Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Plenklipper på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47

Tittel: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Plenklippertirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47
Hei,

Fikk levert min nye i3s rett før jul, og legger merke til at ladefarten på denne ikke er helt som den burde være.

Etter 14 måneder og nesten 40.000 km med min forrige i3 94Ah, merker jeg at noe er som det ikke skal være på den nye. Med den medfølgende "ladekladden" ligger ladingen på ca 1,4KW, mot godt over 2KW på den forrige. Den nye bilen har fått ny type lader, uten innstillings-muligheter på selve kladden, men både den gamle og den nye er merket 10A (mao. ca 2,2-2,3KW). Alle innstillinger i bilens menyer er selvfølgelig sjekket og satt korrekt.
Det har vært noe kaldt her i julehelga, men bilen står i oppvarmet garasje som holder konstant 15 grader, så jeg tror ikke dette skal ha noe å si. Uansett var dette aldri noe problem på min forrige i3.

Jeg testet den også på et par 50KW hurtigladere fra Fortum, på forskjellige ladenivå, bl.a. på langtur der jeg ladet fra ca 40% til ca 80% med varm bil, og der fikk jeg ca levert ca 20KW. Til sammenlikning opplevde jeg sjelden å være langt fra 50KW på den gamle, sett bort fra topping av batteri etc.

Hva tror dere kan være problemet her? Min tanke går til batteripakken, siden den både har problemer på AC og DC lading. Er det andre som har erfaringer med dette?

Jeg ble heller ikke videre imponert når jeg kontaktet verkstedet der jeg kjøpte bilen. Først forsøkte de å idiotforklare meg som kunde, deretter gikk de motvillig med på å ta bilen inn på diagnose, men har ikke kapasitet før i uke 3. Det setter meg litt i en knipe, siden jeg omtrent akkurat klarer meg tur-retur jobb om jeg lader hele resten av døgnet.
(Joda, jeg skal absolutt skaffe meg hjemmeladestasjon slik at jeg kan lade med mer enn 10A, det har bare ikke vært mulig før nå å få den installert.)
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: DieselVegardonsdag 17. januar 2018, klokken 13:34
Fikk du svar fra verkstedet?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJlørdag 10. februar 2018, klokken 10:18
Her om dagen kjørte jeg fra Asker til Kjellstad og måtte lade der siden det ikke er gratis lademulighet i Asker P-hus. Kjørte litt aktivt for å få opp batteritemperturen.

Men det vr ikke mye fart i ladingen.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJlørdag 10. februar 2018, klokken 10:24
...så kjørte jeg videre til Kongsberg, måtte lade der igjen, siden det ikke ble nok på Kjellstad. Det går oppover fra Hokksund og nedover fra Basserudåsen til Kongsberg. Utetemperatur -3.
Ladet så på Kiwi Moane og det gikk utrolig treigt.

Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Panducklørdag 10. februar 2018, klokken 12:01
Sitat fra: Plenklipper på tirsdag 02. januar 2018, klokken 08:47
Jeg testet den også på et par 50KW hurtigladere fra Fortum, på forskjellige ladenivå, bl.a. på langtur der jeg ladet fra ca 40% til ca 80% med varm bil, og der fikk jeg ca levert ca 20KW. Til sammenlikning opplevde jeg sjelden å være langt fra 50KW på den gamle, sett bort fra topping av batteri etc.

Da har du på de andre turene kjørt batteriet godt og varmt før du ladet. Hvor varm bilen er betyr ikke så mye. Å få ladefart på rundt 20kW er ikke uvanlig med vanlig i3 heller, vil du unngå dette bør du skaffe deg ioniq eller soulev som vel har en annen batterikjemi som gjør at man oftere før høyere fart. Jeg har fått ned i 17kW ladefart med min 94Ah i3.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJtirsdag 13. februar 2018, klokken 20:32
Dere som DC-laderuten problemer, får dere opp dette symbolet på displayet?

Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: tessytirsdag 13. februar 2018, klokken 21:22
20Kw, var ikke mye å skryte av..

Ser jeg ligger på 20-30kw på min i3-60Ah

og håper min nye i3s vil få opp farten...

Testet på gøy idag hurtiglading på min 2018 Outlander PHEV, den fikk snitt på ca 17Kw på Chademo.
Men den var jo ferdig på 20min til 80%.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Panduckonsdag 14. februar 2018, klokken 09:09
Sitat fra: tessy på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:22
20Kw, var ikke mye å skryte av..

