Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Entusiastens egen side. => Meg og min elbil => Emne startet av: Go-carter på søndag 19. juni 2011, klokken 22:30
"Sola" er da altså en 2011 Think med 4 seter og zebrabatteri :)
Dette er en liten prosjekttråd, siden jeg liker å skrive om hva jeg gjør på bilen min, og kan kanskje inspirere andre til å gjøre lignende ting :D
Starter med legging av strømkabel til forsterker bak, og montering av denne.
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/250474_10150202966066612_547141611_7354167_2605799_n.jpg)
Måtte skru ut passasjersetet for å få tilgang til dørterskelen, for der var det GOD plass til å legge kabler.
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/253789_10150202966221612_547141611_7354169_4003947_n.jpg)
Remote, 12V+, signalkabler og kontrollkabel for volum på forsterkeren lagt frem
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251312_10150202966446612_547141611_7354173_6728096_n.jpg)
Kabler, perspektiv bakover
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/247099_10150202966636612_547141611_7354176_4098470_n.jpg)
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/264570_10150209351386612_547141611_7420328_3512395_n.jpg)
Teppet er festet med borrelås, bare å dra av.
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/263452_10150209351431612_547141611_7420329_2884908_n.jpg)
Her skal jeg altså borre hullet til kabelen, rett over muffa til h. dør
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/261220_10150209351461612_547141611_7420330_2527123_n.jpg)
Hull! :o
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/265075_10150209351511612_547141611_7420331_5785558_n.jpg)
Kabel, med muffe i 12mm hull.
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/253790_10150209351576612_547141611_7420332_3962379_n.jpg)
Trakk hele kabelen med sort strømpe, så ble den litt mer "anonym" i motorommet, samt mer bestandig mot slitasje.
Også mekka jeg meg nye baklys:
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264290_10150209351656612_547141611_7420333_6428294_n.jpg)
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/262715_10150209351691612_547141611_7420334_1488327_n.jpg)
Veldig bra, Go-carter! Det er en i Statene som holder på å montere høyttalere baki og spurte om hvordan man kommer til kabelkanalen. Se http://autos.groups.yahoo.com/group/think_ev/message/3610 Man må registrere seg for å se bildene.
De nye baklysene, er det LED? Lager du på bestilling?
Det er kun et 0,5mm plastikkdeksel med sort transparent lakk, som er skrudd over de gamle lampene. Lekte meg litt med vakumtrekkemaskinene på skolen, og det gjør det enklere å demontere om det evt. skulle bli noe problem på EU e.l.
Ser han etterlyser noen bilder av SW'en, det burde jeg jo kunne få lasta opp :)
Om noen vil ha så kan jeg sikkert lag en serie... :)
Så meg lei av de kjipe gummimattene i bilen i dag, så fant en billig og pen fix på det.
Biltema har universale bilmatter i et relativt pent sort stoff i "spider"-serien, til hele 139,-:
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Styling/Bilmatter/Mattesett/ (http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Styling/Bilmatter/Mattesett/)
Denne har riktignok et utrolig harry og stygt dekor på mattene foran, men heldigvis er mattene akkurat så lange, at om man klipper bort den bakerste delen hvor dekoren er, så passer matta perfekt :) Eneste stofmatta jeg har klart å finne som er like bred som fotbrønnen på Think'en.
Bilder:
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/270408_10150213592691612_547141611_7456675_5234024_n.jpg)
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/263180_10150213592801612_547141611_7456678_6319773_n.jpg)
Da var ny basser på plass... Endelig litt variert lydbilde! ;D
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/261765_10150226159996612_547141611_7550208_400731_n.jpg)
Nye høyttalere foran står også på agendaen, men litt lengre ned på den økonomiske prioritetslista.. ::)
Dette ser meget flott ut."Grattis". Jeg har et noe "sykt" forhold til matter. Våre 5 siste nye biler har blitt brukt uten matter sommer som vinter,men da er teppe slitt. Men det har vi betalt for,legger i ubrukte matter når bilen selges. Har hatt ca.20 brukt biler der det eneste som var "iorden" var når jeg tok ut mattene. Orginalt flott gulvteppe. ;) Må jeg til legen? ;)
Hehe, Think leveres jo ikke med matter i dete hele tatt :P Men i mitt stille sinn føler jeg det bedre å slite på noe som kan byttes, enn selve gulvet som er en pain in the a$$ å bytte, og antakeligvis umulig å få tak på.
Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. juli 2011, klokken 20:56
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/261765_10150226159996612_547141611_7550208_400731_n.jpg)
Hvor i bilen er dette - jeg er helt desorientert... er bildet kanskje på høykant?
Er rommet nede til høre bak - under baksetet. Der bruksanvisning, dekkrepsett etc pleier å ligge. Spakene i midten til å legge ned baksetene ;)
I går merket jeg forøvrig NOK en fordel med å ha elbil... Satt på med en kompis' 320 da vannpumpa kokte, og dum som jeg var klarte jeg å pådra meg 2.grads forbrenning på armen når jeg skulle sjekke kjølevæska... :-[ I tillegg holder eksosanlegget på konebilen å dette av, så nå skal det jaggu bli deilig å sette seg inn i Think'en igjen! :D
ny "rekord" i dag, 79,6km med 55% rest, det er ikke så ille! Lovende for turen neste uke...
Erta riktignok på meg noen lastebilsjåfører, glad for at E6'n er to felt ja... :D
Enden på visa ble 155Km til ladelampa begynte å lyse, og hjemme på 158,6km, med 7prosent rest, tipper jeg. Kjempefornøyd, hadd mange motbakker og innslag av ac en gang, så skal ikke se bortifra at den kan piskes borti 180Km, med ekstremt pen kjøring, og flat vei
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/225678_10150240516476612_547141611_7688514_6674473_n.jpg)
Her kommer litt bilder fra Lesja-turen, prektige fjell oppover E6'n og diverse småveier :) Fv27 var magisk!
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/270138_10150240471236612_547141611_7687793_6968023_n.jpg)
400.000(?)V i lufta, og 400 i bilen :)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/282058_10150240472186612_547141611_7687806_1189188_n.jpg)
Lading på Lillehammer Rådhus
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281508_10150240473421612_547141611_7687824_1882538_n.jpg)
Sohlbergplassen, på Rv27
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267243_10150240472921612_547141611_7687820_8189581_n.jpg)
Fikk lade på Venabu Fjellhotell, kosta 50,- for å benytte seg av motorvarmerstøpslene, det syntes jeg var en fair deal. Fikk låne samme støpsler på Radisson Blu i Lillehammer, der var det gratis.
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/223923_10150240471536612_547141611_7687797_566112_n.jpg)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/254723_10150240470781612_547141611_7687783_3295120_n.jpg)
Flott repotasje . :D
Har forska litt, og funnet ut at det er mange deler(iallefall en del) som er fra Ford FocusMK1/Fiesta/Mondeo. Deriblant rattstammen, og ratt. En dag jeg surfet rundt, fant jeg plutselig ut at Focus leveres med fjernkontroll til radio, på rattstammen. Slik at man slipper å miste konsentrasjonen ved å fikle med stereoen, og heller kan følge med på veien. Tok av dekslene på rattstammen i Thinken - og kunne bekrefte at festet for denne finnes. Riktignok må det legges egne kabler, men det må uansett brukes en adapter for å få den til å kommunisere med radioen, så dette kan kobles rett til den.
Her er en liten guide om hvordan man kan sette den inn. Det kostet meg ca. 90-95,- inkl frakt, fra ebay i england. Så trenger jeg i tillegg en adapter til ca. 300,- for å kommunisere med stereoanlegget. Totalt, 400,- + 1 times arbeid.
Det dreier seg altså om en slik en:
(http://thumbs4.ebaystatic.com/m/mJyNfFb_SPGTmCbzhukmEMw/140.jpg)
Delenr: 98AB 14K147
Alt er fotografert med 2mpx arbeidsmobil, så ha tolmodighet :D
Dekselet til rattstammen demonteres med tre torx-skruer, to oppe ved rattet, og en nederst. Stikk en liten flatskrutrekker inn i "hakkene" mellom rattet og vindusvisker/blinkhendlene, så spretter de fra hverandre.
