Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: CarlosJardinero på ons 12. okt 2011, kl. 16:03
Noen som vet om Leaf-forhandlerne gir med nøkkel til de kommunale ladestasjonene? Eller må man ordne sånt selv? Mener at medlemskap i elbilforeningen gir en slik nøkkel.
tror nissan skal fikse det ja, så kan du jo melde deg inn i foreningen for sikkerhetsskyld for der får du en garantert
"Vær oppmerksom på at alle som kjøper ny Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn, Buddy eller Nissan LEAF automatisk får velkomstpakke og første års medlemskap i Elbilforeningen av leverandøren."
Sitat fra elbilforeningen sine sider.
Oi, flott! Det er jo en fin, liten presang til alle bilkjøperne.
Sitat fra: Kallagtunet på ons 12. okt 2011, kl. 16:25
"Vær oppmerksom på at alle som kjøper ny Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn, Buddy eller Nissan LEAF automatisk får velkomstpakke og første års medlemskap i Elbilforeningen av leverandøren."
Det er helt sant. I alle LEAF skal det være velkomstpakke fra oss. Og Nissan betaler for 1 års medlemskap. Men det går an å la være å bli medlem. Men vil noen det, da?
Snart må vi nok pakke en del velkomstpakker, ja. Det kan da ikke være så lenge til de første LEAFene leveres ut ;)
Opps. Jeg meldte meg inn så snart jeg hadde skrevet kontrakt. :o Ja, ja. Pengene går vel til en god sak...
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på ons 12. okt 2011, kl. 17:21
I alle LEAF skal det være velkomstpakke fra oss.
Og i velkomstpakken er det en nøkkel til ladestolpene ;)
Sitat fra: Elmo på ons 12. okt 2011, kl. 21:59
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på ons 12. okt 2011, kl. 17:21
I alle LEAF skal det være velkomstpakke fra oss.
Og i velkomstpakken er det en nøkkel til ladestolpene ;)
+ Urskive for gratis parkering på offentlig veggrunn
+ en isskrape
og noe annet småtteri.
Jeg holdt på å melde meg inn her en kveld, men tenkte at jeg skulle vente til vi hadde fått bilen ihvertfall.
Godt jeg ventet ser jeg :)
SitatUrskive for gratis parkering på offentlig veggrunn
Hva er dette ?
Trodde alle ELbiler hadde EL skilter for å kunne nytte disse gratisgodene jeg..
Sitat fra: daggad på ons 12. okt 2011, kl. 22:42
SitatUrskive for gratis parkering på offentlig veggrunn
Hva er dette ?
Trodde alle ELbiler hadde EL skilter for å kunne nytte disse gratisgodene jeg..
Tidsbegrensningen på vanlig parkeringsplass (ikke-ladeplass) gjelder for oss også.
Du MÅ sette denne urskiva på det tidspunktet du parkerte - og være tilbake innen tidsbegrensningen.
PS: gjelder forresten også på noen få ladeplasser. Feks. 3 timer ved Oslo Rådhus (http://www.ladestasjoner.no/2010/06/roald-amundsens-gate-oslo.html (http://www.ladestasjoner.no/2010/06/roald-amundsens-gate-oslo.html)).
Når tiden er utløpt, er det da tilstrekkelig å møte opp ved bilen og dreie skiven for å få ny timer med parkering eller må bilen flyttes til en ledig nabolag?
Sitat fra: Elmo på ons 12. okt 2011, kl. 23:02
Du MÅ sette denne urskiva på det tidspunktet du parkerte - og være tilbake innen tidsbegrensningen.
Vær ops på at det er ulik praksis i forskjellige byer, det Elmo forteller om gjelder Oslo. I for eksempel Stavanger krever de ikke urskive, vaktene er så mange og går så ofte at de passer på dette uansett (og tar bilder av bilene som bevis hvis de står for lenge)
Oslo: I forskriften om offentlig parkeringsregulering står det at "plassen må frigis" når tidsfristen utløper. Da er det vel rimelig å tolke det slik at man kan flytte bilen til en annen ledig plass og starte tiden på nytt. Men jeg vet ikke om Trafikketaten tolker det slik.
