Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Lene Jensen på fredag 12. oktober 2007, klokken 14:07
Hei, hvilke fordeler har man med elbil, i tillegg til de miljømessige fordelene?
Har fått med meg lavere driftsutgifter, kan kjøre i kollektivfelt, ingen bompenger, gratis parkering. Hva med årsavgift og hva med importavgift om man kjøper fra utlandet? Er det også rimeligere forsikring?
Gjelder fordelene bare for ren elbil eller gjelder de for hybridbiler også?
Er det noen som har laget en kalkyle (i regneark f.eks) på hvor mye man sparer i forhold til ordinær liten bensin/dieselbil?
Mvh Lene
(ny på forumet, og pendler 7 mil hver vei fra Holmestrand til Bærum)
Ingen årsavgift (Det står riktignok "årsavgift" på fakturaen for ansvarsforsikring so mnå kreves inn via årsavgiften og ikke lenger gjennom forsikringsselskapene) og forsikring er ganske rimelig. Gode statistikker på el-biler; lite krasj og sjeldent stjålet. Man kommer jo uanset tikke så langt i dem. ;)
I tillegg er de støysvake, og hvis du velger en av dem som ikke ser ut som en vanlig bil (f.eks. think eller buddy) så kan du høste en god del smil og kommentarer også :)
Det er i utgangspunktet ingen avgifter på elbil. Dette gjelder også ved import.
Det vil si at det er ingen import eller tollavgift, og det er heller ikke moms!
Så det du betaler for bilen i utlandet er det du ender opp med :D
For hybridbiler er spørsmålet om det er en serie eller parallell hybrid.
Prius er en parallell hybrid, og betaler avgifter for bensin delen, men ikke for eldelen.
En seriehybrid sees på som en ren elbil med en generator, og slipper avgifter.
Jeg regner med at det ligger en besparelse på rundt 30000,- i året mellom en bensin og en elbil.
Men regnestykket har mange variabler avhengig av bruken.
Sitat fra: Boogie på fredag 12. oktober 2007, klokken 15:15
Det er i utgangspunktet ingen avgifter på elbil. Dette gjelder også ved import.
Det vil si at det er ingen import eller tollavgift, og det er heller ikke moms!
Så det du betaler for bilen i utlandet er det du ender opp med :D
Ved import av elbil påbeløper avgift som skal dekke skrappant
For Buddy kan du jo sjekke ut denne kalkulatoren:
http://elbilnorge.no/index.php?name=Kostnader&bakgrunn=fordeler
Takk for svar. Det er vel EL-skiltene som identifiserer hvilke biler som kan kjøre i kollektivfelt og gratis i bommene. Jeg så på finn.no på hybridbilene (Prius, Lexus etc) og de hadde IKKE EL-skilt. Så da antar jeg at de ikke har disse fordelene. Hvilke modeller er det som er seriehybride?
Mvh Lene
Jeg leste et sted at Think sysler med tanken om å lage en "range extender" i form av en forbrenningsmotor som lader batteriene. Dette er kanskje hva som menes med seriehybrid?
Fordelene med en hybrid enten det er serie eller parallell er reduksjon av engangsavgiften, og at de bruker mindre bensin. Ellers ingen.
For artikkel om Think vs. liten småbil, se din side:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=373859
Dersom en bil har strøm som eneste fremdrift, er det en elbil. Om strømmen kommer fra et kjempeaggregat, eller batterier spiller ingen rolle.
(Denne påstanden er senere trukket, se: http://elbil.no/forum/index.php?topic=639.msg4679#msg4679
Redigert 28.01.2008)
Dermed kan det tenkes at det kommer elbiler, med utelukkende elektrisk fremdrift, men som er hybridbiler. Dagens hybrider fra Toyota og Honda er ikke slike.
Før i tiden hadde elbiler vanlige skilt, f.eks CE 555555 Noen elbiler kjører fremdeles rundt med disse. De har selvfølgelig også lov til å kjøre i kollektivfeltet, men de risikerer å bli vinket inn av politiet og må vise vognkort, der det står el som drivstoff. HY registrerte biler (hydrogen) har forresten også lov til å kjøre i kollektivfeltet.
Lars
Hallo Lene
Seriehybrider kommer snart (2010++??) fra både GM (VOLT) Volvo (Recharge) Venture (Q50 og Q100) og Opel + sikkert fra de fleste andre filfabrikantene også.
Da blir det avgiftsfrie biler, med moderene sikkerhet, og komfort. Jokeren er selvfølgelig stadig skiftene avgiftsberegninger.
Dersom økonomi er hovedmotivet ditt, vil nok et par år til i eksisterende kjøretøy være billigste alternativ, med mindre du er plaget med uvanlig mange bomstasjoner, og parkeringsutgifter.