Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Ernie på torsdag 22. september 2011, klokken 12:27

Tittel: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Ernietorsdag 22. september 2011, klokken 12:27
Hei,

Er det noen som har efaringer med hvordan man montere Kupévarmer i I-MIEVen. Det finnes gjerne noen hull man kan bruke i skilleveggen mellom "under panseret" og forsetene?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en DEFA miniplugg løsning og installere stikkontakten utvendig enten i støtfanger foran eller bak.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Elmotorsdag 22. september 2011, klokken 12:38
Det finner du mye fin lesning om i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.0.html
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Lars C. Krogenæstorsdag 22. september 2011, klokken 12:46
Synes det hadde vært best med DEFA inntak bak på høyre side, all den stund lading også skjer fra denne siden. Noen som har montert inn DEFA plugg, og evt. kupevifte festet bak, evt. dratt kabel frem til tradisjonell montering på passasjerside foran?

Lars
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Ernietorsdag 22. september 2011, klokken 13:11
Takk Lars. Det var nettopp det jeg lurer på. Jeg kan ikke se at 230V kupévarmer er diskutert i tidligere tråder.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Elmotorsdag 22. september 2011, klokken 13:45
Sitat fra: Ernie på torsdag 22. september 2011, klokken 13:11
Jeg kan ikke se at 230V kupévarmer er diskutert i tidligere tråder.
Det står litt her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3334.0.html
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: erik etorsdag 22. september 2011, klokken 19:12
DEFA leverer en "Pakke". Vifte (1300-1400 W) med ledninger. Bor hull i støtfanger rett under ladekontakt på høyre side og et hull inn i bagasjerom (bak avtagbart deksel på høyre side). Viften monteres på dekslet med medfølgene brakett. Viften er "slank" og tar liten plass.Luften blåser jo rundt så varmen blir jo lik i hele kupen. Det er jo greit og ha" begge" tilkoblinger på en side.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: asbkartorsdag 22. september 2011, klokken 20:43
Fra http://www.facebook.com/Mitsubish.iMiEV.Norge:
"Nå er det like før vi informerer om mulighet for tilleggsvarme. Nå mangler vi kun monteringsmanualen til verkstedene og en bruksanvisningen. Vi venter det ferdig om ca en måned."

Det er her snakk om dieselvarmer fra Eberspächer.

Har selv kjøpt en slik defa-sak. Får bilen om få dager, så glad for tips til montering, gjerne med bilder

Karl Erik
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Ernieonsdag 28. september 2011, klokken 00:22
Nå er kupévarmer montert. Se vedlagte bilder.

Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

Jeg fant ikke noen naturlig sted å montere kupévarmer foran så det ble en baggasjerommontering. Dette var rimelig enkelt.

Disclaimer: følgende er en beskrivelse av hvordan jeg som amatør har gjort jobben og ikke noen monteringsanvisning. Jeg har ikke fagkompetanse.

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

2. Så har jeg boret hull i støtfsangeren med et 25mm hullsag. Plassering jeg har valgt gjør kontakten mindre utsatt for sprut fra hjulene samtidig som kontakten heller nedover. I tillegg er dette et mindre synlig sted. At støtfangeren er flat her er heller ikke noen ulempe.

3. Defa kabelen ble deretter ført gjennom støtfangeren og festet med plastmutter. Husk gummipakning. Kabelen ble ført videre gjennom hullet bak det avtagbare panelet. Kabelen ble festet med kabelbindere. Gummipakning ble festet rundt kabelen i hullet.

4. Kabelen ble festet med kabelbinder på insiden av bilen.

5. Kabelen ble ført under plastkassen i baggasjerommet. Her er det ikke nødvendig å lage hull.

6. Kupévarmer og stikkontakt ble festet på det avtagbare plastpanelet med maskinskruer. Det ble tatt hensyn til ønsket luftsstrømsretning og minsteavstandene som sto i kupévarmerens bruksanvisning.

7. Jordkabel festet til karroseriet med en av skruene under det avtagbare plastpanelet. Skrap vekk lakken og sørg for god elektrisk kontakt.

8. Kabel/stikkontakt kobles sammen.

9. Så har jeg sjekket mellom karroseri og jordkontakt med multimeter før jeg koblet til strømmen for en liten test.

Det vil komme en tilbakemelding om hvordan dette fungerer i praksis etterhvert. Jeg er bekymret for at varmen ikke transporteres til frontruten der det trengs mest.

Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: erik eonsdag 28. september 2011, klokken 06:25
Du er jo PROFF. ;)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: perofaonsdag 28. september 2011, klokken 08:17
Supert innlegg ... har anskaffet tilsvarende Defa  :)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 28. september 2011, klokken 09:24
Tusen takk for flott presentasjon av jobben din.

Har bestilt Defa pakke (med fjernstyring) fra Bilradiospesialisten, som nå ligger på posten klar til henting. Blir nok tilsvarende montering på mandag kveld i bilen til min mor..

