Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,
Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)
I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.
I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(
So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.
Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?
Takk,
loiphin.
ADDITIONAL INFO: My tyres are the standard 19" Nokian Hakkapeliitta R2's. Also after moving from the UK six years ago, I have never had any issues driving in the snow/ice/rain. This was my biggest scare by far. New respect for slaps :)
Det er tryggest å kjøre med regen low på vinteren ja.. Spesielt hvis du ikke har piggdekk.
Etter å ha eid både en S85, S70D og X75D, er det stor forskjell på regen på vinterføre mellom RWD og AWD. På RWD vil jeg absolutt anbefale regen i LOW, mens på AWD merker jeg ikke at bilen hinter til sleng pga mye regen på fremhjulene. Det kan også skyldes at jeg kjører i Range Mode ON, som i stor grad vil bruke frontmotor til både akselerasjon og retardasjon/regen.
Dessuten, for å svare TS, så har Tesla fått inn en mykere overgang fra akselerasjon til regen med gradvis overgang til maks regen (i 2013-2015/16 var det så og si momentan overgang til maks regen).
Man skal dessuten ha kjørt en del med bilen før man oppnår maks regen på 50/60kW også. På vinterføre ligger man ofte på 10-30kW i mulig regen den første halvtimen i bil.
Så min erfaring med regen er at denne TROLIG ikke var ansvarlig for "fishtailingen" som beskrives av TS, men med "rett" føre skal det ikke mye til, men jeg ville ikke vært bekymret for å bruke regen på standard med FWD.
Merk at bremsene bør brukes for en skikkelig nedbremsing 1-2 ganger i uken, og da helst ved å sette i "N" for å fjerne hjelp fra regen for å slipe av dritt og rust. Men det er en annen sak....
Sitat fra: Cries på onsdag 03. januar 2018, klokken 15:34
maks regen på 50/60kW også.
Maks er omkring 100kW.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:13
Sitat fra: Cries på onsdag 03. januar 2018, klokken 15:34
maks regen på 50/60kW også.
Maks er omkring 100kW.
Da lærte jeg noe nytt i dag :+1:
100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Sitat fra: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,
Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)
I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.
I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(
So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.
Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?
Takk,
loiphin.
Etter et år med RWD og to forskjellige vinterdekk (Nokian R2 og Michelin X Ice 3) har jeg funnet at slaps kanskje er det skumleste føret. Har ikke noe mer enn antakelse å bygge det på, men mistenker at bredere dekk (kontra de 7 andre bilene jeg har eid og kjørt de siste 20+ årene) er årsaken.
Når det gjelder regen på vinterstid, har jeg stort sett gode erfaringer med å kjøre på standard. Med den (lyn)raske reaksjonen Tesla har på stabiliserings-systemet er det helt fantastisk hva bilen hjelper til når det gjelder å rette opp.
Men det skal sies at når jeg kjører på speilholka eller på slapseføre, så slår jeg regen på low hvis jeg husker det. Det gir litt mer smidig kjøring.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:37
100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Maks regen ble økt i en oppdatering for et års tid siden (omtrent). Ganske sikker på at jeg har sett verdi for maks regen = 100kW under optimale forhold fra canbus, men kan jo alltids sjekke på nytt ved anledning.
Ja, var jo ca 60kW til å begynne med. Men har aldri sett noe særlig mere enn 70-80kW, selv i sommer med slipp av pedalen fra høy fart på tyske motorveier. Men det er jo bare på instrumentet, ikke CAN-bus data.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:50
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:37
100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Maks regen ble økt i en oppdatering for et års tid siden (omtrent). Ganske sikker på at jeg har sett verdi for maks regen = 100kW under optimale forhold fra canbus, men kan jo alltids sjekke på nytt ved anledning.
100kW også på RWD?
