Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: erikf på tor 27. des 2018, kl. 00:10

Tittel: CC uten adapsjon
Skrevet av: erikftor 27. des 2018, kl. 00:10
Sitat fra: jkirkebo på tir 25. des 2018, kl. 00:58Kanskje fordi Tesla ikke lar oss velge mellom CC og ACC slik som BMW? ACC er ganske ubrukelig til tider, f.eks når jeg kjører på litt svingete veier. Kurver jeg fint tar i 80 når jeg kjører selv insisterer bilen på å bremse ned til 55-60km/t i. Dermed blir jeg nødt til å kjøre manuelt når eneste alternativ er ACC.

Blir radar dekket av snø faller ACC ut. Ingen CC som backup da heller.

På motorvei med lite trafikk kan ACC også være ganske plagsom. Man må legge seg ut i venstrefeltet svært tidlig for at den ikke skal bremse ned. Innimellom så bremser den allikevel, f.eks for skilt over veien eller i tunneler. Plagsomt.

Mulighet til å velge vanlig CC ved behov er den funksjonen jeg savner mest i Tesla. Skjønner ikke hvorfor det ikke går, det er jo mulig i omtrent alle andre biler med ACC.
Er det litt underkommunisert at dette ikke går an på verken s, x eller 3 hvis man har "oppgradert autopilot"? Høres utrolig rart ut at det ikke går an å velge CC-modus. Mulig det er diskutert i model s/x-underforumene (og hører kanskje helst hjemme i moderforumet) - men finnes det noe signaler på om dette er noe Tesla kan komme til å legge inn i firmwareoppdatering etter hvert?

Nå er vi mange som har bestilt denne bilen uten å vite om alle slike merkelige detaljer, og ikke minst uten å ha prøvekjørt den. Synes det skranter med god dokumentasjon på teslas websider (og forsåvidt blandt selgerne i butikkene også), men mulig det er slik for andre bilmerker også?
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Veseltor 27. des 2018, kl. 00:38
Har aldri kjørt en bil med ACC som lar deg bruke den som kun CC. Er i grunn ganske naturlig at bilprodusentene ikke vil at bilen skal kunne dundre inn i andre biler når den kan unngå det.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Klykkentor 27. des 2018, kl. 01:14
Bmw kan feks det. Hold inne ACC-knapp... Også VW, om jeg ikke husker feil.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebotor 27. des 2018, kl. 01:16
Sitat fra: Klykken på tor 27. des 2018, kl. 01:14
Bmw kan feks det. Hold inne ACC-knapp... Også VW, om jeg ikke husker feil.

Nissan også, i følge de som har testet nye Leaf. Og Jaguar.

Bilen skal uansett ikke dundre inn i andre biler, det er andre systemer som skal hindre det. Nærmer du deg en saktekjørende eller stillestående bil for fort blir det fort pipekonsert i min bil ihvertfall.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Ioniserttor 27. des 2018, kl. 01:27
Og Ioniq, Kona / Hyundai...

Når radar/liedar snør igjen, kan man fortsatt kjøre bilen med dum CC ved å holde knappen inne...
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: crator 27. des 2018, kl. 10:59
Sitat fra: jkirkebo på tor 27. des 2018, kl. 01:16
Bilen skal uansett ikke dundre inn i andre biler

Ja, fører skal jo fortsatt følge med og være årvåken, og har det hele og fulle ansvar for at slikt ikke skjer.  :)
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jlanfre 28. des 2018, kl. 14:06
Jeg synes det er greit som det er. Hvis det er så dårlige forhold at TACC ikke virker, så føler jeg meg ikke overbevist om at noe annet automatisk system vil hindre meg i å kollidere.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Sullefre 28. des 2018, kl. 15:18
Jeg liker Tesla sin tilnærming med å gå rett på mål, og ikke vase vekk mer tid enn nødvendig på mellomløsninger. Målet er full selvkjøring, da er CC ikke relevant, mens TACC antakelig er det.
At bilen tilpasser farten til svingen er jo helt fantastisk. Om det går for sakte, Jens, så er det jo bare å gi gass. Det kan du gjøre uten at den kobler ut.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebofre 28. des 2018, kl. 16:41
Sitat fra: jlan på fre 28. des 2018, kl. 14:06
Jeg synes det er greit som det er. Hvis det er så dårlige forhold at TACC ikke virker, så føler jeg meg ikke overbevist om at noe annet automatisk system vil hindre meg i å kollidere.

Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.

Sitat fra: Sulle på fre 28. des 2018, kl. 15:18
Jeg liker Tesla sin tilnærming med å gå rett på mål, og ikke vase vekk mer tid enn nødvendig på mellomløsninger. Målet er full selvkjøring, da er CC ikke relevant, mens TACC antakelig er det.
At bilen tilpasser farten til svingen er jo helt fantastisk. Om det går for sakte, Jens, så er det jo bare å gi gass. Det kan du gjøre uten at den kobler ut.

Orker ikke å overstyre med gasspedalen hele tiden, det blir alt for rykkete. Så da blir det til at jeg kjører manuelt. Leafen vår har jeg nok kjørt 90% med CC aktivert, det samme gjaldt vår gamle P85+ uten AP. Dagens TMX har jeg kanskje kjørt 60% på ACC eller AP, og 40% manuelt. Det sier vel litt?

Det burde være en særdeles enkel programmeringssak for Tesla å tilby begge deler. CC kan signaliseres med at vi da får det gode, gamle powermeteret i displayet istedenfor miniatyrbilen.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Sullefre 28. des 2018, kl. 17:21
For meg er det motsatt, bruker AP på den nye S75 (HW2.5) mye mer enn jeg brukte CC på den gamle P85... Er enig at det sikkert ville være superenkelt å implementere men, som nevnt, ville det vært et steg i feil retning. Ville antakelig også føre til en del mindre nyttige km til AI'en.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: z4rdfre 28. des 2018, kl. 19:21
Enig med Sulle.

Skjønner egentlig ikke problemstillingen helt. Vet det handler mye om kjørestil og vaner... men er vel bare å justere avstand til 1 når man ser ACC tenker å senke hastighet, eller gi litt mer power.

Er vel strengt tatt 1001, 1002, 1003 som er anbefalt avstand til bilen foran. ACC gjør vel jobben? Og at folk skal glemme at ACC er på og velge grøft virker som en long-shot... den vil i det minste stoppe opp, samt bremse ned lenge før noen menneske finner på å svinge til siden.

Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jlanfre 28. des 2018, kl. 19:56
Sitat fra: jkirkebo på fre 28. des 2018, kl. 16:41
Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.
Jo, du har kanskje et poeng der, men AP prøver jo av og til å kjøre i grøfta helt av seg selv, så det er man kanskje litt mer forberedt på.  Dessuten blir det jo gjerne litt rumling når bilen forlater kjørefeltet.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Klykkenfre 28. des 2018, kl. 21:35
Synes ACC er konge jeg. Teslas er et av de beste systemene jeg har vært borti. Ikke noen harde akselerasjoner i sving når bilen foran er litt langt frem i svingen bl.a..

Ellers er AP (1eren) fasinerende, og dessverre lite brukt hos oss. For dårlige veier der vi ferdes til daglig. Men synes det virker prima på de få lengre turene vi har hatt. Sambo synes det er litt forstyrrende, dog, men hun stoler ikke på at jeg følger med godt nok når AP er aktivt.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: spirrevippfre 28. des 2018, kl. 22:13
Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebofre 28. des 2018, kl. 22:16
Sitat fra: spirrevipp på fre 28. des 2018, kl. 22:13
Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Sullefre 28. des 2018, kl. 23:15
Sitat fra: jkirkebo på fre 28. des 2018, kl. 22:16

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.

