Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Muffinman på mandag 15. januar 2018, klokken 18:30

Tittel: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanmandag 15. januar 2018, klokken 18:30
Plukket ut frunken på P85 i helga og tok en titt på tingenes tilstand. Det så egentlig ganske OK ut etter at den verste skitten og grusen var skylt av. Det var to ting jeg reagerte på; ene var et par ledninger med tilhørende kobling som lå i en trasig vinkel og kunne se dårlig beskyttet mot fukt og bevegelse. Disse ble tørket og fiksert/forseglet med herdesilikon. Videre var noen av slangeklemmene i temmelig dårlig forfatning, og de må nok byttes om ikke så veldig lenge. Får se om jeg finner en løsning som er god nok samtidig som det lar seg montere, og som er motstandsdyktig mot korrosjon. Og det var antydninger til rust på toppen av batteripakken.

Her er noen bilder for den nysgjerrige:
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Kramzzmandag 15. januar 2018, klokken 19:07
Se der ja ! Hvordan er det med rustgaranti osv? Jeg har forlenget garanti på min til 176600km, er dette noe de evt ser på ved garantiutløp?☺
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnmandag 15. januar 2018, klokken 19:36
Gjorde akkurat det samme for 2-3 uker siden da jeg skulle montere led bar, og skifte til 35W balaster. fikk en følelse av at det kan være lurt å spyle ned og t en sjekk her, en gang i året.
Min er 50mnd og har gått nesten like langt.. 132.000km.
Legger ut mine bilder også, så kan man sammenlikne. Det ser veldig likt ut.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnmandag 15. januar 2018, klokken 20:01
En annen ting er hva som åpenbarte seg bak viftene i front.. Eller nærmere bestemt mellom radiatorene, og viftene.. Vifta på førersiden er aldri i bruk, og sto fullstendig stuck i grus og drit, oppspart gjennom 4 år. Antar den ikke er i bruk da det virker som de radiatorene står i serie, og at førerside viftens sensor "ser" kjølemediet etter å ha passert radiator på passasjerside, og derfor ikke blir varm nok til at denne blir trigget. Ihvertfall i nordisk klima.

Uansett noe som ser ut til å trenge en rens en gang annenhvert år, ihvertfall.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanmandag 15. januar 2018, klokken 20:24
Oi, her var det mye bajs...

Slangeklemmene dine ser faktisk mye bedre ut enn mine. Et par stykker hos meg som sannsynligvis ikke mer enn en vinter eller to til før de faktisk ryker.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnmandag 15. januar 2018, klokken 21:43
Ja det ser sånn ut.. måtte krympe bildene for å få denne siden til å godta dem (max 1mb) slik at den verste klemmene ble klippet bort, det var dem som satt på varme-elementet.. logisk egentlig.
Btw.. har du måttet skifte hjul lager..? jeg skiftet mitt andre på fredag, samtidig som jeg fikk gjort dekktrykk sensor oppgraderingen.
har skiftet begge på H.side nå.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanmandag 15. januar 2018, klokken 21:58
Tesla byttet begge navene bak pga korrosjon for et halvannet år siden. Da var bilen rullet litt over 100k. Men lagrene var forsåvidt i orden. Foran ble de byttet etter at nordiske bremseskiver ble montert; det oppstod kast etter noen dager og de fikk de ikke vekk før navene ble byttet. Snodige greier og alle fire skiftet, men ingen havarerte hjullagre etter godt og vel 100k med andre ord. 85D`en har rundet 93k og har alle hjullagre intakt enn så lenge. Alt på initiativ fra Tesla selv, inkludert TPMS oppgradering.

Får det til gjengen på søre luten :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: aldatirsdag 16. januar 2018, klokken 09:31
Är det verkligen tryggt att spola vatten där, bland alla ledningar och el-kopplingar?
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: OlaMtirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmantirsdag 16. januar 2018, klokken 14:17
Sitat fra: alda på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:31
Är det verkligen tryggt att spola vatten där, bland alla ledningar och el-kopplingar?
Det bør det jo være. Alt dette dusjes jo kontinuerlig med vann/salt og dritt ved kjøring på våt vei.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørntirsdag 16. januar 2018, klokken 15:43
Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Kim Kimtirsdag 16. januar 2018, klokken 15:48
He he, det er så trist å se disse bildene av hvordan den høyteknologiske sexy bilen egentlig ser ut under interiøret.
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   

Realiy check :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmantirsdag 16. januar 2018, klokken 15:50
Har sammenlignet bildene mine med Bjørn sine litt til. Kan da vitterlig se ut som Bjørn sine klemmer er galvaniserte? Virkelig noe å sjekke opp om man kjøper en 2013-modell. Smal sak å bytte disse klemmene, men rimelig tamt om det forårsaker at man blir stående.

Jeg rydder opp i området til sommeren og bytter mine i rustfrie klemmer som kan skrus på uten å ta av slangene.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmantirsdag 16. januar 2018, klokken 15:51
Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:48
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   
Du beskriver jo egentlig en vellykket kveld på byen  :police:
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: OlaMtirsdag 16. januar 2018, klokken 15:53
Sitat fra: Kim Kim på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:48
He he, det er så trist å se disse bildene av hvordan den høyteknologiske sexy bilen egentlig ser ut under interiøret.
Litt som å våkne med en fin dame du møtte på byen som har vasket av seg sminken.   

