Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: AppleKnocker på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:35
Ioniq kom først i mål...
https://www.youtube.com/watch?v=EVklXMgWIVo
Ikke overrasket. Liten tankevekker for 60 kw Leaf sin del ... virker som de planlegger å bruke mye samme innmat fra LG som Ampera/Bolt..? Bortsett fra det har vel Hyundai gått tomme for batterier og utsatt levering til neste år ?
Hyundai bruker alle batteriene de har bestilt:
Batterimangel, sier Hyundai Canada.
Ikke noe problem i det hele tatt, sier Hyundai Norge.
Forskjellen kan ligge i at norske bilkjøpere er villige til å akseptere lengre leveringstider når de bestiller bil enn kanadiske.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:35
Ioniq kom først i mål...
Med et eget kameracrew eller to, kunne dette blitt en svært bra tv-produksjon. :)
Sitat fra: Gordon Retriever på lørdag 26. mai 2018, klokken 14:56
Hyundai bruker alle batteriene de har bestilt:
Batterimangel, sier Hyundai Canada.
Sier de det eller sies det at de sier det?
Diverse innlegg son ikke var relevant for tråden er slettet.
Lats
Forum admin
Sitat fra: Forum Admin på søndag 27. mai 2018, klokken 02:01
Diverse innlegg son ikke var relevant for tråden er slettet.
Lats
Forum admin
:+1:
Batterimangel eller ikke. Ikke undervurder Hyundai når det gjelder elbiler.
Det er tankevekkende hvor mange som spådde Ioniq til å bli en flopp ved lansering, også på dette forumet. Et par å senere slår den Leaf 40kwh i vintertest. Og 60kwh Ampera-e på langtur.
Men når kommer den med litt større batteripakke så den kommer i nærheten av Ampera-e i vintertest? Blir det 2019-modellen?
Sitat fra: Forum Admin på søndag 27. mai 2018, klokken 02:01
Diverse innlegg son ikke var relevant for tråden er slettet.
Lats
Forum admin
:+1:
I Trondheim (altså halvveis) ledet Ampera-e med ca 10 minutter. Nå er det jo trafikk og andre variabler, men det må uansett sies å være godkjent av Ioniq når Ampera-e startet med mer enn 30 kWh ekstra på batteriet. Ioniq hadde vel vunnet den etappen også i vintertemp...
Testen viser også at det er viktig å kjenne sin bil - uavhegnig av merke - og hvor mye en kan stole på estimert rekkevidde. Noen Guess'O'Meter tar hensyn til skiltet hastighet, vær og terreng/høyde. Så lenge en da holder seg til fartsgrensene, er min erfaring at det er lite "guess" igjen, og faktisk rekkevidde er riktig med mindre enn 1% avvik (så lenge destinasjonen ligger inne i GPS'en så bilen vet hva som kommer av fart og terreng).
Bjørn nevnte på sin stream dagen etter at Opel'en nok kunne ha vunnet tid på å ta færre og lengre ladestopp, kanskje bare halvparten. Hans erfaring var 5 min tidstap per stopp for å svinge av/på hovedvei, parkere og koble opp lader.
Opelen gikk også på en stygg smell på slutten med full stopp på motorvei, selv om bilen rett før viste 25 km rekkevidde. Det har vært en tilbakekalling fra Opel/Chevy med oppdatering av BMS som bedre tar hensnyn til de dårligste cellene som blir begrensningen, men vet ikke om denne spesifikke bilen er innenfor innkallingen, eller evt har gjennomført den.
For meg fremstår denne testen som nok en hyllest av Hyundai. Det er ikke lenge siden jeg assosierte Hyundai med en enn grønn Accent 1998 modell som ble kjørt av en kollega. Jeg lot aldri en anledning gå fra meg til å disse den bilen. En skam for alle som var involvert.
Ioniq som nå er min elbil nr 8, er virkelig hel ved. For prisen er det den beste elbilen jeg har hatt.
Den må ikke bytte BMS fordi batteriet egentlig er tomt når GOM viser 25 km. Den slutter ikke å hurtiglade fordi du trenger å lade mer enn to ganger på en dag. Den lader saktere bare fordi det er litt kaldt ute. Den har ikke bremser som slutter å virker når det er vått. Hel ved rett og slett. Noen i Korea har kopiert og plagiert og lært av andre. Men så lenge de gir meg den beste elbilen for pengene, har Hyundai en stigende stjerne hos meg. Og jeg heier på dem hver dag.