En annen ting jeg lurer på, angående el-bilfordeler i trafikken, er det bare buss/taxi-felt på vanlig veibane som er tillatt brukt eller kan el-bil også kjøre inn på gater som er merket med innkjøring forbudt unntatt for buss og taxi, slik som deler av Storgaten i Oslo? Eller kan man kjøre på buss-/kollektivfelt som er adskilt fra resten av veien slik som Drammensveien ved skøyen og Trondheimsveien nedenfor Sinsenkrysset?
Vet spørsmålet er litt på siden av tråden.
Sitat fra: Morbus_76 på ons 12. okt 2011, kl. 23:52
Når tiden er utløpt, er det da tilstrekkelig å møte opp ved bilen og dreie skiven for å få ny timer med parkering eller må bilen flyttes til en ledig nabolag?
Der hvor det er tidsbegrenset parkering gjelder de samme regler om tidsbegrensning for elbiler som for andre biler. I.o.m. at vi slipper å betale dokumenteres parkeringstiden med urskiva, som skal settet til det klokka er når du parkerer.
Før maksimaltiden er utløpt må bilen flyttes. Det gjelder også biler som betaler på parkometer. Har de stått maksimaltiden ut er det ikke bare å putte mer penger på parkometeret, bilen må flyttes, flyttes den til en annen ledig plass er den flyttet.
I praksis håndheves dette kanskje litt ulikt fra sted til sted. I Ålesund har jeg fått beskjed fra to ulike P-vakter at siden elbil er gratis å parkere er det bare å bli stående. De sjekker ikke annet enn at regnr starter med EL. I praksis kan det være nok å stille P-skiva, på samme måte som fossilbilister gjerne henter en ny lapp i automaten. Det kan være lurt å gkjøre bilen en halvmeter framover eller bakover innenfor plassen, slik at evt. dokumentasjon av hjulets posisjon (P-vakt kan ha lagt en liten stein oppå et hjul, markert på fortauskant, fotografert e.l.) nullstilles. ;)
Det er tidsbegrensende underskiltene (under P) som bestemmer hvor lange man kan parkere på ulike steder. Der det er eks to timers parkering er det 2 timer også for elbil.
På ladeplasser med tidsbegrensning i Oslo er det 3 t eller 16 t som gjelder. Ved utløpet av maxtid, skal bilen flyttes.
I Oslo vet jeg det løses ved at folk parkerer i 3 timer, går ut i eks lunsjen og snur/flytter litt på bilen. Dette da p-vaktene kan finne på å ta ventilkontroll ved krittstrek, stein el. for å finne ut om den er flyttet på. Så utnytter man systemet er det en risiko, men noe er lovlig tøying av reglene, slik det jo også er for fosilbilene.
Når det gjelder urskiva skal den som det nevnes settes til ankomsttidspunktet, eventuelt når tids begrensning gjelder fra. I Oslo starter max 3 timer kl 09, så kommer man før får man denne tiden i tillegg.
Hvordan var det med å kjøre Leafen inn på veier der det er innkjøring forbudt med unntak for taxi/buss?
Sitat fra: CarlosJardinero på tor 13. okt 2011, kl. 18:40
Hvordan var det med å kjøre Leafen inn på veier der det er innkjøring forbudt med unntak for taxi/buss?
Ikke lov
Se også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2838.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2838.0.html)
og
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,584.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,584.0.html)
Mener også å ha lest at man med elbil kan kjøre med langt mye høyere promille enn med fossilbiler.
Det er vel for at vi som elbilister ikke skal forurense miljøet ved Co2 og NOx fra fæle dieseldrosjer, men heller kjøre forurensingsfritt fra fester og julebord.
Sitat fra: daggad på tor 13. okt 2011, kl. 18:54
Mener også å ha lest at man med elbil kan kjøre med langt mye høyere promille enn med fossilbiler.
Det er vel for at vi som elbilister ikke skal forurense miljøet ved Co2 og NOx fra fæle dieseldrosjer, men heller kjøre forurensingsfritt fra fester og julebord.
