Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Pippus på tirsdag 05. februar 2019, klokken 00:36
Var i dag i kontakt med Pressetalsmann Benedikt Still i Audi AG teknologi ang. muligheter for uttak av strøm fra bilen til å forsyne Campingvogn med strøm fra bilen ved fricamping.(EEBus-nettverks "grid" kommunikasjon)
De jobbet med saken, men dette ville ikke bli mulig på på dagens e-tron. Fremtidige biler ville kunne få denne muligheten.
Er det noen som vet om strømuttaket til hengerfestet kan forsyne (litt) strøm til påkoblet vogn når bilen er slått av og hvis ja: vil driftsbatteriet vedlikeholdslade 12 V batteriet tilsvarende. Anyone..?
Det er vel standard 13-pins tilhengerkontakt på denne som alle andre nyere biler, og da vil du kunne hente ut 12V til vogna derfra - dersom alle pinnene er koplet til i kontakten. Dette er ikke alltid tilfelle på noen biler, men jeg tror det er fullkoplet på tyske biler(?).
Jeg tror at bilen enten må være påslått eller stå til lading for at 12V-batteriet skal lades, men her er det sikkert andre som er bedre orientert enn meg.
Noen som vet hva maks watt-belastning er på uttaket ved hengerfeste?
Du kan eventuelt snu på flisa: selge den gamle vognen og kjøpe en el campingvogn. Er gjerne ikke helt i salg ennå, men er visst på vei. Denne har et stort batteri selv og har motor selv, og sikkert nok strøm til kjøleskap osv:
https://dinfritid.no/caravan/2018/08/campingvogn-el-biler
Bump.
Noen som har erfaringer nå?, kan en benytte 12v via hengertilkobling når bilen er av? Evt via triks for å holde bilden igang gjennom natten :)
Sitat fra: Hyperstress på søndag 05. juli 2020, klokken 23:44
Bump.
Noen som har erfaringer nå?, kan en benytte 12v via hengertilkobling når bilen er av? Evt via triks for å holde bilden igang gjennom natten :)
Vil tippe at det krever en form for camper mode/Utility mode som Tesla og Hyundai Kona/Ioniq 2020 har. Da har man jo strøm til både lys, 12V, USB, stereoen og varmeapparatet. Som backup/work around kan man selvsagt koble en lang ledning fra bilens 12V-kontakter, og inn i vogna.
Men vet ikke om noen av disse Tesla-eierne har testet å hente 12V til tilhenger via vognstrømtilkoblingen når camper mode er aktivert. Er jo interessant om den er aktiv eller frakoblet i den modusen.
Men idéen er god i utgangspunktet, dog tror jeg det er bedre å snu på flisa. Nemlig å motta strøm fra vogna og til bilen. Man bør ha egne batterier for vogna som kan lades via bilens ladeinntak når man er på hurtiglader, men som i tillegg kan ta imot lading fra solcellepanel OG fra campingplassens vognstrøm-tilkobling. Og da bør vogna og kunne sende strøm til bilen om den er tikoblet, istedet for å bruke en splitter/forgrenerkontakt for CEE-pluggen.
Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34
Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)
120W er ikke mye, er det i det hele tatt nok til kjøleskap og lys i vogna?
Sitat fra: Pippus på mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34
Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)
Det vil altså kreve en egen kabel med støtte for høyere volt og ampere, uansett hvilken vei man vil sende strøm mellom batteriene. Det krever da enten en splittkabel mellom ladestasjon og bil+henger eller to separate ladesesjoner.
Da er vel heller ikke strøm fra bil til vogn til annet enn litt lys, noe å snakke om heller, annet enn sakte lading fra bilen. Det vil jo tilsvare det å sende strøm fra solcelleanlegg til bil eller henger, og disse holder da gjerne mellom 80-150 W per panel, og ofte er det bare ett panel i bruk.
Strøm fra solcellepanel går riktignok via en egen ladekontroller som styrer ladestrøm til batteriene. Det vil da selvsagt ta endel lengre tid enn DC-lading, men det er jo forsåvidt ikke noe problem når man likevel står parkert i lengre tid.
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 22:51
Sitat fra: Pippus på mandag 06. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 02:34
Det vil derfor være mer interessant om man kan lade bilens batterier via tilhengerens tilkobling, spesielt når hengerens batterier er fulle, og ikke måtte ha tilkoblet en ladekabel fra vogna og inn til bilen via bilens ladeluke.
Dette er ikke en farbar vei. Tilhengerkoblingen er kablet og kurset til bilens 12V anlegg med max 10A( 120W)
Det vil altså kreve en egen kabel med støtte for høyere volt og ampere, uansett hvilken vei man vil sende strøm mellom batteriene. Det krever da enten en splittkabel mellom ladestasjon og bil+henger eller to separate ladesesjoner.
