Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: daggad på tir 04. okt 2011, kl. 10:51

Tittel: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadtir 04. okt 2011, kl. 10:51
Kanskje vi her kan samle de negative erfaringene brukere har hatt med Leaf. Bilen er utvilsomt bra, men helt sikkert ikke perfekt. Jeg og sikkert mange har lest mye på utenlandske sider og fått noe info der.

Rekkevidde.
Dette er jo en essensiell en. Leaf er oppgitt til ca 17 mil men de færreste får noe i nærheten ved normal bruk. Et byrå i USA har testet og Leaf har fått en offisiell rekkevidde på 73 miles eller ca 12 mil. Men brukere rapporterer om både større og mindre rekkevidde enn dette. Indikatoren/instrumentet for rekkevidde kaller de humoristisk for GOM (Guess-O-Meter eller gjettometer) og er på det meste en svak indikasjon. De rapporterer at Leaf med vilje viser mindre rekkevidde enn reelt spesielt når det nærmer seg slutten.
På den andre siden så jeg en video der de kjørte en Leaf på bane i 35mph (56kmt) fra 100% til den til slutt stoppet etter 132 miles. Det er over 21 mil det !
Vi skal heller ikke glemme at de kjører i høyere hastigheter der borte, noe som trekker mye strøm. Ei heller at vi her har mer bakker, berg snø og kulde..

Interiør
Det er jo hvitt da.. Mange kjøper setetrekk o.l. for å unngå at det blir skittent. Flott å se på men praktisk....neppe.

Oppstart
Leaf har en navigasjons og informasjons/radio/musikk skjerm. For hver gang bilen startes må en trykke på en knapp på dette bildet om en ønsker å bruke det eller ikke. Dette holder på å gjøre enkelte galne, og jeg kan se meg selv som en av disse. Man har da i praksis 2 startknapper før man er i gang. Det andre er oppstartlydene. Man kan velge mellom en 3 stk som alle er like stygge, men dette kan heldigvis deaktiveres til stillhet.
Noe annet de klager over er at varslingslyden for fotgjengere er på som default. Men dette har vel med sikkerhet å gjøre og høres det ikke inne i bilen så er det vel uten betydning.

Støy
Hva !? Støy i en Leaf ??
Nei ikke direkte bråk, men en del rapporter kommer på at det under visse turtall/hastigheter er en irriterende høyfrekvent hvinelyd fra motor/driverk. Nå er det ikke så rart at det i en så stille bil vil bli uvante lyder som skaper støyforurensning, men dette høres ikke bra ut.
Skurring og gniksing i cocpiten er også rapportert i en del tilfeller. Igjen, når det er stille fra før så hører en kanskje nye lyder og det setter enda høyere krav til støydemping.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Aspirantentir 04. okt 2011, kl. 11:05
Kan føre opp designet utvendig under denne posten  ;D
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: RuneWtir 04. okt 2011, kl. 11:36
Designet tror jeg alle forstår. Det er nok mer de "skjulte" tingene daggard er ute etter og jeg tror han har tatt de 3 mest irriterende tingene (høyfrekvent lyd, idiotisk farge på setetrekk++ og tåpelig oppstarts-sekvens).

Er det forresten på det rene at vi må gjennom det samme TULLET i Norge?

I tillegg til dette kan det virke som bilen har alt for mange "modes". Bilen er ikke av eller på, men har 4-5 forskjellige nivåer av "på". Dette er visstnok svært forvirrende og hvis man har klart å "rote seg inn" i en viss modus, så kan man risikere at bilen blir stående og tappe 12V-batteriet. Ja, det er i alle fall en av forklaringene til en del tilfeller av døde Leafer som bare har stått parkert og tilsynelatende AV.

Jeg vet med 100% sikkerhet at undertegnede kommer til å få ALL skyld om dette skulle skje med min kone...  ::)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Trond.Stromtir 04. okt 2011, kl. 12:28
På støy har jeg hørt rykter om at det er noen karer på østlandet som har en kombi rust/støy beskyttende skumbehandling spesifikt rettet mot asiatiske biler som har mere dekkstøy enn europeiske. skal vistnok gi 5-6db lavere kupestøy

Skal prøve å finne mere nøyaktige detaljer

Da må du ta direkte kontakt med Alf Thomassen hos Gjersjøen Antirust å høre om han er villig til å utføre dette på din bil, tlf.66800129 eller epost:gjersant@online.no

rust+støy behandling til 8000 kroner

De utfører det på Mitsubishi ASX med gode resultater. men er vel ingen som har behandlet Leaf slik enda :)

Jeg har sent ham en forespørsel på pris/muligeht for støydemping på leafen, oppdaterer med svaret jeg får
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: RuneWtir 04. okt 2011, kl. 12:35
Denne høyfrekvente lyden har, så vidt jeg vet, ikke noe med dekkstøy å gjøre.

