Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:13
Hei, nå som prisene er kjent fra Møller menigheten i Norge, så tenker jeg det er flere som er i tankene på å importere bilen fremfor å fore den grådige Møller gjengen. Tenkte å ha en tråd der vi kan diskutere temaer som priser fra ulike land, praktiske hensyn ved import, moms håndtering og alt av annet spørsmål / svar rundt import. Jeg selv har nummer 1xx og kommer nok til å droppe å kjøpe i Norge. Håper det er mye å hente på import og flere dropper Møller, slik at de virkelig får vite denne gang at deres tyranni vil ikke gjelde for oss i Norge.
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.
Spennende tema. Vil tippe at det fort er noen importfirmaer som vil kaste seg over muligheten hvis det er litt å spare. Er det som andre Audi er det jo heller ikke noe problem å bestille bil med 5-års garanti.
A.J.
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.
Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
Sitat fra: AJ82 på fredag 16. november 2018, klokken 23:22
Spennende tema. Vil tippe at det fort er noen importfirmaer som vil kaste seg over muligheten hvis det er litt å spare. Er det som andre Audi er det jo heller ikke noe problem å bestille bil med 5-års garanti.
A.J.
Jeg kan selv tenke å starte med det, ser på mulighetene til uken, målet med firmaet vil være å gi bilen billigere enn Norge. Hvis noen er interresert i en oppstartsfirma send gjerne PM.
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i Proline, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
100 SEK er vel ca. 93,70 i skrivende stund, så eks. 25% mva blir norsk pris på "svensk" Proline ca. 715 000 NOK.
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:02
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i Proline, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
100 SEK er vel ca. 93,70 i skrivende stund, så eks. 25% mva blir norsk pris på "svensk" Proline ca. 715 000 NOK.
Da blir det spennende å få vite hva som inngår i ProLine til uka.
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
naturligvis, blingset
Interessant tråd! Om det viser seg at man kan spare mye på import kan det absolutt være interessant å henge seg på.
Men da bør man kanskje sette seg på liste hos butikk i annet land? For å unngå å gå via ekstra selgerledd? Eller forventes det at butikker tar inn større kvanta på spekk?
Metallic lakk koster litt over 100% mer i norge enn i usa.
Dette er beskrivelsen på Proline, men jeg er litt usikker på hvilke fabrikk-koder som inngår og hva prisen er for tilsvarende utstyr i Norge.
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
25% mvapåslag utgjer 20% av totalsummen.
så del på 1,2 for å finne pris uten mva
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 17. november 2018, klokken 15:22
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
25% mvapåslag utgjer 20% av totalsummen.
så del på 1,2 for å finne pris uten mva
Må dele på 1,25, ikke 1,2
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 17. november 2018, klokken 15:22
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
25% mvapåslag utgjer 20% av totalsummen.
så del på 1,2 for å finne pris uten mva
Den skjønte jeg ikke helt. Skal du trekke fra 25% mva så deler du på 1,25. Eller er det noe annet du mener?
1 fratrukket 25% er 0,75.
1:1,25=0,80.
Sitat fra: Gnilre på lørdag 17. november 2018, klokken 16:01
1 fratrukket 25% er 0,75.
1:1,25=0,80.
Dagens mattekurs: Del på 1.25, eller multipliser med 0.8 (= trekk fra 20%), men ikke del med 1.2. :)
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 17. november 2018, klokken 15:22
Sitat fra: Mao på lørdag 17. november 2018, klokken 00:07
Sitat fra: Sandvika på lørdag 17. november 2018, klokken 00:00
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:35
I Sverige foreløpig:
Startpris: 885.000 SEK
Proline: 954.000 SEK
Jeg vet foreløpig ikke hva som er inkludert i ProLine, kom gjerne med info hvis noen har.
Prisene over er med moms i Sverige. Hvis man trekker den ut siden i Norge er Elbiler fritatt moms så vil jeg nok tro at det er mye hyggeligere priser enn Norge.
Noen som vet hvordan konvertere til Norsk pris(hva og hvor mye skal trekkes)
https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/ (https://www.konsumenteuropa.se/en/topics/purchase-of-vehicles/car-import/price-and-VAT/)
mener det ikke skal være verre enn..
885.000,-/1,35 = 655Sek eks. mva = 613.000nok + 2.500 i avgift.. = 615.500,-
Momsen i Sverige er ikke 35 %, men 25 %.
Da skulle det vel bli 885k/1,25 = 708k SEK = ca 663k NOK
25% mvapåslag utgjer 20% av totalsummen.
så del på 1,2 for å finne pris uten mva
Auda, hee stryker du på enkel matte. Funnet frem flaska litt tidlig på lørdagskvelden?? :police:
100kr eks mva + 25% mva = 125kr. Enig så langt?
Trekke fra mva igjen.
125kr ink mva - 25% mva
(125 /1,2 = 104,16)
Eller
(125 /1,25 = 100)
Tror du forvirrer deg selv en annen metode som er å skrive x 0,8 som er å trekke ut 20%.
Dette er spesifikasjonen på Proline i Sverige.