Ser jeg ligger på 20-30kw på min i3-60Ah

Jeg får opp til 44kW på min 94Ah i3 til langt over 80%, tror det er rundt 92% at det bikker under 40kW, og det lades med god fart opp til 95%. Det er med varmt batteri. Med kaldt batteri kan det fort bli under 20kW
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJonsdag 14. februar 2018, klokken 20:11
Hva er varmt batteri? Eller varmt nok for hurtig DC-lading?
I dag ville jeg sjekke hvor varmt batteriet blir ved vanlig kjøring, jeg kjørte 80 km hjem fra jobben.
Lader vanlig 10A via ladekladden, starter uten forvarming. Etter noen km logger jeg meg inn på meny 14.05 hvor batteri temp vises. Jeg starter på +7 og etter 80 km ender temperatur på +11. Utetemperatur +0,5 til +2C. Høydeforskjell er 200m fra start til ankomst, men en topp på 470m sånn omtrent midtveis. Der steg temperaturen 1 grad!
Må man gjøre mange krumspring for å bringe temperaturen enda høyere for å få 50kWh DC-ladehastiget? Sånn kan det vel ikke være?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Orbitonsdag 14. februar 2018, klokken 22:25
Sitat fra: SveinJ på onsdag 14. februar 2018, klokken 20:11
Hva er varmt batteri? Eller varmt nok for hurtig DC-lading?
+20 grader eller mer på batteri.

Sitat fra: SveinJ på onsdag 14. februar 2018, klokken 20:11
Jeg starter på +7 og etter 80 km ender temperatur på +11. Utetemperatur +0,5 til +2C. Høydeforskjell er 200m fra start til ankomst, men en topp på 470m sånn omtrent midtveis. Der steg temperaturen 1 grad! Må man gjøre mange krumspring for å bringe temperaturen enda høyere for å få 50kWh DC-ladehastiget?  Sånn kan det vel ikke være?
Desverre kreves det litt ekstra innsats (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36581.msg642096#msg642096) for å på full hastighet på DC-lading i kaldt vær.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Agmunstorsdag 15. februar 2018, klokken 00:04
Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Det fungerer ikke bra nok hvis alle fra tante Olga på 94 til råner Jonny på 18 skal kjøre som Petter Solberg de siste par milene før man ankommer hurtigladeren.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Panducktorsdag 15. februar 2018, klokken 01:37
Sitat fra: Agmuns på torsdag 15. februar 2018, klokken 00:04
Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Dette varierer vel fra bil til bil. SoulEV / Ioniq takler tydligvis lave tempraturer bedre enn andre biler. Vi kan håpe at nye elbiler får betydlig bedre hastighet om vinteren.

På en "kald dag" klarte jeg alikevel å kjøre batteriet varmt nok på i3 (mye oppover og nedoverbakker frem til første ladestasjon) til å få 38kW ved første lading. Resten av ladingene på turen ble over 40kW

Setter man avreisetid på i3en og har den koblet i lader, skal den også forvarme batteri. Normal "start forvarming 15 minutter i forveien" hjelper ikke.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 15. februar 2018, klokken 06:41
Forvarme batteriet om mulig.(+10c er max ved forvarming og da oppnås typisk 20-25kw/h lading)
I 10-15 minus og kaldere blir batteriet ikke særlig videre oppvarmet ved fin landeveis kjøring. 60ah modellen viser seg mye lettere og få opp batteritemp ved kjøring.
På lang kjøring med flere hurtigladinger oppnås 20c+ batteri temp, det blir da full hastighet på hurtiglading.(40-45kw/h)
Ved langkjøring i ekstrem kulde lønner det seg å lade ofte slik at batteri temp holder seg høyest mulig.
Er batteriet kaldere en 0 grader (50-60% e-power) lønner det seg å koble til 11kw ac lading den første 1/2 timen.
Akselerasjon - retardasjon  kjøring for og oppnå høyere batteri temp. anbefales ikke. Dette medfører ekstra slitasje på dekk, drivverk og batteri.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJtorsdag 15. februar 2018, klokken 20:30
Sitat fra: Agmuns på torsdag 15. februar 2018, klokken 00:04
Mao i praksis har ikke elbiler hurtiglading på vinteren?

Det fungerer ikke bra nok hvis alle fra tante Olga på 94 til råner Jonny på 18 skal kjøre som Petter Solberg de siste par milene før man ankommer hurtigladeren.

helt enig. Tror ikke BMW har konstruert et et høyvoltsbatteri som kun kan oppnå topp ladehastighet 2 mnd i året! Og når kan man kjøre som Petter Solberg på norske veier?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJtorsdag 15. februar 2018, klokken 20:38
startet i dag morges med +8 etter forhåndsoppvarming. Ankom jobben med +11, ute var det +2.
Etter 8 timer saktelading var temperaturen fortsatt 11 og etter 80 km pendling, hele +12! -2 på hjemturen og lavere hastighet (noen er redd for snø, de lå foran meg).

