Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: Gogs på onsdag 10. januar 2018, klokken 14:05
Nå skjer det ting ute hos forhandlerne. Så på Facebook gruppen til e-nv200 at det er verdenslansering i dag. Men ser lite til dette på nettet? Noen som har link til sider med mer informasjon om den norske lanseringen?
Se litt nede på siden her: https://www.nissan.no/utvalg/elbil.html
En sak på yrkesbil.no/bilnorge.no også.
Her står det blant annet at de første bilene kommer til Norge i April, og prisene er oppgitt til 290000,- for 7-seter og 262000,- for varebilutgaven.
http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=49230 (http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=49230)
Ingen hengerfeste på 7-seteren. :( :-1:
Sitat fra: tomrh på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:04
Ingen hengerfeste på 7-seteren. :( :-1:
Ingen overraskelse vel? Er samme bil som før men med større batteri.
Ja, det er vel 99% samme bilen som før, bare med større batteri. Eneste forskjellen er vel et nytt navigasjonssystem.
Litt kjipt, men der var vel forventet. :)
Ser at http://www.tv2.no/broom/9603763/ gir for litt håp i hengende snøre.
"Bilen vil også bli tilgjengelig med tilhengerfeste, med det Nissan beskriver som "noe begrenset hengervekt". Mer konkret enn det er de foreløpig ikke."
Sitat fra: Reodor på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:15
Ser at http://www.tv2.no/broom/9603763/ gir for litt håp i hengende snøre.
"Bilen vil også bli tilgjengelig med tilhengerfeste, med det Nissan beskriver som "noe begrenset hengervekt". Mer konkret enn det er de foreløpig ikke."
I Yrkesbil.no artikkelen står følgende:
Varebilen kan trekke hengere med vekt inntil 410 kg, men det kan ikke monteres hengerfeste på 7-seteren.
Når femseteren lanseres på et noe senere tidspunkt kan denne leveres med hengerfeste, men hengervekten er begrenset til 150 kg slik at den kun er anvendbar for et sykkelstativ eller lignende.
Nissan garanterer at batteriene har en levetid på minimum 8 år / 160.000 kilometer.
Sitat fra: Finnøy på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:39
Sitat fra: tomrh på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:04
Ingen hengerfeste på 7-seteren. :( :-1:
Ingen overraskelse vel? Er samme bil som før men med større batteri.
Hadde håpet at 7-seteren i allefall kunne fått montert hengerfeste selv om tillatt vekt hadde vært latterlig liten. Så kunne man trekke noe og selv avgjøre hvor lovlig det i så fall skulle være.
Min forhandler sa at det var mulig... men jeg visste mer om bilen enn han, så ta det med en stor klype salt...
Er det mulig å ettermontere en dieselvarmer på bilen for å øke rekkevidden, spesielt om vinteren?
Sitat fra: Palpalpal på fredag 12. januar 2018, klokken 07:04
Er det mulig å ettermontere en dieselvarmer på bilen for å øke rekkevidden, spesielt om vinteren?
Det er mulig; enormt med plass i motorrommet.
Vet at flere har gjort det, men av en eller annen grunn liker visstnok ikke Nissan importøren at man gjør det.
Jeg fikk bekreftet fra forhandler at den ikke har varmepumpe, og 7-seter er uten hengerfeste. Levering i mai om man tar hvit bil og juni om man ønsker annen farge.
Forøvrig har den aktiv batterikjøling ved hurtiglading, skal kunne lade fra LBW til 80% på 40 minutter om sommeren.
Kunne vært aktuell med 7 seter og hengerfeste, med nå utgår den. Må ha mulighet til kjøre søppel, så ikke all verdens vekt jeg hadde behøvd, 400 kg hadde nok holdt, men 2 seter holder ikke...
Da blir det å vente på noe nytt. Igjen...
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Søppel kan man vel strengt tatt laste ganske mye av inne i en e-NV200?
Sitat fra: Ebe på søndag 14. januar 2018, klokken 21:20
Søppel kan man vel strengt tatt laste ganske mye av inne i en e-NV200?
Kjøper jeg en ny bil til over 300.000,- vil jeg ikke kaste gips og planker med spiker inn i bilen...det går i hengeren. Og inntil videre står hengeren på Mondeoen.
Joda, jeg ser poenget ditt. Alikevell mener jeg det finnes enkle løsninger på dette. Gummimatter, pluss eventuelt en finérplate i bunn, løser dette problemet.
