Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: pofeet på fredag 28. september 2018, klokken 09:34
:police:
(https://farm2.staticflickr.com/1935/30026867477_8ef18067d9_b.jpg)
Du får Kona med bensinmotor for 280000,-.
Da kan du bruke 150000,- + på bensin, pølser og mye annet :)
NAF advarer mot å kjøpe den til overpris (bak betalingsmur):
https://www.dinepenger.no/forbruker/bil/naf-advarer-mot-dette-elbilkjoepet/24449371
Bilde fungerer nå.
Noen har vel 100000 kr liggende å slenge og ønsker å gi dem bort til trengende ElbilProfitører
Joda så spøken... Den var vel i overkant
Litt vell høye pris på kona, slik som på 90-tallet, da en ny familiebil kostet det samme som en 2 roms leilighet innenfor ring 2 i Oslo.
En hånd i været på de som ikke hadde solgt bilen til den prisen 
Jeg selger kun dersom gevinsten er skattepliktig
Sitat fra: pofeet på fredag 28. september 2018, klokken 09:34
:police:
(https://farm2.staticflickr.com/1935/30026867477_8ef18067d9_b.jpg)
Legger merke til at du har 100 uleste meldinger på Finn
. litt mye?
Sitat fra: knut.aulie på fredag 28. september 2018, klokken 17:11
Legger merke til at du har 100 uleste meldinger på Finn
. litt mye?
Finn holder ikke oversikt over meldinger man har lest på epost.
Haha, må være mer enn gal for å betale den summen...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her er en litt billigere Ampera-E
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181004/8e6daa7bc39408a4d7afdf8eabe55084.png)
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 04. oktober 2018, klokken 20:27
Her er en litt billigere Ampera-E
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181004/8e6daa7bc39408a4d7afdf8eabe55084.png)
3,9 millioner kroner
Eller 3900 per mnd i 1000 måneder 8) 8) :o
Får nok noen ekstra klikk da, for kommer øverst på listene om man sorterer pris høy-lav. Ikke sikkert det er uhell. Se på km.stand på noen biler også, 999.999 km. Kommer øverst på listene da også.
Sjekket Finn idag.
Alle bilene lå til 449.000,-
Ser ut som om at smertegrensen ligger der.
5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.
Sitat fra: Mr Oizo på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:29
5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.
Nei, det kommer de ikke til å gjøre. For de som kan klare seg med plassen, eller vil bruke den til pendling så er oppsiden stor med Kona kontra nær sagt alle andre (Kia eNiro er unntaket).
Den er svært effektiv
Den har lengst rekkevidde i sitt segment
Den hurtiglader raskt
Man kan faktisk få service- og verkstedtime uten å ta frem årskalenderen
Det finnes gode garantivillkår
Tipper man lett kan selge en 1år gammel/20000km for 399 000,-, om ikke for mer.
Selv for 450 000,- tror jeg altså ikke dette er et dårlig kjøp.
Om du er i tvil, se på bruktprisene for Opel Ampera-E, en bil som også har stort batteri, men som er langtfra like effektiv, og som i alle fall kan tenkes å ikke ha fullt så bra fabrikkstøtte.
En må nesten tro verden stopper opp om en tror 450 er en helt ok pris. Fakta er at innen 12 mnd er utvalget og leveransene av elbiler noe helt annet enn i dag. Det VIL påvirke prisene. Det er slik tilbud og etterspørsel fungerer. Dersom samme bil koster 360 ny om ett år og leveranse tiden på denne eller tilsvarende er 3 mnd så er verditapet fort 120k på denne
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:06
En må nesten tro verden stopper opp om en tror 450 er en helt ok pris. Fakta er at innen 12 mnd er utvalget og leveransene av elbiler noe helt annet enn i dag. Det VIL påvirke prisene. Det er slik tilbud og etterspørsel fungerer. Dersom samme bil koster 360 ny om ett år og leveranse tiden på denne eller tilsvarende er 3 mnd så er verditapet fort 120k på denne
Akkurat dette syntes jeg at jeg hørte for ett år siden når Ampera-E endelig landet. Jeg tror ikke leveransetiden kommer til å falle til 3mnd. for Kona/eNiro innen et år. Køen strekker seg allerede langt ut i 2019. Markedet i Norge er ikke nærheten av å være mettet heller, det er fortsatt mange byer som står i kø for å innføre bomring. Sånt bilr det etterspørsel av.
