Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Rossifan46 på tir 02. aug 2011, kl. 16:19
Da har jeg fått to prøveturer i Leaf'n og jeg må si den overgikk forventningene mine ;D
Planen var å legge inn en del bilder jeg har tatt fra Nissan sin stand, syv biler og to CHAdeMo hurtigladere, men det fungerte dårlig fra iPhone, laster de inn så fort jeg er hjemme ved pc'n (hvis det ikke andre har publisert bilder innen da).
Sitat fra: rossifan46 på tir 02. aug 2011, kl. 16:19
Da har jeg fått to prøveturer i Leaf'n og jeg må si den overgikk forventningene mine ;D
Var det en spesiell rute du måtte kjøre eller var det fritt ? Alene eller med personale fra Nissan i bilen ?
Jeg meldte meg på til lørdagen for en 3-4 dager siden men har ikke blitt kontaktet ang. tidspunkt ennå. Får vel kontakte dem etterhvert om jeg ikke hører noe...
Forøvrig, hvordan var sittestillingen ? Jeg er litt skeptisk til at det ikke er lengdejusterbart ratt da både jeg og kona er ganske høye (186 og 188cm) og har lange bein. Rattet i Touranen står alltid helt ytterst.
Jeg skal prøve en i morgen tidlig, og ble kontaktet i dag ang. tiden.
Blir spennende å prøve, lover masse bilder, og kanskje en videosnutt :)
Er veldig trist å bo langt fra byen i Norge der alt skjer. Kunne veldig tenkt meg å prøvekjørt en Nissan Leaf, da jeg er 100% sikker på at jeg skal ha en. Men blir vell enda kjekkere når jeg kan prøvekjøre den i Stavanger senere ;D
Begge prøveturene var på gitte ruter med personale fra Nissan ombord, de fortalte om bilens funskjoner underveis. Kombinasjon av motorvei/bussfelt samt bykjøring.
Var hvite og blå biler, og noen av modellene var med solpanel på bakhekken som er option.
Komforen i coupeen føltes romslig og god for mine 178 cm og stønivået var behagelig i motorveishastighet ca 100 km/t og byhastighet. Prøvde ikke å justere rattet, men dette skal jeg sjekke ut på turen imorgen (onsdag).
Turen gikk også over vei med brostein, uten merkbart støy i coupeen, og understellet taklet dette meget bra. Føler ikke at 2 x 15 min prøvetur nok til å gi en rettferdig dom, men til sammenligning med de andre elbilene jeg har prøvekjørt (TH!NK, i-Miev, iON, Tesla Roadster, Buddy) så er denne bilen i en helt annen klasse hva gjelder komfort og "riktig" bilfølelse! Temperaturen under prøveturen var ca 25 grader, så AC var på hele tiden. Rekkevidden i displayet sto da på ca 140 km i D-drive. Vi slo av AC og switchet til ECO, den økte umiddelbart til 150 km. Batteriet var da ikke fullt på starten av kjøreturen, men så da ut til å være på ca 80-90% på anvisningen. Mitt inntrykk var med en gang at rekkevidden som er oppgitt på 175 km burde være mulig med fullt batteri og eco-kjøring.
Noen flere biler, bl.a. av hekkspoiler med solcellepanel.
Sitat fra: jkirkebo på tir 02. aug 2011, kl. 21:14
Forøvrig, hvordan var sittestillingen ? Jeg er litt skeptisk til at det ikke er lengdejusterbart ratt da både jeg og kona er ganske høye (186 og 188cm) og har lange bein. Rattet i Touranen står alltid helt ytterst.
Jeg prøvesatt den i går (skal prøvekjøre i ettermiddag) og synes førerplassen var overraskende god selv om den mangler både rattjustering og høydejustering (?) av setet.
Jeg er 191cm og satt godt -og når førersetet var justert helt bak kunne jeg sitte komfortabelt i baksetet med plass til knerne.
Har hatt Touran før og tror ikke komforten er spesiellt dårligere.
Thomas
Sitat fra: rossifan46 på ons 03. aug 2011, kl. 01:15
Temperaturen under prøveturen var ca 25 grader, så AC var på hele tiden. Rekkevidden i displayet sto da på ca 140 km i D-drive. Vi slo av AC og switchet til ECO, den økte umiddelbart til 150 km. Batteriet var da ikke fullt på starten av kjøreturen, men så da ut til å være på ca 80-90% på anvisningen. Mitt inntrykk var med en gang at rekkevidden som er oppgitt på 175 km burde være mulig med fullt batteri og eco-kjøring.
Høres bra ut, den lengste strekningen jeg har behov for å kjøre er Oslo-Hamar. Det er 127km og går da forhåpentligvis greit også vinterstid.
Sitat fra: jkirkebo på ons 03. aug 2011, kl. 10:47
Sitat fra: rossifan46 på ons 03. aug 2011, kl. 01:15
Temperaturen under prøveturen var ca 25 grader, så AC var på hele tiden. Rekkevidden i displayet sto da på ca 140 km i D-drive. Vi slo av AC og switchet til ECO, den økte umiddelbart til 150 km. Batteriet var da ikke fullt på starten av kjøreturen, men så da ut til å være på ca 80-90% på anvisningen. Mitt inntrykk var med en gang at rekkevidden som er oppgitt på 175 km burde være mulig med fullt batteri og eco-kjøring.
Høres bra ut, den lengste strekningen jeg har behov for å kjøre er Oslo-Hamar. Det er 127km og går da forhåpentligvis greit også vinterstid.
Under presentasjonen som ble holdt for forhandlere, storkunder og utleieselskaper i går ble det sagt at i "worst-case scenario" ville rekkevidden være 75 - 80 km, men da er man tung på høyrefoten og kjører med maks AC (ikke varme). De sa også at det ville være minimal reduksjon i rekkevidde på vintertid. Så får man se etterhvert som eierne danner seg sine egne erfaringer om dette stemmer. Uansett en meget bra bil som kommer til å bli populær!
Jeg gleder meg! :)
Da har jeg akkurat vært og prøvekjørt, siden både jeg og kameraten min ville kjøre fikk vi kjøre den litt lengre ruta, og bytte sjåfør midtveis :) Helt UTROLIG imponert, og har stor tro på at elbiler blir hot nå. Nesten(men bare nesten) så en angrer på at man ikke venta litt lengre... :D Utrolig friskt drag i D, og i eco-mode er den enda latere enn Thinken... Så det er veldig gjennomført! Hyggelig instruktør også :)
Tok en del bilder + en inboard film når vi kjørte, så skal prøve å få lagt det ut i kveld for de som ikke er så heldige å få vært i Oslo nå... :)
Kjørte bilen i formiddag, og forstår godt at den er kåret til årets bil. Dette var virkelig bra!