Da er vel heller ikke strøm fra bil til vogn til annet enn litt lys, noe å snakke om heller, annet enn sakte lading fra bilen. Det vil jo tilsvare det å sende strøm fra solcelleanlegg til bil eller henger, og disse holder da gjerne mellom 80-150 W per panel, og ofte er det bare ett panel i bruk.
Strøm fra solcellepanel går riktignok via en egen ladekontroller som styrer ladestrøm til batteriene. Det vil da selvsagt ta endel lengre tid enn DC-lading, men det er jo forsåvidt ikke noe problem når man likevel står parkert i lengre tid.
Lading med solcelle er også DC-lading ;) MPPT ladekontrollern omsetter bare høy volt om til 12V og høyere Ampere. Og her ligger også litt av problemet. DC strøm genererer voldsom motstandsvarme hvis ikke kablingen er dimensjonert riktig og voltspenningen er for lav. F.eks skal du ta ut "bare" 2400w av et 12V DC, så må du på 2,5 m kabellengde(sum av både + og -) opp i en kvaderat 100mm tykkelse.... :o
Det er ikke uten grunn at lynladere må ha vannkjølte ladekabler....
Men for all del....i fremtiden er jo "alt" mulig 8)
.....el-campingvognen skal visst testes i høst.....
https://gearpatrol.com/2020/04/14/electric-powered-camping-trailer-2020/
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Har kjørt båthenger med en 23 fots båt på. Totalvekt på denne ekvipasjen er nok 2,2 tonn. Ikke kjørt langt, men 3-4 km til båtrampe og tilbake. Ingen problemer. Stabilt og fint, og krefter i overflod. Forrige bil var en Amarok, som er bedre til tung henger pga rammekonstruksjon, men hadde litt lite motor i forhold til Audien.
En vogn på 1600-1800 kg er nok ikke voldsomt merkbart pga Audien annet enn på forbruket.
Kan ikke tenke meg at det skal være noe problemer knyttet til vekten. Krefter og stabilitet i overflod. Skjønner egentlig ikke hvorfor at det er satt begrensninger på 1800. Kroken er jo festet i ramma og bilen er jo nærmere 3 Tonn med folk og last. I sommer ble forøvrig vekta på hele ekvipasjen med campingvogn over 4,3 T :o. Snart må vel små broer sjekke for bæreevne før passering :laugh:
Er det forresten noen som har sjekket pin 9 og 13 på hengerkontakten? Fikk ikke lading under kjøring med campingvogn og når jeg målte så var det som om det ikke var tilkoblet konstantstrøm på uttaket...
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Har ikke lov til å trekke mer enn 750 kg. selv, men ville ikke vært bekymret for å kjøre pent med en campingvogn/henger på 1800 kg. med såpass med krefter.
Her prøver Nybiltester å trekke campingvogn med e-tron 50:
https://www.youtube.com/watch?v=8a5bEEVooHI
Her trekker Teslabjørn en båt på 2250 kg. opp Hemsedalsfjellet med Model X90D Performance:
https://youtu.be/op2JZi7zMbM?t=347
Ellers testet jo Elbilforeningen både e-tron, EQC og Model X på vestlandet helt uten problemer.
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Har ikke e-tron, men kan ikke fatte det skal være noe problem, har iallfall aldri hatt lignende trekkvogn som Model X, selv om jeg har hatt brukbare biler før. X75en gjorde 0-100 på 7 sek med 1,5 tonn henger bak.. oppleves fullstendig uanstrengt. Med 2,5 tonn bak og godt pådrag så hører man på hvinelyden i motorene at det er litt høyere belastning, men går jo fortsatt godt. Er ikke som å kjøre 2,5 med fossilbil, der man omtrent føler man må jobbe med girene, slure på clutchen og sparke med det ene beinet ut døra... og jeg tenker som så at produsentene av bilene våre må ha satt opp systemene slik at hvis noe går varmt, så må bilen selv varsle/redusere effektuttak osv. Tenker ikke to ganger på å kjøre tung henger og gi flat fjøl.
Takk for beroligende svar fra flere av dere👍
Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.
Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...
Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Med tung bil og elmotor er tung henger helt problemfritt. Merker nesten ikke at det henger noe bak, annet enn effektmeteret som plutselig går litt høyere enn før ved pådrag :D
Det kan ikke sammenlignes med tung henger bak fossilbil, hvor du føler at du påfører ekstrem slitasje.
Jeg har trukket 2 tonn, og selv da er det kraftressurser i overflod (med bil som har ytelse lik Etron).
Eneste du må passe på er korrekt førerkort og lastsikring. Men har du rett førerkort har du vel også hatt sikringskurs, noe jeg for øvrig syntes var veldig lærerikt og viktig!