Lars

Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 28. september 2011, klokken 11:00
Jeg har en billig kupevarmer (~1000W) og den virker bare passe bra i min Peugeot 106EL.

Når den står på gulvet ved høyre forsete (der jeg hadde  tenkt å montere den) må den står på i mange timer for å få lunk i bilen og tine is på frontvinduet -så jeg endte opp med å sette den på dashbordet så den blåste luft rett på frontruten.
Jeg tror man bør opp mot 2000w (f.eks Defa Termini 2100) og montere den foran i bilen for at den skal være verd strevet med montering.

For meg er det enklere i å starte bilen (som har webasto) fem minutter før jeg skal kjøre, da er også webastoen varm når jeg kjører:)

Thomas
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Ernieonsdag 05. oktober 2011, klokken 00:36
Det ble kjøpt inn fjernstyrt stikkontakt og fjernkontroll med timerkontroll fra Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165060167 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165060167)
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165065149 (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165065149)

Stikkontakt er koblet inn i bagasjerommet i bilen (relativt tørt - den er uansett IP44).

Nå kan kupévarmer styres med fjernkontroll (manuelt eller med timer) uten å forlate huset. Jeg kan sjekke at kupévarmeren faktisk kommer i gang ved å se på strømforbrukmåler som er installert i sikringsskapet (med display på kjøkkenet). Trenger ihvertfall ikke gå ut.

Fjernkontroll klarer ca. 20m avstand hos meg men ikke mer.

Totalpris fjernstyrt 230v kupévarmer ca. kr. 1600.

Jeg har gode erfaringer med Defa sin timerløsning (uten fjernstyring) i en annen bil og tviler på om Clas Ohlson sin er like bra.

Vår sikkerhetsregel: den som kobler til strømmen til kupévarmerkontakt har ansvar for å sjekke at kupévarmer ikke er tildekket e.l.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: ElDinofredag 16. desember 2011, klokken 23:15
Da er Defaen montert, samt en god del asfalt matter (kun passasjer siden, fører siden blir tatt imorgen)...

Viften ble plassert i hanskerom, da er den ikke i veien :)

(https://lh3.googleusercontent.com/-tD7r-ysAe1E/Tuu37D73LrI/AAAAAAAAAIo/if5gvD9RY4Y/s128/20111211_223623.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-9zcIzpV2IoU/Tuu37UxPIpI/AAAAAAAAAIs/VZtX39Lh2aE/s128/20111211_223608.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-2ChKRKiJADE/Tuu34LqwqnI/AAAAAAAAAIQ/nBbyW16b4pI/s128/20111211_220659.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-8OT6qcNZ4R8/Tuu34S2931I/AAAAAAAAAIM/Vi4NlzMCJac/s128/20111211_220721.jpg)
(https://lh4.googleusercontent.com/-APaJhRsGpQ4/Tuu36bTLjII/AAAAAAAAAIg/5MDmg1Hz6xQ/s128/20111211_221524.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-6x_z_XziFkI/Tuu34WPp9zI/AAAAAAAAAII/__9_f-o1YOs/s128/20111211_221518.jpg)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: mosotorsdag 12. januar 2012, klokken 17:38
Hvordan dro du kabelen gjennom torpedoveggen, ElDino - eller løste du det på annen måte?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Erniefredag 10. februar 2012, klokken 13:31
Nå har jeg litt erfaringer å dele:

Jeg benytter min Defa kupévarmer stort sett aldri og istedenfor starter bilen ca. 10 minutter før jeg skal kjøre om morgenen. Da er det mye bedre varme enn om jeg benytte Defaen.

Det er klart at det blir dårligere rekkevidde av dette (bruker ca. 1kwt fra batteriet til oppvarming), men for meg er dette ikke et problem.

Da har jeg muligens kastet bort litt tid/penger på Defaen, men ikke fullt så mye penger som ble kastet bort på å kjøpe iMIEVen før det store prisfallet.

Men jeg ser det finnes andre løsninger på å få opp varmen i bilen:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238 (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglisfredag 10. februar 2012, klokken 13:56
Sitat fra: Ernie på fredag 10. februar 2012, klokken 13:31
Nå har jeg litt erfaringer å dele:

Jeg benytter min Defa kupévarmer stort sett aldri og istedenfor starter bilen ca. 10 minutter før jeg skal kjøre om morgenen. Da er det mye bedre varme enn om jeg benytte Defaen.

Det er klart at det blir dårligere rekkevidde av dette (bruker ca. 1kwt fra batteriet til oppvarming), men for meg er dette ikke et problem.

Da har jeg muligens kastet bort litt tid/penger på Defaen, men ikke fullt så mye penger som ble kastet bort på å kjøpe iMIEVen før det store prisfallet.

