Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: Spruck på torsdag 18. januar 2018, klokken 16:49
Har bestilt ny Evalia 7-seter med levering mai -18.
Valgte å kjøpe uten vinterdekk. Tenkte kanskje å bruke orginalfelger til vinterdekk, og kjøpe nye felger til sommerdekk. Noen som har erfaring med større felger, 16 eller 17-tommere, på Evalia?
Hvorfor ønsker du å redusere rekkevidden på Evaliaen? ;)
I utgangspunktet ønsker jeg ikke det.
Men hvis den faktiske rekkevidden kun blir redusert med 1-2% med å velge 16-tomere, så har det ingen praktisk betydning for meg. Og 16-tommere ser bedre ut enn de små orginalfelgene... ;)
Når vi evt bestiller 5-seteren så ser jeg for meg å bruke et 16"-sett vi har til Leafen. Med 195/55R16 XL dekk, tror det vil funke greit.
Er det mulig med 14"-felger på evalia?
Da sjuseteren ble lansert så ble det solgt en limited edition (http://www.witro.no/om-witro-bil/nyheter/show/news/id/287) utstyrt med 17" felger. Er det noen på forumet som har dette og kan fortelle om forbruk og kjørefølelse?
Sitat fra: tomrh på lørdag 17. mars 2018, klokken 20:40
Er det mulig med 14"-felger på evalia?
@Spruck, kunne du sett etter hvor mye klaring det er mellom caliper og felg?
Noen som har erfaring med noen av disse dekkene, skal kjøpe sommerdekk nå og lurer på hva jeg skal ta av disse her, evt annet. Pri er rulle, støy og pris, i den rekkefølge.
(https://s22.postimg.cc/l2vd5kw29/sommerdekk.jpg)
Hvis pri1 er rulle bør du jo finne noen dekk med rulle A. Standard dim på bilen er 185/65R15 men antar at 195 er valgt bevisst? Her er to forslag:
Billig:
Hankook Kinergy Eco K425
195/65 R15 95H XL SBL
tilgjengelig
Dekkmerke / effektivitetsklasse:
A A 71dB
Dyrt:
Nokian Hakka Green2
195/65 R15 95H XL
tilgjengelig
Dekkmerke / effektivitetsklasse:
A A 67dB
Forøvrig, hvilke dekk blir 2018-mod levert med?
Min ble levert med Goodyear EfficientGrip.
Takk for info. Regner med det ikke er Performance-varianten, og må dessuten også være XL (belastningsindeks 92) for å være lovlig ift vognkort. Kanskje det er denne varianten (https://www.giga-dekk.com/goodyear/efficientgrip/185/65-r15/92/h/gi-r-254756ga)? Rulle B, vått B og 67 dB støy er i så fall slett ikke så verst for OE dekk.
Ja det stemmer. Det er den varianten du henviser til i linken.
Btw, er det noen som overhodet har prøvd 17" på denne bilen? Ventefossilen vår har et sett 17" sommerfelger som nå er til overs etter at jeg valgte å bruke 16" på den. De vil kunne passe på e-NV200 (samme boltsirkel og innpress), da f.eks. med 215/50R17, men frykter høyt strømforbruk og lavere kjørekomfort, og er fristet til å bare selge de. Men om noen synes 17" funker greit kan de jo få en sjanse. (Bestilt evalia uten vinterfelger, tenker å bruke originalfelgene som vinterfelger).
Nexen Dekk virker som godt kjøp:
Rule B, Våt C, Pris 539kr per dekk.
https://www.interdekk.no/produkter/dekk/18555r15-86h-nexen-nbluehdpl/
Dekk til E-NV200 må ha lasteindeks på minst 90. Nexen dekkene har vel bare 86. Dessuten så har 185/55/15 nesten 5% avvik i omkrets i forhold til org. dim som er 185/65/15.
Er man ute etter billigst og best av sommerdekk så bør man faktisk se i dimensjon 195/65R15, det er en rimelig dimensjon med enormt modellutvalg, og alle dekkene passer mhp belastningsindeks (91 eller 95). Her er det også mye snacks med rulle A for de som er opptatt av rekkevidde, f.eks. nye ContiEcoContact 6 med A/A (https://www.byttdekk.com/dekk/continental/continental_ecocontact6/195-65r15/158530) til bare 650 kroner hos Byttdekk.com, som jeg vil si er billig for et premium-merke.
