Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på fredag 04. januar 2019, klokken 22:31

Tittel: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 04. januar 2019, klokken 22:31
En av installatørene jeg bruker var ute og sjekket feil med lading hos et sameie med Garo motorvarmer uttak. Her var det en Ampera som slet med ladingen. Bilen er ladet på 10A. Vekten av kladden har gitt dårlig kontakt og dermed varmgang og tilløp til brann. Et under at dette ikke gikk værre. Stikk og støpsel ble byttet.

Det er en god grunn til å installere ladestasjon!
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Zimonfredag 04. januar 2019, klokken 23:30
Godt bevis på hvorfor Schuko kontakt kun bør brukes til å lade når "borte" og ikke fast. Det vil si at Schuko er fint om man er på hytta for en dag eller to, må lade når man er på besøk hos noen. Ikke for fast lading der man parkerer til vanlig etc!
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Samcofredag 04. januar 2019, klokken 23:41
Vekten av kladden ? litt simpel logikk og ikke henge vekta av kladden etter kontakten var mere en bruker feil mot en feil med å lade med kladden dette...
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: nofuelnolørdag 05. januar 2019, klokken 01:46
Godt eksempel ! :+1:
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxlørdag 05. januar 2019, klokken 07:12
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43051.msg742906#msg742906
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 05. januar 2019, klokken 07:19
Elektrikere ser dette ofte, dessverre. Heldigvis går det stort sett bra.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: gte-bjørnsøndag 06. januar 2019, klokken 12:31
Jeg har min Schuko i parkeringsgarasjen omtrent i øyehøyde, i utgangspunktet altfor høyt for ladekladden til min Golf GTE. Men jeg fant en optimal løsning på IKEA. De har noen plastkasser i pakker på 3 som er ment til sko-oppbevaring. Den er akkurat stor nok til å legge ladekabelen oppi, og akkurat passe stor og høy til at kladden kan ligge oppå uten å henge. Jeg forsøkte å lime den fast i betongveggen med dobbeltsidig tape men det holdt ikke. Men den står fint av seg selv og så kan jeg ta den vekk når det er vårrengjøring i garasjen.

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Vollis47søndag 06. januar 2019, klokken 12:36
Nok et bevis på at alle kontakter i garasjer og ute burde være av typen CEE industrikontakt slik som de har på campingplasser og i mange andre europeiske land. Bilene burde ikke vært levert med schuko plugg.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVsøndag 06. januar 2019, klokken 12:46
Ingen biler er levert med schuko plugg. De er levert med type 2 kontakt i hovedsak. Så blir de fleste biler levert med overgang til fortiden. Denne har schukoplugg og er egnet for for midlertidig lading der type 2 standarden enda ikke er etablert.
CEE/blåstikk/industristikk og schuko har ingenting hjemme å gjøre i fast  elbillading.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: jkirkebosøndag 06. januar 2019, klokken 14:12
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 06. januar 2019, klokken 12:46
Ingen biler er levert med schuko plugg. De er levert med type 2 kontakt i hovedsak. Så blir de fleste biler levert med overgang til fortiden. Denne har schukoplugg og er egnet for for midlertidig lading der type 2 standarden enda ikke er etablert.
CEE/blåstikk/industristikk og schuko har ingenting hjemme å gjøre i fast  elbillading.

Renault Twizy leveres vel med schuko?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: hemisøndag 06. januar 2019, klokken 15:00
En ting er å lade fra schuko, men hvor dum er man når man lar masse vekt henge i den samtidig?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: 1000kwhsøndag 06. januar 2019, klokken 16:13
Det er vel ikke et under? Veldig få branner kan forklares med elbillading.

Svidd kontakt er ikke det samme som nedbrent hus  ;D
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Orbitsøndag 06. januar 2019, klokken 19:19
Sitat fra: hemi på søndag 06. januar 2019, klokken 15:00
En ting er å lade fra schuko, men hvor dum er man når man lar masse vekt henge i den samtidig?

Jeg tror ikke hvermansen forstår at vektbelastning er noe problem en gang, langt mindre leser bruksanvisningen for laderen. Av erfaring fra hva jeg ser på offentlige ladestolper med Schuko, er det langt under halvparten som bruker noen form for vektavlastning på kladden. Forhandlerne burde være mye flinkere til å gjennomgå slike ting ved nybilsalg; samme for elbileiere som skal selge bil videre.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: stefsesøndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten. Må den henge et sted bør den henge på bilens ende av kabelen.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Lars C. Krogenæssøndag 06. januar 2019, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elbil-1søndag 06. januar 2019, klokken 22:43
Hvorfor kan det ikke være 1,5 meter ledning før kladden, så denne kan legges på bakken?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 06. januar 2019, klokken 22:53
Frykt for at kladden blir overkjørt.
Heldigvis mange lette kladder nå :)
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Lars C. Krogenæssøndag 06. januar 2019, klokken 23:55
I Tyskland er det nasjonalt krav på 1,5 meter. I resten av Europa er det Max 30cm...
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. januar 2019, klokken 23:59
Tyskerne har forstått dette. Våre nye mode 2 kabler følger nå tysk standard  ;)

Vi har valgt å gjøre dette i strid med kravet om 30 cm inntakskabel av sikkerhets hensyn, og forde VW slipper unna med det.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: m0nkeymandag 07. januar 2019, klokken 08:39
Er det et krav noe sted at nye biler må selges med mode 2 kabel? Hadde det ikke vært bedre å lagt dette som anbefalt tilleggsutstyr og heller inkludert en mode 3 kabel? Dette krever selvsagt at forhandlere er flinke til å kommunisere dette ut til kunder slik at ingen føler seg lurt.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: moderator 2mandag 07. januar 2019, klokken 09:10
Ikke noe krav om mode2 kabel. Zoe selges uten ladekladd så vidt jeg vet....
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxmandag 07. januar 2019, klokken 10:22
Tror kjøperne av batteribiler hadde fått seg en overraskelse om det ikke fulgte en mode 2 kabel med bilen, men det er nok fritt fram å være førstemann etter Renault til å forsøke å gjøre en slik kabel til ekstrautstyr.

Ble overrasket når jeg for ikke lenge siden hørte at ladbare hybrider leveres uten ladekabler.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Øyvind.hmandag 07. januar 2019, klokken 10:29
Kanskje enda mer overraskende at rene elbiler leveres uten ladekabel (eks Kia eNiro).
Jeg er ikke helt uenig i at kunden bør gjøre et valg ift lading når bil kjøpes og at info bør bli bedre.
Litt som at bilprodusenter bør slutte å levere skrøpelige og ustabile saksejekker slik at eierne tvinges til å kjøpe en trygg jekk.
Men samtidig har ikke bilforhandlerne vist seg å være gode og upartiske lade-veiledere. Det kompliserer prosessen for dem, og det er lett å låse kunder inn i dyre faste avtaler på ladeopplegg. Alternativt billig/dårlig for at ikke salget skal glippe.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rollepmandag 07. januar 2019, klokken 11:39
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten. Må den henge et sted bør den henge på bilens ende av kabelen.
Enig, dessuten har jeg aldri skjønt hvorfor "klumpen" må være så sabla svær og tung. Den på min ChargeAmps kabel er så liten og lett at den belaster ikke Schuko kontakten i det hele tatt. At den har temperatur sensor og meget enkel justering av ladestyrken er også en fordel.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/spark-sense16-1-ladekabel-6-10-16a-schuko-til?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: aldamandag 07. januar 2019, klokken 14:07
Inte bara nästan....
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/johannas-hus-brann-ner-nu-varnar-elsakerhetsverket-for-elbilsladdare
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: KjellGmandag 07. januar 2019, klokken 15:22
Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 07. januar 2019, klokken 16:24
Sitat fra: KjellG på mandag 07. januar 2019, klokken 15:22
Hvorfor innehoder ikke disse forskriftene krav om kurv for ladekladd med 1/2-m ledning?

Forskriftene krever kurv :) NEK400:2018:

722.55.304:
Hvor et tilkoblingspunkt er beregnet til å koble til en ladekabel med integrert kabelkontrollboks, skal det være anordnet med innretninger for å avlaste de mekaniske påkjenningene i kontaktpunktene pga. vekten av kabelkontrollboksen.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 19. desember 2019, klokken 21:56
Lading med Charge Amps Ray med temperatursensor i pluggen for å forhindre varmgang.... 