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/313540_10150267938616612_547141611_7973414_344169_n.jpg)
Festet er altså det oppe til høyre, under den øverste kontakten.
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/321440_10150267938726612_547141611_7973415_5941312_n.jpg)
Prøvemontert
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/305340_10150267938776612_547141611_7973416_7454416_n.jpg)
Førerperspektiv
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/308090_10150267938841612_547141611_7973417_1571215_n.jpg)
Slik ser det ut inne i dekselet. Det er allerede lagd en mal fra Ford sin side her(som jeg ikke fulgte...), som kan skimtes i støpen, denne passer perfekt å kutte etter. OBS! IKKE skjær for mye her, ettersom det enkelte steder er hårfin margin, før hullet blir synelig. Derfor jeg kuttet etter "prøv og feil"-metoden
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/321595_10150267939021612_547141611_7973420_6559285_n.jpg)
Ferdig hull. Dette er -akkurat- nok plass til festet. Malen fra Ford kan såvidt skimtes i plasten.
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/312005_10150267939091612_547141611_7973421_5936042_n.jpg)
Montert dekselet
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/317540_10150267939176612_547141611_7973422_1805590_n.jpg)
Ooog ferdig!
Den observante leser vil sikkert få med seg at jeg ikke har koblet den opp. Det har jeg heller ikke enda, da adapteren blir bestilt fra eBay i england den også, as we speak :) Så blir den koblet opp iløpet av neste uke.
Neste prosjekt blir å innhente et skinnratt, og få montert det!
Ser veldig bra ut Nils! :D
Og da var den endelig koblet opp! En times tid med adapteren fra eBay, litt diverse kabling og testing, så var den på plass :)
Dårlig video fra mobilen min, men den viser prinsippet:
http://www.youtube.com/watch?v=M914hpz3r2Y (http://www.youtube.com/watch?v=M914hpz3r2Y)
...da er neste prosjekt også i boks, rimelig snart. Nemlig setevarme(og da snakker jeg ikke om de jalla-greiene fra Biltema)
Har lagd en "konsoll" i plastikk, som passer inn i myntrommet i midtkonsollen. Her ble det plass til to knapper til setevarme, en blank knapp, og temperatur utendørs. Nå, alt ble ikke perfekt på første forsøk. Ikke andre heller ;D Nå, tredje forsøket, så er jeg "fornøyd". Så får jeg heller gjøre et fjerde forsøk om jeg får tid i vinter.
Slik ble plastikken, med bryterne inni:
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/308323_10150292134786612_547141611_8142288_61718506_n.jpg)
Inni rommet er det ganske skarp skråning øverst, så knappene måtte modifiseres litt:
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/305131_10150292943991612_547141611_8147121_65992431_n.jpg)
...og slik ser det ut nå. Knappene er forøvrig fra en Golf 5/6, eneste jeg fant som "lignet" :)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/314346_10150292943896612_547141611_8147120_2001454985_n.jpg)
Så regner jeg med å ta ut passasjersetet i morgen, og prøve å ta av trekket, og legge inn varmeplatene.
Neste prosjekt? DRL-lys inne i hovedlysa... ;)
Pen mekking! Gratulerer med varme++
Takker! Synd med din :(
Milestone.... ;)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316800_10150296756591612_547141611_8169276_1752960639_n.jpg)
Da er snart 13.000 passert ::) Og DRL lys på plass! Iallefall i den ene lykta :P Rimelig enkelt å dele lykteglasset, tok et skalpell og to minutter, så var den delt. Rimelig myk silikon. Skal få satt inn i den andre lykta i mårra, tenker jeg. Neste prosjekt, tenker jeg blir å prøve å lage en LED-modul lik den i de nye bmw-lyktene, til å erstatte blinklyspæra.
(http://farm7.static.flickr.com/6215/6282809024_407a6e7c71.jpg)
Tester plassering.
(http://farm7.static.flickr.com/6217/6282809306_0a03887285.jpg)
Limt på plass.
(http://farm7.static.flickr.com/6047/6282808606_d08a6c625e.jpg)
Kobla meg inn på parklyset
(http://farm7.static.flickr.com/6040/6282809656_532c0650c7.jpg)
...og på plass! Parklyspæra må selvfølgelig byttes ut, skal innhente en ny LED-pære på biltema på vei til jobb etterpå ;D
Det eneste jeg er litt skuffa er selvfølgelig lysmengden(men de er E-merkede), en anelse for blått lys, og jeg er litt usikker på om jeg burde sentrert DRL-lyset, eller om det egner seg helt "innerst" i lykta, som jeg har plassert det.
Lysmengden bedra seg BETRAKTELIG når det ble mørkt ;D Selv om det ikke er da den skal brukes... Uansett, ble mye mer fornøyd nå :)
Sammenligning, venstre er DRL og hvitt LED parklys, høyre er kun hvitt LED parklys. Endelig fått montert DRL i begge lysa nå, så da er den ikke enøyd... :)
(http://farm7.static.flickr.com/6105/6284106393_f5d6f37791.jpg)
...enda mer jall, som man sikkert kan diskutere nytteverdien av ;)
Nedre stabstag, mellom bærebruene:
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/384748_10150338424201612_547141611_8416582_850069946_n.jpg)
Og montert!
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/387780_10150338805901612_547141611_8419849_1231225446_n.jpg)
Spørs hvor mye nytte det er i den, men hva med en krengestabilisator.
Thundergjengen har det på 250V Think Classic'en, og mener det burde vært standard.
Mener du anti-roll bar, som det så pent heter på fagspråket? Dette er det iallefall på min Think... Denne kan jo evt. oppgraderes til 106 GTI-versjonen av røret, men da må jeg bytte bærebroer og fjærbeinsstag også. Om du tenker tårnstag i motorrommet så er det litt trangt for det, men skal prøve å smyge et rør igjennom etterhvert... :)
Har du bilder? Forøvrig er det nedre stab-staget kun en start på en hel rekke med ting jeg har tenkt å gjøre for å stramme opp understellet... :)
Tøft,søren at du ikke har i-Miev ;)
Sitat fra: erik e på onsdag 02. november 2011, klokken 17:59
Tøft,søren at du ikke har i-Miev ;)
Takk takk ;D Fordelen med Think er jo at den deler understell med 106 og Saxo, så jeg kan ta sports-understellet fra GTI/VTR og slenge rett på bilen... :)
Toppen av unyttighet; fant ut via 106owners forumet at man kan ta caliperne fra 1,9D Berlingo og slenge på Thinken og få 20mm større skiver i diameter :D Men det er nok litt unødvendig... :P
...da har bilen fått takstativ også, og er kun en skiboks unna å være klar vintersesongen ;D
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/166948_10150356738126612_547141611_8502468_762929505_n.jpg)
349,- på Jula :)
Hvordan fungerer Julas universal takstativ? lettmontert? Sitter bra? Fare for å skade lakk og bil? Jeg vurderer den for en i-Miev. Har studert Biltema sin, og den er skikkelig jalla. Thule og Whispbar har ikke, og Motorforum skal ha over 4000,- for den originale...
Vår skal kun brukes som skiholder...
Fungerer helt OK til prisen. Lettmontert etter en gang eller to :D
Følger med gummiputer under beina, så der sparer man lakken. Eneste er "hakene" som går inn i dørkarmen for å feste, der må man være forsiktig. Der det ikke gummi på.
Kan ta et nærbilde.
Hva skjer?
Her skjer det ikke stort. Kjørte 17-20 mil med den på søndag, knalldag hvor den funka helt sømløst :)
...mandag våknet jeg opp til høyspent-feil, og blinkende Power-Limit lampe. Så nå står den på R&S Sandvika, i påvente av diagnose. Skikkelig ukult med en bil som er under 5 måneder gammel... Og har fått en Qashqai som leiebil :o
R&S skulle diagnostert den i dag, men jeg har ikke hørt noe så det vet jeg ingenting om. Skal ringe i mårra og få status.
