta kostnaden det er å administrere dette?

Her har jeg forutsatt 10A begrensning. Forbruk på en elbil ligger et sted mellom 1.5 og 2 Kwh pr mil.

Står du å lader 4 timer rekker det til 5 mil pendling.  Som arbeidsgiver hadde jeg bare satt opp nok kontakter. Dette er smårusk i den store sammenhengen.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Limodriversøndag 17. februar 2019, klokken 18:46
Jeg er nok ikke enig i at det er smårusk i den store sammenhengen.

Elbilandelen til pendling begynner nå å bli relativt høy.

Således vil det være behov for en god del ladeplasser hos store arbeidsgivere. Å sette opp schuko er ikke noen god permanent løsning. Således bør det investeres i ladestasjoner med det som dette medfører. Trekking av nye kraftigere kabler, vet graving, større inntakskabel og Eva anleggsbidrag dersom det ikke er kapasitet i området.

PR ti ladeplasser med 10 amp kreves ca 60 amp trefas ved 230v, pr 10 16 amp ladeplasser kreves ca 85 amp trefas. En kan fort regne kr 20000 pr ladestasjon når en inkluderer alt.

Ved 50 ladestasjoner blir det ca 1 mill i investering. Årlige kostnader dersom en sier snittet lader tilsvarende 10 amp i 7,5 timer vil årlig kostnad bli ca 275k.

Jeg har tro på å betale kostpris pluss litt til slik at en ikke lader på jobb fordi det er gratis, da blir det fort knapphet med landeplager. Veldig mange kan lade hjem på kveld/nattestid uten at dette er et problem. Prinsippet om at en selv betaler for "drivstoff" til egen bil synes jeg er et godt prinsipp og ikke minst bærekraftig.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenensøndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 18:46


Elbilandelen til pendling begynner nå å bli relativt høy.

Således vil det være behov for en god del ladeplasser hos store arbeidsgivere. Å sette opp schuko er ikke noen god permanent løsning. Således bør det investeres i ladestasjoner med det som dette medfører. Trekking av nye kraftigere kabler, vet graving, større inntakskabel og Eva anleggsbidrag dersom det ikke er kapasitet i området.
...

Kraftigere kabler??

Jeg tror ikke det er nødvendig - 10A holder i massevis! Som påpekt tidligere tilsvarer 4 timer lading på 10A ca 5 mil pendling (mye mer med små biler) til en kostnad på litt over 10 kroner. Mao. så lite verdi at folk flest  - etter å ha fått servert fakta - burde la det hele være som det er...Synes ikke arbeidsgivere skal bruke masse penger på infrastruktur - da blir det garantert skrik og skrål og kanskje på sikt slik at en tar med bilen på jobb å lader opp strøm som en så leverer tilbake til huset om kvelden...Ja - det er en visjon som sikkert mange synes er flott, men synes ikke arbeidsgivere flest skal begynne med denne type butikk. Dessuten vil det bare gi større intensiver til å bruke bil på jobb for å "shoppe" strøm til hjemmet...eller "fylle opp tanken".
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om. En enkel løsning er en timer bryter som en må fysisk trykke på som leverer lading i inntil f.eks 5 timer..Dermed så blir ikke disse "døgnerne" noe problem. Men løsninger som går på å "flytte/rotere" plassene blir rett og slett bare for dumt....synes eg........
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Gardinmandag 18. februar 2019, klokken 00:31
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om.
Hva er problemet med dette? Hvis arbeidsgiver gir gratis lading, så er dette en del av lønnsbetingelsene. Det er da ingenting galt i å ta imot lønnsytelser fra egen arbeidsgiver?

De som setter bilen til lading over natten gjør det åpenbart av mangel på bedre alternativer. Dvs. de har ikke lademulighet hjemme. Det er ingen penger å spare på å sette bilen til lading over natten. 16 timer ganger 2 kW gir ca 32 kr spart per natt, men så må man jo betale for bussbillett fra og til jobb når bilen må stå på arbeidsplassen. Tror du man får to bussbilletter for mindre enn 32 kr?

Disse «døgnerne» gjør dette enten fordi de ikke får ladeplass i arbeidstiden, eller fordi de tenker at andre kanskje har mer behov for å lade i arbeidstiden og derfor velger å lade over natten når det uansett er massevis av ledig kapasitet.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Øyvind.hmandag 18. februar 2019, klokken 06:05
Ser folk lade på natten hos skoler. Med ja akkurat Kiaen sin og VW'en sin. Viktig med merkestigma  :D
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenenmandag 18. februar 2019, klokken 07:29
Sitat fra: Gardin på mandag 18. februar 2019, klokken 00:31
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om.
Hva er problemet med dette? Hvis arbeidsgiver gir gratis lading, så er dette en del av lønnsbetingelsene. Det er da ingenting galt i å ta imot lønnsytelser fra egen arbeidsgiver?

