Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => USAleaf => Emne startet av: ograv på onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25

Tittel: Import av Leaf
Skrevet av: ogravonsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Hei,

Er litt overrasket over at muligheten for import av Leaf ikke diskuteres mer her på Leaf forumet. Spesielt i USA ser det jo ut til at prisen er betydelig lavere. Ny Leaf 2012 modell ser ut til å ligge på 200 000 før insentivene over there. Om det er muligheter for å trekke noe mva ut av beløpet også vites ikke. Men en pris på ca 70 000 under den norske burde vel tale for at flere overveide dette. Det positive med 2012 modellen ser ut til å være at den nordiske pakken (sete, ratt og batterivarme) er standard på alle nivåer.

Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?

Håper på mange relevante innspill.... (kan det også være relevant med andre land?)
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: jkirkeboonsdag 19. oktober 2011, klokken 22:41
Sitat fra: ograv på onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Er litt overrasket over at muligheten for import av Leaf ikke diskuteres mer her på Leaf forumet. Spesielt i USA ser det jo ut til at prisen er betydelig lavere. Ny Leaf 2012 modell ser ut til å ligge på 200 000 før insentivene over there. Om det er muligheter for å trekke noe mva ut av beløpet også vites ikke. Men en pris på ca 70 000 under den norske burde vel tale for at flere overveide dette. Det positive med 2012 modellen ser ut til å være at den nordiske pakken (sete, ratt og batterivarme) er standard på alle nivåer.

Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?

Håper på mange relevante innspill.... (kan det også være relevant med andre land?)

SIM-kortet vil vel neppe virke med norske leverandører. Her er jo kommunikasjonskostnaden inkludert i 5 år. Om det går å bytte SIM-kortet vet jeg ikke, men det er nok mer som må settes opp da kommunikasjonen går over et VPN-nett som Telenor har satt opp.

Uten kommunikasjon, ingen navigasjon, statistikk eller mulighet til å fjernstyre lading/oppvarming/nedkjøling samt meldinger om at lading har startet eller stoppet.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: hansfjtorsdag 20. oktober 2011, klokken 00:07
Så vidt jeg forstår faller all garanti bort. I de fleste stater i USA må man også betale Sales Tax på rundt 5-6%. Mulig denne kan refunderes dersom man eksporterer bilen direkte, men ble ikke helt klok på det der.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: akselntorsdag 20. oktober 2011, klokken 08:14
Jeg vil også tro at 2. håndsverdien blir noe lavere pga. import. Jeg synes uansett risikoen og ulempene ved å importere fra USA er alt for høy.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Radiobil1torsdag 20. oktober 2011, klokken 09:49
Allerede en tråd på det her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3137.0.html
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Elmotorsdag 20. oktober 2011, klokken 16:30
Sitat fra: ograv på onsdag 19. oktober 2011, klokken 22:25
Det kan godt hende det er noen andre større ulemper med dette som jeg ikke kjenner til, men det hadde i såfall vært svært interessant å få dette belyst. Forskjell i garanti er en ting, men er det også forskjell på bilene eller ladesystem?
Disse to på finn.no er USA-import
    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30915281
    http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30454982
Du kan jo kanskje melde interesse og stille relevante spørsmål til selgerne.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: ogravtorsdag 20. oktober 2011, klokken 20:29
Har sett disse to. Men det er to ting ved de som gjør de uinteressante. Det ene er at det er 2011 modeller uten vinterpakke og det andre er at prisen ligger alt for nær kjøpspris i Norge. Om det skulle være mulig å få en bil ferdig fraktet hit til 220 000 med vinterpakke hadde dette straks vært mye mer interessant.

Til en salgspris rett under 200 000 kr i USA før deres spesialtabatt på 40 000 bør det kunne være mulig. Personlig skulle jeg tro at fabrikkgarantien fulgte bilen selv om den kom fra USA. Men mulig jeg tar feil av noe her.

Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Elmotorsdag 20. oktober 2011, klokken 22:52
Sitat fra: ograv på torsdag 20. oktober 2011, klokken 20:29
Har sett disse to. Men det er to ting ved de som gjør de uinteressante.

Jeg er klar over det, men jeg foreslo heller ikke du skulle vurdere å kjøpe dem.

