Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Knut@@ på søndag 08. april 2018, klokken 14:08
Foreløpig kun en selger som har informert en kunde. Men det høres ut som E-teon kommer med ett batteri, men softwarebegrenset slik at du kan åpne tilgang via app kun ved behov mot betaling.
Interessant ide!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180408/e2f39e67b1af453a506d068acd0b66b8.jpg)
Fra Facebook
Høres usannsynlig ut. A la folk leie batterikapasitet undergraver folks ønske/behov for å betale for den fulle kapasiteten, og skal slik leie være en nevneverdig inntektskilde i forhold til kostnaden av å ha større batteri må det koste hundrevis av kroner per dag, noe folk neppe er villig til å betale.
Antar det heller er snakk om at man kan spesifisere hvor mye bilen skal lades opp i appen. Altså at man f.eks lader til 80% daglig, og så når man skal på langtur kan man gå inn i appen og lade opp til 100%.
Tesla har jo for eksempel muligheten for å oppgradere fra 60 til 75 via app, så så veldig usannsynlig er det vel ikke at Audi gjør noe av det samme?
Sitat fra: trd-73 på søndag 08. april 2018, klokken 17:31Tesla har jo for eksempel muligheten for å oppgradere fra 60 til 75 via app, så så veldig usannsynlig er det vel ikke at Audi gjør noe av det samme?
De hadde det. Det ble avviklet for et år siden.
Og leie er noe helt annet. Leie gjør at man aldri trenger å kjøpe batteriet. For å gå med pluss må man da fordele merkostnaden ved å inkludere større batteri på de forventede leiedøgnene. F.eks om man inkluderer 30.000 kroner i batterier, og forventer i snitt 100 leiedøgn per bil over levetiden, så må det koste 300 kroner per døgn, pluss omkostninger, o.l.
Hvor mange vil betale f.eks 300 kroner/døgn for å øke batterikapasiteten fra 75 kWh til 95 kWh? De øverste 20% benytter man jo uansett sjeldent på langtur, ettersom ladingen går svært tregt.
Tror jeg kunne vurdert det, men jeg tviler på at det ville vært like lønnsomt for audi: 2-4 dager per år med økt kvote? Det blir vanskelig å få betalt for batteriet og appen på den måten.
En eller annen måte må de uansett tjene pengene.
Men det finnes jo alltids et smutthull. Jeg kjenner ikke de tyske reglene, men om dette er en måte for audi å krype seg under 60000 euro på, og dermed få støtte for alle q6 e i Tyskland, kan det jo gi mening.
Sitat fra: Pingle på søndag 08. april 2018, klokken 17:58Tror jeg kunne vurdert det, men jeg tviler på at det ville vært like lønnsomt for audi: 2-4 dager per år med økt kvote? Det blir vanskelig å få betalt for batteriet og appen på den måten.
En eller annen måte må de uansett tjene pengene.
Men det finnes jo alltids et smutthull. Jeg kjenner ikke de tyske reglene, men om dette er en måte for audi å krype seg under 60000 euro på, og dermed få støtte for alle q6 e i Tyskland, kan det jo gi mening.
Den støtter jeg - det kan gi mening. Men de vil kun ha behov for å tilby dette i Tyskland, så da ville vi ikke sett dette i Norge.
I Tesla sitt tilfelle når de tilbød oppradering så var det enten eller, la oss si at 10% valgte å oppgradere, så kan en med en utleiemodell kunne beregne 10% av oppgraderingsprisen i snitt per bil i leieinntekter for å komme likt ut. En trenger heller ikke tjene inn forskjellen i batterikostnad, batteriet tar de nok betalt for uansett, hovedpoenget er at de frivillig kan få en god del personer til å betale mer for bilen med lengst rekkevidde i utgangspunktet i tillegg til at de får noe inntekt på utleie fra de som vil betale ved behov.
Det som er mest interessant er at dette er en ny måte å møte utfordringen med pris og rekkevidde.
Bruk av app som medium er en moderne tilnærming.
Det blir litt som «gratis spill» med in app purchase. Du får «gratis» batteri, men fristes til å kjøpe rekkevidde. Som regel betyr dette i spillverdenen at du betaler mer, men du føler ikke at du gjør det.
Kunststykket blir å finne balansen mellom salgspris og leiepris.
Tesla solgte softwarebegrenset batteri, men virker som de har forlatt konseptet. Kan jo tenkes at Audi nå prøver en ny vri og kommer til samme konklusjon.
