Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Elektriske utfordringer => Emne startet av: Elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 17:15
Har i dag vært i kontakt med Pod-point.com i UK. De vil mer enn gjerne selge meg en Pod point hjemmelader 16A. Den er beregnet for fast installasjon i garasje eller lignende. Den er CE godkjent og er skal fungere her i Norge sammen med bl.a. Nissan Leaf. Forøvrig er dette samme lader som er avbildet på nissan.no sin hjemmeside, så det er kanskje den som selges for 16000 kr?
Prisen for selve Pod Point Solo basic er 575 £, men frakten er dyr (120£). Derfor vil jeg høre med dere på forumet om det er noen som er interessert i en felles bestilling.
Jeg kommer til å bestille i løpet av denne uken, så deadline for å hive seg på vil være søndag 17. oktober.
Prisen for laderen blir da 575 £x8.9 = 5118NOK + 25% MVA= 6397NOK + frakt/fortollingsgebyr.
Noen som er interessert?
(den aktuelle enheten heter 0055 i vedlagte pdf)
REDIGERT: Ladepunktet er testet for TN og TT system, men leverandøren kan ikke garantere at den virker med IT-nett, og dermed vil jeg ikke anbefale denne for de som har IT-nett
Et kjekt produkt til en grei pris.
Likevel bør alle vurdere om de virkelig trenger 10A lader med i bilen og 16A hjemme?
Skulle tro det motsatte var mest hensiktsmessig, og da er omprogramering av den originale, eller kjøp av en ekstra mobil ladekabel med 16A mer hensiktsmesig. ;)
Jeg er nok en potensiell kjøper. Jeg ville imidlertid ha valgt en modell høyere, nemlig en som inneholdt telleverk. Det hadde jeg tenkt å installere uansett, men hvis denne enheten har det innebygget slipper jeg ekstrainstallasjonen. Sjekket du pris for "toppmodellen", dvs. 32A med display + meter + kommunikasjon?
Sitat fra: elektrolux på mandag 10. oktober 2011, klokken 17:39
Et kjekt produkt til en grei pris.
Likevel bør alle vurdere om de virkelig trenger 10A lader med i bilen og 16A hjemme?
Skulle tro det motsatte var mest hensiktsmessig, og da er omprogramering av den originale, eller kjøp av en ekstra mobil ladekabel med 16A mer hensiktsmesig. ;)
Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering. I tillegg til frakt fra Norge til USA, må man tolldeklarere ladekabelen før man sender den ut av landet, ellers risikerer man å måtte betale norsk moms for hele varens verdi når varen kommer tilbake til Norge. Et moment er i tillegg at man mister Nissan sin 5 års garanti på ladekabelen.
Hva totalkostnaden blir med frakt begge veier, tolldeklareringsbegyr og ev. moms/fortollingsgebyr for oppgraderingen har jeg ikke regnet på. Det blir nok allikevel en billigere løsning så sant ladekabelen ikke tar kvelden.
Til syvende og sist blir det en smakssak og vurdering ut fra bruksmønster om man ønsker en fast installasjon hjemme med 16A eller om man trenger 16A lademulighet utenfor hjemmet eller om man klarer seg fint med 10A lading med den originale Nissan ladekabel.
For mange er nok de siste alternativet mer enn bra nok.
Sitat fra: Blip på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:24
Jeg er nok en potensiell kjøper. Jeg ville imidlertid ha valgt en modell høyere, nemlig en som inneholdt telleverk. Det hadde jeg tenkt å installere uansett, men hvis denne enheten har det innebygget slipper jeg ekstrainstallasjonen. Sjekket du pris for "toppmodellen", dvs. 32A med display + meter + kommunikasjon?
Sjekket ikke pris på denne, men ut fra en prisliste fra UK så ser den ut til å koste 225£ mer enn 16A basismodellen som jeg fikk pris på.
Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 17:15
Forøvrig er dette samme lader som er avbildet på nissan.no sin hjemmeside, så det er kanskje den som selges for 16000 kr?
Det kan så-men godt hende at det er den samme boksen. Når en sammenligner priser er det greit om utgangspunktet er det samme. De nesten 17000, er ferdig installert med ny kurs fra sikringsskapet. Det blir alikevell 10000,- å installere for så det burde være nok. (men slutt å kalle det lader, ladepunkt er kanskje ikke så dumt navn på Norsk)
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)
Sitat fra: Griffel på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:37
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)
Det er vel ikke nødvendig, så lenge det er en forankoblet 2-polet jordfeilbryter (som det alltid skal være ved ny-installasjoner av utendørs utstyr i Norge), og man da har IT-nett.