Det var synd å høre! Håper det er en bagatell og at du får igjen bilen din snart.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Hoho, bagatell ja! :'(
Det er intern isofeil i batteriet, med to døde celler(angivelig). Må sendes ned til sveits, så nå er jeg elbilløs i 5-6 uker... Dakar bilen min! :'(
R&S tilbød meg forøvrig leiebil med en gang, så de har gitt max service. Heldigvis har jeg det(inntil videre) fra if.
...og til informasjon til dere andre:
Nå har if tatt en helomvending, og dekker IKKE batteri. Ei heller leiebil i perioden bilen er på verksted for det.
Så anbefaler alle som vurderer en slik forsikring, å heller gå for et annet selskap.
...batteriet blir vel forøvrig dekt på garanti, så det er det ingenting å bekymre seg for :)
Veldig trist å høre at du har fått trøbbel med bilen Go-carter ! :(
..og mens man venter på bilen på verksted, så leker man seg i Photoshop ;D
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/381940_10150401737591612_547141611_8645562_394574558_n.jpg)
Artig! Det er slike Thinker vi skulle hatt i taxitrafikk...
Fy skam deg Gocarter, først lastestativ på Thinken, og nå hevet og strukket Think.
Alt dette øker luftmotstanden og forkorter rekkevidden! ;)
Fra spøk til revolver, min originalpakke tok kvelden dagen etter en langtur med dyputlading. Har disse batteriene også samme svakhet?
En skulle gjerne tro det, men bilen ble parkert med ca. 65% på batteriet når den konka, og den dagen hadde den ikke vært under 20% engang ???
For informasjonen sin skyld; hør med R&S om det er mulig å bytte til Lithium batteri.
Det er sansynligvis mer driftsikkert, og jeg tipper det kun er snakk om å endre software i PCU'en slik at den forstår hva type batteri den bruker.
Sitat fra: elektrolux på søndag 11. desember 2011, klokken 14:19
For informasjonen sin skyld; hør med R&S om det er mulig å bytte til Lithium batteri.
Det er sansynligvis mer driftsikkert, og jeg tipper det kun er snakk om å endre software i PCU'en slik at den forstår hva type batteri den bruker.
Jeg er glad i Zebra, så har egentlig ikke noe interesse av å bytte :)
Jeg stemmer i - Zebra er best!
Sitat fra: Arnie på mandag 12. desember 2011, klokken 11:45
Jeg stemmer i - Zebra er best!
Til hva da?
Selvutlading ja, men på kapasitet, driftsikkerhet og ladehastighet ligger det klart etter Lithium.
Temperatur er heller ikke noe problem så lenge bilen brukes. Står en Litiumbil og en Zebra bil 5 dager på hytta i romjulen tipper jeg Lithium bilen har størst tjangs å komme seg ned fra fjellet for egen maskin og til nærmeste ladestasjon også.
Slipper å bekymre oss om at batteriet skal fryse og ødelegges, slik som Lithium kan gjøre ;)
Dessuten passer det norske klimaet mye bedre enn Lithium. JA, man kan varme opp Lithium men jeg har ikke sett noen produksjonsbiler som gjør det enda? I tillegg - jeg har ikke noe overhengende bruk for hurtiglading, da kjøper jeg meg heller en Leaf eller en Tesla :)
Ødelegges Litium av kulde?
LiFePo kan brukes forsiktig ned til -20C batteritemperatur, og etter noen km stiger jo temperaturen i batteriet likevel. Parkeres den med si 50% på fjellet vil den ha 50% igjen etter 5 dager, men selvfølgelig blir det vanskelig å dra dette ut av batteriet.
Zebraen vil være god og varm, men omtrent tom....
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. desember 2011, klokken 17:00
Ødelegges Litium av kulde?
LiFePo kan brukes forsiktig ned til -20C batteritemperatur, og etter noen km stiger jo temperaturen i batteriet likevel. Parkeres den med si 50% på fjellet vil den ha 50% igjen etter 5 dager, men selvfølgelig blir det vanskelig å dra dette ut av batteriet.
Zebraen vil være god og varm, men omtrent tom....
Hvis man fryser elektrolytten til lithium, så er jeg av den oppfattning at dette er særdeles usunt for batteriet. Det er vel derfor Leaf har batterivarmer som trår til ved 20 minus?
Uansett - fordelene ved Zebra veier opp for ulempene :) Jeg kjører 2700-3000km i mnd, så at den skal "stå seg tom" er jeg ikke redd for.
Og etter 200000 km har du sansynligvis lengre rekkevidde igjen enn jeg har. ;)
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. desember 2011, klokken 15:11
Temperatur er heller ikke noe problem så lenge bilen brukes. Står en Litiumbil og en Zebra bil 5 dager på hytta i romjulen tipper jeg Lithium bilen har størst tjangs å komme seg ned fra fjellet for egen maskin og til nærmeste ladestasjon også.
Leafen vår sto jo stille 4 dager på hytta nettop den. Den morgenen vi dro var det -16 grader og vi hadde kun en temperaturstrek på batteriet. Alikevel gikk det helt fint å kjøre de ~100km til Hamar på 77% av batteriet. Det var jo noen høydemeter ned, men flesteparten i starten da regen var nesten ikke-eksisterende.
Sitat fra: Go-carter på mandag 12. desember 2011, klokken 15:37
Slipper å bekymre oss om at batteriet skal fryse og ødelegges, slik som Lithium kan gjøre ;)
Den eneste måten å få fryst ned batteriet i Leaf er å parkere den over lengre tid i -20 grader med mindre enn 30% på batteriet. Derfor ladet jeg den opp til 50% samme kvelden når jeg vi kjørte den til hytta. Når det er sagt har jeg ikke fått inntrykk av at batteriet ødelegges om det fryser, men at man får lite eller ingen effekt ut av det. Jeg antar det da bare er å plugge i laderen og vente til batterivarmeren har tint et opp.
Dagen etter at vi kom opp ladet jeg det opp til ~85% og det hadde det fortsatt to døgn ettepå.
Kjører du elbil til en hytte uten strøm, er kanskje Lithium best. Jeg gjør ikke det.
Men jeg liker Zebra, som jeg nå har tre års erfaring med. Hvorfor liker jeg Zebra? Klattlading er helt greit med Zebra, instruksen er at du ved lengre stopp skal koble deg til en strømkilde. Dermed har du som regel nok med strøm når du skal ut et ærend med bilen og slipper egentlig å tenke på lading i det hele tatt - ved stans kobler du deg automatisk til laderen (blir vane/rutine) og det hele går av seg selv.
Energitettheten i batteriet er hakket større enn Lithium, og det er viktig parameter.
Uten at jeg har eksakte kunnskaper om det, mener jeg også at levetiden vil være vesentlig større. Lithium kan "råtne" opp mot 7 prosent i året. Jeg har hørt at BMW har hatt en testbil med samme Zebra-batteri i ti år, kjørelengde 400.000 km.
Og så er Zebra-batteriet fullstendig rsirkulerbart.
Med andre ord - ser man bort ifra tomgangsforbruket til Zebra er det kun fordeler i forhold til Lithium ::) Med mindre man har behov for hurtig(ere)lading, eller å hente ut masse effekt ;)
Noe nytt om Sola?
Er spent på når den kommer på veien igjen.
Regner med å kopiere en del av modifikasjonene dine når jeg utpå nyåret får Intercity'en min.
Webasto med parallel koblet vannpumpe med DEA varmeren blir likevel første prioritet. Vel, egentlig blir første prioritet å sette på en bunnplate. Håper Classic'en sin passer rett på.
Ser fram til Nybil med forbedringspotensiale. ;)
Hei!
Batteriene kommer til Norge rett over nyttår, angivelig :)
Bunnplata fra classicen var en anelse for liten, mener jeg å huske. Jeg kan avfotografere og målsette min, så kna du sammenligne. Den er produsert helt etter maksimalmål av hva som det er plass til.
...og hvis noen lurer på hvordan det går videre har de i sveits såvidt fått begynt på batteriene, så sola sitter hos R&S minst ut januar.. :(
"Noen" burde hatt et Natrium lånebatteri slik at en ikke ble stående uten bil mens det defekte batteriet er i Sveits.
Kanskje Siemens har et stående som ikke er kjøpt ut etter salg av bil?