Den eneste bilen som kommer til å komme i større antall i 2019, det er Model 3. Mange kommer til å kjøpe den, meg inkludert. Men gud hjelpe oss når bilen må fikses.
Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:51
Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden
Nå ser jeg fremover også og ser ikke noen spesielt lys tilbudsside før godt utover i 2020, men ser masse etterspørsel. Se på prisingen av oppgraderte i3, så kan du se en indikator på hva som godt kan finne på å skje fra forhandlernettverkenes side også. Innføring av mva. spøker også i kulissene.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 20:51
Nå gjør du akkurat den feilen jeg er inne på,nemlig at en ser tilbake i tid for å antyde hva som vil skje i fremtiden. Å sammenligne Ampera-e i fjor og i år mot Kona/Niro har jeg personlig null tro på. Om ett år håper og tror jeg mye har endret seg mhp tilbudssiden
Der er jeg grunnleggende uenig. På fortid og erfaringer kan en kjenne igjen trekk og gjøre kvalifisert gjett på fremtiden.
Kona EV har så mange likheter med Ampera-e utrullingen at jeg overhodet ikke blir overrasket over:
1. Det blir få leveranser fremover, og ikke den "antydede" strømme av biler til Norge.
2. Det kommer en prisoppgang på denne bilen i løpet av 2019. (Kanskje flere oppganger).
Sorry altså. Men så langt har de vært så mange likheter mellom pr, utrulling og (mangel på) informasjon på disse to bilene, at lanseringene kan ses i store likheter.
Sitat fra: Mr Oizo på mandag 15. oktober 2018, klokken 22:29
5 biler, alle til 450. Dette er fantasi. For de fleste er denne bilen ubetydelig.
Stakkars de som betaler så mye for denne bilen, vil jo tape fort 100 tusen første året, blir dyre kilometre.
Kanskje, kanskje ikke, men forstår ikke de som kaster 450k etter denne i stedet for 400k etter en fullspekket i3 120Ah.
Dvs med unntak av de som pendler 40+ mil om dagen.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 23:59
Der er jeg grunnleggende uenig. På fortid og erfaringer kan en kjenne igjen trekk og gjøre kvalifisert gjett på fremtiden.
Kona EV har så mange likheter med Ampera-e utrullingen at jeg overhodet ikke blir overrasket over:
1. Det blir få leveranser fremover, og ikke den "antydede" strømme av biler til Norge.
2. Det kommer en prisoppgang på denne bilen i løpet av 2019. (Kanskje flere oppganger).
Sorry altså. Men så langt har de vært så mange likheter mellom pr, utrulling og (mangel på) informasjon på disse to bilene, at lanseringene kan ses i store likheter.
Vel, det "normale" i spådommer om fremtiden er jo å se på historien og da gjerne med en diger pondus av egne erfaringer i bunn, men her mener jeg vi snakker om en bransje som er i rivende utvikling som vil kunne slå beina under enhver spådom. Jeg har selvfølgelig ikke svaret, men jeg vil kanskje tenke litt som forrige innsender her at dersom det f.eks skulle bli lang ventetid på Kona/Niro fra 2019 - så hopper jeg lett over på en annen bil som ikke har lang ventetid. F.eks BMW i3 120 Ah som trolig vil fortsette å kunne levere innen 3 mnd horisiont. Kia Soul kommer vel også i løpet av 2019 med en oppgradering - og Mercedes jobber med en B klasse variant som kanskje kommer fortere enn vi aner. TM3 vil trolig levere i stort antall til Norge i løpet av 2019 osv.
