Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: hELgenen på tirsdag 11. desember 2018, klokken 07:33
https://www.dagbladet.no/nyheter/moms-pa-elbiler-skal-gi-bompenge-kutt/70539936
Dette kan komme fort - når partiet som har tuftet sin politikk på "til sterk nedsettelse av skatter og avgifter"
går inn for avgifter, så er det vel mye som tyder på rask endring av avgiftspolitikken.
Dette sammen med de negative effektene som omtalt her :
https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-gar-fredsprisvinneren-i-strupen-pa-elbil-industrien---det-er-en-skam/70549987
og her :
https://www.nrk.no/norge/fredsprisvinnar-kritisk-_-elbil-bransjen-gjer-endringar-1.14334754
Så har vel de som ønsker avgifter på elbiler virkelig fått fart på mølla
Ja, for "sterk nedsettelse av skatter og avgifter" betyr å innføre 25% moms på elbiler. I tillegg betyr vel dette forslaget at man heller bør kjøre bensin/dieselbiler og jo lenger jo bedre siden man skal slippe utgifter til bompenger. Det neste blir vel å redusere avgiftene på fossilt brensel. Imponerende.
Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.
Jeg er for støtte til elbiler, men hvis momsfritak skal være et verktøy for å bedre miljø og helse, synes jeg endel andre produkter også burde vært inkludert. For eksempel varmepumper, solcellenlegg, elektriske båtmotorer, redningsvester, hjelmer, sykler, sko osv. Alternativet kunne være at elbilstøtte utbetales som Enova tilskudd.
Heller moms enn bompenger på elbil spør du meg.
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:51
Heller moms enn bompenger på elbil spør du meg.
Og du har ikke på følelsen at det blir begge deler?? :o
Det har ihvertfall jeg!
Sitat fra: TorT på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:51
Heller moms enn bompenger på elbil spør du meg.
Og du har ikke på følelsen at det blir begge deler?? :o
Det har ihvertfall jeg!
Helt klart - de svi... kan du få billig av meg.
:+1:
Sitat fra: TorT på onsdag 12. desember 2018, klokken 23:15
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:51
Heller moms enn bompenger på elbil spør du meg.
Og du har ikke på følelsen at det blir begge deler?? :o
Det har ihvertfall jeg!
Jeg frykter også det, i den grad at jeg har investert flere hundre tusen i bomfrie L6e kjøretøy.
Nå har vi 2 og 4 seter 3 hjulere, og venter inn en seter og nok en 2 seter samtidig som jeg ser etter en L7e "lastebil" til firmaet.
Problemet med vinglepolitikken er alle kjøretøyene en må ha for å slippe bommene.
Synes myndighetene burde lagt opp til at vanlige folk kan kjøre rimelige men sikre kjøretøy ( les ekte biler" til og fra jobb og fritidsaktiviteter uten å bli utsatt for "ran på åpen gate."
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06
Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.
Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.
Dog, skal vi nå målet om å ikke lenger selge gammeldagse utslippsbiler i 2025 er ikke det å minske forskjellene en oppskrift jeg har tro på. Forskjellene totalt sett må nok øke (dvs. at skatteøkningene som kommer på elbil må medføre enda større økninger på fossiler), i tillegg til at modellutvalget må bli bedre og leveringsproblemene gå ned.
Eks. Det hjelper ikke så mye at Kia E-niro ville kunne tilfredsstille mange familiers behov, når det er 3 års bestillingstid - og at den vil øke om flere bestiller.
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
Forskjellene totalt sett må nok øke
Det er jeg enig i, men med manglende utvalg av elbiler (alle størrelser) så må mva fritak og halv bompenge sats opprettholdes for å flest mulige i alle samfunnslag å velge elbil fremfor fossilbil. Også de med dårlig råd.
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
(dvs. at skatteøkningene som kommer på elbil må medføre enda større økninger på fossiler)
At det går så mange gamle fossilbiler og vi har så gammel bilpark tror jeg skyldes at biler allerede er dyre og mange enslige og barnefamilier ikke har penger til ny bil. Når man i tillegg får kjøpt nye fossilbiler billigere enn enkelte elbiler så sier det seg at mange velger fossilbil. Mange med små barn i etableringsfasen velger da gjerne gammel fossilbil for at den skal dekke behovet med bagasje også.
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
i tillegg til at modellutvalget må bli bedre og leveringsproblemene gå ned.
Det må til før mva innføres på elbiler.
For at de med dårligst råd skal få muligheten til å kjøpe seg elbiler er det nok både viktig og riktig å beholde "fordelen for de rike" slik at disse gidder å kjøpe nye biler ofte. Da selger de jo den gamle på bruktmarkedet, og nybilkjøp er eneste måten å få biler ut i bruktmarkedet på.
Vet ikke helt om det var en "stikkpille" direkte til meg eller generell ironi, men mva fritak er ikke bare for de rike.
Det er noe som gjør det lettere for de i mellom å velge elbil.
Mange av de rike kjøper fossilbiler hvis ikke de får stadig galloperende avgifter selv om det er mva fritak på elbiler.
Ja, jo flere solgte nybiler, jo flere nyere bruktbiler blir tilgjengelig for de med dårlig råd.