Kanskje det var her du leste det?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,181.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,181.0.html)
Nei det der har jeg ikke sett før men artig at flere tenker som meg ! :D
Sitat fra: daggad på tor 13. okt 2011, kl. 19:04
Nei det der har jeg ikke sett før men artig at flere tenker som meg ! :D
Jeg bruker ofte å snike med "høyere promillegrense" når jeg skal fortelle om fordelene ved å kjøre elbil, og da skal plutselig alle ha elbil! Fritak fra høyreregelen og lov til å kjøre på rødt lys om natta har jeg også prøvd meg på noen ganger, men den går de ikke like lett på.
Høyreregel? Gjelder ikke samme regler for elbiler som for seilbåter? Alle har vikeplikt? ;)
Sitat fra: Ronny på tor 13. okt 2011, kl. 23:02
Høyreregel? Gjelder ikke samme regler for elbiler som for seilbåter? Alle har vikeplikt? ;)
Isåfall ikke nyttekjøretøyer, og dersom to elbiler møtes i et kryss må den som kjører for babord halser vike?
(Huff nå har vi vist sporet sikkelig av)
Kommer disse rare elbilene med ror og ekkolodd også?? ;)
Nei, men de kommer med GPS.......
Sitat fra: gbzdoc på fre 14. okt 2011, kl. 01:36
Kommer disse rare elbilene med ror og ekkolodd også?? ;)
Det kjenner jeg ikke til, men høyderor og økologisk blinklysolje er ekstrautsyr på LEAFen.
Hei.
Har nettopp skrevet kontrakt på ny Leaf hos aut. norsk forhanlder.
Noen som vet om man får velkomstpakke og medlemskap i Elbil foreningen enda, men nøkkel til ladestasjoner?
Står ikke noe i kontrakten...
Det er jeg sikker på at du får. Ett års medlemskap i elbil foreningen, nøkkel til ladepunktene, urskive som limes på innsiden av frontruten til bruk der det er tidsbegrenset parkering.
Sitat fra: PK på fre 30. nov 2012, kl. 19:43
Hei.
Har nettopp skrevet kontrakt på ny Leaf hos aut. norsk forhanlder.
Noen som vet om man får velkomstpakke og medlemskap i Elbil foreningen enda, men nøkkel til ladestasjoner?
Står ikke noe i kontrakten...
Jeg fikk velkomstpakke med nøkkel i min som ble levert sist uke.
/Frode
Hmmm.
Jeg fikk min for en uke siden, og har hverken hørt eller sett noe til medlemskap og velkomstpakken, faktisk har jeg prøvd å finne ut av hvor en kan få tak i disse nøkklene til ladestolpene...
Sitat fra: Kenfil på lør 01. des 2012, kl. 09:30
Hmmm.
Jeg fikk min for en uke siden, og har hverken hørt eller sett noe til medlemskap og velkomstpakken, faktisk har jeg prøvd å finne ut av hvor en kan få tak i disse nøkklene til ladestolpene...
Du får dem gratis fra Bymiljøetaten i Hollendergata i Oslo, hvis du bor i nærheten.
Jeg bor i Sandnes, kjøpte leafen på ålgårds auto og skal ta det opp med selgeren der, for dette synes jeg er mangelfull informasjon, vi gikk igjennom mye ang. Bilen og lading/ ladeplasser men ingen informasjon ang. Nøkkler, så jeg ble overrasket da jeg så at den første ladestationen jeg skulle bruke var låst, men jeg tenkte at den må være eid av noe en måtte være medlem av for å benytte.
Ålgård Auto leverer normalt ut velkomstpakken til elbilforeningen, der fant i alle fall jeg nøkkelen. Det er sannsynligvis bare en forglemmelse/glipp at ikke du fikk.
De viste kanskje at du var fra Sandnes, og at det ikke eksisterer låsbare ladestasjoner der? ;D
Stavanger er teppelagt med ladestasjoner, Sandnes har 2 inkludert Kvadrat. Men så har Sandnes tilgjengelig 2 hurtigladere, Stavanger 0...