Ansvarsfraskivelse: Jeg er ingen elektriker!
Dette var svært interessant !
Ikke bare er det dette vi trenger, men den var i tillegg fin se på når den med meg må stå ute på husveggen. :)
Sitat fra: Blip på mandag 10. oktober 2011, klokken 19:28
Sitat fra: Griffel på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:37
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)
Det er vel ikke nødvendig, så lenge det er en forankoblet 2-polet jordfeilbryter (som det alltid skal være ved ny-installasjoner av utendørs utstyr i Norge), og man da har IT-nett.
Ansvarsfraskivelse: Jeg er ingen elektriker!
Siden det er en innebygget RCD i ladepunktet så må den i Norge være topolet for å være lovlig.
Sansynligvis er den det, men det er bedre å være sikker enn å tro.
Dessuten med denne vil det ikke kreves kombivern eller forankoblet jordfeilbryter siden det er innbygget.
(Dessuten kan det jo hende at den kobles til en eksisterende kurs til garasjen).
Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:29
Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering.
Umm, hvor får du $300 fra ? Prisen er $68 for å oppgradere den til 16A. Du skal bruke denne varelinjen:
"Revision 2 Upgrade - For Existing customers with our original revision 1 units: $68"
I tillegg kommer frakt til Norge på ca. $50-$60 samt frakt til USA (3-400,-).
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:26
Sitat fra: elghost på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:29
Omprogrammering av Nissan sin ladekabel fra 10A til 16A er ikke helt ukomplisert. Prisen er rett i underkant av 300$. Frakt er på deres hjemmeside ikke oppgitt for utenlands levering.
Umm, hvor får du $300 fra ? Prisen er $68 for å oppgradere den til 16A. Du skal bruke denne varelinjen:
"Revision 2 Upgrade - For Existing customers with our original revision 1 units: $68"
I tillegg kommer frakt til Norge på ca. $50-$60 samt frakt til USA (3-400,-).
Nei det tror jeg er feil jkirkebo:
EVSE Upgrade - You send us your existing unit, We Upgrade it and send it back: $239
Dette er Rev 1. Du må plusse på $48 for rev 2 (16A)
Nja...vel...nå ble jeg usikker. Du mener at vår originale allerede er rev 1 ja...mulig.
EDIT: Sendte en mail og spurte. Poster svaret her.
Det stemmer at vår allerede er en rev1 siden den er laget for 220v.
Så vi snakker om en rev2 oppgradering til $48,- for å få 16A
Sitat fra: Boogie på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 06:27
Det stemmer at vår allerede er en rev1 siden den er laget for 220v.
Så vi snakker om en rev2 oppgradering til $48,- for å få 16A
Beklager! Da misforstod jeg evseupgrade.com sin hjemmeside. Da snakker vi om en pris på rundt 1000kr med frakt begge veier? I såfall er det sikkert et bra alternativ for mange dersom man trenger 16A. Men jeg vil anbefale å tolldeklarere den originale Nissan Leaf kabelen før man ev. sender den ut av landet. Ellers kan man få seg en lite hyggelig overraskelse når den returnerer tilbake til Norge i form av momskrav for hele ladekabelens verdi.
Ut fra mitt bruksmønster trenger jeg 16A hjemme og har ikke behov for mer enn 10A når jeg lader på jobb. I tillegg setter jeg pris på en fastmontering hvor det bare er å plugge i bilen. Så jeg kommer til å gå for Pod point sin versjon.
Som det ble nevnt over er det helt riktig at prisen for installasjon av ladepunkt hjemme som Nissan oppgir, er inkludert montering. Nå er jeg så heldig å ha en elektriker i familien så det blir ikke noe ekstra for min del.
Forøvrig har Pod Point gått god for at laderen er godkjent for bruk i Norge og at garanti gjelder hvis den er montert etter reglement fra DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap).
REDIGERT: Ladepunktet er testet for TN og TT system, men leverandøren kan ikke garantere at den virker med IT-nett, og dermed vil jeg ikke anbefale denne for de som har IT-nett.
Mener å ha sett at bilene i Portugal ble levert med 16A EVSE. Lurer på hva de koster der nede i så fall..?
Etter det jeg kan se av installasjonsmanualen stilles det en del krav til sikring (20A) og kabelstørrelse (4mm). For meg betyr det at jeg da uansett må ut med en ny kurs til garasjen. Har i dag 3fas 16A med 2,4mm kabel.
Installasjonsmanualen er her: http://www.pod-point.com/wp-content/uploads/2011/08/POD-Point-solo-charge-User-Guide-v11.1.pdf
Sitat fra: Akseln på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 13:34
Etter det jeg kan se av installasjonsmanualen stilles det en del krav til sikring (20A) og kabelstørrelse (4mm). For meg betyr det at jeg da uansett må ut med en ny kurs til garasjen. Har i dag 3fas 16A med 2,4mm kabel.
Installasjonsmanualen er her: http://www.pod-point.com/wp-content/uploads/2011/08/POD-Point-solo-charge-User-Guide-v11.1.pdf
Det er link til brukermanualen du referer til her.
Her er installasjonsmanualen. http://www.pod-point.com/wp-content/uploads/2011/08/POD-Point-solo-charge-Installation-Manual-v13.pdf
Se side 6 angående kabeltykkelse og sikring.
Beklager - my bad!
Sitat fra: Griffel på mandag 10. oktober 2011, klokken 18:37
Antagelig er det slik, men du må forsikre deg om at den innebyggede jorfeilbryteren (RCD) bryter begge poler.(Live and N)
Har i dag fått bekreftet fra leverandøren at RCD'en bryter begge poler.
Alt tyder på at dette er et godt valg for et fastinstallert hjemmepunkt. Ved å bestille fra et EU land slipper du også de forpliktelser som du risikerer ved å importere fra land utenfor EU. eneste ulempe er en evt. garanti/reklamasjon som er begrenset sammenlignet med norsk levereandør. Med såpass stor forskjell i pris hadde nok jeg tatt den risken.
Hei,
Jeg fikk min Nissan Leaf i går. So far, so good. Jeg ser behovet for en fastmontert lader, og synes proxll tar seg godt betalt for sin, så denne virker interessant.
Var det noen som kjøpte denne, og i så fall, hvordan er erfaringene så langt?
Ser at PH55 "base model" http://shop.pod-point.com/item/ph_0055 ligger til 375+VAT. Jeg er usikker på om denne er bra nok eller om man bør gå for en av de litt dyrere.
-Abders
Ladestasjonen fungerer utmerket, har vel hatt den i nærmerere 6 mnd og ingen problemer. Har montert den slik at jeg benytte den både når bilen står i garasjen og utenfor. Oppsiden for meg var at nå har jeg ladekabel i bilen når jeg er på tur, alternativet var at denne lå igjen i garasjen.
Vi var noen som funderte på å importere, men så importerte nofuel et lass til konkurransedyktig pris, så da kjøpte de fleste fra han. http://www.nofuel.no/index.php/ladestasjoner/pod-point.html
Ser ut til at han siden sist har øket prisen endel :o, det lønner seg igjen å importere selv. Kanskje det er prutningsmonn?
Det er noen problemer med sidene til http://shop.pod-point.com nå, så jeg greier ikke å orientere meg. Antar det er den billigste du trenger, det er ikke nødvendig å ha ladestasjon med timer da bilen har dette.
Hvis ikke har elbilshop.no en versjon til å henge på veggen med variabelladestrøm. Mener å huske han skulle ha rund 5000-6000. Sen så bra ut mtp byggekvalitet.
Sitat fra: Kristian på torsdag 30. august 2012, klokken 15:40
Ladestasjonen fungerer utmerket, har vel hatt den i nærmerere 6 mnd og ingen problemer. Har montert den slik at jeg benytte den både når bilen står i garasjen og utenfor. Oppsiden for meg var at nå har jeg ladekabel i bilen når jeg er på tur, alternativet var at denne lå igjen i garasjen.
Vi var noen som funderte på å importere, men så importerte nofuel et lass til konkurransedyktig pris, så da kjøpte de fleste fra han. http://www.nofuel.no/index.php/ladestasjoner/pod-point.html
Ser ut til at han siden sist har øket prisen endel :o, det lønner seg igjen å importere selv. Kanskje det er prutningsmonn?
Det er noen problemer med sidene til http://shop.pod-point.com nå, så jeg greier ikke å orientere meg. Antar det er den billigste du trenger, det er ikke nødvendig å ha ladestasjon med timer da bilen har dette.
Jeg prøvde å prute men gav opp, var ikke noe å hente. Skal selv bestille fra charge-amps og ta med denne i bilen. Den som følger med skal jeg fastmontere i garasjen for nattladning osv.
Har også prøvd import, ble bare surr. Du må kjøpe et lass. Enkleste er post restante eller send til en venn i UK og hent :)
De skal være godkjent for bruk i hele EU så lenge de blir montert av elektriker. ::)
Det var jo sikkert heeelt tilfeldig at prisen til nofuel.no er kr. 8750,-, nøyaktig det samme som Proxll skal ha for sin... Jeg antar at "styr" med import er bare å måtte vente litt ekstra pga tollbehandling, men hvis prisen på frakt fortsatt er en 1000-lapp eller så, blir jo prisen under 6000,- inkl. moms...
Jeg skal nok over til UK etterhvert, så kan også få den sendt til kjente der tipper jeg.
-Anders
Da bør du regne med noen uker leveringstid før du reiser over for å hente.
Jeg var i London for ett par månder siden, og ringte til podpoint for å si at jeg kom innom for å kjøpe en, men da bare lo de.
De fikk presonalia, og dagen etter ble jeg kontaktet av Proxll med ett tilbud som jeg takket nei til.
Mao. så er de redde for privatimport høres det ut som... Kanskje best å få den tilsendt til noen i UK da.
-Anders
I følge Roma-traktaten så kan kan de ikke diskriminere hvem de selger til, basert på hvor du bor.
Det sagt, de hadde en fraktpris på GBP 120,- (!), enten du bestilte én eller 10 stykker til Norge, så det kan svare seg å bestille fra en britisk adresse. Reiser du selv bør du kunne få britisk mva. tilbakebetalt også! :D
Sitat fra: Rio på søndag 02. september 2012, klokken 22:51
I følge Roma-traktaten så kan kan de ikke diskriminere hvem de selger til, basert på hvor du bor.
Det sagt, de hadde en fraktpris på GBP 120,- (!), enten du bestilte én eller 10 stykker til Norge, så det kan svare seg å bestille fra en britisk adresse. Reiser du selv bør du kunne få britisk mva. tilbakebetalt også! :D
Det kom ikke så godt fram i innlegget mitt, men poenget mitt var at de hadde en leveringstid på 2 uker fra fabrikken, og hadde derfor ingen å selge meg på dagen. Hadde jeg bestilt noen uker i forveien kunne jeg nok plukket den opp i London på kontorene til Podpoint.
En annen sak er at jeg nå ser at det ikke er nødvendig for min husstand å ha en 16A lader hjemme. 10A holder. Men jeg har en16A portabel som er gull verdt for kona. Hun kjører mye i løpet av arbeidsdagen, og med 10A ladekabel ville hun fått problemer.
Hei, kan skaffe 16A PodPoint for 9.750,- ferdig montert. ( hvis det er eksisterende kurs og mindre enn 5m kabelstrekk)
Mvh info@nofuel.no
Sitat fra: Rio på søndag 02. september 2012, klokken 22:51
I følge Roma-traktaten så kan kan de ikke diskriminere hvem de selger til, basert på hvor du bor.
Det sagt, de hadde en fraktpris på GBP 120,- (!), enten du bestilte én eller 10 stykker til Norge, så det kan svare seg å bestille fra en britisk adresse. Reiser du selv bør du kunne få britisk mva. tilbakebetalt også! :D
Sjekk pris til Sverige, det blir ofte mye billigere. Du slipper norsk moms også, kun VAT isteden som vel er på 20%. Det betinge dog at man ikke bor alt for langt fra grensa. Jeg pleier å bestille Poste Restante til postkontoret i Strømstad.
Er det flere som er interssert i dette? Jeg er veldig motivert til å bestille fra UK til halv pris kontra Proxll... Sendte mail til Pod Point, og fikk svar og tilbud fra Proxll om den doble prisen.
Selv med £120 i frakt, så er det penger å spare. Jeg funderer på om jeg skal gå for 32A versjonen når jeg først er i gang... Jeg har 3x10mm2 ledninger på en 32A kurs ut til garsjen. Antar jeg kan oppgradere sikringen ut ved behov, 10mm2 kabler burde holde til mer enn 32A?
Hvor mange ønsker å bli med på fellesbestilling? Jeg bor i Asker.
