Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: fplandberg på lørdag 08. desember 2018, klokken 23:17
Ettersom man blir både irritert og sliten av veistøy vurderer jeg å støydempe bilen profesjonelt. Rive ut alt og ta gulv, dører og tak. Har sett at noen fra tesla trådene har gjort jobben selv, men det er ikke noe jeg ønsker å gjøre.
Hvem har kompetanse til å ta på seg slike jobber og hva bør det koste?
Skjønner at en Kia aldri blir en Rolls Royce, men noe må man tilstrebe;)
Husker i "gamledager" 2008 da vi kjørte Suzuki Swift.
Da var det stor forskjell i bilen bare ved å installere dempeplater i dørene.
Det var fort gjort. Løsne panelet inne, (et par skruer, koble fra høyttaler og et løft), og sette inn plater fra Biltema.
En jobb som var gjort på under 1 time, kostet noen hundrelapper, og gav en helt annen bil støymessig.
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199 (https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199)
Kan ikke sammenlignes med profesjonelt, men mye demping for lite arbeid og "få" kroner.
bilkomponenter.no tilbyr dette for Tesla. Ca 20 timers jobb + materialer.
Har ikke sett noen eksakt prisliste, men 20-30 000?
Legger ikke 20-30 000 i støydemping, men så noen skrive om en løsning hvor en polstret bagasjerommet, hvor man har senket gulvet og tatt vekk en del av den naturlige polstringen?
Eller en kan bare kjøpe en Leaf der jobben er gjort?
Det er helt sykt at skal måtte støyisolere en ny bil!
Vanskelig å være uenig i det.
Men først må Leaf komme med større batteri. Dagens Leaf konkurrerer med Ioniq på rekkevidde (som faktisk er mye bedre støyisolert enn Niro),
Sitat fra: Morten Christiansen på søndag 09. desember 2018, klokken 12:35
Legger ikke 20-30 000 i støydemping, men så noen skrive om en løsning hvor en polstret bagasjerommet, hvor man har senket gulvet og tatt vekk en del av den naturlige polstringen?
Stjeler en link fra samme tema i facebookgruppa.
Ble nevnt betyl og neopren under bagasjeromsmatta.
Dett må jo være mye billigere enn 20-30K
(https://sites.google.com/site/dampingmatsounddeadeningshop/4-sheets-car-sound-deadening-insulation-isolator-insonorisant-anti-bruit-voiture/3%20sheets%20Car%20Van%20Sound%20Proofing%20Deadening%20Insulation%20Closed%20Cell%20Foam%2056.jpg?fbclid=IwAR0f5-HK9T4tBuFRQJFf9dhBBPNBxhgue8B_CjY945uSJd7b_VxJUwRrJkE)
Den nye plata som ligger over "reservehjuls"brønnen (nokså tynn og simpel), festes ikke på noen måte, virket det som. Dermed kan en kanskje bare lime på ei matte rett på dens underside?
Noe sånt: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990
Da har jeg bestilt rustbehandling med støydemping og Nereus dekk. Blir spennende å se om det gir god nok effekt.
Hvis ikke, har også fått et greit tilbud på montering av Silent Coat Vibrodamping, Noise Islolator og Sound Absorber i alle dører, bakluke, bagasjerom, bakre hjulhus og litt i gulvet.
Får bil i slutten av måneden:)
Sitat fra: fplandberg på lørdag 02. februar 2019, klokken 13:43
Da har jeg bestilt rustbehandling med støydemping og Nereus dekk. Blir spennende å se om det gir god nok effekt.
Hvis ikke, har også fått et greit tilbud på montering av Silent Coat Vibrodamping, Noise Islolator og Sound Absorber i alle dører, bakluke, bagasjerom, bakre hjulhus og litt i gulvet.
Får bil i slutten av måneden:)
Har også bestilt rustbehandling m. støydemingsmasse i hjulbuer. Fikk beskjed at dette ble utført av transportselskapet (ATS).
Vurderer å dempe hjulbrønnen i første omgang selv med bitumen/butyl plater, samt no' skum eller noe på den tynne papp-platen.
Hva har du fått i pris for "full pakke" for støydemping?
Denne tråden får meg til å lure på hvilken bil dere har prøvekjørt og hvilken bil dere sammenligner med. Jeg har ikke noe å utsette på den jeg prøvekjørte. For min del er det minimalt å utsette på det støymessige sammenlignet med BMW, Audi og MB som etter min erfaring er i toppsjiktet hva angår stille kupe.