Noen som har klart å regne ut hva dette utstyret koster i Norge.
Sportsratt høres lovende ut. Har ikke sette det på noen av de norske modellene.
Og hva mener de med kontrastlakkerte støtfangere ?
Delläderklädsel Hoxton, Monopur 550 (Svart/Beige/Brunt)
Multifunktionssportratt med växelpaddlar
Elektriskt inställbara framsäten med 4-vägs svankstöd, med minne för förarsätet
Komfortmittarmstöd fram & ställbara nackstöd i längsled
Miljöbelysning
20" aluminiumfälgar, 5-armsdesign
Kontrastlackerade stötfångare
Takbågar i svart eller aluminium
Begynner å komme noen priser på tilleggsutstyr i Sverige på Audi.se.
Jeg har beregnet noen med kurs 93 og fratrekk for mva.
Metallic 8300
Hengerfeste 5350
Sportsratt 3-eike 2050
HUD 12.570
Panorama soltak 13460
Night Vision 19.400
Dett er priser før rabatt, og hvis det ikkemgis rabatt i Norge så er det grunn til å tro at den reelle forskjellen vil bli større.
Sitat fra: TM på mandag 19. november 2018, klokken 09:59
Metallic 8300
Hengerfeste 5350
Sportsratt 3-eike 2050
HUD 12.570
Panorama soltak 13460
Night Vision 19.400
Interessant!
Pussig hvordan metallic lakk er ca 30% dyrere i Norge, og ikke minste hengerfeste, som er nesten 60% dyrere her. Kan det ha en sammeng med at hengerfeste tilvalget blir krysset av på ''alle'', mon tro?
Jeg tror denne utgår. Bilen som jeg betalte depositum på var i tillegg presentert med nesten 25% mer skyvkraft, så dette blir for tamt i forhold til totalpris, selv med et basic utstyrsnivå (hengerfeste, rails, setevarme, sideairbagger bak, 360 kamera og litt plukk).
Import av ny fra Sverige eller Tyskland er derimot interessant, men jeg ligger heller an til å drøye et år eller så, og så evt. ta inn en som har gått litt, slik at de verste barnesykdommene har blitt kurert, og prisen rast en del. Da vet vi mer om Taycan, osv. også.
Det har vel ikke kommet priser direkte i tyskland?
Denne med virtuelle speil, s line, matrix lys, fullskinn, kamera for og bak, ambiente lys, fjernlys assistent, oppvarmede seter og ratt osv...
644 572 NOK
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=267997495&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1900&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&fnai=prev&steered=1&searchId=9f51afc3-26cf-18fb-bdd0-067a04f95704
Den i tyskland har "fra pris" og lister nok bare opp mulig utstyr. Men om du bruker Q8 priser og trekker fra tysk mva ser man at det er 20-50% å spare på utstyr...
Sitat fra: Sverre Grevskott på mandag 19. november 2018, klokken 14:06
Den i tyskland har "fra pris" og lister nok bare opp mulig utstyr. Men om du bruker Q8 priser og trekker fra tysk mva ser man at det er 20-50% å spare på utstyr...
Det er nok riktig.
Blir uansett spennende å følge med på tyske priser.
Med tanke på prising vs. kurante bensin/diesel biler i det markedet så kan det jo hende at e-tron blir tungsolgt i Tyskland (og i andre EU markeder med lave avgifter på ''vanlige'' biler).
Da kan det fort dukke opp gunstig prising, både på nytt og etterhvert pent brukt.
Man må også prise inn 5 års garanti for å gjøre sammenlikning. Man må nok regne med at 5 års fabrikkgaranti vil koste 15-20.000 kr. Men da har man mulighet til å velge 150.000 km, og det vet jeg ikke om man får i Norge. Det er i sa fall et tillegg i prisen.
Hva er standard garanti i tyskland? 3 år?
Sitat fra: Sverre Grevskott på mandag 19. november 2018, klokken 15:36
Hva er standard garanti i tyskland? 3 år?
3 år ja. Vanligvis så ligger utvidet garanti på rundt 1000 €.
A.J.
Ser 2 år ekstra og 40k km koster 780 eur ink 19% tysk mva, tilsvarende ca 6200nok ex mva.
Audi Q7 -1675 Euro ink 19. % VAT for 100.000 km, 5 år i Tyskland. Det er vel den pakken som er mest aktuell og prisen blir nok omtrent den samme for e-tron (slev om den burde være lavere)
Tilsvarer 13.700 kr eks. mva etter dagens kurs.
Meget bra at det har begynt å hoppe inn priser fra utlandet. Jeg har selv hatt litt mye å gjøre på jobben og ikke hatt mulighet til å sjekke så mye, og Resten av uken ser også ganske fullt ut. Men ut i fra det jeg har lest i denne tråden så ser du ut som at jeg kommer til å gå for import. Vet noen her enda om det er mulig å få solgt reservasjonsnummeret, har nummer 13x noe som vil si at man har mulighet for å velge alle typer av lanseringsversjonene.