Jeg forsøkte å si at du kanskje kunne få svar på en del av spørsmålene dine ved å melde interesse (=late som du er interessert) ;)
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: ogravfredag 21. oktober 2011, klokken 08:49
Lurt  ;D
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Olliefredag 21. oktober 2011, klokken 15:43
Sitat fra: ograv på torsdag 20. oktober 2011, klokken 20:29

Til en salgspris rett under 200 000 kr i USA før deres spesialtabatt på 40 000 bør det kunne være mulig. Personlig skulle jeg tro at fabrikkgarantien fulgte bilen selv om den kom fra USA. Men mulig jeg tar feil av noe her.


Dessverre gjelder ikke den Amerikanske garantien i Norge. Den er dog bedre med 160 000 km og 8 år på batteriet. Jeg tok fortsatt sjansen da jeg kan koste på å sende bilen to ganger til USA for det jeg sparer på å handle direkte fra USA. Håper og tror at dette ikke blir aktuellt.

Har ikke funnet ut om SIM kortet virker i Norge enda, men oppdaterer gjerne på forumet når bilen kommer. GPS kartet er lagret på et SD kort og kommer med USA kart. Håper det er mulig å få tak i en kopi av Norgeskartet når bilen kommer til Norge.

Har også oppdatert EVSE-en til 240 volt hos EVSE upgrade.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: RogerBfredag 21. oktober 2011, klokken 17:47
Vi kan snakkes etter en uke eller to med 20 - 30 minusgrader Ollie.
Hvis du ikke får 2012 modellen med dette på da.

Ren gjettning sier meg ca 240k - 250k NOK på veien uten garantier eller noen av de norske fordelene.

Det er rett og slett for lite å tjene på det når det er en momsfri bil vi snakker om her i Norge også.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Elmofredag 21. oktober 2011, klokken 19:01
Sitat fra: Ollie på fredag 21. oktober 2011, klokken 15:43
Har ikke funnet ut om SIM kortet virker i Norge enda, men oppdaterer gjerne på forumet når bilen kommer. GPS kartet er lagret på et SD kort og kommer med USA kart. Håper det er mulig å få tak i en kopi av Norgeskartet når bilen kommer til Norge.
Jeg er ganske sikker på at Telenor Connexion gjelder alle bilene, og er den samme over hele verden (dvs. ikke bare Norge - selvom det er Telenor)
http://www.telenor.com/no/nyheter-og-media/artikler/2010/nissans-e-bil-paa-nett (http://www.telenor.com/no/nyheter-og-media/artikler/2010/nissans-e-bil-paa-nett)
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Olliemandag 24. oktober 2011, klokken 21:06
Sitat fra: RogerB på fredag 21. oktober 2011, klokken 17:47
Vi kan snakkes etter en uke eller to med 20 - 30 minusgrader Ollie.
Hvis du ikke får 2012 modellen med dette på da.


Er heldig og bor på en plass der det aldri blir kaldere en 15 minus. Så vidt som jeg forstår må det være kaldere enn dette før varmeteppet på batteriene slår seg på. Varme i rattet skal jeg nok klare meg uten fortsatt!! Garantien gjelder ikke i Norge men i USA. Skulle batteriet klikke er det vel bare å sende den over dammen igjen...om en 7 års tid... ;)
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: daggadmandag 24. oktober 2011, klokken 21:23
Hva med Danmark ?
Der koster den ca 290 000,- danske kroner inkl moms. Og der er det vel også avgifter på den så om en trekker fra dette kan prisen bli ok vel ?

