Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: BMWi3S på fredag 04. januar 2019, klokken 19:33
Hei. Jeg lurer på om andre her har erfaring med lading på arbeidsplassen. Har spurt min arbeidsgiver om det er mulig å få lade på jobben hvis jeg kjøper meg elbil samt at jeg er villig til å betale PR mnd være seg 100,200,500 eller 1000kr for den sak skyld. Men så får jeg til svar at det kan være vanskelig å praktisere dette hvis det er flere som velger å kjøpe elbil og ønsker dette også. Er det flere der ute som møter samme motstand for å kunne lade på jobben? Arbeidsplassen er forøvrig bilbutikk, skulle tro at man var interessert i at ansatte kjørte miljøvennlig? Har de lov å nekte uansett eller er de pliktig å legge tilrette mot eventuelt betaling?
Hvis du ikke har klart å fremforhandle en avtale, så er nok dessverre arbeidsgiver i sin fulle rett til å nekte når det gjelder installasjon av infrastruktur på sin egen eiendom. Regner med at dette er en BMW-forhandler :D, og da er vel spørsmålet om dette er en forhandler eid av BMW Norge eller en frittstående forhandler. Hvis det første er tilfellet, så kommer vel avgjørelsen fra sentralt hold?
Praktisering er ikkje vanskelig. Det er eit spørsmål om kor mange ladeplassar ein vil tilby, kor mange som har elbil, om det er lite parkeringsplassar frå før og om det er vilje til å reservere plassar for elbil. Vi har feks 5 plassar uten reservasjon. Dvs at det er ein viss sjølvpålagt kultur for å fristille desse plassane til elbil fram til feks kl 8.30. Seinare er det fritt fram for alle. Med rfid brikke vil kvar enkelt bli belasta for sitt forbruk og ein kan unngå misnøye frå "fossilfolket" om sponsing. Deling av ladeplassar i løpet av dagen kan løysast ved sms melding når lading er fullført, evt webportal med innmelding til kø om behov for lading etter lunch.
Men, arbeidsgiver har ingen plikt. Det er også eit spørsmål om vilje til 'grønn profil'. Om arbeidsgiver er leigetakar i bygget kan det vere eit poeng å henvende seg til byggeigar.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Her burde jo arbeidsgiver legge til rette for å få fornøyde ansatte. Dersom det viser seg at det blir en voldsom etterspørsel burde hun jo ta hintet...
Noe krav på lading har du ikke, akkurat som du ikke har krav på parkeringsplass.
Hvis arbeidsgivere legger til rette er dette et skattefritt gode.
Jeg spurte arbeidsgiver om å lade . To uker senere kom det to punkter CEE 16A . Nå har vi 8 stk
Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. januar 2019, klokken 22:05
Jeg spurte arbeidsgiver om å lade . To uker senere kom det to punkter CEE 16A . Nå har vi 8 stk
mange som har kjøpt elbil etter meg , vi er rundt 40 ansatte og 10 stk med elbil . Vi betaler ingenting ...
Ketchup effekt?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Her startet det med etpar elbiler blandt de ansatte. Det ble ladet på gamle schuko-kontakter, skøyteledninger osv..
Så bygde vi et nytt bygg og markerte nye faste parkeringsplasser til alle. Nesten alle har blå 16A-kontakt, med sikringer tilpasset lading. Antallet elbiler og ladbare hybrider øker raskt.
Vi betaler etpar hundre pr mnd for tilgang.
Tror vi har ca 20-30+ plasser med blå kontakt.
Og så har vi etpar 32A ladebokser til besøkende kunder osv.
Klart dette er måten å gjøre det på for å få til et skifte, for hva er det vi mest bruker bilen til - til og fra jobb :+1:
En meget essensiell tråd dette. :+1:
Enova, stat og kommune bør tilrettelegge for jobblading, for er det et elbiltiltak som virker, så er det (helst gratis) lading på jobben. Det ser vi jo i tråden allerede.
