Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: zbk på mandag 12. november 2018, klokken 07:41
La merke til denne fra TeslaBjørn. Klarer ikke å finne noe som helst om AC-lading på Tesla-sidene, så klarer ikke å få bekreftet/avkreftet dette. Tragisk valg i så fall.
https://www.youtube.com/watch?v=qZZaoRYBFYE
Står ingenting her: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation
Vil anta at de fortsatt har 16,5 kW standard.
https://electrek.co/2018/11/10/tesla-model-s-model-x-option-price-changes/
72 amp on-board charger: now only available in single phase markets. Other markets will only have the 48 amp charger.
Fortsatt over 100 biler med takluke og utvidet lader i inventory, så de som sitter på gjerdet bør handle nå ;)
Er også fortsatt rentekampanje på bilene i inventory.
Rart de fjerner 16kW lademuligheten nå som E-Tron kommer med 22kW.
Sitat fra: Tellus på mandag 12. november 2018, klokken 09:09
Rart de fjerner 16kW lademuligheten nå som E-Tron kommer med 22kW.
Takstativ har den også.. det er jo bare for konkurrentene og takke og bukke Tesla for hjelpen..
11 vs 22kW har nok helt marginal effekt på salg.
Mye bedre å bruke CHAdeMO om man først trenger rask treglading.
Takstativ derimot...
Er forsåvidt litt enig. I utgangspunktet tenkte jeg at 16,5kW AC kunne være backup/nødlading, men kjøpte chademo-adapter før jeg rakk å bruke AC på tur, og kjører faktisk heller rundt med chademo-adapter i bilen enn den svære type 2-kabelen.
11kW AC til hjemmelading holder i lange baner for de aller fleste, fullladet over natta. Og når man først har 3-fas så har vel de fleste minimum 16A.
"72 amp on-board charger: now only available in single phase markets. Other markets will only have the 48 amp charger."
Så dette betyr - ikke 16kW? kun 11? for de som ikke snakker amps, og vi er et 3-fase marked?
Er ikke det mest sannsynlige at det kommer endringer og de skal nå selge ut det de har........ ?
Det håper jeg virkelig; bil med såpass stort batteri uten 22 kW lading er kjedelig.
Selv om det sjelden er nødvendig med 22 kW, så er det utrolig praktisk at bilen er fulladet før lunsj når man f.eks. må reise et stykke til et møte. Jeg har i alle fall spart en hel del hurtigladestopp.
Det er vel over et år siden Tesla avsluttet salget av 48A utgaven av laderen. Jeg kan ikke helt skjønne at de skal forenkle ting ved å reintrodusere en ekstra utgave av laderen.
Jeg tror ikke vi har hørt det siste på dette punktet.
Fjerning av soltak og ingen mulighet for hengerfeste, samtidig som grunnpris går opp er ikke noe bra for framtiden til model S i europeiske markeder. Men hallo, 22 kWt lader? Det er en anakronisme vel?
Det kommer helt sikkert nye biler fra nå av med innebygget konverter til den tyske ladestandarden. Vi gamlingene får fly rundt med chademo og glemme dobbeltladeren vår. Eneste gangen jeg har vært glad for 22kwt er i Alicante hvor tilbudet på lading generelt var dårlig og hvor en enslig type2 med 22kWt gjorde atjeg tilbrakte perverst med tid på carrefour utenfor benidorm. Der nede funka jo chademo bare sånn av og til.
Min nye X har 16,5 og jeg tør banne på at den aldri kommer til å lade på mer enn 11, for det har jeg hjemme. Ute blir det bare SC eller chademo. Og tipper det vil være en situasjon de fleste vil kjenne seg igjen i. Har du chademo bruker du jo det og ikke type 2 om det ikke er superladiding å oppdrive.
Merkelig dette. Før var det jo 11kw lader på S, og hvis de monterte to så fikk man 22. Ifm. utviklingen av X så kom 16,5kw laderen, denne ble softwarebegrenset til 11kw en stund før de sluttet med det sommerstid i fjor. Skjønner ikke poenget med å gå tilbake til softwarebegrenset 11kw, spesielt når de ikke virker interessert i å selge det som et tilvalg. Eller har de introdusert en enklere lader igjen, som ikke støtter mer enn 11?
Brukte min 16,5 lader flere ganger på ferieturer i år. Blant annet på destinasjonsladere og fortum ladepunkter i Finland. Ingen krise uten, men kjekt å ha.
Fikk drøye 80 km/t i lading.
Sitat fra: mthoring på mandag 12. november 2018, klokken 17:59
Merkelig dette. Før var det jo 11kw lader på S, og hvis de monterte to så fikk man 22. Ifm. utviklingen av X så kom 16,5kw laderen, denne ble softwarebegrenset til 11kw en stund før de sluttet med det sommerstid i fjor. Skjønner ikke poenget med å gå tilbake til softwarebegrenset 11kw, spesielt når de ikke virker interessert i å selge det som et tilvalg. Eller har de introdusert en enklere lader igjen, som ikke støtter mer enn 11?
Det er nok samme lader som kommer på Model 3, altså en enklere utgave. Ved å bruke denne på X og S går volumene opp og prisene ned, noe som hjelper på Model 3 fortjenesten.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 20:52
Det er nok samme lader som kommer på Model 3, altså en enklere utgave. Ved å bruke denne på X og S går volumene opp og prisene ned, noe som hjelper på Model 3 fortjenesten.
Dette er første plausible forklaring på laderbytte jeg har har hørt!
Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. november 2018, klokken 21:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 20:52
Det er nok samme lader som kommer på Model 3, altså en enklere utgave. Ved å bruke denne på X og S går volumene opp og prisene ned, noe som hjelper på Model 3 fortjenesten.
Dette er første plausible forklaring på laderbytte jeg har har hørt!
Det virker lite sannsynlig for meg, da Model 3 sin lader sitter integrert i batteripakken og har en helt annen formfaktor enn den i S og X.
Sitat fra: sjokomelk på mandag 12. november 2018, klokken 23:28
Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. november 2018, klokken 21:19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. november 2018, klokken 20:52
Det er nok samme lader som kommer på Model 3, altså en enklere utgave. Ved å bruke denne på X og S går volumene opp og prisene ned, noe som hjelper på Model 3 fortjenesten.
Dette er første plausible forklaring på laderbytte jeg har har hørt!
Det virker lite sannsynlig for meg, da Model 3 sin lader sitter integrert i batteripakken og har en helt annen formfaktor enn den i S og X.
Mye av innmaten kan være lik selv om ytre onnpakning er forskjelig. Ellers tror jeg også S og X får lader og DC-DC i batteripakken når man etterhvert legger om til 21700 celler også der.
Er det utenkelig at det er akkurat det som er på gang nå?
Hvordan kan jeg vite om jeg har 11kw eller 16kw lader på min Model S levert Sept 18? Annet enn å lade da :D
Sitat fra: Phantom3D på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:17
Hvordan kan jeg vite om jeg har 11kw eller 16kw lader på min Model S levert Sept 18? Annet enn å lade da :D
Se hva som står på skjermen i bilen hvis du trykker på batteriikonet uten ladekabel koblet til. Står det 24A har du full pupp. Står det 16A har du bare 11kW.
Men siden bilen din er fra september i år har du 16,5kW full pupp lader. :+1: