Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: engolf på lørdag 21. juli 2018, klokken 18:53
Hej,
jag har nu två laddkablar i bilen, en till offentliga "stolpar", och en till hemmabruk. Den till hemmabruk väljer dock alltid att ladda på 8 amps, fast kursen tillåter 16 amps, och på jobbet till och med 20 amps.
I instruktionen står att kladden själv bestämmer vilken amp-styrka den laddar med, och tydigen kan man inte göra nånting åt det. Eller? Vad är det som gör att den alltid väljer 8 amps?
Såg förresten denna video, och undrar om det är ett 1:a-prilskämt, eller finns det sanning i det?
https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4
Gratulérer! De har nettopp bevitnet det berømte magnettrikset! :laugh:
(Magneten skal egentlig sitte i og være en del av veggkontakten. Kan hende du fortsatt finner slike til salgs ved å lete litt. I mellomtiden har resten av verden (les: EU) forlatt froskespiserne og gått over til type 2 ... (",)
Du skojar väl inte med mig nu?
Så en liten magnet är allt som krävs för att kunna ladda med 14 amps?
Sitat fra: engolf på lørdag 21. juli 2018, klokken 20:09
Du skojar väl inte med mig nu?
Så en liten magnet är allt som krävs för att kunna ladda med 14 amps?
JA. Bruker det selv og det virker hver gang. Men det er kun på ene siden av kontakten så jeg lagde ett merke med en tusj så jeg lett ser hvor jeg skal holde magneten.
Bakgrunnen for magnet trikset fungerer er eit lite rele støpt inn i støpselet. Når magnet påvirker rele sendes signal til elektronikken i om at 14/16A lading er akseptabelt.
Tanken var å montere spesielle kontakter med magnet der lading kan skje trygt over 8 A. Men, ladeboks med type 2 kontakt har mange fordelar, og er standard for lading, dermed er ikkje dette systemet spesielt utbredt.
Bakgrunnen for denne løsningen er at en vanlig schuko kontakt ikke tåler 16A belastning over lang tid uten fare for varmgang og brann. Ladekladden begrenser seg da på 8A for å trygt kunne lade fra en vanlig schuko kontakt.
Det finnes en mer robust versjon av schuko kalt "greenup", den tåler 16A belastning over tid. Greenup kontakten har innebygd en magnet, når ladekladden føler en magnet tror den at den er tilkoblet en greenup kontakt og skrur opp til 14A.
Å manipulere ladekladden til å lade på 14A fra en vanlig kontakt, slik som i YouTube videoen, er ikke å anbefale da det kan føre til varmgang og i verste fall brann.
Tack för era svar!
På jobbet är det laddplatser till elbil med vanliga schuko-kontakter med en säkringsbox på 20 amp. Jag får testa med en magnet där och se om kontakten blir varm över tid.
Måste magneten vara på framsidan av kontakten (där metallkontakterna är), eller på sidan?
Jag har fortfarande inte lyckats med 14amp laddning:((
Testade med magneten på alla möjliga platser på kontakten, men den väljer alltid 8amps.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ] [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tror magnet skal være på ene siden. Må IKKJE plassere magnet som på første bilde. Stor risiko for kortslutning mellom strømførende pinner, med ødelagt materiell og personell som resultat.
Magneten må være relativt kraftig. Vi pleide å teipe fast magneten på siden, men det ble mye styr når en kun ønsket 8A lading.
Beste er kanskje en hestesko magnet i en tråd på kladden. Da er den alltid tilgjengelig for de gangene en trenger raskere lading.
Heldigvis tilbyr de fleste andre enklere måter å regulere ladestyrken. F.eks med en trykknapp. :D
For ordens skyld så har disse ladekablene temp sensor i Schuko støpselet i tillegg til reed releet, så varmgang er svært lite problem.
Magneten skal være på andre siden av utkragingen (bilde 2). Tror den bare virker på en side så sett ett lite merke når du har funnet plassen. Sett kontakten i bilen, hold magneten på plass og sett i støpslet i veggkontakten. Hold magneten på plass til det lyser på 14A, når et lyser så kan den fjernes. Den holder seg da på 14A til strømmen mellom ladekloss og veggkontakten brytes (eller strømmen går).