Poenget mitt er at hvis ingen bruker det, fordi det ikke virker perfekt, vil det aldri virke i fremtiden heller...
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Klykkenlør 29. des 2018, kl. 00:08
Sitat fra: jkirkebo på fre 28. des 2018, kl. 22:16
Sitat fra: spirrevipp på fre 28. des 2018, kl. 22:13
Liker også ACC og bruker det mesteparten av tiden, men de gangene ACC konker helt ut så er det stusselig uten vanlig CC.

Ser ingen gode argumenter for at det ikke burde være et valg på samme måte som f eks auto wipers.

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.
Synes det fungerer forholdsvis bra det også. En og annen gangen den blender ned litt tidlig for biler langt frem i horisonten, kanskje. Men som oftest god som snus!
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebolør 29. des 2018, kl. 06:49
Sitat fra: Sulle på fre 28. des 2018, kl. 23:15
Sitat fra: jkirkebo på fre 28. des 2018, kl. 22:16

Og auto fjernlys. Jeg bruker forøvrig ingen av delene, synes automatikken fungerer for dårlig.

Poenget mitt er at hvis ingen bruker det, fordi det ikke virker perfekt, vil det aldri virke i fremtiden heller...

Det bryr jeg meg egentlig ikke om, jeg er vant til manuell betjening og synes det fungerer bra.

Det største problemet med fjernlysautomatikken er at den støtt og stadig blender ned for refleksene fra trafikkskilt. Dessuten blender den ofte ned for sent for motgående trafikk.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: z4rdlør 29. des 2018, kl. 07:41
Vært en del indikasjoner på at du er litt sær og har dine preferanser, mister. (med all respekt å melde). Kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsene dine. 

Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: turfsurflør 29. des 2018, kl. 09:52
Sitat fra: z4rd på lør 29. des 2018, kl. 07:41
Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.
Synes autofjernlys stort sett er bra på å blende ned (unntak er opplyste motorveier med stor bredde mellom kjørebanene). Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: turfsurflør 29. des 2018, kl. 09:59
Sitat fra: jlan på fre 28. des 2018, kl. 19:56
Sitat fra: jkirkebo på fre 28. des 2018, kl. 16:41
Hvis man mener at det er farlig å tilby både CC og ACC fordi folk glemmer at de kjører med CC og kan kjøre på noen, vil jeg påstå det samme gjelder mhp. AP og ACC. Folk kan jo glemme at bilen ikke styrer selv på ACC og kjøre i grøfta. Så i så fall burde det heller ikke være mulig å velge ACC, kun full AP.
Jo, du har kanskje et poeng der, men AP prøver jo av og til å kjøre i grøfta helt av seg selv, så det er man kanskje litt mer forberedt på.  Dessuten blir det jo gjerne litt rumling når bilen forlater kjørefeltet.
Nå kjører jeg biler som kan bytte mellom ACC og CC (i3), og AP og ACC (Model X). Jeg er flittig bruker av alle varianter, og savner CC på Xen og AP på i3en.

Men jeg opplever da at jeg både glemmer at jeg kjører på CC i i3en og ACC i stedet for AP på Xen. Men det tar ca 3/10 av ett sekund å oppdage det så farlig er det absolutt ikke.
Tittel: CC uten adapsjon
Skrevet av: turfsurflør 29. des 2018, kl. 10:01
CC er ett stort savn på Teslaen nå i vinterhalvåret, og AP savner jeg hele tiden på i3en. Eneste grunnen til å bruke ACC på Teslaen er når jeg og den ikke er helt enige om fartsgrensen...
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebolør 29. des 2018, kl. 10:01
Sitat fra: z4rd på lør 29. des 2018, kl. 07:41
Vært en del indikasjoner på at du er litt sær og har dine preferanser, mister. (med all respekt å melde). Kjenner meg rett og slett ikke igjen i beskrivelsene dine. 