Den har kraft nok, og er veldig behagelig å kjøre. Og stille! Bilen virker godt sammenskrudd.
Tror jeg lar det være med det i dag ;)
Liten inboardfilm, men forsåvidt liten mening, men du får jo se litt av bil og instruktør:
http://www.youtube.com/watch?v=VUOpXFYC2oQ (http://www.youtube.com/watch?v=VUOpXFYC2oQ)
Album fra standen:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150247912856612.321525.547141611&l=2ab887dcce&type=1 (http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150247912856612.321525.547141611&l=2ab887dcce&type=1)
Sitat fra: Go-carter på ons 03. aug 2011, kl. 11:19
Da har jeg akkurat vært og prøvekjørt, siden både jeg og kameraten min ville kjøre fikk vi kjøre den litt lengre ruta, og bytte sjåfør midtveis :) Helt UTROLIG imponert, og har stor tro på at elbiler blir hot nå. Nesten(men bare nesten) så en angrer på at man ikke venta litt lengre... :D Utrolig friskt drag i D, og i eco-mode er den enda latere enn Thinken... Så det er veldig gjennomført! Hyggelig instruktør også :)
Flott at alle er så fornøyd, det er betryggende. Jeg vil nok anslå at muligheten for at vi kjøper en nå har passert 90% ;D
Men bilen er vel ikke "latere" i Eco ? Etter hva jeg har skjønt får du akkurat samme effektuttak, du må bare trykke hardere på pedalen for å få det ?
Sitat fra: Thomas Parsli på ons 03. aug 2011, kl. 08:59
Sitat fra: jkirkebo på tir 02. aug 2011, kl. 21:14
Forøvrig, hvordan var sittestillingen ? Jeg er litt skeptisk til at det ikke er lengdejusterbart ratt da både jeg og kona er ganske høye (186 og 188cm) og har lange bein. Rattet i Touranen står alltid helt ytterst.
Jeg prøvesatt den i går (skal prøvekjøre i ettermiddag) og synes førerplassen var overraskende god selv om den mangler både rattjustering og høydejustering (?) av setet.
Jeg er 191cm og satt godt -og når førersetet var justert helt bak kunne jeg sitte komfortabelt i baksetet med plass til knerne.
Har hatt Touran før og tror ikke komforten er spesiellt dårligere.
Thomas
Hei,
Det er høydejustering på rattet.
Veldig flott og god bil; det eneste jeg kan sette fingeren på er dårlig utsikt på høyre side av bilen (barn som leker nedenfor passasjerdøren, eller til høyre for høyre forhjul). Men veldig fornøyd!
Jeg skal inn og prøvekjøre Leaf i morgen.
I den anledning lurer jeg på hvor det er lurt å parkere om man kommer fra øst?
Hvor på Aker brygge er det de holder til?
MVH.
Mårten
Prøvekjørte idag jeg og. Jeg syns også den var veldig bra. Ingenting negativt å si.
Betydelig bedre inntrykk enn tilsvarende prøvekjøring med Think og MiEV.
Denne skulle jeg virkelig gjerne hatt, men det blir nok NiCd PSAer en stund til.
Glemte å se hvor langt jeg kjørte, men hadde 2km mere rest-rekkevidde da jeg stoppet enn jeg hadde da jeg startet ;D Ren bortsett fra skikkelig pådrag ut på E18 så kjørte jeg som jeg pleier med PSA - og jeg kjørte i Drive nesten hele veien.
Sitat fra: jkirkebo på ons 03. aug 2011, kl. 17:32
Men bilen er vel ikke "latere" i Eco ? Etter hva jeg har skjønt får du akkurat samme effektuttak, du må bare trykke hardere på pedalen for å få det ?
Jeg kjørte ikke mye i eco, men inntrykket da jeg satte over i eco på Frognerstanda noen få 100meter var at både gass og regen var ganske likt med min NiCd PSA ved 40%.
Sitat fra: aurba på ons 03. aug 2011, kl. 20:30
Jeg skal inn og prøvekjøre Leaf i morgen.
I den anledning lurer jeg på hvor det er lurt å parkere om man kommer fra øst?
Hvor på Aker brygge er det de holder til?
De står på Bryggetorget (59.90979º N, 10.72460º Ø 59° 54' 35.2"N, 10° 43' 28.6"Ø)
Har du elbil så er ladeplassen på Tjuvholmen best. Evt ladeplassen på trekanttomta.
Med fossilbil er vel også Tjuvholmen best. Evt nede i Aker Brygge parkeringshuset - utgang Bryggetorget.
Sitat fra: Elmo på ons 03. aug 2011, kl. 23:24
Sitat fra: aurba på ons 03. aug 2011, kl. 20:30
Jeg skal inn og prøvekjøre Leaf i morgen.
I den anledning lurer jeg på hvor det er lurt å parkere om man kommer fra øst?
Hvor på Aker brygge er det de holder til?
De står på Bryggetorget (59.90979º N, 10.72460º Ø 59° 54' 35.2"N, 10° 43' 28.6"Ø)
Har du elbil så er ladeplassen på Tjuvholmen best. Evt ladeplassen på trekanttomta.
Med fossilbil er vel også Tjuvholmen best. Evt nede i Aker Brygge parkeringshuset - utgang Bryggetorget.
Takker hjerteligst for informasjonen :)
Gleder meg til prøvekjøring.
Hadde min tredje prøvetur med Leaf'en idag, fikk litt friere tøyler denne gangen, kjørte en rundtur utenom den normale testrunden via Bygdøylokket. Idag var målet å høre den utvendige "pedestrian" lyden som bilen avgir opp til 30 kmt. Den høres som en svak "viftesuselyd" og kan slåes av/på med bryter. Ved restart av bilen vil den automatisk stå på.
Runden idag var på 6.0 km og kjørte kun i ECO-mode, for å få et bedre inntrykk av potensiell rekkevidde. Maks fart på turen var ca 80 en kort periode på E18 mot Bygdøy, ellers kun av/på bykjøring tilbake mot Aker Brygge via Frogner. Min erfaring var da at bilen føles merkbart "slappere" i ECO-modus fremfor D-modus ved lett gasspådrag, men kvikner til ved hardere trykk (full pedal). Med AC på startet vi på 159 km indikert rekkevidde. Da vi var tilbake etter nevnte 6.0 km var indikert rekkevidde redusert til 156 km...og treet som vises i displayet var fullt, noe som betyr max-ecokjøring.