Og igjen føler jeg at jeg har valgt riktig bil for mitt bruk. :) Gleder meg til neste uke hvor jeg får min utlevert og kan tas i bruk og få egne erfaringer. :)
Men forundrer meg ikke at Ioniq vant. Så en youtube video fra San Fransisco området hvor Ioniq vs Ampera-E (Bolt der da)hadde en konkurranse rundt San Fransisco Bay og Ioniq kom først i mål da også.
Om de hadde fulgt fartsgrensene hele veien ville nok Ampera-e ha vunnet til slutt. Den siste innspurten i 120 km/t favoriserte Ioniq, som har aerodynamikk som sin sterke side. Det koster for 10-15% ekstra energi å ligge de ekstra 10 km/t over fartsgrensen, og det ble i dette tilfelle forskjellen på å komme helt frem kontra å gå tom like før målet.
Siden man klarer å hurtiglade langt flere km/t enn topphastigheten til bilen, vil alltid bilen med lavest forbruk ha fordel av en konkurranse der man kjører så fort man tørr (uten å bli stoppet i fartskontroll). Da ryker også den ekstra bufferen med energi, som Ampera-e hadde fordel av, bort i løpet av ganske kort tid.
Er nok ikke så enkelt. Husk at verdens mest erfarne elbilsjåfør kjørte Ioniqen :)
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. mai 2018, klokken 22:40Den har ikke bremser som slutter å virker når det er vått.
Hvilken bil gjør det?
Sitat fra: Tellus på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:01
Er nok ikke så enkelt. Husk at verdens mest erfarne elbilsjåfør kjørte Ioniqen :)
Du mener han som også hadde feilberegnet rekkevidden og derfor måtte lade en ekstra gang?
Dette er nok ren fysikk. Tar du hensyn til bilens egenskaper og beregner forbruket teoretisk får jeg følgende resultat:
Ved 60 km/t bruker Ampera-e omtrent 21,4% mer energi enn Ioniq.
Ved 70 km/t : 23,3%
Ved 80 km/t : 25,3%
Ved 90 km/t : 26,8%
Ved 100 km/t : 28%
Ved 110 km/t : 29.2%
Ved 120 km/t : 30%
Så jo høyere gjennomsnitthastighet jo større fordel for Ioniq.
Ved økonomisk kjøring ville Ioniq blitt slått ganske kraftig.
Nå gikk jo Amperaen tom før mål så det her var det taktiske som til slutt satt Amperaen ut av spill. Kan jo godt være at Amperaen var sjanseløs uansett.
Ellers er jeg enig. Hvis vi antar at begge bilene lader like raskt så er det kun to parametre som er forskjellige.
1) Mengde energi ved start (Her har Ampera en fordel)
2) Forbruk/distanse (her har IONIQ en fordel).
Ved korte turer hvor lite eller ingen lading er nødvendig vil Ampera-E alltid vinne. Parameter 1) er avgjørende, mens parameter 2) kan neglisjeres.
Ved veldig lange turer vil parameter 2) være avgjørende og parameter 1) kan neglisjeres. IONIQ vinner.
Et eller annet sted mellom korte og veldig lange turer vil vi ha overgangen fra der Ampere-E vinner til der IONIQ tar over. F.eks. vil lnok Ampera-E alltid vinne fra Oslo til Trondheim, men tur-retur blir kanskje for langt slik at IONIQ alltid vinner.
Da har jeg nettopp sett part #2/2, posted 11 hours ago. Det var some gudd skitt. :laugh: Under ligger begge delene samlet, for de som ikke fulgte med live.
https://www.youtube.com/watch?v=yH3RqJRhNEE (https://www.youtube.com/watch?v=yH3RqJRhNEE)
Ampera-e vs Ioniq part 1
9,569 views :+1: 498 :-1: 3
Bjørn Nyland (https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos) Published on Jun 4, 2018
The first part of the race between Opel Ampera-e and Hyundai Ioniq. In this episode, we travel from Oslo to Trondheim and turn back again.
https://www.youtube.com/watch?v=LFmiqbVXs-o&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A&index=2
Ampera-e vs Ioniq part 2
4,139 views :+1: 363 :-1: 7
Bjørn Nyland (https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos) Published on Jun 6, 2018
Second and last part of the race. In this episode, we travel from Trondheim and back to the finish line in Oslo. But right before the race was about to end, something unexpected happened...
