Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: svingen på onsdag 08. august 2018, klokken 10:57
Heisan!
siden bilen ikke vil ha noe app støtte er det noen som har vurdert OVMS?
brukt det på trillingen i snart 5 år,da kan man lese ut status fra bilen (batteri,lade stryke tempratur)
litt info her om Soul http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=429&start=100
den bruker kanskje ikke mye av "data" som soul så mulig må skrive om en del her?
Wtf? Ingen appstøtte? Hva i alle dager er det Kia driver med?
For 5 år siden skrev jeg en OVMS-plugin for Th!nk og den fungerer fortsatt fint. Veldig responsiv, fleksibel og rask.
Den nyeste OVMS-modulen (v.3) kommer kun med 3G-modul (SIM5360), men kretskortet er designet med mulighet for framtidig støtte for 4G (SIM7000/SIM7100). Valget av 3G-modul har med pris å gjøre.
https://www.openvehicles.com/node/2046 (https://www.openvehicles.com/node/2046)
Jeg har ikke noe særlig interesse av å anskaffe ny OVMS-enhet før det er støtte for 4G. Nå ser det ut til at jeg kan få Niro EV i 2019, så kanksje blir det et nytt prosjekt da? :)
Jeg laget OVMS-støtten for Kia Soul i OVMS (V.2 og V.3) og jeg har køplass 190 på Niro, så jeg kommer i alle fall til å prøve å få til OVMS V.3-støtte for Niro :)
Mye av den informasjonen vi trengte for Soulen ble funnet ved at en tysker(?) fikk lov å logge hoved can-bussen under et par verkstedsbesøk. Da hadde han listen med data som ble skrevet ut fra diagnose-apparatet og rådataene fra can-bussen.
Er vi heldig, er det mye likt med Soulen. Er vi ikke fullt så heldige vil det kunne ta laaang tid før vi har nok info til å lage noe som kan brukes. Da må vi enten prøve og feile eller kjenne noen som har diagnose-apparat.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42
Wtf? Ingen appstøtte? Hva i alle dager er det Kia driver med?
Kia/Huyndai Europa har stukket hodet langt opp der sola ikke skinner og nekter å sette opp servere som støtter app hardware som allerede sitter i bilene
Sitat fra: goev på onsdag 08. august 2018, klokken 13:34
Jeg laget OVMS-støtten for Kia Soul i OVMS (V.2 og V.3) og jeg har køplass 190 på Niro, så jeg kommer i alle fall til å prøve å få til OVMS V.3-støtte for Niro :)
Kult! :) :+1:
Veldig gode nyheter med til å med flere utviklere! :)
Da får vi bare vente på bilen :)
For oss uinvidde, kva funksjonalitet gir OVMS på Kia Soul?
Den viser ladestatus, posisjon og fart, dekktrykk, div. temperaturer, dørlåsstatus + litt til. I tillegg kan mer hentes ut via webgrensesnittet (cellespenning m.m.)
Man kan låse opp og igjen dørene via appen og den siste ubrukte knappen på keyfob-en kan brukes til å åpne ladeluken.
Det er foreløpig det vi har fått til.
Sitat fra: goev på lørdag 11. august 2018, klokken 12:59
Det er foreløpig det vi har fått til.
Ikkje undervurder kva de har fått til, det er ei imponerande liste spør du meg :)
Eg har dessverre lite erfaring med CAN bus, men har jobba ein del med embedded programmering, så dersom det blir bestilling av Niro på oss kan eg gjerne hjelpe til der det blir mogleg.
Hva snakker vi av kostnader og inngrep i bilen? Er det en liten dongel i OBD-2 kontakten eller mer omfattende? Kan det bli snakk om problemer med garanti mv ved bruk av dette?
Fint om noen av dere innvidde kan opplyse oss uinnvidde om hva dette betyr i praksis, når en har funnet ut av programmeringen. Kan en f.eks starte/stoppe lading eller er det bare "se" funksjoner en får til?
Det er en kostnad på rundt kr1500 +/- for OVMS-hardware som kobles til OBD-II-porten via kabel + GPS og GSM-antenne.
Det er teknisk mulig å få startet og stoppet ladingen, men det er ikke noe jeg vil "prøve" meg fram til å finne ut av, så det er derfor ikke implementert for Kia Soul.
Jeg har hatt mye nytte av å bare se informasjon, da jeg kan bevege meg friere under hurtiglading.
Hva som blir mulig på Kia Niro er høyst usikkert.
OVMS virker veldig interessant, flere av statusene som er nevnt for Soul gir nytteverdi, spesielt hvis det gir mulighet for å starte klimaanlegget.
Det er kanskje noen statuser som ikke er like storverdi å se når man er langt borte fra bilen, men skader jo ikke med info som man eller må bruke diagnoseverktøy for å lese.
Utrolig bra om noen fikser dette når Kia ikke klarer å få på plass app-støtte her til lands. Autonomous driving bla bla bla, men ingen app. :-1:
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42
Wtf? Ingen appstøtte? Hva i alle dager er det Kia driver med?
Jeg er helt seriøs når jeg skriver at jeg faktisk står over denne bilen pga dette (kønummer30XX). Å ikke kunne slå på varmen i bilen 30 minutter før jeg skal ut av døren om vinteren, slik jeg kan med en 5 år gammel Leaf, er faktisk en deal-breaker.
Veldig enig, men mye kan skje før du får bilen da 30xx ;)
Sitat fra: Vedkaris på mandag 13. august 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42
Wtf? Ingen appstøtte? Hva i alle dager er det Kia driver med?