Men jeg ser det finnes andre løsninger på å få opp varmen i bilen:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238 (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10043238)

Kjører du da må "Max oppvarming" på klimaanlegget i de 10 minuttene før avreise?
Vi har også kupevarmer i vår i-Miev og bruker denne hver eneste dag. Synes ikke varmeappratet i bilen er noe å skryte av (hvis man ikke velger MAX guffe), men har merkelig nok heller ikke fryst noe særlig under kjøring... (full temperatur men uten "MAX oppvarming" og vifta på halv).

Noen av dere som har prøvd å isolere ekspansjonstanken for varmevæska? Gir dette noe særlig effekt?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: mosofredag 10. februar 2012, klokken 14:32
Jeg monterte Defa i bagasjerommet for to uker siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Stor forskjell på å ha temperert kupe fra start. Har også isolert vanntanken men det gjorde jeg med en gang jeg fikk bilen så vet ikke om det gjorde den store forskjellen. Varmluften kommer dog ganske fort - og er varm umiddelbart selv etter en god stund parkert.

Siden mitsubishi nå har funnet ut at det er ok med varmer på vannsystemet (de sa tidligere at dette ikke gikk fordi det var for lite væske, men nå har de jo lansert dieselvarmer som kobles rett inn i vannkretsen), så er det fristende å koble inn en Defa vannvarmer også - så er varmluften klar i tillegg til at kupeen er varm på morgenen.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglisfredag 10. februar 2012, klokken 15:35
Sitat fra: moso på fredag 10. februar 2012, klokken 14:32
Jeg monterte Defa i bagasjerommet for to uker siden og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Stor forskjell på å ha temperert kupe fra start. Har også isolert vanntanken men det gjorde jeg med en gang jeg fikk bilen så vet ikke om det gjorde den store forskjellen. Varmluften kommer dog ganske fort - og er varm umiddelbart selv etter en god stund parkert.

Hva brukte du som isolasjonsmateriale? Har du mulighet til å legge ut noen bilder ? :)
Jeg vurderer å gjøre samme jobben på vår bil.

Vi fikk Motorforum til å installere kupevarmeren da vi kjøpte bilen. Har minipluggen fremme og har selv montert vifta nederst på siden av midtkonsollen. Den blåser skrått oppover fra gulvet. Funker helt utmerket.

Dieselvarmer er sikkert kjekt, men skal det være elektrisk, så skal det være helelektrisk  ;D
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: mosofredag 10. februar 2012, klokken 19:05
Isolasjonsplater fra Biltema tror jeg med teip på ene siden, og gaffateip for å holde det sammen - ikke akkurat rakettforskning :-) Har ikke bilde men prinsippet er bare å pakke inn vanntanken. Burde kanskje isolert vannrørene også men det er trangt nedi der - får ta det om bilen er på bukk en gang.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglismandag 13. februar 2012, klokken 11:57
Da har jeg pakket inn varmtvannstanken for varmeappratet. Vi får se om det blir merkbar effekt av dette...
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: elektroluxtirsdag 14. februar 2012, klokken 08:45
Det grenset jo opp mot vakkert!

Vil likevel tipse om isolasjonsmateriale som brukes rundt Ventilasjonsrør. Det er glava, med forsterket aluminiumsfolie på utsiden.

Mer luft gir bedre isolasjon, og aluminiumen stopper IR strålene.

Brukte det på AX'en min, og på Baltor sin Partner.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Det Glava-produktet du nevner kan kanskje brukes på gummislangene i systemet? Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind (ref. skumgummien som brukes som beskyttelse på trampoliner).

Har forøvrig ikke fått prøvd varmeapparet skikkelig ennå da jeg sliter med å få tilgang til bilen  ;D
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Elmotirsdag 14. februar 2012, klokken 16:30
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind

Jeg har slike på slangene i min PSA på tredje året og de er helt som nye. Men så er det ksnakje ikke så mye vær under panseret som ute i hagen?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglistirsdag 14. februar 2012, klokken 18:01
Sitat fra: Elmo på tirsdag 14. februar 2012, klokken 16:30
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Jeg tror ikke rørisolasjon av skumgummi-type som bl.a Biltema selger kan brukes da dette materialet har en tendens til å gå i oppløsning når det er utsatt for vær og vind

Jeg har slike på slangene i min PSA på tredje året og de er helt som nye. Men så er det ksnakje ikke så mye vær under panseret som ute i hagen?

Det er UV-strålingen som tar knekken på skumplasten. Under panseret er det skygge :) Men det er utrolig trangt og jobben er kanskje enklest fra under bilen...
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: gnistensøndag 19. februar 2012, klokken 01:14
3 dagers erfaring med C-Zero tilsier at forvarming er et must. Har noen vurdert montering av stikkontakt i bakrommet uten ny utvendig kontakt. Det burde vel være mulig å koble seg på eksisterende 230V inntak, dog avhengig av fuksjonen til utvendig ladeboks. Er usikker på dennes oppgave utover elsikkerhet. Kupevifte er nok en god løsning sammen med tidsur for å øke komforten. Zero ble valgt pga bil2-behov og økning av prisforskjell til Leaf på 80knok. Men en får mye leketøy og komfort for prisdiffen.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: tomrhtorsdag 27. september 2012, klokken 13:50
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 14. februar 2012, klokken 10:35
Har forøvrig ikke fått prøvd varmeapparet skikkelig ennå da jeg sliter med å få tilgang til bilen  ;D
Ble det noe effekt av å isolere vanntanken?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Stjerneglisfredag 28. september 2012, klokken 12:32
Vi merker at kommer varmluft raskere enn før ja, men for å få det helt optimalt bør nok også slangene isoleres, noe jeg ikke har gjort (enda).

