Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Elmo på mandag 17. oktober 2011, klokken 10:01

Tittel: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: Elmomandag 17. oktober 2011, klokken 10:01
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7831308 (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7831308)
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: daggadmandag 17. oktober 2011, klokken 10:35
Morsom reportasje !

Artig at Stavanger som er norges oljehovedstad også er en av de stedene i landet som er lengst fremme på bruk av alternativ energi på bilsiden.
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: elektroluxmandag 17. oktober 2011, klokken 11:13
Drosjesjåførene er skeptiske, men om de fikk lov å fortsette å kjøre i miljøfilen, mens rene Diesel og bensinversjoner ble faset ut av dette feltet tipper jeg byen raskt ville blitt myyyyye renere.
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: Aspirantenmandag 17. oktober 2011, klokken 11:40
Kult :D
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: antwerpentorsdag 27. oktober 2011, klokken 16:08
Var i kontakt med Norgestaxi Stavanger. De har fått leveringstid 15.desember.
Så da kan vi glede oss til å kjøre (sitte på i) ånkli Elbil og ikke bare Prius i oljehovedstaden  :)
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: CarlosJardinerotorsdag 27. oktober 2011, klokken 16:20
Men kjører ikke en taxi godt over 300 km på en dag?
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: Rossifan46torsdag 27. oktober 2011, klokken 17:35
Behov for en til to hurtigladinger á 30-60 min pr dag da hvis du sier ca 100 km pr fullading. Det er vel et realistisk snitt på rekkevidden med passasjerer og bagasje i bilen, pluss oppvarming. Nå som debatten går for fullt ang garantier og forventet holdbarhet på batteriene vil jo erfaringen fra disse bilene garantert være nyttig for hvermansen  :)
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: CarlosJardinerotorsdag 27. oktober 2011, klokken 18:07
Men, sier ikke Nissan at man ikke bør bruke hurtiglading mer enn en gang om dagen? Det sa portugisiske(?) mennene da jeg prøvekjørte på Aker Brygge.
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: Rossifan46torsdag 27. oktober 2011, klokken 18:22
Jo det er vel de som sies. Alt i alt er vel null hurtiglading det beste for batteriet, og all hurtiglading slik jeg har forstått det sliter mer enn normallading (10-16A) vil gjøre. Men det kan nok ikke taxi-næringen ta hensyn til, bilen må jo gå de milene som de daglig turene tilsier, selv om det vil tilsi flere hurtigladinger iløpet av dagen.

Så noen kalkulasjoner på dette for litt siden, sammenligning Leaf mot en konvensjonell taxi, og her var vel elbilen nedskrevet til null i verdi etter 5 år? Korriger meg hvis jeg er helt ute av det her!
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: antwerpentorsdag 27. oktober 2011, klokken 18:36
Glemte å skrive at man visstnok kan spesifisere at man vil ha elbil ved bestilling av taxi :)
Tittel: Sv: To Leaf taxi'er i Stavanger
Skrevet av: fluxtorsdag 27. oktober 2011, klokken 18:45
50 BYD E6 Taxier har vært brukt i Kina i over ett år nå.

BYD said that the most important finding in the e6 fleet testing was that there has been no noticeable energy drop—both driving range and battery performance has been stable in rapid-charging conditions over the 1.73M miles tested.

Since May, 2010, BYD's e6 have been in operation as taxis successfully in Shenzhen for 17 months. The  a cumulative driving distance of the e6 taxies has surpassed 6 million kilometers(3.73 million miles) by mid-October, while the longest one  has reached 150, 000 kilometers(93,205 miles), equivalent to the distance that one private car might run in 6 years.

http://www.greencarcongress.com/2011/04/byd-20110429.html#tp (http://www.greencarcongress.com/2011/04/byd-20110429.html#tp)

http://bydelectriccar.com/videos/from-media-press/54-byd-e6-with-ac-turned-on-runs-for-305-km-with-single-charge (http://bydelectriccar.com/videos/from-media-press/54-byd-e6-with-ac-turned-on-runs-for-305-km-with-single-charge)

Lanseres for private kunder i Kina nå (315k nok):
http://www.energytrend.com/BYD_10262011 (http://www.energytrend.com/BYD_10262011)
http://www.chinacartimes.com/2011/10/26/byd-e6-launched-in-china-for-private-buyers-369000rmb-and-rising/ (http://www.chinacartimes.com/2011/10/26/byd-e6-launched-in-china-for-private-buyers-369000rmb-and-rising/)
Ser ut om de bruker egne BYD ladere med opptil 100kw effekt.