Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: bosonic på tirsdag 16. januar 2007, klokken 00:12
Hallo Robort,
lurte bare på hvor langt du er kommet med ombyggingen?
En viss Th!nk er på plass i garagen igjen (intern humor), men ramma er sveiset, og siste rest av El deler like rundt hjørnet.
Som sagt tar det tid. Bilen vil bli behørlig presentert når den ruler, ehr. ruller.
For Bosonic og andre som måtte være interresert.
Ørlite fremskritt: Ramme er nå sandblåst og metalisert, som vistnok er sammenlignbart med galvanisering.
Litt mer delesanking gjenstår, spesielt på bilsiden. Bilen var nemlig ganske så misholdt når jeg fikk den, så det blir delekjøp i sommer når vi skal gjennom Frankrike. Desverre er deleprisene hos Norsk impotør så høy at det er ikke regningssvarende å handle her i landet.
Høres bra ut elektrolux. Siden du skriver mopedbil i signaturen din så regner jeg dette er en bil som har hastighetsbegrensing på 50 km/t?
Der er er stort stygt skilt med 45 bak på bilen, men det vil bli fjernet. Planen er å satse på en toppfart rett over 70 km/t. Dette bør sikre en rimelig grei akselerasjon.
Dersom prosjektet blir vellykket, kan det bli visning til biltilsynet og forsøk på godkjenning med disse nye spesifikasjonene.
Har sett en uregistrert mopedbil stå i flere måneder nå. Lurer på om jeg skal "redde" den fra utetilværelse i vinter. Blir Th!nk-drivverk for stort og tungt?
Tror Think drivverket kan brukes vektmessig, og plassmessig.
Problemet er vekten, (og plassen) på batteriene for å oppnå rette spenningen.
Ide'en min med Mopedbilen er å gå motsatt vei av det Kewet i sin tid gjorde.
Mens Kewet stadig måtte øke spenning, og dermed vekt, for å oppnå tilfredstillende ytelse, satser jeg på lettest mulig vekt.
Lynks Permanentmagnetmotoren veier f.eks kun 11 kg, og LiIonbatteriene ca 90 kg. På Kewet tipper jeg dette veier 4 ganger mer.
Med disse lette delene, er det nok med de originale bremsene og hjulopphenget, som delvis er laget i aluminium, da en mopedbil ikke har lov til å veie over 350 kg.
Til å begynne med var håpet å komme under 150 kg + batterivekt, som er magisk grense for å kunne kjøre bilen som 16 åring. Om nødvendig skulle dører og vinduer demonteres, men dette ville ikke vært nok uansett, så guttungen må framdeles se fram til å kjøre traktor fra han er 16-18 år.
En kolega i Tyskland har forøvrig en mopedbil som går 120 km/t, da med teknikk fra Holzenblitz: http://www.elektromobil-dresden.de/html/hotzenblitz.html
Det finnes 3,2V 20Ah softpack lithium celler nå, men minimum ordre er 10kWh. Da har jeg batterier til 3 mopedbiler - minst. Kan koble 36S og så mange i parallell som vekta tillater.
Hei El rayo, hvor kjøper du disse lithium cellene fra?
Har ikke handlet enda, har ikke fått noe klart svar på om de er tilgjengelige i Europa enda, men her er seneste epost fra Lion EV:
"Hello to all,
You indicated in an email that you were interested in Lithium battery pricing. Those pricing schedules and modules are now available online at LionEV.com
Select "upgrade to lithium" from the navigation menu and then browse pricing and ordering pages for information. Vehicle ordering pages as well as color charts are also now posted.
Thank you for your interest in LionEV
Ken
LionEV.com"
Her er en som har konvrtert Ligier:
http://www.austinev.org/evalbum/type/VOLK
Og her er to Aixam:
http://www.austinev.org/evalbum/1433
http://www.austinev.org/evalbum/1434
hi alle sammen.jeg prøver en mopedbil til en elbil.jeg har kommet så langt at mangler batterier.har hatt kontakt med noen forhandlere men ville høre hva andre har gjort eller hørt.
siden batteri er (EL)bilens hjerte,det lønner seg å satse på bedre dyre batterier enn billige.du sparer over tid.
etter noen besøk fant jeg denne.
http://www.sonnak.com/shdste.cfm
4 stykk av 80ah.serie kobles 48volt*80a=3,84kw.og hvis bilen bruker 0,1kw/km har jeg ca 40km pr lading...
hva tror dere?
hi elektrolux hvor langt har du kommet med mopedbilen din?endelig fikk jeg låne garasje av en kamerat..:) greit å høre hva du har gjort med konverteringen.
snakkes
Best kost / nytte forhold får du uten tvil ved å kjøpe "ekte" traksjonærbatterier, som for eksempel US Battery (http://www.alternativenergi.no/)
(Gå inn på PRISLISTE 2008 på høyre-meny)
Traksjonære rørplatebatteri (http://www.batteriimport.no/page/9986/) kan også være et alternativ.
Dersom du ikke vil ha arbeidet med vannsjekk (hver uke), så kan du gå for Gel eller AGM typer.
AGM får du blant annet her (http://www.altitec.no/index.php?cPath=276_784_786)
Når du regner ut kjørelengde så bruk 80% av kapasiteten. Det er viktig å ikke lade ut blybatterier under 20 % restkapasitet.
Hallo Karamurat
Her kan du få tak i batterier: http://elbil.no/forum/index.php?topic=368.45 Se på slutten av tråden.
Ellers står det stille på mopedbilfronten desverre. Akkurat idet den skulle trilles inn i garasjen, måtte den vike for en P106 med batteri, og motorproblem.