En ulempe med trillingene er at frontruta ligger så langt fram i bilen at hvis varmeapparatet er instilt på å blåse varmluft på frontruta så kjenner man ikke varmen like godt i forsetene som i andre biler... Uten varmluft på lufta dugger rutene igjen ganske fort...
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: tomrhfredag 28. september 2012, klokken 23:02
Takker for svar! Jeg har jo ingenting å sammenligne med siden vi kjøpte elbilen på forsommeren i år, men det frister slett ikke å la være å gjøre noe nå bare for sammenligningens skyld. Bedre å fikle med sånt mens det ennå er mildt i været istedet for å holde på ute i minusgrader. :) Så tilbakemeldingene her på forumet på hva som virker er det jeg har å gå etter.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Kito76onsdag 10. oktober 2012, klokken 18:23
Forvarming Imiev 2012.

Vet at laderkabel må stå i for å bruke fjernkontroll til forvarming og start/stopp av ladning. Lurte på om charge lyset skal være på når heat er satt på, selvom bilen er fulladet? Ønsker ikke å klattlade hele tiden, hva anbefaler dere? Bør man bruke heat eller symbolet med av ising?
Takk for eventuelt svar.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: bkvonsdag 10. oktober 2012, klokken 18:53
Sitat fra: Kito76 på onsdag 10. oktober 2012, klokken 18:23
Forvarming Imiev 2012.

Vet at laderkabel må stå i for å bruke fjernkontroll til forvarming og start/stopp av ladning. Lurte på om charge lyset skal være på når heat er satt på, selvom bilen er fulladet? Ønsker ikke å klattlade hele tiden, hva anbefaler dere? Bør man bruke heat eller symbolet med av ising?
Takk for eventuelt svar.

Etter det jeg har sett, er den gule lampen (på kladden) tent når varmeappraratet går, selvom det ikke lades.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: TBmandag 09. september 2013, klokken 23:34
Sitat fra: Ernie på onsdag 28. september 2011, klokken 00:22
Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

Vekker opp igjen denne tråden, blir vel kaldere i år også...

Har starta montering etter denne oppskrift. Forespurte fyrst Citroën forhandler, men her var det montering av kontakt framme som einaste alternativ. Vil ha kontakten bak, slik at den er enkel og hugse på, samtidig som ladekabel blir tatt ut.

Har funne at det er enkelt og føre kabel frå rommet bak panelet og fram til passasjersida via dørterskel ved dør til baksete, og passasjersete. Her er det plastdeksel som har god plass innvendig, dei er enkle og ta av/sette på igjen.

Når det gjeld hol bak det avtagbare panelet, til hjulbrønnen har eg ikkje starta på dette enno, må forsikre meg at eg ikkje treffer kabler her. Slik det viser på bildet vil kabel komme ut bak innerskjermen. Dvs, vises ikkje så godt nøyaktig kvar kabel kjem ut på bildene.

Er det andre som har forsøkt seg på dette - og har gode råd / tips.

Har funne at DEFA Tilkoblingssett 460785 pluss 2 meter ekstra kabel er høveleg lengde. 1,5 meter vart litt knapt.
Bør ha på rustbeskyttelse i gjennomføring i skjermen. Kva type er anbefalt her?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Mr.Zerotirsdag 10. september 2013, klokken 23:10
Sitat fra: TB på mandag 09. september 2013, klokken 23:34
Sitat fra: Ernie på onsdag 28. september 2011, klokken 00:22
Å ha kontakt bak på bilen mener jeg er lurt. Jeg har dessverre kjørt avgårde uten å koble fra ledningen på min andre bil. I motsetning til ladekabelen er det ikke noen sperre som hindrer det. Om kabelen er godt festet vil den kobles fra bilen om man skulle være uheldig!

1. Først har jeg laget hull bak det avtagbare panelet. Plastbeskyttelse i hjulbrønnen måtte løsnes litt og det oransje kabelen måtte flyttes mens hullet ble boret. Hullet måtte lages slik at Defa kabelen passer akkursat gjennom. Dessverre ble mitt hull litt for stor,  noe som gjørde at gummipakning ikke satt ordentlig.

Vekker opp igjen denne tråden, blir vel kaldere i år også...

