Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Rævedilter på mandag 18. juni 2018, klokken 07:47

Tittel: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Rævediltermandag 18. juni 2018, klokken 07:47
Skal til Frankrike med ein X75 i sommer, bur mest på hotell/feriehytter event. camping om været er bra.
Bergen - Danmark - Amsterdam - Paris

har følgende:
type 2 kabel
400V 16A 3 fase adapter til UMC
230C 32A 1 fase adapter til UMC (denne kan vel ligge heime , har aldri brukt den....)
230V 16A 3 fase til 400V 16A 3 fase adapter (lading i V kobling) (denne lar eg ligge heime...)
Shucko adapter til UMC
Gummikabel Shucko

Kva treng eg meir av ladeutstyr?
230V CEE 16 A 1 fase til 16A 400V 3 fase
400V CEE 32 A 3 fase til 16A 400V 3 fase med sikring 16A
Chademo
Andre gummikabler?
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. juni 2018, klokken 09:31
Jeg hadde frunken full av diverse kabler og overganger på turen i fjor sommer. Kjørte 10k i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike, Østerrike, Italia og Spania. Eneste vi brukte var type 2 kabel i Heiligenblut i Østerrike, men nå er det kommet supercharger på ruta videre som ville gjort det unødig også.

Greit å ha med chademo, type 2, skjøtekabel og noen overganger for sikkerhets skyld men sannsynligvis blir det neppe kritisk utstyr å ha med. Men det kan øke komforten i noen tilfeller hvor man kan lade over natte og spare noen minutter på supercharger :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Orbitmandag 18. juni 2018, klokken 09:47
Dersom du skal være lenge i Danmark, er det greit å ha med en overgang til dansk jordet stikkontakt (de bruker ikke Schuko). Du finner det ofte i danske elektro-butikker, da det er vanlig behov for tyske feriehusgjester, og dansker som har kjøpt elektrovarer utenlands.

Kan også kjøpes på nett, for eksempel denne (https://www.ebay.com/itm/reiseadapter-dnemark-stromadapter-power-plug-adaptor-norway-norge-denmark-dk/131885540606).
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: fredagmandag 18. juni 2018, klokken 10:58
Jeg ville tatt med type2-kabel, UMC og en norsk schuko skjøteledning med stor nok kvadrat og noe kniv og skrutrekker.

I feks Italia selger de italienske stikkontaktplugger på supermarkedet. Så klipper du av norsk schuko hann og fester italiensk hann på skjøteledningen i stedet.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: daktarimandag 18. juni 2018, klokken 13:43
Sveits har vist også en egen jordet stikk. https://mcwire.de/index.php?k=203&lang=eng

Så da har vi altså Sveits, Italia, Danmark og England som alle er forskjellige fra Schuko. Noen fler i Europa?
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: otomandag 18. juni 2018, klokken 16:40
Italiensk og sveitsisk stikk fås på Clas:
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Italy/36-6771
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Switzerland/Pr366772000

Og her er til Danmark:
https://batterionline.no/skross-combo-world-til-danmark-2-i-1-l

Ladespesialisten.no har mange fine adaptere, hvorav jeg har noen. Har noen av dere erfaring med hvor vanlig det er med rødt 32A trefase-uttak? Dvs så man kan få nytte av dette?
http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/11-32a3rf
Jkirkebø? :-)

Vi skal også nedover i sommer med X75Den. Til Antibes.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: turfsurfmandag 18. juni 2018, klokken 17:53
16A enfas og trefas Industristikk, schuko med skross universaladapter, type 2 kabel og CHAdeMO adapter er det jeg har brukt på Europatur. 32A adapter har jeg aldri fått bruk for, men de finnes sikkert. Man kommer veldig langt med type 2 + SuC.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: otomandag 18. juni 2018, klokken 23:27
TOCN (https://www.tocn.no/ferieplanlegging/) nevner type 3c til type 2  for Frankrike, noen som kjenner utbredelsen av denne?

https://www.e-station-store.com/en/type-2-electric-vehicle-charging-cords/35-charging-cord-type-2-to-type-3c-32a-400v.html

Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Jejlmandag 18. juni 2018, klokken 23:42
I Danmark har vi et par ganger brukt en overgang fra det de kaller "kraftstik" til det røde adapteret. Mange hus i Danmark har minst et slikt uttak, og vi fikk ladet med 11 kw med en slik overgang.
Vi kjøpte den på Bauhaus for 199 kr, men tror ikke de selger den der lenger.

