Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Biff på lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:59

Tittel: Torque steer
Skrevet av: Bifflørdag 13. oktober 2018, klokken 18:59
Jeg lurte på hvilke erfaringer andre eiere av Kona har med torque steer? Kan ikke det norske ordet.

Bila drar til siden ved kraftig akselerasjon. For meg skjedde dette i ca 110km/t når en kamerat ble vel ivrig når han skulle teste akselerasjonen til bila på en tom vei. Den havna over i motsatt kjørefelt.

De fleste reviews av bilen fortalte om dette i forkant av at jeg fikk bilen, men jeg opplevde det ikke selv før jeg gjennomførte denne testen.

Greit at folk vet av dette i tilfelle de skal gjøre noen høy-hastighets forbikjøringer eller andre manøvrere.

Noen andre som har erfaringer med dette?
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: elKonalørdag 13. oktober 2018, klokken 23:46
Det hørtes ut som reklamasjon  ???
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Limodriversøndag 14. oktober 2018, klokken 01:19
Forhjulstrekk med relativ stor motor, brede og lave dekk samt gjerne sporete vei. Da er sporing og at bilen "stikker av" et velkjent fenomen.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Biffsøndag 14. oktober 2018, klokken 05:49
Sitat fra: elKona på lørdag 13. oktober 2018, klokken 23:46
Det hørtes ut som reklamasjon  ???

Nei, det er som Limodriver sier.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Limodrivermandag 15. oktober 2018, klokken 10:40
Jeg har ikke reagert spesielt på at bilen trekker i rattet ved akselerasjon. Jeg har hatt forhjulsdrevne biler som har vært langt værre. Spørsmålet er hvordan det blir når veiene blir sporene pga piggdekk om bilen da vil klatre på kantene.

Etter min vurdering er bilen mer nøytral enn forventet.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Bård Fjukstadmandag 15. oktober 2018, klokken 12:50
Jeg opplever at man må være oppmerksom på sporete vei på samme måte som andre forhjulsdrevne biler med relativt mye motorkraft. Ved fullt pådrag er dette definitivt noe å passe på.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Ipadjovemandag 15. oktober 2018, klokken 13:08
Samme med Ampera-e på sporete veg. Bilen kan dra veldig til sides ved full aks.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Limodriveronsdag 17. oktober 2018, klokken 11:54
Det som begynner å bekymre meg mer enn "torque steer" er bilens antispinn.

Ved pådrag på våt vei i litt hastighet slipper hjulene og begynner å spinne. Det er ikke antydning til at antispinn korrigerer, men det er jeg som må slippe opp motorregulatorpedalen (et godt norsk ord...). Når hjulspinn oppstår på andre biler korrigerer antispinn, men jeg må tilbake til rundt 2000 modeller for tilsvarende antispinn som det virker som Kona er utstyrt med. Det kan bli spennende på vinterveier med uerfarne sjåfører.

Kanskje det er bevisst at Kona skal tillate litt slippery og vått føre......
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: andy99onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:13
Sitat fra: Limodriver på onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:54
Det som begynner å bekymre meg mer enn "torque steer" er bilens antispinn.

Ved pådrag på våt vei i litt hastighet slipper hjulene og begynner å spinne. Det er ikke antydning til at antispinn korrigerer, men det er jeg som må slippe opp motorregulatorpedalen (et godt norsk ord...). Når hjulspinn oppstår på andre biler korrigerer antispinn, men jeg må tilbake til rundt 2000 modeller for tilsvarende antispinn som det virker som Kona er utstyrt med. Det kan bli spennende på vinterveier med uerfarne sjæfører.

Kanskje det er bevisst at Kona skal tillate litt slippery og vått føre......
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert. Men det hjelper vel litt å sette den i comfort/eco modus, mener jeg å huske av min prøvetur?
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Limodriveronsdag 17. oktober 2018, klokken 16:04
Sitat fra: andy99 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:13
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert. Men det hjelper vel litt å sette den i comfort/eco modus, mener jeg å huske av min prøvetur?

Jeg benytter kun ecomodus og da skal jeg ihvertfall holde meg unna sport og comfort.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Biffonsdag 17. oktober 2018, klokken 18:02
Høres ut som vi går en spennende vinter i møte. Håper jeg lever til jul. Da er det så mye god mat.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: geeartorsdag 18. oktober 2018, klokken 12:42
Sitat fra: andy99 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:13
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert.
Merkelig valg i så fall, for i en elbil ligger alt til rette for en fanatastisk god antispinn, mange nivå over alt av fossilbiler med åpen diff. Man har (kan iallfall ha) så sinnsykt god oppløsning på encoder på motor, og har reduksjonsgir på omtrent 10:1 som gir enda bedre posisjonskontroll, og torquestyring på drive(ne) er sinnsvakt mye raskere enn når man må legge på bremsene eller utføre drivstoffkutt på en fossilmotor. Elmotoren kan ligge og justere helt på grensa, med millisekunders intervall...
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: hemitorsdag 18. oktober 2018, klokken 16:01
I praksis ikke problem, holder du i rattet og kjører normalt skifter man ikke fil.

Holder du ikke i rattet, litt sporete vei, litt løk sjåfør, full gass.. ja det er det problem.

Har dere prøvd full gass på  regn med sommer/vinterdekk på leaf 40kwh? regner med det er ca samme. Det går over sekundet med hjulspinn før den bremser 1 hjul, hva skjer da? andre spinner en stund.. så bremser den det osv... drit imponerende :p
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 18. oktober 2018, klokken 17:19
Dette er en svær ulempe med elbil + mye effekt + forhjulsdrift. Man får all kraft med en gang og bilen kan kaste deg hvor som helst. Ut på motorvei og ved forbikjøringer er ikke dette artig.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: tuonotorsdag 18. oktober 2018, klokken 18:16
Jessufader....
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: hemitorsdag 18. oktober 2018, klokken 18:37
Artigere når det dytter bak og ymse veier ;)
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Bifftorsdag 18. oktober 2018, klokken 21:42
Tror man skal være forsiktig med råkjøring med denne bilen. Plutselig drar den til sida og da får du ikke råkjørt i annet enn en rullestol framover
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: xmirfredag 19. oktober 2018, klokken 07:58
Var slik jeg følte i3 også. Ikke spesielt moro de første gangene, men man må bare trå litt lettere med høyrefoten.
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: hemifredag 19. oktober 2018, klokken 10:48
i3 har ikke torque steer.

i3 er derimot utrolig gøy siden den dytter bak! siden i3 har såpass smale hjul er den ikke engang så utsatt for sporing. Derimot har i3 en kort lock to lock ratio som gjør den morsom/følsom for jukking på ratt
Tittel: Sv: Torque steer
Skrevet av: Bifffredag 19. oktober 2018, klokken 11:40
Sitat fra: hemi på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:48
i3 har ikke torque steer.

i3 er derimot utrolig gøy siden den dytter bak! siden i3 har såpass smale hjul er den ikke engang så utsatt for sporing. Derimot har i3 en kort lock to lock ratio som gjør den morsom/følsom for jukking på ratt

Jeg er også følsom for jokking