Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: navyelsen på onsdag 14. november 2018, klokken 17:10
Da har Kia sluppet offisiell prisliste på sine nettsider:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/18.11.14/2019-Kia-Norge-e-Niro(DE)-kundeprisliste-oktober18-30.10.2018.pdf?_ga=2.221615960.1314329873.1542197225-956226673.1528117944&_gac=1.251768443.1541768026.CjwKCAiA_ZTfBRBjEiwAN6YG4SfjVi-50rmi74TQofAWrKbvfVg6M_d2UD1rtxFheAycvreX176qtxoCr-YQAvD_BwE (https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/no/nn/assets/prislister-brosjyrer/18.11.14/2019-Kia-Norge-e-Niro(DE)-kundeprisliste-oktober18-30.10.2018.pdf?_ga=2.221615960.1314329873.1542197225-956226673.1528117944&_gac=1.251768443.1541768026.CjwKCAiA_ZTfBRBjEiwAN6YG4SfjVi-50rmi74TQofAWrKbvfVg6M_d2UD1rtxFheAycvreX176qtxoCr-YQAvD_BwE)
Pris på vinterdekk står tydelig merket med INKL. MVA, samtidig som det er bemerket at tilbehøret er fritatt MVA.
Regner da med at man får vinterdekk til 14.000 kr. Eller har jeg misforstått?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Vinterdekk står merket med F, som henviser til betyr fritatt for mva.
Tviler på de slår av mva på den prisen.
Du har dessverre misforstått. Det må tolkes som kr 22.450 vi skal betale, siden det står F * Fritatt for mva unntatt elektrisk P-skive.
Men det kan de glemme 8)
Korrigert: Ser at det står vinterhjul separat også, merket F - fritatt for mva.
Nesten 18.000 eks mva !! Hvem tror de at de er....Mercedes pris for Kia hjul :o De skriver at det er «origianlfelger». De som lager prislisten kan altså hverken skrive eller regne 8)
Hmm....Står i "pris/utstyrslisten" at lakkgaranti er 5 år.
Vil da si lakk er en rimelig vesentlig del av en bil, og ikke bør regnes som alminnelig slitedel.
Da blir det feil av Kia å stadig vekk flagge 7 års garanti på bilen, og så gjelder ikke lakk-garantien så lenge.
Da kunne jo en konkurrent hatt 12 års garanti på solbrilleholderen, og reklamert stort med "inntil 12 års garanti".
Sitat fra: TM på onsdag 14. november 2018, klokken 17:51
Nesten 18.000 eks mva !! Hvem tror de at de er....
Som et eksempel.
Har kjøpt vinterdekk til Jaguar I-Pace nå.
8x19 Mak highlands som er ganske dyre felger med Nokian R2 245/55rr19 og TPMS. 18.500 INKL mva..
Sitat fra: TM på onsdag 14. november 2018, klokken 17:51
Du har dessverre misforstått. Det må tolkes som kr 22.450 vi skal betale, siden det står F * Fritatt for mva unntatt elektrisk P-skive.
Men det kan de glemme 8)
Korrigert: Ser at det står vinterhjul separat også, merket F - fritatt for mva.
Nesten 18.000 eks mva !! Hvem tror de at de er....Mercedes pris for Kia hjul :o De skriver at det er «origianlfelger». De som lager prislisten kan altså hverken skrive eller regne 8)
Det kan umulig stemme! Vinterdekk til Niro hybrid koster 16.300 inkl mva.
hvordan kan de da forsvare en pris på nesten 18.000 momsfritt?
Det er 16 toms vinterhjul til hybriden. Også de må regnes som overpriset.
...så hvis de hadde regnet inn moms, så hadde vinterdekk kostet 22.000?
Så stor er ikke forskjellen fra 16" til 17" !!!
Hmm!
Det var jo noen forbedringer å lese på den prislisten da!
Den vi fikk utdelt på visningen så kostet
Gummimatter 1440 (vesentlig dyrere enn for Hybrid, hvor de koster 1035) Disse er nå satt til 1121
Bagasjesromsmatte 1268 (litt dyrere enn for Hybrid, hvor de koster 1142) Disse er nå satt til 972
Fortsatt dyrere enn eks mva for Hybrid, men bedre... Og Hybrid (eller var det bare ladbar hybrid?) har jo batteriet bak, så bagasjeromsmattene til Hybriden passer ikke der. Hvordan det er med gummimattene vet jeg ikke, men bak er det vel forskjell på gulvet?
litt beskymret for at de mener man trenger defa 12V lader, med tanke på 12V problemet til Kia Soul.
18" sommerhjul, og vinterhjul på orginalfelger, er visst ikke fritatt for mva?
De har også byttet til 32A ladekabel, i den jeg fikk på visning sto det 16A.
Grunnpakka er ned nesten en 1000 lapp..