Har starta montering etter denne oppskrift. Forespurte fyrst Citroën forhandler, men her var det montering av kontakt framme som einaste alternativ. Vil ha kontakten bak, slik at den er enkel og hugse på, samtidig som ladekabel blir tatt ut.

Har funne at det er enkelt og føre kabel frå rommet bak panelet og fram til passasjersida via dørterskel ved dør til baksete, og passasjersete. Her er det plastdeksel som har god plass innvendig, dei er enkle og ta av/sette på igjen.

Når det gjeld hol bak det avtagbare panelet, til hjulbrønnen har eg ikkje starta på dette enno, må forsikre meg at eg ikkje treffer kabler her. Slik det viser på bildet vil kabel komme ut bak innerskjermen. Dvs, vises ikkje så godt nøyaktig kvar kabel kjem ut på bildene.

Er det andre som har forsøkt seg på dette - og har gode råd / tips.

Har funne at DEFA Tilkoblingssett 460785 pluss 2 meter ekstra kabel er høveleg lengde. 1,5 meter vart litt knapt.
Bør ha på rustbeskyttelse i gjennomføring i skjermen. Kva type er anbefalt her?

Har Defavifte i min Zero med kontakt bak. Boret hull i den sorte plasten i fangeren på høyre side slik at kontakten blir så anonym som mulig - og samtidig så nære ladetilkobling som mulig. Førte kabel under bilen og inn i h.kanalskjørt fremover. Ut i forkant av skjørt og inn gjennom stor plastplugg foran midtkonsoll. Stripset godt fast helebveien.
Kjøpte ny type vifte med tynn kabeltilkobling. Vifte er festet på midtkonsollens h.side. Fungerer bra! Løsnet forresten midkonsollen for å lettere få tak i kabelen. Tettet godt med guffe rundt hullet i pluggen.
Søker du på forumet her, vil du finne div bilder.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: TBtorsdag 12. september 2013, klokken 22:57
Hei
Takk for tips. Eg valgte og ta kabel inn via høgre skjermen, via deksel / rommet som er her.
Løsna innerskjermen, som beskrive tidlegare i denne tråden. Borra fyrst eit kontroll hol, fant dette vart litt feil pga. feste for ladekontakten var plassert rett innom her. Laga korrekt hol litt til venstre / lenger ned - då vart det perfekt plassering. Stripsa fast defa kabelen til ladekabelen, som er godt festa til bilen via eigne fester.

Har brukt gummipakning som tetter godt rundt defa kablen. 20 mm Ø på dette holet.

Kva bør eg bruke for og tette igjen holet som eg borra feil? Har lest noko om at silikon kan føre til rust?
Bør eg ha på ekstra beskyttelse rundt holet for og unngå rust? Fargen stemmer godt med Hammerite, denne lagar ein tett overflate - og slik har eg alt.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: TBmandag 16. september 2013, klokken 23:50
Fullførte montering i helga, vart bra resultat. Laga hol i fanger bak, slik som Mr. Zero skriv. Kontakten viser nesten ikkje.

Tetta med sillikon rundt kabel/gummipakning. Defa vifta er montert på passasjersida av midtkonsollen. Kabelen vises ikkje, den ligg skjult i plastdeksel heile vegen på høgre sida.

Kan legge ut fleire bilder, om det er andre som vil prøve seg.

Pris ca 1600 kr, uten tidsur / fjernstyring for kabler og kupevarmer. Det er mulig og kjøpe orginal Defa styring, god plass i rommet bak plastdeksel. Eg velger nok heller ein enklare styring / ur som nevnt før i tråden.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: svingensøndag 12. januar 2014, klokken 18:41
Er det noen som har mulighet til og legge ut noen bilder av hvordan kabelen blir sende ut på utsiden av bilen (den som setter i strømmen)?
nå som det viser -12 ute og +2 på batteriet (har ikke måler i garasjen men er ikke varmt får og si det slik) ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.
Men har ikke lyst til att kabelen skal se så stygg ut eller henge rart...bilde som var lagt ut var ikke mulig og zoome på så får ikke sett så bra,hvordan er det og legge strøm kontakten der hvor man fyller på spyleveske og 12v batteri osv står? er klar over att det er rimlig dumt og få åpnet det siden det er på pasasjer siden men går man ut av bilen og inn på pasasjer siden og åpner det lukket opp får og sette i kontakten og så sette i lade kabelen tror jeg det er rimlig fort gjort,og da er den litt beskytta og,så kan man ha kupevarmere inne på skrå på pasasjer siden trenger man ikke legge kabelen så langt eller.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: TBsøndag 12. januar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: svingen på søndag 12. januar 2014, klokken 18:41
Ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.
Men har ikke lyst til att kabelen skal se så stygg ut eller henge rart...bilde som var lagt ut var ikke mulig og zoome på så får ikke sett så bra,hvordan er det og legge strøm kontakten der hvor man fyller på spyleveske og 12v batteri osv står? er klar over att det er rimlig dumt og få åpnet det siden det er på pasasjer siden men går man ut av bilen og inn på pasasjer siden og åpner det lukket opp får og sette i kontakten og så sette i lade kabelen tror jeg det er rimlig fort gjort,og da er den litt beskytta og,så kan man ha kupevarmere inne på skrå på pasasjer siden trenger man ikke legge kabelen så langt eller.