Edit: Et googelsøk: https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html (https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: ototirsdag 19. juni 2018, klokken 15:44
Sitat fra: Jejl på mandag 18. juni 2018, klokken 23:42
I Danmark har vi et par ganger brukt en overgang fra det de kaller "kraftstik" til det røde adapteret. Mange hus i Danmark har minst et slikt uttak, og vi fikk ladet med 11 kw med en slik overgang.
Vi kjøpte den på Bauhaus for 199 kr, men tror ikke de selger den der lenger.

Edit: Et googelsøk: https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html (https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html)

Er dette dansk komfyrstikk?
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Jejltirsdag 19. juni 2018, klokken 18:10
Ja, jeg mener det er dette stikket som vanligvis brukes på komfyrer i Danmark.
I det huset vi var i var vi så heldig at det i tillegg var et slikt uttak som ikke var i bruk, som vi kunne lade på uten å bruke skjøteledning.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: fredagonsdag 20. juni 2018, klokken 02:18
Sitat fra: oto på mandag 18. juni 2018, klokken 23:27
TOCN (https://www.tocn.no/ferieplanlegging/) nevner type 3c til type 2  for Frankrike, noen som kjenner utbredelsen av denne?

https://www.e-station-store.com/en/type-2-electric-vehicle-charging-cords/35-charging-cord-type-2-to-type-3c-32a-400v.html

Eldre ladestolper i Frankrike og Italia har ofte både type2 og type3c.

Sjekk ladekart for området der du skal for å danne deg inntrykk av om dette er noe du må ha.

Jeg har en type3c-kabel. Kjekt å ha. :-)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Rævedilteronsdag 20. juni 2018, klokken 07:34
Takk for mange svar så langt.
Trur eg saster på
Sitat fra: fredag på mandag 18. juni 2018, klokken 10:58
Jeg ville tatt med type2-kabel, UMC og en norsk schuko skjøteledning med stor nok kvadrat og noe kniv og skrutrekker.
men tar 5x2.5mm2 gummikabel påkoblet 16A 1 fase CEE hann og 400V 16A hun og tar med 16&32A 400V stikker med i trunken og kjøper det eg trenger om nødvendig (32A 400V krever teknisk sett ein sikring med 4polt brudd...)

Har også lese denne:  Emne: Lading i Europa (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32909.0)
Eg har kun lada heime og på SC så langt, så eg får laste ned ørten apper og registrere meg der det trengs.
Fekk vel noko fra elbilforeninga når eg kjøpte bilen trur eg (Rfid?), har iallefall aldri brukt det.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: fredagonsdag 20. juni 2018, klokken 16:56
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:34
Eg har kun lada heime og på SC så langt, så eg får laste ned ørten apper og registrere meg der det trengs.
Fekk vel noko fra elbilforeninga når eg kjøpte bilen trur eg (Rfid?), har iallefall aldri brukt det.

Elbilforeningens ladekort virker ikke utenfor Norge, og her i Norge virker den bare på de operatørene der du på forhånd har registrert kortet på.

Du MÅ anskaffe ladekort på forhånd, hvis du tror du kommer til å ha behov for å lade på offentlige ladestolper eller hurtigladere. Unntaket er Fastned i Nederland, som har en app, og E.On i Danmark som lar deg bruke Easypark-appen til å betaler for lading.

For offentlige ladestolper og hurtigladere i Sverige og Danmark kan det være lurt å anskaffe ladekort fra clever.nu

For offentlige ladestolper og hurtigladere i Nederland (samt noen i Tyskland osv også) kan det være lurt å anskaffe ladekort fra newmotion.com
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Tabenonsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Sitat fra: Muffinman på mandag 18. juni 2018, klokken 09:31
Jeg hadde frunken full av diverse kabler og overganger på turen i fjor sommer. Kjørte 10k i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike, Østerrike, Italia og Spania. Eneste vi brukte var type 2 kabel i Heiligenblut i Østerrike, men nå er det kommet supercharger på ruta videre som ville gjort det unødig også.