Det gjelder bare at bruktbilene er elbiler. Flest mulig og dermed også minkende andel fossilbiler.
Jeg mente ikke noe som noen stikkpille direkte til hverken deg @Amatøren eller andre, men en generell observasjon om at biler må inn i markedet, og enn så lenge er de dyre, så bare "de rike" har råd til dem. Det med "fordelen for de rike" var generell ironi ja; mva-fritaket er tilgjengelig for alle som kjøper elbil. Men "de rike" har kanskje råd til å kjøpe en dyrere bil (med større plass og bedre rekkevidde), som så etterhvert kommer på bruktmarkedet slik at "fattige" (merk hermetegn!) kanskje får råd til den bilen de virkelig trenger. Skjønner jo at en Tesla til 600k++ er i overkant for de fleste, men noen år seinere til ~300k på bruktmarkedet er den straks oppnåelig for mange flere.
Og ja, jo flere nybiler som er elektriske, jo flere av bruktbilene er elektriske. Derfor er ikke "fordelen for de rike" bare for de rike likevel. Når det regner på presten drypper det jo som kjent på klokkeren. :D
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06
Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.
Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.
Ordet sponset er etterhvert blitt så utvannet at det ser ut til å kunne benyttes i enhver sammenheng:
Staten sponser elbilister med å ikke ta avgifter på dette. På lik linje sponser staten alle som beveger seg ute i fri natur, og drikker vann i stedet for f.eks øl. Beløpene vi sponses med er vanskelige å tallfeste, all den tid vi ikke vet hva som ville skje med forbruk/avgift. Det vil helt klart være betalingsvilje/evne, men et sted går grensen.
Elbilister som betaler bom for at det skal bli rimeligere å ta buss/kjøre diesel sponser dermed dette.
Egentlig er enhver form for pengestrøm, eller mangel på pengestrøm sponsing om en setter det på spissen.
Skulle ønske ordet fikk sin opprinnelige betydning, nemlig en pengeoverføring til et gitt formål: Altså; staten betaler 50 000 kr av kjøpesummen på elbilen slik som i en del land, Staten betaler en del av legeregningen når du er hos fastlegen. Jeg betaler inn et beløp til Hockey jentenes klubb slik at de får redusert egenandel i forbindelse med reiser etc.
Skulle også ønske at ordet fatalt fikk tilbake sin opprinnelige betydning. Måtte lese mye om forsvaret sine navigerings ferdigheter innen jeg forstod at forsøket på å senke et tankskip heldigvis ikke var en fatal ulykke. >:(
@cra: :+1:
Tok meg aldri nær av noe!
Tenkte bare om jeg kanskje ble litt misforstått og kunne skrevet bedre.
Håper virkelig dette var hestehandels-utspill og ikke noe FrP har sterkt ønske om å innføre!
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. desember 2018, klokken 10:56
Sitat fra: xyzzy på torsdag 13. desember 2018, klokken 08:17
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. desember 2018, klokken 12:06
Så utslippsfrie biler skal sponse bompengene til de som forurenser? Logisk.
Nå er jeg mot forslaget, men det er nå ikke det han sier - han ønsker ingen forskjellsbehandling av bilene lenger, og dermed like bompenger. Det betyr ikke at vi i elbiler sponser fossilbilene, bare at vi ikke lenger blir positivt forskjellsbehandlet.
Ordet sponset er etterhvert blitt så utvannet at det ser ut til å kunne benyttes i enhver sammenheng:
Kan jeg nok være enig i. Her mente jeg det i den opprinnelige betydningen.
I dag er det moms på biler som forurenser. Elbilene sponses altså ikke av fossilbilene. Utslipp blir straffet.
FrP vil kutte i bompenger. Bompenger brukes for å begrense utslipp og for å finansiere veier.
Ved å innføre moms på elbiler lages det et unntak fra dagens regelverk slik at elbiler må betale til staten. Pengene overføres så til veiprosjekter slik at alle betaler mindre bompenger.
Her innføres det en ny straffeskatt på utslippsfrie biler som direkte går til å redusere bompengene som fossilbilene (og elbiler) må betale. Virker som en pengeoverføring til et gitt formål på meg. Tvunget sponsing kanskje. Men ikke sammenlignbart med feil bruk av sponsing i betydningen at elbiler slipper avgifter og dermed "sponses" av fossilbilene.
Nå er jeg i utgangspunktet enig med deg OhmPapa, men det er greit å få ryddet litt opp i begrepene her så ting blir rett:
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 13. desember 2018, klokken 17:44
... lages det et unntak fra dagens regelverk ...
... innføres det en ny straffeskatt på utslippsfrie biler ...
Nei, det lages ikke noe unntak, og det innføres ingen ny straffeskatt. Dagens avgiftsfritak ER ett unntak fra dagens generelle regler, og MVA er en "god gammel" avgift og ikke noe nytt.
Men det som foreslåes er altså å oppheve det eksisterende unntaket før tiden nettopp for å overføre disse midlene til å erstatte bompenger for fossilbilene - og da blir det fortsatt rett å kalle det for sponsing.