:police:
Sitat fra: Tellus på onsdag 30. mai 2018, klokken 09:21
F.eks. vil lnok Ampera-E alltid vinne fra Oslo til Trondheim, men tur-retur blir kanskje for langt slik at IONIQ alltid vinner.
En tredje parameter er forbruk til HVAC. AE uten varmepumpe vil nok slite med å slå Ioniq til Trondheim en kald vinterdag hvis marginen er noen minutter om sommeren.
Sitat fra: emurof på tirsdag 29. mai 2018, klokken 15:00
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. mai 2018, klokken 22:40Den har ikke bremser som slutter å virker når det er vått.
Hvilken bil gjør det?
Tesla Model S
De blir i hvert fall mye dårligere. Jeg er ikke alene om å ha fått hjertet i halsen når jeg rygger ut av oppkjørselen en regnfull dag og bilen plutselig bruker 1 meter i stedet for 10 cm på å stoppe i lav fart.
[Og nei alle biler er ikke sånn når det er vått. Jeg har hatt 20 biler og ingen av dem har oppført seg sånn]
Sitat fra: eivhelle på mandag 28. mai 2018, klokken 22:33
Om de hadde fulgt fartsgrensene hele veien ville nok Ampera-e ha vunnet til slutt. Den siste innspurten i 120 km/t favoriserte Ioniq, som har aerodynamikk som sin sterke side. Det koster for 10-15% ekstra energi å ligge de ekstra 10 km/t over fartsgrensen, og det ble i dette tilfelle forskjellen på å komme helt frem kontra å gå tom like før målet.
Siden man klarer å hurtiglade langt flere km/t enn topphastigheten til bilen, vil alltid bilen med lavest forbruk ha fordel av en konkurranse der man kjører så fort man tørr (uten å bli stoppet i fartskontroll). Da ryker også den ekstra bufferen med energi, som Ampera-e hadde fordel av, bort i løpet av ganske kort tid.
Lavt forbruk er av en eller annen grunn lite verdsatt.
Derfor er dette gledelig lesing. Har selv alltid verdsatt lite forbruk og effektiv lading framfor stort batteri. Blir omtrent som gamle dagers kamp mellom europeisk teknikk og Amerikanske muskler. Legg til noen svinger så vinner de med mest avansert teknikk.
@elektrolux: I'M #1 SO WHY TRY HARDER (?)
(https://s16-us2.startpage.com/cgi-bin/serveimage?url=http%3A%2F%2F4.bp.blogspot.com%2F-c9ihF4FpcR4%2FUCs4Ylb7_GI%2FAAAAAAAABGQ%2FV6h3NF5u7ac%2Fw1200-h630-p-k-no-nu%2Ffatboyslim_youvecome.jpg&sp=06ff643ed0fc07a52269e3def5d2f7aa) (https://youtu.be/9tKkV6u7GJE?t=170)
:angel: :police:
Enig med electrolux her om å verdsette biler som er effektive og lavt forbruk. Jeg hentet min Ioniq Marina Blue i går og er strålende fornøyd og den overrasket med forbruket inn til jobb i dag. Startet på 100% (så jeg fikk lettere å sjekke totalt forbruk i % på tur + retur). Så blir spennende å se hva forbruket blir når jeg får litt mer erfaring på dette.
Hvorfor skal man trenge en bil som gir 0-100 på 2-3 sekunder (ref Tesla P100D med ludicirous mode) når man fint klarer seg med 7-10 sekunders biler? Ja er nok gøy å kjøre, men trenger man virkelig så mye mer?
Energieffektiviteten har lite å gjøre med kreftene. Tesla er jo kjent for å ha veldig energieffektive biler (i forhold til størrelse). Jeg setter definitivt pris på forbruk rundt 180-200 Wh/km nå på sommeren i min X100D.
Altså hvorfor gjøre 0-100 km/t på 7-10 sekunder når man kan like gjerne gjøre det på 2-5 sekunder?
Eller hvorfor bruke 200Wh/km når man kan bruke 100?