Fikk også testet ryggekamera, det var oversiktlig og fungerte som det bør.
Da har jeg også fått kjørt. JEG VIL HA !
Det blir jo ingen ordentlig prøvekjøring når man sitter med en fra Nissan i passasjersetet, men bilen var fin å kjøre.
Litt skuffet over kunnskapsnivået til de ansatte på Standen, litt sånn "god dag mann økseskaft".
Her fikk jeg blandt annet opplyst at:
Å bruke varmeapparatet om vinteren ikke var noe problem, og dette sammen med kulde påvirket ikke kjørelengden fordi batteriet var så stort.
Bilen kommer med masse varme-ting, også oppvarmet frontrute.
Det er bilen som bestemmer amp på ladingen, så man kunne velge mellom 10, 16 og 32amp via interfacet. Ladeledningen var den samme.
Synes også de fokuserte alt for mye på hurtiglade-mulighetene, som foreløpig bare er teoretiske. De nevnte ikke et sted hvor lang tid det vil ta å lade bilen til vanlig.
Dette minnet mye om noen som skulle selge noe de egentlig ikke ante noe om. Men sånn er det vel kanskje når man kommer fra en blankpolert fossilverden og skal selge elbil for første gang. Jeg tror nok Nissan kommer til å få en bratt læringskurve i løpet av de neste 12 månedene.
Jeg synes forøvrig Mitsubishi i Norge har greid seg ganske bra nå i forhold til kommunikasjon, etter at de fikk en litt skjev start med mye fokus på 13 mils kjørelengde.
Lars
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tor 04. aug 2011, kl. 20:38
Her fikk jeg blandt annet opplyst at:
Å bruke varmeapparatet om vinteren ikke var noe problem, og dette sammen med kulde påvirket ikke kjørelengden fordi batteriet var så stort.
Det er bilen som bestemmer amp på ladingen, så man kunne velge mellom 10, 16 og 32amp via interfacet. Ladeledningen var den samme.
Synes også de fokuserte alt for mye på hurtiglade-mulighetene, som foreløpig bare er teoretiske. De nevnte ikke et sted hvor lang tid det vil ta å lade bilen til vanlig.
Tja, om man kjører i motorveihastighet så kan man kjøre i 1.5 time. Om varmeapparatet da bruker 1000W i snitt har man brukt 1.5kWh på varme, det er noe over 6% av batterikapasiteten. Ikke avskrekkende ?
Selv med 1500W i snitt kommer man ikke over 10%.
2012-modellen har vel kun 3.3kW lader så om man har en 16A eller 32A ladekabel spiller liten rolle. 2013-modellen skal ha 6.6kW lader, så det kan være greit å installere en 32A-modell slik at man slipper å bytte om man bytter til ny Leaf om et par-tre år ?
Hurtiglademuligheten er vel ikke kun teoretiske, det står jo alt en lader i drift på vestlandet et sted. Og med alle tilskuddene er det vel liten tvil om at det popper opp flere her og der. Jeg vet ihvertfall om 2 Nissan-forhandlere som holder på med installasjonen av sine. For min del er det hurtiglademulighetene som er interessante å få info om, resten av ladingen blir uansett hjemmelading over natta. Spiller liten rolle om den tar 8 eller 2 timer...
"Bruk av varmeapparatet ville ikke påvirke kjørelengden, fordi batteriet er så stort"....... Gudhjelpemeg for et utsagn, håper VIRKELIG ikke at det var en salgsperson fra Nissan som serverte den løgnen.... Varmeapparatet i Leaf'en med vinterpakka er på 5Kw, og det betyr at hvis du kjorerer 60 km/h, vil el-motoren og varmeapparatet (hvis det går for fullt) trekke omtrent like mye strøm = halvert kjørelengde.
Hvis kunnskapsnivået på de som skal promotere Leaf-en er på dette nivået, må jeg si det rett og slett er oppsiktsvekkende!
Sitat fra: grånissen på fre 05. aug 2011, kl. 00:57
"Bruk av varmeapparatet ville ikke påvirke kjørelengden, fordi batteriet er så stort"....... Gudhjelpemeg for et utsagn, håper VIRKELIG ikke at det var en salgsperson fra Nissan som serverte den løgnen.... Varmeapparatet i Leaf'en med vinterpakka er på 5Kw, og det betyr at hvis du kjorerer 60 km/h, vil el-motoren og varmeapparatet (hvis det går for fullt) trekke omtrent like mye strøm = halvert kjørelengde.
Hvis kunnskapsnivået på de som skal promotere Leaf-en er på dette nivået, må jeg si det rett og slett er oppsiktsvekkende!
5kW i 60km/t ? Det er nok litt optimistisk. 6-7kW er nok nærmere sannheten. Men om varmeapparatet bruker 5kW konstant, da er det nok ikke bare kaldt ute men fort nærmere -40 ;)
Om bilen forvarmes mens den er tilkoblet nettet og det er normal vinterkulde ute (0 til -10 grader) tror jeg det skal mye til før det brukes mer enn 2kW kontinuerlig med normal kupetemperatur.
Men det er klart at kjørelengden påvirkes. En halvering tror jeg dog er aller worst case som er mulig å tenke seg...
Bensinvarmeren i P106 påstås å være på 5 kW, om det er helt sant er vanskelig å si. På riktig kalde Oslodager går den på fullt den halve timen jeg bruker til jobb + 10 min før for å smelte is av vinduet. Jeg har en elektrisk kupevarmer på 1100W i en annen bil og den klarer ikke stort mer enn å gi en slags lunk på kalde dager.
Forvarming med bilen til lading? Bruker varmeapparatet mer enn ca. 3 kW til forvarming (16A ladesystem) eller 2 kW (10A ladekabel) går resten (2-3 kW) fra batteriet og det er ikke noe til lading.
Står bilen utenfor en kino uten lademulighet går også forvarming fra på kjørelengde.
Er det noe system med fjernkontroll eller timer på varmeapparatet?
Så fremt det ikke er en slags varmepumpe i kombinasjon med air-condition anlegget er vel dette med elektrisk oppvarming for 0 utslipp noe missforstått,. Fra et miljøsynspunkt er vel en elbil med biodiesel varmeapparat på brukt frityrolje det optimale, når en ser bort fra litt gatekjøkkenlukt.
Det er vel altd slik at en må ta det selgere sir med en klype salt. MiV sluttet jo med å ta kjørelengde med som overskrift i annonsene sine, men skriver nå:
"full tank for kr 16,- " I beste fall et utsagn fullstendig uten mening.
