Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Lade hjemme => Ladeplasser og ladekabler => Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading => Emne startet av: keepitsimple på torsdag 16. august 2018, klokken 08:50
Vi skal flytte til et hus med IT nett og trenger en ladestasjon til Tesla. Det sitter en varmtvannsbereder på en 3x32A kurs der allerede. Finnes det ladestasjoner med mulighet for lastdeling med varmtvannsberederen? Det er ikke kapasitet for 2x3x32A samtidig.
Jeg ser for meg at framtidas hjemmeEVSE'er bør lese av strømmåleren i huset, så man hele tida begrenser seg til ledig kapasitet på strømstyrken.
Det er mye som kan være ukurant på et IT.
Myenergi sin Zappi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner) og Eddi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/eddi-variabel-sinus-spnnings-regulator?tm=annet-utstyr) ville klart dette om VVB var 1 fase. Med kommende software også på 3 fase.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. august 2018, klokken 09:47
Myenergi sin Zappi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner) og Eddi (https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/eddi-variabel-sinus-spnnings-regulator?tm=annet-utstyr) ville klart dette om VVB var 1 fase. Med kommende software også på 3 fase.
Men takler den IT nett trefas?
Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Brukes varmtvannsbereder til vannbåren varme? Det virker ellers mye med 3x32A, selv har jeg vvb. på 1x10A kurs. Om det bare er til forbruksvann kan det holde med laststyring i ladestasjon, de få timene vvb. står på spiller ikke så stor rolle om du får ladet med 1x32A resten av tiden. Laststyring mot inntak til hus er også mer fleksibelt mtp. andre forbrukere enn bare lastdeling med vvb.
Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett? Den har så vidt jeg vet bare en funksjon for effektfordeling med opptil 3 andre TWC, jeg vet ikke om den ev. har noe ut-signal som kan brukes til å styre et av/på rele for vvb.
Trekkoppbil, det finnes jo allerede flere 1-fas ladestasjoner som tilbyr laststyring mot inntak, riktignok med separat sensor eller måler.
Sitat fra: Nordlands på torsdag 16. august 2018, klokken 13:03
Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett?
Nei, EcoLite støtter også dette. Samt de fleste andre 3-fase ladestasjoner på markedet.
Sitat fra: Nordlands på torsdag 16. august 2018, klokken 13:03
Brukes varmtvannsbereder til vannbåren varme? Det virker ellers mye med 3x32A, selv har jeg vvb. på 1x10A kurs. Om det bare er til forbruksvann kan det holde med laststyring i ladestasjon, de få timene vvb. står på spiller ikke så stor rolle om du får ladet med 1x32A resten av tiden. Laststyring mot inntak til hus er også mer fleksibelt mtp. andre forbrukere enn bare lastdeling med vvb.
Om du må ha mer enn 1x32A så er det vel bare TWC som støtter 3x32A på IT nett? Den har så vidt jeg vet bare en funksjon for effektfordeling med opptil 3 andre TWC, jeg vet ikke om den ev. har noe ut-signal som kan brukes til å styre et av/på rele for vvb.
Trekkoppbil, det finnes jo allerede flere 1-fas ladestasjoner som tilbyr laststyring mot inntak, riktignok med separat sensor eller måler.
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..
Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 16. august 2018, klokken 09:08
Jeg ser for meg at framtidas hjemmeEVSE'er bør lese av strømmåleren i huset, så man hele tida begrenser seg til ledig kapasitet på strømstyrken.
Det er mye som kan være ukurant på et IT.
De nye automatiske strømmålerne må i 2019 gi ut data om forbruket til huset via en ethernet-utgang HAN-grensesnittet / MBUS.
En enkel raspberry pi eller lignende kan lese av dette og styre signal til en ladeboks om hvor mye strøm som er til overs for lading av elbil.
Det finnes et prosjekt på GitHub for reverse-engineering av signalprotokollen til Tesla Wall Connector, slik at en raspberry pi kan styre hvor mye strøm TWC skal gi ut til bilen.
https://github.com/cdragon/TWCManager
Dessverre har Hafslund sine automatiske strømmålere ikke har begynt å gi ut om forbruk enda, så vidt jeg vet.
HAN-grensesnittet på AMS er vel ikke ethernet selv om pluggen er RJ45?
Sitat fra: KjellG på torsdag 16. august 2018, klokken 17:01
HAN-grensesnittet på AMS er vel ikke ethernet selv om pluggen er RJ45?
Han er RJ45 med MBUS
NEK anbefaler at grensesnittet AMS/HAN tuftes på kommende IEC 62056-7-5, med følgende valg:
1. MBUS (EN 13757-2) velges som elektrisk grensesnitt
2. RJ-45 (ISO/IEC 8877) velges som kontakt
3. Datastrøm fastsettes ved valg av OBIS koder som skal strømme ut på grensesnittet i
predefinerte intervall
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 16. august 2018, klokken 15:20
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..
Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Om det er med varmepumpe burde jo ikke varmekolbene brukes noe særlig, sånn at om du bare har laststyring på ladestasjon vil du ikke miste særlig mye lading over tid om vvb. får leve sitt eget liv - du vil da også få utnyttet restkapasitet med tanke på andre forbrukere. Den saken til Nibe har kanskje også mulighet til å sette varmtvann til økonomi-modus om natt el.?
Jeg kjenner ikke til 3-fas ladestasjoner med laststyring, men det finnes trolig, 1x32A med laststyring er nok mer etterspurt og derfor lett tilgjengelig.
Sitat fra: Nordlands på søndag 19. august 2018, klokken 21:42
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 16. august 2018, klokken 15:20
VVB er en ny modell fra NIBE. Den styrer gulvvermen også ventilasjonen. Den har også en modul utomhus med varmepumpe. Så det er noe veldig avansert som jeg selv ikke helt forstår enda..
Skriver du at jeg må ha styringa på VVB og ikke ladestasjonen?
Om det er med varmepumpe burde jo ikke varmekolbene brukes noe særlig, sånn at om du bare har laststyring på ladestasjon vil du ikke miste særlig mye lading over tid om vvb. får leve sitt eget liv - du vil da også få utnyttet restkapasitet med tanke på andre forbrukere. Den saken til Nibe har kanskje også mulighet til å sette varmtvann til økonomi-modus om natt el.?
Jeg kjenner ikke til 3-fas ladestasjoner med laststyring, men det finnes trolig, 1x32A med laststyring er nok mer etterspurt og derfor lett tilgjengelig.
Ja helt enig. Det jeg trenger er en stasjon som kan lese av alle 3 faser også styre seg selv deretter. Zappi kan vel dette på en fase har jeg forstått.
Jeg betaler gjerne 5000+ for å få dette til uten jobb/problemer for meg så det burde være et marked for slike produkter.
Stemmer at Zappi kan kontrollere ene fasen og styre lading deretter. Fra og med ny software V2,0 skal den kunne ta hensyn til 3 fase IT også.
«Zappi kan kontrollere ene fasen»
Hva innebærer egentlig dette? Zappi henter én linjespenning via to faseledere i IT. Måler Zappi strømmen i begge faselederne i skapet?
Den måler strøm som går gjennom en av fasene.
I et vanlig en fase nett er jo dette samme strømmen i begge lederne. Mens i et 3fase nett kan det være betydelig skjevlast.
Er med så langt, men i mange ti-år har det vært vanlig å legge inn 3-fase. Selv om Zappi selv er en en-spennings/to-faselast, så er den tilknyttet to faseledere. Zappi skal reagere på annen last i huset. Denne andre lasten kan vise seg i Zappi's ene, eller andre faseleder. Mao, Zappi må kunne måle i begge og innrette seg etter worst case.
Gitt at Zappi kun måler i L1. Det kommer på en tung last mellom L2 og L3. Zappi ser det ikke, men effekttariffen ser det.
Nå kan dette problemet kanskje dempes ved omhyggelig å velge L1 eller L2, eller måler Zappi begge?
Det er bare dersom det faktisk er andre enkle (to-fase) laster koblet til en annen fasekombinasjon. På IT-nett mener jeg det er absolutt vanligst at alle laster er koblet på samme fase-par, og nest vanligst at det er en eller flere tre-fase laster utenom. Dette fordi to laster uansett vil belaste minst én felles fase, og i et vanlig hus er det ikke så mange større samtidige laster at det er et poeng å fordele disse på alle tre fasene.
Zappi har med en sensor til en fase, i de aller fleste tilfellene er nok det godt nok. Dersom det skulle være andre laster koblet på forskjellige fasepar burde det gå å resonnere seg frem til hvilken fase som oftest vil se mest last, og sette sensor på den - det går også å redusere styreverdi sånn at Zappi lar det være litt margin til maks last. Om det ikke er godt nok må man vente på software v2 som elektrolux nevner og kjøpe flere sensorer.
Jeg tror du må studere hvordan en samleskinne ser ut, Nordlands.
I en vanlig installasjon er fasene jevnt fordelt utover enfaselastene.
Jeg spurte bare av nysgjerrighet, er kanskje ikke noe problem i praksis.
I tillegg til overbelastning av små hovedsikringer spøker effekttariffen. Hvordan velger en egentlig reaksjonsnivå? Setter en bremseeffekten for lavt får en ikke fulladet bilen i løpet av natta. Setter en det for høyt, kaster en bort unødvendige effektavgifter. Prøve og feile?
(PS, Her er både hytte TN og bolig IT fordelt på alle faseledere, men å få en noenlunde jevn lastfordeling i et hus med mange en-spenningslaster er en utfordring.)
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. august 2018, klokken 08:36
Stemmer at Zappi kan kontrollere ene fasen og styre lading deretter. Fra og med ny software V2,0 skal den kunne ta hensyn til 3 fase IT også.
Er det en tidsplan på dette?
Mye spennende er planlagt for lansering januar 2019. Tipper også SW versjon 2 er på plass senest da.