Greit å ha med chademo, type 2, skjøtekabel og noen overganger for sikkerhets skyld men sannsynligvis blir det neppe kritisk utstyr å ha med. Men det kan øke komforten i noen tilfeller hvor man kan lade over natte og spare noen minutter på supercharger :)

Hei. Jeg var på Europatur ifjor: Tok Kiel ferja, kjørte gjennom Tyskland, Amsterdam, Brussel, Luxemburg, Paris og tilbake til Kiel. Opplevde at det var tilgjengelige SC nesten hver andre time kjøring. Ladet kun på SC og av og til på vanlig stikk i Hotel garasjer. Hadde med sort skjøteledning med vanlig stikk, type 2 kabel og blått adapter, dette ble ubrukt. SC nettverket i Europa er veldig bra utbygd, ingen problem å kun lade på SC, kunne hoppe over SC ladestasjoner og ta neste i mange tilfeller. Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.

Tar ny Europatur om få uker, planen er: Kiel ferja, kjøre gjennom Tyskland, Nice, Monaco, Venezia- Italia, Kroatia, Praha og tilbake til Kiel.

Ser ikke behov for å fylle bilen med masse adaptere, eller?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: fredagtorsdag 21. juni 2018, klokken 00:34
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Ser ikke behov for å fylle bilen med masse adaptere, eller?

Kommer helt an på hvordan man reiser og bor.

Hvis man leier et hus i feks Toscana er det greit å kunne lade i huset, og da trenger man sannsynligvis en norsk skjøteledning der man setter på italiensk stikk.

Superchargerne er ok for gjennomreise, men altfor upraktisk plassert til vanlig daglig lading når man bedriver kjøring rundt omkring i lokalområdet.

Hvis man kjører lengdeetapper fra A til B er superchargerne vanligvis det eneste man trenger.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 21. juni 2018, klokken 07:18
Klart den bruker med strøm jo fortere du kjører. Vi passerte 200wh/km et sted mellom 120-130km/t i fjor sommer når forholdene var optimale, og vi kjørte på 19" med lettrullende dekk. Passerer man 140 begynner man å tape gjennomsnittsfart på grunn av at forbruket øker så mye at man taper tiden man tjener på kjøringen på økt ladebehov.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Tabentorsdag 21. juni 2018, klokken 07:33
Kommer helt an på hvordan man reiser og bor.
Hvis man leier et hus i feks Toscana er det greit å kunne lade i huset, og da trenger man sannsynligvis en norsk skjøteledning der man setter på italiensk stikk.

Superchargerne er ok for gjennomreise, men altfor upraktisk plassert til vanlig daglig lading når man bedriver kjøring rundt omkring i lokalområdet.

Hvis man kjører lengdeetapper fra A til B er superchargerne vanligvis det eneste man trenger.



Hei. Er denne overgangen godkjent og grei å bruke? Italiensk stikk fås på Clas:
https://www.clasohlson.com/no/SKROSS-reiseadapter-Europe-to-Italy/36-6771
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: daktaritorsdag 21. juni 2018, klokken 08:36
Max belastning 2500W, så da bør du være trygg med 10A strøm. Sikkert lurt å ta en titt i sikringsskapet og på anlegget forøvrig og gjøre seg en vurdering av kvalitet og tåleevne for 10A over lang tid uansett.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: geeartorsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 21. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 21. juni 2018, klokken 16:03
Mener Bjørn regnet på dette for en stund siden og at svaret var ca 160km/t.

Men det forutsetter god timing ift soc, ikke kø og minimal omvei.