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Ingeniørenfredag 20. desember 2019, klokken 06:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 06. januar 2019, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.

Dusteforskrift. Kladder burde hatt industrikontakt som nevnt.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxfredag 20. desember 2019, klokken 07:47
Dersom en lader fra forskriftsmessig opplagt schuko bør en innimellom sjekke for varmgang. Avbryt lading etter 30 min og kjenn på pluggens metallstifter. Lunk er normalt, men brenner en fingrene, lippene, er stikk og støpsel modent for service. ( I praksis bytte av stikk, og grundig rens av støpsel )

Slike stikk fungerer gjerne helt fint 2-3 år før de blir slitt, og da blir de raskt mye dårligere.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVfredag 20. desember 2019, klokken 08:56
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 20. desember 2019, klokken 06:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 06. januar 2019, klokken 22:15
Sitat fra: stefse på søndag 06. januar 2019, klokken 21:32
Forhandlerne bør få fjernet det dustete kravet om at det må henge en kilostung klump etter stikkontakten.

Forhandlerne(fabrikkene) må forholde seg til forskrifter. Dermed kan de ikke selge en bil uten evse.

.

Dusteforskrift. Kladder burde hatt industrikontakt som nevnt.


Er intet krav om at bilen skal leveres med EVSE

Denne saken understreker at man ikke kan skylde på en ladekladd som argument for at Schuko er uegnet.
Nevnte ladekabel har nemlig ikke kladd.

Industristikk er fint på campingvogner men uegnet til elbil da man ikke ønsker å bruke tid til innstillinger. Den blokkerer også mulighet for lastbalansering.


Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: emuroffredag 20. desember 2019, klokken 09:43
Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxlørdag 21. desember 2019, klokken 08:20
Det var nok for å hindre at mest mulig av ledningen skulle være spenningsatt minst mulig av tiden. Ledningen etter kladden er nemlig uten strøm når bilen ikke lader.

Dessverre trumpfet kort inntakskabel ulempene det medførte for å kunne avlaste vekten stikket blir utsatt for. Tyskland innførte egen standard som tillater inntill 1,5m inntakskabel, og leverer utstyr med lang inntakskabel til bl.a Norge.

Norge selv gjorde det samme med Think City som også ble levert med kladd med lang inntakskabel, så problemet med svidde stikk kom egentlig først med Trillingene og Leaf kladden på nesten 2 kg og 20 cm inntakskabel.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: stefselørdag 21. desember 2019, klokken 15:12
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. desember 2019, klokken 08:20
Det var nok for å hindre at mest mulig av ledningen skulle være spenningsatt minst mulig av tiden. Ledningen etter kladden er nemlig uten strøm når bilen ikke lader.

Dessverre trumpfet kort inntakskabel ulempene det medførte for å kunne avlaste vekten stikket blir utsatt for. Tyskland innførte egen standard som tillater inntill 1,5m inntakskabel, og leverer utstyr med lang inntakskabel til bl.a Norge.

Norge selv gjorde det samme med Think City som også ble levert med kladd med lang inntakskabel, så problemet med svidde stikk kom egentlig først med Trillingene og Leaf kladden på nesten 2 kg og 20 cm inntakskabel.
"Noen" mener tydeligvis det er farligere å ha et par meter spenningssatt kabel, enn å ha digre kladoser hengende etter stikkontaken. Jeg kunne tenkt meg en prat med de som vedtok dette, men antagelig gjemmer de seg et sted i byråkratiet. Uansett må forhandlerne ta dette opp for å få endret reglene, hvis de kommer til samme konklusjon som meg og flere, at dette er bare tull.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVlørdag 21. desember 2019, klokken 15:20
Nå er det slik at det tar fyr like godt om kabelen er "kladdfri". Se innlegg fra Lars lenger oppe. Det er schuko kontakten som ikke er dimensjonert før elbilading.
Dermed er det tull å ikke fase ut shukolading snarest.

Videre tror jeg du ikke får med deg noen forhandlere. De har advart mot schuko siden Nissan Leaf kom i 2011.
https://www.tu.no/artikler/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes/239275
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 21. desember 2019, klokken 16:52
Årsaken til kort avstand mellom kladd og støpsel var vel opprinnelig for å forhindre at kladden ble overkjørt. Ikke alle bilprodusenter forholder seg til den korte avstanden, og det finnes produsenter som leverer kabel med ganske lett kladd.