Hvis basemodellen blir 640 tusen for 70 kWh og lander 95 kWh på maks 800 tusen blir det samme diff som Tesla 75 vs 100 dvs 160 tusen det blir høy leiepris for å ta inn dette eller mer vil jeg tro. 16 tusen på ti år.... høres mye ut
Jeg vet ikke
Mulig det er moderne, men uansett må de sitte igjen med betaling for ekstra kapasitet.
Og uansett må de konkurrere med jag og tesla.
Selv om det ikke bryr meg veldig om jeg må betale for lading på langtur, er det langt igjen før noen tar igjen supercharger mtp utbredelse på god hastighet. Og hvem som er mest konkurransedyktige av etron til 640k og ipace til dagens pris avhenger av smak samt utstyrsnivå. Med kredittkjøp på mye av batteriet kan ikke ti ville hester få overtalt kjerringa til å kjøpe etron.
PR i audi mtp etron er "komiske ali" verdig.
Kan denne omtalte "leien" være ett stunt fra Audi for å eliminere ladekø-problemet?
Du kan leie ~100km rekkevidde av Audi, som holder til neste ladestasjon, mot ett "passende" beløp? Tenk utfartshelg. Du har 10 biler foran deg i ladekø, og når ikke neste ledige stasjon, eller helt hjem. Du hadde vel glatt betalt 2x eller 3x prisen på en hurtig/lynlading for å slippe å vente i ladekø?
T
...og hvor mange ganger i året skjer det isåfall?
Har vanskelig for å tro at de vil kunne sitte igjen med inntjening for ekstrakapasiteten på denne måten.
Det fins sikkert kunder som kan dra seg nytte av et slikt behov, for de fleste av oss vil nok 'leiebehov' være bare noen få ganger i året i snitt.
Det at Audi har oppgitt ca 400 km wltp rekkevidde på E-tron passer inn med mulig leie via app!
Sitat fra: jamez
...og hvor mange ganger i året skjer det isåfall?
Det kommer vel helt an på prisen på leien, hvor ofte du treffer en full ladestasjon, og hvor mye ventetiden er verdt for deg, der og da.
Sitat fra: jamez
Har vanskelig for å tro at de vil kunne sitte igjen med inntjening for ekstrakapasiteten på denne måten.
Det fins sikkert kunder som kan dra seg nytte av et slikt behov, for de fleste av oss vil nok 'leiebehov' være bare noen få ganger i året i snitt.
Helt enig i at økonomien vil styre, og det kommer helt an på hva den koster Audi å bygge inn kapasiteten i utgangspunktet, og hva de *faktisk* får betalt - ikke bare hva de ønsker å ta betalt. La oss si 150 USD/kWh (ihht Wikipedia) for 1:5 av pakken (20 kWh), skulle gi ca 3000 USD / 25000 NOK merkostnad med dagens dollarkurs. La oss for enkelthets skyld si at det vil koste 250 å lynlade (riktignok helt opp), og at denne "nødløsningen" koster 250 - halvparten av egenandelen på bilberging - for å komme til neste lader eller hjem. Da må du bruke dette 100 ganger på bilens levetid for at Audi har tjent det inn. 10ggr/år på 10 år, eller ~1/mnd. I tillegg kan du, som tidligere foreslått, selvfølgelig leie for en fast pris de 2 eller 3 ukene i året du trenger det - sommerferie, roadtrip, osv. Betaler du nok kan du kanskje kjøpe den for evig også, men da vil det nok koste mer enn merkostnaden av cellene. IMHO er dette en noe mer realistisk inntjeningsmodell enn Teslas tidligere.
T
Ser man bort fra evt. politikk så er dette et merkelig konsept.
Hvorfor i all verden skal jeg drasse rundt på død batterikapasitet? Ingen biler selges med ekstra drivstofftank, som bare åpnes dersom du betaler ekstra.
Og hvorfor skal jeg betale ekstra for å få lov til å degradere mitt eget batteri med høyere ladespenning?
Det man heller må ha er et slags system som sørger for at batteriet kun lades til 4.25V (faktisk 100% grense) dersom kunden aksepterer at antallet ganger dette gjøres, loggføres og synliggjøres på skjermen (for evt. 2.håndsverdi)
Sitat fra: stefse på tirsdag 24. april 2018, klokken 18:24
Hvorfor i all verden skal jeg drasse rundt på død batterikapasitet? Ingen biler selges med ekstra drivstofftank, som bare åpnes dersom du betaler ekstra.