Forrige innleggene virker fornuftig. Enig i at slaps kan være noe av det verste å møte i for høy fart. Her burde Pirelli Zotto3 være fremdragende med dype langsgående dreneringskanaler. Jeg har enda ikke blitt utsatt for det samme, men jeg kan godt tenke meg at regen ikke bidrar positivt til å rette opp sleng iom at frittrullende hjul tar seg best inn. Om antiskrens fristiller regen vet jeg ikke, da det hadde vært best. Isåfall burde det inn i «firmware ønskelista». Mulig at jeg har vent meg til «enpedal» kjøring såpass at jeg holder wattpedalen nøytral i slike tilfeller. Men å stole på det i en panikksituasjon er vel litt drøyt. Men takk for tråden! Jeg vil bruker erfaringen din til å teste low på regen under de verste forholdene. Teste å leke seg litt under kontrollerte forhold, kan vel avsløre dette. Om noen allerede har testet ut dette, kom gjerne med kommentar!
Breie vinterdekk. Regen. Kanskje Nokian dekk i tillegg... ai ai ai
Jeg har opplevd mange slike hendelser. Også i lav hastighet, slak sving og litt nedover og i FRI uten bremsing men på litt løs halvslaps og til og med fronten har glidd ut. Besluttet derfor å prøve Continental istedenfor R2 så får vi se om det hjelper.
Slaps er uten tvil verste føret for en Model S; har opplevd å begynne å skli med hekken ved flere anledninger, men aldri i nærheten av det trådstarter beskriver. På det meste har det vært snakk om to-tre korrigeringer med rattet før elektronikken har rukket å hente bilen inn igjen. Vi kjører med Hakka 8 (min bedre halvdel la ned veto), men det har vel lite å si på slapseføre. På den blankisen vi har opplevd nå i desember derimot, har jeg vært glad for piggdekkene.
Vi kjører med full regenerering, og jeg forventet egentlig at det skulle bli et større problem ut fra rapporter her på forumet. Men for det første kjører jeg med omvendt "egg under gasspedalen" og slipper den sjelden helt ut. For det andre griper elektronikken kjapt og relativt mykt inn om jeg glemmer meg og slipper pedalen helt i sving.
Dette er et problem på fossilbiler også, i mindre grad på dieselbiler siden det virker som de har mindre effektiv motorbrems (derfor de kjører så irriterende i lange nedoverbakker!). På MC er det enda verre, der kan du låse bakhjulet på tørr asfalt hvis du smeller igjen gassen på høyt turtall og lavt gir.
Slaps gir en solid vannplaningseffekt, det er min erfaring. Særlig slapset som blir liggende nellom hjulsporene på motorvei er heftig ved filskift eller verre hvis man får dem på langs. Ikke opplevd det med Sen enda. Synes dog tidligere Michelin X-ice var verre enn R2, men ikke samme dimensjon.
Har regen low på vinteren slik at bremsene holder seg tørrere/renere, og kanskje lenger.
Dette høres ut som vannplaning.
Jeg vet at folk har ulik oppfatning av regen på Model S om vinteren. Min erfaring er følgende med Nokian Hakka 8 og R2 (ja, jeg har to sett vinterdekk) på en RWD. Regen på Model S har en funksjon som gjør at den reduserer regen hvis det er glatt. Jeg har opplevd dette flere ganger på underkjølt regn og stålis. Jeg har aldri opplevd at hjulene låser seg pga regen. Det tror jeg ikke er mulig, men mindre noen kan legge frem bevis :) Jeg har heller aldri opplevd at bilen "fish tailer" eller lignende pga regen.
Er det glatt nok (og man har dårlige dekk) vil enhver bil kunne begynne å skli i alle retninger uavhengig av RWD, AWD eller regen. Vannplaning finnes det heller ingen garanti mot.
Den eneste grunnen jeg kan se for å kjøre med regen i LOW er at bremsene blir brukt mer og man reduserer sjansen for at de ruster fast.
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.
Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.
Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw
Sitat fra: GOS på torsdag 04. januar 2018, klokken 11:37
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.
Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw
100kW brems på bakakselen høres heftig ut!
Nja, gir du flat pedal er man jo oppe i over 300 kW (riktignok andre veien).
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. januar 2018, klokken 22:40
Dette høres ut som vannplaning.
Jeg vet at folk har ulik oppfatning av regen på Model S om vinteren. Min erfaring er følgende med Nokian Hakka 8 og R2 (ja, jeg har to sett vinterdekk) på en RWD. Regen på Model S har en funksjon som gjør at den reduserer regen hvis det er glatt. Jeg har opplevd dette flere ganger på underkjølt regn og stålis. Jeg har aldri opplevd at hjulene låser seg pga regen. Det tror jeg ikke er mulig, men mindre noen kan legge frem bevis :) Jeg har heller aldri opplevd at bilen "fish tailer" eller lignende pga regen.