Noen som har litt kvalifisert synsing om reell rekkevidde vinterstid på 40kwh? Selger sier 200km om sommer og "litt mindre" på vinteren. Har en E-up i dag og vet jo at rekkevidden er betydelig lavere på vinteren.
Ser et annet sted på facebook eller forumet her at en mener bilen vil gå ned mot 100 km vinterstid. Da blir jeg litt i tvil. Ser vi på 130-140 er derimot saken en annen.
Sakset fra en annen tråd her inne:
Sitat fra: BeLeafer på onsdag 09. mars 2016, klokken 23:58
Har hatt 7 seteren siden årsskiftet og kan berolige deg med at om bilen skal gå kun 6-7mil så må du kjøre hardt.... Kjøpte både nv200 og ny 30kw leaf samtidig og den nye Leaf'n er kanonbra på rekkevidde på kalde dager, men nv200 er veldig lik den gamle Leaf'n. Så den går fint 10-12 mil med litt minusgrader :)
Den er faktisk utrolig bra på vinterføre også suser opp bakker der andre må gi opp. Den ligger på forbruk på rett over 2kw på mila med god temperatur inne.
Erfaringer fra vår 1. gen Leaf uten varmepumpe er at forbruket kan komme opp mot 2,3 kWh/mil i skikkelig sprengkulde og uten noen modifikasjoner av klima. La oss anta et worstcase på 2,5 kWh/mil for e-NV200 (litt høyere luftmotstand).
Hvis vi regner 36 kWh netto batterikapasitet i nye e-NV200 så blir det 36/2,5 = 14,4 mil fra fulladet og til den stopper av seg selv. Skikkelig worstcase dette altså.
Det er skadelig for batteripakken å kjøre den helt tom + at batterikapasiteten gradvis blir mindre og i tillegg er det ikke 100% kapasitet tilgjengelig når det er skikkelig kaldt.
Med dagens eNV200 klarer jeg enn reell rekkevidde på underkant av 70km med 5-8% rest på batteriet. Dette er en del landevei og utfordrende topografi med snittfart ca 55kmt.
Med 40 kWh er det ca 60% mer kapasitet tilgjengel. Et fu avhengig av mer enn 100-110km i det daglige vinterstid så er det kanskje ikke optimalt.
Opptil 200km sommerstid er kanskje også i overkant hvis man ikke har flat vei og fart under 60kmt.
Sitat fra: brattbakke på tirsdag 16. januar 2018, klokken 09:55
Noen som har litt kvalifisert synsing om reell rekkevidde vinterstid på 40kwh? Selger sier 200km om sommer og "litt mindre" på vinteren. Har en E-up i dag og vet jo at rekkevidden er betydelig lavere på vinteren.
Ser et annet sted på facebook eller forumet her at en mener bilen vil gå ned mot 100 km vinterstid. Da blir jeg litt i tvil. Ser vi på 130-140 er derimot saken en annen.
Fart, topografi, mulighet for forvarming + ettermontering av drivstoffvarmer kan ha betydning for rekkevidde vinterstid. Men dette er ikke en idealkombo for lang rekkevidde.
Link til tabell over rekkevidder er her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599866#msg599866
Vi har 140 km til hytta og er også litt spent på rekkevidden, tenker å gå for 5-seteren når den kommer. Er mer optimistisk fordi - ja det er 60% mer brutto som @Finnøy sier - men netto er det mer. Av 24 kWh er det bare 20 som brukes. Av 40 kWh blir det nok ca 36. Vi snakker om 80% mer netto.
Vi kjører Leafen vår nesten tom hver dag, under VLBW, har helt normal degradering (mistet strek på ca 120', Soh på 82 ved 140'). Bare tull at det er skadelig å kjøre tomt, regner med å kunne utnytte all kapasitet på env200.
Og btw jeg har faktisk bittelitt mer kapasitet tilgjengelig på vinter på Leaf iflg Leafspy, det er forbruk som blir høyere. Men forbruket kan sikkert reduseres litt også med noen enkle grep som jeg har gjort på Leafen, regner med å klare 14 mil året rundt.
LeafSpy måling på ny eNV200 (24) har vist 21,4kWh brutto (3 målinger)
Hvor mange Gids når du lader fullt?
En 30 kWh Leaf ble målt til 27,6 kWh (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23699.msg508136#msg508136), så det kan godt hende at min antagelse om 36 kWh netto på nye env200 blir litt pessimistisk.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. januar 2018, klokken 17:07
Hvor mange Gids når du lader fullt?