Sitat fra: jkirkebo på tor 04. aug 2011, kl. 21:38
Hurtiglademuligheten er vel ikke kun teoretiske, det står jo alt en lader i drift på vestlandet et sted. Og med alle tilskuddene er det vel liten tvil om at det popper opp flere her og der.
Vi har nå 3 operative hurtigladere på plass i Rogaland. Den "gamle" i Luravika, en på Klepp og en i Randaberg. De 2 siste skal offiselt åpnes 19.08. og 25.08. ;D
Transnova slipper snart nyheten om hvem som får penger i neste runde, det kommer til å bli endel ladere i løpet av høsten. ;)
Sitat fra: jkirkebo på fre 05. aug 2011, kl. 09:26
5kW i 60km/t ? Det er nok litt optimistisk. 6-7kW er nok nærmere sannheten. Men om varmeapparatet bruker 5kW konstant, da er det nok ikke bare kaldt ute men fort nærmere -40 ;)
Men det aller meste av bilkjøringen er småkjøring, og hver gang bilen skrus av vil den bli raskt avkjølt. Bilene er laget etter samme malen som fossilbilene (som har mye gratis overskuddsvarme), uten isolasjon. De første kilometerne vi kjører vil derfor varmeapparatet jobbe for fullt. Det vil også jobbe for fullt når bilen står i kø eller ved rødt lys, så forholdet mellom energi brukt til kjøring og energi til varming vil nok ofte ligge på 2:1.
Sitat fra: Baltor på fre 05. aug 2011, kl. 11:29
Men det aller meste av bilkjøringen er småkjøring, og hver gang bilen skrus av vil den bli raskt avkjølt. Bilene er laget etter samme malen som fossilbilene (som har mye gratis overskuddsvarme), uten isolasjon. De første kilometerne vi kjører vil derfor varmeapparatet jobbe for fullt. Det vil også jobbe for fullt når bilen står i kø eller ved rødt lys, så forholdet mellom energi brukt til kjøring og energi til varming vil nok ofte ligge på 2:1.
Sant nok, men når man bedriver småkjøring er gjerne halve kjørelengden mer enn godt nok. Ihvertfall for vår del, det er når vi skal ut på lengre turer rekkevidden kan bli begrensningen. Handleturer der man kjører 2-3km til en butikk, 2-3km til neste osv. kommer skjelden over 30km totalt. Dessuten dukker det opp ladestasjer rundt omkring her nå, både 16A stikk og hurtigladestasjon. Dermed er det ikke noe stort problem å få påfyll lokalt.
Sitat fra: Griffel på fre 05. aug 2011, kl. 10:34
Forvarming med bilen til lading? Bruker varmeapparatet mer enn ca. 3 kW til forvarming (16A ladesystem) eller 2 kW (10A ladekabel) går resten fra batteriet og det er ikk noe til lading.
Står bilen utenfor en kino uten lademulighet går også forvarming fra på kjørelengde.
Er det noe system med fjernkontroll eller timer på varmeapparatet?
Typisk startes forvarmingen på morgenen, da bør bilen være fulladet for lengst. Har man utover dagen parkert på sted uten lademulighet går det selvføkgelig av batterikapasiteten, dog begrenset til 15 minutter. Dette gjelder også kjøling.
Forøvrig tror jeg 5kW i 13 minutter er vesentlig mer effektivt enn 1100W i en time, selv om totalforbruke er identisk.
Bilen har timer ja, dessuten kan varme/kjøling startes fra en app på mobiltelefonen (foreløpig begrenset til iPhone og Android-telefoner). En etter min mening mye bedre løsning enn webasto-fjernkontrollen på Touranen vår. Den skal kunne virke 600m unna, men sitter man på toget 15km unna stasjonen er nok telefonløsningen overlegen ;)
Webastoen er forøvrig det jeg misliker mest med Touranen. Den er følsom for batterispenning og drar dessuten mye strøm. Har vært mye krøll med den. Dessuten stinker den når den starter og stopper :(
Prøvde Leaf igår jeg og. Fyren påsto at når de kjørte opp en bratt bakke og brukte regen på vei ned , var det mer kapasitet enn før de begynte på oppoverbakken.. :D
Joda...men ellers var de meget vennlige og informative.
Eneste som mangler nå er 20 ekstra kwt uten at det øker vekta. Om 5 år kanskje ?
Snakket med en dame også, som sa at bilen gikk lenger hvis det var mye bakker, for da re-genererte bilen strøm til genertoren i nedoverbakker. Det samme gjaldt start stopp i byene. Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde.
Vi får konkludere med at det var gøy å prøvekjøre, men sørgelig nivå på kunnskapen om bilene og teknikken. Synd at ingen kan satse riktig når de skal selge elbiler. Får lyst til å søke jobb hos Nissan for å heve kunnskapsnivået i organisasjonen dems. Elbilsaken er for viktig til at de skal tulle for mye med dette er.
Mitt råd er derfor at vi ser bort fra alt de fortalte om bilene, og heller holde oss til pålitelige kilder (elbil.no / elbilforum.no), der vi bruker sunn fornuft og en fantastisk erfaringsbase bak teknikken ;)
Lars
Virker som kunnskapsnivået er på linje med denne Svenske politikerens:
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc (http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc)
Men bilen er sikkert mye bedre.
Jeg oppfatter det likevel slik at dette er den første som virkelig er et skritt framover sammenlignet med P106 som jeg har hatt i 7 år.
Ingen tvil om hva jeg helst vil bytte til, men jeg håper å holde liv i den jeg har enda en stund. Derfor tør jeg ikke ta en tur til Aker Brygge, fristelsen kan bli for stor. Andre kan få lov å skaffe erfaring.
Jeg var foresten innom Birger N. Haug på Rud for ikke lenge siden i annen forbindelse. Selgern der virket nok mer kunnskapsrik enn omtalte dame, men sa at de savnet mye innformasjon fra Nissan til å kunne gi gode svar.
Sitat fra: Baltor på fre 05. aug 2011, kl. 14:56
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fre 05. aug 2011, kl. 13:55
Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde.
Kan det være at estimert rekkevidde viser dette?
(Selv om vi vet at reell rekkevidde er noe annet?)
Nei! Jevn lav hastighet vil altid gi lengts rekkevidde, med mindre en finner en strekning med bare nedoverbakke.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fre 05. aug 2011, kl. 13:55
Var det derimot flatt og du holdt jevn hastighet, fikk bilen kortere rekkevidde.
Kan det være at estimert rekkevidde viser dette?
(Selv om vi vet at reell rekkevidde er noe annet?)