Jokeren i dette er selvfølgelig bilavgiftene - kommer det avgifter på elbiler så får jo folk panikk og vil ha bilene før dette inntreffer - og da er nok folk villige til å strekke seg langt i overgangsfasen. En del paralllell import vil nok da også kunne skje
Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
For å fortsette spåkulevirksomheten:
Når nå Jaguar og Audi er kommet på banen med hva som tilsynelatende er svært gode biler ("premium" er mantraet det onaneres over i begge forumseksjoner), og de tilsynelatende er leveringsdyktige, så vil vi se at insentivene rundt elbil vil forsvinne fortere enn hva mange har forutsett. Som dugg for solen i 2020 tenker jeg
- Vi ser stadig flere politikere kommer på banen med "hvorfor skal ikke de (elbilfolket) være med å betale? Senest i bergensavisene i dag. Når man plusser Jaguar og Audi til allerede (i media og visse milhjøer) betente Tesla er løpet kjørt.
- Denne klassen biler, både pris, utstyr og imagemessig vil renske unna den siste sympati og forståelse for det snart fullstendig utgåtte argumentet om at bakdelene med elbil ennå fordrer insentiver.
Tror det eneste håpet dem som ønsker insentiver på elbiler har igjen er at det innføres en vektgrense, som tidligere foreslått. Men jeg har ingen tro på det. De mindre og billigere asiatiske elbilene overgår jo f.eks. Jaguar i rekkevidde (for guds skyld ikke nevn det inne på Jaguarseksjonen!). Så...man sitter bare tilbake med argumentet om at bilene er litt mindre og trangere kanskje..?
På den positive siden: Tenk elbil 10-15 år tilbake kontra i dag. Jaggu litt av ei utvikling noen av oss har vært med på.
Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:02
Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
Da er jo prisen på Leaf 60 kWh interresant !
Inside EV antyder under 300 k startpris 
https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/
Da begynner det å bli spennende, fordi Nissan har vist at de kan levere stødig volum og er et trygt og kjent merke for mange.
225 miles rekkevidde høres ikke helt toppklasse ut men er jo bra.
Dette vil garantert påvirke pris på Ae/Kona/Niro/3 på bruktmarkedet.
450 er nok i overkant for Kona fremover i tid...........
Få hjem fra Tyskland, ny bil,
34.985 € (Brutto)
29.399 € (Netto) 19,00% MwSt.
https://www.toll.no/no/bilimport/
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. oktober 2018, klokken 20:52
Sitat fra: navyelsen på onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:02
Mens vi er inne på spådommer tror jeg at Leaf vil revolusjonere salget med Leaf 60kWh.
Mange venter på en rimelig bil med lang rekkevidde. Og Nissan ser ut som eneste produsent som kan levere i større antall. Jeg tror duellen vil stå mellom Leaf60 og Tesla M3 de neste to årene. Etter dette er flere aktører på banen og utvalget større. Først da er vi tilbake til en "normalsituasjon" mtp. tilbud og etterspørsel.
Da er jo prisen på Leaf 60 kWh interresant !
Inside EV antyder under 300 k startpris 
https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/
Da begynner det å bli spennende, fordi Nissan har vist at de kan levere stødig volum og er et trygt og kjent merke for mange.
225 miles rekkevidde høres ikke helt toppklasse ut men er jo bra.
Dette vil garantert påvirke pris på Ae/Kona/Niro/3 på bruktmarkedet.
450 er nok i overkant for Kona fremover i tid...........
Startprisen (før tilleggsutstyr, registering etc.) som antydes i artikkelen du linker til er USD 35400, dette er 18% opp fra startprisen for 40kWh i USA.