Jeg kjørte med autofjernlys i går på ganske svingete veier på vestlandet uten særlig med veilys. Ikke en eneste gang blendet den motgående trafikk. Eneste den kunne vært bedre på er om den lyste bittelitt mer oppover enn ned i veibanen, samt skrudde seg på igjen omtrent 1s raskere. Ellers er den veldig god både når det kommer trafikk i mot eller om man tar igjen trafikk foran seg.

Da fungerer din annerledes enn min. Min blender ned for trafikkskilt i tide og utide. Ikke en sjelden gang nå og da, men flere titalls ganger pr. time. Jeg har også blitt blinket på flere ganger pga. sen nedblending. Det skjer gjerne der motgående bil kommer rundt en krapp sving. Selv ser jeg jo på motgende bils fjernlys at det kommer en bil og blender ned før den kommer til syne, det fikser ikke automatikken. Den venter til frontlysene på motgående bil er synlige og da har han alt fått fjernlysene mine i fleisen.

Mange ganger har automatikken også skrudd på fjernlys når jeg ligger 50-100m bak en annen bil. Sjåføren foran blir sjelden imponert av det heller.

Men som sagt plager det meg lite, jeg har kjørt med manuelle fjernlys i nesten 30 år og det å blende ned/opp selv klarer jeg fint uten å tenke så mye på det.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: z4rdlør 29. des 2018, kl. 10:23
Hva slags bil kjører du?

Min erfaring med Tesla sitt system begrenser seg til en X75 med AP2.5 fra oktober 2017.

Jeg kan skrive under på at jeg fikk mer blinking mot meg av andre med en Audi A6 (med Bi-LED) jeg hadde tidligere, når jeg hadde autofjernlys på.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: jkirkebolør 29. des 2018, kl. 11:09
Sitat fra: z4rd på lør 29. des 2018, kl. 10:23
Hva slags bil kjører du?

Min erfaring med Tesla sitt system begrenser seg til en X75 med AP2.5 fra oktober 2017.

Jeg kan skrive under på at jeg fikk mer blinking mot meg av andre med en Audi A6 (med Bi-LED) jeg hadde tidligere, når jeg hadde autofjernlys på.

Jeg kjører X75D med AP2.0 (fra mars 2017).
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: turfsurflør 29. des 2018, kl. 13:01
X100 (AP 2.0) produsert mars/april 2017 her. Burde ikke være noen vesentlige forskjeller, det burde ikke være så store variasjoner. Tror mere det har med hvilke veier man ferdes på og individuelle preferanser.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: crasøn 30. des 2018, kl. 17:49
Sitat fra: turfsurf på lør 29. des 2018, kl. 09:52
Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.

Definitivt! Tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert er altfor lenge! Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Kim-man 31. des 2018, kl. 09:45
Sitat fra: cra på søn 30. des 2018, kl. 17:49
Sitat fra: turfsurf på lør 29. des 2018, kl. 09:52
Synes dog den er for treig til å skru seg på, mere 2-3 sekund enn 1.

Definitivt! Tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert er altfor lenge! Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: turfsurfman 31. des 2018, kl. 09:49
Sitat fra: Kim- på man 31. des 2018, kl. 09:45
Sitat fra: cra på søn 30. des 2018, kl. 17:49
Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
Poenget med å skru på 2-3 billengder før man passerer hverandre er vel at lysene skal komme på akkurat når man har passert hverandre. Fjernlysene skal absolutt ikke være tent før man har passert hverandre.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Jon65man 31. des 2018, kl. 11:40
Sitat fra: turfsurf på man 31. des 2018, kl. 09:49
Sitat fra: Kim- på man 31. des 2018, kl. 09:45
Sitat fra: cra på søn 30. des 2018, kl. 17:49
Manuelt skrur jeg på 2-3 billengder før bilen passerer. Med så mange organdonorer (selvmordskandidater uten refleks og med mørke klar) som ferdes langs vegen så trenger man hvert hundredel man kan for å se om det er noen der.
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!
Poenget med å skru på 2-3 billengder før man passerer hverandre er vel at lysene skal komme på akkurat når man har passert hverandre. Fjernlysene skal absolutt ikke være tent før man har passert hverandre.
Fjernlysene skal vel gjerne tennes før man har passert hverandre så lenge de ikke blender motkommende bil. Siden fjernlysene ikke lyser ut til siden kan man sikkert ha de på et par billengder før man møtes på rett vei. På svingete vei må man vente lenger i høyresving mens man i venstresving kanskje ikke engang behøver å blende ned.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: craons 02. jan 2019, kl. 09:29
Sitat fra: Kim- på man 31. des 2018, kl. 09:45
Det der er verre enn langlys på avstand... rett før man passerer hverandre får man lysene mitt i flaisen og ser nada etterpå!