Sitat fra: Griffel på fre 05. aug 2011, kl. 10:34
Bilen har timer ja, dessuten kan varme/kjøling startes fra en app på mobiltelefonen (foreløpig begrenset til iPhone og Android-telefoner).
Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.
Sitat fra: Leafy på fre 05. aug 2011, kl. 14:56
Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.
Niks, Android-versjonen er tilgjengelig den.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android)
Synes det er forskrekkelig (rart) at Nissan Norge feiler så misserabelt på den teknikske kompetansen hos selgerene, når de har et så godt produkt som Leaf'en jo er. De har hatt et år på å seg til å skolere og forberede salgskorpset på bilen. Vil nesten ikke kalle det teknisk kompetanse engang, dette med at den går lengre ved mye start stopp/ bakkekjøring, at varmeapparat ikke påvirker kjørelengde osv, det viser en så grunnleggende mangel på forståelse av elektriske kjøretøys egenart at det nesten ikke er til å tro. I tillegg må man nesten forutsette at det er de mest oppegående hos Nissan som settes på en slik jobb, og da blir det desto mer problematisk. Får håpe de lærer fort....
Sitat fra: Griffel på fre 05. aug 2011, kl. 14:53
Jeg oppfatter det likevel slik at dette er den første som virkelig er et skritt framover sammenlignet med P106 som jeg har hatt i 7 år.
Ingen tvil om hva jeg helst vil bytte til, men jeg håper å holde liv i den jeg har enda en stund. Derfor tør jeg ikke ta en tur til Aker Brygge, fristelsen kan bli for stor.
Som jeg skulle sagt det selv Griffel. Men jeg tok sjansen og prøvekjørte. Og fristelsen KAN bli for stor, men jeg holder stand - foreløpig
Får stadig vekk samme spørsmål fra folk jeg møter, og svaret er enkelt:
Man trenger 2 elbiler og et slepetau:
Når bilen som sleper er tom for strøm bytter man bare om på bilene og fortsetter turen.
Har desverre enda ikke klart å selge 2 biler på en gang for slik bruk.......
Fikk plutselig denne i tankene når jeg hørte den svenske politikeren :D
http://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY (http://www.youtube.com/watch?v=OFH7CLJQauY)
Jeg testet også bilen i dag og var veldig fornøyd med bilen, men det var ikke mye info om bilen jeg fikk fra Nissan folket. Men det var jo helt greit fordi jeg skjøner på dere at de bare kommer med feilinfo :-\
Jeg spurte en av jentene fra Nissan crewet om det hadde vært mye pågang, og hun svarte ja, veldig mye, nesten for mye ;D
Sitat fra: jkirkebo på fre 05. aug 2011, kl. 15:22
Sitat fra: Leafy på fre 05. aug 2011, kl. 14:56
Kun tilgjengelig for iPhone foreløpig. Android skal visstnok komme senere ifølge Nissan USA. Men det skal være mulig å logge inn på en webside og få utvidet funksjonalitet i forhold til appen.
Niks, Android-versjonen er tilgjengelig den.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=4&t=4949&hilit=android)
Niks, den linken fungerer ikke. Mulig at den bare er tilgjengelig for USA. Får håpe app'en er på plass snart. Android har over 50% M/S...
Edit: Sjekket via market.android.com og den er ikke tilgjengelig for Norge ennå. Da er den nok forhåpentligvis klar til lansering av Leaf her hjemme.
Sitat fra: elektrolux på fre 05. aug 2011, kl. 16:28
Får stadig vekk samme spørsmål fra folk jeg møter, og svaret er enkelt:
Man trenger 2 elbiler og et slepetau:
Når bilen som sleper er tom for strøm bytter man bare om på bilene og fortsetter turen.
Genialt. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det? Jeg har jo to biler (minst) LOL
Fikk endelig prøvd bilen i dag og den overgikk de fleste av mine forventninger. Enig med det som har vært sagt om manglene kunnskap og det kom tydelig til uttrykk når det gjelder den medfølgende laderen. Representantene fra Nissan Norge ga forskjellig informasjon om dette. En mente den ladet med 10A men at den kunne lade med 16A hvis du koblet den til en 16A sikring!! Andre så den bare kunne lade med 10A. Snakket med en av de engelsktalende teknikerne fra Nissan og han fortalte en helt annen historie. Infrastrukturen i det enkelte land er bestemmende for hvilken type ladekabel som følger med. I f. Eks England 10 A, Sveits 8A, mens andre land (tror han nevnte Spania) 16A. Kikket på ladekabel til bilene som var utstilt og der stod det 16A (se bilde) . Han sa at i Norge ville bilen bli levert med 16A kabel fordi de aller fleste husstander vil ha 16A kurs tilgjengelig. Dersom man bare har 10A kurs må man kjøpe en ny 10A ladekabel fra Nissan. Hvis det teknikeren sier er riktig, er det jo svært gode nyheter, men hvis det er 10A varianten som leveres til Norge må jeg si det er merkelig når Nissan tydeligvis har en 16A variant på produksjonsbåndet.
Gjengen på Aker Brygge er ikke Nissan anisette. De er et PR firm ansatt av Nissan.
for meg:
Teknisk info had vi fra Internet.
Norsk salgsinfo er mangelfull.
Det var kult å kjøre bilen. Sitte i den, skru på ting å få et eget inntrykk.
Jeg er fornøyd, levering kan ikke komme tidlig nok.
Kai
Sitter her i Trøndelag og ser med glede alle kommentarene på positive prøvekjøringer som jeg også gjerne ville gjort....
Men kan noen av dere som har vært inne i bilen si noe om interiøret (spesielt setene)? For meg ser det utrolig lyst ut, hvordan blir det etter noen års bruk?
Sitat fra: Lynet på lør 06. aug 2011, kl. 09:56
Sitter her i Trøndelag og ser med glede alle kommentarene på positive prøvekjøringer som jeg også gjerne ville gjort....
Men kan noen av dere som har vært inne i bilen si noe om interiøret (spesielt setene)? For meg ser det utrolig lyst ut, hvordan blir det etter noen års bruk?
Det er lyst stoff, så det må nok behandles forsiktig og renses for å holde seg fint. Ellers var jeg imponert over plassen til bena i baksetet. Tror det vil gå fint å ha bakovervendt barnestol her.
Jeg synes også stoffet er for lyst. Fint, men veldig upraktisk. Jeg tenker mest på barnestøvler som sparkes opp etter forsetet. Den gode plassen bak skyldes nok delvis den dårlige plassen foran. Jeg er 196 cm høy og får ikke setet så langt tilbake som jeg ønsker. Kjøreturene blir jo ikke av de lengste så det går nok greit. Takhøyden var forøvrig veldig god.