De som setter bilen til lading over natten gjør det åpenbart av mangel på bedre alternativer. Dvs. de har ikke lademulighet hjemme. Det er ingen penger å spare på å sette bilen til lading over natten. 16 timer ganger 2 kW gir ca 32 kr spart per natt, men så må man jo betale for bussbillett fra og til jobb når bilen må stå på arbeidsplassen. Tror du man får to bussbilletter for mindre enn 32 kr?

Disse «døgnerne» gjør dette enten fordi de ikke får ladeplass i arbeidstiden, eller fordi de tenker at andre kanskje har mer behov for å lade i arbeidstiden og derfor velger å lade over natten når det uansett er massevis av ledig kapasitet.


For det første - at de åpenbart ikke har alternativer er beviselig feil i de tilfellene jeg kjenner til  -
Dette er personer som bor i nabolaget i egen enebolig som lar bilen døgne over på arbeidsplassen for å lade opp batteriet for å spare noen skarve kroner. De bor bare noen minutter unna arbeidsplassen i gå-avstand. Jeg har også sett fremmede biler uten parkeringsoblater stå å lade i helgen - altså biler som ikke har noen tilknytning til arbeidsplassen. At det er overrepresentasjon av Tesla eiere skyldes nok ene og alene at bilen har såpass stort batteri - tror samme fenomen vil dukke opp når andre biler kommer med større batteri - så skal ikke dømme akkurat Tesla eiere selv om det først og fremst er disse som gjør dette i dag. I bunn og grunn er dette gjerrigknarker - finner ikke noe bedre ord for dette. Problemet med denne type oppførsel er jo at de undergraver lading på arbeidsplassen.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 06:05
Ser folk lade på natten hos skoler. Med ja akkurat Kiaen sin og VW'en sin. Viktig med merkestigma  :D

Jeg har også sett folk døgne på skoleplasser og utenfor rådhuset i bygda - dette har også stort sett vært Tesla eiere med noen få unntak - og jeg tror igjen at dette skyldes batteristørrelsen og tankesettet til eieren og egentlig ikke har noe med merket Tesla å gjøre. Jeg bor rett ved skolen og rådhuset i bygda og har sett dette fenomenet døgning utenfor skolen flere ganger. Har også sjekket skiltene for å se hvem disse er - og jo - det er faktisk enebolig eiere i nabolaget (er stort sett bare eneboliger hvor jeg bor - de aller fleste eneboligene er også ganske nye og har selvfølgelig nok kapasitet til å lade)

I mine øyne er det derfor ikke åpenbenart at det skyldes mangel på alternativer - det kan sikkert forekomme i landet at noen ikke har alternativer - men da burde en jo kanskje spørre seg hvorfor de valgte å kjøpe seg en elbil når de ikke kunne lade hjemme. Videre så oppfatter jeg det ikke at disse "døgnerene" gjør dette fordi de vil frigjøre plass i arbeidstiden - de har jo stort sett gangavstand til jobb uansett...så her er det faktisk åpenbart at de "tanker opp" hos arbeidsgiver for å spare noen kroner på private turer.........
Nå plager ikke disse "døgnerne" meg, eller så vidt jeg vet, andre - men dersom dette fenomenet med å "tanke opp gratis" for å spare noen skillinger brer om seg i takt med batteristørrelsen så vil det jo undergrave lading på arbeidsplassen - og DET er bakgrunnen for at jeg ikke har sansen for denne oppførselen.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: turfsurfmandag 18. februar 2019, klokken 07:32
Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 18:46
Jeg har tro på å betale kostpris pluss litt til slik at en ikke lader på jobb fordi det er gratis, da blir det fort knapphet med landeplager. Veldig mange kan lade hjem på kveld/nattestid uten at dette er et problem. Prinsippet om at en selv betaler for "drivstoff" til egen bil synes jeg er et godt prinsipp og ikke minst bærekraftig.
Dette er en enkel og god måte å løse problemet med at folk lader kun fordi det er gratis. Bør innføres på alle kjøpesenter o.l. og.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: THEmandag 18. februar 2019, klokken 09:21
Vi har gratis lading på jobb. Inntil for et par år siden var det forbudt å lade elbil på jobb, og jeg fikk høre at det aldri kom til å komme ladeplasser. Den gangen kjørte jeg Zoe, og hadde egentlig behov for lading på de verste vinterdagene. Rett før jeg byttet Zoe i Tesla kom det likevel 4 ladeplasser på jobb, og jeg fikk ladet Zoe'n noen ganger. Selv med 10 mil kjøring til jobb så har jeg ikke behov for lading på jobb med Tesla, så lader ikke på jobb hvis det ikke er en spesiell grunn til at jeg må ha fulleste mulig batteri etter jobb. Jeg vet det er noen med lang reisevei og gamle Leaf som har mye mer behov for lading enn meg, og velger å la de få lade så de kommer seg hjem.

Ellers er de andre som lader stort sett folk som bor i gåavstand, men heller velger å lade sin nye Leaf eller PHEV på jobb i stedet for hjemme.