Neida, jeg får velge mellom både Fiesta og Think som gratis lånebil fra R&S jeg, så står ikke uten bil :) Har Fiesta akkurat nå, pga 4 seter.
Nå har sola stått på verksted i snart 2 mnd :( Mes-Dea er så treige at det gjør vondt! >:(
Trøsta meg med å bestille denne nå: ;D ;D
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350490329771#ht_710wt_1037 (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=350490329771#ht_710wt_1037)
(http://www.aksdal.no/think/Maisto%20Think.jpg)
hihi!
Har du vurdert å kjøpe en av auksjonsbilene i Sem og sette batteriet fra den i Sola?
hadde jeg hatt penger, så :p
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. januar 2012, klokken 20:11
Trøsta meg med å bestille denne nå: ;D ;D
hihi!
Kjøpt en lenge siden uten drivverk. Samme produsent, men gjennom en på forumet som kjøpt opp flere
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/431126_10150530072521612_547141611_9089286_138251073_n.jpg)
:)
Nærmer seg med batteriet nå. Mitt er det siste i rekken som blir fiksa, men det er visstnok en drøy uke igjen til det er ferdig.
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/422501_10150572412351612_547141611_9228833_1079430828_n.jpg)
Enda litt mer dilldall... :)
Hvordan går det med batteriet ditt. Har du fått noe dato på når bilen blir ferdig?
Hvor lenge har du ventet på bilen nå?
Runda 3. mnd siden bilbergeren kom og henta bilen i starten av desember... R&S Har fått tilbake enkelte av batteriene i batch'en min, men mitt ligger der fremdeles. Får vel purre igjen... ???
EDIT: Fått snakka med de nuh. Blir sendt tre batterier til Norge i slutten av denne uka. Han hadde ikke fått serienummerne på de enda, men fikk vite på fredag om en av de var mitt batteri.
Da fikk jeg beskjed fra R&S om at batteriet var på vei fra Sveits i morgen... :)
Ser du har 2+2 bil med Zebra.
Har RS demontert baksetene for å ta ned batteriet?
I så fall er det mye styr.
Jepp, det er en helt hinsides demonteringsjobb på 4-setere, i motsetning til 2-setere.
Tipper verkstedene ønsket at alle 4 seterene hadde Lithium batteri. :D
Der tas batteriet utelukkende ut nedenfra, med null arbeid inni bilen.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. mars 2012, klokken 06:44
Tipper verkstedene ønsket at alle 4 seterene hadde Lithium batteri. :D
Der tas batteriet utelukkende ut nedenfra, med null arbeid inni bilen.
Er det ikke noen form for kjølevifte på Lithium? Jøss... Ja, men da er det jo halvparten av demonteringsjobben :)
Nettopp! Ingen kjølevifte, eller vannslanger. Egentlig bare kos.
Derfor håp om å slå de 17 min det tar å ta ut batteriet fra Classic'en. På Nye Lithium bør det gå på under 15 min.
Trenger kun 10mm 0g 13mm piper, og et skrujern til + og - kontakten
...og et løftebord/bukk. ;)
Da er det bare to-tre dager igjen til jeg får igjen Sola(R&S kjører et-par testsykluser på den nå), så nå gleder jeg meg en god del :)
Slo ihjel fire timer på skolen i dag med å.... Lage noen ekstra blinklys! Jessda.
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/380605_10150649925621612_547141611_9516180_1682119960_n.jpg)
Imponerende hva du får til på skolen din!
Hvordan gjøre en slik jobb?
Rimelig enkelt, med ein slik ein:
http://www.youtube.com/watch?v=scqkjU10198&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=scqkjU10198&feature=player_embedded)
ENDELIG!!!
Står det en gul bil i gårdsplassen :)
Sitat fra: Go-carter på fredag 20. april 2012, klokken 17:11
ENDELIG!!!
Står det en gul bil i gårdsplassen :)
Gratulerer!
Jeg fikk faktisk min også tilbake idag fra R&S, fra sikringsbytte i PCUen. 4-seteren har vært savnet! Og du verden så mye bedre min går enn de to lånebilene jeg var innom!
God helg :D
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sitat fra: mohpet på fredag 20. april 2012, klokken 18:51
Sitat fra: Go-carter på fredag 20. april 2012, klokken 17:11
ENDELIG!!!
Står det en gul bil i gårdsplassen :)
Gratulerer!
Jeg fikk faktisk min også tilbake idag fra R&S, fra sikringsbytte i PCUen. 4-seteren har vært savnet! Og du verden så mye bedre min går enn de to lånebilene jeg var innom!
God helg :D
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Tror jeg så din :) Så du den sorte innerst, som hadde rødt interiør? Porno... :)
God helg til deg og!
Det er bra at du endelig har fått den tilbake :)
Virket jo som om den fungerte bra da jeg møtte deg på E6 inn mot Oslo i stad også :D
Grattis! :) På tide! ;)
PS: Har du lyst til å feire anledningen med å ta noen bilder av baksetene og innfestningen? ;D
Du som kjørte den sorte leafen? :-P som du så, skamesenka bak, og på tå hev foran :-D driver å senker den foran nå, så blri den laaav :-)
Skal ta litt bilder!
Ja, det var meg :)
La merke til at den var veldig lav bak, ja.
Sitat fra: masae på lørdag 21. april 2012, klokken 12:08
Ja, det var meg :)
La merke til at den var veldig lav bak, ja.
Skal bli lavere foran :P
Skal innrømme at jeg ikke la merke til at den ikke var like lav foran, men så fikk jeg jo bare sett bilen i noen få minutter og i 100 km/t :P
Nærmer seg... Men trenger 5cm til foran, veit ikke helt hvor jeg skal hente det. Coilovers, kanskje.
Syntes heller du skal heve den 5 cm bak.
Nå ser det ut som noe er feil med fjøringen, og jeg er sikker på at det går ut over komforten.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 21. april 2012, klokken 19:23
Syntes heller du skal heve den 5 cm bak.
Nå ser det ut som noe er feil med fjøringen, og jeg er sikker på at det går ut over komforten.
Du har helt rett(både mht. komfort og utseende) :) Som du sier, for lav bak. Så det mest kurante er fem opp bak, og fem ned foran. Skal ta fem opp bak først og se hvordan det blir. Har lyst til å få den så langt ned som overhodet mulig, så får jeg se om jeg finner noen passende felger etterhvert :P
Gikk rimelig raskt å endre høyden bak, tok vel to timer inkl. da å forstå og lære seg hvordan en torsjonsaksel fungerer. Tipper jeg klarer det på rundt 30 minutt etterpå i kveld når jeg skal justere den opp.
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/p480x480/292195_10150663855671612_547141611_9538767_1442424251_n.jpg)
Lekte meg med mobil og selvutløser på veien hjem... Joda det er lavt, men det er nesten sånn jeg tenkte meg det :P ;D
Får som sagt skru den litt opp bak i morgen.
Du er ikke den først som har "justert" høyde på torsjons staver. ;) Stå på,du har vel knekt koden iløpet av natten. :)
Hilsen en som har mange søvnløse netter med bil i tankene,nesten like mange som med det "annet kjønn".
God Søndag
Hehe, ja, kjenner den :)
Fikk hevet den 5 cm bak nå, så da er det iallefall litt fjæring der bak. La på sommerdekk i samme slengen :D
God søndag til deg og! ;)
Så ikke verst ut med litt senking, gitt!
Hva blir neste steg? Noen skikkelige snøploger av noen spoilere, kanskje i japansk stil?