Men, selv om det er forbedringer, så er det fortsatt for dyrt...
Sitat fra: TM på onsdag 14. november 2018, klokken 17:51
Nesten 18.000 eks mva !! Hvem tror de at de er....Mercedes pris for Kia hjul :o De skriver at det er «origianlfelger». De som lager prislisten kan altså hverken skrive eller regne 8)
Blåruss som har hatt operasjons dagsverk hos Kia?
Sitat fra: Cral på onsdag 14. november 2018, klokken 21:44
Hmm!
Det var jo noen forbedringer å lese på den prislisten da!
Den vi fikk utdelt på visningen så kostet
Gummimatter 1440 (vesentlig dyrere enn for Hybrid, hvor de koster 1035) Disse er nå satt til 1121
Bagasjesromsmatte 1268 (litt dyrere enn for Hybrid, hvor de koster 1142) Disse er nå satt til 972
Hvis du regner litt på det så er prisforskjellen mellom "gammel" og ny prisliste ca 25% på en del utstyr som f.eks. gulvmatter og bagasjeromsmatte.
Altså har de nå endelig fått til å oppgi riktig pris uten mva. Men stusser derfor over at vinterhjul fortsatt er like dyrt...
Tesla tar 25.200,- eks mva.for 19" med 245 Nokian Hakka R3 (leveres R2 fortsatt?), og 22.000,- for Pirelli Sottozero 3. Bare dekkene i 19" koster ca 30-40% mer enn 17" på prisjakt.
Hvordan kan de prise to identiske varer forskjellig ut i fra hvilke modell man kjøper? Snakk om å være med på det grønne skiftet...
Hvis noen har ork til å lage et excel-skjema med oversikt over de forskjellige prisene så er det genialt. Hvis ikke så kanskje jeg rekker noe selv neste uke.
Er verken økonom eller advokat, men det er vel ikke direkte feil å oppgi inkl.mva., utstyret og elbiler er ikke fritatt for mva, de har nullmoms såvidt jeg har fått med meg. Altså i praksis det samme for forbruker, men det er neppe feil å oppgi inkl mva, den er bare på 0%...
De skriver det selv i utstyrlista at det er fritatt, men Elden hadde sikkert klart å frikjenne dem i retten :)
Da har jeg fått svar fra Kia Norge:
der det står fritatt er summen oppgitt uten mva.
Altså koster momsfrie vinterdekk 17.500 til e-Niro.
Tilsvarende dekk i 16'' koster 16.300 til hybrid Niro inkl mva.
Samtidig koster "styling" oppgradering til 18'' felger 2621 kr. Det tilsier totalsum 18.921 kr for 18'' inkl mva.
Hvordan kan 17'' vinterdekk til e-Niro koste nesten 18.000 når det er momsfritt???
Er det fortsatt noen BOS fanboys som påstår at Kia ikke tar mva-fritaket i egen lomme? Her er beviset!
Dette prisopplegget på dekk og felger er vel jamt over hele elbil-fjøla.
Kan noen bekrefte at e-Niro og vanlig Niro kan bruke samme felger? Innpress, senterdia, boltsirkel?
Har noen fått bekreftet om e-Niro kan bruke 16" eller må det være 17"?
Sitat fra: gr på torsdag 15. november 2018, klokken 09:05
Kan noen bekrefte at e-Niro og vanlig Niro kan bruke samme felger? Innpress, senterdia, boltsirkel?
Har noen fått bekreftet om e-Niro kan bruke 16" eller må det være 17"?
Vinterdekkene som selges til hybrid har etter mine beregninger en diameter på 652mm, mens de på elektrisk har en diameter på 668 mm. En forskjell på nesten 16mm. Forskjellen vil da utgjøre 8 mm bakkeklaring.
En årsak kan jo være batteripakken under bilen som krever en større bakkeklaring?
Ok. I så fall er det vel bare et hakk høyere profil på dekket, så det betyr at ikke komplette hjul fra vanlig Niro er aktuelt, men hva med felgene fra vanlig Niro? 16" er også interessant uansett, både for komfort, pris og støy på vinteren.
Mener selger hos BOS sa det måtte være 17" (for en stund siden), men det kan kanskje bare være synsing og ønske om å selge 17". Større bremseskiver på e-Niro?
Litt mer konkret sammenligning.
Forskjellen på e-Niro og hybrid vinterdekk utgjør 2,36%
Lovlig avvik er inntil 5%, så det skal ikke være noe i veien for å montere hybrid-dekkene på en elektrisk bil?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Originale 17" med Nokian Hakkapeliitta R3 (inkl. TPMS) til Hyundai KONA electric (215/55R17) fikk jeg pris på kr. 14.900,- (fritatt mva.)
Det er helt uaktuelt å betale mer enn det!
Hos en dekkforhandler:
17" PH Edition Turbin II med Nokian R3 (215/55R17) inkl. TPMS, kr. 12.900,- inkl. mva.
