Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) => Emne startet av: TomTom på mandag 08. august 2011, klokken 21:44
Etter den har stått i 3uker i sommer og da jeg skulle kjøre den så var det ikke mulig å starte den eller lade den, regnte med det var lav spenning på pakken, men den måler jeg til ca 117V(med multimeter)
Ctec lader har stått mellom 12V og 114V, så det er mulig den kan ha tappet en del strøm, men da skulle jeg vel ha målt mindre spenning.
PS: det har vært kraftig regn i sommer da den stod stille ute, men den virker tørr innvendig
Når jeg prøver å skru på tenninga så starter sirkl. pumpa, men får ikke muligheten til å få den i "drive". Ved lading så blinker ladelampen konstant uten å trekke noe strøm, men etter bytte av bms så viser strømmålenen 100% og ladelyset lyser konstant.
Tilstand:
-Feilmld. jeg leser ut med diag.app. er Precharge fault - timeout
-Leser 0V på batteripakken via diag.app.
-12,5V ved 'tenning på' på 12V delen via diag.app og multigmeter(ctek er konstant tilkoblet)
-Får ikke varme i varmeapparatet med tenning på
-Målte pinne 10 på den multi kontakten ved tilkoblingen til bms, fikk 0V til jord
-Bryter til lokket over batteri pakken er også målt og fungerer
Så langt tenker jeg at det er kontaktorboksen ved batteripakken som ikke slår inn. Har ikke testet dette da jeg antagligvis må ta ut batteripakken.
Kan dere hjelpe meg med dette problemet? Sitter litt fast her.
Sitat fra: TomTom på mandag 08. august 2011, klokken 21:44
Når jeg prøver å skru på tenninga så starter sirkl. pumpa, men får ikke muligheten til å få den i "drive".
Husk at du må trå på bremsepedalen for å få mekanikken ut av "Park".
Får du grønn bil i instrumentet når du vrir nøkkelen til "Start"?
ja, jeg trykker på bremsepedalen, men får ikke den grønne bilen
Dette lignet vel litt på det jeg opplevde her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3253.0.html
Takk for svar. stod mye nyttig i tråden. Og ut ifra denne så konkluderte jeg med å prøve ny hv boks.
Så har nå byttet til ny hv boks(byttet også bms), men problemet vedvarer.
Begynner å mistenke at hv boksen får feil signal. Så du målte 12v på pinne 10 på den store runde flerleder kabel, men der får jeg ingen spenning etter å ha tatt på tenningen. Mener å huske jeg fikk spenning på pinne 6. Er det noen rele som er koblet til tenningen som kan være defekt eller er det kabel som er dårlig?
Hvor kommer den multilederen ifra?
Grunnet mange andre ting å gjøre så ha jeg hengt litt etter på elbil fronten så den har bare stått, men nå har jeg fått sett litt mer på den og tror jeg nermer meg feilen.
Gikk ut ifra koblingsskjema og målte pinnene. her er resultatet:
pinne 10: always 12V er målt til 0V i forhold til karosseri
pinne 4: key/start er målt til 0V
pinne 11: clean ground er målt til å være riktig
pinne 1: main traction(jord via cover switch og kræsj switch). gir ikke jord 1,8M ohm til karosseri. Har målt inertia switch til ok etter en akrobatikk som jeg ikke var klar over jeg var i stand til å utføre :)
pinne 14: heater er målt til å gi 12V så denne er ok tenker jeg
main traction tror jeg med ikke gir jord grunnet ett rele som ikke slår inn i traction inverter.
ser også det er en sikring til pinne 4 og 10, men vet ikke hvor denne befinner seg, kan dere hjelpe her.
Ellers har dere noen tanker på hva som gjør at jeg ikke får spenning her?
på forhånd takk
sikring 28 er den 20A kjøre/tenning sikring i sikringsboksen til pol 4. Ikke sikker på hvor nr10 er.
Sikring 28 var hel og fin desverre.
det jeg har sett er at jeg får negativ spenning på pinne 1 da tenning ikke er på og ca -0,8V med tenning på. her skulle jeg ha fått +12V.
Spenning blir målt med kontakten tilkoblet HV boks.
Så enten blir motorkontrolleren matet med feil spenning ellers så gir denne feil spenning ut ifra denne, vis jeg har forstått det riktig.
Eller at du har en kontakt/ledningsproblem mellom stikker 38 på motorkontrolleren og stikker 1 på HV boksen
Har i dag prøvd å koble til "ny" inverter som jeg har fått lånt, men med samme resultat.
Har da begynt å måle spenningene inn til invertet boksen. spesiellt de som gir strøm og start funksjonen.
Har målt melllom 38(inverter) og 1(HV) og får 0ohm og M ohm til jord(i tilfelle overledning)
Slik jeg leser det ut ifra Caspar sin dokomentasjon så får inverter driftspenning på pinne 46 og 47. Her måler jeg 13V.