(http://www.altomotive.com/wp-content/uploads/2010/12/most-unique-car-modification-japanese-gangster-bosozoku-style.jpg)
;D
(Hvis du kan lage så store deler i den vacuum-maskina di da.... ;) )
haha, joda, selv min harryhet har sine grenser ;D
Trenger ikke så mye mer nå. Kanskje svak soting av alle vinduene, og noen nye felger. Og så skulle jeg helst bytta DRL-lysene mine i noen andre, de jeg har lyser med alt for mye lilla-skjær i seg. Har noen Revolution-felger med Yokohama A048 dekk på(den strake motsetning av eco-dekk), som jeg har litt lyst til å klemme på. Men det blir "show"-dekk, i den forstand. Går nok ikke 16 mil med de på, for å si det sånn :p
Også skal jeg hente enda en A306 i overimorgen! Hihi... ;D
Sitat fra: Go-carter på mandag 23. april 2012, klokken 13:49
haha, joda, selv min harryhet har sine grenser ;D
Ja, det hadde nok vært monn i mindre.... :D
Har litt lyst på sike "doble-lykter" som jeg så på forumet her et sted, og kanskje bytta ut "øye-sminken" (de grå plastlokkene rundt hovedlys/med blinklys i) på gammel-thinken med noe litt penere. Funderer på å lage noe selv, men det blir opp og fram, og i alle fall neppe før en bil til (elbil, selvsagt) er på plass slik at vi har to tilgjengelig til enhver tid. :)
Stemmer det, det var electrolux som fikk tak i de. De var litt kule!
Sitat fra: Go-carter på mandag 23. april 2012, klokken 14:13
Stemmer det, det var electrolux som fikk tak i de. De var litt kule!
Ja, de var skikkelig tøffe!
Fant tråden her, btw: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2197.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2197.0.html)
Har kjøpt "angel-eyes" (LED-ringer) til å montere i de originale lyktene som kjørelys, men klarer ikke å åpne de originale lyktene på noe vis. Må få tak i en "reserve" i tilfelle jeg ødelegger en.
Var vel Caspar på forumet her som lagde "halve" angel-eyes selv ved å borre hull i reflektorene og sette inn LED-lamper; bilder i samme tråden som over, på side 2 :)
Sola fikk en blå bror i går :)
Sitat fra: cra på mandag 23. april 2012, klokken 14:32
Sitat fra: Go-carter på mandag 23. april 2012, klokken 14:13
Stemmer det, det var electrolux som fikk tak i de. De var litt kule!
Ja, de var skikkelig tøffe!
Fant tråden her, btw: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2197.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2197.0.html)
Kan også ses her: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 08:53
Sola fikk en blå bror i går :)
Hei, en delebil? Hvor kom den fra?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sitat fra: mohpet på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 08:53
Sola fikk en blå bror i går :)
Hei, en delebil? Hvor kom den fra?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Delebil ja, uten drivlinje. Kommer fra Aurskog-konkursboet. Har rulla ca. 0 km.
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 19:41
Sitat fra: mohpet på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 08:53
Sola fikk en blå bror i går :)
Hei, en delebil? Hvor kom den fra?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Delebil ja, uten drivlinje. Kommer fra Aurskog-konkursboet. Har rulla ca. 0 km.
Fantastisk. Og veldig greit å vite ;-) Går ut fra at det er en to-seter, skulle så gjerne hatt noen side deksler til setene mine, men umulig å skaffe sies det.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sitat fra: mohpet på torsdag 26. april 2012, klokken 22:22
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 19:41
Sitat fra: mohpet på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Sitat fra: Go-carter på torsdag 26. april 2012, klokken 08:53
Sola fikk en blå bror i går :)
Hei, en delebil? Hvor kom den fra?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Delebil ja, uten drivlinje. Kommer fra Aurskog-konkursboet. Har rulla ca. 0 km.
Fantastisk. Og veldig greit å vite ;-) Går ut fra at det er en to-seter, skulle så gjerne hatt noen side deksler til setene mine, men umulig å skaffe sies det.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Jau, da har jeg litt liggende :) Er nok en -08 2-seter ja. Er du i desperat nød av nye deksler kan jeg sikkert kopiere mine på skolen.
Og i dag fikk sola et nytt ratt :)
Sweet! :D
Driver fremdeles å eksperimenterer litt med dekk/felg kombinasjon. Synes Revo med Yokohama A048 er et fint "show-sett"(rullemotstanden er vel av en annen verden i de dekka), mangler bare hjulmuttere og evt. få bredda skjermen litt... :P
Skal du hive over soltaket? Høres ut som et gøy prosjekt ::)
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Jepp. Lar r&s gjøre det pga. Garanti.
Kjenner du kosten for arbeidet?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sitat fra: mohpet på fredag 27. april 2012, klokken 19:12
Kjenner du kosten for arbeidet?
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Skal få et tilbud iløpet av neste uke tenker jeg. Må høre med Stein Erik. Men de var positive til det.
Sier det igjen jeg, sweet! :D
Til sammenligning... :)
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/469004_10150686555886612_547141611_9608071_2077485391_o.jpg)
Har senket så mye jeg kan foran nå. Må nok bestille coilovers for å få den heeelt ned, men er vel iforseg fornøyd sånn som den er nå. Nå har jeg begynt med nytt prosjekt, nemlig å få montert høyttalere bak på en pen måte :) Lade mal til en kasse-ting jeg skal lage på skolen i morgen, så får vi se hvor godt det passer inn i interiøret.
Begynt på prosjekt med å få montert høyttalere bak. Sånn passe fornøyd med første prototyp, passer nok best i 4-setere. I en 2-seter burde høyttaleren heller stått litt på skrå. Ingen som mot den villeste formodning vet fargekoden på interiørplasten?
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/577202_10150690716451612_547141611_9615039_267641244_n.jpg)
Sitat fra: Go-carter på onsdag 02. mai 2012, klokken 19:04
Ingen som mot den villeste formodning vet fargekoden på interiørplasten?
Har NCS S1502-R50B i et notat fra 2007. Kan være endret etter det, men tror ikke det.
Sitat fra: POSi411 på onsdag 02. mai 2012, klokken 22:14
Sitat fra: Go-carter på onsdag 02. mai 2012, klokken 19:04
Ingen som mot den villeste formodning vet fargekoden på interiørplasten?
Har NCS S1502-R50B i et notat fra 2007. Kan være endret etter det, men tror ikke det.
Inget spørsmål for sært for elbilforum nei! :D Herlig! Skal prøve det.
Ellers reka jeg rundt i oslo i de sene kveldstimer og tok litt bilder i dag.
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/306185_10150692643281612_547141611_9617768_702416684_n.jpg)
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/538955_10150692642101612_547141611_9617765_1095286522_n.jpg)
Sitat fra: Go-carter på onsdag 02. mai 2012, klokken 00:00
Til sammenligning... :)
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/469004_10150686555886612_547141611_9608071_2077485391_o.jpg)
Krympet i vask? ;D
Lol :p
Her er litt flere bilder av monteringen av høyttalerne bak. Ble fornøyd med både plassering og lyd, men finishen kan jo som alltid være bedre. Må fylle glippet mellom adapter og interiør med noe fiffig noe, samt male de i riktig farge. Også mangler jeg og å montere diskant, ettersom disse kun spiller midtone/bass ;)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/532965_10150716276116612_547141611_9629435_1756482264_n.jpg)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/546399_10150716276196612_547141611_9629436_251534165_n.jpg)
Noen som har en siderute fra en A306 som er løs? Kunne tenkt meg å lage en kopi i lexan. (og jeg orker ikke ta ut den i Sola :P )
Dette er noe for deg: http://sugru.com/
Kan brukes til så mangt, f.eks. tette gapet mellom adapter og interiøret i bilen.
Alternativt kan vel vanlig silikon brukes.
Mye nytting for "prototyping" her også: https://www.inventables.com/ (https://www.inventables.com/)
Takk for linker og tips!! :) Ute på vårtreff på fredagen ;D 4 personer i bilen, ble greit lav da ja :P
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/564387_10150743962836612_547141611_9656925_1208905687_n.jpg)
Flott bildet og bil.
Minner mye om nye boblen.
Må vurdere annen skiltplassering på egen bil. Det har faktisk mye å si på utseende.
Hvor er ditt skilt? Er det photoshoppa vekk, eller kjører du uten framme?
Takktakk :)
De 2500,- i bot for å kjøre uten skilt, er vel verdt det for estetikkens skyld ;D Ser så inderlig mye bedre ut med ren front. Har skrudd det av, ligger baki bilen. Ikke fått noe problem enda.
Er det ikke mulig å få mindre skilter da - nettopp av estetiske grunner? Lurer på om je gikke har sett bl.a. noen Alfa Romeo modeller som har det.
En periode kunne man søke om å få lov til å kjøpe lite skilt, men bare bak. Det er det slutt på nå, etter sigende fordi kameraene i bomstasjonene ikke klarer å lese dem.