Sitat fra: ArTa på mandag 19. november 2018, klokken 19:28
Meget bra at det har begynt å hoppe inn priser fra utlandet. Jeg har selv hatt litt mye å gjøre på jobben og ikke hatt mulighet til å sjekke så mye, og Resten av uken ser også ganske fullt ut. Men ut i fra det jeg har lest i denne tråden så ser du ut som at jeg kommer til å gå for import. Vet noen her enda om det er mulig å få solgt reservasjonsnummeret, har nummer 13x noe som vil si at man har mulighet for å velge alle typer av lanseringsversjonene.
Du får ikke solgt reservasjonsnummer...
A.J.
Sitat fra: AJ82 på mandag 19. november 2018, klokken 19:50
Sitat fra: ArTa på mandag 19. november 2018, klokken 19:28
Meget bra at det har begynt å hoppe inn priser fra utlandet. Jeg har selv hatt litt mye å gjøre på jobben og ikke hatt mulighet til å sjekke så mye, og Resten av uken ser også ganske fullt ut. Men ut i fra det jeg har lest i denne tråden så ser du ut som at jeg kommer til å gå for import. Vet noen her enda om det er mulig å få solgt reservasjonsnummeret, har nummer 13x noe som vil si at man har mulighet for å velge alle typer av lanseringsversjonene.
Du får ikke solgt reservasjonsnummer...
A.J.
Takk, tenkte det men så kom jeg på at noen i forumet hadde solgt og var interreserte i å kjøpe. Har sjekket ut litt nå og det er ikke mulig.
Synd at ikke NOK styrker seg slik det har vært spådde av de fleste banker. Nå går det feil vei. Euro er i dag 9.76 og SEK 0.94. Fortsetter det sånn blir snart prisen til Møller et kupp....men da settes de den vel raskt opp ;)
Fikk nettopp mail fra Audi i Sverige med beskjed om at salgsprosessen snart startet.
Men fikk også beskjed om at uten svensk personnummer var det no go.
Audi är hårda med att vi inte får sälja utanför vår gräns tyvärr.
Slike meldinger gjør at jeg blir enda med sikker på at det var rett å droppe eTron. Hvorfor i alle dager skal Audi blande seg opp i det!?
Sitat fra: Jon65 på onsdag 21. november 2018, klokken 14:36
Fikk nettopp mail fra Audi i Sverige med beskjed om at salgsprosessen snart startet.
Men fikk også beskjed om at uten svensk personnummer var det no go.
Audi är hårda med att vi inte får sälja utanför vår gräns tyvärr.
Alliere seg med en svensk kompis som også får igjen 60.000SEK på kjøpet av elbil..
(Vet ikke hvor lenge bilen må stå i Sverige før den kan selges/tas inn til Norge om svensken benytter seg av refusjonen fra staten)
Sitat fra: Jon65 på onsdag 21. november 2018, klokken 14:36
Fikk nettopp mail fra Audi i Sverige med beskjed om at salgsprosessen snart startet.
Men fikk også beskjed om at uten svensk personnummer var det no go.
Audi är hårda med att vi inte får sälja utanför vår gräns tyvärr.
Er det innenfor EUs frihandelsregler?
Sitat fra: Espen W på onsdag 21. november 2018, klokken 14:41
Sitat fra: Jon65 på onsdag 21. november 2018, klokken 14:36
Fikk nettopp mail fra Audi i Sverige med beskjed om at salgsprosessen snart startet.
Men fikk også beskjed om at uten svensk personnummer var det no go.
Audi är hårda med att vi inte får sälja utanför vår gräns tyvärr.
Alliere seg med en svensk kompis som også får igjen 60.000SEK på kjøpet av elbil..
(Vet ikke hvor lenge bilen må stå i Sverige før den kan selges/tas inn til Norge om svensken benytter seg av refusjonen fra staten)
Ulempen med denne varianten er at man da ikke slipper svensk moms og da vil det nok ikke lønne seg.
Det var tidligere slik at noen Toyotaforhandlere i Danmark som nektet å selge biler til Nordmenn som parallellimporterte de til Norge.
Det viste seg at de ikke hadde lov til å nekte salg pga noen regler. Kanskje dette har endret seg?
Vil tro de ikke kan nekte salg av bilen til deg, jfr Toyota som du sier. Begrensingen på å komme på en nasjonal venteliste kan de muligens klare å lure seg unna feks mtp at pengene du har i depositum egentlig skal oppgis som formue av deg på skattemelding og evt krav importør har for å måtte melde fra om dette osv. Uansett kan forhandler kreve at du gjør eksport/import jobben selv. Velvillige forhandlere tar gjerne denne jobben mot at de får et salg, samtidig som forhandlere som ikke vil la deg kjøpe bilen fordi kjeden sier det osv lar deg sitte med papirmølla med eksportskilter med forsikring og alt annet som skal til fordi de sier at det ikke er noe de er kompetente til.
Audi Sverige vil iallefall ikke nekte nordmenn som har betalt reservasjonsbeløp. Jeg tok opp dette med dem, og de hadde ingen andre innvendinger enn at de (naturligvis) ikke kjenner til hvordan reglene er for import og fortolling inn i Norge.