Jeg er helt seriøs når jeg skriver at jeg faktisk står over denne bilen pga dette (kønummer30XX). Å ikke kunne slå på varmen i bilen 30 minutter før jeg skal ut av døren om vinteren, slik jeg kan med en 5 år gammel Leaf, er faktisk en deal-breaker.
Regner med jeg tar ut bilen uansett pga pris og etterspørsel, men bare tanken på å måtte skrape is på vinteren tar meg tilbake til et problem jeg stort sett har vært forskånet for siden 2008.
Det å se ladestatus (eks feil på ladekabel, feil ved hurtiglading etc), klima og låse opp/igjen er egentlig et absolutt minimum nå i 2018. Fyrer av en e-post til Kia og spør om de vet noe mer der.
Antar det vil være en knapp på nøkkelen man kan trykke på for å starte forvarming.
Det er denne jeg bruker til Renault Zoe, appen prøvde jeg første ukene men ga opp siden.
Skal vel greie meg uten app på Kia også:)
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil OVMS en sjanse.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil OVMS en sjanse.
Enig med dette. Etter 4 år i i3 så bruker jeg mye oftere nøkkelen/fjernkontrollen for å starte forvarming enn appen.
Samme når jeg f.eks har glemt å ta igjen soltaket og eller vinduer. Raskere og enklere å bruke nøkkelen.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil OVMS en sjanse.
Jeg ville ikke hatt for store forventninger til at det kan løses i OVMS.
Mulig bruker 'goev', som har skrevet plugin til Kia Soul har fått det til der(?).
Det er i utgangspunktet to ganske ulike operasjoner, det å lese (tolke + oversette) tilgjengelige hex-data fra CAN-bussen i bilen (SOC, batterispenning, etc), sammenlignet med å skrive/sende kontrolldata til CAN-bussen.
Skal man fjernstarte varme/kjøling kreves det en serie med operasjoner, slik som.:
- Sjekk av ladetilstand
- Sjekk tilstand på "tenning"
- Tilkobling av batteriets hovedkontaktor
- Start kupévifte
- Sjekk og monitorering av temperatur
- Tidskontroll (max minutter tilkoblet).
Jeg gjetter meg til at det som er vanlig for slik kontroll er at biler med mulighet for fjernstart av varme/kjøling har en egen (HW/SW?)modul som hånderer dette.
På Th!nk laget jeg et eget interface via OVMS-appen for å styre en analog utgang på modulen. Den kunne jeg igjen bruke til å starte en Webasto-varmer. I tillegg måtte jeg lage en del logikk for oppstart av kupévifta (med tenning av) og disabling av den elektriske varmekolben.
Det er som hma skriver, at å starte forvarming av bilen eller starte og stoppe lading krever kompliserte sekvenser av operasjoner. Operasjoner som jeg ikke kjenner til og som man ikke kan gjette seg fram til. Disse foregår i hovedsak på "innsiden" av de CAN-bussene vi har tilgjengelig på OBD-II-porten. Enten internt i de forskjellige enhetene, eller på en annen CAN-bus.
Telemetri-enheten i amerikanske biler er kun koblet til de to bussene vi har på OBD-II-porten, og den lar UVO-Appen styre forvarmingen. D.v.s. at det burde være mulig fra OVMS også, men jeg har ennå ikke funnet en med amerikansk bil som har logget CAN-bussene under disse operasjonene.
Jeg kan i dag slå av og på div. rele og mindre funksjoner, og kan med dette vekke opp deler av bilen for å få tak i informasjon som f.eks. låsestatus. Jeg kan bl.a. slå på kupevifte, (tilsynelatende) slå på PTC-varmeren og lade-rele og slikt, men jeg tør ikke bygge dette inn i OVMS da jeg ikke har kontroll på hva som skjer om man gjør dette i feil rekkefølge, glemmer en operasjone eller ikke får bilen tilbake i normal status. Hva om varmeren blir stående på og viften slås av?
Inntil vi får tak i noen som kan logge trafikken mellom UVO-enheten og resten av bilen, så er vi litt stukk på Kia Soul EV, og det vil kanskje også gjelde Niro.
Noen som har fått testa på en Niro er hos forhandler så er vel fritt frem :)
Har bare fått prøvesittet bilen hos forhandler. Nå er forørvig OVMS-enheten min ubrukelig for øyeblikket da den verken vil lese eller skrive innstillingene fra SD-kortet p.g.a. feil i et tredjeparts bibliotek. Tror det er ordnet i de siste oppdateringene i GITHUB, men jeg har ikke hatt tid / ork til å holde på med dette på lenge.
Jeg vil få bil på båt nummer to, men er usikker på om jeg skal vente på hengerfeste eller ei.
Er det noen andre her som får bil snart og som kan hjelpe til med OVMS? Man bør helst ha utstyr for å kjøre logging av can-bussene. Billige bluetooth-dongler holder mest sannsynlig ikke mål. Selv bruker jeg denne: https://www.fischl.de/usbtin/
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil OVMS en sjanse.
Var hos forhandler og prøvekjørte men glemte å sjekke det her kom de med mulighet får de på fjernkontrollen? Og hva er rekkevidden?
Da har vi fått vår bil og ny OVMS-enhet er bestilt :D
Jeg har allerede startet på e-Niro-støtten basert på det jeg kunne finne av info om e-Niro og Hyundai Kona. Disse er basert på et felles sett med komponenter så veldig mye er likt. Vil tro det samme vil gjelde for neste Soul, neste Ioniq og kommende elbiler fra disse to produsentene.