Noen som har en gul bakfanger til salgs? Presterte å rygge rett inn i en betongsøyle i dag... >:( Ser jo forsåvidt ikke ille ut, men irriterende at plasten ble litt hvit + masse dype riper.
Sitat fra: cra på onsdag 09. mai 2012, klokken 15:23
Er det ikke mulig å få mindre skilter da - nettopp av estetiske grunner? Lurer på om je gikke har sett bl.a. noen Alfa Romeo modeller som har det.
De kan være ganske strenge på dette. Da jeg tok inn en FIAT Coupe 20VT fra Italia fikk jeg streng beskjed om at så lenge det er fysisk plass til stort skilt så skal det være stort, de hensyntok ikke at det faktisk sto et lite italiensk skilt foran. Prøvde også å etterbestille lite, men det gikk ikke. Har gjort det tidl for en veteran Spitfire. Når det er sagt så hadde jeg en Alfa 156 for få år siden med lite skilt foran, her hadde selskapet som importerte den overtalt Biltilsynet om at det kun var avsatt plass til lite skilt. Dette er i og for seg riktig, selv om 99,9% av 156 og 159ene kjører med stort skilt foran.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Sitat fra: Go-carter på fredag 11. mai 2012, klokken 02:02
Noen som har en gul bakfanger til salgs? Presterte å rygge rett inn i en betongsøyle i dag... >:( Ser jo forsåvidt ikke ille ut, men irriterende at plasten ble litt hvit + masse dype riper.
Det lar seg ikke fikse med varmluftpistol eller evt. en slik liten creme brulee-brenner da? JEg fikset plastdekselet over låsemekanismen poå min think classic, og sveipet kjapt over med slik blå gassflamme der jeg hadde skåret av litt plast (på innsida av dekselet). Kuttflaten var helt hvit, men etter flambering ble den blå igjen. :) Det var bare helt raske sveip, ikke noe "peking" på noen flekk e.l.
Limte forøvrig det knuste dekselet vha en legokloss smeltet i aceton. Funket bra, men var litt lysere blåfarge. Derfor skar jeg av litt plast fra dekselet for å få litt i samme farge på de største sprekkene.
Sitat fra: mohpet på fredag 11. mai 2012, klokken 08:43
De kan være ganske strenge på dette. Da jeg tok inn en FIAT Coupe 20VT fra Italia fikk jeg streng beskjed om at så lenge det er fysisk plass til stort skilt så skal det være stort,
Akkurat det problemet "fikset" jeg på Marcos'en ved å støpe nye støtfangere framme og bak som ikke tillot plass til store skilt.
Med lite skilt på plass monterte jeg tilbake de originale støtfangerene. ;)
Nokså lett på den bilen da alt var glassfiber. Den midlertidige støtfangeren bak ble laget av et stykke tre filt ned til riktig profil, og malt sort. :D
Sitat fra: cra på fredag 11. mai 2012, klokken 09:34
Sitat fra: Go-carter på fredag 11. mai 2012, klokken 02:02
Noen som har en gul bakfanger til salgs? Presterte å rygge rett inn i en betongsøyle i dag... >:( Ser jo forsåvidt ikke ille ut, men irriterende at plasten ble litt hvit + masse dype riper.
Det lar seg ikke fikse med varmluftpistol eller evt. en slik liten creme brulee-brenner da? JEg fikset plastdekselet over låsemekanismen poå min think classic, og sveipet kjapt over med slik blå gassflamme der jeg hadde skåret av litt plast (på innsida av dekselet). Kuttflaten var helt hvit, men etter flambering ble den blå igjen. :) Det var bare helt raske sveip, ikke noe "peking" på noen flekk e.l.
Limte forøvrig det knuste dekselet vha en legokloss smeltet i aceton. Funket bra, men var litt lysere blåfarge. Derfor skar jeg av litt plast fra dekselet for å få litt i samme farge på de største sprekkene.
Skal prøve det :) kan jo ikke bli noe vørre, så :p
Sitat fra: Go-carter på fredag 11. mai 2012, klokken 02:02
irriterende at plasten ble litt hvit + masse dype riper.
Jeg har gjort tilsvarende reparasjon med varmepistol på min ny-Think. Hjørnet på fangeren bak var truffet av "noe" og plasten var rosa enkelte steder, men ingen riper.
Varmebehandling av plasten på ny-Think er litt ulik Think Classic, dels fordi platene er noe tynnere (og av en litt annen beskaffenhet) og dels fordi ny-Thinken har en tendens til å bli skinnende blank etter varmebehandling.
Du vil få bort de hvite merkene, men jeg tipper det vil stå igjen litt mørke fargenyanser. Vær forsikting med bruk av varme og beveg pistolen mye.
For å fjerne dype riper tror jeg du må varme plasten hardere og forsøke å dra eller stryke ut den myke plasten. Til dette kan du bruke en sikling i stål eller plast eller annen skrape. Jobb innenfor et begrenset område. Kanskje kan du maskere områdene uten riper med alufolie(?).
For å få tilbake mikrostrukturen i plasten kan du forsøke å trykke forsiktig med et sandpapir (f.eks grad 80 ) og se om det blir pent. Områder som kun har fått hvit farge kan reppareres med lett varme (evt trykk med sandpapir for å prege struktur).
Jeg har ikke funnet en god måte å matte overfalten (slik at det passer resten av platene), men en idé er å trykke på med Swix fiberlenduk (sterk rengjøringsduk som ikke loer) mens plasten er varm/myk.
Hilsen
Håkon
Sitat fra: hma på fredag 11. mai 2012, klokken 12:42
Sitat fra: Go-carter på fredag 11. mai 2012, klokken 02:02
irriterende at plasten ble litt hvit + masse dype riper.
Jeg har gjort tilsvarende reparasjon med varmepistol på min ny-Think. Hjørnet på fangeren bak var truffet av "noe" og plasten var rosa enkelte steder, men ingen riper.
Varmebehandling av plasten på ny-Think er litt ulik Think Classic, dels fordi platene er noe tynnere (og av en litt annen beskaffenhet) og dels fordi ny-Thinken har en tendens til å bli skinnende blank etter varmebehandling.
Du vil få bort de hvite merkene, men jeg tipper det vil stå igjen litt mørke fargenyanser. Vær forsikting med bruk av varme og beveg pistolen mye.
For å fjerne dype riper tror jeg du må varme plasten hardere og forsøke å dra eller stryke ut den myke plasten. Til dette kan du bruke en sikling i stål eller plast eller annen skrape. Jobb innenfor et begrenset område. Kanskje kan du maskere områdene uten riper med alufolie(?).
For å få tilbake mikrostrukturen i plasten kan du forsøke å trykke forsiktig med et sandpapir (f.eks grad 80 ) og se om det blir pent. Områder som kun har fått hvit farge kan reppareres med lett varme (evt trykk med sandpapir for å prege struktur).
Jeg har ikke funnet en god måte å matte overfalten (slik at det passer resten av platene), men en idé er å trykke på med Swix fiberlenduk (sterk rengjøringsduk som ikke loer) mens plasten er varm/myk.
Hilsen
Håkon
Hva med sandblåsing? For å få matthet, altså.
Hvis noen trenger deler, så er det bare å si ifra. Har plukka en god del av delebilen nå, og har en del deler jeg ikke trenger(f.eks. bakaksel, HVAC etc). Har forsåvidt behov for noen andre deler selv(som ikke var med på delebilen): tetningslister til dører, høyre speil, og panser. Hvis noen mot all formodning har noe liggende :)
'"Henger"feste(snarere sykkelfeste) på plass! :D
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/476028_10150803317836612_547141611_9752250_1900135573_o.jpg)
Pent - hvordan monterte du?
Forankret i samme bolter som bakakselen, i tauekroken, samt to bolter i tverrbjelka bak.
Avtagbart også, ser det ut for! Genial konstruksjon!
Hvor mye skal du ha for å lage ett til? Skulle gjerne hatt et slikt feste til sykkelstativ
Trond Einar
Kan regne på materialkost, bør havne på under 1000'lappen vil jeg tro.