180-200 er jo vanvittig. Vinterforbruk for de fleste biler.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. juni 2018, klokken 15:36
Altså hvorfor gjøre 0-100 km/t på 7-10 sekunder når man kan like gjerne gjøre det på 2-5 sekunder?
Å kunne klare 0-100 på 2-5 sekunder er en egenskap du ikke har behov for når du skal samhandle med annen trafikk som ikke har samme mulighet. Du kan gjerne glede deg over dette når du er alene på veien, men altfor hurtige drag på motorveien i tett trafikk vil fort skape farlige situasjoner. Og jeg ser heller ikke det store poenget i å gi bånn gass for deretter å måtte stå på bremsen 3 sekunder senere.
Min siste fossilbil hadde en V6 dieselmotor med 240HK og 550NM dreimoment og var den klart sprekeste bilen jeg hadde eid hittil. Men den ville hatt problemer med å følge e-golfen jeg har i dag når jeg trykker klampen i bånn. Så du trenger ikke en Tesla for parkere fossilene.
Det (ref to innlegg før dette) må skyldes vekten. Min Kia Soul klarer seg med rundt 140, enda så lite aerodynamisk den er. Og med sine 1500 kg er den ikke helt en lettvekter, den heller.
...
Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:21180-200 er jo vanvittig. Vinterforbruk for de fleste biler.
2450 kg gjør sitt. (Over det dobbelte av i3, som et eksempel.) Og så er den høy og brei, som betyr ganske mye luftmotstand, selv om formen på bilen i utgangspunktet er veldig aerodynamisk.
Sitat fra: nix på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33For 4 uker siden kjørte vi til Trondheim med X'en vår. 2 i bil, full med bagasje. Stoppet på Vinstra for å lade, dro derfra med 90% SOC. 306km senere var vi framme i Stjørdal, med 20% SOC. 155Wh/km. Kunne nok kjørt enda penere og kommet ned mot 150Wh/km. Så sånn sett er X'en ganske så effektiv. Men det er heller ikke noe problem å kjøre den ineffektivt : Greit å vite at man har mulighet til å koste forbi raskt og sikkert, men stort sett er det helt normal kjøring.
240 høydemeter hjelper jo på, og lavere vekt i forhold til min 100D.
Sitat fra: nix på torsdag 07. juni 2018, klokken 22:33Forøvrig har vi også kjørt Ioniq'en fra Drammensområdet til Stavanger på kun ett ladestopp sommerstid. Trodde aldri det skulle gå, men det gikk helt fint! Helt konge med en elbil som lader raskere i km/t enn Tesla, og er super-effektiv samtidig.
Tja, lader den egentlig raskere? Jeg har noe sånt som 105 kW i snitt på de fleste superladerstoppene mine. Med 180 Wh/km er det 583 km/t, mens en Ioniq som lader med 50 kW og har forbruk på 120 Wh/km lader med 417 km/t.
...
Skulle vært spennende å se et race mellom X75 og Ioniq. X75 er jo Teslaen med kortest rekkevidde og batteriet som har tregest lading.
Om det var noen ladere med over 50 kW på ruten så hadde det vært interessant. Men med 50 kW ladere så vil Teslaen vinne, fordi den har lengre rekkevidde og raskere lading. (Mer i området 500 km/t, men fortsatt mer enn 417 km/t til Ioniq.)
Hva med å se hva som er raskest - en Ioniq, eller en Ioniq som står på en bilhenger som trekkes av en Model X 100D? :)
Bare det at det snakkes om en konkurranse mellom Ioniq og Model X forteller meg at Ioniq har vunnet.
Når Ioniq ble lansert ble den ledd ut fordi den bare hadde 28kwh batteri. To år senere vinner den fortsatt de fleste tester i sin klasse og gruser nye Leaf på ladefart og rekkevidde. I tillegg til å væreen av de billigste elbilene og altså den nærmeste konkurrent til Tesla.
Det er bare å gratulere Hyundai.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. juni 2018, klokken 23:42
Om det var noen ladere med over 50 kW på ruten så hadde det vært interessant. Men med 50 kW ladere så vil Teslaen vinne, fordi den har lengre rekkevidde og raskere lading. (Mer i området 500 km/t, men fortsatt mer enn 417 km/t til Ioniq.)