Nei, når du er 2-3 billengder fra møtende bil (og atpåtil er i bevegelse, gjerne med 100km/t eller mer relativt til hverendre) rekker man ikke å bli blendet. Hvis du mener 2-3 sekunder så er det selvsagt for mye.  Å slå på fjernlysene like før man passerer møtende bil var grunnleggende opplæring i mørkekjøring da jeg tok førerkort, men jeg skal forhøre meg med jentungen om hva som sies om dette pr i dag; hun har relativt ferskt førerkort. Yngsta ha rikke kommet så langt i kjøreopplæringa enda.

En annen ting er at mange blender ned for tidlig. Da risikerer man bl.a. å ikke se gående langs vegskulderen. Folk har blitt dømt for å blendet ned for tidlig og dermed ikke sett hva som er i vegbanen. Ca 200m fra hverandre er høvelig avstand for nedblending. Da møter lyskjeglene fra bilene hverandre, og hele vegbanen er opplyst. Husk at det er forskjell på å bli sjenert av møtende lys og å bli blendet.
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: Klykkenons 02. jan 2019, kl. 09:46
Sitat fra: turfsurf på lør 29. des 2018, kl. 10:01
CC er ett stort savn på Teslaen nå i vinterhalvåret, og AP savner jeg hele tiden på i3en. Eneste grunnen til å bruke ACC på Teslaen er når jeg og den ikke er helt enige om fartsgrensen...
Benytter selv sjeldent CC på vinterhalvåret. Her er det ofte litt ruskete føre og da ønsker jeg maksimal kontroll selv. Som på nyttårsmorgenen med ubrøytet nysnø og regn. Sporadisk slapshelvete og speilis. Slikt dukker ofte opp på deler av veien der du minst venter det, så da er man også prisgitt at man følger med ekstra godt.

Hvordan opptrer Tesla hvis traction control slår inn mens ACC/AP er aktivert? Deaktiveres dette tvert som på de fleste andre biler?
Tittel: Sv: CC uten adapsjon
Skrevet av: geeartor 03. jan 2019, kl. 13:01
Kjører nesten alltid med autolys når det faktisk behøves fjernlys. Stort sett bare lokalt jeg slår det av, siden det er uansett er opplyst overalt og jeg kjører mye på veier med midtdelere og to filer i hver retning. Da har den en tendens til å slå på fjernlys innimellom fordi lyktene på møtende biler blir delvis skjult av midtdeler. Syns totalt sett at det fungerer godt, men som andre sier så er den treg til å slå de på igjen. Kunne godt også gått på 100% med en gang i stedet for å "fades inn" (kjente den ordbruken ble nesten som en fartsdump), selv om det ser fancy ut. Og er det noen svinger den er treg å blende ned i, så blender jeg heller manuelt da, er bedre å gjøre det manuelt 1 av 30 ganger enn å blende manuelt 30 av 30 ganger.

Savner ikke manuell CC, men skjønner heller ikke hvorfor det ikke er tilgjengelig. Burde være en veldig smal sak å gi brukeren valget. Syns den er ganske god til å tilpasse farten i svinger, og de stedene der den kjører for sakte er det ikke så mye stress å trå på gasspedalen. Den avbryter ikke AP/ACC av den grunn.