Regen er dog ingen fordel. Høy hastighet betyr fort mer bruk av aks og regen. Dvs mindre jevn kjøring fordi man tar igjen mange biler. Det er ineffektivt. Forbruket går kraftig opp.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 21. juni 2018, klokken 16:04
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 16:01
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. juni 2018, klokken 15:05
Sitat fra: gr på torsdag 21. juni 2018, klokken 14:42
Sitat fra: Taben på onsdag 20. juni 2018, klokken 19:07
Kjøring på autobanen mener jeg at Tesla"n ikke bruker mye mer strøm av å ligge i 150 km/t grunnet regen i høy hastighet.
Skulle ønske du hadde rett, men det er ingen evighetsmaskin du kjører. På grunn av av luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farten blir dette verre jo fortere du kjører. Du taper faktisk også tid på å ligge i 150km/t fordi du må lade så mye mer at det totalt tar lenger tid.

At du taper tid på å kjøre i 150km/t er slett ikke åpenbart. Det må du regne på først. Man lader med en hastighet på flere hundre km/t. Opp mot 500km/t dersom man legger til grunn det forbruket man har ved ca 90km/t. Først når man har regnet på hva denne ladehastigheten er justert for forbruket i 150km/t kan du konkludere med at du taper tid på å kjøre i 150km/t. Hva som er optimal hastighet har jeg ikke regnet på men om jeg skulle tippe så tror jeg ikke 150km/t er langt unna optimal hastighet gitt at superladeren ligger langs veien og det aldri er kø. Kanskje noe her hadde giddet å regne ut optimal hastighet? Burde ikke være komplisert. Forutsetninger: 150km mellom hver ladestasjon. Aldri kø. Ingen omvei til superlader. SOC fra 10%- den SOC man trenger for å kjøre 150km i 150km/t med 10% igjen. Da har du svaret. Dette blir en funksjon der første derivert = 0 gir optimal hastighet.

Da laget jeg modellen selv. Svaret er at 140km/t er optimal hastighet for å minimere tiden det tar å kjøre fra A-B når man gjentatte ganger må lade på SC. Forutsetninger som beskrevet over.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 21. juni 2018, klokken 16:48
Og da skal du kjøre rett på laderen og ha optimal effekt øyeblikkelig. Sånn er det ikke i virkeligheten siden det ofte går tid til å lete/kjøre til lader. Det er også forskjell mellom de ulike batteriene, og mellom batterier av samme type men med ulik slitasje. Dette er regnet på for noen år siden, og da lå det teoretiske punktet for en fresh 85-pakke mellom 140-150. Km/t-visning av lading blir forresten helt irrelevant i denne sammenhengen da den tar utgangspunkt i typical forbruk, mens reelt forbruk under disse omstendighetene ligger langt over.

Klarer du å holde snitt gjennom dagen rundt 100km/t har er du nerdete nok til å finregne, og tilstrekkelig praktisk anlagt til å gjennomføre i tillegg til at det skal klaffe brukbart :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Jejltorsdag 21. juni 2018, klokken 18:53
Den optimale kjørefarten er ifølge de utregninger jeg har sett tidligere med en P85 160 km/t.
Men det blir et uhyre komplisert regnestykke bl.a fordi vi vet som regel ikke alle faktorene på forhånd. Som f.eks trafikk, vind, asfalttype, temperatur, luftfuktighet osv. Dersom en kan hoppe over en lader ved å kjøre saktere enn 160 km/t så kan idealfarten kanskje være 140 km/t eller litt lavere.
Vi har kjørt 3 ganger (snart 4) til Spania med vår P85 og er muligens over snittet interessert i komme fortest mulig fra A til B.
Det vi har gjort er å notere ned info fra tidligere turer og notere og gjøre utregninger underveis. Der det har vært lite trafikk har vi klart å holde ca 100km/t inkl lading. I fjor kjørte vi de første 150 milene på ganske nøyaktig 15 timer. Men så ble det mye mer trafikk og vi kjørte de siste ca 130 milene på 18,5 timer.


Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 21. juni 2018, klokken 18:58
Det blir veldig teoretisk og stemmer nok bare for en helt ny P85. Når den får noen kilometer på nakken får den fremdeles bra effekt fra veldig lav SOC, men trapper mye raskere ned. Begge våre biler (141 og 110k) fikk 84kW@50%, men ligger nå på litt over 70kW ved samme soc. Husker 100kW ble rundet på nedtur når den passerte 38-39%, mens den bikker under samme effekt ved ca 30% nå. Det drar nok snittfarten noe ned gjennom en hel dag. I tillegg har jo batteriets kapasitet minket noe også i forhold til nytt.