Jeg tror forøvrig ikke jeg klarer å utføre kommandoer som låse opp og igjen dørene (med det første i alle fall), men jeg tror jeg relativt enkelt skal kunne få tak i ladestatus, cellespenninger, temperaturer og slikt.
Selv om appen ikke kan starte forvarming og slikt, så er det overraskende nyttig å kunne sjekke ladestatus uten å være nær bilen, og det er kjekt å kunne se posisjon på bilen når fruen er ute og kjører :P.
Etterhvert når det kommer biler med APP, så kan vi kanskje klare å se hvilke meldinger som går på CAN-bussen og lage tilsvarende funksjonalitet til biler uten offisiell APP v.h.a. OVMS. Kanskje vi kan få hjelp av noen som bor i land hvor de allerede har APP når e-Niro kommer i de markedene? Jeg lever i håpet :)
Det er nok appstøtte før du får bilen din med det kønummeret uansett, så ville ikke latt det være dealbreakeren, hadde jeg vært deg.
Sitat fra: goev på fredag 08. februar 2019, klokken 13:01
...
Spennende Goev! Har du funnet ut noe mer etter at du har hatt bilen noen dager?
Sitat fra: Elbilbjorn på mandag 11. februar 2019, klokken 10:30
Spennende Goev! Har du funnet ut noe mer etter at du har hatt bilen noen dager?
Hehe! Nei, det har blitt mest kosekjøring når jeg har vært i bilen. Jeg har ikke fått den nye OVMS-modulen ennå, så det skjer ikke noe før den kommet.
Liten oppdatering ang. OVMS og e-Niro.
Jeg har fått opp OVMS og veldig mye er på plass av informasjon, men e-Niro er laget slik at den ikke deler noe informasjon på can-bussen på OBD2-porten, så det er litt vanskeligere å finne ut på hvilke PID-er de forskjellige dataene ligger. Vi må aktivt spørre bilen om data.
Men uansett, så er det nesten brukbart slik det er nå.
Bildet er av en Opel Ampera, men det er fordi jeg ikke har lagt inn bilder av e-Niroen ennå. Men dataene kommer fra e-Niro-en min.
Hej goev.
Kul att du har fått igång OVMS mot e-niro. Har själv en e-niro och en OVMS 3.1 har väntat på att du skall börja utveckla. Kan man använda KIA Soul's PID'ar, vad jag förstår så är de ganska lika? Annars får jag vänta tills du fått fram något. :)
Er dette noe "mannen i gata" kan få til eller må en være ingeniør, programmerer e.l?
Rått goev! :+1: :D
Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Har du testet om det er mulig å starte klimaanlegget, når bilen er låst og slått av?
Sitat fra: TiPe på tirsdag 26. februar 2019, klokken 17:22
Kan man använda KIA Soul's PID'ar, vad jag förstår så är de ganska lika? Annars får jag vänta tills du fått fram något. :)
Det er noen likhetstrekk, men det er ikke nok til at OVMS vil fungerer med Soul-modulen.
Sitat fra: Zuexi på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:22
Er dette noe "mannen i gata" kan få til eller må en være ingeniør, programmerer e.l?
Det jeg gjør er nok ikke for mannen i gata, men når jeg er ferdig så er det mest plug and play. Man må opprette en profil på en av de to offentlige OVMS-serverene og så sette opp OVMS-modulen, men det gjøres i web-grensesnitt og er begynt å bli ganske så bra.
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:31
Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Gå inn på Fasttech.com. Bestill følgende (søk på OVMS i søkefeltet hos Fasttech):
1) OVSM V3.1 EU-versjonen
2) ODB-II-kabel til OVMS. Velg høyre eller venstre, avhengig av hvor du vil plassere OVMS i bilen.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne
Det følger med et SIM-kort som kan brukes, men jeg har tegnet abonnement hos Telipol. Datamengden er ganske liten, så 300MB i måneden skulle være plenty!
Oppsett gjøres ved å følge https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit
Men, det er nok ennå en stund til e-Niro-koden er klar. Den slutter bl.a. å virke etter noen timer, og så poller den hele tiden så jeg må logge litt hvor mye den trekker fra 12V-batteriet når bilen er av. I tillegg mangler jeg noen "essensielle" data.
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:59
Har du testet om det er mulig å starte klimaanlegget, når bilen er låst og slått av?
Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på ennå, dessverre :-(
Hoppas att ni i Norge har bättre leveranser från Kina än vi har i Sverige.
Beställde från Fasttech 27/12 -18 med expressfrakt, varorna kom till Sverige 30/12.
Eftersom jag glömde beställa OBD kabeln tillsammans med OVMS V3 så blev det 2 st paket.
Fick paketet med OVMS 22/2 från Postnord med ett tillägg på 120 SEK för moms och hantering.
De hade då legat hos Postnord i nästan 2 Månader!!
Paketet med kabeln kom igår 27/2 från Postnord med en avgift på 275 SEK ingen moms enbart hantering!! Eftersom jag blir så arg på Postnord så låter jag bli att hämta paketet med kabeln, så de får istället skicka tillbaka den till Kina.
Kabeln är bara värd $12, så jag köper en kabel i Sverige och löder ihop den själv istället.
Hoppas ni har sluppit/slipper Postnord, vad jag förstår så kommer Postnord införa liknande regler i Danmark på paket från Kina. :(
Mange pakker som sendes fra Kina til Norge har oppgitt for lav verdi. Dermed kommer den under den momsfrie grensa på 350 - og uten krav om moms innkreves heller ikke noe gebyr.