En annen detalj jeg hang meg litt opp i var den billige blanke plasten rundt girspaken. Den var på god vei til å bli fin og ripete i det testeksemplaret jeg kjørte.
Utenom dette digger jeg bilen!
Ser nok et behov for setetrekk her, spesielt i baksetet :o
Men hva med det hvite rattet, er det skinn eller plast?
Ja, da har jeg også unnagjort prøveturen, så her er noen inntrykk.
Bilen gir en meget god kvalitetsfølelse. Enkelte detaljer føles gedigne, for eksempel dørhåndtakene. Meget stillegående, ingen vibrasjonslyder og lignende. Bilen ser mye bedre ut "live" enn på bilder, tydeligvis et vanskelig design å fotografere. Hvitfargen er ikke gammeldags kritthvit men en metallic perlemor-aktig sak. Blir garantert hvit på oss.
Kjøreturen ble dessverre gjennomført med fullt batteri. Dette var ulempen med å være først ute for dagen. Dermed ble det minimalt med regen, også i eco. Kom ikke opp i mer enn 10kW og det er ikke mer enn Touranen bremser i 6.gir. Kjipt å ikke få testet hvor mye den kan bremse, mulig jeg tar meg en tur innom igjen i morgen ettermiddag. Regen brukte også lang tid på å nå maks utslag fra jeg slapp gassen, jeg håper det også var pga. fullt batteri da jeg gjerne vil ha en så umiddelbar respons som mulig. Sikkerhetsmessig er det også bra at bilen begynner å bremse før foten engang har nådd bremsepedalen.
Hjemme kommer vi nok til å lade på timer til 80% hver natt slik at regen er tilgjengelig. Så får vi heller overstyre timeren om vi skal kjøre langt neste dag.
Bilen er ellers utrolig kvikk. Den oppførte seg i eco som jeg trodde den villle gjøre i D og da var jeg aldri i nærheten av å trykke pedalen i bånn. Personlig kommer jeg nok til å kjøre nesten utelukkende i eco, det passet min kjørestil bedre.
Sittestillingen ble faktisk meget bra for meg på 188cm. Lengdejusterbart ratt hadde vært en fordel men det gikk helt greit uten. Jeg hadde ganske så mange hakk å gå på bakover på førerstolen.
Noen negative småting var det jo. F.eks varseltrekanten er plassert oppå gulvet i bagasjerommet. En særdeles upraktisk plassering, f.eks i Touranen har den et eget rom inne i bakluka. Jeg håper det går an å finne plass til den under panseret et sted, sammen med en dunk spylesvæske. Synd det ikke er et lite lasterom foran der til slike ting.
Dessuten må ladeluka åpnes innenfra bilen, en utvendig åpnemåte fremme ved luka hadde vært en fordel så hadde det blitt en ting mindre å huske på.
Bilen hadde også stoffmatter, jeg håper virkelig det norske importøren leverer med gummimatter som standard, evt. for et ikke veldig stort tillegg. Stoffmatter er ubrukelig i norsk vinter...
Men alt i alt var jeg meget fornøyd med det jeg så, nå er det bare å avvente mer informasjon og mulighet for å bestille.
Leaf har Android-app ja:
http://green.autoblog.com/2011/08/02/nissan-releases-leaf-app-for-android-devices/ (http://green.autoblog.com/2011/08/02/nissan-releases-leaf-app-for-android-devices/)
https://market.android.com/details?id=com.aqsmartphone.android.nissan&feature=search_result (https://market.android.com/details?id=com.aqsmartphone.android.nissan&feature=search_result)
Sitat fra: trondhla på lør 06. aug 2011, kl. 15:05
Leaf har Android-app ja:
http://green.autoblog.com/2011/08/02/nissan-releases-leaf-app-for-android-devices/ (http://green.autoblog.com/2011/08/02/nissan-releases-leaf-app-for-android-devices/)
https://market.android.com/details?id=com.aqsmartphone.android.nissan&feature=search_result (https://market.android.com/details?id=com.aqsmartphone.android.nissan&feature=search_result)
Har du prøvd å kjøre den på mobilen din?
App'en er ikke tilgjengelig i for det norske markedet ennå.
Og her er svaret hvis du prøver å laste den ned på telefonen med PC (finnes ikke på "marked"):
Sitat fra: Lynet på lør 06. aug 2011, kl. 19:15
Og her er svaret hvis du prøver å laste den ned på telefonen med PC (finnes ikke på "marked"):
Jepp.
Jeg rakk en testrunde til i dag med en bil med halvfullt batteri. Kjørte hele runden i eco. Ble dessverre noe skuffe over regenereringen. I landeveishastighet fungerer det fint, med inntil 30kW, noe som sannsynligvis er nok for de fleste situasjoner og nedoverbakker.
I bykjøring med mye trafikk og lyskryss fungerte det dårligere. I lavere hastighet får man nemlig mye svakere regen, jeg kom ikke over 10-12kW. Det er alt for lite for å stoppe om f.eks et lyskryss skifter til gult 100m foran deg. Man kan øke verdien noe ved å bruke bremsepedalen, dessverre ikke nok. Dessuten er bremsene etter min mening alt for følsomme så de er nesten umulig å bruke bremsepedalen uten å aktivere de mekaniske bremsene. Det var også vanskelig å stoppe mykt med dem, men det er nok en tilvenningssak. Jeg er vant til å måtte trykke MYE hardere på bremsepedalen fra andre biler.
Opprampingen av regen var også for treg etter min mening.
Så jeg skulle ønsket en modus til, i tillegg til D og Eco. Den kunne f.eks hett S for sport. Da ville jeg hatt full og umiddelbar regen ved pedalslipp, også i lav hastighet, samt samme gassrespons som i D.
Heldigvis har vi ikke lyskryss i Fredrikstad, kun rundkjøringer som er mye enklere å planlegge kjøringen mot.
Noen lurte på om det var skinn i rattet, svaret er nei. Det er ikke noe skinn i bilen og det tilbys ikke som ekstrautstyr heller. Ei i USA, der de er vant med skinn i alle typer biler. Jeg antar dette er pga. bilens miljøprofil.
Ellers er jeg helt enig i at de som jobber på standen virkelig ikke har peiling. Jeg spurte om hvor lang tid det tok å lade fra 80 til 100% med hurtigladeren og fikk til svar at det ikke gikk an å lade over 80% med hurtiglading. Det er jo feil, startes hurtiglading på et batteri med over 50% restkapasitet lader den automatisk til 100%.
Forstår virkelig ikke problemstillingen din.