Sitat fra: TM på onsdag 21. november 2018, klokken 17:24
Audi Sverige vil iallefall ikke nekte nordmenn som har betalt reservasjonsbeløp. Jeg tok opp dette med dem, og de hadde ingen andre innvendinger enn at de (naturligvis) ikke kjenner til hvordan reglene er for import og fortolling inn i Norge.
Selgeren som kontaktet meg sa at han gjerne ville selge meg en e-tron men at han ikke fikk lov av Audi (og jeg har betalt reservasjonsbeløp). Hvem var det du hadde kontakt med?
Jeg sendte en epost til etron@audi.se hvor jeg spurte om det var noe som hindret meg i å kjøpe en bil i Sverige for eksport til Norge
«Vi har i Sverige inga reservationsnummer (som Norge) men vi kan delge att ca produktion (preliminärt) bör ca vara i maj/juni. Under mitten av oktober kommer våra återförsäljare att kontakta alla kunder som lagt deposition för att ta fram er bil och svara på eventuella frågor. Gällande din fråga om export till Norge, har vi ingen information om här»
De har altså visst siden september at jeg skulle ta bilen til Norge. Om det er nødvendig så kan bilen registreres på forhandleren en dag i Sverige, før den ekspoteres. Jeg ser ikke bort fra at Audi Norge forsøker å stikke kjepper i hjulene for oss ved å avtale en slik policy med svenskene. Men juridisk kan de ikke nekte å selge meg bilen. Da måtte de har gjort det i september og refundert depositumet.
Jeg reserverte i Sverige like før de stengte reservasjonslista sist helg. Det var ikke noe spørsmål om hvor (hvilket land) jeg var fra. Jeg oppga også mitt personnummer (som gjennom sitt format, 11 siffer vs. 10 siffer) iallfall viser at jeg ikke er fra Sverige. På mottatt mail "Kvitto för din förbokning" fra Audi Sverige står det: "Tack för din beställning gjord den 17 November 2018, 14:31. Det här är ett kvitto på din genomförda betalning."
At jeg nå plutselig skulle bli nektet å kjøpe bil har jeg veldig vanskelig for å tro. :)
Hvor mye regner du på at du sparer på dette? Å bestille fra Sverige kontra Norge altså? Er det så dårlige tall på de norske prisene at dette lønner seg veldig?
Sitat fra: francorossi på torsdag 22. november 2018, klokken 10:53
Hvor mye regner du på at du sparer på dette? Å bestille fra Sverige kontra Norge altså? Er det så dårlige tall på de norske prisene at dette lønner seg veldig?
Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK
Det er med andre ord 30.000 mindre enn i Norge, men med kun to års garanti, mot 5 år ved kjøp i Norge. Lengst mulig garanti tror jeg kan være smart i dette tilfellet. Med ekstrautstyr blir selvfølgelig prisforskjellen enda større, men poenget med garanti vil fortsatt være gyldig.
Du kan kjøpe fabrikkgaranti opp til 5 år og 100 eller 150.000 km.
Forutsetningen for at det skal være lønnsomt å kjøpe i Sverige er at man får en bra rabatt på veiledende pris. Om man får det i Norge vet vi heller ikke, så det er for tidlig å dra noen konklusjon.
Sitat fra: mbh på torsdag 22. november 2018, klokken 11:33
Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK
Det er med andre ord 30.000 mindre enn i Norge, men med kun to års garanti
Det blir vel strengt tatt ca 20 000 mindre enn i Norge (startpris i Norge 651 900 kroner). Så må du også ta høyde for at det koster litt ekstra å skulle hente ut bilen i Sverige. Utvidet garanti må også kjøpes med.
På ekstrautstyret kan man spare litt. Som TM sier, usikkert hvor mye det blir dersom det blir rabattmuligheter her i Norge.
I tillegg _kan_ det være at potensielle kjøpere den dagen du skal selge bilen, verdsetter selvimporterte/bruktimporterte biler lavere enn norsksolgte. Men dette var nok større problem tidligere hvor juks med kilometerstand var mer utbredt.
Det er vel bare Sverige og Norge som har en prisliste foreløpig?
Nederland har tre pakke priser?
Sitat fra: TM på torsdag 22. november 2018, klokken 12:55
Du kan kjøpe fabrikkgaranti opp til 5 år og 100 eller 150.000 km.
Forutsetningen for at det skal være lønnsomt å kjøpe i Sverige er at man får en bra rabatt på veiledende pris. Om man får det i Norge vet vi heller ikke, så det er for tidlig å dra noen konklusjon.
Rabatt i Norge vet jeg at man ikke får. Det er bestemt og kommunisert ut til forhandlere. Men om dette endres med tiden skal man nok ikke utelukke. Men pt, ingen rabatt.