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:10
Med tung bil og elmotor er tung henger helt problemfritt. Merker nesten ikke at det henger noe bak, annet enn effektmeteret som plutselig går litt høyere enn før ved pådrag :D
Det kan ikke sammenlignes med tung henger bak fossilbil, hvor du føler at du påfører ekstrem slitasje.
Jeg har trukket 2 tonn, og selv da er det kraftressurser i overflod (med bil som har ytelse lik Etron).
Eneste du må passe på er korrekt førerkort og lastsikring. Men har du rett førerkort har du vel også hatt sikringskurs, noe jeg for øvrig syntes var veldig lærerikt og viktig!
Bra å høre!
Jepp, BE og lastsikringskurs er i orden. Det er utelukkende bilens «helse» som har bekymret meg🤪
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 20:56
Takk for beroligende svar fra flere av dere👍
Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.
Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...
Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Har du aldri gitt mer enn 75% pådrag på e-tronen??? Eller med henger?
Jeg har flat pedal på Model X-en mange ganger hver dag jeg kjører den. Med eller uten henger. I snart tre år...
Og e-tron BANKER en Caddy på hengertrekking, på alt annet enn rekkevidde. :laugh:
Sitat fra: geear på tirsdag 18. august 2020, klokken 22:23
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 20:56
Takk for beroligende svar fra flere av dere👍
Det er nok, som flere er inne på, uproblematisk.
Av en eller annen grunn bekymrer jeg meg for slike dumme ting. Har av samme grunn aldri «turt» å gi mer gass enn til maks 75% effektuttak ved kjøring/akselerering...
Med fossilbiler har jeg jo trukket henger med vekt helt opp til tillatt grense uten å blunke... Rent fornuftsmessig bør jo e-tronen greie jobben med 1500-1600 kg vel så godt som en VW Caddy...
Har du aldri gitt mer enn 75% pådrag på e-tronen??? Eller med henger?
Jeg har flat pedal på Model X-en mange ganger hver dag jeg kjører den. Med eller uten henger. I snart tre år...
Og e-tron BANKER en Caddy på hengertrekking, på alt annet enn rekkevidde. :laugh:
Aldri gitt mer enn 75% i det hele tatt, verken med eller uten henger🤪
Og på 12000km neppe mer enn 10-15 ganger over 50% heller😂😂
(Kjører ikke spesielt sakte, ligger heller litt over fartsgrensen enn under. Men igjen, er vel for redd for å overbelaste/dra store strømmengder ut. Må prøve å huske at det er en bruksgjenstand🙈😂)
Høres lovende ut at E-tronen knuser Caddyen på trekking av tung henger. Har nemlig vært fornøyd med det som trekkvogn tidligere.
Haha... det har ikke jeg evne til å begripe. Det er bare en ting, laget for å brukes. Samme med fossilbiler, så fort motoren er varm så skal de tåle turtallssperra, ellers vil ikke jeg ha de. Ytelsene og det å slippe å vente på varm motor er et av de store argumentene for elbil for min del. :P
Ikke rart folk rapporterer særdeles variable forbrukstall når noen kjører som deg, og andre som meg. :laugh:
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Vi har vært på 2 ukers ferie med vår E50AB og har dratt rundt på en Hobby 540 campingvogn i sommer. Turen startet på Tinnoset i Telemark og gikk til Hokksund, Vikersund, Hadeland, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya, Lom, Sognefjellet, Sogndal, Voss, Kinsarvik, Stavanger/Sola og deretter hjem til Arendal. Det ble totalt ca 140 mil og jeg må si at det å trekke campingvogn med denne bilen er helt suverent. Jeg følte aldri at jeg hadde for liten motor og hadde alltid mer enn nok å gi på med.
Jeg har ikke sett på forbruket på hver enkelt disanse eller på hva som displayet viser, men har loggført hva jeg faktisk har ladet. Samlet forbruk er på 425Wh/km inklusiv ladetap. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at ekvipasjen vår besto av bil med skiboks og vogn. Jeg vil anslå samlet vekt et sted mellom 4,1-4,3 tonn...trolig nærmere det siste. Av de ca 140 milene vi kjørte vil jeg anta at ca 4-5 mil var uten campingvogna hektet på. Totalt ladet vi for kr 1749,40 noe jeg ikke synes er ille. Jeg fryktet faktisk at ladekostnadene skulle være vesentlig høyere, og ladekø var heller ikke noe vi opplevde som et problem. De stedene hvor det var litt trengsel virket folk til å flytte seg kjapt når de var ferdig.
Hvor hard man ønkser å være på gasspedalen synes jeg må være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg tror ikke en elmotor tar skade av å dra på med det bilen har å gi en gang i blandt.