Tesla har gjort dette på både 60, 70 og 75 modeller både på S og X
Grunnen er for å ha lavere utsalgspris.
Sitat fra: stefse på tirsdag 24. april 2018, klokken 18:24
Ser man bort fra evt. politikk så er dette et merkelig konsept.
Og politikk skal man ikke se bort fra her.
I Norge har vi våre regler som ikke gjør dette logisk, men om man kan starte under Tysklands magiske grense (støtte opp til 60k euro før moms), og selge bilen betydelig billigere av den grunn, kan Pølse-Fritz synes det er greit å betale leie eller oppgradering av batteriet, etter behov.
Gapet fra 80k euro ned til 60k, dekkes av 19% moms, 4000 euro og drøyt 3000 euro i leie.
Anta 100 euro per dag, ev 200 euro per uke, for full kapasitet (500 km vs 400 km), og jeg hadde vært svært glad for å betale det visse uker i året (Kommer HELT frem, uten pause, ev med kun nødvendigste småbarnspausene).
Betalingsviljen min er i alle fall god om alternativet er å legge hele familien inn på hotell/camping, eller å stå lenge i kø bak de andre i påsken (pølse-Fritz vil nok heller si ferieutfarten).
Uansett: Jeg ville valgt en slik løsning om det var sannsynlig at jeg ville ha svidd av mer enn 4000 euro innen ti år, og mindre sannsynlig at jeg ville svidd av 8000 euro, og jeg og VAG ville dermed begge tjent på dette.
Om dette er en fornuftig politikk får andre diskutere. VAG og andre bilprodusenter har allerede tidligere vist en betydelig evne til å tilpasse seg politikk og regler, så om de tilpasser seg også denne merkelige regelen vil ikke være rart (jf dieselgate, men også "lovlig tilpasning" ifm testene).
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.
- "Digitalization with Connected Car also includes our core product, the automobile. The best example for this is the Audi e-tron. Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."
Talen: https://www.audi-mediacenter.com/en/publications/speeches/speeches-at-the-annual-press-conference-2018-577 (https://www.audi-mediacenter.com/en/publications/speeches/speeches-at-the-annual-press-conference-2018-577)
For meg høres det ut som man prøver å gjøre bilen om til en app-butikk. :D
Sitat fra: Balle Klorin på torsdag 26. april 2018, klokken 15:17
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.
- "[...]Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."
On demand: programmer, film og annet jeg kan, eller lar være å, laste ned om jeg trenger det.
Lys? Batteristørrelse? infotainment (utover filmer og musikk)?
Bortsett fra "forståelsen" som jeg uttrykker over for at de tilpasser seg til et [¤%#&*] tøvete regelverk, har jeg svært vanskelig for å forstå rasjonalet bak å selge en bil med batterier, høyttalere, lys og tilsvarende, for så å leie ut bruken.
En forretningsmodell der utstyr medfølger, men ikke brukes, er ressursmessig og miljømessig meningsløst - selv om det mest praktiske av robotikkgrunner er å lage biler der kun farve på eksteriør og seter varierer, og der man betaler for å låse opp funksjoner.
Jeg håper at jeg misforstår Audi her.
Det er flere som tenker i den retningen. Volvo har tenkt å leie ut biler med alt inkludert, hvor en også kan bytte bil.
Det er også en stor kinesisk produsent som satser på dette.
Ellers i Europa er leie av batteri vanlig.
Det er tydelig at Audi tenker i nye baner med muligheter for aktive kjøp gjennom app. Det er ikke noe i sitatene fra Audi som tilsier leie av batteri, men det utelukkes heller ikke.
Vet ikke om jeg liker et slikt konsept med å frakte rundt på utstyr som bilen krever betalt for, hvis jeg vil skru det på.
Sitat fra: stefse på søndag 29. april 2018, klokken 10:58
Vet ikke om jeg liker et slikt konsept med å frakte rundt på utstyr som bilen krever betalt for, hvis jeg vil skru det på.
Da finnes det mange biler å velge blandt
Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. april 2018, klokken 16:04
Det er også en stor kinesisk produsent som satser på dette.
Lync&co
Sitat fra: Pingle på fredag 27. april 2018, klokken 10:44
Sitat fra: Balle Klorin på torsdag 26. april 2018, klokken 15:17
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.
- "[...]Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."
On demand: programmer, film og annet jeg kan, eller lar være å, laste ned om jeg trenger det.
Lys? Batteristørrelse? infotainment (utover filmer og musikk)?