Leter etter plass for pulverlakkering av hjuloppheng, og delekjøp i Frankrike er utsatt til i sommer.
Litt plagsomt med alle disse utsettelsene, for dette kjøretøyet er beregnet brukt til og fra flyplassen, da den kan parkeres gratis der mens jeg er på reise. Nå er jeg avhengig av taxi, og selv om jeg får dekket utgiftene til dette, hadde jeg foretrukket å kjørt selv. Sist jeg satt på med Taxi styrte taxisjåføren med mobil, mens han kjørte. >:(
hi igjen.jeg har kjøpt us batteries og snart kan teste bilen .litt kobling som står igjen.men ikke bestemt plassering av batteriene ennå????bagasje rommet er enklest men da er det ujevn vekt fordeling tenker jeg.jeg får se.men prøve kjøring er snart så jeg kan banke på døra når som helst elektrolux:)er du klar??
Hei hei.
Mopedbilen min står akkurat der du så den sist. ser ut som om du vinner klart veddemålet vårt.
Gleder meg til å se bilen din. ;)
JDM'er i 45 km/t mens de tråler seg gjennom trafikken er et artig syn. Spesielt bakfra.
hi.endelig fikk jeg teste bilen men med litt lav hastighet ca 30 km/h.det var spennende.nesten lydløs,null utslipp,kjørte med god samvittighet...akselarasjon og bakkeklaring er helt supert.kjørte til jobben og tilbake ca 10 km.batteriene ser lovende ut.12 volt konvertøren virker ok.kontrolleren er også greit sammen med perm 132.det eneste jeg kan gjøre er skifte reimhjul med tannhjul.jeg ser at mye friksjon med reim.og litt størrre tannhjul på motoren og litt mindre på girkasse slik jeg får opp hastigheten til ca 50...
lurte på bilder kan settes på forumet??tenkte vise bilder av el mopedbilen min og hvordan jeg gikk fram ved problemer ...
snakkes
Kjempespennende karamurat, bilder går bra å legge ut, ser det er flere som har gjordt det.
:)
Hallo Karamurat
Gleder meg til å se og prøve bilen din. Godt jobba. Har du montert batteriequalizers. Det har jeg på EVT scooteren, og de jobber som bare det med å synkronisere batteriene.
Anbefales sterkt på blybatterier nå når jeg ser hvor mye de faktisk jobber.
Hva er batteri equalisers? Hvem lage dem. Flytter de strøm til svake blokker eller virker de at de tar mindre strøm fra svake batterier?
Battery equalizers kobles mellom 2 stk 12V Bly blokker, og tar strøm fra det med høyest spenning, og sender det til det med lavest spenning.
En trenger samme antall equializers som batterier - 1
De jeg har jobber kontinuerlig, og holder pakken synkron enten jeg kjører lader eller hviler. Dermed er det OK med max 2A utlignings strøm.
Vedlagt er bilde av monteringen min på scooteren.
Fikk forresten besøk av Karamurat, og fikk se og prøve mopedbilen hans.
Til tross for at Karamurat betegner seg selv som "ikke ekspert" på dette, har han i alle fall fått bilen sin på veien, med 48V bly, og Perm Motor.
Se bilder vedlagt. Dette må være et skoleeksempel på at "alle" kan bygge Elbil. Bare se hvor enkle løsninger som er valgt angående motor og overføring. Overføringen går inn på den originale girkassen med 1 gir fram og 1 gir revers samt differential.
Genialt enkelt. Styrebox er forøvrig løftet rett ut av en gammel Kewet.
Gaspotmeter er selvbygget.
Dette gav mersmak. Dette er tross alt løsningen min for å slippe Taxi til og fra flyplassen, da en slik mopedbil parkerer gratis. Må se å få gjort noe med egen mopedbil, og det snarest. :-[
hi igjen.ja mye ting som står ennå.det handler mye om lomme bok.selv har jeg gjørt små enkle løsninger men det var begynnelsen liksom første tappetrinn.
batteri equalizer står første i kø på min kjøpeliste.det er lurt med disse etter hva vi har målt og erfart og sett sammen med elektrolux.for å få mest ut av batteriene hvis de står i serie.batteriene lades en og en med ctek lader (lånt av elektrolux ;D)for synkronisering.
hastighet(25-30kmh) og slark problemene må jeg jobbe litt med.som dere ser på bildene fra elektrolux ,overføring er vanlig og enkel viftereim og reimhjul(et spor).planen min er å bytte til kjede eller flerspor reim.eller tannreim og litt hjelp fra elektrolux. :) ::)
hvor får jeg tak i batteri equalizer?jeg trenger 3 stk.
hilsen
Hei karamurat, et lite spørsmål til deg;
Er det variomatic gear eller "vanlig" gearkasse på denne mopedbilen din?
hei.det var variator men ble skiftet med vanlig reimhjul et spor på 13mm bredde.men det var slark og var ikke fornøyd med den.etterpå brukte jeg kjede/kjetting med 2/3 forhold(topp hastighet 36km/h med 48 volt)
planlegger å bruke 60 volt da har jeg ca 45-50km/h fart...:)greit nok for meg.
det er lite friksjon med kjetting men litt lyd må mann akseptere.(http://::))
legger ved noen bilder...
mvh
Hei..
Jeg har en bunke med batteriequalizere liggende.. Litt svidd, men funker fint..
Andreas
Det advares sterkt mot LionEV på dette forumet:
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/lionev-com-7032p3.html (http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/lionev-com-7032p3.html)