Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Kav2 på tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37

Tittel: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37
Jeg fikk en haug av varsellamper forrige uke, da jeg en morgen skrudde på bilen. Kjølevæske, adaptive lys, kjørelys - i tillegg til at panser og bakluke sto registrerte som åpne. Det gikk heller ikke an å åpne bakluka. Fikk bilen (FL300) inn til Møller på relativt kort tid og de slo fast at det var problemer med J519, altså det som på engelsk heter "power control unit". De retta det opp, men påpekte at det muligens var fordi jeg har henta strøm til dashcamen fra sikringsboksen under rattet. De ville helst at jeg henter strøm fra et annet sted, f.eks. sigaretttenneren, noe som er uaktuelt for min del.

Noen som har noen tips? Det er et Blacvue 750 2ch-kamera, kobla inn i f16-sikringa med en sikringsholder. 10A til originalsikringa, og 5A til dashcamen.

Kan noen som har dashcam fortelle hvilken sikring de har brukt for å hente strøm? Det må sies at jeg har hatt kameraet montert på siden mai, og at det var først nå jeg fikk problemer med det.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Apachetirsdag 28. august 2018, klokken 18:40
Ikke noe svar men jeg har samme kamera som du har, både foran og bak. Men jeg fikk Oslo Bilstereo til å installere for meg. Slår seg av når jeg slår av bilen. Har ikke hatt problemer med den, ble montert da bilen var ny i April i år.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2onsdag 29. august 2018, klokken 07:25
Så du har ikke parkeringsmodus tilgjengelig? Jeg vil helst ha det.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Apacheonsdag 29. august 2018, klokken 17:55
Jeg kjøpte den tilleggs modulen som gjør at det kunne settes men jeg ombestemte meg og ville ikke installere den da jeg ikke viste om det ble problemer med garanti osv. Spurte selger etterpå og han sa at det ikke var det.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 30. august 2018, klokken 07:29
Selgeren sa at det ikke ville vært problemer med garantien?
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 30. august 2018, klokken 08:56
Sitat fra: Kav2 på tirsdag 28. august 2018, klokken 10:37
Noen som har noen tips? Det er et Blacvue 750 2ch-kamera, kobla inn i f16-sikringa med en sikringsholder. 10A til originalsikringa, og 5A til dashcamen.

Har ikke koblet selv, men fått Møller Bil til å installere power kabel til dashcam (Blacvue 750 2ch-kamera) i to stykk e-Golf.

Den ene på konstant power og den andre via "tenning". Avsporing: Skal sjekke begge koblingene og sette inn bryter så jeg kan velge mellom konstant power og power når bilen er på.

Så tilbake til saken:

Da jeg fikk den første montert så fikk jeg advarsel om at det vil jo tappe batteriet.

Så der må man være nøye med at når bilen ikke blir ladet på en stund, for eksempel står over helgen så må man huske å trekke ut power kabel fra dashcam.

Vet ikke om det er årsaken hos deg, men en gang glemte jeg og fikk varsel om lav spenning på 12 V batteri. Den sto ikke over hele helgen, men lenge nok til å tappe batteriet for mye. e-Golf har nemlig ikke vedlikeholdslading av 12 V batteri slik Tesla visst nok skal ha (Har flagget det og flere punkter til selger hos Møller for ting og tang for kommende I.D. serien som ha sa var så gode ideer/argumenter at han sendte det vider opp i Møller systemet - Samme gjorde jeg med 20 A kontra 32 A ladekabel som de ikke var klar over. Etter det, får vist alle samme blå 32 A kabel som jeg fikk utlevert etterpå som takk for opplysningen).

Det du beskriver, minner mengden feilmeldinger som vi fikk etter at NAF koblet fra 12 V batteri for å se om han kunne resette elektronikken så ene bakhjulet som var låst skulle løse ut.

Resultatet var en lite fornøyd kundemottaker på Møller Bil som sa at slikt lagde mer arbeid enn hjelp for dem. De har også forsøkt å instruere bergingsselskapene om at slikt ikke skal gjøres (frakobling av 12 V batteri), men de som reklamerer med "over 20 år i bransjen" er de verste med å gjøre slikt.

Så....: Kan batterispenningen din rett og slett blitt for lav for enkelte computere (det er i følge Møller mange av de) så de har feilet, men at den som styrer oppstart har hatt høy nok spenning til å starte og koble inn HV til 12 V power så bilen våknet allikevel? Dermed alle feilmeldingene fra computere rundt om i bilen.