16" PH Edition Turbin II med Nokian R3 (205/60R16) inkl. TPMS, kr. 10.500,- inkl. mva.
Kona-hjulene går vel rett på, men de originale Kona-felgene er grisestygge.. :o
Fikk priser til Niro hybrid:
"Vi har en vinterhjul pakke til Kia niro med 16toms som inkl dekk,felger og dekktrykksensorer som koster 13908,-" (uoriginale fondmetall)
"Jeg har lagt et tilbud til deg på 17» også men dette blir alltid noe dyrere da man må bestille løse felger, dekk og sensorer og må montere dette i sammen så vi pleie å få noe bedre rabatt på komplette hjul pakker. 27935,-" (originale KIA)
Hadde vært interessant å se om 16" passer. Det hjulsettet må de selge for 11k uten moms...
Sitat fra: zbk på torsdag 15. november 2018, klokken 09:55
Mener selger hos BOS sa det måtte være 17" (for en stund siden), men det kan kanskje bare være synsing og ønske om å selge 17". Større bremseskiver på e-Niro?
Det samme sa Hyundai om Kona electric. Bilen skulle kun være typegodkjent med 17 " felger, dette utsagnet er i seg selv sludder og vås da alle biler er godkjent med avvik innenfor bestemte grenser på rulleomkrets, innpress, hjulene skal ikke stikke utenfor karosseriet og ikke ta borti noen komponenter ved sving eller lignende.
Kona electric kan ifølge brukere på forumet som kjører med det benytte 16" felger uten problemer.
Passer Kona ev og E Niro sine felger om hverandre?
Sitat fra: setlerd på torsdag 15. november 2018, klokken 13:58
Passer Kona ev og E Niro sine felger om hverandre?
Kona-felgen har innpress ET50, mens e-Niro har ET45. Ellers helt likt.
Sitat fra: setlerd på torsdag 15. november 2018, klokken 13:58
Passer Kona ev og E Niro sine felger om hverandre?
Hva med Niro Hybrid 16 tom felgene ? Passer de ?
Jeg lurer på om det er mulig å makse ut en e-Niro til å koste mer enn 500 000 ved å kjøpe de dyreste dekkene, alle matter, (gullbelagt?) ipadholder osv...
Nærmer seg i så fall hva jeg ga for en Model S85 i 2015
Da er min reservasjon nr 2 kansellert.
Tror jeg sitter stille i båten en stund enda.
Priser på mindre utstyrte versjoner kommer vel utover våren, så får man se an leveringstid og slikt opp mot andre merker. Kanskje kommer HF og App også.
Var oppe i Audiseksjonen og kikka. De har fått prisene på hva Audi definerer som ekstrautstyr :'(.
Nå vet jeg at det sikkert kommer milliarder på milliarder av forummedlemmer og forteller meg hva de mener om sammenligningen mellom KIA/Hyundai og Audi, men 3200,- i påslag for TMPS på en bil som ligger over 650 000 i renska utgave..... Før du har satt et eneste kryss...på f.eks varmeseter... :o Premium der jeg er høyest i bærsesongen. Møller sikter på et feitere julebord enn KIA gjengen hos BOS. Det er ihvertfall sikkert.
Men det er en fin bil!
Sitat fra: Joggamann på torsdag 15. november 2018, klokken 20:37
Da er min reservasjon nr 2 kansellert.
Javel ::)
Sitat fra: tuono på fredag 16. november 2018, klokken 18:32
Var oppe i Audiseksjonen og kikka. De har fått prisene på hva Audi definerer som ekstrautstyr :'(.
Nå vet jeg at det sikkert kommer milliarder på milliarder av forummedlemmer og forteller meg hva de mener om sammenligningen mellom KIA/Hyundai og Audi, men 3200,- i påslag for TMPS på en bil som ligger over 650 000 i renska utgave.....
Jeg kan godt begynne. Jeg er ikke av dem som har hatt svært mange biler, men noen har det blitt gjennom drøyt 50 år. De to som har gitt meg flest og dyrest problemer, er begge levert av VW-konsernet. At en Audi er så mye bedre enn en e-Niro at prisdifferansen er rimelig, er for meg fjernt. Når de dessuten sliter med dieselgate, så fremstår ikke merket attraktivt lenger.
For artighets skyld. Hva ville en startpakke ligge på i Sverige? For oss som bor rett ved grensen.
Det som er enda mer uforståelig er at Audi skal ha 4000 eks mva ekstra for varme i forsetene !.
At de har TPMS som tilleggsutstyr er greit nok. Det betyr jo at de har dekktrykkvarsel ved ABS som standard, og derfor slipper man utgift til sensorer i vinterhjulene. Dessuten må jo sensorene kastes etter 4-5 år, og det er både dyrt og lite mljøvennlig.