For utfordringen til originaldimensjonen 185/65R15 er at dekkene må være merket XL for å ha høy nok belastningsindeks, og utvalget blir vesentlig mindre.
Godt tips å heller velge 195/65/15. Det tror jeg at jeg vil gjøre når jeg må ha nye dekk. Håper bare at den økte bredden ikke medfører økt forbruk. Er det noen som har gått opp fra 185/65/15 til 195/65/15 og har noen erfaringer i forhold til rullemotstanden?
195 vs 185 må nå være marginalt. Rullemotstand angis uansett av EU-etikett, det er luftmotstand som øker noe med bredere dekk. Men igjen, økt dekkdiameter (2,1% her) bidrar til noe lavere rullemotstand - har lest at rullemotstand går ned vel en halv prosent for hver prosent økt hjuldiameter. Alt i alt går det nok opp i opp.
Jeg har erfaring med 195/65R15 på Leaf, og forskjellen til original dimensjon 205/55R16 er nesten ikke merkbart. Men 205/60R16 merker vi ruller mye bedre.
Har dokke noen formening om forbruk for 17 vs 16 og 15 tommer?
Gjort noen tester eller observasjoner?
Eg har originale 17' sommerhjul (Landsail) og 16' vinter (Hakka R2). Merket 5-10% mindre forbruk på vinterhjul. Skal prøve 15' fra E-NV200 (Goodyear) denne sesongen. Hvor mye mer rekkevidde kan eg forvente i forhold til 16 Hakka R2?
Du spør om Leaf, og det finnes endel tråder med info om dette inne på Leaf 2010-2017 forumet, ihvertfall denne tråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=21140.0) som jeg startet selv. Husker også at noen var kjempefornøyd med 16" vinterdekk (https://elbilforum.no/index.php?topic=22806.msg476287#msg476287) men opplevde et skrekkforbruk etter å ha lagt om til 17" (https://elbilforum.no/index.php?topic=22806.msg479004#msg479004).
Sitat fra: tomrh på lørdag 17. mars 2018, klokken 20:40
Er det mulig med 14"-felger på evalia?
Bare sånn for ordens skyld så svarer jeg meg selv: nei. Er bare ca en halv cm klaring fra caliper til innside av 15"-felg.
Forøvrig interessant at vognkort oppgir innpress ET45, som også er innpresset på originalfelgene, mens tekniske spesifikasjoner i brukermanual hevder det skal være ET40...
Hadde kjøpt feil gjenger på hjulmutterne på Biltema (skal være 12x1,25, kjøpte 12x1,50), og stod der i går uten å kunne legge om. Med piggdekk er det litt kritisk å holde tidsfrist, og de originale mutterne er for korte til sommerfelgene jeg skulle bruke. Helligdager og alt stengt. Å rulle på pigg første dag etter påske er vel synonymt med bot, UP har nok kontroller. Gode råd var dyre.
Så oppdaget jeg at ventefossilen vår, en Kia Ceed '11 (som vi fremdeles har..) kunne bruke mutterne, og felgene dens passer evaliaen med innpress 47. Navhull 67,1 mot evaliaens 66,1, er vel påbudt med senterringer her men fikk duge. Kunne nå bruke evaliaens originalmutre på Kia-felgene. Kiaen på sin side kunne bruke felgene som var tiltenkt evaliaen, da jeg hadde sentreringsringer liggende fra en tidligere bil. Kiaen hadde bra energidekk med lav rulle.
Ikke etter planen men nå ruller evaliaen på 16" Kia-felger og 205/55R16 dekk, merke Kumho Wattrun med A/A på EU-etikett. Mens ventefossilen ruller på evaliaens OE dekk.
Blir spennende å følge med forbruk.
Skal sies at fristen her i Trøndelag er 28. April
Oops, bummer! Har hele tiden innbilt meg at mandag 2. påskedag var siste dag tillatt med piggdekk. :o :D Ja, ja. Ble nå et artig felgeksperiment ut av misforståelsen.
Da er jeg på 185/65R15 igjen og fossilen har fått tilbake hjula sine. :D
Syntes bilen var bedre å kjøre med 205/55R16. Stødigere og mer retningsstabil i vindkast. Kommer nok til å gå for 16" etterhvert.