Kjørte 13 mil i dag med en bil som ikke er støydempet eller understellsbehandlet. Hastighet opp til 90 km/t og stedvis slitt asfalt. Synes den var bedre nå etter 2300 km enn da jeg testet samme bil første dag den var på veien. Kanskje R3 dekkene må kjøres noen km før de blir optimale i forhold til støy ? Temperaturen var 4-9 kuldegrader, og støyen blir vel normalt mindre i mildere vær ?
Selv synes jeg bilen var fin på småveier (60 km/t) men at det var en salgs "romlestøy" i kupéen ved noe høyere hastigheter, typ 80 km/t eller motorvei. Nesten litt sånn at støyen i kupéen treffer sin egenfrekvens og blir forsterket.
Fikk vår ENiro i dag og må si jeg ble positiv overraska over støynivået. Den jeg prøvde skulle også ha ekstra støydemping som vi har bestilt, men R3 vinterdekk. Vår har Mich Primecy 3... Mener det var klart mindre støy i vår...
Men det kan ha med å gjøre at jeg har kjørt MC og Connect varebil siden Påske da Leaf 2.0 ble solgt!!;)
Kan også være at bilen stod inne og dermed hadde god temp i dekkene...
Det er bart stål under den tynne filtplata i bagasjerommet, så det er ikke rart med romlelyd. Spesielt ikke uten bagasje baki. Tipper det er likt i hjulbuene. Kondenserer innvendig gjør det også. Kommer til å ta en kjapp runde med litt skumisolasjon og/eller butyl.
Selger sa det samme, det er fint lite støydempingsmaterialer rundt om. Vel, vi får se om det blir noe behov, har kjøpt gummimatter så kanskje der isolerer litt baki feks. Det var ikke krise dårlig, men det er jo masse støy selvsagt, men bedre enn ventet
Sitat fra: fplandberg på lørdag 02. februar 2019, klokken 13:43
Hvis ikke, har også fått et greit tilbud på montering av Silent Coat Vibrodamping, Noise Islolator og Sound Absorber i alle dører, bakluke, bagasjerom, bakre hjulhus og litt i gulvet.
Hei. Hva er prisen og hvor ?
Nå har jeg snart 5.500 km i min e-Niro uten å ha tenkt støy i det hele tatt. Har veldig god hørsel, men er ikke lyd sensitiv.
Min e-Niro kom standard fra forhandler med Dinitrol støydempning og full Dinitrol understellsbehandling. Dekk er Michelin Primacy 3.
Selv i 120-130 km/t var jeg overrasket at støyen ikke var mer fremtredende.
Jeg har iallefall ikke behov for å begynne å rive ut innredning for å støydempe enda mer.
Støydemping hadde liten innvirkning på Model 3:
https://www.youtube.com/watch?v=IwbtOiZ3M5U
Men kommer nok til å gjøre en liten runde baki på vår. Syns det er mye støy i fart. Har forøvrig kjøpt Ultragrip 2 vinterdekk, de skal være veldig stille (og gode på asfalt), så spent på de.
Hvordan man oppfatter støy er jo veldig individuelt. Det kommer jo også an på hva man kjørte tidligere. Jeg vil advare mot å prøve en premium bil, eks Mercedes EQC. Da kan det bli en dårlig opplevelse å gå tilbake til e-Niro. Men det kan jo hjelpe på stemningen at man også har spart 300.000 ;)
Tror det er lite å hente på den understellsbehandlingen med støydemping enkelte forhandlere tilbyr. Min erfaring er at e-Niro støyer uforholdsmessig mye i 70-80 km/t på piggdekkslitt asfalt. Det gjør at at man skrur opp volumet på radioen for å høre, og det blir nokså slitsomt på litt lengre turer. Trøsten er at Model 3 ikke er noe bedre. Kanskje til og med et hakk verre ?
Mercedeser flest skrur opp volumet på stereoen automatisk i tråd med farten, så det er litt smart lureri, men det er åpenbart at man må kunne forvente forskjell i støy på en billigbil og en premiumbil.
Tipper Bjørn tester den i august, og får den inn i lista si.
Uansett så er sånt også mye vane, i tillegg til frekvens (som det virket ganske åpenbart at endret seg med støydemping). Går man rett fra en stille bil og inn i en ikke så stille, så blir det masete, men bytter man ikke ofte, så venner man seg til det.