Den momsfrie grensa på 350 kroner i Norge er varslet fjernet fra 1. januar 2020
https://www.dinside.no/okonomi/na-forsvinner-350-kronersgrensa/70481327
En liten teaser:
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
:+1:
Det her er veldig bra @goev har brukt OVMS i 5 år på i-miev og det er genialt.
og bare vite hvo mange % man har er veldig kjekt (spesielt på hurtiglading) tipp topp tommel opp :)
Kan skrive under på at OVMS har vore nyttig, spesielt på en kortrekkevidde bil som trillingene.
Det var forumbruker testO som laget OVMS støtte for disse bilene, og flott å se at det bygges støtte for nye modeller som nå kommer.
Sitat fra: goev på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:31
Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Gå inn på Fasttech.com. Bestill følgende (søk på OVMS i søkefeltet hos Fasttech):
1) OVSM V3.1 EU-versjonen
2) ODB-II-kabel til OVMS. Velg høyre eller venstre, avhengig av hvor du vil plassere OVMS i bilen.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne
Det følger med et SIM-kort som kan brukes, men jeg har tegnet abonnement hos Telipol. Datamengden er ganske liten, så 300MB i måneden skulle være plenty!
Oppsett gjøres ved å følge https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit
Men, det er nok ennå en stund til e-Niro-koden er klar. Den slutter bl.a. å virke etter noen timer, og så poller den hele tiden så jeg må logge litt hvor mye den trekker fra 12V-batteriet når bilen er av. I tillegg mangler jeg noen "essensielle" data.
Strålende oppskrift Goev! Sikkert smart å bestille når koden er klar da?
Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 22. mars 2019, klokken 10:23
Strålende oppskrift Goev! Sikkert smart å bestille når koden er klar da?
Takk for det! Det er nok ikke noe poeng i å bestille riktig ennå, men jeg tror jeg skal ha noe klart før påske. Håper jeg i alle fall. Jeg var litt uheldig med min OVMS, så jeg venter på et nytt hovedkort til den. Har vært uten i et par-tre uker nå, så testingen har stoppet opp litt. Men jeg og en østerriker, som heter Alex (AlKl NoFx), har jobbet med å finne de manglende dataene i mellomtiden. Vi har begge brukt såpass mye tid på dette at begge konene våre har lurt på om de burde være sjalu på bilene :)
Så nå ser det forøvrig ut som at det er kun to ting som "mangler" før vi har en versjon som er på nivå med OVMS til Soulen. Det ene er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan lese av gjenstående rekkevidde, og det andre er at ladetiden som vises i OVMS avviker mer i forhold til det bilen viser enn jeg hadde håpet. Ellers skal alt annet være på plass. I teorien da det meste ennå er utestet.
He Goev följer denna tråd med spänning. Önskar jag kunde hjälpa till att driva på utvecklingen men har inga verktyg för CAN-bus sniffande eller erfarenhet av det, däremot annan mjukvaruutveckling. Har kört E-Niro i drygt en vecka nu, från att haft e-Golf innan.
Har ni kommit tillrätta med att starta klimatanläggningen med bilen låst och avstängd?
Sitat fra: Destroyer8000 på søndag 24. mars 2019, klokken 18:08
Har ni kommit tillrätta med att starta klimatanläggningen med bilen låst och avstängd?
Nei, og jeg tror ikke det kommer. Jeg har ikke nok informasjon nå til å klare noe slikt pr. i dag. Dessverre.
Fantastisk at du holder på med dette. Jeg følger denne saken og gleder meg til resultatet.
Om jeg har forstått riktig er det både vanskelig og risikabelt å få i gang fjernstart av klimaanlegget. Men dette er en av funksjonene jeg setter høyest på ønskelista.
Men jeg har et forslag:
Er det ide og mulighet for å endre klimakontroll timer fra appen? Da er det jo bilen selv som starter opp klima, men det vi gjør er kun å endre verdi for avreise.
For nå om dagen om jeg skal plutselig ut å reise og jeg ønsker varme går jeg inn i bilen og starter opp med ladekabel i og stiller tidspunkt. Om det er under 30 minutter til, starter den med en gang.
Kan du da eventuelt bruke en knapp for start varme i appen som egentlig heller endrer avgang i bilen til nåværende tidspunkt pluss 30 minutter?
Sikkert noen utfordringer med dette også men måtte bare skrive det her da det for meg høres ut som en ide, og ønsker å hjelpe til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Android/wiki/History
Det er jo bra nyheter så er stabilt nå? Kjempe bra jobba
Den virker være ganske stabil nå, ja. Jeg jobber ennå med å finpusse den litt, bl.a. for å minimalisere forbruket av 12V-batteriet.
Kan jag ladda ned .bin filen för version 3.2.001 någonstans?
Edit: jag fann EAP inställningen, har nu 3.2.001 installerad. Men jag hittar inte KIA e-Niro i Vehicle listan?
Edit igen: E-niron finns inte i 3.2.001 får antingen försöka kompilera själv eller om @goev har en fungerande version åt mig? :)
Sitat fra: TiPe på onsdag 10. april 2019, klokken 10:45
Kan jag ladda ned .bin filen för version 3.2.001 någonstans?
Edit: jag fann EAP inställningen, har nu 3.2.001 installerad. Men jag hittar inte KIA e-Niro i Vehicle listan?