Men det er klart - all type støy blir jo mer merkbart i en Leaf, så reduksjon av dekkstøy er sikkert ikke å forakte det heller...
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: elektroluxtor 06. okt 2011, kl. 10:44
Lading!

Et stort problem på Leaf'en.

Den kjører supert de første milene, men stakkers den som så trenger å fylle på for en ny strekkning. At den på toppen av det hele leveres med en 10A ladeledning gjør bare vondt værre.

Bilen burde hatt mulighet til lading med innebygget eller extern 3 fase lader.

En portabel Chardemo lader koster over 100000 NOK, og er ikke et godt alternativ.

Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Joachimtor 06. okt 2011, kl. 10:47
Lading? Den lader jo til 80% på en halvtime. Det holder for meg når jeg skal på hytta...
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Aspirantentor 06. okt 2011, kl. 10:49
Sitat fra: Joachim på tor 06. okt 2011, kl. 10:47
Lading? Den lader jo til 80% på en halvtime. Det holder for meg når jeg skal på hytta...

Bare på hurtigladeren som få eller ingen av oss har råd til å smekke opp hjemme.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Joachimtor 06. okt 2011, kl. 10:55
Og som få eller ingen har behov for å smekke opp hjemme.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: eivisator 06. okt 2011, kl. 11:23
Har kjørt en saxo i 9 år no (over 160000km på original batterier) og har ladet med 10amp. hele tiden. Har ikke hatt noe behov for å lade noe hurtigere. Greier stort sett greit å nå de områdene jeg har behov for når jeg kjører. Siden vi med elbil stort sett kjører i "nærområdet" der vi er kjent med kjørelengder og ladeplasser, så greier de aller fleste seg med en vanlig ladekabel på 10 amp. Har foresten en leaf i bestilling! ;)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: el-snorretor 06. okt 2011, kl. 11:33
Nissan bør vel strengt tatt få lov til å levere et større parti til Norge før man skal se på de negative tingene med Leaf, alt annet blir teoretisering.

Ønsker man ikke lyst interør får man velge en annen bil eller setetrekk, Leafen er ike alene om den problemstillingen.
GPS og display er ikke Nissan Leaf heller alene om, Toyota har vel tilsvarende for å få tilgang til funksjonene.


Støy, all støy blir fremtredende når det er stille, men igjen vi får se på de norske erfaringene fra erfarne elbilister når bilene ruller.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadtor 06. okt 2011, kl. 11:51
SitatNissan bør vel strengt tatt få lov til å levere et større parti til Norge før man skal se på de negative tingene med Leaf, alt annet blir teoretisering.
Nja helt teori blir det vel ikke da bilen har snart rullet et år i USA. Samtidig kan det være greit å vite om også de negative sidene for de som sitter på bestillingsgjerdet.
Men det er klart at det sikkert kommer til å bli noen særnorske problemer som dukker opp etterhvert. Spesielt på rekkevidde/temperaturer og denslags.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: crator 06. okt 2011, kl. 11:58
Sitat fra: daggad på tor 06. okt 2011, kl. 11:51Samtidig kan det være greit å vite om også de negative sidene for de som sitter på bestillingsgjerdet.

Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive, da det er lett å skryte av funksojner man liker. Det er mer interessant å se hva andre ikke er så fornøyde med (enten produktet er en (el)bil, mobiltelefon eller stavmixer til kjøkkenet), slik at man på forhånd kan vite om man vil støte på problemer eller begrensninger man ikke kan leve med.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: RuneWtor 06. okt 2011, kl. 13:05
Sitat fra: cra på tor 06. okt 2011, kl. 11:58Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive [...]

Enig. Når jeg leser slike brukererfaringer hopper jeg alltid glatt over de positive. Det er de negative erfaringene som er interessante (og som imho har mest verdi).
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: crator 06. okt 2011, kl. 13:11
Sitat fra: RuneW på tor 06. okt 2011, kl. 13:05
Sitat fra: cra på tor 06. okt 2011, kl. 11:58Ja, negative reviews er som regel mer interessante enn positive [...]
Enig. Når jeg leser slike brukererfaringer hopper jeg alltid glatt over de positive. Det er de negative erfaringene som er interessante (og som imho har mest verdi).