Dersom vi ser samme økning her vil startprisen på en Leaf 60kWh i Norge lande på ~325 000,-
Sitat fra: model3citizen på torsdag 18. oktober 2018, klokken 06:37
Dersom vi ser samme økning her vil startprisen på en Leaf 60kWh i Norge lande på ~325 000,-
Selv om det ikke er tema for denne tråden, blir det interresant hva Finn prisen blir på Leaf 60 
Det som er relevant er at den vil presse Kona bruktpris.
Hvis Nissan klarer å levere Leaf60 i samme antall som 40, er det garantert ingen som vil betale 50-100.000 i overpris på verken Ampera, Kona eller Niro. Finn-prisene reduseres nok til et noenlunde normalt nivå...
Vet vi at det kokeapparatet utrustes med en form for temperaturkontroll på batteriet da? Altså...vet som i vet
Hva er status på Kona priser på finn for tiden? Ser ikke så sprekt ut lengre som tidligere, eller tar jeg feil?
Nja... Det svinger jo med tilgangen på biler. Ligger vel 20 usolgte ute nå. Inkl. ihvertfall én med tekstil.
Men det er ikke så mange som opererer med 450-455 000 lengre.
Kona med soltak, skinninteriør og vinterdekk koster minst 370 000,- fra forhandler, det har ikke vært mulig å tjene 100k med den konfigurasjonen. 370k var prisen før økning, den vil koste 10k mer om den ble bestilt nylig.
https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_31.05.2018?e=27541921/61904301
Begynner å dra seg til for privatselgere der inne nå.
Ser han med tekstilseter begynner å bli utålmodig.
Var vel 409.000,- for litt mer enn en uke siden.
Så den til 399.000,- denne uken.
Satt ned nå til 389.000,-
Ceramic Blue - Tekstil - kun sommerhjul.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133546100 (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133546100)
Det som er litt leit er vel at E-Niro sees på som litt dyr til 377k.......
Det påvirker nok Kona prisene litt!
Mange er vel også håpefulle til prisen på Model 3 (der tror jeg de blir skuffet desverre). Kommer SR til 300k?
Tror nok mange som har interesse for Niroen også har vurdert Kona og valgt den bort prunnet bakseteplass. Er selvfølgelig med forbehold i at det er det inntrykket jeg har ut i fra hva som skrives her inne.
Nå på (mandag) morgenen er det 24 biler til salgs hvilket helt klart er ny rekord, med god margin, hva angår biler til salgs på en mandag. Samtidig er prisene til dels vesentlig redusert og en del har slettet tidligere annonse og lagt ut ny annonse med ny, lavere, pris. Fortsatt et stykke ned til hva selger har betalt for bilen, men trenden er nokså klar.
De som var i en situasjon som gjorde dem villige til å betale 50-90 000 over nybilpris har nok forlengst handla.
Tror temperaturen er i ferd med å falle. Betraktelig. De som trodde Jaguar skulle bli noe tilsvarende av hva vi har sett med Kona sliter virkelig!
Av 24 biler er det nå 9 stk som ligger med pris på 420 000 eller lavere.
De rimeligste ligger for ca. 390k. Men dette er med stoffseter, uten soltak og uten vinterdekk.
Fortsatt et greit påslag da nypris var rundt 330k.
Den har ligget en stund nå. Med et stadig lavere prisforlangende.
Det viser vel at stoffseter ikke er så HOT når man kan få ventilerte elektriske seter til bittegranne ekstra.
Vel....de ventilerte skinnsetene ryker ikke akkurat ut av listene, og priseforlangende går jamnt nedover.
Jo, men er ikke den tekstilbilen første og eneste forsøkt solgt på finn, og den ligger enda??
Det vi har sett siste ukene er at selgere sletter annonser, men legger de ut igjen på nytt. Dette gjelder både privatepersoner og bilforhandlere. Hva tror de egentlig at de oppnår med det?
De kommer vel øverst på søkelisten igjen, og det blir sendt ut ny epost til dem som abonnerer på søk.