Eg monterte kontakten bak, på den svarte plasten. Dermed visar den ikkje - og det er enkelt og koble til ladekabel + kupé varmer bak på bilen. Det var enkelt og lage hol i skjermen, som vist på bilder.

Men, har sett mange som har den montert framme - som fossilbilar har montert motorvarmer. Det blir enten laga eit hol som er ca Ø 24 mm, eller festa med ein brakett/vinkel i luftspaltene framme. Begge måtar kan bli brukt på trilling. I følge andre på forum som har montert er det ferdige proppar som kan bli brukt for og føre kabel frå rommet der spylerveske og 12 V batteri er, og inn i kupé.

Det er ingen fare for at kontakten blir stygg så lenge som den blir montert på "rett" plass. Eg er godt fornøgd med montering bak, og det var ikkje noko ekstra jobb, måtte berre ha litt lenger kabel.

Tips: Montering var mykje enklare og utføre i +20 grader. Trur ikkje eg hadde starta og styre med dette no. Om du kan gjere montering i garasjen er det enklare. Nødvendige kontaktar, kabler osv. kan du t.d. bestille frå http://www.bilradiospes.no , eller BilXtra.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: svingensøndag 12. januar 2014, klokken 21:49
Sitat fra: TB på søndag 12. januar 2014, klokken 19:23
Sitat fra: svingen på søndag 12. januar 2014, klokken 18:41
Ser jeg helt klart det ville vært en stor fordel og fått varmet bilen godt og varm før man skulle kjøre.
Men har ikke lyst til att kabelen skal se så stygg ut eller henge rart...bilde som var lagt ut var ikke mulig og zoome på så får ikke sett så bra,hvordan er det og legge strøm kontakten der hvor man fyller på spyleveske og 12v batteri osv står? er klar over att det er rimlig dumt og få åpnet det siden det er på pasasjer siden men går man ut av bilen og inn på pasasjer siden og åpner det lukket opp får og sette i kontakten og så sette i lade kabelen tror jeg det er rimlig fort gjort,og da er den litt beskytta og,så kan man ha kupevarmere inne på skrå på pasasjer siden trenger man ikke legge kabelen så langt eller.

Eg monterte kontakten bak, på den svarte plasten. Dermed visar den ikkje - og det er enkelt og koble til ladekabel + kupé varmer bak på bilen. Det var enkelt og lage hol i skjermen, som vist på bilder.

Men, har sett mange som har den montert framme - som fossilbilar har montert motorvarmer. Det blir enten laga eit hol som er ca Ø 24 mm, eller festa med ein brakett/vinkel i luftspaltene framme. Begge måtar kan bli brukt på trilling. I følge andre på forum som har montert er det ferdige proppar som kan bli brukt for og føre kabel frå rommet der spylerveske og 12 V batteri er, og inn i kupé.

Det er ingen fare for at kontakten blir stygg så lenge som den blir montert på "rett" plass. Eg er godt fornøgd med montering bak, og det var ikkje noko ekstra jobb, måtte berre ha litt lenger kabel.

Tips: Montering var mykje enklare og utføre i +20 grader. Trur ikkje eg hadde starta og styre med dette no. Om du kan gjere montering i garasjen er det enklare. Nødvendige kontaktar, kabler osv. kan du t.d. bestille frå http://www.bilradiospes.no , eller BilXtra.


Jeg har minst 10 tomeltotter så jeg skal nok ikke gjør det her selv ;) (gjorde det på en gammel stasjonsvogn en gang men det ble ikke spesielt bra)
jeg lurte bare på og finne en best mulig løsning før jeg får det lokale verkstedet til og gjøre den jobben her.
jeg tviler på dem har fått noen oppdrag på elbil før,tviler ikke dem er flinke på og montere kupévarmere,men greit og peke dem i korrekt retning :) (ble veldig overasket på priser på verksted etter jeg flytte 20 min ut av oslo hvordan prisene er og her er ikke alle "kjeltringer" og prøve og lure deg men det er et annet tema)

Du har ikke mulighet til og ta et bilde av bilen din på utsiden og? hvor kontakten står?

tenker og prøve og finne ei vifte som har litt futt slik att hvis man skal hurtiglade på vinteren får man opp lunken i bilen (har man 550w vil det da ta får lang tid) men kunne godt tenkt og finne ei vifte som gjør att man kan sette på 10a lading og samtidig ha på vifte uten att sikring ryker,men det er ikke ofte blir aktuelt tror jeg,hvis jeg har dårlig tid så tror jeg eller setter på 16a lading enn 10a og kupe vifte kommer nok lengre med 1000wat i batteriet enn litt varme i bilen.