Nemlig. Og litt av gleden (i alle fall til å begynne med) er jo å gjøre de positive erfaringene selv. Oppdage nye features og måter å få ting til på osv. Etter en stund kan man lese seg opp på de tingene man ikke oppdager selv. :)  Nesten som når det kommer nye spill på XBoxen; jeg spiller alltid gjennom uten hjelp, på leting etter Cogtags og items og hva det nå måtte være. Minst en eller to ganger på egenhånd, før jeg googler hvor jeg kan finne det siste våpenet etc. :)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: el-snorretor 06. okt 2011, kl. 15:59
Det jeg mener, er at det er mer vedrifullt å vite hva de norske neggative erfaringene er fra erfarne elbilister, enn hva som menes i utlandet. Bilen er tross alt litt anderledes spekket og kjører under andre værforbehold. Samt at man må ha perspektivet på det man kritiserer, (eks GPS skjermen) i forhold til andre biler. :D

Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: RuneWtor 06. okt 2011, kl. 20:50
Sitat fra: el-snorre på tor 06. okt 2011, kl. 15:59
Det jeg mener, er at det er mer vedrifullt å vite hva de norske neggative erfaringene er fra erfarne elbilister, enn hva som menes i utlandet.

Ja, sikkert når det gjelder lade- og rekkevidde-problematikk. Det er imidlertid masse spesielt med Leafen som man overhodet ikke trenger å være erfaren elbilist for å kunne ytre seg om...
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: snurre100tor 06. okt 2011, kl. 22:15
Dette er vel en ganske objektiv reportasje.http://www.abcnyheter.no/motor/111006/elbilen-som-danker-ut-konkurrentene (http://www.abcnyheter.no/motor/111006/elbilen-som-danker-ut-konkurrentene)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: ducktolatelør 08. okt 2011, kl. 13:41
Sitat fra: elektrolux på tor 06. okt 2011, kl. 10:44
Lading!

Et stort problem på Leaf'en.

Den kjører supert de første milene, men stakkers den som så trenger å fylle på for en ny strekkning. At den på toppen av det hele leveres med en 10A ladeledning gjør bare vondt værre.





Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadlør 08. okt 2011, kl. 14:06
SitatLading!

Et stort problem på Leaf'en.
Hva mener du Elektrolux, er ikke 3,3kw/t normal fart ?
Er dette tregere enn iMiev & co, Think, osv ?
Jeg vet det er 10A kabel, men jeg skjønner jo det også når så mange kontakter rundtomkring bare er 10A.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Aspirantenlør 08. okt 2011, kl. 14:06
Sitat fra: snurre100 på tor 06. okt 2011, kl. 22:15
Dette er vel en ganske objektiv reportasje.http://www.abcnyheter.no/motor/111006/elbilen-som-danker-ut-konkurrentene (http://www.abcnyheter.no/motor/111006/elbilen-som-danker-ut-konkurrentene)

Trist å se at kjøreegenskapene får så mye pepper i omtalen. Jeg har jo tidligere lest at den var fast i fisken og svært så sportslig av seg i svingene.

Hvis denne omtalen stemmer så blir nok Leafen byttet ut med Volvo C30 electric relativt raskt hvis den er bedre å kjøre. For min del er kjørefølelse viktig, all den tid jeg er vant med premiumbiler ala BMW og Audi...
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: jkirkebolør 08. okt 2011, kl. 14:09
Sitat fra: ducktolate på lør 08. okt 2011, kl. 13:41
Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?

Som nevnt tidligere her, du kan sende inn ladekabelen til evseupgrade.com for oppgradering til 16A. Koster ca. en tusenlapp inkl. frakt. Evt. kan man kjøpe en ferdig oppgradert 16A-kabel fra de, eller en iMiEV-kabel fra Mitsubishi-forhandler.

Ladekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadlør 08. okt 2011, kl. 14:17
SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Griffellør 08. okt 2011, kl. 15:38
Sitat fra: ducktolate på lør 08. okt 2011, kl. 13:41

Mener det sto 20Ampere el noe på boksen på ladeledningen i den jeg prøvekjørte. Er dette kun inn strøm og at den bare gir 10A til bilen?

I så fall er det noen enkel løsning på dette? Jeg har tilgang til 16A både hjemme og på jobb. Jobb er 9mil unna hjem og for å slippe å sitte på jobb i 12 timer for å komme seg hjem er jeg avhengig av litt mer fart på ladinga. Laderen burde jo gitt fra seg det den får?