Ser også at det selges amerikanske biler med CW (cold weather) pakke. Men prisen er rundt 230 lapper og da er ikke import så spennende. Hvor finner du de for under 200k ?
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: RogerBmandag 24. oktober 2011, klokken 21:25
Ja det blir spennende å se forskjellene, jeg har ingen ting i mot import, syntes bare det var for lite å hente på det i forhold til Leifen.  ;D
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Rilummandag 24. oktober 2011, klokken 21:44
jeg tittet litt på de danske, engelske, nederlaske og spanske websidene for en stund siden, virket som bilen hadde en utgangspris på 230k (uten mva/avgifter), på det tidspunktet var prisen i Norge 255k

Ulemper ved import:
- Spec på bilen kan være annerledes (dårligere, ikke varmepakke? rustbehandling?)
- Utgifter med å få bilen til norge
- Servis & garanti, det er nok ikke nødvendigvis noe problem, men man må regne med å komme bakerst i køen og å kunne få litt "tryne tillegg"
- Mulig lavere salgsverdi ved salg
- Norske GPS kart, menyer, carwing ++
- tid, men mindre man er i brasjen må man nok bruke endel tid på å sette seg inn i skjema`er og ting før man har norske skilt på bilen.
- Leveringstid?  (den er jo lang her også)

Veldig vansklig å sette noe pris på dette, men for meg personlig så blei det ikke noe alternativ.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 24. oktober 2011, klokken 23:11
Jeg fikk mail fra Økern i dag etter at jeg purra om leveringsdato.
De kunne fortelle meg at de jobber med saken og at jeg kommer til å få et svar meget snart.
Han sier at de har nesten 50% av Leaf salget i Norge og har et stort logistikkmessig utfordring med listene.

Det burde de tenkt på litt før, hvorfor ikke bruke de listene som man registrerte seg på nettsiden.
Da hadde det ikke vært noe problem. Synes hele salget er amatørmesig >:(
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: StaleHansentorsdag 09. februar 2012, klokken 21:41
Hei Ollie. Hvordan gikk det med USA import Leafen din?

Fikk du tak i kart og fikk du SIM til å fungere?
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: OneMoretorsdag 09. februar 2012, klokken 22:26
Henter inn en selv nå  ;D 2011- For vestlandet. Selger nok den, for å ta inn en til.

Men en ny 2012 med varme i fingre osv. koster ca. US$37K (212-213K NOK).

-OneMore-
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Ollielørdag 11. februar 2012, klokken 15:48
Sitat fra: StaleHansen på torsdag 09. februar 2012, klokken 21:41
Hei Ollie. Hvordan gikk det med USA import Leafen din?

Fikk du tak i kart og fikk du SIM til å fungere?

Ikke enda!!! På GPS kartet kjører bilen fortsatt rundt i Los Angeles, litt kult men lite nyttig. GPS koordinatene i menyen kommer fram riktig. Snakket med en selger på WITRO  som hadde prøvd å sette inn Norsk kart på tilsvarende bil, men ha sa at det ikke gikk. Han mener det et forskjell på selve hardwaren. Jeg tror fortsatt at det skal være mulig å endre til Norsk kart ved å legge inn Norsk software på AV/GPS enheten. Må da laste dette inn på forhandler med CONSULT software (skal også være mulig med et SD kort men har ikke fått det bekreftet med noen). MEN et SD kort med Norsk kart koster mellom 5 og 10 tusen og nærmeste forhandler er 250 km unna (12 timer med Leafen !!!!) SD kortene er også godt kopisikret så det er kun orginal som teller.

Carwings er litt mer interessant. Har fått tak i M2M SIMkort og satt det inn i enheten. Har signal men oppnår ikke kontakt med Nissan server. Her er det også amerikansk software så enheten ringer antakeligvis et amerikansk nummer. Håper å få oppdatert softwaren på TCU enheten til Norsk versjon engang og så registere VIN nummeret i den Europeiske carwings databasen. Pr i dag blir ikke VIN nummeret gjenkjent på Europeisk Carwings.

Så for meg ligger løsningen i at det blir en lokal forhandler og at det bør være mulig å få oppdatert noe av softwaren.

Ellers fungerer bilen som en drøm.. liker at instrumentbordet viser energiforbruk i km pr kWh og ikke kWh pr km som i den norske versjonen........