taker inspill så langt TB :)



Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Turisttirsdag 14. januar 2014, klokken 23:13
Hei
Her er bilder av løsningen på min bil (i-miev). Innstallert at Motor Forum på Østre Aker vei (Oslo) da jeg kjøpte bilen.
(http://dsc_0245.jpg)(http://dsc_0244.jpg)(http://dsc_0253.jpg)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: erik eonsdag 15. januar 2014, klokken 06:24
Genialt  ;)!
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: svingenonsdag 15. januar 2014, klokken 07:52
var veldig bra!
ser jo meget pent ut det her,takk får og dele :)

Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: disserntorsdag 13. februar 2014, klokken 08:47
Turist: Har du en styringsenhet i systemet ditt, tidsur, fjernkontroll?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Mr.Zerotorsdag 13. februar 2014, klokken 13:58
Sitat fra: dissern på torsdag 13. februar 2014, klokken 08:47
Turist: Har du en styringsenhet i systemet ditt, tidsur, fjernkontroll?

Skal man bare Defa-varme hjemme, funker et fjernstyrt "tidsur" perfekt. Får det på Claser'n til noen hundrelapper. Trykk på fjernkontrollen som du har strategisk plassert på nattbordet - og vips er bilen god og varm ved avreise. :-)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: disserntorsdag 13. februar 2014, klokken 14:02
Jepp, det er smart. Men i mitt tilfelle er garasjen omlag 50 meter fra huset og bygget i mur, så jeg er litt bekymret for evt. rekkevidde? Også var det dette med temperaturviser i bilen, kunne være kjekt å ha på skjermen på tidsuret siden det ikke er i bilen?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: svingentorsdag 13. februar 2014, klokken 15:49
Sitat fra: dissern på torsdag 13. februar 2014, klokken 14:02
Jepp, det er smart. Men i mitt tilfelle er garasjen omlag 50 meter fra huset og bygget i mur, så jeg er litt bekymret for evt. rekkevidde? Også var det dette med temperaturviser i bilen, kunne være kjekt å ha på skjermen på tidsuret siden det ikke er i bilen?

hvis klokka er hovedargumentet får du løsning på det fra DX.com til 120 kr og da med tempratur inne i bilen og ute + spenning på 12v bare søk på forumet :)

er du strukturert kan du ha fast timer på oppstart koster vel 50 kr på på biltema etc eller her http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=10834&katid=73&mid=m436&id=&vn=736

du kan jo kjøpe en uten mulighet til fjernkontroll og bruke timer,og ser du behovet kan du kjøpe fjernkontroll.
det tar vel fort 30 min og varme opp hvis de er kaldt,det er greit og kjøpe en justerbar vifte og slik att den ikke tar mere enn ca 1200wa så kan du lade på 10a samtidig som du bruker vifta :)

vurderte veldig og kjøpe det selv,men så har jeg bilen i garasjen og viser seg att bilen kommer frem og tilbake til jobb (ca 6 mil) og kan bruke varme så har ikke prioritert det,kommer det noen gode tilbud til våren er det mulig jeg slår til :)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Sniburtorsdag 13. februar 2014, klokken 16:23
Jeg har også montert en slik DEFA-inngang bak på høyre side. Jeg borret gjennom stålet i karosseriet (ikke plast-fangeren/skjermen) og satte kontakten nærmere ladekontakten enn det som er på bildet. Dette gjorde jeg for å kunne trekke ledningen gjennom et hull i chassiet og inn bak plastdekslet man ser på bildet. Jeg har montert en kupevarmer jeg hadde liggende - tror ikke den er på mer enn 900 watt. Den trenger derfor litt tid til oppvarming. Har montert en fjernstyrt kontakt fra Clas http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-på-av-utendørsmottaker/Pr364607000 (http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LGDR-3500-p%C3%A5-av-utend%C3%B8rsmottaker/Pr364607000) med tilhørende fjernkontroll http://www.clasohlson.com/no/Nexa-TMT-918-multifjernkontroll/36-4615 (http://www.clasohlson.com/no/Nexa-TMT-918-multifjernkontroll/36-4615). Dette fungerer veldig bra. Den er programmert til å slå seg på et par timer før avgang. Dette er en funksjon som er enkel å koble ut og inn. Når den er koblet ut er det bare å trykke på On så kobles strømmen på.
Jeg har bakseteryggen på den siden varmeren står nedslått sånn at varmen blaser lettere framover.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: dissernfredag 14. februar 2014, klokken 13:36
Snibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Sniburfredag 14. februar 2014, klokken 15:10
SitatSnibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?

Ja jeg sprøytet på med noe tectyl eller tilsvarende som jeg hadde stående.
Hvis jeg husker riktig må man borre gjennom stål enten i selve karosseriet slik jeg gjorde, eller i chassiet hvis man festet kontakten i plast-delen av karosseriet.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Mr.Zerofredag 14. februar 2014, klokken 16:51
Sitat fra: Snibur på fredag 14. februar 2014, klokken 15:10
SitatSnibur: Gjorde du noe spesielt for å rustbeskytte til stålet der du hadde boret gjennom?