Tack för beskrivningen pwb! Jag testade alltid med magneten på översidan av "kragen":(
Hei
Har en slik kladd, til I-Miev, lader den kun med 16 Amp,
eller er det mulig å regulere. Der er ikke noen bryter på den.
@tolapet: evseupgrade.com (http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=3&products_id=8) bygger om til justérbar for et klekkelig beløp + frakt. Kan hende det blir like billig å kjøpe seg en Charge Amps Spark 6-10-16A. Eller en ekstra 8 eller 10 A ladekladd, om du orker å drasse på så mye kabler. ::)
Ellers er det openevse.com (http://openevse.com/) og instructables.com/howto/evse (https://www.instructables.com/howto/evse) som gjelder. :+1:
@elekTrond; takker for svar. Kladden virker ok, den. Lurte bare på om den alltid "leverte" 16 Amp,
planen er å kjøpe tangamperemeter i morgen, og måle.
Har prøvd å finne ut om den kan programmeres til å "levere" andre verdier??
Programmere og programmere ... logikk er logikk, og før eller siden ender du opp her:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/J1772_signaling_circuit.gif) (https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling)
Kilde: en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling (https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling)
Logikk er ikke bare logikk. Denne gamle Panasonic klumpen oppfyller ikke engang SAE1772. Den mangler -/+ 12 volt.
Kjøpte ett tangamperemeter hos Jula, koplet opp, viste mellom 13.5 og 14 Amp.
Ringte til Bilhuset Kråkenes, han mente at de gamle kladdene kun leverte
bortimot 16 Amp, ingen regulering. Sjekket etter par timers lading, absolutt ingen
tegn til varmgang.
E-UP'n kunne reguleres mellom 6-8-10
En ladekladd leverer ingenting av strøm. Den leverer et signal om hvor mye bilen får lov til å lade. Om du lader en Miev vil du aldri trekke mer enn 14A fordi ombordladeren ikke er kraftigere.
Bruker du samme kladd på en Leaf så vil den trekke 16A fordi Leaf har en større ombordlader.
At ladekladden ikke leverer strøm er jeg klar over. Men på ladekladden til E-UP'n kunne en begrense
ladestrømmen. Det sa selgeren av I-Miev'n at også denne ladekladden kunne, men han viste ikke hvordan.
Det er ikke farlig hjemme hos meg, har 16 amp sikring, men skulle jeg prøve å lade fra 10 amp kurs, vil det IKKE
gå. Derfor var/er jeg interessert i om det lot/lar seg gjøre.
Det er lastens motstand og spenningen som bestemmer strømtrekket, og så kan en bygge inn kontrollutstyr
som kan begrense strømtrekk etc.
Jeg poster dette, da der kanskje er andre som har tanker om det.
Skal du endre maksimalt strømtrekk som bilen får av ladekladden, må du endre pulsbredden på pilotsignalet den sender til bilen.
Skal du gjøre det på din kladd, må du programmere den om.
Det finnes ikke noe "kontrollutstyr" som kan bygges inn.
Les deg opp her: https://openev.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000052074-basics-of-sae-j1772
Bilselgeren din er på bærtur, som mange andre bilselgere.
Ladekladden på E-up begrenser ingen strøm. Den sender forskjellige pilotsignal avhengig av innstillingen.
Bytter du pluggen på ladeklumpen til E-UP og bruker den på din bil vil du kunne stille den om på samme måte på din bil.
En mulighet er en 3,6 kW Variac mellom stikket og lade kladden din.
Da vil bilens lader se variabel spenning og dermed levere variabel effekt. Det blir igjen oversatt til variabelt strømtrekk.
Rimeligere og bedre er selvfølgelig en justerbar kladd eller ladestasjonen som i stedet justerer PWM signalet slik at bilens lader regulerer strømtrekket. Det gir også betydelig mindre tap i form av varme.
Konklusjonen er i alle fall klar. Ladekladden kan ikke manipuleres/kontrolleres/programmeres i sin nåværende tilstand/form. Skal der lades fra stikk med kun 10 amp. må en på FINN å finne en kladd som tillater max 8amp, eventuelt en som kan kontrolleres/manipuleres/programmeres til flere enn en strømstyrke.
Men det får bli om denne kladden tar kvelden.