På hytta har jeg nå to plasser jeg lader. En plass med rødt stikk som gir 11kW, og schuko i garasjen. Etter 1 time på 13A i garasjen er pinnene fortsatt kalde. Så da blir det schuko i en del tilfeller, og rødt stikk ved hast eller besøk av flere med elbil.
Hadde alle sørget for nytt utstyr som kontrolleres med jevne mellomrom hadde vi sluppet skrekkeksempler. Men for en del er det ok å bruke hundretusener på bil, samtidig som noen tusenlapper på elektriker er aaaalt for dyrt.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 25. desember 2019, klokken 09:11
https://www.ba.no/sotra/brann/nyheter/roykutvikling-fra-garasje-pa-sotra/s/5-8-1202243
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Vollis47onsdag 25. desember 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:11
https://www.ba.no/sotra/brann/nyheter/roykutvikling-fra-garasje-pa-sotra/s/5-8-1202243

Dårlig journalistikk. Var det brann i en elbillader eller var det "bare" varmgang i en stikkontakt? Litt forskjell på det og viktig for mange å vite.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Amatørenonsdag 25. desember 2019, klokken 09:42
Står stikkontakt.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Griffelonsdag 25. desember 2019, klokken 10:01
Også i VG:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPpVRX/rykket-ut-til-ulmebrann-etter-elbil-lading?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Her står det også at stikkontakten var inne i hust og brukt på bil i Carport.
Ikke bra.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 25. desember 2019, klokken 10:31
https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR649v/Nyheter-direkte?pinnedEntry=137391

Samme sak, ingen tvil om at brannen har startet i stikkontakten.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxonsdag 25. desember 2019, klokken 10:52
Begynner å bli noen tilfeller etterhvert. I disse Juletider er det nærliggende å tenke på at dette er noen som har kommet på besøk hos f. eks svigermor, og fyrer på med maks ladehastighet for å raskt kunne evakuere et Juleselskap.

Er selv tilbake til Schuko lading etter at gjentatte forsøk på å søke om tilrettelagt ladeplass er avslått av Stavanger kommune. Da er det heller ikke vits å ha en flott ladestasjon hengende på veggen.

Risikerer bot for å drive firma i bolig

https://www.aftenbladet.no/article/sa-BJjEW9.html

– Kommunen legger ikke nok til rette for lading av elbiler

https://www.aftenbladet.no/article/sa-VboAj1.html

Tenker å bruke den nye EU regelen om krav om å legge til rette for lading i forbindelse med nybygg eller restaurering av gamle bygg. Må bare finne paragrafene og finne på noe som jeg kan gjøre med huset vårt for å utløse krav om ladeløsning

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 25. desember 2019, klokken 11:19
Er det ikke bare å kjøre bilen inn i garasjen og lade der?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxonsdag 25. desember 2019, klokken 11:40
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: jkirkeboonsdag 25. desember 2019, klokken 13:15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. desember 2019, klokken 11:40
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.

Jeg tror ikke du kan påregne at kommunen skal legge til rette for at folk skal ha 3-4 biler og en haug motorsykler i bystrøk. Personlig er jeg enig med kommunen at du har lademulighet i garasjen, det høres ut som du heller burde vurdert å kjøpt et mer landlig beliggende hus med diger dobbel/trippelgarasje og stor tomt når du har såpass spesielle behov?

Vi har nå hatt kun en ladestasjon i en drøy måned (har ikke fått somlet meg til å bytte den gamle med fast type 1 kabel til en EcoLite med type 2 uttak ennå) og i praksis har det vært null problem å bytte på å lade bilene på den ene vi har hatt operativ i carporten.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 25. desember 2019, klokken 14:38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. desember 2019, klokken 11:40
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.



Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal ha det offentlige til å ta ansvar for at du skal få parkert ved din bolig all den tid du har areal på egen eiendom du kan benytte. Området foran husveggen din er kommunens, og de har valgt å benytte dette til fortau. Hva er problemet?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: jkirkeboonsdag 25. desember 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 25. desember 2019, klokken 14:38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. desember 2019, klokken 11:40
Det er argumentet til kommunen, men i praksis er det en dårlig ide'.