Ja,ja...hører at du sier dette. Men det er et fritt marked og hvis min forhandler ønsker å være hyggelig å gi meg rabatt, så står han fritt til å gjøre det. Det forutsetter at ikke Audi /.Møller gjør som BMW og står som juridisk selger av bilen og betaler enn fast kommisjon til sine partnere. Men det er ingen ting som tyder på at Audi velger en modell med kommisjonærer.
Sitat fra: Svolar på torsdag 22. november 2018, klokken 15:08
Det er vel bare Sverige og Norge som har en prisliste foreløpig?
Nederland har tre pakke priser?
Egentlig bare Norge. Det er bare noen få priser Audi Sverige har publisert på sine nettsider.
Det er også et spørsmål om basisversjonen er lik i Norge og Sverige. DAB radio som et eksempel kan mangle, men jeg ser at tyverialam er inkludert allerede på basisversjonen.
Fikk forresten beskjed fra Audi Sverige om at depositumet blir tilbakebetalt i uke 48 og man beholder likevel sin prioritet. De ønsker ikke å holde pengene lenger enn nødvendig....i motsetning til Onkel Skrue hos Møller som liker å bade i pengebingen så lenge som mulig 8)
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 22. november 2018, klokken 18:57
Det er også et spørsmål om basisversjonen er lik i Norge og Sverige. DAB radio som et eksempel kan mangle, men jeg ser at tyverialam er inkludert allerede på basisversjonen.
Godt poeng...ville vært surt å oppdage i etterkant at man har glemt å bestille DAB.
Sitat fra: mbh på torsdag 22. november 2018, klokken 11:33
Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK
Hvordan har du regnet ut det ?
Basisversjonen koster 885.000. Del på 1.25 = 708.000 SEK. Med kurs på 0,95 blir prisen 670.000 + vrakpant = 672.400. NOK bør styrke seg en god del, og man må få bra rabatt før det blir lønnsomt. Håper på en kurs ca 0,9 til våren.
Sitat fra: TM på torsdag 22. november 2018, klokken 21:01
Sitat fra: mbh på torsdag 22. november 2018, klokken 11:33
Jeg kommer frem til at basisversjonen koster NOK630.562,- ved bruk av 1SEK = 0,95 NOK
Hvordan har du regnet ut det ?
Basisversjonen koster 885.000. Del på 1.25 = 708.000 SEK. Med kurs på 0,95 blir prisen 670.000 + vrakpant = 672.400. NOK bør styrke seg en god del, og man må få bra rabatt før det blir lønnsomt. Håper på en kurs ca 0,9 til våren.
Sorry! Fullstendig regnefeil fra min side.
Import av ny bil fra Sverige vil nok kun lønne seg marginalt. Jeg ville heller ha sett etter en demobil i Tyskland, men man skal vel ha mye flaks for å få til det. For min del blir det kjøp i Norge, eller ikke i det hele tatt. Jeg synes bilen så interessant ut i utgangspunktet, men prisen med nødvendig ekstrautstyr begynner å bli litt latterlig hvis ikke kjørelengden overrasker når den blir klar. I tillegg ser e-tron veldig ut som en ordinær Audi, og jeg er i utgangspunktet ikke noen stor fan. Har kjørt Mercedes i mange år, og begynner å helle mot å kjøre videre med bensin til det dukker opp noen skikkelige alternativer derfra. Jeg tror også det er lurt av Mercedes å produsere sine egne batterier. Det er stort sett der det butter for de øvrige bilfabrikkene.
Jeg tror mange glemmer viktigheten av 5 års reklamasjonsrett/garantien vi har i Norge. Importerte selv en 6 mnd gammel BMW x3 med utvidet tysk garanti. Bilen ble påført en verkstedregning på ca 35k netto med mva på kr8750, beløpet eks mva ble refundert av garantiselskapet, men jeg måtte betale momsen. Dvs vi har en meget god forbrukerlov for varer/biler kjøpt i Norge versus egen import hvis ikke fabrikkgarantien dekker 5 år.
Hørte en importbutikk i Trondheim hadde bestilt flere biler i Tyskland allerede.
...men regner med de har som motivasjon og tjene på å kunne levere noen biler tidlig - ikke nødvendigvis å kunne tilby til noe bedre pris.
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:13
Hei, nå som prisene er kjent fra Møller menigheten i Norge, så tenker jeg det er flere som er i tankene på å importere bilen fremfor å fore den grådige Møller gjengen. Tenkte å ha en tråd der vi kan diskutere temaer som priser fra ulike land, praktiske hensyn ved import, moms håndtering og alt av annet spørsmål / svar rundt import. Jeg selv har nummer 1xx og kommer nok til å droppe å kjøpe i Norge. Håper det er mye å hente på import og flere dropper Møller, slik at de virkelig får vite denne gang at deres tyranni vil ikke gjelde for oss i Norge.
Helt enige at møller utnytter kundene og desperasjonen vår etter en brukbar SUV. Jeg hadde nok bestilt bilen hvis den hadde vært på 750.000 som ganske speccet. Kunne gjerne blitt på med import, evt. venter jeg på en bil med bedre rekkevidde, og bedre pris. Har troa på at dette bare er starten for Audi.
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:24
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.
Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
:+1: :+1: :+1:
Med Euro kurs 9.85 og SEK 0,96 er ikke import av e-tron lønnsomt i øyeblikket. Men det finnes kanskje land i Europa utenfor Eurosonen som kan være aktuelle ?
Euro 9,93...da begynner innstegsprisen snart å bli gunstig, men da er det vel like før Møller klinker til med prisøkning 8)
Hei
Har gjort litt research (kjapp en).
Og kommet frem til at har kommet frem til riktig import land.
Skal gjøre noen beregninger (mer eksakte) før jeg uttaler noe mer.
Så vil resultatene publiseres.
Foreløpig unøyaktige beregninger er meget positive.
Først publisering til de som har hatt tatt direkte kontakt med meg tidligere.
Kan ikke forstå annet enn at Tyskland ser lovende ut. Er mva. i Tyskland 19% fortsatt? En ganske likt utstyrt som exclusive med attåt kommer på rett over €100.000 før man trekker fra mva, dvs. la oss gjette rett over 820.000.
Ser også ut til at en lett får 10% rabatt som privatperson i Tyskland, storkunder enda litt mer:
https://www.goingelectric.de/forum/serienfahrzeuge/e-tron-rabatte-t38258-10.html#p924636
Og 19" vinterdekk på felg er € 2100,-
Hmm
Jeg har hatt kontakt med flere Audi-forhandlere i Tyskland og et praktisk problem ser ut til å være at de ikke vil/får lov til å selge e-tron for eksport ... :-1: Noen som kjenner til forhandlere som gjør det?
Lurer også på import fra blant annet Tyskland, da jeg ser at det utstyret jeg ønsker kommer ut en del billigere.
Gi meg gjerne en hint hvis noen finner en forhandler som er villig til å selg for eksport.
Helt normalt at de ikke får "lov" til å selge bilen for eksport av merket, dersom det er en populær/ny modell. Hvis man fra tidligere har et godt forhold til en tysk Audi forhandler kan det hende at de ser bort ifra merkets policy.
Det kan også hende at man kan finne en Audi forhandler som ikke bryr seg så mye om hva som er "lov" og ikke "lov", send e-post til alle forhandlere for å prøve (helst på tysk da er mest glad i det).
Som privatperson er nok det enkleste å sjekke autoscout og mobile. Det ligger allerede en god del salgsannonser ute og det kommer nok mye flere etter at bilen er sluppet.
(feks https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?dam=0&ft=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&ms=1900;1&sfmr=false&vc=Car ).
Kjøper man en fra listen der, får man nok ikke akkurat rabatt på veiledende pris fra Audi. Flere av disse har sikkert allerede bestilt bilen og skreddersøm kan bli vanskelig. Da utgår feks muligheten for å bestille bilen med 5 års garanti fra fabrikk.
Tviler på om Audi tron blir noen salgssuksess i Tyskland.
- Dyr bil
- 20mil + rekkevidde på autobahn (sammenlignet med andre audier i ca 140-150kmh)
Blir for de spesielt interesserte... (nordmenn :))
Har sjekket litt ut nøyere mot priser fra Sverige og Tyskland og det var faktisk ikke så mye å hente på nåværende tidspunkt. Da foutsetter jeg at jeg har fått 4 % I rabatt her. Så da blir det bestilling I Norge for min del.
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK, og utsikter om at NOK skal styrkes ytterligere mot SEK utover året så er det såpass attraktivt at jeg kommer ti å bestille fra Sverige neste uke. Send PM dersom det er interessant for flere, så kan jeg gi beskjed hvilken forhandler som ga det beste tilbudet og se om man kan hente ytterligere rabatter ved bestilling av flere biler. Forventet levering Juli.
Norge, Sverige og Danmark har et moms samarbeid som i utgangspunktet gjør at innbyggerne ikke vil få mva fritak. Jeg tror man må handle elbil utenfor utenfor skandinavia for å få mva fordel.
Sitat fra: eksportlars på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:51
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK....
Interessant!
Møller skal vel ha 9000kr for første service (innen 2 år/30K tror jeg). Kupe' filter, bremsevæske pluss litt sjekk av diverse, så med den inkludert fra Sverige så er det jo ytterligere 9K effektiv rabatt (hvis du ikke allerede har inkludert det i totalen) :)
Nå skal jeg ikke si det 100% sikkert, men var i dialog med en forhandler av et annet merke i Sverige og jeg tror de kan selge for eksport. Dvs. muligens sende rett ut av landet uten å kreve inn mva.
Om det ikke er mulig å slippe mva blir det verre. Jeg vet Sverige gir noe skattefradrag for elbil så en svenske kan kjøpe elbil og dra av titusener på skatten, men da må man eie bilen et år eller noe sånt.
Med 7-10% rabatt på bilen og differanse i kronekurs på 7-8% begynner det å hjelpe. Det var noe helt annet enn Møllers fremferd.