Takk for super rapport, Øyvis Prøyvis👍👍
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 19. august 2020, klokken 23:37
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Vi har vært på 2 ukers ferie med vår E50AB og har dratt rundt på en Hobby 540 campingvogn i sommer. Turen startet på Tinnoset i Telemark og gikk til Hokksund, Vikersund, Hadeland, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya, Lom, Sognefjellet, Sogndal, Voss, Kinsarvik, Stavanger/Sola og deretter hjem til Arendal. Det ble totalt ca 140 mil og jeg må si at det å trekke campingvogn med denne bilen er helt suverent. Jeg følte aldri at jeg hadde for liten motor og hadde alltid mer enn nok å gi på med.
Jeg har ikke sett på forbruket på hver enkelt disanse eller på hva som displayet viser, men har loggført hva jeg faktisk har ladet. Samlet forbruk er på 425Wh/km inklusiv ladetap. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at ekvipasjen vår besto av bil med skiboks og vogn. Jeg vil anslå samlet vekt et sted mellom 4,1-4,3 tonn...trolig nærmere det siste. Av de ca 140 milene vi kjørte vil jeg anta at ca 4-5 mil var uten campingvogna hektet på. Totalt ladet vi for kr 1749,40 noe jeg ikke synes er ille. Jeg fryktet faktisk at ladekostnadene skulle være vesentlig høyere, og ladekø var heller ikke noe vi opplevde som et problem. De stedene hvor det var litt trengsel virket folk til å flytte seg kjapt når de var ferdig.
Hvor hard man ønkser å være på gasspedalen synes jeg må være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg tror ikke en elmotor tar skade av å dra på med det bilen har å gi en gang i blandt.
Hvor langt kunne dere kjøre før dere måtte lade?
Forøvrig helt perfekt farge på bilen 👍
Sitat fra: Elmic82 på torsdag 20. august 2020, klokken 15:06
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 19. august 2020, klokken 23:37
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Hvor langt kunne dere kjøre før dere måtte lade?
Forøvrig helt perfekt farge på bilen 👍
Vi er godt fonøyd med fargen selv også, selv om det sikkert går 13 på dusinet av dem. Jeg kjøper bil med den fargen jeg liker, ikke på bakgrunn av hva andre liker eller hva som er lurt.
Når det gjelder rekkevidde så tipper jeg det er mulig å kjøre rundt 15-16 og kanskje enda noen små mil, men da er nok rekkeviddeangsten både å ta og føle på. Vi følte oss litt frem og fant ut at 10-12 mil var ganske komfortabelt selv med store klatreetapper. Vi har 2 små barn på 6 og 4 så for oss er det lite aktuelt å kjøre særlig mye lengre på én lading uansett. Enkelte ganger stoppet vi lenge før det...ikke fordi bilen trengte påfyll, men rett og slett fordi vi ville stoppe. Vi har ikke trengt noe mer rekkevidde på bilen enn det vi får, men jeg forstår jo også at andre har ulike behov enn oss.
Hvis jeg skal komme med et lite råd så må det være å skru av litt av all automatikken som på død og liv skal dra i rattet. Det var ganske slitsomt med campingvogna bak inntil jeg skrudde oppsettet ned til et minimum.
Når vi planla dagsetappene våre tok høyde for ca. 1,2kWh pr 100 høydemeter vi skulle klatre og ca 4kWh pr mil. Med dette som utgangspunkt fungerte vei- og rutevalget som smurt :) ....en annen tommelfingerregel var at forbruket var i underkant av 7% av batteriet på mila. Kjører man med fullastet bil og maksimal hengerlast tror jeg nok dette anslaget vil fungere for andre også
Sitat fra: geear på onsdag 19. august 2020, klokken 18:42
Haha... det har ikke jeg evne til å begripe. Det er bare en ting, laget for å brukes. Samme med fossilbiler, så fort motoren er varm så skal de tåle turtallssperra, ellers vil ikke jeg ha de. Ytelsene og det å slippe å vente på varm motor er et av de store argumentene for elbil for min del. :P
Ikke rart folk rapporterer særdeles variable forbrukstall når noen kjører som deg, og andre som meg. :laugh:
😂😂
Nå har jeg i alle fall prøvd å gi omlag 90% effektuttak 😂😂
Det neste blir vel at jeg tør å svinge framhjulene mens bilen står helt stille🙈 Eller svinge til maks rattutslag når jeg snur på trange steder🙈 Det er også to ting jeg innbiller meg at sliter unødig🙈😂
Det er sikkert også egentlig helt innafor å gjøre egentlig🤪🤪
Har akseptert at en standard Audi ikke tåler å kjøres på bane uten modifikasjoner, slik for eksempel en BMW uansett type gjør, men at Audiene ikke tåler full gass eller å svinge hjulene mens de står stille, en gang i blant, det var nytt. :P
Dessuten har du garanti. 8)