Har nemlig 3-4 elbiler i kontinuerlig sirkulasjon, og garasjen full av motorsykler og ikke fungerende elbiler.

Ville vært utrolig mye ommøblering bare for å lade, og stor fare for skader på bilene som skal inn og ut av en smal garasje.

Det logiske er å få tilbake P plassene inntil husveggen, og montere tilbake en ladestasjon der.



Jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal ha det offentlige til å ta ansvar for at du skal få parkert ved din bolig all den tid du har areal på egen eiendom du kan benytte. Området foran husveggen din er kommunens, og de har valgt å benytte dette til fortau. Hva er problemet?

Jeg skjønner godt at kommunen vil unngå at det ser ut som på bildet under på fortauet. Fullt av biler, blomsterpotter, skjøteledninger på trommel osv. Oppskrift på naboklager også dette her, med såpass mye trafikk og kjøretøy. Dessuten ser det ut som det fint skal kunne la seg gjøre å sette inn en bredere port i garasjen om denne er for smal til å kjøre inn/ut av uten å skade bilene.

Alternativt ser det også ut til å være mulig å rive garasjen og ofre bakhagen om man trenger mer parkeringsplass/mekke-plass.

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: ProsjektXonsdag 25. desember 2019, klokken 19:49
Sitat fra: emurof på fredag 20. desember 2019, klokken 09:43
Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?
Standarden sier at lengde på kabel fra støpsel til kladd skal være maks 30cm. Den kan også være lenger, men da setter standarden krav til at kladden skal kunne tåle et høyt trykk ( i praksis kunne tåle å kjøres over). Husker ikke detaljer, og har ikke standard foran meg. Så det å unngå risiko for at kladden kan kjøres over er grunnen.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxonsdag 25. desember 2019, klokken 19:50
Bildet viser avmerket området der vi hadde hage framfor huset. Bestefar søkte sammen med nabo ovenfor kommunen om å fjerne hagen til fordel for parkering og fikk det innvilget.

Nabo oppfor der igjen har fremdeles hagen sin i behold, og på andre siden av gata likeså. Hagene benyttes til parkering.

Selv uten denne forhistorien er det ingen grunn til at en sidegate der folk flest spaserer midt i gata å ha et 3m bredt fortau som blir til 1m 10m lenger opp i gata.

Når vi parkerer monstre som Tesla S og Bobilen i gata tvinges biler oppå fortau på motsatt side siden gata er så smal som den er.

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxonsdag 25. desember 2019, klokken 20:00
Sitat fra: ProsjektX på onsdag 25. desember 2019, klokken 19:49
Sitat fra: emurof på fredag 20. desember 2019, klokken 09:43
Er det en teknisk grunn til at ladekladden ikke er plassert så den slipper å henge og belaste stikkontakten?
Standarden sier at lengde på kabel fra støpsel til kladd skal være maks 30cm. Den kan også være lenger, men da setter standarden krav til at kladden skal kunne tåle et høyt trykk ( i praksis kunne tåle å kjøres over). Husker ikke detaljer, og har ikke standard foran meg. Så det å unngå risiko for at kladden kan kjøres over er grunnen.

Stemmer det hadde det jo vært bedre å godkjent de kladd løse mode 2 kablene fra bl.a Charge-amps
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 25. desember 2019, klokken 23:32
Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. desember 2019, klokken 20:00


Stemmer det hadde det jo vært bedre å godkjent de kladd løse mode 2 kablene fra bl.a Charge-amps

Ja, for de kan stilles på 16A og gjør intet for brannfaren  :(
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: KjellGmandag 30. desember 2019, klokken 19:19
Bare en tanke:

Finnes det en temperaturføler en kunne feste på støpselet med overføring til temperaturalarm på mobilen?

Ikke det at schuko er noe å strebe etter, men blir brukt av mange.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxmandag 30. desember 2019, klokken 21:29
Bedre: Temperatur sensor finnes på mange slike støpsel, men siden temperaturen kan stige raskt i slitte stikk er det ikke alltid disse rekker å stoppe ladingen. De kjenner heller ikke etter hva som skjer lenger nede på kursen.