Ja jeg sprøytet på med noe tectyl eller tilsvarende som jeg hadde stående.
Hvis jeg husker riktig må man borre gjennom stål enten i selve karosseriet slik jeg gjorde, eller i chassiet hvis man festet kontakten i plast-delen av karosseriet.

Skal man bore hull i karosseriet, må det legges på grunning og lakk på den bare metalloverflaten før kabel tres inn. Bare tectyl blir i mitt hode ikke nok. Selv boret jeg hull i fanger bak og la kabel i kanalskjørtet frem og igjennom en plastpropp foran i karosseriet ved midtkonsollen. Plasserte vifta på konsollens h.side. Ulempen med dette er at den varme lufta blåser bakover og dermed blir det litt dugg på frontruta. Den forsvinner dog rimelig raskt etter litt coupevifte i gang.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: kjefredag 29. oktober 2021, klokken 13:11
Sitat fra: Turist på tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:13
Hei
Her er bilder av løsningen på min bil (i-miev). Innstallert at Motor Forum på Østre Aker vei (Oslo) da jeg kjøpte bilen.
(http://dsc_0245.jpg)(http://dsc_0244.jpg)(http://dsc_0253.jpg)

Hvaslags støpsel kan man montere på støtfangeren ved siden av ladekabelen?

Jeg tenkte finne løse deler på biltema/netbutikk. Som denne kupevarmeren:
https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000035069   (https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/vinterprodukter/kupevarmere/kupevarmer-1400-w--2000035069)

Jeg kan jo ikke montere et støpsel som det på bildet her?

(//)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 29. oktober 2021, klokken 16:23
Kjøp et kitt på Thansen eller lignende.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/kupevarmer/defa-comfortkit-1400/n962991/pn963000

Er med et Y-ledd du ikke får brukt, men ellers burde dette holde til komplett innstallasjon.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: kjefredag 29. oktober 2021, klokken 20:20
Jeg tenkte gjøre det billigst mulig ved å kjøpe enkelt deler på nett og biltema. Hva med å montere CEE støpsel (49,-) på bilen og kupevarmer fra Biltema? (389,-) Ledninger har jeg fra før.



Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 29. oktober 2021, klokken 20:25
Husk at det fort kommer fuktighet og krypstrømmer i installasjoner av kupevarmerinntak. Kit av god kvalitet (Defa) anbefales fremfor hjemmesnekrede løsninger. Selve kupevarmeren går det an å velge en billig utgave av.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Elmofredag 29. oktober 2021, klokken 20:40
Sitat fra: kje på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:20
Hva med å montere CEE støpsel (49,-) på bilen og kupevarmer fra Biltema?
Du kan IKKE ha den på bildet på bilen. Det er et strøm-uttak. Bilen må ha strøm-inntak.
Slike som brukes på campingvogner og bobiler, og motorvarmer.
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: TBfredag 29. oktober 2021, klokken 21:11
Å benytte en standard stikk kontakt vil være livsfarlig. Skal det virke må en benytte adapter kabel med kontakt i begge ender, med spenning på pinnene. Det vil garantert gå galt før eller siden.

Defa sin kontakt er egnet for montering på bil, og kabel standard for motor, og kupevarme. Defa (senere Calix ) ble benyttet som ladekabel på Buddy.

Her er to eksempel etter et raskt søk:
https://bilradiospes.no/defa/460915/defa-miniplug-apparatinntak-1-5-meter

https://www.mekster.no/defa-1-5m-miniplug-intagskontakt-489472.html?gclid=Cj0KCQjwt-6LBhDlARIsAIPRQcKXu3DAEj2TBRKLMCpK90wWQvqPVg1tJaLrg9ADFSSW_6ToHm1uJJIaAixHEALw_wcB
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: Elmolørdag 30. oktober 2021, klokken 10:42
Den lille pluggen til Defa er vel penest/minst synlig, men hvis du ønsker stor CEE kontakt så har du mange eksempler her (https://www.google.com/search?q=str%C3%B8mkontakt+bobil&oq=bobil+str%C3%B8mkontakt&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.11917j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#scso=_JQR9Yf_SBqWqrgSknYyADQ3:73)
Tittel: Sv: Kupévarmer til I-MIEV
Skrevet av: kjesøndag 07. november 2021, klokken 22:47
Sitat fra: Elmo på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:42
Den lille pluggen til Defa er vel penest/minst synlig, men hvis du ønsker stor CEE kontakt så har du mange eksempler her (https://www.google.com/search?q=str%C3%B8mkontakt+bobil&oq=bobil+str%C3%B8mkontakt&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.11917j0j7&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#scso=_JQR9Yf_SBqWqrgSknYyADQ3:73)
Takk. Jeg vurderer om jeg heller skal installere diesel varmer.