Bortsett fra "forståelsen" som jeg uttrykker over for at de tilpasser seg til et [¤%#&*] tøvete regelverk, har jeg svært vanskelig for å forstå rasjonalet bak å selge en bil med batterier, høyttalere, lys og tilsvarende, for så å leie ut bruken.
En forretningsmodell der utstyr medfølger, men ikke brukes, er ressursmessig og miljømessig meningsløst - selv om det mest praktiske av robotikkgrunner er å lage biler der kun farve på eksteriør og seter varierer, og der man betaler for å låse opp funksjoner.
Jeg håper at jeg misforstår Audi her.
Jeg er enig i at konseptet virker uvant, og ikke er noe jeg normalt ville gått for.
Men man kan tenke seg at dette konseptet gir besparelser for produsenten fordi alle bilene i praksis produseres helt like teknisk. Man skulle tro at det også blir enklere å feilsøke og implementere endringer i hele flåten. Det eneste du som kjøper eller leaser endrer er skinnfarge og farge på bilen. I teorien kan det bli slik at du kan oppgradere bilen når det passer deg. Neste eier/leier kan gjerne også oppgradere. En "kjøre til hytta"-leie som koster xxxx kr ved første gangs bruk og gir laserlys, utvidet kjøreassistanse, større batteri, og så faller prisen etter hvert som du bruker det ila et år for eksempel.
Jeg vet ikke om jeg liker det, men det er kanskje ikke så dumt? Dette vil kunne gi incentiver til bilprodusenten til å implementere endringer/oppgraderinger i eksisterende biler, slik jeg har inntrykk av at Tesla til en viss grad gjør. Det kommer forbrukeren til gode. Forbukeren må bare passe på å ha godt nett på hytta slik at appen virker når man skal ha laserlys...
Det er ihvertfall tid for å prøve å tenke nytt.
Dette minner om betaling pr MB med bredbånd. «Jasså, du brukte laserlys i 10 sekund? Det blir 50kr takk»
Det er ingen grunn til å tenke at det blir bilkjøper som tjener på dette. Det ville være ulogisk. Audi vil nok legge opp systemet slik at det skal lønne seg for dem.
Jeg har ikke helt troen på dette i forhold til hardware, men i forhold til software er jeg sikker på at dette vil komme på flere og flere biler. Hardware som laserlys er alt for dyrt til å ha på alle biler, unntaket kan være batteri da motivasjonen for rekkevidde er en kraftig motivator som kan gi høy pris for tjenesten.
Er det ikke BMW som tar betalt (ganske mye også ) for softwareoppdatering? Porsche har sagt de vil ta høy pris for lading. Tror tyske bilprodusenter er ute etter å presse ut så mye som mulig i dette nye elbilsegmentet. Så billig tror jeg ikke denne tjenesten vil bli om den kommer.
Henry Fords "They come in all colours as long as it's black" (fritt etter hukommelsen) passer ganske greit mtp automatisering. All individuell tilpasning er noe herk, og man kan da selge en identisk bil til alle.
Da gir det mening med en størrelse på batteriet, en type lys, en type motor, og egentlig også identisk interiør og eksteriør.
Forskjellig farve på bilene, og forskjellige seter bør dog gå greit (selv om det er litt mer krevende).
Problemet er at noen ikke ønsker å kjøpe for kort rekkevidde, annenrangs lys, "pinglete" motor mv.
Jeg er enig med Knut Aulie i at det er meningsløst for Audi at bilkjøper skal få mer enn det betales for, men en form for kredittkjøp (betale etter hvert for noe man MÅ ha), er en mulighet, dvs "leie" økt batterikapasitet når man trenger det mv.
Avgiftssystem er en nøkkel der.
I Norge har vi momsfritak for bilen, men ikke etterlevering eller tjenester. Skal Audi få betalt, kan bilkjøper "umulig" (avhengig av effektiviseringsgevinst) tjene på det. I Tyskland kan subsidier gjøre at både Audi og kjøper kan tjene på det, siden de har moms på bilene.
Å ta betalt for softwareoppgradering, når den gir mulighet for selvkjørende biler eller noe sånt (ev hardware-oppdatering, om man trenger det), gir en helt annen mulighet for Audi og bilkjøper, siden det er fremtidsperspektiv som sikres.
Dog ville jeg blitt litt muggen hvis jeg må betale for at både sw og hw skiftes hvert annet år for å unngå at bilen min går for sakte/krasjer (som en annen datamaskin).