Er det glatt nok (og man har dårlige dekk) vil enhver bil kunne begynne å skli i alle retninger uavhengig av RWD, AWD eller regen. Vannplaning finnes det heller ingen garanti mot.
Den eneste grunnen jeg kan se for å kjøre med regen i LOW er at bremsene blir brukt mer og man reduserer sjansen for at de ruster fast.
Ikke helt i uenig i denne påstanden... Samtidig kan jeg tilføye at dette er ikke noe jeg har opplevd med mine Sottozero. Slaps er meget vanlig i Bærum. Så hvis det er vannplaning, så er det logisk at R2 sliter med dette når dekk som Sottozero ikke gjør det. Jeg kjører alltid med regen på normal og har vært meget positivt overrasket over hvor godt bilen takler regenbrems på glatt føre. Får ikke mer regen enn hva grepet kan tillate.
Sitat fra: fonberg på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:42
Sitat fra: GOS på torsdag 04. januar 2018, klokken 11:37
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.
Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw
100kW brems på bakakselen høres heftig ut!
Det krever faktisk at man er oppe i noe hastighet for å oppnå makseffekten. Da merkes det mye mindre enn om man skulle ha det samme i lavere hastighet. Årsaken er at bevegelsesenergien er veldig mye høyere når det går fort. Dobling av hastighet=firedobling av bevegelsesenergi (og dermed bremselengde), som vi lærte på kjøreskolen. Relativt sett blir retardasjonen mindre da.
Det er riktig. Full regen i 180 - 200 kmt gir en nedbremsing som knapt er merkbar. Da er Brembo-bremsene gode å ha.
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 04. januar 2018, klokken 14:57
Det er riktig. Full regen i 180 - 200 kmt gir en nedbremsing som knapt er merkbar. Da er Brembo-bremsene gode å ha.
Litt OT, men etter å ha kjørt BMW 5-serie og Tesla Model S i 200 km/t + i Tyskland er det betydelig mer nedbremsing ved å slippe gassen i BMWen kontra Teslaen i superhøy fart. Jeg har tenkt at luftmotstanden er årsaken. BMWen er som en kloss i forhold til Model S og det merkes spesielt i 200+. Mulig jeg tar feil?
Sitat fra: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,
Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)
I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.
I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(
So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.
Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?
Takk,
loiphin.
ADDITIONAL INFO: My tyres are the standard 19" Nokian Hakkapeliitta R2's. Also after moving from the UK six years ago, I have never had any issues driving in the snow/ice/rain. This was my biggest scare by far. New respect for slaps :)
Hei
På første landeveistur i Nord-Norge opplevde jeg det samme. Mistet veigrep inn i hver sving på glatt vei etter jeg slapp gassen (80-100km/t)
Prøvde å sette re-gen på low, etter det forsvant problemet helt. Har bare opplevd dette i høyere hastigheter, så til daglig bybruk er den tilbake på standard uten at det skaper problemer. Så etter min erfaring er høy hastighet kombinert med glatt vei og re-gen en dårlig kombinasjon.
Litt på sida av tråden, men eg syns det av og til virkar som regen er av. I går køyrde eg ned frå Strynefjellet utan at bilen regenerere i det heile tatt. Range mode på og regen på standard. Andre som har opplevd det samme?
Med range mode på så vil nok de fleste oppleve det pga at batteriet er for kaldt, ja. Samme om det er fulladet.
Maks regenerering ved bremsing fra toppfart er 71kW med en RWD P85. Meg regen low er det ca det halve.
Sitat fra: Lossern på søndag 07. januar 2018, klokken 09:55
Mistet veigrep inn i hver sving på glatt vei etter jeg slapp gassen (80-100km/t)
Må ikke "slippe" gassen, bare redusere så mye at den regenererer bare litt, slik at farten går litt ned...
"I gamle dager" da det var nesten bare manuelt gear så ble det terpet på at man skulle sette ned farten FØR svingen for så å ha gjevn hastighet gjennom svingen på vinterføre.
Nettopp for å slippe skrensing/sleng.