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien :)

EDIT: Og ja, hvis man har mulighet for å fullade over natt på turen trekker det en del opp. Da starter man jo med fullt og har mulighet for å parkere med nesten tomt til kvelden. Det er fort 45-60 minutter spart på superlader i løpet av dagen.
Tittel: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: turfsurftorsdag 21. juni 2018, klokken 19:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:58

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien
På Model X er snittfarten enda lavere, men på Autobahn blir jeg stressa av å ligge under 150. Da tar jeg heller litt lengre ladestopp.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 21. juni 2018, klokken 19:10
Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Chris Auroratorsdag 21. juni 2018, klokken 19:27
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:10
Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".
Hvor litt sør for Alicante da? I fjor var den eneste Teslaen vi så i Spania en norsk-registrert 70D i Quesada :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantorsdag 21. juni 2018, klokken 19:31
Urb La Marina, mellom Santa Pola og Guardamar. Ganske nøyaktig 20 mil å kjøre fra laderen i Valencia.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Vhagarfredag 22. juni 2018, klokken 00:35
Muffinman, hvordan lader du lokalt for småkjøringen i det området? Kun der du bor over natten? De fleste jeg finner på kartet er "trege" type2 i beste fall. Ser også at det finnes noen J1772 men aner ikke om vi kan bruke de eller hvilken fart de gir.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 22. juni 2018, klokken 09:59
Ikke satt meg veldig inn i hva som finnes, men vi treglader (_veldig tregt_) på schuko fra bolig. Elanleggene er som oftest dårlig dimensjonert og dårlig utført slik at det gjerne ikke er særlig restkapasitet på hovedsikringen til lading. Huset hvor vi bodde i fjor hadde en 10A på veggen, men den ble delt med vv-tanken. Så vi ladet på 8A over natta med utkoblet tank. Så som så med jording var det også der, så det var bare UMC som virket. Mennekes-kabelen nektet.  Ellers var det mye 5-8A lading ut på gata fra et annet hus.

Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv. Det var også stolper foran inngangen til Carrefour ved samme sted, men den var okkupert av uflidde taxislusker som hang der og røykte sittende på bilene sine :p

Hvis ikke er vel superchargeren i Murcia et alternativ, men det skulle absolutt vært en til mellom der og Valencia.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Vhagarfredag 22. juni 2018, klokken 11:28
Ja det er mye dårlig elanlegg i private boliger i Spania, derfor jeg lurte. Greit for små elbiler, litt mer tidkrevende for en Tesla. Og parkeringskjellere har som regel svært så trange innkjøringer ja. Savner chademo for litt mer hurtig lading når man bruker opp batteriet i løpet av dagen. Helt klart behov for en supercharger til i området. Upraktisk å måtte kjøre langt for å lade og bruke opp kapasiteten igjen på å kjøre tilbake. Får håpe det kommer seg.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: kzhfredag 22. juni 2018, klokken 11:36
Hei, vi skal til Gran Alacant med en X75D og hadde samme bekymringer, men ser at det er kommet Tesla destinasjonsladere både på Habaneras og L'Aljub i Elche. Så det ser ut til at det løser seg. Vi har uansett tilgang på annen bil til småkjøring  :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Chris Auroratirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: GeirHMtirsdag 03. juli 2018, klokken 22:29
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:10
Hehe, jeg følte at det begynte å gå veldig fort unna mellom 160-190. Men skal kanskje ha en tur alene i sommer fra nordmøre til litt sør for Alicante. Da får vi se hva som er mulig, og excel arket er ferdig laget. Kommer til å registrere etappelengde, forbruk, tid på lader, energi påfylt og en del til. Har lagt inn formler så jeg får ut gjennomsnittlig ladetid, gjennomsnittlig effekt, gjennomsnittlig påfylt energi og gjennomsnittshastighet blant annet. Siden slik kjøring fordrer en del venting på laderne er det greit å ha litt å sysle med foruten å jobbe litt når man egentlig skulle feriere :)

Blir vel kjørt med senket bil på 21" med 245 foran og 285 bak, så det blir spennende å se forskjellen i forhold til fjorårets tur på 19".