Jobblading er riktig på mange måter; arbeidsplassene har bedre tilgang på effekt og EL-infrastruktur enn privatboliger, bilene lades i off peak hours, det gir bedrifter grønn profil etc.
Alle jobb p-plasser må bli en ladeplass :)
Sitat fra: stefse på lørdag 05. januar 2019, klokken 19:50
En meget essensiell tråd dette. :+1:
Enova, stat og kommune bør tilrettelegge for jobblading, for er det et elbiltiltak som virker, så er det (helst gratis) lading på jobben. Det ser vi jo i tråden allerede.
Jobblading er riktig på mange måter; arbeidsplassene har bedre tilgang på effekt og EL-infrastruktur enn privatboliger, bilene lades i off peak hours, det gir bedrifter grønn profil etc.
Alle jobb p-plasser må bli en ladeplass :)
Nei, ikke foreslå gratis lading. Er det noe som skaper negative omtale av elbilister, så er det gratis lading. Tull at vi ikke skal betale for at arbeidsgiver tilrettelegger for lading.
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 05. januar 2019, klokken 20:56
Nei, ikke foreslå gratis lading. Er det noe som skaper negative omtale av elbilister, så er det gratis lading. Tull at vi ikke skal betale for at arbeidsgiver tilrettelegger for lading.
Og så er det alltid noen som lader fordi det er gratis, selv om de egentlig ikke trenger strømmen. Og derved opptar verdifulle ladeplasser for de som virkelig trenger det.
Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.
Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.
Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.
Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:29
Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.
Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.
Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.
Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)
Man skal ikke ha så mange titalls p-plasser før kostnaden med å installere ladere på alle blir betydelig.
Sitat fra: automat på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 05. januar 2019, klokken 23:29
Det kan re rimelig å sette opp mange enkle løsninger til elbillading - og det er andre sosiale tiltak som er betydelig mer kostbare for arbeidsgiver.
Sett opp nok plasser til alle og la det være gratis - da inspirerer man alle til å kjøre grønt.
Misunnelse vil man alltid ha - det får man bare heve seg over.
Ikke noe verre å få gratis lading enn gratid kaffe. (Koster vel mer med kaffen tenker jeg)
Man skal ikke ha så mange titalls p-plasser før kostnaden med å installere ladere på alle blir betydelig.
Når det gjelder utløsing av anleggsbidrag er vel nettopp dette noe det offentlige bør ta seg av (infrastruktur)
Gratislading er meget effektivt, da det utløser sterke følelsesmessige motivatorer til å anskaffe elbil. På motsatt side vil alle løsninger som er dyrere enn å lade hjemme ofte bli stående ubrukt. Men det er fair å betale selvsagt, et bidrag til velferdskassen kan være enkleste løsning med minst mulig administrasjon.
Private bedrifter må greie å finansiere dette selv.
For borettslag og sameier er jeg derimot en stor forkjemper for at det offentlige er med i et spleiselag, på samme måte som det offentlige er med på å støtte fjerning av oljetanker, varmepumper etc.
I et borettslag/sameie er man avhengig av at fellesskapet bidrar for å få gode løsninger. Samtidig er det få som ser noen gevinst ved å legge til rette for lading nå. Da vil offentlig støtte være en viktig faktor for å få dette gjennom.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 07. januar 2019, klokken 16:28
Private bedrifter må greie å finansiere dette selv.
For borettslag og sameier er jeg derimot en stor forkjemper for at det offentlige er med i et spleiselag, på samme måte som det offentlige er med på å støtte fjerning av oljetanker, varmepumper etc.
I et borettslag/sameie er man avhengig av at fellesskapet bidrar for å få gode løsninger. Samtidig er det få som ser noen gevinst ved å legge til rette for lading nå. Da vil offentlig støtte være en viktig faktor for å få dette gjennom.
Mange private bedrifter gidder ikke å finansiere dette selv. De fleste bedrifter vurderer det ikke engang. Alternativet er å påby ladeplasser.
Poenget mitt er at for samfunnet som helhet, kan det være rimeligere å finansiere lading ved arbeidssted, enn ved bopel.