Realiy check :)

Fordelen er jo at man ser at det ikke er noe mystisk og magisk, men noe man faktisk kan håndtere ok med vanlige evner og innsats. Bilen også grei!
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: olavxxxonsdag 17. januar 2018, klokken 23:30
Kjedeligere å se på en fossilmotor etter like mange km, ofte svett olje fra simmerringer osv.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: E_Storsdag 18. januar 2018, klokken 22:04
Jeg hadde ut innerskjermene foran på min i forbindelse med 35w-oppgradering, og jeg hadde av støtfangerplastikken for å bytte tåkelysene + mekanismen til radiatorgitter på høyre side.

Fant også at det på forsiden av radiatorene lå lassevis med skitt og søle, og siden plastikken rundt radiatorene går helt opp til selve radiatorene blir det garantert korrosjon på disse når det ligger vått i salt og søle hele tiden. Om ikke dette fjernes med jevne mellomrom (får man vekk haugene lar mye seg spyle med hageslange om man tar det jevnlig) korroderer det garantert hull på AC-systemet innen ikke alt for mange år.

Bilen min har rullet 135000 km på..hmm.. 46 måneder. :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanfredag 19. januar 2018, klokken 10:31
Ok, da blir det demontering av front her også til sommeren. Tar det samtidig med utskifting av de verste slangeklemmene. Blir rustfritt fra Biltema :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnfredag 19. januar 2018, klokken 12:36
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:50
Har sammenlignet bildene mine med Bjørn sine litt til. Kan da vitterlig se ut som Bjørn sine klemmer er galvaniserte? Virkelig noe å sjekke opp om man kjøper en 2013-modell.

Bilen min ER en (sen) 2013 mod  :)
Minst to av klemmene mine ser ut som dine, dessverre ble dem ikke m på bildene. Men dem står på "varmekolben" altså der kjølevæsken blir varmet opp, så her er det sikkert 70-80 grader ofte, og naturlig at ting ruster fortere.
Kanskje jeg kjører i mindre salt enn du gjør..?! Jeg har ihvertfall vært ganske ivrig på å spyle inni hjulhusene etter å ha vært i saltsuppa.
Blir nok å bytte mine jeg også m Biltema sine A4.
Men hvordan tenkte du å bytte dem uten å ta av slangene..?! Mulig de gamle klemmene er så rustne at du klarer å bare knekke de av..!?
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanfredag 19. januar 2018, klokken 13:09
Det blir vanlige slangeklemmer, holder nok rikelig det. Kan eventuelt sette på to tett inntil hverandre forskjøvet 180 grader om man er usikker. Eller bruke klemme type HPJ, de kan demonteres fullstendig og tres rundt.  Viktig å ha kontroll på hvor mye det skal trekkes til da :) 

Å ta av slangene er risikosport, så det tør jeg ganske enkelt ikke. Foruten at man helt sikkert må lufte systemet etterpå risikerer man å rive opp armering innvendig i slangen bare av å ta den av. Du har sikkert hørt det "knitre" inni en slange som har vært montert veldig lenge ved demontering?
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnfredag 19. januar 2018, klokken 15:18
Ja.. Enig i alt du sier..  :D men skjønner fremdeles ikke hvordan du skal få AV de GAMLE klemmene.. uten å ta av slangen, eller knekke dem på et vis..
Disse klemmene er veeldig stive og robuste, hvis ikke rusten har fått tært lenge nok på dem..
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Havebigfunfredag 19. januar 2018, klokken 20:28
Det er vel bare å sette en ny klemme ved siden av de som korroderer uten å ta de av- blir ikke vakkert men greit nok- poenget er vel sikringen av slangene i tilfelle rusten svekker de originale.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanfredag 19. januar 2018, klokken 20:46
En kraftig avbiter på klemmer som nesten erer avrustet gjør nok susen. Men siste taler har et råtips :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnfredag 19. januar 2018, klokken 20:48
Joda, det er jo selvsagt en mulighet..
Men autisten i meg hadde ikke orket å vite at noe funksjonsløst dødvekt inni der ruster i vei.. Må bort!
men det er nå meg..  :P
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanfredag 19. januar 2018, klokken 20:49
Shit. Meg og.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørnfredag 19. januar 2018, klokken 21:05
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. januar 2018, klokken 20:49
Shit. Meg og.

:+1:  :o
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Havebigfunlørdag 20. januar 2018, klokken 17:11
Da ville jeg heller brukt en Dremel med kutteskive med stor diameter slik at den ikke dykker så langt ned i slangen. Forutsetter rolig hånd og evne til presisjonsarbeid- kanskje kjekt med en tannlege i vennekretsen- hun ville kunne fjerne klemmene uten at man ser skade på slangen under.
Jeg tenker de originale klemmene tåler mer (rust) før de svekkes signifikant enn dere tror - men skjønner at det også er estetiske hensyn å forholde seg til. Avbitertang er et grovt verktøy godt egnet for destruktiv demontering- ikke noe for autistiske petimetre ;)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Meglerenlørdag 20. januar 2018, klokken 19:13
De klemmene der er det jo bare å bruke en vanlig tang på så de løsner. Dremel med kutteskive er vel ikke nødvendig her.