Jeg har kjørt fra Oslo til Benidorm t/r som eneste sjåfør to ganger. Og hatt med Excel for å notere alt knyttet til turen. Det er ikke lett. Vil sterkt anbefale å jukse litt. F.eks. bruke appen linkmytesla, om den fortsatt finnes.

Ellers vil jeg tatt med sovebriller og nakkepute. Gjorde livet enklere på ladeplassene. Fikk sove.

Det er ellers kommet flere distinasjonsladere rundt forbi. Sjekk eller www.electromaps.com for den mest oppdaterte oversikten over lading i Spania. Mye nyttig i kommentarfeltet for hver stasjon.

Carrefour i Benidorm har et gratis type2 22kwt punkt. Har vært min redning. Selv om jeg blir lei av å vandre rundt på det senteret..
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Vhagartirsdag 03. juli 2018, klokken 23:14
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.

Habaneras ved Torrevieja ser ut til å ha fått en TWC på gateplan også som er tilgjengelig døgnet rundt.
https://cfmedia.electromaps.com/fichas_images/66621d1b34aad790da52e9cd9e25107b_l.jpg
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmantirsdag 03. juli 2018, klokken 23:24
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Er dette i kjelleren på Habaneras?

SitatEllers vil jeg tatt med sovebriller og nakkepute. Gjorde livet enklere på ladeplassene. Fikk sove.
Jeg tar med en madrass og fullt soveutstyr som passer til største del av bakseteryggen i nedlagt tilstand. I tillegg til solavskjermer i frontrute og "gardiner" til sidevinduene. Hattehylla får ligge på plass, så blir det vel passe greit selv om bakruta ikke blir avskjermet.

Når det gjelder arket tror jeg jammen at det blir masse tid til å fylle inn data med 30-40 minutter lading for hver 2-2,5t kjøring. Ser for meg at det blir ørlite jobbing mens elektronene siger inn også. Var mye venting på lading i fjor dessverre, selv med svært lav soc ved ankomst og avgang med akkurat nok til neste.

Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Jejltirsdag 03. juli 2018, klokken 23:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. juni 2018, klokken 19:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. juni 2018, klokken 18:58

Jeg tror nok at 130-140 - når man en sjelden gang får mulighet til å ligge der over tid - er ganske ideelt både med tanke på å holde snitthastigheten oppe, og komfort/stressnivå når man først er på veien
På Model X er snittfarten enda lavere, men på Autobahn blir jeg stressa av å ligge under 150. Da tar jeg heller litt lengre ladestopp.

https://www.youtube.com/watch?v=LwIGkSiPifM&t=145s

Bjørn har regnet ut at på X er 150 idealfarten og om S sier han at idealfarten  sannsynligvis er 160-170.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 04. juli 2018, klokken 00:00
Det er helt teoretisk og forutsetter at man treffer 10% og lader til 70% med en gitt biltype med en gitt batteritype under gitte forhold. I den virkelige verden klaffer det ikke slik gjennom en hel dag. Ett eneste tilfelle av at man må dele stolpepar med en annen bil, og regnestykket blir helt annerledes. Kanskje må man lete litt etter laderen. Kanskje klaffer det på et par av 5-7 ladinger gjennom dagen, men ikke alle. Så kan man heller ikke generalisere ut fra bilmodell. En 100D ville kjørt fletta av meg med min godt brukte 85D gjennom dagen på grunn av forskjell i gjennomsnittlig ladeeffekt. Lader man 100D til 60% ligger den over 100kW hele tiden. Det tilsvarer ca 74% på 85D. Sistnevnte er nærmer seg vel 40kW ved dette nivået. Den faller under 100kW allerede litt over 30%.

Jeg tror nok snitthastigheten kan legges bra høyt på en ny 100D, men ulike faktorer man ikke har kontroll over gjør at jeg regner alt over 140 på min 85D som unyttig. Selv denne hastigheten er det som regel vanskelig å holde jevnt over tid. Jo fortere man kjører, jo mer nedbremsinger og akselerasjoner.