Ser også på pinne 26 til inverter. her står det 'Start 50 spenning'. Denne måler jeg til 0V med tenning av og på. kan det være her feilen ligger. skal denne til 12V ved tenning på?
Nei, 26 skal ha 50 spenning og det er den spenningen som kommer fra tenningslåsen når du vrir videre til start, og som forsvinner igjen når du slipper nøkkelen tilbake til tenningsposisjon.
Jeg har et komplett "kjørbart" drivverk med ledningsnett liggende på garasjegulvet. Ring meg hvis du trenger noen måleverdier
Har du målt om klemme 42 fra motorkontroller leverer et minussignal i ca. 7-8 etter at du har vridd til start. Høyst sansynlig mangler du et signal inn på kontrolleren og da nekter den å levere det minussignalet som skal til for å forlade og trekke hovedreleet
ER det mulig at tennings lås er defekt og 12 volt mangler et sted? Jeg har just lånt bort en pga at tenning på displayet manglet helt på en bil.
Da har jeg målt om det kom noen spenning ut ifra pinne 42 på motor kontroller. Fikk ikke noe her etter å ha tatt på tenningen.
Hvordan får motorkontrolleren beskjed om at tenningen er skudd på? Føler jeg begynner å nærme meg feilkilden:)
Pinne 24 (se side 5 i strømskjema)
Husk at det signalet du skal ha ut på 42 er et minussignal
Stikker til motorstyringsboks.
Den føste kolonnen er stikkernummer og den andre er strømskjemaside
1
2 9 Jord Jordingssignal. Dette brytes hvis lokk åpnes eller G bryter
3 9 Jord
4 7 Motortemp jord Går i den runde 1/7 lederkontakten fra motor
5 7 Motortemp. Går i den runde 2/7 lederkontakten fra motor
6
7 8 Posisjon gasspedal Går til klemme 4 på gasspedal
8
9 7 K-line til diagnosekontakt Går til stikker 3 i diagnosekontakt
10
11 7 Posisjonssensor Går til klemme 3 på rund kontakt fra motor
12 8 Girlås av Går til klemme 4 på girlås
13 8 Girlås på Går til klemme 2 på girlås
14
15
16 6 Feil til samlekontakt Viser ! i instr. Går til klemme 3 på DC/DC og også til samlekontakt
17 6 Kjøreklar (Grønn lampe ?)
18 4 Drift på kontaktorboks Går til klemme 1 på HV boks
19 4 Nødstopp Skal jordes for å kunne kjøre ?
20 9 Parkering fra girvelger Går til klemme 4 på girvelger
21 8 Startsperre på Bryter jordingssignal når 220 V er tilkoblet
22 9 Frisignal fra girvelger Går til klemme 3 på girvelger
23
24 5 Kjør ( klemme 15) Går til klemme 4 på HV boks
25
26 5 Start 50 Spenning Kommer fra sikring 11
27
28
29
30 8 Analog jord gasspedal Går til klemme 3 på gasspedal
31
32 7 Posisjonssensor Går i den runde 4/7 lederkontakten fra motor
33 7 Posisjonssensor Går i den runde 5/7 lederkontakten fra motor
34
35 9 Kjørsignal fra girvelger Går inn på klemme 6 på girvelger
36 5 Redusert effekt Går til klemme 36 på BMS
37 9 El.brems av Går til klemme 3 på regenbryter
38 7 Drift monitor Går til klemme 1 på HV boks
39 8 DC Høy effekt Går til klemme 1 på DC/DC
40 6 Parksperre (se 62)
41 6 Parksperre (se 62)
42 4 Kondensatorlading på 3 på Kontaktorboks Går til klemme 3 på HV boks
43
44 5 Bremsekontakt + 12V inn når bremser aktiveres
45 8 Gasspådrag gasspedal Går til klemme 5 på gasspedal
46 5 30 Spenning 30 Spenning fra 12 V batteri, sikring 28
47 5 30 Spenning 30 Spenning fra 12 V batteri, sikring 28
48 7 Skjerming av 4,33,11,56 og 32 Skjermer kablene som går i den runde kontakten fra motor
49
50
51
52 8 +5V driftsspenning til gasspedal Går til klemme 2 på gasspedal
53
54 7 K-line til diagnosekontakt Går til stikker 1 i diagnosekontakt
55
56 7 Posisjonssensor Går i den runde 6/7 lederkontakten fra motor
57 9 Reverssignal fra girvelger Går inn på klemme 5 på girvelger
58
59 6 Hastighet Går til klemme A5 i samlekontakt
60 6 Effekt (redusert) Går til klemme A9 i samlekontakt
61 5 Radiatorvifte Minussignal til rele
62 6 Girlås (se 40og 41)
63
64 4 Nødstopp
65
66 6 Revers (minussignal til ryggelysrele)
67
68 9 Ekstern av/på Går til jord ?
Har sett gjennom koblingsskjemaet litt nøyere i dag og fant ut at nummerene jeg har målt på kan ha vært feil.