Er vel denne typen klemmer?
https://www.youtube.com/watch?v=eT4wEbIC_pU

torsion clamp
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Havebigfunsøndag 21. januar 2018, klokken 12:28
nei- ikke hvis du tar av slangene - her er det ikke ønske om det :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: lunitikssøndag 21. januar 2018, klokken 19:36
subscribed
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: TeslaSvein63mandag 22. januar 2018, klokken 12:43
Jeg kan ikke skjønne annet en at dette er ting som må gjøres på service, kanskje hvert 2 år eller mer. Kanskje burde det taes grep av Tesla og tette på noe vis, slik at det ikke kommer inn så mye dritt der. Bilene skal jo fint tåle norsk vintersaltsuppe. Så lenge det er garanti på bilen og man er "tvunget" til å bruke Tesla verksted, så har de alt ansvar for bilen i den perioden. En slik kontroll, rengjøring og evt rustbeskyttelse av utsatte elementer mener jeg bestemt at man må overlate til Tesla i denne perioden og forlange at de gjør det når man ser hvordan det ligger ann. Bildene viser jo at det er helt nødvendig, spesielt dette med at viftene går full av dritt. Det kan kan føkke bilen og batteriet.
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmanmandag 22. januar 2018, klokken 17:32
Neppe batteriet, det er mange barrierer som må brytes før det skjer :)
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: OlaMmandag 22. januar 2018, klokken 23:54
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:43
Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)

Ok, det blir nok bra, men det er kanskje litt store åpninger. Hva med noe sånn mesh-greie som dette festet til fronten av det gitteret før det festes? https://www.ebay.com/itm/200mesh-Stainless-Steel-Woven-Wire-Filtration-Grill-Sheet-Fine-Filter-30-x-60cm/252833732938
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Bjørntirsdag 23. januar 2018, klokken 11:05
Sitat fra: OlaM på mandag 22. januar 2018, klokken 23:54
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:43
Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. januar 2018, klokken 10:20
Er det mulig å rigge til noen hjemmelagde skjold for å minske mengden dritt som kommer inn? Kanskje ikke så lett hvis det er åpningen ved hjulopphenget som slipper mest inn.

Nei jeg tror mesteparten kommer inn gjennom åpningene i innerskjermene, der hvor kjøleluften fra viftene skal komme ut, etter å ha blitt virvlet opp av hjulene.
Har allerede kjøpt dette "gitteret",
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Grillnetting-2000019015/

Og tenker å klippe det til å feste det på innsiden av innerskjermene. Så får vi se hvor mye det hjelper.  :)

Ok, det blir nok bra, men det er kanskje litt store åpninger. Hva med noe sånn mesh-greie som dette festet til fronten av det gitteret før det festes? https://www.ebay.com/itm/200mesh-Stainless-Steel-Woven-Wire-Filtration-Grill-Sheet-Fine-Filter-30-x-60cm/252833732938

Ja kanskje..
Ja de der var ikke dumme. Der kan du jo bestemme maskestørrelsen selv, det blir jo en balanse av hvor lite luft man tør å slippe inn/ut.. og hvor mye drit man vil ha inn.
Synes den "mesh 8" så fin ut.. Blir det for finmasket tetter det seg vel bare til..
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: Muffinmantirsdag 23. januar 2018, klokken 11:10
Luften slippes jo ikke ut bare gjennom rillene i innerskjermen. Det er jo litt åpning rundt om ellers også.
Jeg ville ikke hatt veldig store betenkeligheter med å montere noe slikt, ihvertfall om man ikke skal drive "autobahn-jag" ned til sydligere breddegrader. Da risikerer man faktisk å få redusert ladeeffekt om systemet ikke klarer å holde temperaturen nede.

Jeg tror faktisk det største problemet med slik finmasket netting er at de garantert vil klæbbe seg helt igjen.

Godt mulig man ikke ville merket så mye av det, selv om rillene var helt blokkerte. Noen som vil teste?
Tittel: Sv: Under frunken etter 53 måneder og 135.000km
Skrevet av: nortrahoftorsdag 25. januar 2018, klokken 10:23
Sitat fra: Bjørn på mandag 15. januar 2018, klokken 20:01
En annen ting er hva som åpenbarte seg bak viftene i front.. Eller nærmere bestemt mellom radiatorene, og viftene.. Vifta på førersiden er aldri i bruk, og sto fullstendig stuck i grus og drit, oppspart gjennom 4 år.

Jeg var forleden år utsatt for samme ting - men på bobilen. Det var første gang jeg trengte veihjelp på 50 års kjøring!
Den grusen kan punktere kjøleren fra baksiden om den piskes rundt av viften, slik at man får lekkasje. Da blir det mye mer kostbart enn å bare fjerne grus!
Da må jeg sjekke Teslaen også!