Det er fort gjort å regne ut teoretisk brukstid for et dashcam når bilen ikke står til lading.

Ta batterikapasiteten (Ah) og del på strømtrekket (A) til kameraet (ikke sikrings størrelse) så vil jeg dele den tiden på 2 for å ikke ødelegge det (kjent sak med de som har solcelle anlegg på hytter, er at tilgjengelig kapasitet er batterikapasiteten delt på to for de med bly og AGM batterier) samt at bilens elektronikk trekker litt også.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 30. august 2018, klokken 09:26
Oppdatering fra Møller Bil i dag:

12 V batteri lades kun når bilen er på (i bruk) ikke ved lading.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Apachetorsdag 30. august 2018, klokken 21:49
Helt utrolig...
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: jonrbfredag 31. august 2018, klokken 07:39
Sitat fra: Amatøren på torsdag 30. august 2018, klokken 09:26
Oppdatering fra Møller Bil i dag:

12 V batteri lades kun når bilen er på (i bruk) ikke ved lading.

Rart om ikke eGolf er som eUp - den lader 12 V batteri ved lading av høyspentbatteriet. Men når ladingen av høyspentbatteriet stoppes, stoppes lading av 12 V batteri også. Selv om ladeledning fortsatt står i.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2fredag 31. august 2018, klokken 10:23
Amatøren: Takk for et fyldig svar.

I forbindelse med disse varslene målte jeg spenningen i 12V batteriet til rundt 13, så jeg tror ikke det var noe problemer med det.

I rapporten fra verkstedet sto det også at 12V-batteriet var OK.

En ting jeg lurer på: Du sier at en kabel er kobla på konstant og en via tenning: Hos meg har jeg kobla en kabel på konstant og en til jord. Har du ikke jord på din? Kan du sjekke hvilken sikring du har brukt til konstant?

Jeg har fått signaler fra Møller om at jeg bør prøve en ledig sikring som gir konstant. Jeg har landa på f16 (jeg skrev feil tidligere om at jeg hadde brukt f16 - det er f15 jeg har brukt). Jeg har fått oversikt over alle sikringer, og denne er visstnok til telefontillegget, som jeg ikke har.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørenfredag 31. august 2018, klokken 12:17
Selvfølgelig er en leder til jord en kabel har to ledere for å få sluttet krets.

Har dessverre ikke mulighet til å sjekke nå da jeg midt oppi bygging av nytt gjesterom/stue, så arbeider vi nå også med å få orden på huset etter lynnedslag.

Møller monterte for meg. Kanskje jeg får sett på det i løpet av neste helg (ikke kommende).

Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2fredag 31. august 2018, klokken 23:37
Jeg trodde blackvuen kun hadde to kabler, en til konstant/tenning og en til jord. Min hadde det i hvert fall (kutta fra sigarettennerkoblinga).
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2fredag 31. august 2018, klokken 23:38
Skjønte først nå at du snakka om forskjellige golfer.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentirsdag 04. september 2018, klokken 08:43
Har ikke fått tid enda, men er det grei sak å komme til på baksiden av sikringsboksen ved førerplassen?

Er tilgangen å fjerne undersiden av dashbordet?
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2tirsdag 04. september 2018, klokken 12:28
Ja, det er ingen problem. Det er en liten skuff der. Bare press inn innsidene og trekk (ganske hardt) ned. Hadde satt pris på bilde! Akkurat nå er jeg inne på sikring 16 (ledig), som angivelig blant annet skulle ha gitt strøm til telefontillegget.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentirsdag 04. september 2018, klokken 21:39
Da.....

Nå har jeg fått sjekk begge e-Golfene våre.

Dette er montert av Møller Bil.

e-Golf nummer 1: Permanent på.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]


e-Golf nummer 2: Over "tenning".
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentirsdag 04. september 2018, klokken 21:43
Håper dette hjelper de som vil koble selv.

Jeg skal nå sette inn bryter så jeg bruker permanent opptak kun når bilen står utsatt til.

Dette er viktig da 12 V batteriet lades kun når bilen er på, ikke når bilen lades i følge siste informasjon jeg fikk fra Møller Bil.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2onsdag 05. september 2018, klokken 10:48
Supert. Tusen takk.