Bestemte da å begynne å måle hv tilkoblingene på nytt.
punkt 2 får jeg spenning på ved tenning på, så ok her.
Men på punkt 1 i rund kontakt(10 i HVboks) får jeg ujevn spenning. For det meste ca 0V, men det er noen "hopp" i spenning av og til(ca en gang i sekundet). Måler med digitalt voltmeter så den er ikke så rask, men her skal jeg jo virkelig ha konstant spenning hele tiden ifølge tegningen.
Kan dette være dårlig kontakt eller overledning til jord?
Målte spenning på sikring 28 når den var i og her var det spenning i begge ender
Til info. på pinne 46 og 47 til inverter så har jeg full spenning. Dette kommer jo også ifra sikring 28.
Har tenkt på å strekke opp ny 12v til pinne 1. er det noe jeg må tenke på da? eller er det bare å kjøre på
Jeg kjenner ikke Think og kan derfor bare gi generelle råd
Det kan være lurt å lokalisere bruddet for å sikre at det ikke er en kabelskade som kan skape mer ugreie på et senere tidspunkt. Har du lokalisert feilen er du mer trygg på at reparasjonen blir fullgod.
Det kan f.eks. være isolasjonsskade på ledningen som har ført til vanninntrenging og st ledningen er korrodert av. Hvis en slik ende blir liggende med spenning på, kan den kortslutte og lage en feil som kanskje blir vanskelig å finne. I værste fall kan den føre til varmgang og brann. I utgangspunktet bør feilen utbedres til originaltilstand slik at koblings og forleggningsskjemaer stemmer overens med bilen din. Det letter feilsøking også på et senere tidspunkt båre for deg selv, verksted eller en evt ny eier av bilen en gang i fremtiden.
Derfor bør du søke deg bakover mot kilden for signalet du har mistet, til du finner et punkt der 12voltsignalet du er ute etter er stabilt. Det kan jo være dette signalet er foriglet av et eller annet, slik at det av og til skal settes til 0V for f.eks å beskytte et eller annet. Hvis du da bare henter en fast 12V spenning og kobler til pinne 1 kortslutter/forbikobler du denne sikkerhetsfunksjonen. Forsøk derfor først å finne rotårsaken og utbedre denne. Det kan være så enkelt som en løs skrueforbindelse, dårlig kontakt i en stikker eller noe.
aalbork
Helt enig med aalbork
Ikke lag en "utenpåløsning" finn den opprinnelige feilen og fiks den
ja helt enig, syntes det virker fornuftig. la inn spenning på kabelen for å teste og da starta bilen, så det er dette som er feilen. så da er gjenstår det bare å finne ut hvor bruddet/overledning er.
Så da lurer jeg på om kabelgangen går ifra sikringen -> inverter -> hv-boks. I så fall hvilken ledning er det som går ut ifra inverteren?
Det er nummer 18, som leverer spenning til HV boks !
Pass på inverteren min :'(
Hvis gasspedalen ikke går helt tilbake, eller har feil, vil resultatet bli omtrent slik du beskriver. ::)
Tenker på pinne 1 i den rundekontakten ikke nr 1 i hv boksen.
Den jeg ikke får spenning i er always power, er vel nr 10 i hv boksen.
Ken, inverteren din er ikke i bruk. Bare testet med denne ett par ganger:)
Da er bruddet funnet og utbedret. Thinken endelig tilbake :)
Bruddet var i " hjørnet under rattet og er tydelig blitt en del varme her så gla det ikke ble noe brann!
Syntes igrunnen det var rart det skulle bli brudd på denne måten, men kan være vann eller bevegelse som kan ført til bruddet.
Vedlagt ligger bilde av bruddet.
Så nå Ken, da kan du endelig få tilbake diagnose app., inverter og 2 hv bokser :)
Gratulerer, god følese når årsaken til feilen dukker opp og det ikke er tvil om at dette er løsningen. ;D
Bravo Tom. Ingen dårlig komponenter og bare "Mind over matter" til å få den ønsket resultat. Bare stikk inom med de delene når du har tid. En skal låne diagnose apparatet. Du bør ta en vedlikeholdslading etter at den har stått så lenge. Si ifra hvis du trenger vann.
Jeg må komme videre med min bil.
Gratulerer med vel utført jobb! Var det flere skadde ledninger der? Har det vært varmt, kan isolasjonen ha blitt skadet på ledningene rundt også. De gangene jeg har vært borti slik skade på kabelen, har det sett ut til at skaden har kommet av en kombinasjon av at en liten skade på isolasjonen har tillatt fuktighet å trenge inn og fått kobberet til å irre.
De andre kablene rundt så bra bra ut så har ikke gjordt noe med de. kan se ut som aalbork sin teori kan stemme med min feil. Virket som det har kommet fuktighet i det hjørnet også har denne ikke fuktigheten klart å komme ut igjen. har nå laget ett lite drenerings hull i bunnen av tarmen som ledningene ligger i så vil det bli litt mer luftig