Er du opptatt av regen, eller å ta vare på energien; hvorfor skal du da kjøre så hakkete at du trenger mer enn 10 kW regen?
Hadde det ikke vært bedre å kjøre litt roligere?
Tror at du etter noen mil bak rattet finner ut at du automatisk gjør som de fleste andre av oss, nemlig forsøke å slå nye sparerekorder ved å kjøre økonomisk. Det betyr igjen minst mulig regenerering.
Regen er svært oppskrytt. Lest om journalister som "gleder seg til å teste biler med regen på langtur, for de vil komme lenger jo mer de bremser" På en tur Oslo Trondheim er det knapt en wattime å hente om du kjører med stødig høyreben og tilpasser farten etter trafikksituasjonen du ser lengre frem.
Regen vil kun ha en effekt på distansen om du har et svært urolig høyrebein og kjører som ujevnt og lite forutsigbart. MEN selv om du vil regenerere noe av tabbekjøringen blir forbruket/rekkevidden betydelig dårligere enn de som kjører som det bør kjøres.
Batteriets state of charge (SOC) har bare en begrensende effekt om batteriet er tett på 100%. Så fort du har kjørt noen kilometer klarer du knapt oppnå for høy regenspenning om det ikke er snakk om en ekstrembakke.
Opplevd at regen begrenses på begge modellene jeg har hatt fra TH!NK, men da bare om unnabakken materialiserer seg før jeg har kjørt en kilometer eller to.
Kjører man bil så kjør bil.Følg "vanlige"biler. ;)
Sitat fra: elektrolux på søn 07. aug 2011, kl. 19:46
Forstår virkelig ikke problemstillingen din.
Er du opptatt av regen, eller å ta vare på energien; hvorfor skal du da kjøre så hakkete at du trenger mer enn 10 kW regen?
Hadde det ikke vært bedre å kjøre litt roligere?
Tror at du etter noen mil bak rattet finner ut at du automatisk gjør som de fleste andre av oss, nemlig forsøke å slå nye sparerekorder ved å kjøre økonomisk. Det betyr igjen minst mulig regenerering.
Jeg er opptatt av å ta vare på energien ja, i tillegg til å gjøre bilkjøringen enklere.
Hvordan vil du anbefale at man kjører rundt i Oslo sentrum, med biler både foran og bak, fra lyskryss til lyskryss ? Følger man ikke trafikken får man til slutt en menge irriterte sjåfører bak seg som kun legger merke til en sinke med EL på skiltet ;(
Og skifter lyskrysset til gult 100m foran deg må du nok være nede i 25km/t for å kunne stoppe uten å bruke bremsene. Jeg mener det burde gått fra 50km/t (og da bør bilen fortrinnsvis tenne bremselyset).
Som sagt har jeg ingen innvendinger til hvordan det fungerer på landeveien. I D har man helt minimalt med regen ved pedalslipp, i Eco noe mer og antageligvis nok til lange nedoverbakker.
Sitat fra: Lunde på søn 07. aug 2011, kl. 19:54
Regen er svært oppskrytt. Lest om journalister som "gleder seg til å teste biler med regen på langtur, for de vil komme lenger jo mer de bremser" På en tur Oslo Trondheim er det knapt en wattime å hente om du kjører med stødig høyreben og tilpasser farten etter trafikksituasjonen du ser lengre frem.
Batteriets state of charge (SOC) har bare en begrensende effekt om batteriet er tett på 100%. Så fort du har kjørt noen kilometer klarer du knapt oppnå for høy regenspenning om det ikke er snakk om en ekstrembakke.
Jeg er helt enig med deg ang. langkjøring. Men jeg snakker altså om kjøring i tett bytrafikk og med lyskryss, mao. noe helt annet.
Den første prøveturen jeg hadde var vel knapt 3-4km lang og bilen var helt toppladet, så det var ikke mye å hente der nei.
Problemet med rustne bremseskiver blir nok stort på Leaf med 30kW regen for da har du aldri bruk for mekaniske bremser, kun hvis noen skulle springe ut i veien, men da virker de ikke på grunn av all rusten........
Da jeg ble opplært i kjøring av vogntog fikk jeg beskjed om at bremsene kun skulle brukes i nødstilfeller. I ettertid har jeg kjørt flere ganger Trondheim - Oslo uten å ha rørt bremsepedalen kun brukt retarder og motorbrems som blir det samme som regen på elbil.
Sist vinter tok jeg konsekvent en hard innbremsing uten regen hver gang jeg skulle svinge inn hjemme, problemet med rustne skivet ble så godt som borte :D
Sitat fra: Lynet på søn 07. aug 2011, kl. 20:56
Problemet med rustne bremseskiver blir nok stort på Leaf med 30kW regen for da har du aldri bruk for mekaniske bremser, kun hvis noen skulle springe ut i veien, men da virker de ikke på grunn av all rusten........
Sist vinter tok jeg konsekvent en hard innbremsing uten regen hver gang jeg skulle svinge inn hjemme, problemet med rustne skivet ble så godt som borte :D
Det har ikke blitt brukt mye bremser på Touranen heller, motorbremsen der tilsvarer vel noe mellom D og Eco i Leafen, og DSG-kassa girer ned selv. Bremsene har nå gått 120.000km, klossene har mye materiale igjen og ingen klaget på rust på EU-kontrollen. Men som du sier er det smart å ta en hard oppbremsing i ny og ne når det ellers ikke skader.
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil! ;D
Sitat fra: Xirius på søn 07. aug 2011, kl. 23:02
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil! ;D
Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.
Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.
Trodde ikke at Nissan Leaf var så gammaldags at den var utstyrt med Mekaniske bremser jeg.
TRodde at bremsene var hydrauliske jeg.
Men brekket er vel muligens mekanisk.
Sitat fra: egonolsen på man 08. aug 2011, kl. 00:03
Trodde ikke at Nissan Leaf var så gammaldags at den var utstyrt med Mekaniske bremser jeg.
TRodde at bremsene var hydrauliske jeg.
Men brekket er vel muligens mekanisk.
Brekket er elektromekanisk, betjenes ved å trykke på "P"-knappen. Men ellers er det vel et definisjonsspørsmål, det er mye mekanikk i hydrauliske bremser.
Top Gear i ny elbil feide, denne gangen har de testet Nissan Leaf:
http://www.tu.no/motor/article289416.ece (http://www.tu.no/motor/article289416.ece)
Sitat fra: jkirkebo på søn 07. aug 2011, kl. 23:07
Sitat fra: Xirius på søn 07. aug 2011, kl. 23:02
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil! ;D
Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.
Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.
Jeg tipper det er enkelte selgere som er litt overivrige og har egne lister for kunder som har bestemt seg. Står selv på en slik "uautorisert" liste.
Sitat fra: Leafy på man 08. aug 2011, kl. 07:50
Top Gear i ny elbil feide, denne gangen har de testet Nissan Leaf:
http://www.tu.no/motor/article289416.ece (http://www.tu.no/motor/article289416.ece)
Det mest irriterende med de narrene der er at noen faktisk tar dem seriøst...
Sitat fra: akseln på man 08. aug 2011, kl. 08:49
Sitat fra: jkirkebo på søn 07. aug 2011, kl. 23:07
Sitat fra: Xirius på søn 07. aug 2011, kl. 23:02
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste. Nå rykker jeg inn en annonse på finn snart og selger bmw'n. Dette løvet blir vår nr. 1 bil! ;D
Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.
Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.
Jeg tipper det er enkelte selgere som er litt overivrige og har egne lister for kunder som har bestemt seg. Står selv på en slik "uautorisert" liste.
Hvis systemet blir likt som i USA spiller ihvertfall det ingen rolle. Der var det bestilling på internett, åpnet en viss dato og så førstemann til mølla. Dvs. samme venteliste for hele landet. Så kunne man selv velge hvilken forhandler som skulle levere bilen. Fordelen med det systemet var selvfølgelig at forhandlerne ikke kunne haie opp prisen fordi de fikk tildelt et begrenset antall biler (ikke at jeg tror det er noen stor risiko for det her i landet).
Sitat fra: Xirius på søn 07. aug 2011, kl. 23:02
Både kona og jeg har prøvd den, og vi står på venteliste.
Sitat fra: jkirkebo på søn 07. aug 2011, kl. 23:07
Hva slags venteliste ? Eneste jeg har hørt om er de som har meldt sin interesse for å kjøpe den, og det er ingen nummerert liste etter hva jeg skjønner, kun en oversikt.
Forhandleren mente mer info skulle komme 12/8, bl.a når man kunne legge inn bestilling.
Sitat fra: akseln på man 08. aug 2011, kl. 08:49
Jeg tipper det er enkelte selgere som er litt overivrige og har egne lister for kunder som har bestemt seg. Står selv på en slik "uautorisert" liste.
Sitat fra: jkirkebo på man 08. aug 2011, kl. 10:32
Hvis systemet blir likt som i USA spiller ihvertfall det ingen rolle. Der var det bestilling på internett, åpnet en viss dato og så førstemann til mølla. Dvs. samme venteliste for hele landet. Så kunne man selv velge hvilken forhandler som skulle levere bilen. Fordelen med det systemet var selvfølgelig at forhandlerne ikke kunne haie opp prisen fordi de fikk tildelt et begrenset antall biler (ikke at jeg tror det er noen stor risiko for det her i landet).
Her er det Frode Langli, Marketing Manager i Nissan Norge svarer på spørsmål fra Hans Håvard Kvisle (elbil.no (http://elbil.no/elbiler/426-elbilen-leaf-pa-tur-i-oslo)) om vi man skrive kjøpskontrakt her (på Aker Brygge)?
"Nei, ikke før salgsstart som blir medio september. Da har vi demobiler i Norge, og du kan endelig gjøre et kjøp. I ventetida er det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden (http://www.nissan.no/leafHandraiser/NO/no/registration.html) vår."
Og det har allerede ca 1300 personer gjort :o
Sitat fra: Elmo på man 08. aug 2011, kl. 22:17
Her er det Frode Langli, Marketing Manager i Nissan Norge svarer på spørsmål fra Hans Håvard Kvisle (elbil.no (http://elbil.no/elbiler/426-elbilen-leaf-pa-tur-i-oslo)) om vi man skrive kjøpskontrakt her (på Aker Brygge)?
"Nei, ikke før salgsstart som blir medio september. Da har vi demobiler i Norge, og du kan endelig gjøre et kjøp. I ventetida er det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden (http://www.nissan.no/leafHandraiser/NO/no/registration.html) vår."
Og det har allerede ca 1300 personer gjort :o
Det er korrekt. Jeg har dog forstått det som at dette er en liste over de som vil motta mer informasjon om bilen og bestillingsprosessen etterhvert som det kommer ut. Jeg har ikke forstått det som en prioritert liste over de som blir tildelt biler først. Men jeg kan jo ha misforstått hele greia ;)
Sitat fra: jkirkebo på man 08. aug 2011, kl. 23:08
Jeg har dog forstått det som at dette er en liste over de som vil motta mer informasjon om bilen og bestillingsprosessen etterhvert som det kommer ut. Jeg har ikke forstått det som en prioritert liste over de som blir tildelt biler først.
Jeg refererer bare det han sier: "det beste du kan gjøre, å registrere deg på nettsiden" - så da er det vel bare å helgardere ;)
Virker veldig tilfeldig om man får noen info der. Vet om folk som har fått info etter å ha registrert seg på nettsiden men selv har jeg aldri fått noe som helst
Jeg prøvde Leaf på fredag med dame og barn. Bakovervendt barnesete passet fint. Jeg er 1.91 og satt selv fint i baksete og syntes det var god plass. Barnevogn av typen TFK Joggster passet fint i bagasjerommet liggende selv uten å ta av forhjulet. Den passet akkurat i bunnen og det gjorde at det fortsatt var mye plass igjen i bagasjerommet. Konklusjonen er at dette er en familiebil!
Det var mye rart å høre på denne standen. Først og fremst synes jeg det er på grensen til meningsløst å bruke så mye penger på en sånn stand uten at de har informasjon om når bilen skal ut i salg, uten at salget er startet, hvor mange biler som kommer, når de kommer, hvem som får først. Skulle nesten tro at det er den tidligere salgsavdelingen i Think som er leid inn.
Kommenterte i forrige post at man kunne høre mye rart på standen. Jeg snakket med tre ulike Nissanrepresentanter der og fikk fra dem stort sett tre ulike svar.
De norske som jobbet på standen svarte at bilen ble levert i oktober.
Nederlenderen jeg prøvekjørte bilen med svarte januar/februar.
Representanten fra Birger N. Haug. sa november/desember.
På spørsmål om hvordan man skulle bestille svarte de samme hhv. som følger:
Registrere på nett og stå på liste hos forhandler har ingen hensikt før salget starter
Vente til salget starter
Stå på uformell liste på et excel ark hos forhandler, som vil være tro mot denne når bestillingen starter
Det som er interessant i denne forbindelse er at ingen forhandlere er godkjent foreløpig