Jeg anbefalte at de også burde innføre en form for betaling av lading siden de har installert så få plasser, slik at det skal være størst mulig sjanse for å finne lading om man har behov. Betaling var ikke aktuelt, så nå står nå lokalbefolkningen der og lader. Jeg er uansett så tidlig på jobb at jeg får ladeplass om jeg har behov en dag, og det er hun som har lengst vei med første generasjon Leaf også, så vi klarer oss uansett.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Wiblamandag 18. februar 2019, klokken 13:29
THE: PHEV er det vel bare å beordre vekk?

Ellers er jo dette en klassisk problemstilling som man kan slippe/minimere ved å faktisk ha klare og enkle regler for lading, og litt samarbeid mellom de som trenger å lade på jobb. Burde være en smal sak å få til om man jobber i samme firma.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Nordlandsmandag 18. februar 2019, klokken 14:08
Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
Min tanke var at da vil kanskje noen droppe å lade, eller flytte bilen og få seg litt frisk luft i 5 min av lunsjpausen, sånn at om noen trenger å lade for å komme seg hjem kan gjøre det. Enkelte med elbil flytter faktisk slik selv om det ikke koster de noe å bli stående, da de ikke har samvittighet til å ta opp ladeplass uten å lade.

Å se at det er ledige ladepunkt kan også være det som skal til for å få flere til å kjøpe seg elbil.
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: hELgenenmandag 18. februar 2019, klokken 15:31
Sitat fra: Wibla på mandag 18. februar 2019, klokken 13:29
THE: PHEV er det vel bare å beordre vekk?

Hva er argumentene for å beordre PHEV biler vekk fra ladeplassen?
Er det fordi elbilen som en ønsker skal lade der ikke klarer å transportere eieren hjem dersom denne ikke får lading?
Dersom elbil eieren da har nok lading til å transportere seg selv og bilen hjem - finnes det da andre argumenter for
at PHEV ikke skal benytte ladeplasser på arbeidsplassen?

Sitat fra: Nordlands på mandag 18. februar 2019, klokken 14:08
Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.

Min tanke var at da vil kanskje noen droppe å lade, eller flytte bilen og få seg litt frisk luft i 5 min av lunsjpausen, sånn at om noen trenger å lade for å komme seg hjem kan gjøre det. Enkelte med elbil flytter faktisk slik selv om det ikke koster de noe å bli stående, da de ikke har samvittighet til å ta opp ladeplass uten å lade.

Å se at det er ledige ladepunkt kan også være det som skal til for å få flere til å kjøpe seg elbil.

Dersom en innfører betaling på en tjeneste som koster kanskje 10 kr pr. bil pr. dag så burde en kanskje også innføre betaling pr. kaffekopp på jobben? Hva med en dusj - det koster fort mer...
Og hva med kostnaden for å administrere dette?

I mine øyne er det kun en fornuftig tilnærming her - og det er at alle ladeplasser må være fritt tilgjengelig i arbeidstiden.
For å hindre snylting kunne en ved hver kontakt ha en vippebryter med timer som lot bilen lade i inntil f.eks 5 timer
Kostnaden ved dette er minimal og trolig vesentlig mindre enn å administrere en betalingsordning.
Ellers mener jeg alle arbeidsgivere bør oppfordres til å legge tilrette for lading på arbeidsplassen, men begrense dette til f.eks 10A slik at verdien av lading holdes på et nivå som kan sidestilles med noen kaffekopper eller gratis dusj osv.
Og å lade en PHEV bør sidestilles med å lade en elbil, sykkel eller hva det måtte være - det er ikke slik at et formål er mer aktverdig enn noe annet. Eneste unntaket måtte være dersom elbil eieren ikke klarer å komme seg hjem uten å lade - men strengt tatt burde en kanskje ikke legge som forutsetning for å bruke elbil at en må lade på jobb for å komme seg frem og tilbake... Det er nå i alle fall min mening
Tittel: Sv: Betaling av lading på jobb
Skrevet av: Gardinmandag 18. februar 2019, klokken 16:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. februar 2019, klokken 07:29
For det første - at de åpenbart ikke har alternativer er beviselig feil i de tilfellene jeg kjenner til  -
Dette er personer som bor i nabolaget i egen enebolig som lar bilen døgne over på arbeidsplassen for å lade opp batteriet for å spare noen skarve kroner. De bor bare noen minutter unna arbeidsplassen i gå-avstand.
Ja vel, da er jeg enig i at det er litt sært at folk som ikke bruker bil til jobb likevel lader bilen på jobb. Men jeg ser ikke dette som noe problem. Disse ansatt mener tydeligvis at denne gratis ladingen har stor verdi, kanskje de til og med overvurderer verdien av gratis lading? Dette bør arbeidsgiver utnytte.

Lading utenfor arbeidstiden betyr at arbeidsgiver får utnyttet investeringen i ladeplasser bedre - arbeidsgiver får en ekstra, fornøyd ansatt, uten å sette opp noen ekstra ladeplasser. Eneste kostnaden er strømmen, som den ansatte får skattefritt. Dette er fordelaktig både for arbeidsgiver og arbeidsataker. Arbeidsgiver tar naturligvis tilbake denne kostnaden, og vel så det, med å holde mer tilbake i neste lønnsoppgjør.