Edit igen: E-niron finns inte i 3.2.001 får antingen försöka kompilera själv eller om @goev har en fungerande version åt mig? :)
Jeg vet faktisk ikke når de planlegger ny release av OVMS, men jeg skal prøve å få lagt ut en versjon ett eller annet sted til deg senere i dag :)
Tack så mycket goev. :+1: :)
Da ligger nyeste uoffisielle versjon ute på: http://geir.validalo.net/ovms3.bin (http://geir.validalo.net/ovms3.bin)
Oppsett er omtrent helt likt som på Kia Soul (se brukermanualen til OVMS)
NB! Brukes på eget ansvar!
Yessss....
:+1:
Moro å se Android-versjonen. Den er litt annerledes enn iOS-versjonen som jeg bruker.
Da har jeg lagt ut en ny versjon hvor det viktigste er at TPMS fungerer.
Estimated range er forresten satt til WLTP med beregnet fratrekk for temperatur. Dessverre har jeg ennå ikke funnet ut hvordan jeg får dette tilgjengelig rekkevidde fra bilen. [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: TiPe på onsdag 10. april 2019, klokken 19:41
Yessss....
Vil bare nevne det at du var den tredje i hele verden som kjører OVMS på e-Niro ;)
Vil bare nevne det at du var den tredje i hele verden som kjører OVMS på e-Niro ;)
[/quote]
Hei. Jeg skrev et innlegg litt lengre opp her med noen spørsmål og forslag. Kan du lese og svare på denne?
Er litt nysgjerrig. ;)
Sitat fra: woody på søndag 24. mars 2019, klokken 22:06
Er det ide og mulighet for å endre klimakontroll timer fra appen? Da er det jo bilen selv som starter opp klima, men det vi gjør er kun å endre verdi for avreise.
For nå om dagen om jeg skal plutselig ut å reise og jeg ønsker varme går jeg inn i bilen og starter opp med ladekabel i og stiller tidspunkt. Om det er under 30 minutter til, starter den med en gang.
Kan du da eventuelt bruke en knapp for start varme i appen som egentlig heller endrer avgang i bilen til nåværende tidspunkt pluss 30 minutter?
Sikkert noen utfordringer med dette også men måtte bare skrive det her da det for meg høres ut som en ide, og ønsker å hjelpe til.
Tanken har vært tenkt, for å si det sånn :) Jeg lette med lykt og lupe etter dette på Soul-en min, men jeg fant ingen steder hvor jeg kunne sette forvarmingstidene via OBD2-porten. Det betyr ikke at det ikke er mulig, men jeg har ikke funnet det.
På e-Niro har jeg ikke prøvd, men det aner meg at det er minst like skjult.
Det positive er jo at navigasjonsenheten på e-Niro kjører Android og det er mulig å installere egne programmer på den og da kanskje filer og. Kanskje noen kunne hentet ned det programmet som setter temperaturen, dekompilert den og da funnet ut noe mer?
Skikkelig bra jobbet goev! Tenkte å bestille utstyr fra fasttech.com nå, men ser at 3.1 EU utgaven er utsolgt. Får vel bare smøre seg med tålmodighet, men stemmer det at en ny versjon er rett rundt hjørnet?
Sitat fra: Elbilbjorn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:31
Skikkelig bra jobbet goev! Tenkte å bestille utstyr fra fasttech.com nå, men ser at 3.1 EU utgaven er utsolgt. Får vel bare smøre seg med tålmodighet, men stemmer det at en ny versjon er rett rundt hjørnet?
Ny batch kommer i slutet av april enligt openvehicles.com, då eventuellt me CE certifikat.
Sitat fra: goev på fredag 12. april 2019, klokken 12:16
Sitat fra: TiPe på onsdag 10. april 2019, klokken 19:41
Yessss....
Vil bare nevne det at du var den tredje i hele verden som kjører OVMS på e-Niro ;)
Vi blir nog fler med tiden, men det är kul och spännande att få vara med testa från början. :+1:
Har lest gjennom tråden nå og dette så veldig bra ut :) Hadde ikke hørt om OVMS før nå. Jeg har ingen Niro, men e-Golf. Den har en egen app, men den fungerer ikke helt optimalt. Ved å snoke litt i dataene som sendes frem og tilbake fant jeg ut hvilket API de bruker (Tyskland) og laget min egen app for å snakke med bilen. Tyskerne trenger forøvrig et API-kurs. Hverken bilen eller appen viser batteriprosent til tross for at det ligger tilgjengelig i APIet, forstå det den som kan. Til min fortvilelse oppdaget jeg at det i APIet er en begresning på antall kall mellom hver kjøring. Med andre ord har jeg skrinlagt videre arbeid der og vendt meg mot OBD2.
Har fått koblet meg til bilen og hentet ut noen data, men sliter med å finne alt jeg er ute etter. Har gått gjennom kommandoene som har blitt brukt i LeafSpy, men Volkswagen har tydeligvis gjort ting på en annen måte. Til dere som har drevet med dette, har dere klart å hente ut en oversikt over alle kommandoer som returnerer data eller er det ren gjetting? Jeg får kun verdier (hex), men er det mulig å få ut hva jeg får verdi på? Om det er SoC, SoH, Range etc?
Hilsen en som har sittet med PC i bilen i timesvis de siste ukene.