Sitat fra: eksportlars på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:51
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK, og utsikter om at NOK skal styrkes ytterligere mot SEK utover året så er det såpass attraktivt at jeg kommer ti å bestille fra Sverige neste uke. Send PM dersom det er interessant for flere, så kan jeg gi beskjed hvilken forhandler som ga det beste tilbudet og se om man kan hente ytterligere rabatter ved bestilling av flere biler. Forventet levering Juli.
Blir faktisk skuffet når jeg leser slik. Elbilen er avgiftsfrie i Norge, så med en så stor prisforskjell betyr det som tidligere diskutert av vi betaler ekstra til Møller, bare fordi vi bor i Norge. Jeg finner meg ikke i dette, hvorfor skal vi snytes for moms/ avgifts fordelen. Er bare en tin å gjøre og som jeg oppfordrer til for å få slutt på galskapen. Husk det er vi som kunder som sitter med mye av makta.
Biler kjøpt i Norge er som kjent dyrere enn i Sverige pga avgiftsnivåer. Men når en da kjøper elbil i Norge som er avgiftsfri og den til tross for dette er så mye dyrere, ja da skurrer det noe veldig her. Dett er lovlig svindel...
1. Boikott å kjøpe i Norge, heller importere fra Sverige.
2. Forhandle pris med forhandler i Norge og forlang samme pris som Sverige.
Moms trekkes ifra når en importer bilen til Norge. Regner med at det er tatt hensyn til når det kommer godt ut ved kjøp i Sverige?
Om prisen er lavere med mva i Sverige, da er det noen som tjener godt på salget i Norge.
Sitat fra: TB på mandag 25. februar 2019, klokken 14:30
Moms trekkes ifra når en importer bilen til Norge. Regner med at det er tatt hensyn til når det kommer godt ut ved kjøp i Sverige?
Om prisen er lavere med mva i Sverige, da er det noen som tjener godt på salget i Norge.
Priser fra Sverige er eks. moms.
(Noe av ekstrautstyret er faktisk rimeligere i Sverige inkl. moms enn i Norge uten moms. F.eks for hengerfeste er prisen ca. 60% høyere i Norge enn i Sverige, pussig nok).
Ett eksempel:
Avtagbart hengerfeste koster 7200,- SEK inkl mva. Ser ingen pakkekrav, men tar forbehold om feil.
Dvs. ca 5600,- NOK uten mva.
I Norge koster det enten 6300,- om man tar med vinterpakken eller 8300,- uten.
Ingen pakke-krav i Sverige så vidt jeg kan se, så da blir det vel 5600,- fra Sverige vs 8300,- fra Møller.
Jeg dro på litt på svensk konfig kontra min norske og ender 50.000 lavere for en vesentlig bedre utstyrt bil.
http://www.tradeselect.no/bygg-din-bil/audi
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Ettersom bilprodusentene ofte drar til Sverige for å kuldeteste bilene sine ville det vært merkelig om svenske biler ikke har varmepumpe. Men spennende om dette går i orden. Prisforskjellen mellom Norge og Sverige er enorm.
Høye volumer burde gitt lavere marginer, ikke omvendt.
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. februar 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
Tror du poenget var å diskutere hvor mye effekt varmesystemer faktisk leverer, eller hvorvidt dette er standard i Sverige?
Poenget er jo selvfølgelig om dette er standard eller ikke.. som sagt så er dette umulig å få i Tyskland bla.
Jeg prøvebygde en bil på de svenske sidene, og helt på slutten av konfiguratoren får en opp en komplett liste av utstyr under knappen "All standardutrustning", evt ved å eksportere PDF. Der er det bl.a. oppgitt "Med två högvolt-PTC" (7E4) selv på ribbet modell, så alt tyder på at Sverige har dobbeltvarmer som standard.
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. februar 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
Tror du poenget var å diskutere hvor mye effekt varmesystemer faktisk leverer, eller hvorvidt dette er standard i Sverige?
Poenget er jo selvfølgelig om dette er standard eller ikke.. som sagt så er dette umulig å få i Tyskland bla.
At det ikke er standard i Sverige er helt usannsynlig.
Vedlegger bilde fra den svenske Etron siden.
Vurderer for alvor import.
Selv med kun 3-4% så sparer jeg for 60k pluss service som er inkludert - så i praksis fort opp mot 70k.
Kan være en utfordring med eksport, men hvis man kjøper denne i sverige, toller den ut og registrerer den i norge.
Er det noe andre negative ting med dette ut over at man må legge ut for mva?
Utfordringen er å få forhandler med på å selge den for eksport slik at du får tilbake mva. Audi virker mest gira på at du skal betale Norges-påslaget.
Jeg er i dialog med Audi-forhandlere i Sverige selv. Kan dele informasjon om jeg finner noen som klarer bestille fra fabrikken uten å tvinge leveranse i Sverige.
Er ikke noe problem å få kjøpt svensk bil fra forhandler, men spørsmålet er om det er mulig å få refundert svensk mva i etterkant?
Er det en risiko for at man ikke får dette tilbake, og hva må gjøres av forhandler?
Det er vel ikke Audi, men importøren Møller som krever dette dere kaller "påslaget"?