Dersom du har 9 mil til jobben har du brukt ca 13 kWh, dette erstatter du med snaut 6 timer lading.
Dersom du starter hjemmefra med fulladet bil trenger du kanskje å lade 1-3 timer før du kjører hjem. Er det så ille da

Husk at det ikke er batterikapasitenten som bestemmer hvor lenge du må lade, men hvor langt du har kjørt siden siste lading.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Griffellør 08. okt 2011, kl. 15:43
Sitat fra: daggad på lør 08. okt 2011, kl. 14:17
SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?

Det kunne de nok, men det bryter litt med filosofien bak denne standarden. Derfor vil nok ikke bilfabrikkene være de første til å lage noe slikt å levere med bilen selv om det nettop er en slik kabel jeg ville ønske meg.

Etter hvert som antallet biler øker, vil det nok komme slike produkter fra uavhengige leverandører.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: jkirkebolør 08. okt 2011, kl. 15:46
Sitat fra: Griffel på lør 08. okt 2011, kl. 15:38
Dersom du har 9 mil til jobben har du brukt ca 13 kWh, dette erstatter du med snaut 6 timer lading.
Dersom du starter hjemmefra med fulladet bil trenger du kanskje å lade 1-3 timer før du kjører hjem. Er det så ille da

Husk at det ikke er batterikapasitenten som bestemmer hvor lenge du må lade, men hvor langt du har kjørt siden siste lading.

Vinterstid med -15 grader og nysnø på veien vil nok kreve noe mer enn 13kWh på 90km. Ved 13kWh forbrukt er det ca. 8kWh tilgjengelig i batteriet (21kWh utnyttbart) så ved 10A lading (med 85% effektivitet) må det lades i minst 3 timer, men da helt uten margin.

8 timers lading (normal arbeidsdag) gir ca. 15kWh inn på batteriet ved 10A lading, legg til de 21kWh originalt så ender man på 36kWh. Det er 18kWh hver vei (uten margin), og det kan nok bli noe snaut midtvinters. Personlig ville jeg nok hatt de 3 siste kWh (fra 18 til 21) som ekstra margin.

Personlig hadde jeg nok montert ett 16A ladepunkt hjemme og sendt inn kabelen for oppgradering til 16A. Akkurat som jeg planlegger å gjøre ;)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: jkirkebolør 08. okt 2011, kl. 15:50
Sitat fra: daggad på lør 08. okt 2011, kl. 14:17
SitatLadekabelen gir fra seg inntil det den er programmert for, den har ingen mulighet for å vite om den er koblet til en 10AA,16A eller 25A kurs.
Dette høres ut som noe som de vel kunne ha klart å bygge inn i boksen ? Evt en bryter som vekslet mellom 10/16A ?

SPX PowerXpress har denne funksjonaliteten. Mulighet til å velge ihvertfall 16,20,24 og 32A. Men det er ukjent om den virker på norsk IT-nett. Pris $749 + frakt.

10A ladekabel følger jo med bilen, så vil man ha begge mulighetene er det bare å bestille en tilsvarende Nissan 16A ladekabel fra evseupgrade.com og merke dem med hhv. 10A og 16A. Pris $837 + frakt (typisk ca. $50-60).
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Griffellør 08. okt 2011, kl. 15:53
Sitat fra: jkirkebo på lør 08. okt 2011, kl. 15:46

Personlig hadde jeg nok montert ett 16A ladepunkt hjemme og sendt inn kabelen for oppgradering til 16A. Akkurat som jeg planlegger å gjøre ;)

Det ville jeg også gjordt om jeg hadde 9 mil til jobben, påenget var egentlig at ducktolate på ingen måte trenger å jobbe 12 timers dag for å komme hjem.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: ducktolatelør 08. okt 2011, kl. 16:20
Det var godt å høre. Ingen liker vel å være mer enn nødvendig på jobb..

Skal se hva evse uppgrade har å tilby. Takk uansett for fyldig informasjon.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadlør 08. okt 2011, kl. 17:16
SitatIngen liker vel å være mer enn nødvendig på jobb..

Nei men sjefene setter pris på det..
Jeg har en 16A kontakt på jobb, og skal få laget en 16 eller 32 hjemme. Burde være enkelt da jeg har en egen 10A kurs på en utekontakt nå. Og denne kontakten er ikke lenger enn 50 cm fra punktet.
Men det hadde muligens vært greit å ha en 10A som nødkabel i bilen.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: elektroluxlør 08. okt 2011, kl. 17:20
Sitat fra: daggad på lør 08. okt 2011, kl. 14:06
SitatLading!