4,7 km/kWh i snitt nå på vinteren
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: bnolørdag 11. februar 2012, klokken 16:00
Tror han selgeren på Witro prøver å være smart. Har importert i 15 år men aldri fra US. Kjøpte Leafen min lokalt da jeg ikke gadd stelle med dette med ny teknologi samt fikk ikke tak i CWP versjon til akseptabel pris (for liten forskjell Norge US pris med cwp ) samt tatt i betraktning garantier mv samt for mye tidsødsle uten god nok margin, men til saken. Det kortet du har fått er låst til denne hardwaren altså navi i bilen din. Det er det samme som i navi type 310 i Volkswagen eksempelvis. Du trenger enten en cd som legges i driven i bilen dernest overfører du data fra cd til et sd kort (i høyre innstikk) når man laster fra cd vil data på sd kortet bli dedikert til kun aktuell bil. Eller alternativt fra venstre sd innstikk med data som overføres til høyre sd innstikk. Du må få kjøpt kartdata enten på cd eller sd kort. Eventuelt at du kjøper og  laster ned fra nettet og overfører til sd kort og dernest i bil for å aktivisere. Henger du med  ;D. Man kan ikke anvende et SD kort som er låst til en annen NAVI (i en annen bil) thats the point. Altså; Det du kun trenger å få tak i, er dedikerte kart data forberedt for denne prosessen. Å si noe annet som å bygge om eller noe i den stilen er ikke annet tullete. Les. dårlig kundehåndtering.
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Riolørdag 11. februar 2012, klokken 16:15
Ollie:

SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge), og jeg er meget sikker på at de bruker et eget privat APN, som er routet direkte til Nissans server,  og med en privat IP-adresse for bilen. Det betyr formodentlig også at man ikke kan nå M2M-siden av serverne fra et offentlig APN (eller vanlig internett).
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Elmolørdag 11. februar 2012, klokken 17:22
Sitat fra: Rio på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:15
SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge)

SIM-kortene i alle Leaf i hele verden er levert av Telenor Connexion. De benytter 3-4 operatører (i praksis én pr continent) og "roamer" utenfor disse. I utgangspunktet skal alle biler fungere i hele verden. Grunnen til de "utvalgte" operatørene er for å holde roamingkostnadene nede.
Så hvis USA bruker en annen opperatør annen Europa (som sansynlig er) så burde der være i Nissans/TelenorC's interesse å bytte SIM i en bil som er "konstant" flyttet fra USA til Norge.

Og JA, selvfølgelig bruker de et eget APN som ingen andre enn Nissans SIMer får tilgang til. APNet ligger uansett i hjemmenettet. Når man roamer på GPRS (mobildata) kobles man alltid opp mot hjemmeoperatørens utstyr før man går videre (feks på Internett).
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: Riolørdag 11. februar 2012, klokken 19:33
Sitat fra: Elmo på lørdag 11. februar 2012, klokken 17:22
Sitat fra: Rio på lørdag 11. februar 2012, klokken 16:15
SIM-kortene i europeiske Leaf er levert av Telenor Connexion (ikke Telenor Norge)

SIM-kortene i alle Leaf i hele verden er levert av Telenor Connexion. De benytter 3-4 operatører (i praksis én pr continent) og "roamer" utenfor disse. I utgangspunktet skal alle biler fungere i hele verden. Grunnen til de "utvalgte" operatørene er for å holde roamingkostnadene nede.
Så hvis USA bruker en annen opperatør annen Europa (som sansynlig er) så burde der være i Nissans/TelenorC's interesse å bytte SIM i en bil som er "konstant" flyttet fra USA til Norge.

Og JA, selvfølgelig bruker de et eget APN som ingen andre enn Nissans SIMer får tilgang til. APNet ligger uansett i hjemmenettet. Når man roamer på GPRS (mobildata) kobles man alltid opp mot hjemmeoperatørens utstyr før man går videre (feks på Internett).


Hei,

Jeg antok at også de i USA var levert av Cnx, men sjekket ikke.

Etter det jeg husker brukes VQFN8 SIM (altså, loddet), med en ekstra "vanlig" SIM-kortholder i tillegg (er ikke sikker på det siste).

Som sagt, jeg antar de er på eget APN, men jeg har sett mye rart, så intet overrasker meg lengre! :D
Tittel: Sv: Import av Leaf
Skrevet av: bnosøndag 12. februar 2012, klokken 08:49
Her er en tråd som går på dette som følger: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=6708&p=148247&hilit=sim+card#p148247 og her http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=31&t=7768&p=171100&hilit=sim+card#p171100 og her http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=8&t=3316