Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: aalbork på mandag 29. august 2011, klokken 01:18

Tittel: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborkmandag 29. august 2011, klokken 01:18
Hei, er uerfaren med elbil, men tenker nå å ta skrittet ut og bli elbilist.

Vurderer å se på og kjøpe en kangoo 2002 som har gått 53000 km. Er dette galskap? Vi har 4 barn og deltar i diverse kjøregrupper til judo og svømming, og krysser ofte bomringen flere ganger daglig. En 5-seter med bagasjeplass hadde derfor vært perfekt for vår families gjøremål.

Har kikket litt rundt her på forumet og ikke funnet så mye positivt om bilen. I annonsen ser den velholt og lekker ut. Hvordan vil det f.eks være med restlevetid for batteriet. Såvidt jeg forstod hadde Renault valgt en litt spesiell løsning med luftkjølte batterier. Filles det reservebatterier eller erstattningsmuligheter? Vil det være mulig å bygge om til væskekjølte Li-Ion batterier eller vil det falle uforholdsmessig kostbart/komplisert?

Takknemlig for tips om hva som bør vektlegges ved kjøp av elbil.

K
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: jkirkebomandag 29. august 2011, klokken 07:31
Sitat fra: aalbork på mandag 29. august 2011, klokken 01:18
Hei, er uerfaren med elbil, men tenker nå å ta skrittet ut og bli elbilist.

Vurderer å se på og kjøpe en kangoo 2002 som har gått 53000 km. Er dette galskap? Vi har 4 barn og deltar i diverse kjøregrupper til judo og svømming, og krysser ofte bomringen flere ganger daglig. En 5-seter med bagasjeplass hadde derfor vært perfekt for vår families gjøremål.

Blir en Nissan Leaf for liten ? Det er ganske grei bagasjeplass i den. Låner du til en ny en over 8 år blir det ca. 3500,- pr. måned, og forsikringen er billig (rundt 3000,- hos Storebrand). I tillegg sparer du jo endel i bompenger og drivstoff, samt at med ny bil blir det lite bekymring for dyre reparasjoner de første 5 årene ihvertfall.

Levering er vel om 1-2 mnd.etter hva jeg skjønner.
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: elektroluxmandag 29. august 2011, klokken 07:35
Som du sier har ikke bilen så godt rykte. Den er tilbakekalt og destruert av Renault selv, og kun få eksisterer enda.

Tror svaret her må bli om du har mulighet for å fikse selv, eller ikke.

Det er ikke en bil du kjøper, og så satser på å bruke verksteder i etterkant. Ellers er ny bil til 2-3 ganger prisen faktisk bedre.

Du kan jo også sammenligne med denne som er en tilsvarende bil som Kangooen og som jeg har til overs: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3230.0.html

Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborkmandag 29. august 2011, klokken 11:59
Takker for svar. Det er nok en 5, allerhelst 6 seter jeg er ute etter. Inntil det evt kommer 6-setere med enda berdre kjørelengde blir det en bil for kjøring til jobb og i nærmiljøet jeg trenger, og da synes jeg en leaf blir litt i overkant for min lommebok ettersom vi likevel må ha en stor bil til lengre turer med hele familien. Interessant lesing om EL-Bjørg, Elektrolux. Kan 4 seter Berlingo ombygges/registreres til 5 seter?

Jeg burde ha forutsettninger for å kunne gjøre en del feilsøking og rep selv. Er utdannet elektroingenør og før ingeniørutdanningen jobbet jeg noen år som togelektrikker med feilretiing på bla. strømretter og styreelektronikk for regulering av både AC- og DC-motorer på trikk. Så prinsippene kjenner jeg.

Er det noen som kjenner til hva som er de største problemene med kangoo?

Jeg så jo at den har luftkjølte batterier og det kan nok gi noen utfordringer med jordfeil og korrosjon i fuktig vær hvis isolasjonen er dårlig og batteriene ikke holdes rene. Er det mulig å få tak i andre luftkjølte batterier eller må den bygges om til vannkjøling og vannkjølte batterier om/når det blir behov for å bytte celler?

Er det andre ting som fungerer dårlig på disse bilene?

Vet ikke om det er slik med verkstedene for elbil som for fosil biler, at de ikke alltid er like gode på feilsøking og det blir mer bytting av deler til feilen er borte? Mulig jeg har vært uheldig, men jeg har i alle fall sluttet å levere familiens 99 Caravelle hos Møller.


Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: Boogiemandag 29. august 2011, klokken 12:39
Om Partner/Berlingo blir bygd om på en skikkelig måte, så er det ikke noe problem å få til 5 seter.
Om det er enkelt å få godkjent slike biler nå vet jeg ikke.
Det var ihvertfall ikke enkelt da jeg fikk min godkjent.

Jeg har en Partner fra 2000 som har vært brukt av Posten.
Den er også bygd om til Li-Ion, og gjør ca 150 km på en lading.

Og den vurderes solgt.
Du må gjerne komme og prøve den om du kommer til Tønsberg....
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: elektroluxmandag 29. august 2011, klokken 15:48
Sitat fra: aalbork på mandag 29. august 2011, klokken 11:59
Kan 4 seter Berlingo ombygges/registreres til 5 seter?

Elbjørg er faktisk registrert som 5 seter, selv om den for tiden har 4 seter. Byttes de 2 stolene bak ut med en benk får du 5 seter, slik de originalt er levert. Selv trenger jeg ikke mer enn 4 seter, og liker måten det er gjort på. Får plass til lange gjenstander mellom stolene, og stolene er mer behagelige enn benken.

Ellers høres du ut som en som faktisk kunne klart å hanskes med en Kangoo. Det er som du sier bl.a isolasjonsproblemer som har plaget Kangoo'en. 
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborkmandag 29. august 2011, klokken 22:44
SitatEllers høres du ut som en som faktisk kunne klart å hanskes med en Kangoo. Det er som du sier bl.a isolasjonsproblemer som har plaget Kangoo'en.

Takk. føler meg litt fristet. Snakket med nåværende eier som kjøpte bilen fra Enviro i 2008 og har hatt lite problemer med den. Servicer er fulgt hos Enviro, som visstnok heller ikke har avdekket alvorlige feil. Det eneste han nevnte var at ladingen av og til ikke fullføres. Da er det bare å ta ut kontakten og starte ladingen igjen. Dette hadde han blitt forklart at trolig skyldes spenningsspisser i forsyningsnettet.

Har bestemt meg for å dra og se på bilen i morgen, så får jeg avgjøre etter inntrykket da. En ulempe er at det kun er elektrisk varmeapparat i bilen. Så langt ser jeg det som det største aberet. Er det dyrt/komplisert å bygge inn Webastoaggregat i en slik bil?
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: Thomas Parslimandag 29. august 2011, klokken 23:20
Jeg tror Enviro utbedret bilene før de solgte de videre, men det bør du sjekke før ev. kjøper.

Thomas
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: Griffeltirsdag 30. august 2011, klokken 00:06
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 29. august 2011, klokken 23:20
Jeg tror Enviro utbedret bilene før de solgte de videre, men det bør du sjekke før ev. kjøper.

Thomas

Jeg trodde en av endringene Enviro gjorde var å montere bensin eller diesel varmer, den andre var ekstra støvfilter for batteriene.
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: elektroluxtirsdag 30. august 2011, klokken 06:06
Sitat fra: aalbork på mandag 29. august 2011, klokken 22:44
Har bestemt meg for å dra og se på bilen i morgen, så får jeg avgjøre etter inntrykket da.

Ellers har jeg sett og prøvt bilen Boogie viser til. Det er en bra bil som faller inn under ditt behov og som fortjener en titt. Vil anbefale å se på begge. Egen erfaring fra å se på flere kjøretøy før en bestemmer seg, er at en etter en slik runde ofte er veldig sikker på hvilken en skal kjøpe, og ofte er det ikke den en troddde det skulle bli...

Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborktirsdag 30. august 2011, klokken 08:52
Det har du helt rett i. Vi startet egentlig med å skulle finne en dieselerstatning fo caravellen, men synes ikke helt Peugeot 807 og den typen bil helt kan måle seg med anvendeligheten og romsligheten til caravellen. Bestemte oss derfor for å få den helt i stand og beholde den en stund til, og heller få oss en Elbil til den daglige jobb og nærkjøringen hvor vi sjelden kjører alle 6.