De andre Audi-forhandlerne er jo livredde for å si høyt at de kan gi rabatter på bilen, og Møller er raske med å forhøre seg om hvem som tilbyr dette.
Bransjen tjener jo på slikt samarbeid så lenge det fungerer, og Møller mest, makten til kunden reduseres fra å forhandle til å ikke kjøpe eller til å importere bilen. Alternativt kan man i hvert fall velge å ikke kjøpe den av Møller.
Her står det en del informasjon:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljavarortilllanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd3723b.html
https://www.skatteverket.se/download/18.6eb1f7eb12c507b23b780005516/1359707373766/55903.pdf
Sitat
Besökare från Norge eller Åland
Är du bosatt i Norge eller på Åland gäller följande regler för att du ska få tillbaka momsen:
• att priset på varan är lägst 1 000 kr exkl. moms
• att varan förts till Norge eller Åland inom
14 dagar efter inköpet och moms betalats där.
Beloppsgränsen 1 000 kr exkl. moms får tillämpas också på en grupp av varor som normalt utgör en
enhet, t.ex. en servis.
Så betalas momsen tillbaka
Du kan få tillbaka momsen i efterhand av den affär där du köpt varan, om affären går med på det. Det finns inte någon skyldighet för svenska affärer att tillämpa systemet. Därför bör du i förväg komma överens med affären om du vill tillämpa detta system för återbetalning. I så fall betalar du momsen för varan i ditt hemland. En handling som visar att du betalat momsen i ditt hemland ska du sedan skicka till affären där du köpte varan.
Du kan också ge affären i uppdrag att skicka varan till en adress i Norge eller på Åland. Det blir då, oavsett varans pris, vanlig export och affären tar inte ut någon moms.
Må betale norsk mva for å få refundert svensk... slipper jo den norske
Man er vel avhengig av at forhandleren ordner med eksportdokumenter for å slippe svensk mva. Blir bilen registrert i Sverige på en privatperson tror jeg ikke du kan få svensk mva tilbake. En løsning kan være å opprette et firma i Sverige, men det blir mye styr for å få litt rabatt.
Har snakket med flere forhandlere nå, og det er tydelig at Audi har gitt klare føringer for at de ikke får eksportere bilen. så må kjøpes som svensk privatperson/bedrift.
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken med import fra Tyskland. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?
Sitat fra: ApeX på mandag 15. april 2019, klokken 21:08
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?
Dårligere varmer er vel største ulempen...
A.J.
Sitat fra: ApeX på mandag 15. april 2019, klokken 21:08
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?
Sverige er nærmest. Rabattene sitter løst og den er identisk med norsk versjon mtp varmepumpe og effekt. Men forhandlerne er motvillige.
Jeg har kjøpt A6 ny i Sverige tidligere. Skee, ved Strømstad. Bilen ble kjøpt eks mva, når forhandler leverte den på tollen ved Svinesund. Betalte mva på tollkontoret i Oslo.
Men merk at garanti/reklamasjon er dårligere i Sverige. Så litt om til bilprodusent hva de gir selv.
At Møller har høyere priser, skyldes mye at det er høyere lønnsnivå i Norge, samt kostnaden ved 5 års reklamasjonsrett.
Spec av bil kan du gjøre overalt, bestille nordisk vinterpakke. Ellers for de ta ut
7E4 som er doble varmere til batteri/kupe er mulig å bestille på E-Tron i Tyskland for 2020-modellane. Tillegget er på drøye €300 netto. Så spørs det om det blir mange som velger det :)
€380 for å være eksakt. Beskrivelsen viser at dette ikke bare er kraftigere kupévarme, men også kraftigere oppvarming av batteriet. Det er verd å ha dette i mente ved kjøp av importbiler, og at vinterlading kan gå mye langsommere uten 7E4-opsjonen. Ingen tyske 2019-modeller (hvor de fleste importbilene er hentet så langt) hadde mulighet for dette.
SitatEinsatz von zwei Hochvolt-Heizern für eine verbesserte Heizleistung. Schnellere Aufheizung des Innenraums bei sehr kalten Temperaturen. Zusätzliche Beheizung der Batterie, um Ladebereitschaft bei sehr kalten Temperaturen sicherzustellen
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:24
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.
Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
Sitat fra: ArTa på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:34
Har sjekket litt ut nøyere mot priser fra Sverige og Tyskland og det var faktisk ikke så mye å hente på nåværende tidspunkt. Da foutsetter jeg at jeg har fått 4 % I rabatt her. Så da blir det bestilling I Norge for min del.
Vær så snill, avbestill.
Sitat fra: TLarsen på torsdag 18. juli 2019, klokken 20:13
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:24
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.
Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
Sitat fra: ArTa på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:34
Har sjekket litt ut nøyere mot priser fra Sverige og Tyskland og det var faktisk ikke så mye å hente på nåværende tidspunkt. Da foutsetter jeg at jeg har fått 4 % I rabatt her. Så da blir det bestilling I Norge for min del.
Vær så snill, avbestill.
og hva prøver du å oppnå ved å kommentere et over halv år gammelt kommentar