Jeg mistenker at Møller har kobla litt mer på baksida her. Det var det teknikeren sa at de vanligvis gjør i slike tilfeller. Han sa det var tidkrevende. Hvor mye kosta dette?

Hvordan skal du sette inn en bryter?
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørenonsdag 05. september 2018, klokken 20:18
"Deal" ved kjøp av ny bil.

Mulig at noen kobler noe ekstra, men når jeg studerer bildene fra begge bilene så ser det ut til at begge har koblinger på begge steder.

Tror ikke de lager noe nytt som er likt på begge bilene (spesifiserte bare konstant på på første og kun via tenning på andre) og bruker kun ene tilkoblingen. Tror ikke de vil gjøre unødvendig arbeid.

Derfor tror jeg de har brukt noe som er tiltenkt ekstrautstyr.

Du kan jo sjekke om du har samme tilkoblingene på din. Du ser jo hvilken som har konstant spenning (ute til venstre) og den over tenning (ca. midt på). Sjekk med multimeter spenning på din med bilen av og på.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: DCDriveronsdag 05. september 2018, klokken 23:58
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:43
Håper dette hjelper de som vil koble selv.

Absolutt. Takk.

Ser du hvor ledningen er ført gjennom torpedoveggen, og om den ligger inne i noe (mer) beskyttelse enn sin egen, enkle isolasjon? Hvor har de hentet minus fra, det er vel en tilgjengelig skrue et eller annet sted som kan brukes til dette. Skulle likt å vite hvor.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 06. september 2018, klokken 07:56
Ledningen går ikke gjennom torpedoveggen.

Den går ut til venstre og opp. Den følger så stolpen opp til taket (hørte det da jeg ristet litt på den). Derfra må den da gå oppe i taket og et eller annet sted krysse på tvers ved speilet og kupelyset i taket for jeg har kabelen ut på passasjersiden.

Forsøkte å kikke litt ved A-stolpen på fører siden (ville ikke demontere helt på grunn av side airbag), men så ikke ledningen men hørte den da jeg nappet litt. De må ha lagt den bak for å ikke komme i konflikt med airbag i tilfelle den skulle bli utløst ved ulykke.

Når det gjelder jording så ser dere på bildene en blank bolt/skrue som sannsynlig vis er for montering av dashbordet. Det er en tilsvarende litt lenger ned og lenger ut til venstre. Den har de brukt til jording. Dessverre synes den ikke på bilde. Den har de vel bare løsnet litt og smettet kabelskoen for skrue inn under. Mulig de har utvidet den litt. Husker ikke hvor vid den kabelskoen var i "kjeften".

Overskytende ledning har de kveilet pent opp og dyttet ut av sikringsboksen ut til venstre og litt opp mot A-stolpen. Bare så den er så vidt på utsiden. Når den med fingertuppene.

Kan se om jeg kan få tatt bilde av jordingen ved en senere anledning (kjører e-up! på arbeid).
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 06. september 2018, klokken 09:42
Takk for svar. Her er mitt opplegg. Fordeler/ulemper? Sikringsplassen var ledig, og ifølge Møller var det greit å ta strøm derifra. Men de utelukker ikke at "meltdownen" jeg hadde hatt var pga. dashcam, og ville aller helst at jeg henta strøm fra sigarettenneren.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 06. september 2018, klokken 14:43
Merkelig..... Møller brukte tilkobling nedenfor på konstant power på min og sa ikke noe om mulige problemer, men nevnte at jeg kunne risikere å tømme 12 V batteriet totalt hvis jeg lot det stå på permanent.

Jeg har alltid trukket ut i power kabel helgene, noen ganger glemt, men kommet på på lørdagen eller tidlig søndag, men aldri tappet det så langt ned at jeg har fått feilmeldinger. En gang fikk jeg varsel om lav spenning på 12 V batteri, men som skrevet før, ikke feilmeldinger som måtte resettes.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: DCDrivermandag 10. september 2018, klokken 20:42
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 04. september 2018, klokken 21:43
Dette er viktig da 12 V batteriet lades kun når bilen er på, ikke når bilen lades i følge siste informasjon jeg fikk fra Møller Bil.

Møller bør ta frem multimeteret før de bastant påstår noe om dette. ;)
Min eGolf er fra 2018, levert på forsommeren. Kveldens sjekk avdekket følgende:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Batterispenning uten at bilen er tilkoblet lader: 12,15 V.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Batterispenning når bilen er tilkoblet lader: 14,53 V.