Kikker derfor litt rundt.  Har også fått en PM fra en som vurderer å selge sin 5-seter. Den er også interessant. Når man begynner å se seg om popper mulighetene frem. Takker hjerteligst for responsen.
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: hensonsdag 31. august 2011, klokken 20:20
Aner jeg nok en KTPAS her på forumet?
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborktorsdag 01. september 2011, klokken 01:16
En ex KTPAS nå CN, så har holdt meg på sporet.  ;)

Det ble Kangoo Electrique.  Hentet den hjem fra Asker i kveld. Kunne nestel ikke la være da jeg fant ut at den hadde asynkronmotor. Skrev jo bl.a. om feltregulering av asynkronmotorer i prosjektoppgaven på ing.høgskolen og bygde en liten fullstyrt IGBT-vekselretter med bremsechopper.

Den var en fryd å kjøre. Håper nå  at den gjør sitt rykte til skamme. Forige eier hevder han har kjørt problemfritt fra han kjøpte den i 2008. Kan være Enviro plukket av de værste lytene.

Er det noen her som vet om det er mulig å få tak i koblingsskjemaer og verkstedmanualer til denne biltypen? FInt å kunne lese seg opp litt og vite hvordan ting henger sammen og hvor de er plassert. Det hjelper veldig på feilsøkingen den dagen noe oppstår.

Det fulgte bare med en ganske tynn instruksjonsbok.
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: elektroluxtorsdag 01. september 2011, klokken 08:23
Hva er KTPAS?

Uansett, gratulerer med Kangoo. En bil jeg selv har hatt lyst på mange ganger, men ikke tatt sjangsen på. Tror du er rette personen til å ha en slik bil.

Vedlagt er et servicehefte til Kangoo. Denne personen er en grei kontakt: ev2drive@gmail.com

Han ledet et skoleprosjekt i Nederland der de brukte en Kangoo som emne. Han kan sikkert hjelpe deg med informasjonen du søker.

Siden Kangoo'en er så "hemmelighetsbelagt" håper vi at du etterhvert som du blir kjent med bilen, legger ut informasjon her på forumet og gjerne også på Wikiet. Det er en grei plass å samle informasjonen både for egen og andres del, og vil være med på å vedlikeholde verdien på disse flotte bilene. Vi er umettelige på info, så det er bare å finne fram kamera og PC.

Inntill du blir fortrolig med bilen bør du lære deg noen enkle regler for NiCd batteriet i bilen. Ikke kjør den for tom, ikke for hardt ( maks 150A kontinuerlig), lad før bruk ikke etter, og fyll vann etter 500 Ahr overlading. Siden denne bilen har luftkjølte blokker, kan uballanse i pakken være et reelt problem, spesielt om vinteren. Pass på å ta høyde for dette.

Lykke til. ;) 
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: jkirkebotorsdag 01. september 2011, klokken 09:37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. september 2011, klokken 08:23
Hva er KTPAS?

Kollektivtransportproduksjon AS.

http://www.ktpas.no (http://www.ktpas.no)

Vi er forøvrig flere her som har vårt daglige virke på stålskinner ;)
Tittel: Sv: Kangoo 2002
Skrevet av: aalborktorsdag 01. september 2011, klokken 11:00
Takker for god mottakelse her på forumet, morsomt at det er flere med skinnetilknytning her. CN betyr CargoNet AS
http://www.cargonet.no/ (http://www.cargonet.no/)

Takk for servicehefte og link til kontakt, elektrolux. Mulig jeg får lære meg litt fransk etterhvert.  :) Skal forsøke å skrive litt her etterhvert som jeg blir mer kjent med bilen. Forhåpentlig av nysgjerrighet og ikke fordi jeg må.  :-\

Så langt er det i allefall en positiv opplevelse. Den setter igang mykt og behagelig men likevel rimelig god akselerasjon. Hentet bilen i Asker i går kveld og holdt greit følge med resten av trafikken. I bakkene i tunellen fra -45m og opp til Ryen lå jeg mellom 50 og 60 km/t for å holde måleren i grønt område. Syntes ikke det var så galt, men kommer nok til å planlegge rutevalget litt anderledes etterhvert. Snittforbruket fra Asker til Nordstrand målte bilen til 13,4 kWh/100 km.

Det ble noen runder med ungene etter hjemkomst og så en lengre tur så kona også fikk prøvet litt. Også hun syntes det var supert å kjøre elektrisk. Nå står den og gresser i nærheten av jobben. Blir i godt humør av slikt!  :)

Håper lykken varer!

K