Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: SUNPWRD på mandag 18. desember 2017, klokken 21:09
Jeg må høre litt med dere før jeg tar en avgjørelse.
Kona kjører Soul, jeg har S75D. Vi lader i garasjen nå på 16 kurs. Vi bytter på å lade så det fungerer greit, men vil ha hver vår 10A schuko kontakt. I forhold til vårt bruk holder det med så sakte lading. Kan drar 8,9A og jeg pleier å ha Teslan på 7A.
Så jeg legger ut en forespørsel på Mittanbud.no. 2 schuko på hver sin 10A kurs med jordfeilbryter type B. Fra sikringsskap er det ca 15 meter til der jeg vil ha den første kontaktaken og 20 meter fra sikringsskapet til den andre.
Har fått 3 "tilbud". 16000, 16250 og 17000 inkl mva. Er dette ran på høylys dag, eller er det noe jeg ikke ser? Jeg synes dette var dyrt.
Enebakk, 20 min fra Lillestrøm / 35 min fra Oslo....
Er ikke elektriker og gjetter bare på pris ut fra en elektriker her nå..
2 stk jordfeilbryter type B 4000,- * 2 = 8000,-
40 meter 2,5mm2 PR-kabel á 50,-/meter = 2000,-
2 stk stikkontakter á 100,- = 200,-
2 stk jordfeilautomater 10A á 700,- = 1400,-
200 klammer = 300,-
= 11 900,- kun i materiell
4-5 lapper i arbeid og kjøring er vel ikke helt på jordet.
Forutsetter jordfeilbryter fra anerkjente produsenter (schneider/eaton/hager etc). Chint kan man finne til en tredjedel av prisen.
Sitat fra: gr på mandag 18. desember 2017, klokken 23:03
Er ikke elektriker og gjetter bare på pris ut fra en elektriker her nå..
2 stk jordfeilbryter type B 4000,- * 2 = 8000,-
40 meter 2,5mm2 PR-kabel á 50,-/meter = 2000,-
2 stk stikkontakter á 100,- = 200,-
2 stk jordfeilautomater 10A á 700,- = 1400,-
200 klammer = 300,-
= 11 900,- kun i materiell
4-5 lapper i arbeid og kjøring er vel ikke helt på jordet.
Forutsetter jordfeilbryter fra anerkjente produsenter (schneider/eaton/hager etc). Chint kan man finne til en tredjedel av prisen.
Håper virkelig ikke at du har betalt så mye for materiellet...
Her er hva det burde kostet:
2x jordfeilbryter, á 2500,- = 5000,-
40 m PR 2x2,5, á 12,- = 500,-
2x stikk, á 100,- = 200,-
2x automat, á 200,- = 400,-
200x klammer = 200,-
Diverse materiell 700,-
Totalt = 7000,-
Priser fra anerkjente produsenter.
Vil tippe en dags arbeid = 5000,-
Burde ikke koste mer enn 12.000,-
Når du først legger kabel bør du legge 3-fas som tåler 32A. Koster minimalt ekstra i materiell og gjør det enkelt å oppgradere til 32A i fremtiden.
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. desember 2017, klokken 08:15
Når du først legger kabel bør du legge 3-fas som tåler 32A. Koster minimalt ekstra i materiell og gjør det enkelt å oppgradere til 32A i fremtiden.
PFXP 4G10mm2 koster ca. 150,- pr. meter.
4G6mm2 ca. 115,- pr. meter.
Med schuko kan man lade med maks 10 A lovlig.
Hvorfor ikke investere litt mer og få to ladestasjoner med type 2 kontakt og 16 A (ville allikevel lagt opp til 32 A som andre nevner)?
Alternativt trådd til maksimalt og innstallert to 32 A ladestasjoner med lastdeling om mulig.
Sitat fra: Norse_Hansen på tirsdag 19. desember 2017, klokken 07:58
Håper virkelig ikke at du har betalt så mye for materiellet...
Har opplevd å bli fakturert 775,-/stk for Elko plus dobbelstikk (ikke punktpris, kun stikkontakten), 115,-/meter for 2,5mm2 PR-kabel, rundt 220,- per Elko 1x veggboks etc.. av norsk elektrikerfirma med norske elektrikere, så jeg har mistet helt troen på hele bransjen. Som jeg har sagt før her inne, ønsker meg elektriker som tar betalt det de trenger for å drive firma, betale bil, ha til fortjeneste, i timebetalingen, i stedet for at materiellet skal være fullstendig bingo.
Sitat fra: Norse_Hansen på tirsdag 19. desember 2017, klokken 07:58
Her er hva det burde kostet:
2x jordfeilbryter, á 2500,- = 5000,-
40 m PR 2x2,5, á 12,- = 500,-
2x stikk, á 100,- = 200,-
2x automat, á 200,- = 400,-
200x klammer = 200,-
Diverse materiell 700,-
Totalt = 7000,-
Priser fra anerkjente produsenter.