Da jeg trengte lading var jeg på kilden, der var det 2 bokser, på den ene var låsen ødelagt, så jeg prøvde å koble meg til der, men det var ikke strøm i kontakten selv om den lyste grønt på toppen og sikringen var på...
Den andre var låst som sagt, så jeg benyttet gps'en og fant 2 hurtigladere i "nærheten", jeg kjørte ut til Randaberg og ladet der...
Hvis jeg ikke tar feil, så er ladeboksene laget slik at de må låses før det er strøm i kontakten. Det er nok derfor du ikke fikk strøm på Kilden.
Det er ikke umulig at Ålgård Auto har liggende slike velkomstpakker med nøkler, om de har så er jeg sikker på at de ordner dette.
Sitat fra: BE på lør 01. des 2012, kl. 11:06
Hvis jeg ikke tar feil, så er ladeboksene laget slik at de må låses før det er strøm i kontakten. Det er nok derfor du ikke fikk strøm på Kilden.
Det er ikke umulig at Ålgård Auto har liggende slike velkomstpakker med nøkler, om de har så er jeg sikker på at de ordner dette.
Ja, jeg tenkte at det er vel en form for bryter som må aktiveres før det kommer strøm i kontakten, men jeg fant ingen, så jeg er ikke sikker.
Ang. velkomst pakken til ålgårds auto er det nok en forglemmelse, men jeg kommer til å gi beskjed at det er en forglemmelse som er skuffende...
Jeg har sendt mail til Sande Auto (autocenteret) i Bergen hvor jeg har bestillt bil, og spurt om det følger med der.
Skal ligge ut svaret de gir...
Men, uansett... Får man ikke velkomstgaven, kan man bare gå inn på www.elbil.no, og bli medlem der... Da får du den og :-)
Koster 365,- pr år for enkeltmedlem, og 500 forfamilie.
http://elbil.no/medlemsskap
Sitat fra: PK på lør 01. des 2012, kl. 11:26
Jeg har sendt mail til Sande Auto (autocenteret) i Bergen hvor jeg har bestillt bil, og spurt om det følger med der.
Skal ligge ut svaret de gir...
Men, uansett... Får man ikke velkomstgaven, kan man bare gå inn på www.elbil.no, og bli medlem der... Da får du den og :-)
Koster 365,- pr år for enkeltmedlem, og 500 forfamilie.
http://elbil.no/medlemsskap
Joda, ser nå at jeg får det hvis jeg blir medlem, men ligger det inne hos ålgårds auto, trenger jeg ikke dobbelt opp, selv om medlemskap er billigt, trenger en ikke dobbelt medlemsskap
Da har jeg hentet pakken med nøkkelen i, selgeren sa at det skulle ligge i bilen ved overlevering, men hadde blitt glemt ved flere tilfeller...
Sitat fra: BE på lør 01. des 2012, kl. 11:06
Hvis jeg ikke tar feil, så er ladeboksene laget slik at de må låses før det er strøm i kontakten. Det er nok derfor du ikke fikk strøm på Kilden.
Det er litt avansert logikk på de ladestolpene (tror jeg) - og kanskje ikke engang likt på alle.
Når jeg tidligere har ladet på Aker Brygge, senest for 4-5 mnd siden måtte lokket være igjen for å få blått lys og strøm.
Men på Tjuvholmen nå på torsdag kom jeg til en stolpe hvor en ladet allerede mens lokket var åpent. Et grønt og ett blått lys.
Jeg plugget inn, men fikk ikke strøm eller blått lys. Så jeg tenkte - OK da får jeg låse. Jeg klemte igjen lokket, men klarte ikke å vri om nøkkelen.
Allikevel kom strømmen og det blå lyset. Så da ladet vi begge to, med lokket åpent.
Jeg TROR logikken på de nyeste (mest oppdaterte) er at lokket må lukkes etter at bilen er tilkoblet for å få igang strømmen, men allikevel tåler å åpnes igjen etterpå. Dette for å forhindre problemer fra tidligere med at noen biler stoppet å lade når sidemannen åpnet lokket for å dra.