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:53
Jo, men er ikke den tekstilbilen første og eneste forsøkt solgt på finn, og den ligger enda??
Det ligger to stk ute. Begge rundt 390k med stoffseter uten soltak og uten vinterdekk.
Jeg tror ikke det hjelper om du har verken det ene eller det andre. De mest ivrige har allerede kjøpt sine Koner til 450.000. Nå venter folk heller på M3 som er rett rundt hjørnet...
Så hva er det rette beløpet for når stoff/skinn konaer,pr idag vil bli solgt for på finn? Køen er fremdeles laaaang og bilene på finn framstår jo som nye.
Svaret på hva rett pris er vel som vanlig hva markedet er villig til å betale. Og det varierer mye. Som @navyelsen er inne på, vil det nok fortsatt være endel usikkerhet og venting på finn frem til vi ser hva prisen på M3 blir. Der kommer prisen senest 31.12.18, så vi trenger ikke vente så lenge.
Hadde følt meg litt snytt hvis jeg hadde kjøpt en Hyundai Kona for 450.000 så får du TM3 for 20.000 ekstra...med app og firehjulsdrift.
Sitat fra: navyelsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 07:47
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 04. desember 2018, klokken 23:53
Jo, men er ikke den tekstilbilen første og eneste forsøkt solgt på finn, og den ligger enda??
Det ligger to stk ute. Begge rundt 390k med stoffseter uten soltak og uten vinterdekk.
Jeg tror ikke det hjelper om du har verken det ene eller det andre. De mest ivrige har allerede kjøpt sine Koner til 450.000. Nå venter folk heller på M3 som er rett rundt hjørnet...
M3 prisen har kommet.
https://www.dn.no/motor/tesla/tesla-model-3/even-sandvold-roland/her-er-prisen-pa-tesla-model-3/2-1-492865
Tesla lover bil innen 6 mnd til alle som bestiller i dag.
Man må være over gjennomsnittlig glad i Hyundai hvis mangidder å venter to år på Kona, når man kan få M3 innen et halvt år.
Sitat fra: navyelsen på onsdag 05. desember 2018, klokken 12:38
Tesla lover bil innen 6 mnd til alle som bestiller i dag.
Man må være over gjennomsnittlig glad i Hyundai hvis mangidder å venter to år på Kona, når man kan få M3 innen et halvt år.
Det er en vesentlig forskjell på pris på Kona og M3. Om jeg forstod det riktig, så var startprisen på den rimligste varianten av M3 450k. Det vil si 33% mer enn rimligste Kona.
De fleste har vel fått det med seg men:
LR AWD: 464 020,-
Noe annet enn svart lakk (om jeg har skjønt det riktig): 12 500 - 20 900,-
Tofarga interiør. 8 400,-
Vinterhjulpakke: ???
Autopilotpakke: 41 800
Grei pris for dem som kan klare seg med "basisutgaven".
Autopilot er jo nesten obligatorisk. Får ikke cruisekontroll uten den, da spretter prisen opp til minimum 505.820 kr og i en helt annen klasse. Men klart bruktprisen på KONA vil falle fort nå.
Sitat fra: andy99 på onsdag 05. desember 2018, klokken 14:00
Autopilot er jo nesten obligatorisk. Får ikke cruisekontroll uten den, da spretter prisen opp til minimum 505.820 kr og i en helt annen klasse. Men klart bruktprisen på KONA vil falle fort nå.
Du får vanlig cruise control uten AP.
Slik jeg skjønner er adaptiv cruise control endel av ekstrapakken. Uten den er man hensvist til Berlingoutgaven av cruise control?
Uansett: Veldig dårlig timing for Kona-flipperne i øverste prislag basert på hva Tesla lover mht. leveringstid og spec.
Mulig betegnelsen oppfattes som ufin av enkelte, men det er annonsører som er åpne i annonseteksten om at bilene er kjøpt og selges på rein spekulasjon. Kudos.