Sitat fra: MrCradock på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:36
Har lest gjennom tråden nå og dette så veldig bra ut :) Hadde ikke hørt om OVMS før nå. Jeg har ingen Niro, men e-Golf. Den har en egen app, men den fungerer ikke helt optimalt. Ved å snoke litt i dataene som sendes frem og tilbake fant jeg ut hvilket API de bruker (Tyskland) og laget min egen app for å snakke med bilen. Tyskerne trenger forøvrig et API-kurs. Hverken bilen eller appen viser batteriprosent til tross for at det ligger tilgjengelig i APIet, forstå det den som kan. Til min fortvilelse oppdaget jeg at det i APIet er en begresning på antall kall mellom hver kjøring. Med andre ord har jeg skrinlagt videre arbeid der og vendt meg mot OBD2.
Har fått koblet meg til bilen og hentet ut noen data, men sliter med å finne alt jeg er ute etter. Har gått gjennom kommandoene som har blitt brukt i LeafSpy, men Volkswagen har tydeligvis gjort ting på en annen måte. Til dere som har drevet med dette, har dere klart å hente ut en oversikt over alle kommandoer som returnerer data eller er det ren gjetting? Jeg får kun verdier (hex), men er det mulig å få ut hva jeg får verdi på? Om det er SoC, SoH, Range etc?
Hilsen en som har sittet med PC i bilen i timesvis de siste ukene.
Jeg er ingen programmerer, så ta dette som det er.
Slik jeg har forstått metoden som er brukt for å finne ut av ODB2 protokollen på de biler som har apper, og OVMS støtte en kombinasjon av "reverse engineering" og noen har hatt tilgang til diagnoseapparat slik at de har kunnet lese ut hvilke verdier som faktisk er til stede, for enklere å gjette seg til hva som vises.
På den måten har stadig flere verdier blitt hentet ut, og informasjonen kan tolkes riktig av OVMS, eller en APP.
Om det pr idag ikke finnes 3. parts apper for VW e-Golf og e-UP er det trolig ingen som har tatt seg jobben med å finne hvordan disse verdiene er kodet. Kan også være de er kodet på en slik måte at det ikke lar seg hente ut, en form for kryptering? Har mest tro på at det bare ikke er gjort.
Jeg har sittet i dagesvis i Soul-en og Niro-en mine for å prøve å tolke dataene på can-bussene. Dette er ikk noe som kommer gratis, dessverre. Soul-en var heldigvis ganske snakkesalig. Den sender en bråte med data hele tiden. Der har jeg (og flere til) sittet og logget mens man har kjørt, trykket på knapper, vridd på ting, tatt av og på belter, åpnet dører, åpnet vinduer og alt du kan tenke deg. Men uten tilgang på diagnoseapparat, hadde OVMS-støtten for Soul-en vært veldig begrenset i forhold til hva den er i dag.
I motsetning til Soul, Niro-en er taus som graven. Den sender INGENTING om du ikke spør om det. Der har jeg vært helt nødt til å bruke et tredjeparts diagnoseapparat. Uten det apparatet hadde jeg ikke kommet noen vei! Men selv med slike apparater er det en tidkrevende jobb å tolke dataene i etterkant. Veldig tidkrevende.
Takk for svar. Jeg må bare si at jeg synes dette er utrolig gøy :) Jeg jobber som utvikler så dette er min gate. Har nå funnet ut at de to ELM327-adapterne jeg har hjemme ikke har implementert ELM327-standarden fullverdig. Jeg forsøkte med Carista-appen og den ga meg "defekft adapter" etter 25 %. Så nå har jeg bestilt adapter fra Carista. Den har Bluetooth LTE.
e-Golfen sender ingenting uten at jeg spør om data. Har fått hentet spenning, fart og slike ting, men ikke noe tilknyttet BMS. Jeg ser at med OBD11 får man SoC, SoH osv, så dataene ligger tilgjengelig, men jeg har iOS og der er ikke OBD11 tilgjengelig enda (kommer i mai). Slik jeg har forstått det så er adapteret til OBD11 modifisert og kobler seg kun til OBD11-appen.
Hvilket tredjeparts diagnoseapparat bruker du?
Ja, det er gøy. Ellers hadde jeg neppe brukt så mye tid på det :)
ELM-enhetene med bluetooth/wifi ofte kan komme til kort p.g.a store datamengder. Det er i allefall min erfaring. Jeg endte opp med å måtte kjøpe en slik: https://www.ebay.com/itm/USB-CAN-Converter-Adapter-Dual-channel-CAN-Interface-Card-USB-CAN-2A/173120144262?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Jeg bruker et diagnoseapparat fra HiCom, men den fungerer kun på Hyundai og Kia. For e-Golf finnes det sikkert tilsvarende løsninger.
Kan se ut som https://www.obd2.no/produkt/diagnose/vcds-vag-com/hex-v2-kablet-versjon/ross-tech-vcds-hex-v2 er det jeg trenger for å lese av data til e-Golf.
Hej Goev.
Lite feedback på OVMS:
OBD läsningen hänger sig ibland, appen säger att den är live men siffrorna ändras inte. Det enda som hjälper är hard reset d.v.s dra ur OBD kontakten.
GPS positionen uppdateras fast den hänger.
När jag snabbladdar med över 100 A så radbryter informationen och ampere syns inte längre. se bild:
Annars fungerar det bra, skönt att kunna se hur långt laddningen har kommit.
Tack för bra programmering.
Takk for feedbacken, TiPe!
Jeg jobber med OBD-saken. Dessverre famler jeg litt i mørket på den da det skjer etter så lang stund at det er nesten umulig å debugge, men jeg jobber med det!
Radbrytingen er en ren Android sak, så der kan jeg dessverre ikke gjøre noe. Er usikker på hvem som utvikler Android-versjonen av app-en.