Kan godt rødgløde i takboksen i stua på vei ut til stikket på utsiden av huset uten at ladekladden bryr seg om det. :-X
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 19. januar 2020, klokken 22:53
Temperatursensor kan jo være en smart løsning som enkelte bruker.

Feilen er vel egentlig manglende vektavlastning, og problemet er vel ikke schuko i seg sjølv.

Problemet er standarden som sier at det skal være en tung kladd med kort apparatledning.  Det kan fungere bra, dersom man avlaster vekta,  men på mange vegger finner du ikke noen grei måte å avlaste vekta på.

Den enkle løsnigen er å ikke følge standarden. Bruk EVSE med ca 2 meter apparatledning. Og har du evse med kort kabel i bilen, så vil jeg anbefale å ha med en kort skjøteldning, der det er hensiktsmessig å bruke. Så får du gjøre dine egne risikovurderinger.

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Rav4_EVmandag 20. januar 2020, klokken 12:25
Dette stemmer nok ikke. Det har vært flere brente kontakter ved bruk av Charge-Amps kabler. Disse har ingen "kladd".
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: elektroluxmandag 20. januar 2020, klokken 12:51
Stemmer det, men tenker da at stikket da allerede er skadet av en 10A kladd, og så kjører Charge-Amps på med 16A lading.

Har selv en Charge-amps i Smart ED, og pøser på med 16A lading støtt og stadig uten tegn på varmgang.

Har til sammenligning også sett både blå Cee og Type 2 plugg med svidd kontakt, så alt beror på overgangsmotstanden.

Varmetapet = overgangsmotstanden x strømmen opphøyd i annen. P=RxIxI så lurt å påse at kontaktene er rene og pene.

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: pudderjagarlørdag 25. januar 2020, klokken 09:29
Ein annen ting som ofte ødelegger Shukostikk er at mange trekker ut kladden frå veggen først mend da er 10A elle 16A belstning. DU skla ikkje ha mange slike før du får sveiseperle på kontaktflatene og da går den fort varm.

Då hjelper da ikkje å bytta til betre utstyr etter at sveiseperla har festa seg.
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Anterialisonsdag 05. februar 2020, klokken 22:26
Er det noen som vet hvordan regelverken er i utlandet? Jeg deltar på et amerikansk/internasjonalt forum (BMW) hvor folk fra de fleste ikke-skandinaviske land forteller meg at de ikke engang tenker på å installere ladeboks. BMW lokalt anbefaler å ikke installere ladeboks, heller bare bruke medfølgende Mode 2 ladekabel direkte på schuko-kontakt.

1) Er det andre regler i utlandet, e.g. dette med maks 0,5 kg vekt på stikket?
2) Er det kun Norge / skandinavia som har regler som tilsier at man egentlig MÅ ha ladeboks på standard ladeplass?
Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: Moastorsdag 08. april 2021, klokken 12:08
Idag så jeg en dårlig schuko-ladeplass;

Den var ved en vertikal tomannsbolig/eiendom. Privat eiendom. Han som bodde ytterst ladet med schuko ut av et halvåpent vindu og over innkjøringen til han som bodde innerst. Selve ladeklatten han brukte hang fast i søylen på carporten. Dette så permanent ut. Naboene innerst må kjøre sin bil over den løse ladekabelen hver gang han er på tur. Usikkert om denne er jordet.

Hvem kan stoppe denne potensielle brannbomben?

Tittel: Sv: Nesten-brann schukolading
Skrevet av: cratorsdag 08. april 2021, klokken 14:38
Sitat fra: Moas på torsdag 08. april 2021, klokken 12:08
Hvem kan stoppe denne potensielle brannbomben?

Du kan. Du kan ta kontakt med vedkommende (evt. naboen) og gjøre oppmerksom på problemstillingen og anmode om å gjøre de riktige grepene. Tipper ingen av dem er interesserte i en potensiell brann. Spesielt ikke parten som ikke trenger ladinga.

Ellers tenker jeg at eltilsynet evt. lokal netteier kan være riktig kontakt hvis man vil eskalere det hele.

https://www.elsikkerhetsportalen.no/bekymringsmelding/ (https://www.elsikkerhetsportalen.no/bekymringsmelding/)