Et stort problem på Leaf'en.
Hva mener du Elektrolux, er ikke 3,3kw/t normal fart ?
Er dette tregere enn iMiev & co, Think, osv ?
Jeg vet det er 10A kabel, men jeg skjønner jo det også når så mange kontakter rundtomkring bare er 10A.

Den medfølgende 10A  kabelen begrenser ladingen til 2200W noe som tilsvarer rundt 10-15 km/t ladehastighet.

Dette gir den tyngre Leafen ulempe i forhold til Think og I-miev som bruker mindre strøm, og som en følge av det har raskere ladehastighet selv med samme strømforbruk fra nettet.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Aspirantenlør 08. okt 2011, kl. 18:51
Dagens næringsliv forsøker å tone ned godene ved å eie elbil.

http://www.dn.no/dnBil/article2237712.ece (http://www.dn.no/dnBil/article2237712.ece)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: RogerBlør 08. okt 2011, kl. 19:13
Nå ja....

Jeg betaler 140kr pr dag i bom og kjører 11 mil pr dag.

700kr pr arbeidsuke i bom.
28L diesel a 13,5kr L blir ca 378 kr.

Regnet BARE på dette utgjør det for meg 4312kr pr måned i diferanse da jeg kan lade gratis.

Jeg regnet ut at jeg totalt sparer ca 5500 pr måned i forhold til min 2000mod golf 1.9tdi.

Så for å si det enkelt... jeg driter i hva alle andre sier, for meg passer dette yppelig, har du 10km til jobben og ingen bom utgifter så går du på et tap kontra fosil bil...

RogerB

Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: jkirkebolør 08. okt 2011, kl. 19:25
Sitat fra: Aspiranten på lør 08. okt 2011, kl. 18:51
Dagens næringsliv forsøker å tone ned godene ved å eie elbil.

http://www.dn.no/dnBil/article2237712.ece (http://www.dn.no/dnBil/article2237712.ece)

Jeg har regnet litt på Golfen de sammenligner med tidligere. Vil du ha samme utstyr som er standard på Leaf koste den ikke 290k men derimot ca. 360k. Litt forskjell det der...
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: daggadlør 08. okt 2011, kl. 22:08
SitatSå for å si det enkelt... jeg driter i hva alle andre sier, for meg passer dette yppelig, har du 10km til jobben og ingen bom utgifter så går du på et tap kontra fosil bil...
Da går jeg på et tap i og med jeg har ca 1,3 mil til jobben.. :P Men jeg tviler, for den skal da slett ikke bare brukes til og fra jobben. Jeg kjører ca 15-25 mil i uken.
Men uansett så er jeg litt enig med DN. Det er mye usikkerhet rundt økonomien i en elbil, og spesielt disse første fra de store fabrikantene. Mye annet og spennende dukker opp etterhvert.
Koster Leafen meg omtrent det samme som en lignenede fossilbil er jeg happy. Det økologiske aspektet er vel så viktig.
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: Aspirantenlør 08. okt 2011, kl. 22:27
Samme her Daggad. Samvittigheten ikke minst. Vi kjører så lite som mulig idag, og da blir det ikke så mange jakt og fjellturer som vi gjerne skulle ønsket. Med elbil blir det pewpew. Også åpner elbilen ikke minst opp for billige turer i fjellene sør for Molde, og fjorden som krever fergefart. Å blåse bort 200,- t/r ferge for å dra på en fjelltur byr meg litt imot.

På lang sikt vil jeg tenke på at regjeringen på ett tidspunkt legger til 25% moms og etterhvert kommer det billigere batteri så jeg tviler på at vi som kjøper Leaf taper så mye i det store regnskapet. La oss se på Leaf i ett 10 års regnskap, og gi den til ungene som skal til universitetet med lite i lomma når den tid kommer. Da kommer Leaf gunstig ut ift. Golf selv med ett nytt batteri (og da stiger også bruksverdien veldig mye, siden det er slitt batteri som utgjør stort verditap)

DN sin artikkel går på de første tre årene, og det er da det verste verditapet kommer også. Etter det vil elbilen bli meget mer økonomisk å drifte (og eie). Sånn er det jo med alle biler. (Frem til slitedelene skal byttes ihvertfall.)
Tittel: Sv: Negative ting ved Nissan Leaf
Skrevet av: snurre100søn 09. okt 2011, kl. 07:24
Spiller ingen rolle om man går med tap.Jeg må ha to biler.Leafen og Astraen(som går på sprit).Jeg har sett så mye på Discovery at jeg har lært at vår lille blå planet er ganske unik i denne delen av galaksen.Og jeg bruker gjerne noen kroner for å gi mitt bidrag til at den skal fortsette å være blå.