Hej goev
På min bil låser sig can-bussen efter ca 6-7 minuter när bilen är avstängd och inte laddar.
Jag bifogar en fil med canloggen med kommentarer, hoppas du har någon nytta av den.
Edit: Ser ut att hända när txerror > 255.
Takk, TiPe!
Kan det vara relaterat till:
http://lists.openvehicles.com/pipermail/ovmsdev/2018-July/005305.html
Hjälper dock inte att stoppa och starta canbussen i detta fallet.
Har hittat lite info om MPC2515.
Varje TX fel ökar räknaren txerror med 8, varje lyckad TX minskar med 1.
När räknaren når 128 sätts flaggan TX Warning och vid 255 stängs bussen av. Man måste då göra en bus-off recovery. Bästa är väl att hitta orsaken till felen när bilen är avstängd och om möjligt inte skicka de meddelanden som orsakar TX errors.
Flott at du ser på dette TiPe! Jeg har ikke så mye ledig tid for tiden, dessverre :(
Can1 er forresten ikke på MPC2515 men den som er innebygget i ESP-chipen. De er kanskje så like at det ikke har noen betydning, men kanskje greit for deg å vite.
Det er ikke så mange spørringer som går når bilen er av, men det kan jo ta litt tid før OVMS har fanget det opp og da kan det ha gått en del meldinger. Dette kan i teorien ha tatt en del av de 255 txerr.
Jeg skal sjekke loggen din litt nøyere og se om jeg finner ut noe mer.
Bruker du en offisiell versjon av firmwaren, eller har du fått firmwaren fra meg?
Det ser ut til at det er pollingen mot BMS-en som feiler (7e4). Det er litt uheldig, for det er den som forteller oss når bilen begynner å lade.
Jeg har noen mulige løsninger, men det haster å finne ut av dette fordi vi har en kjøper på Niroen vår, og jeg er usikker på når vi får den neste med APP og forhåpentligvis hengerfeste :(
Sitat fra: goev på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:34
Flott at du ser på dette TiPe! Jeg har ikke så mye ledig tid for tiden, dessverre :(
Can1 er forresten ikke på MPC2515 men den som er innebygget i ESP-chipen. De er kanskje så like at det ikke har noen betydning, men kanskje greit for deg å vite.
Det er ikke så mange spørringer som går når bilen er av, men det kan jo ta litt tid før OVMS har fanget det opp og da kan det ha gått en del meldinger. Dette kan i teorien ha tatt en del av de 255 txerr.
Jeg skal sjekke loggen din litt nøyere og se om jeg finner ut noe mer.
Bruker du en offisiell versjon av firmwaren, eller har du fått firmwaren fra meg?
Jag kör version EAP 3.2.002.
ESP chippet har en inbyggd function för bus recovery. Man kanske kan använda den som en "quick and dirty" lösning till man har hittat en riktig lösning.
Anledningen till att det inte är så många meddelanden i loggen när bilen stängts av är att det tog en stund att gå till datorn och enabla loggningen efter att ha gjort hard reset. Men längre ned i loggen så stänger jag av bilen medan loggen är på och där borde alla meddelanden vara med.
Tråkigt att du skall sälja din bil, du får nog vänta ett år innan du får en e-Niro med app och dragkrok. :(
Hvis txerr øker med 8 for hver feil, og minker for hver som går riktig, så kan det også løses ved å passe på at det kalles minst 8 korrekte for hver feil. Ikke helt optimalt, men det skulle kunne fungere som en quickfix.
Bra jobba TiPe!!! :+1:
Hej goev
Jag har fixat till bus off problemet.
Gjorde lite ändringar i esp32can.cpp som jag hittade på nätet.
Nu nollställs txerror så fort den gått över 24.
Jag är en noob på c++, men jag är bra på att klippa och klistra. ;)
jag har gjort en build på denna som fungerar!
Felet som blir i pollen är 0x9D, vilket betyder att Kian inte skickar någon Ack på bussen. Undrar om det finns något sätt att väcka den? Märkte t.ex att när jag öppnade dörren så vaknade den.
Veldig bra! Jeg er bittelitt usikker på om det er noe vi kan legge inn i standard OVMS, men kult likevel. Jeg må studere hva du har gjort først, og så må jeg se om jeg kan finne en annen løsning, og hvis ikke, så må jeg høre med de "voksne" i OVMS-teamet om det er en løsning vi kan gå for.
Jeg kan forøvrig enkelt vekke bilen, men jeg unngår det for å tappe 12V batteriet for fort. xkn_ign1 eller xkn_acc_relay kan brukes, vil jeg tro.
Kan noen forklare for en uviten sjel hva dette er? Fungerer det som en app, som man kan bruke når man er i bilen via obd? Litt som leafspy?
@meitran det kan se på som leaf spy bare du ikke trenger og være i bilen.
det er en liten boks som kobler til obd og har sim kort så har du app på tlf din og kan se ladestatus hvor bilen er osv.
litt info (dårlig video men) her https://www.youtube.com/watch?v=CSh-Mdf-QKo spol frem til 1 min og 50 sec.
så kjekt når du hurtiglader og lurer på om den er ferdig lade snart eller om du husker og sette i laderen før du la deg....bruker på min ION og ser da om jeg har nok strøm eller om jeg må vente 1 time før jeg har nok til og kjøre dit jeg skal :)
Hej goev
Jag tror jag fann problemet.
De 2 pollingarna som körs vid pollstate 0 ligger nog för tätt i tid.