Konklusjon: batteriet lades når bilen lades.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørenmandag 10. september 2018, klokken 21:28
Flott, det skal jeg også sjekke i tilfelle det er forskjell ut fra levering.

Fra kundeservice@moller.no fikk jeg først beskjed om at det ble ladet når bilen var på lading. De spesifiserte ikke om det er både AC og DC lading eller bare AC.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: DCDrivermandag 10. september 2018, klokken 22:28
Skulle jeg tillate meg å tro noe, basert på litt enkel logikk - så vil jeg være ganske sikker på at "servicebatteriet" ikke lades når bilen DC-lades med 400 V DC. Jeg skal se om jeg kan lokalisere batteriladeren for "servicebatteriet", den bør kunne bekrefte at den kun er i drift når bilen AC-lades. Alternativt får jeg ta en tur innom en hurtigladestasjon og måle direkte på "servicebatteriet" igjen.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørenmandag 10. september 2018, klokken 22:33
 :+1:

Du går fullt inn for dette!

Setter pris på den innsatsen DCDriver!
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Siruptirsdag 18. september 2018, klokken 14:28
Jeg har og Blackvue kamera i e—Golfen, og har opplevd akkurat samme feil som blir beskrevet i trådstarten. Det var en ganske omfattende reparasjon som måtte til for å få bilen kjørbar igjen.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: geearonsdag 19. september 2018, klokken 09:52
Har 190km, og den lader også 12V når den AC-lades (har målt for lenge siden). Om den lader under DC-lading vet jeg ikke, men det er så kort periode, og om man bruker 12V (varme/tenning) under lading så lader den jo uansett...
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørenonsdag 19. september 2018, klokken 09:56
Sitat fra: Askøy på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:28
Jeg har og Blackvue kamera i e—Golfen, og har opplevd akkurat samme feil som blir beskrevet i trådstarten. Det var en ganske omfattende reparasjon som måtte til for å få bilen kjørbar igjen.

Var det reparasjoner eller var det resetting av feilkoder som følge av at batterispenningen ble for lav?

Forøvrig så ser jeg ut fra bilder at Møller Bil Asker og Bærum har brukt annet konstant 12 V punkt i sikringsboksen enn det trådstarter har brukt. Regner med at de bruker det de går god for.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 20. september 2018, klokken 08:08
Amatøren, takk for mange nyttige svar. Til info så var ikke spenningen i batteriet lavt. Det ble målt flere ganger. Til og med Møller skrev det i rapporten sin.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 20. september 2018, klokken 08:15
Og forresten, hvordan er sikringa til dashcamen festa hos deg, Amatøren? Ser ikke noe på bildet.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 20. september 2018, klokken 08:44
Sikringen er den originale på ledningen (kjøpt direkte fra Blackvue i Korea).

"Overskudds" ledning har Møller Bil buntet sammen og dyttet opp til venstre for sikringsboksen. Der er sikringen.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 20. september 2018, klokken 10:22
Kan du finne bilde av en slik kabel på nett? For min kabel har ingen sikring.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 20. september 2018, klokken 12:09
Rett fra Blackvue. Dyr frakt, men de bruker DHL så det går ganske fort.

https://www.blackvue.com/product/hard-wiring-power-cable/
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Kav2torsdag 20. september 2018, klokken 12:21
Hvor er sikringa på denne da? Inni den sylinderen?
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Amatørentorsdag 20. september 2018, klokken 14:12
Skal være der ja.

Har ikke åpnet den.
Tittel: Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
Skrevet av: Sirupfredag 21. september 2018, klokken 00:51
Sitat fra: Amatøren på onsdag 19. september 2018, klokken 09:56
Sitat fra: Askøy på tirsdag 18. september 2018, klokken 14:28
Jeg har og Blackvue kamera i e—Golfen, og har opplevd akkurat samme feil som blir beskrevet i trådstarten. Det var en ganske omfattende reparasjon som måtte til for å få bilen kjørbar igjen.


Var det reparasjoner eller var det resetting av feilkoder som følge av at batterispenningen ble for lav?

Forøvrig så ser jeg ut fra bilder at Møller Bil Asker og Bærum har brukt annet konstant 12 V punkt i sikringsboksen enn det trådstarter har brukt. Regner med at de bruker det de går god for.

Effektelektronikk ble skiftet, det var ganske omfattende reperasjon ifølge Møller.