Takktakk! Er avtakbart ja :)
Hvis du kan lage ett lignende sykkelstativ tilpasset trillingene, kan du bli en rik mann ;) Jeg vile gjerne kjøpt det iallefall.
Sitat fra: Haahov på fredag 25. mai 2012, klokken 08:11
Hvis du kan lage ett lignende sykkelstativ tilpasset trillingene, kan du bli en rik mann ;) Jeg vile gjerne kjøpt det iallefall.
Her er det et udekket marked klart til å fylles av en som har ideer og kan mekke litt.
;-D Hans
Ja. Jeg setter meg på listen til min Think. Takk.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Hyggelig med litt interesse :)
Skal få veid opp hvor mye stål som går med på mandag, så kan jeg sveise et-par før sveiseverkstedet på skolen stenger for sesongen. Bør som sagt ikke bli dyre greiene.
Setter meg også gjerne på liste. :)
Flott tiltak. :) Selv kjører jeg "lettest"mulig,har demont. hengerfeste på 3 bruktbiler.Ja jeg er litt "rar". ;) God helg.
Hvis det kan tilpasses Th!nk classic (mangler slepekrokfeste bak og har kanskje mindre avstand mellom boltene til bakakselen) kjøper jeg et for å få med ELma på en grei måte (slippe å skru av forhjulet og legge ned ryggen på passasjersetet).
Sitat fra: El rayo på onsdag 30. mai 2012, klokken 22:52
Hvis det kan tilpasses Th!nk classic (mangler slepekrokfeste bak og har kanskje mindre avstand mellom boltene til bakakselen) kjøper jeg et for å få med ELma på en grei måte (slippe å skru av forhjulet og legge ned ryggen på passasjersetet).
Alle festene blir jo sveist en og en, så det er bare å ta noen kritiske mål på en Classic, så skal nok det årdne seg.
Ekstremt hektisk uke så får nok ikke tid til å lage en prototype eller pris før mandag.
Sitat fra: Go-carter på torsdag 31. mai 2012, klokken 00:26
Sitat fra: El rayo på onsdag 30. mai 2012, klokken 22:52
Hvis det kan tilpasses Th!nk classic (mangler slepekrokfeste bak og har kanskje mindre avstand mellom boltene til bakakselen) kjøper jeg et for å få med ELma på en grei måte (slippe å skru av forhjulet og legge ned ryggen på passasjersetet).
Alle festene blir jo sveist en og en, så det er bare å ta noen kritiske mål på en Classic, så skal nok det årdne seg.
Jeg har en bakaksling til Think Classic liggende, så jeg kan sagtens ta mål av hullene på den hvis det er til hjelp. :)
Sitat fra: cra på torsdag 31. mai 2012, klokken 01:18
Sitat fra: Go-carter på torsdag 31. mai 2012, klokken 00:26
Sitat fra: El rayo på onsdag 30. mai 2012, klokken 22:52
Hvis det kan tilpasses Th!nk classic (mangler slepekrokfeste bak og har kanskje mindre avstand mellom boltene til bakakselen) kjøper jeg et for å få med ELma på en grei måte (slippe å skru av forhjulet og legge ned ryggen på passasjersetet).
Alle festene blir jo sveist en og en, så det er bare å ta noen kritiske mål på en Classic, så skal nok det årdne seg.
Jeg har en bakaksling til Think Classic liggende, så jeg kan sagtens ta mål av hullene på den hvis det er til hjelp. :)
Gjerne! Må nok måle avstanden fra bakaksel til enden av ramme også, men jo flere mål jo bedre :)
Got brakes??? :) Fikk levert skiver i dag til den kommende banethinken ;D Mangler bare calipere.
...sola går så det suser om dagen, så slenger ut en liten teaser av den kommende banebilen :) Fått kommet godt i gang med den nå!
Ser dere noe spesielt? ::) :o
Sitat fra: Go-carter på fredag 08. juni 2012, klokken 22:23
slenger ut en liten teaser av den kommende banebilen :) Fått kommet godt i gang med den nå!
Ser dere noe spesielt? ::) :o
Øøeeh, nei, bortsett fra at front og kanal mangler, men får jeg lov å gjette? Sitat Reodor Felgen fra 1975: "...både forhjulsdrift og bakhjulsdrift!"
Sitat fra: El rayo på lørdag 09. juni 2012, klokken 00:13
Sitat fra: Go-carter på fredag 08. juni 2012, klokken 22:23
slenger ut en liten teaser av den kommende banebilen :) Fått kommet godt i gang med den nå!
Ser dere noe spesielt? ::) :o
Øøeeh, nei, bortsett fra at front og kanal mangler, men får jeg lov å gjette? Sitat Reodor Felgen fra 1975: "...både forhjulsdrift og bakhjulsdrift!"
Se antall bolter på bakhjulet, og hva som skjuler seg i innerskjermen... ::) hint: det er ikke lengre fremhjulstrekk
Hva med å finne frem vinkelsliperen og lage cabriolet? Det hadde vært kult. Så kan du i tillegg flytte soltaket over til Sola.
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Sitat fra: mohpet på søndag 10. juni 2012, klokken 18:25
Hva med å finne frem vinkelsliperen og lage cabriolet? Det hadde vært kult. Så kan du i tillegg flytte soltaket over til Sola.
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Soltaket skal over på sola, venter bare på at R&S skal gi meg et tilbud. Tviler på at NBF godkjenner cab som lisensiert banebil... ::) Skal sende den til sverige for burbygging om to uker.
Hvis noen lurer på hva maksstørrelsen på bolt-on bremser på 106/think understell, så er det dette: ;D
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282877_10150846335336612_1705255624_n.jpg)
Problemet er at jeg nå må finne noen felger som passer over dem...
Burde kunne omsette mye bevegelsesenergi til varme de der. 8)
Racing sjåfører bremser sent. Motto til noen av dem er Det er aldri for sent og bremse så bremsene må være i orden,TØFT.
Takktakk :-) fikk tak i felger også nå, fem-eika revofelger. Hentes til helgen! ;-)
Fikk gjort om blinklysene til kombinert blink/park ved å lodde på en 21/5w pære... Tror det ble kult? :) Litt US-style over det.
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/556634_10150851084421612_815629698_n.jpg)
Og i går var sola så heldig å fikk tatt sin første service! :) Ikke noe spesielt å nevne der, annet enn at R&S ikke var spesielt imponert over senkinga ;D menmen.
2800,- for service inkl. pollenfilter var ikke så ille synes jeg. Fikk også vite at de oppdaterte PCU'en når jeg bytta batteri, den forrige softwaren var visstnok litt kranglete med lading.
Da er verdens første helbur til Think produsert ;D Stor takk til Finess i Eskilstuna for god service, de har nå liggende mal til buret om flere skulle ha behov for det... ::)
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/194988_10150876487641612_1195144037_o.jpg)
Da har sola fått sin jomfrutur med sykkelstativet i bruk :) fungerte knall!
Etter ti dager på Nürburgring, kommer jeg stadig videre i prosessen med den blå. Fått breddet den 15cm foran i dag for å få plass til 225 dekk foran, så leter jeg etter noen som kan sveise buret for meg...
Sitat fra: Go-carter på fredag 13. juli 2012, klokken 00:30
Da har sola fått sin jomfrutur med sykkelstativet i bruk :) fungerte knall!
Har du sett noe på om du kan få produsert opp noen av disse hengerfestene? Du har vel en liste over interessenter...
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Sitat fra: mohpet på fredag 13. juli 2012, klokken 22:51
Sitat fra: Go-carter på fredag 13. juli 2012, klokken 00:30
Da har sola fått sin jomfrutur med sykkelstativet i bruk :) fungerte knall!
Har du sett noe på om du kan få produsert opp noen av disse hengerfestene? Du har vel en liste over interessenter...
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Jepp! Jeg har to halvferdige liggende i garasjen, mangler bare å få tak i rør til selve kula :) Så jeg har noen på gang ;)
Sitat fra: Go-carter på fredag 13. juli 2012, klokken 00:30
noen som kan sveise buret for meg...
Hør med Marineavdelingen på Ilas (Lambertseter Industrier).