Jag ändrade till samma värden som vid pollstate 1 och 2, då får jag inga tx-fel längre.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Vi har nå solgt vår e-Niro, og det er usikkert om vi ender opp med en ny når evnt. hengerfeste og APP er klart. Vi har et veeeeldig tidlig kø-nummer, så vi vil kunne få en av de aller første når de kommer, men vi har valgt å bestille Tesla Model 3 med hengerfeste som "ventepølse". Er vi fornøyde med den, er det fare for at vi dropper e-Niroen.
Jeg håper noen andre kan overta utviklingen av OVMS på e-Niro. Dessverre rakk jeg ikke å få den så stabil som jeg hadde håpet på, men TiPe har kommet godt i gang. Kanskje han kan fortsette? ;)
Jeg har brukt mange timer på å samle informasjon om CAN-bussen som jeg nå har åpnet for alle. De som er interesserte, kan finne en god del info her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707)
Siden det er mye likt mellom Kona og e-Niro, kan det hende Kona-eiere også kan bruke en del av dette.
Sitat fra: goev på mandag 27. mai 2019, klokken 15:11
Vi har nå solgt vår e-Niro, og det er usikkert om vi ender opp med en ny når evnt. hengerfeste og APP er klart. Vi har et veeeeldig tidlig kø-nummer, så vi vil kunne få en av de aller første når de kommer, men vi har valgt å bestille Tesla Model 3 med hengerfeste som "ventepølse". Er vi fornøyde med den, er det fare for at vi dropper e-Niroen.
Jeg håper noen andre kan overta utviklingen av OVMS på e-Niro. Dessverre rakk jeg ikke å få den så stabil som jeg hadde håpet på, men TiPe har kommet godt i gang. Kanskje han kan fortsette? ;)
Jeg har brukt mange timer på å samle informasjon om CAN-bussen som jeg nå har åpnet for alle. De som er interesserte, kan finne en god del info her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1eT2R8hmsD1hC__9LtnkZ3eDjLcdib9JR-3Myc97jy8M/edit#gid=587742707)
Siden det er mye likt mellom Kona og e-Niro, kan det hende Kona-eiere også kan bruke en del av dette.
Hej goev
Det är nog inget dåligt val att byta till en M3, har haft tankar på det själv. :)
Jag försöker att fortsätta utveckla till e-Niro så gott jag kan. Hoppas att det är OK att ställa spörsmål till dig på OVMS developer mailinglist om det är något jag undrar över. Tack för det du gjort hittills, det är ovärderligt.
Det må du gjerne gjøre! Jeg har jo fortsatt Soul-en som jeg fortsetter å utvikle til :)
Moro og følge den tråden her,Hvor stabilt er ting nå?Hvilken problemer er det eventuelt?
da har jeg bestilt,var kun US som var tilgjenlig,så er kun 2g som vil fungere og ikke 3g.
men ut fra lesing her så vil 3g slutte og virke neste år uansett så da får jeg klare meg med 2g eller kjøpe 4g modull etterhvert.... :)
så blir spennede og se hvordan den her virker,programert v2 får 5 år siden aldri noe tull :)
https://www.dinside.no/mobil/na-stenger-telenor-3g-nettet-i-disse-fylkene/70951733
"telenors 3G-nett:
Kjører på to ulike frekvenser: 900 og 2100 MHz.
900 MHz benyttes i hovedsak langs veier og i mindre tettsteder. Dette nettet fases ut i år.
2100 MHz benyttes i byer og i tettsteder med over 200 innbyggere. Dettet nettet fases ut neste år."
Da var den satt opp,fungerte med en gang samme can bus plassering som soul. Løsner den med flat skru trekker slik att det blir 100% skjult. La bare gps og gsm antenne under dash bordet ikke problem hverken med GPS eller nett :)
Noen som har funnet ut noe mer om muligheter for å starte forvarming/kjøling enda?
Og er dette noe jeg kan klare, selv med 0 kunnskaper om dette, annet enn at jeg har LeafSpy på den andre bilen min
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har ikke noe forvarme,eller ikke forsket på det. Selve oppsette er veldig enkelt er og video på YouTube :)
Ok. Takk for svar.
Ser at man med Soul kan låse opp og igjen dørene. Er denne funksjonen på plass til Niro enda? Og kan man starte og stoppe bilen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal teste ut i morgen og låse opp døra,starte bilen vil nok ikke virke,er ingen funsjon får det.
Vært veldig fint på kan tur og se att bilen lader (att ikke sikringen går osv,) og hvor mange % på hurtiglading,men er ikke så mye mere enn det jeg bruker den til :)
Dette har fungert strålende på min Soul i 2,5 mnd nå, men her om dagen sluttet appen/webgui å vise ladestatus. Flere som har vært borti det? Prøvd å oppgradere til nyere (ustabile) versjoner, resatt modulen å satt opp på nytt, men ikke noe hjelper.
Noen som vet om det skjer mer på dette feltet? Jeg har enda ikke tatt steget å kjøpe inn for å teste dette
Sent from my iPhone using Tapatalk
har brukt det lenge selv,men siste "beta" så tar den og får mye strøm på 12v så går tom.
kjører man "stable" så tar den ikke mye 12v men da fungere det bare par timer så må man ta ut plugen og sette i igjen...så litt iriterende.
etter 2 ganger tom får 12v koblet jeg den av.
https://github.com/openvehicles/Open-Vehicle-Monitoring-System-3/issues/275
Har du kryssat i Aux.Battery Saver+? Då borde batteriet räcka några dagar i alla fall.
Den sto alt på ser jeg