Var på 274 GIDS
Hei.
Til alle som lurte på dette med hengerfeste.. så har man valg til å legge til det når man bygger den nye Nissan Evalia på siden dems. Ser ut som en OK bil, men tror ikke jeg btyter med det første... eller?
http://experience.nissan.no/NO/no/tool/car-builder/e-nv200-evalia.html
Bilbyggeren er nok ikke oppdatert for 40 kWh-versjonen enda siden 6,6 kW lader er ekstrautstyr her mens den i 2.zero er standard.
Men kjem denne med 60 kwh-batteri når Leafen også gjer det... uff, vanskeleg å bestemme seg.
For oss, en familie som daglig kjører i-MiEV og 1. Gen Leaf, er jo 40 kWh rene overfloden! :D
Sitat fra: Froro på mandag 05. februar 2018, klokken 15:15
Men kjem denne med 60 kwh-batteri når Leafen også gjer det... uff, vanskeleg å bestemme seg.
Med 60kwh batteri vil evalia kunne fungere som eneste bil for en større familie! Det er kanskje litt knapp rekkevidde vinterstid, men når man har kjørt ned et 60kwh batteri bør temperaturen ha blitt såpass høy at hurtiglading virker med høy fart. Kanskje ikke bilen for familier som jevnlig kjører 40+mil, men for de fleste av oss hører slike langturer med til sjeldenhetene.
Men Nissan har vel ikke kommet med noen løfter om 60kwh batteri for andre biler enn Leaf? Produksjonskapasiteten på batterier er vel den største flaskehalsen, så det er vel dessverre slik at vi må vente en stund før vi ser flere biler med stort batteri.
Sitat fra: tomrh på mandag 05. februar 2018, klokken 17:53
For oss, en familie som daglig kjører i-MiEV og 1. Gen Leaf, er jo 40 kWh rene overfloden! :D
Man blir fort godt vant! Trodde 40kwh batteri skulle være enormt stort, da jeg hadde 23kwh batteri brukte jeg aldri mer enn 28kwh tur/retur jobb. Nå bruker jeg sjelden under 30kwh, blir fort vant til å ligge i 110kmt med varmen på fullt! Dersom elbilen skal erstatte fossilbilen må folk kunne følge trafikken uten å spare på varmen- da er 40kwh batteri minimum på en liten bybil, for en stor bil som evalia må vi nok opp på minst 60kwh, gjerne 80-100kwh...
Nå begynner det å ligne noe her. Perfekt for oss med 3 barneseter. Endelig med fornuftig rekkevidde.
Kan seterad 3 tas helt ut av bilen, eller kan man kun flippe de opp langs siden?
Hva med rad 2?
Sitat fra: hsa77 på mandag 05. februar 2018, klokken 20:24
Men Nissan har vel ikke kommet med noen løfter om 60kwh batteri for andre biler enn Leaf?
Varebilene produseres jo i vesentlig lavere antall og derfor er det sannsynlig at vi ser lengre avstand mellom batterigenerasjonene enn for Leaf. Dette betyr at jeg tviler på 60 kWh i e-NV200, men kanskje en neste generasjon batteripakke (75 kWh?) kommer også til e-NV200?
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 10. februar 2018, klokken 22:33
Varebilene produseres jo i vesentlig lavere antall og derfor er det sannsynlig at vi ser lengre avstand mellom batterigenerasjonene enn for Leaf. Dette betyr at jeg tviler på 60 kWh i e-NV200, men kanskje en neste generasjon batteripakke (75 kWh?) kommer også til e-NV200?
Det er vel dessverre alt for korrekt og vi må kanskje tenke 4 år frem før neste skifte for neste gen e-NV200 med 75ish batteripakke (tenk på når e-NV200 ble lansert for 4 år siden. Eneste endring nå er større batteripakke, mørke setetrekk og DAB+ radio - sistnevnte kun i Norge. Absolutt ingenting annet er endret på tross av mye man kunne hentet fra ny Leaf)
Sitat fra: ludwig_holberg på lørdag 10. februar 2018, klokken 21:18
Kan seterad 3 tas helt ut av bilen, eller kan man kun flippe de opp langs siden?
Hva med rad 2?
Seterad 3 kan tas helt ut av bilen, men de må skrus ut. To bolter pr. sete.