Så får jeg høre hva de sier i morgen om DC-lading. Ingen her i forumet har kommentert om de har DC-lade symbolet i displayet når de hurtiglader, så da har sikkert ingen det da?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: 02jantorsdag 15. februar 2018, klokken 21:56
Får ikke opp noe dc sybol ved hlading.

Høres litt snodig ut hvis 94ah er tregere en 60ah ?

Kjenner ikke Kia eller hundai, jeg liker ikke å stå i ladekø, så flott hvis disse er raskere en min i3.

Bruker selv normalt 5-12 minutter på h-lading, er ikke glad i å bruke mye tid på lading. Det viktige er å ha bra temperatur i batteriet, det styrer jeg via batterivarmer før avreise (lader først på mellom 15-25 %). Legger ved eksempel på 6 minutter lading i -5 her på Romerike for noen dager siden , bilde to er hos meg for 2 dager siden for å illustrere hvordan min i3 legger i vinterlige forhold.


Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Panducktorsdag 15. februar 2018, klokken 22:08
Sitat fra: 02jan på torsdag 15. februar 2018, klokken 21:56
Høres litt snodig ut hvis 94ah er tregere en 60ah ?

Det gjør den normalt heller ikke, men det er vel ikke rart at et 60Ah batteri kan bli raskere varmt enn et 94Ah batteri?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: 02janfredag 16. februar 2018, klokken 05:45
Forstår jo at et lite rom er raskere å varme opp en et større rom, med lik varmekilde.

Men Her forutsettter jeg bruk av battterivarmeren er dimmisjonert etter oppgaven. 60ah starter med 10grader, 94 ,som er nyere modell, burde også klare det samme. Optimalt (for rask lading), bør temperaturen komme opp mot 20 grader,  hvordan batteriet oppnår denne temp kan sikkert være fordel 60ah.
Med 94 ,som har mer energi ville jeg heller hatt en knapp for å bruke noe energi for manuelt varme opp batteri før hurtiglading.

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)




Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Egil Fonnfredag 16. februar 2018, klokken 08:28
Sitat fra: 02jan på fredag 16. februar 2018, klokken 05:45
Forstår jo at et lite rom er raskere å varme opp en et større rom, med lik varmekilde.

Men Her forutsettter jeg bruk av battterivarmeren er dimmisjonert etter oppgaven. 60ah starter med 10grader, 94 ,som er nyere modell, burde også klare det samme. Optimalt (for rask lading), bør temperaturen komme opp mot 20 grader,  hvordan batteriet oppnår denne temp kan sikkert være fordel 60ah.
Med 94 ,som har mer energi ville jeg heller hatt en knapp for å bruke noe energi for manuelt varme opp batteri før hurtiglading.

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)

94ah forhånds varmer batteriet greit til 10 c. Står den tilkoblet 11kw(minimum 6kw) lading varmes batteriet samtidig med kupe uten bruk av forhåndsinnstilt avreisetid. Merk: batteriet må være ferdigladet før forvarming, ellers prioriteres ikke varme til batteri.

En knapp for oppvarming av batteri uten at bilen må være tilkoblet savner jeg også.

Tips: Ved å bruke effekt/lade visning får du en pekepinn på hvor mye batteriet kan motta av lading.
Kjører du i 100km/t og slipper effekt pedalen på tørt veidekke med god friksjon vil charge ... kw/100km vises. Dette tallet kan direkte overføres til kw/t lading om du måler i 100km/t. Måles lading i 50km/t må tallet avlest i display deles på 2 for å få rett tall i kw/t.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: bobakkafredag 16. februar 2018, klokken 09:22
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 16. februar 2018, klokken 08:28

Temperaturmåler på batteri har jeg savnet siden dag 1 ( den sirkelvisningen inne i fartsmåler er ikke nøyaktig, dvs den viser Max effekt , selv om batteriet ikke er varmt nok for rask lading.)

En knapp for oppvarming av batteri uten at bilen må være tilkoblet savner jeg også.

[/quote]

Finnes det ikke en app til en OBD adapter som kan vise dette i sanntid?

På min nå pensjonerte iMiev 2011 modell viste Canion app'en slike detaljer.
Det var egentlig godt å se hvor lang tid det egentlig tok før iMiev batteriet ble ordentlig kaldt.
Det er nok godt isolert.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Pallesnekkernfredag 16. februar 2018, klokken 13:57
Kan dele noen erfaringer med i3 94ah og hurtiglading.

Batteritempen må opp til 18 grader for å få full hastighet. Om vinteren er det bare to måter å nå dette på. Forvarming av batteriet vil ta deg til 9-10 grader.