-Anders (ikke elektriker).
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. september 2012, klokken 00:28
Sjekk pris til Sverige, det blir ofte mye billigere. Du slipper norsk moms også, kun VAT isteden som vel er på 20%. Det betinge dog at man ikke bor alt for langt fra grensa. Jeg pleier å bestille Poste Restante til postkontoret i Strømstad.
Så du mener det er mye bedre og få det sendt til sverige for og spare 5%??? Norsk moms er bare 25% så da hadde jeg heller fått det levert på døren istede for og måtte reise helt til sverige for og hente!
Sitat fra: Mr_Stian på mandag 10. september 2012, klokken 15:10
Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. september 2012, klokken 00:28
Sjekk pris til Sverige, det blir ofte mye billigere. Du slipper norsk moms også, kun VAT isteden som vel er på 20%. Det betinge dog at man ikke bor alt for langt fra grensa. Jeg pleier å bestille Poste Restante til postkontoret i Strømstad.
Så du mener det er mye bedre og få det sendt til sverige for og spare 5%??? Norsk moms er bare 25% så da hadde jeg heller fått det levert på døren istede for og måtte reise helt til sverige for og hente!
Poenget er at mange leverandører har mye lavere fraktprisen innen EU. Enkelte leverer ikke utenfor EU engang...
Hei,
Podpoint nekter å svare på mail nå, gidder ikke engang å henvise til Proxell.
Jeg tror jeg bare boikotter de, og kjører denne i stedet: http://charge-amps.com/um-evse
-Anders
Det er flere som selger disse nå. Bjørnstad bil har en annonse på finn.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079 (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34114079)
Stig
Det er jo vel og bra at de selger den, men de har samme høye pris som Proxell. I UK er det under halve prisen...
Jeg handlet nettopp en Leaf fra USA sen 2011 reg feb 2012, førsteprioritet er å finne ut mer om lading, elbil uten strøm i batteri er jo ikke noe stas. Ettersom jeg bor i Halden klarer jeg meg antakelig godt uten vinterpakka, en Defa kupevarmer kan jo alltids installeres og garasjen er aldri målt under minus 8 grader.. over til ladinga.
Som alternativ til podpoint, jeg fant noen 240V ladere på Homedepot men har ikke bestilt, skal til USA før jul og lurte på å handle en 16A lader. De er nok ikke CE merket men garasjen er frittstående og mener det er 16A sikring ut dit.
Noen tanker om disse laderne?
Leviton Evrgreen 16A ( de har andre modeller der også )
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=202950823 (http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=202950823)
Siemens Varicharge
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203352378 (http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203352378)
Homedepot har også flere modeller Schneider Evlink.
http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203670265 (http://www.homedepot.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=203670265)
Blir det ikke noe av disse skal jeg bestille en podpoint poste restante, Strømstad er bare 35 km unna Halden og komme med tilbakemelding om hvordan dette gikk.
til hjemme lading kjøpte jeg meg en 10A kladd (veldig billig, lett brukt fra noen som skulle oppgradere), som er "fastmontert" på veggen i garasjen.
Sitat fra: teveo på torsdag 08. november 2012, klokken 12:42
Jeg handlet nettopp en Leaf fra USA sen 2011 reg feb 2012, førsteprioritet er å finne ut mer om lading, elbil uten strøm i batteri er jo ikke noe stas. Ettersom jeg bor i Halden klarer jeg meg antakelig godt uten vinterpakka, en Defa kupevarmer kan jo alltids installeres og garasjen er aldri målt under minus 8 grader.. over til ladinga.
Som alternativ til podpoint, jeg fant noen 240V ladere på Homedepot men har ikke bestilt, skal til USA før jul og lurte på å handle en 16A lader. De er nok ikke CE merket men garasjen er frittstående og mener det er 16A sikring ut dit.
Noen tanker om disse laderne?
Ulempen med å importere elmateriel som slike ladepunkt fra USA er manglen på CE merking. Det er uvist da om en installatør vil ta ansvaret med å installere dette ladepunktet.
Det er også usikkert om USA jordfeilmonitoreringen i dette apparatet er kompatibel nettsystemet der du bor. Er det en vanlig såkalt reststrømbryter går det nok greit, er det derimot et system som overvåker at jordforbindelsen er som den skal i USA bolignettet (2x120V og jordetmidtpunkt) vil den sansynligvis ikke virke. Slik sett er det sikrere å importere fra EU.