Skal man langt på en dag er nok det beste å finne en hastighet som er tilpasset vei, trafikk, avstand til neste lader (og faktisk laderen etter den, det er litt å tjene på å planlegge 2 stopp videre...), vær og vind, bilmodell (X/S, rwd/awd), batteristørrelse, gammelt/nytt batteri (=effektkarakteristikk ved lading), hjulstørrelse osv.

Det er ikke noen one size fits all her :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Vhagaronsdag 04. juli 2018, klokken 01:37
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:24
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.
Er dette i kjelleren på Habaneras?

Ja, du ser resten av bildene derfra nedpå denne siden (som var linket til av GeirHM noen poster over her).
Pluss den nye på utsiden, mot rundkjøringen på vestveggen, som jeg linket bilde av over.
https://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7069_centro-comercial-habaneras

Ser ut til å være 3fase 24A og 14,7kW i følge ett av bildene og gjelder trolig tesla laderene da den gamle schuko/type2 stolpen ser ut til å være deaktivert.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Chris Auroraonsdag 04. juli 2018, klokken 07:56
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 03. juli 2018, klokken 23:14
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 03. juli 2018, klokken 21:40
Sitat fra: Muffinman på fredag 22. juni 2018, klokken 09:59
...Eneste jeg kommer på er at det skal være type2 i kjelleren på Habaneras ved Torrevieja. Der er det trasig å komme ned fra gata, men bedre adkomst innerst fra parkeringsplassen. Ikke sjekket ut denne selv.
Bedre enn det faktisk. Men stod ikke noe merking om hvilken effekt disse leverer, så det må noen andre teste.

Habaneras ved Torrevieja ser ut til å ha fått en TWC på gateplan også som er tilgjengelig døgnet rundt.
https://cfmedia.electromaps.com/fichas_images/66621d1b34aad790da52e9cd9e25107b_l.jpg

Merkelig at for meg så dukket ikke disse opp i Electromaps - appen? Gjelder dette for andre også?
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: tkjoerlaugtorsdag 05. juli 2018, klokken 17:55
Jeg kjørte fra Trondheim til Gardasjøen i Italia i fjor og ladet bare på SC.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: THEfredag 06. juli 2018, klokken 08:52
Skal nedover i Europa, uvisst hvor langt, med X100D og campingvogn. Foreløpig ser det ut til at det skal være null problem å kjøre utelukkende på SuC, samt en del destinasjonslading med type2 der det er mulig.

Superladere står stort sett så tett at det er mulig å kjøre forbi en eller flere av dem selv med campingvogn. Unntaket er sydover i Frankrike der det er planlagt mange nye SuC, men forløpig er det på enkelte strekninger i grenseland å lade kun med SuC i kombinasjon med campingvogn. I tillegg vil det nok være veldig praktisk med ChadDeMO-adapter hvis man tenker seg utenfor allfarveg.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et ChaDeMO-adapter selv, men nå er det tydeligvis tomt rundt omkring hos service centrene i Norge. Satser på at det er mulig å få kjøpt et i Europa et sted om behovet oppstår, hvis jeg ikke får tak i ett før vi reiser. Med type 2 kabel, Tesla UMC, og ChaDeMO skal man vel være godt dekket. Selvfølgelig kan man fylle opp med alt av overganger, det tror jeg ikke er av nødvendighet, men fordi man skal kunne lade overalt.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanfredag 06. juli 2018, klokken 14:15
Hvis du bruker 2 timer på å skaffe deg skjøtekabler og overganger før avreise er det litt mindre surt enn å bruke samme tid på å lure på hvordan i alle dager du skal komme deg videre på turen. Viktig å ha en plan B selv om plan A ser veldig god ut.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: kzhmandag 09. juli 2018, klokken 15:22
Var nettopp på L'Aljub i Elche, der var det 2 TWC på bakke plan.  Den ene var død, den andre ga 15KW, 64km/t.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: terje3105tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:50
Jeg har kommet hjem etter en liten tur på 9117km i sommer. Tok med meg type2 kabel og UMC. UMC tok kvelden i Spania så den var bortkastet dødvekt (fikk ny i går på SC i Trondheim).
Det var ikke noe stress med lading da SuC er overalt. Vi måtte bare ta hensyn til dette på SuC før vi parkerte for kvelden. Må jo komme frem til neste SuC neste dag.

