Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: forvirretungmann på mandag 04. juni 2018, klokken 21:28

Tittel: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: forvirretungmannmandag 04. juni 2018, klokken 21:28
Hei. Vi har fått eit ok nr til Kona (ca 2000) og lurer på om vi skal gå for den i staden for å vente på Leaf med 60 kWh (lengste rekkevidde) slik vi opprinneleg har tenkt.
"Vi" er mor, far og 2 barn. Barna er 2,5 og 0,4 år. Vi køyrer no heilfossilt, men av økonomiske, teknologiske og ideologiske grunnar vil vi heller gå elektrisk. Av openberre grunnar er plass til 2 barnesete og 1 barnevogn ufråvikelege krav. Men det er vi såpass plassøkonomiske at vi klarer å få dette til i vår bil nr 2, ein småbil frå 2012 med 250 L bagasjerom.
Bilbehovet er p.t. lågt. Mor køyrer eldstebarnet i barnehagen og seg sjølv og minstejenta på aktivitetar i nærmiljøet dagleg med bil nr 1, ei  mellomklasse familiestasjonsvogn frå 2016. Dette er snakk om småturar på nokre minutt. Mitt bilbehov er svært lågt pga eg kan gå til jobb. Enkelte dagar (kanskje 5 pr mnd) krev jobben bil, og då held bil nr 2 lenge. Denne bilen blir også brukt til småærend lokalt.
Heile familien brukar bil nr 1 til familiebesøk 10 - 60 minutt unna kanskje 2-3 ggr pr mnd. Den blir også brukt til lengre transportar på 1-2 timar (flyplass, storhandel i næraste storby osv) kanskje 2-3 ggr pr kvartal. Så blir det 4 - 6 turar pr år til svigers 60 mil unna. Av og til vert dette kombinert med ein biltur i Sør-Norge. Det har også skjedd at vi har køyrt 40-50 mil for å vitje slektningar andre stadar i landet.
Bilbehovet i framtida er verre å spå pga neste vår går mor tilbake i jobb etter permisjon samtidig som mitt noverande engasjement kanskje vert avslutta. Og då kan det fort bli pendling i alt frå 10 til 60 km i neste jobb.
Planen vår var i utgangspunktet å skifte bil nr 1 ut med ein Leaf 60 kWh ila neste år. Men no er vi frista til å hoppe på Kona'en som vi trur vi vil få i haust i staden. Den blir då meir ein typisk erstattar for nr 2. Samtidig vil den jo dekke 80-90% av bilturane vi tek, ser det ut som. Kanskje Kona + leigebil x 6-8 vil funke bra? (Vi har alt booka prøvekøyring av bensin-Kona, men den ligg nokre dagar fram i tid.) Takksam for innspel og framlegg kring eigenskapane til dei to bilane, tenkemåte og val!
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Cowboystrekktirsdag 05. juni 2018, klokken 08:30
Hyundai sier de har tatt med seg erfaringer fra Ioniq når de lager Kona. De har hatt eksepsjonelt god rekkevidde på Ioniq og om de greier å videreføre dette minus høyere luftmotstand så vil nok en Kona med 60-batteri gå adskillig lengre enn en Nissan Leaf med 60-batteri. Rekkevidda vil med andre ord svært sannsynlig bli bedre med Kona. Vet ikke helt hvordan bagasjevolum blir når man fyller opp i høyden, kan hende Kona kommer bra ut der? Kona mangler inntil videre app-styring, den får forhåpentligvis det, men enn så lenge har Nissan er forsprang der og på bagasjeplass.

Jeg ville også vurdert Niro EV, den er litt større enn Kona på alle parametere, har bedre garanti og koster trolig ikke så mye mer.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: kjekktorsdag 07. juni 2018, klokken 13:09
Med fare for å forvirre en tung mann ytterligere tror jeg at du rett og slett bør gå for det du får lagt labbene på først - uansett om det er kona eller leafen.   Med lange ventetider på alle 60 kwht biler vil du uansett få igjen alle pengene dine (og trolig mer til) dersom du legger ut bilen på finn om du vil satse på annen hest.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: HCOtorsdag 07. juni 2018, klokken 13:48
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 05. juni 2018, klokken 08:30
Jeg ville også vurdert Niro EV, den er litt større enn Kona på alle parametere, har bedre garanti og koster trolig ikke så mye mer.

Om man ikke har kønummer, blir vel det mest en teoretisk øvelse dersom man ønsker bil på denne siden av 2020.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: AppleKnockertorsdag 07. juni 2018, klokken 13:50
Akkurat det med bedre garanti på Kia vs Hyundai er litt mer nyansert.
Kia har 7 år/150 000
Hyundai har 5 år/ubegrenset km

Hvis man kjører mye er Hyundai garantien bedre!
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Troaldtorsdag 07. juni 2018, klokken 16:06
Ut fra det du beskriver som ditt behov så tenker jeg dagens Leaf holder. Reell rekkevidde rett under 300 km og stort bagasjerom, god plass baksete og ellers en fantastisk god bil å kjøre.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Up_&_Awaytorsdag 07. juni 2018, klokken 19:21
mener det er hip som hap hvilken du velger

men det tror jeg ikke det er når du skal selge

om du vil selge bil nr 1 så tror jeg du taper veldig mye penger på denne i og med at den er såpass ny. Det merket iallefall jeg når vurderte å selge vår 2014 modell for å kjøpe Leaf

Endte med at jeg byttet ut vår 16 år gamle Rav i stede for en billigere elbil.

DERFOR hadde jeg valgt å selge bil nr 2 og dermed (som du sier) valgt Kona.

Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: hmatorsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l). Den vil tilfredsstille alle behov du nevner, bortsett fra at langturer på 600km kommer til å ta litt ekstra tid i lading ca siste 200km (pga varmt batteri).
Kanskje Hyundai Ioniq er det beste valget for dere?
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Elbil fundamentalistfredag 08. juni 2018, klokken 01:52
Grei nok bagasjeplass om man ikke har kjøpt den aller største Emmaljunga'n

https://youtu.be/YGfl4PZyweU
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: geearfredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Jeronanfredag 08. juni 2018, klokken 17:21
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 08. juni 2018, klokken 01:52
Grei nok bagasjeplass om man ikke har kjøpt den aller største Emmaljunga'n

https://youtu.be/YGfl4PZyweU

That's laughable for an EV. It's like they forgot to remove the Fuel tank from the Fosil version.  :o

I think that is the downside with these new EV's being based on the existing fosil version and share the same production platform. Instead of a dedicated developed EV and maximize the advantages.  :(
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: hsa77fredag 08. juni 2018, klokken 19:55
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)
Kanskje, prisen er vel ikke offentlig ennå så det gjenstår å se! Og ikke minst hvor lang leveringstid den får...
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Elektro12lørdag 09. juni 2018, klokken 08:27
Sitat fra: hsa77 på fredag 08. juni 2018, klokken 19:55
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)
Kanskje, prisen er vel ikke offentlig ennå så det gjenstår å se! Og ikke minst hvor lang leveringstid den får...

Var innom Kia i går, de regnet med en pris litt over Kona, levering fra over nyttår hovedsaklig, men for meg som er på 20x-plass så mente de før jul var innen rekkevidde.

Niroen sitter lavere enn Kona. Kona følte jeg var SUV-aktig fra førersetet, Niro satte jeg meg mer ned i. Mye bedre plass i Niroen bak og EV-versjonen skal være enda litt lengre. Bagasjerommet i Niro virket 50% større enn Kona.

Kjøremessig virker Kona mye stabil og mindre vuggete enn Niroen. Begge biler har helt grei kvalitet og var lettkjørte og oversiktlige.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: elektroluxlørdag 09. juni 2018, klokken 08:31
Spennende bil Kona:

Liker størrelsen (relativt liten) og at den forhåpentligvis har samme drivverk som Ioniq. (Autoseiling og permanent magnet serie motor for lavt forbruk)
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Zeta_rsøndag 24. juni 2018, klokken 20:55
Ser rimelig lett ut å øke bagasjeroms plassen i Kona, bare å fjerne plata
og lage ny gulvplate. Det ble et helt annet bagasjerom på min Kia Soul ved å senke gulvet  :)
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: pofeetmandag 25. juni 2018, klokken 19:42
Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. juni 2018, klokken 08:31
Spennende bil Kona:

Liker størrelsen (relativt liten) og at den forhåpentligvis har samme drivverk som Ioniq. (Autoseiling og permanent magnet serie motor for lavt forbruk)

Drivverket til Kona er vel det samme som i Niroen?
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: brako79mandag 25. juni 2018, klokken 20:14
Sitat fra: gr på fredag 08. juni 2018, klokken 08:56
Sitat fra: hma på torsdag 07. juni 2018, klokken 21:20
Jeg har en mistanke om at Kona kan bli knapp med tanke på plass til barnevogn (mulig jeg tar feil?).
Nye Leaf er best i klassen på bagasjeplass (435l).
Kia Niro EV er den nye klasselederen, med 451 liter... ;)

TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B 250e
    Bagasjerom: 501 liter
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: chriso89tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:17
Kan jo nevnes at kia og hyundai har aktiv kjøling av batteri og bedre varming som gjør at på langtur lader de raskere på hurtiglader.   På det værste kan en leaf på lading nr 2 komme helt nede i 20kwh der hyundai og kia alltid er over 40 og siden begge er ccs støtter de 100kwh når dette kommer fult ut.    Chademo pluggen i Norge vil ikke få mer en 60 kWh selv om nye leaf med 60kwh batteri får støtte for mer
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: shorizolørdag 04. august 2018, klokken 10:55
Kan man skrive seg på reservasjonsliste for Leaf 60kwh? Eller har de ikke startet med det enda?
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 04. august 2018, klokken 21:08
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 09. juni 2018, klokken 08:27
...
Niroen sitter lavere enn Kona. Kona følte jeg var SUV-aktig fra førersetet, Niro satte jeg meg mer ned i. Mye bedre plass i Niroen bak og EV-versjonen skal være enda litt lengre. ..
Kjørte ICE Kona og Niro etter hverandre: Niro -> Kona -> Niro og opplevde ingen forskjell fra førersete; tror faktisk selve setet er identisk i begge (dvs noe fargeforskjell). Stilte inn setet på samme måte i begge; jeg liker å sitte høyt som jeg gjør i vår Soul.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)lørdag 04. august 2018, klokken 21:11
Sitat fra: brako79 på mandag 25. juni 2018, klokken 20:14
...
TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B 250e
    Bagasjerom: 501 liter
Fantastisk om det hadde vært mulig å få denne med hurtiglading og lavere forbruk. Synd produksjon er avsluttet, men spent på EQC og EQA.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 04. august 2018, klokken 23:03
Antakelig kan du ettermontere Chademo, hvis du finner plass. B 250E har mye av samme drivlinja som Rav4 EV, som det er vanlig å montere Chademo på under panseret. Man kan montere gassdempere på panserlokket, så det blir enkelt å åpne og holde åpent.
Amerikanske tall:
Rav4 EV har 1030 liter bagasjeplass, og 2067 liter hvis man slår ned baksetet og 41,8 kwt batteri.
B 250e har 612 liter bagasjeplass, og 1531 liter med baksetet slått ned.
https://www.thecarconnection.com/specifications/toyota_ev_2014_fwd-4dr
https://www.thecarconnection.com/specifications/mercedes-benz_b-class_2017_b250e-hatchback
Jeg synes det er like greit at man har slutta å produsere biler i Tesla-kvalitet.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: bjornskjsøndag 05. august 2018, klokken 09:45
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 04. august 2018, klokken 23:03
Rav4 EV har 1030 liter bagasjeplass og 41,8 kwt batteri.
Ehh.. 1030 liter har den kun om du benytter tullemålet helt opp til taket, de andre volummålene som er oppgitt er vel det vanlige, dvs. opp til vindu. Og benytter du samme målene på Rav4 så er vel det mer 500 liter. Fremdeles best men med 2600 produsert kun for California så er vel den ikke helt enkelt å få tak i.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: Jeronanmandag 06. august 2018, klokken 09:54
Sitat fra: shorizo på lørdag 04. august 2018, klokken 10:55
Kan man skrive seg på reservasjonsliste for Leaf 60kwh? Eller har de ikke startet med det enda?

I expect that the 60kWh Leaf will be presented at next months Autoshow. It's where for example the new Mercedes EQ-C will be revealed as well.
Then I am sure reservations will start directly after, like last year with the 40kWh Leaf.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: VoltWaytirsdag 07. august 2018, klokken 10:58
Gjøres reservasjoner på nettet eller direkte mot forhandler i sitt område?
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: hmatirsdag 07. august 2018, klokken 12:56
Sitat fra: brako79 på mandag 25. juni 2018, klokken 20:14
TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B 250e
    Bagasjerom: 501 liter
Har ikke den gått ut av slag nå? På nettsiden til Mercedes ligger bare Smart EQ fortwo under elbilkategorien.
Kia Niro EV (som jeg har reservert) har ennå ikke kommet for salg, så Leaf 2018 er (fortsatt) klasseledende på bagasjeplass.
Tittel: Sv: Hyundai Kona no vs Nissan Leaf 60 kWh seinare?
Skrevet av: brako79tirsdag 07. august 2018, klokken 15:39
Sitat fra: hma på tirsdag 07. august 2018, klokken 12:56
Sitat fra: brako79 på mandag 25. juni 2018, klokken 20:14
TEKNISKE DATA: Mercedes-Benz B 250e
    Bagasjerom: 501 liter
Har ikke den gått ut av slag nå? På nettsiden til Mercedes ligger bare Smart EQ fortwo under elbilkategorien.
Kia Niro EV (som jeg har reservert) har ennå ikke kommet for salg, så Leaf 2018 er (fortsatt) klasseledende på bagasjeplass.
Joda. Det er også kommentert tidligere at den ikke selges som nybil lengre. Enten overliggere eller brukte.
Gleder meg til Niro jeg også.