1. Skal du nå 18 grader innen du kommer fram til laderen, bør utetemperaturen være på plussiden og du må ligge i 110-130 på motorveien. Da når du 18 grader ca ved SOC 40%.
2. Du må igjennom en hurtiglading med litt lavere hastighet først.

Indre motstand i batteriet er så lavt at dette er eneste måten å få opp tempen på. Vanlig kjøring er ikke nok. Selv inspirert kjøring i 60-80 soner med mye full gass og regenerering er ikke nok. Er det mange minus og du kjører pent kan du oppleve fallende batteritemperatur hvis du starter med forvarmet batteri.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: jan.lrsnfredag 16. februar 2018, klokken 18:18
Har innstilling comfort eller eco pro/pro+ noe å si for hvordan bilen varmer batteriene?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: SveinJfredag 16. februar 2018, klokken 20:05
Så var kontroll gjennomført hos Bilsalongen:

1. Ny oppdatert SW
2. Maks ladehastighet ved +20 grader!
3. DC-lade/tilkoblingssymbolet lyser opp når lader kobles til.
4. Normal «blå ladekabel med kontakt» lyser i displayet ved DC-lading!

Så da er det bare å følge med. Batteri Temperaturen kom opp i 17 grader ved siste lading på Notodden!
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Orbitfredag 16. februar 2018, klokken 20:47
Sitat fra: jan.lrsn på fredag 16. februar 2018, klokken 18:18
Har innstilling comfort eller eco pro/pro+ noe å si for hvordan bilen varmer batteriene?
Under kjøring er det kun "batterivarming" fra indre tap/motstand i batteriet, ingen aktiv varming med strøm. Dersom du benytter Comfort til også å ha litt hardere gasspådrag og mer regenerering, vil det øke batteritemperaturen noe. Dersom vi holder klimatisering av kupé utenfor, kan du grovt sett regne med at det meste av den energien/rekkevidden du mister i Comfort, blir til batterivarme.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Jarv!storsdag 22. februar 2018, klokken 10:47
Hei!
Masse nyttig info her. Det er fortsatt ingen måte å se i bilen av ladehastighet? Kun på hurtigladeren selv?
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Orbittorsdag 22. februar 2018, klokken 15:25
Nei, du kan ikke direkte se ladeeffekt i kW i bil (eller app). Men du kommer i nærheten ved å ta tiden det tar å lade 1% på batteriet. Jeg har følgende tider i bakhodet som et estimat når jeg lader (på 94Ah):
Merk at dette er effekt som er lagret inn på batteriet. På de få laderne som viser tilført effekt på displayet, vil du se 5%+ høyere effekt på grunn av ladetap.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Jarv!sfredag 23. februar 2018, klokken 09:03
Takk orbit! :)
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: elekTrondfredag 23. februar 2018, klokken 09:38
@Orbit: Hvor mange kWh er 1/100 av 94Ah? Hvor lang tid tar f.eks. første  kWh?

Med trillingen min er jeg fornøyd når 1. kWh tar <1m30-40s. #2 <3 min. Deretter ser jeg an etter 5., 6., 10., 12. og 15. minutt for å vurdere brutto ladeeffekt. Ytterst sjelden jeg står ut 20 min (x3 = 1t (kW-effekt)), da mitt lille 16 kWh batteri er småspist.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Orbitfredag 23. februar 2018, klokken 10:03
1% av batteriet (den utnyttbare delen, som er det som vises i display) er ca 0.295kWh. Gitt riktig temperert batteri, tar det ca 80-90 sek ladetid per kWh inn på batteri. Den første kWh tar ofte litt lenger (opp mot 2 min) da  bil+lader bruker litt tid på å få opp farten.

PS: På veldig tomt batteri blir det ofte maksimal strøm ut av laderen (120-125A) som blir begrensningen på hva den kan levere av effekt på det spenningsnivået, og ikke de teoretiske 50kW som de fleste ladere har i dag. Så da er det en begrensning på ca 40kW i laderen inntil batteriet kommer litt opp i spenning.
Tittel: Sv: Ny i3s - veldig lav ladefart
Skrevet av: Panduckfredag 23. februar 2018, klokken 22:02
I dag fikk jeg 1.2kW effekt fra GK sin AC lader i Lillestrøm, som skal levere 7.4kW. Kombinert med ekstremt få prosent når vi var på ladegarasjen på Vulkan (selv om jeg satt den til 11kW) gjør meg litt nervøs. Håper det er laderene eller kabelen, ikke bilen, som er årsaken...

oppdatert: prøvde 22kW fortumlader i dag, og fikk 11kW-fart som forventet.  *phew*