I dag er det altså tilgangen på raskt nok ladenettverk som vil avgjøre kampen.
Men Ioniq vil definitivt ha potensiale, når raskere hurtigladere begynner å poppe opp.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 09. juni 2018, klokken 09:36
Bare det at det snakkes om en konkurranse mellom Ioniq og Model X forteller meg at Ioniq har vunnet.
Når Ioniq ble lansert ble den ledd ut fordi den bare hadde 28kwh batteri. To år senere vinner den fortsatt de fleste tester i sin klasse og gruser nye Leaf på ladefart og rekkevidde. I tillegg til å væreen av de billigste elbilene og altså den nærmeste konkurrent til Tesla.
Det er bare å gratulere Hyundai.
Nå snakker vi bare om brukbarhet på langtur i forhold til ladehastighet og energieffektivitet. På alle andre områder kan den ikke sammenlignes med Tesla, og dermed er de ikke konkurrenter.
Men det er helt klart at Hyundai har gjort en god jobb på Ioniq. Det er absolutt den elbilen jeg mest kunne tenke meg til under 350.000 kroner. I hvert fall til Model 3 kommer. (Model 3 blir ganske uslåelig på langkjøring. Forbruk på omkring 140 Wh/km og 115 kW lading betyr lading på ca 820 km/t. Og i høy hastighet vil den ha lavere forbruk en selv Ioniq.)
Det som er litt interessant er at det er egentlig bare to bilselskaper som prioriterer aerodynamikken. Tesla og Hyundai. De andre snakker om at de prioriterer aerodynamikk, men fortsatt er Cd opp mot 0,3 eller høyere, som betyr at de ikke gjør det.
Tesla og Ioniq er kanskje ikke de mest åpenbare konkurrentene. Likevel er min Model S siden noen måneder siden erstattet av en Ioniq. I 99% av min bruk gjør Ioniq jobben like bra. Men alle har jo ulike behov.
Hadde vært litt artig om Teslabjørn tok ett nytt race, Ioniq vs Tesla X Optimus Prime'en hans og enten tillate kun maks 50kW ladestasjoner, evt også om Tesla kunne bruke Supercharger nettverket. Hvor mye blir differansen når de kommer i mål på den ene eller andre måten? Evt kjøre tillat supercharger ene veien, men ikke andre.
Ioniq an Ionity Ladestation:
https://youtu.be/bSiRPOlBDRE?t=3m :o
Synd hun startet med 65%.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. juni 2018, klokken 10:17
Det som er litt interessant er at det er egentlig bare to bilselskaper som prioriterer aerodynamikken. Tesla og Hyundai. De andre snakker om at de prioriterer aerodynamikk, men fortsatt er Cd opp mot 0,3 eller høyere, som betyr at de ikke gjør det.
Du får ikke i pose og sekk. God aerodynamikk går på bekostning av plassutnyttelse. Ioniq har lengde nok til å være en klasse større enn for eksempel e-golf og Ampera-e, men plassmessig er de på omtrent samme nivå. Tesla model S er diger, når man ser på flateareal, men har ikke større innvendig plass enn en normal stasjonsvogn.
I hverdagen er det praktiske detaljer som teller mest, ikke hvor effektiv bilen er i høy hastighet på motorveien. Og forskjellen i aerodynamikk har heller ikke så mye i si som man skulle tro. En e-golf med Cd på 0.28 vil ha omtrent samme forbruk i 110 km/t som en Ioniq med Cd på 0.24 har i 120 km/t. Og litt av forskjellen ligger da også i at Ioniq er 100 kg lettere og ikke bare på grunn av lavere Cd.
I en sammenligning mellom Ionq og Ampera-e har man to biler som ligger i hver sin ende av skalaen. Ampera-e er 200 kg tyngre, har Cd på 0.308 og er i tillegg litt høyreist. Men det er prisen man betaler ved å lage en bil som skal ha små ytre mål og likevel tilstrekkelig innvendig plass. I dette tilfellet måtte man holdt en hastighet på i underkant av 100 km/t for å matche forbruket til Ioniq i 120 km/t.
Så du kan definitiv kjøre noe fortere med en Ioniq uten å miste like mye rekkevidde. Men du er i større grad prisgitt at det ikke er kø på ladestasjonene.