Sitat fra: El rayo på mandag 16. juli 2012, klokken 07:12
Sitat fra: Go-carter på fredag 13. juli 2012, klokken 00:30
noen som kan sveise buret for meg...
Hør med Marineavdelingen på Ilas (Lambertseter Industrier).
Endte med at jeg fikk en innen racingmiljøet som hadde god peiling på burbygging og oppstiving av bil, til å sveise det :) så når lønninga tikker inn om en mnds tid, står det fullt av rør inne i bilen! Fikk gjort ferdig rimelig mye av motorrommet bak på bilen i dag, så går stadig fremover.
Ellers hadde jeg en liten photoshoot med sola i dag! Har også bestilt justerbare coilovers foran, så jeg får den enda lengre ned til bakken :)
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/411438_10150916537341179_1566178972_o.jpg)
skikkelig kultbil det der.
Utrolig hva litt senking kan gjøre med utseende på bilen.
Fortsetter stadig med litt kryssoppdatering av bilene her. Den blå manglet jo vindusvisker, og siden jeg både er relativt uinteressert i å betale i dyre dommer for en original og samtidig hadde en til overs fra fars X3 når han byttet den... Så improviserte jeg litt, og vips, vindusvisker til kr. 0,- ;D
Og i dag ble det montert Golf VR6 leppe(lettere modifisert) nede på fangeren. Så får jeg dytta unna litt luft, og den ser ikke så sabla høy ut ::)
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/417345_10151977961280214_252553214_n.jpg)
Enda litt mer oppdatering her. Sola er som kjent hos R&S og får fikset BMI-feilen sin. Den blå er i Ski og får sveiset inn buret sitt, og jeg har tatt over A266-skallet til Caspar. Så nå er det tre tenkere her på gårdsplassen ::)
Kjørte opp til hamar på fredag, og fikk ganske utrolig en teoretisk rekkevidde på oppimot 200 km! Blir spennende å se på veien hjem hvor mye jeg bruker :-)
Høres ut som R&S har vært "snill" med deg og flashet BMI med 3.11.14 (180km) ;)
Sitat fra: Go-carter på lørdag 01. september 2012, klokken 19:37
Kjørte opp til hamar på fredag, og fikk ganske utrolig en teoretisk rekkevidde på oppimot 200 km! Blir spennende å se på veien hjem hvor mye jeg bruker :-)
Jeg kjørte bl.a Minnesund-Gjøvik i dag, 64km. Startet på 68% SOC og endte på 40%, dvs. en teoretisk rekkevidde på 224km ;)
Totalen for dagen endte på 382km, ny dagsrekort. Mer om det i en annen post senere...
Jeg kjørte 110 km sist uke med Litium versjonen, og hadde en teoretisk rekkevidde på 140 km :(
Forbruk 1,71 kWt/mil som alltid, og med 24 kWt pakke blir dette maks 14 mil + litt for tap i lader, som gjør at 24 kWt pakken til fatteren burde kreve litt mer for energi for en full opplading. Kanskje er 16 mil oppnåelig. ::)
Sitat fra: hma på lørdag 01. september 2012, klokken 19:59
Høres ut som R&S har vært "snill" med deg og flashet BMI med 3.11.14 (180km) ;)
Mjaa, kunne nesten tro det! Drar fra Hamar nå med ca. 90%, så blir spennende å se om jeg klarer å kjøre like økonomisk nedover igjen ::) Irriterende at jeg ikke får prøvd med frontleppa, men får ta en ny langtur med den + en 4-hjulskontroll(fordekka sliter en del mer på innsiden nå, etter at jeg senka den)
Kjørte nok ganske mye penere på veien oppover, enn nedover. Fasiten nedover ble 130km på 80%(75% realistisk?), med to personer, litt bagasje, og AC på konstant. Men men, rekkevidden er iallefall bare blitt bedre etter snart 25kkm på veien :)
Fredagen ble det kjørt Skedsmo-Hamar, 120km(litt omveier) fra 70%, til 12-13%. Brukte en del i starten, men kom 20km/10% de siste 25-30%.
Fredag skal jeg kjøre Oslo - Lillehammer, kanskje slå følge? Kjører fra Oslo rundt kl 14 tenker jeg. (Riktignok med fossilbil, men med rett teknikk kan du kanskje henge på i slipstreamen til Mercedesen? :P
Verdt å nevne at sola er tilbake fra verksted :D Den var ferdig allerede på fredag, så fadern har ratta den hele helgen mens jeg har disponert hans X3.(avlagt 1000km i helgen ;D )
R&S bytta BMI, tinte batteri, og fikk testet den ila 4-5 dager så det er jeg fornøyd med. Får håpe det blir en stund til neste gang nå! :)
Så da får jeg endelig montert coilovers'ene, så fort jeg har en ledig kveld ::) 8)
Cathinka er ferdig med rørbygging! Da er det bare å hive seg i gang med å kutte til plastikkruter foran og bak :)
Fint bur, men hvorfor har du ikke tatt bedre vare på soltaket?
Byttes gjerne med mellomlegg mot et tak fra classic'en
Fordi han tullingen som sveisa buret, skulle ta ut soltaket FØR han sveisa..... Jadda.
Soltaket skal inn i sola :-)
Tøft! Blir det carbon tak? Håper du starter et"prosjekt" med i-Miev en gang. God helg.
Takk!
Blir enten en carbonfiberplate ja, ellers å blir det 1mm aluminium. Får se hva budsjettet tilsier, og om carbonfibersponsoren min er med ::)
I-miev? Tja, kanskje en dag.. ;D Den burde nesten vært bygd i røramme, og så et modifisert glassfiberkarosseri under som har lavere tak, og bredere ramme. Får se ;)
Fungerer thinken bra på banen kommer jeg til å skjære av ramma under, og gjøre den om til en fullstendig rørrammebil med et think-skall oppå.
Hva er planen med drivverket på BaneThinken?
Motorstyringen kan jo med fordel byttes mot en heftigere og enklere å programere versjon, og du kan også vurdere driv bak i tillegg.....
Noe så kjedelig som tverrstilt V8 bak setene, er jeg redd :( Har ikke penger til en god nok lithiumpakke akkurat nå, så det får bli neste versjon.
Men det blir likevel 300hk og bakhjulstrekk da ::)
Da har jeg kopiert ladeluka i 4mm(!) akryl på skolen, trengte en ny en på banethinken.
Dette ga meg dog en ide, er det noe interesse for å lage et ladelokk lignende Leaf(dog mer estetisk...) for A306 eiere? Min plugg blir til stadighet dratt ut her i Oslo nå, så kommer til å lage en til meg selv iallefall...
PS: For de som venter på hengerfeste har jeg straks to ferdig ;D
Sitat fra: Go-carter på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:35
PS: For de som venter på hengerfeste har jeg straks to ferdig ;D
Ja!
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Tror der er marked for deksler under speilene.
De kan falle av og forsvinne.
Da har jeg gått på veggen lenge nok, og erga meg over de elendige fjernlysene på Sola, så nå ble det montert to 1000'metere i fronten for å få lyst opp vintermørket litt :) Telefonen døde så ikke noe bilde enda, men det kommer vel i løpet av kvelden.
Ble dessverre ikke LED-fjernlys som jeg planla, men et helt greit sett fra Biltema som sikkert får et xenonkit på seg etterhvert :)
Jammen har man ikke passert 30kkm også! ENDELIG.
(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/737620_10151157348366612_743509468_o.jpg)
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/740590_10151158894906612_1431264261_o.jpg)
Sitat fra: Go-carter på fredag 26. oktober 2012, klokken 15:35
PS: For de som venter på hengerfeste har jeg straks to ferdig ;D
Hei, hvordan gikk det med disse?
P
Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Hei Go-carter, jeg begynte å lese historien om "Sola" men får ikke opp bildene i begynnelsen av tråden :'(
Hei!
De er dessverre lagt ut fra Facebook sin bildeserver, og den har byttet webadresse en del ganger. Skal se om jeg ikke tar en sjau og fikser bildene ;)
Her er et galleri med mange av bildene: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150202964246612.308335.547141611&type=1&l=52c58dbef2
Ellers er en del av guide-bildene mine også lagt ut på www.elbilwiki.no