Jeg ladet i tillegg på en Tesla Destination Charger på Habaneras kjøpesenter i Torrevieja. Den som står ute er litt knotete plassert da TWC står på en påle inni parkeringsluka. En Tesla er jo lang...
I Danmark brukte jeg Clever 2 ganger på type2.
Chademo-adapter må være for spesielt interesserte eller de med TMX og campingvogn.

Jeg fikk noen minutter med 99kW og 100kW ladeeffekt på SuC flere ganger på turen. Det er jo bra på en S75D. Savnet kun 100-batteriet noen ganger hvor jeg så at det ville kuttet ned en ladepause uti huttiheita (Frankrike og Spania har interessante SuC-lokasjoner...)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. august 2018, klokken 12:12
Ikke bare jeg som fikk død UMC i Spania nylig altså. Min døde selv om den bare var 2-3 måneder gammel. Og jeg var også innom Habaneras og testet nevnte destinasjonslader ute, samt de nede i kjelleren.

Død UMC gjorde at jeg ikke fikk tregladet fra huset jeg bodde i, og måtte kjøre 2x6 mil i motsatt retning til Murcia for å få ladet opp bilen dagen før jeg skulle hjem så jeg skulle nå Valencia. Det paradoksale er at jeg ALLTID kjører med to kabler i bilen, men denne gangen skulle jeg og samboer på tur i hver vår retning og da valgte jeg å sende den ekstra kabelen med henne. Og da havarerer det naturligvis for første gang på tur....

Nuvel, kom meg jo hjem. Men det var litt spennende når jeg nesten gikk tom nær SuC Narbonne i visshet om jeg jeg ikke kunne koble meg på en hvilken som helst kontakt og komme meg videre...
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 01. august 2018, klokken 12:17
Enig i at P-plassene ikke er egnet for bilene de er tiltenkt :)
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Magnus Hansenonsdag 01. august 2018, klokken 14:15
Sitat fra: tesla73 på tirsdag 31. juli 2018, klokken 15:50
Jeg fikk noen minutter med 99kW og 100kW ladeeffekt på SuC flere ganger på turen. Det er jo bra på en S75D. Savnet kun 100-batteriet noen ganger hvor jeg så at det ville kuttet ned en ladepause uti huttiheita (Frankrike og Spania har interessante SuC-lokasjoner...)

Har du lyst til å si litt om lademønsteret? Altså hva var typisk avstand i km mellom stopp på SuC og hvor lenge ladet du ca? Prøvde dere å kjøre batteriet langt ned for å få god hastighet? Driver selv å vurderer litt hva som er nødvendig av batteristørrelse, og hvis man bruker abetterrouteplanner så ser det ut til å være veldig tett mellom stoppene med en S75D.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Rævediltermandag 06. august 2018, klokken 11:28
Oppdatering fra TS:
Brukt kladden to ganger med gummikabel/shuko ut gjennom vinduet og lada med 7A for litt småkjøring lokalt (det var 40-50 km til SuC), ellers lada eg kun på SuC. Fleire plasser me overnatta var det 400V 16A kontakter ute, så eg kunne sikkert ha lada der om nødvendig.
I snitt ein til to bil(ar) på SuC (og mest normenn...), einaste plassane det var kø var Porsgrunn og Åmot.
Tittel: Sv: Nødvendig ladeutstyr på Europaferie ?
Skrevet av: Simen1fredag 10. august 2018, klokken 15:28
Jeg tok med det ladeutstyret jeg har som backup, men brukte hovedsaklig superlader på sommerens 8000 km.

Backupen var UMC med schuko og blå adapter, 20m trommel og type 2 kabel. Schukoen ble brukt et par ganger med 20m trommel for å kunne hoppe over superladere tidlig på dagene.