Vil tippe en dags arbeid = 5000,-
Burde ikke koste mer enn 12.000,-
Skulle ønske at jeg kunne stole på at dette er hva elektrikere tar. Har funnet et nytt firma nå som var helt ærlig på at de tar 30% påslag på sine rabatterte priser, og er spent på hva det ender med. Usikkerheten er at det er null informasjon om hva prisene er i utgangspunktet, så hva skal en forholde seg til? Har store elektrikerfirma bedre rabatter en enkeltpersonsforetak? Volum burde tilsi det, men hvem vet...
Via jobb har jeg 75% rabatt på f.eks. Eaton digital jordfeilbryter type B og den ender på 2500,- eks. mva (har til sammenligning ca. 83% på stikkontakter). Skal man dra på 30% og så moms så ender den over 4000,-. Vi driver riktig nok ikke boliginstallasjon så det påvirker helt sikkert rabatten, men har rundt 100 elektrikere og installatør. Er det vanlig å ha enda høyere rabattsatser enn dette?
Sitat fra: gr på tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:10
Skulle ønske at jeg kunne stole på at dette er hva elektrikere tar. Har funnet et nytt firma nå som var helt ærlig på at de tar 30% påslag på sine rabatterte priser, og er spent på hva det ender med. Usikkerheten er at det er null informasjon om hva prisene er i utgangspunktet, så hva skal en forholde seg til? Har store elektrikerfirma bedre rabatter en enkeltpersonsforetak? Volum burde tilsi det, men hvem vet...
Via jobb har jeg 75% rabatt på f.eks. Eaton digital jordfeilbryter type B og den ender på 2500,- eks. mva (har til sammenligning ca. 83% på stikkontakter). Skal man dra på 30% og så moms så ender den over 4000,-. Vi driver riktig nok ikke boliginstallasjon så det påvirker helt sikkert rabatten, men har rundt 100 elektrikere og installatør. Er det vanlig å ha enda høyere rabattsatser enn dette?
Forstår at dette ikke er lett...
Beste tipset jeg kan gi for menigmann er å se på på priser på forskjellige nettsider for å se hva sånn ca. en elektriker betaler.
www.megaflis.no
www.eldirekte.no
www.elhandel.no
www.elektroimportoren.no
www.elby.no
Betaler de mye mer enn dette burde de reforhandle avtalene...
Har også hørt om firma som sier de kun tar 20% påslag på "innprisen" men oppgir feil innpris... Til og med et firma som påstod at en dobbel-stikk var 2-punkt og tok dermed dobbelt betalt. SVINDEL!!
Var mye klaging fra elektrofirma når feks. Megaflis begynte å selge PR-kabel og stikkontakter til en normal pris for nesten 10 år siden. Grossister og elektrofirma truet leverandører med boikott osv... ::)
Er selv elektriker og skjems over bransjen.
Takk for svar folkens. Jeg oppfatter at dere mener at tilbudene er dyre, men ikke ran - kan det stemme?
Jeg har i mellomtiden funnet denne og vurderer en sånn og 1 stk 10A schuko - får se hva tilbudet blir på det.
Jeg får installert to ladepunkter i disse dager, begge 20A med det som trengs hele veien fra sikringsskapet. Betaler 25k inkl en Saltoboks og en TWC. Ladekabel fra Saltoboksen kommer i tillegg.
Skal du først legge opp noe nytt, legg opp CEE-kontakter og ikke Schuko. Selv om du ikke har behov for å lade med mer enn 10A er Schuko noe forferdelig ræl til lading. En 16A til Soulen og en 32A til Teslaen selv om begge sikres med 16A, så slipper du overganger og dill, men kan bruke Teslas blå adapter direkte.
Takk for tanker og tips.
Jeg har fått kontakt med en elektriker som virker å ha kompetanse på området.
32A trefas kurs med jordfeilbryter (jeg kjøper TWC)
samt en 16A kurs med Salto 572.
26700 inkl mva pluss 5100 for TWC, så til sammen 31800...
Mye penger, men så blir det i orden...
Innspill?
Ikke annet enn at jeg tror du tar et valg som du vil ha stor glede av. Tror det er lurt å satse for fremtiden med en gang.
Har selv 32 A Schneider lader med type 2 kontakt og til sommeren setter jeg opp en til på motsatt side av stolpen.
Kan dette løses med kun en 32A trefase kurs?
- 32A trefase kurs med B vern i skapet.
- TWC #1 "lasket" for "tofase" 37A (8,5 kW)
- TWC #2 på "tredje fase" 16A (3,7 kW)
Alternativt bytte ut TWC #2 med en ladestasjon med innebygget B vern.
Sitat fra: Taffelman på fredag 22. desember 2017, klokken 00:28
Kan dette løses med kun en 32A trefase kurs?
- 32A trefase kurs med B vern i skapet.
- TWC #1 "lasket" for "tofase" 37A (8,5 kW)
- TWC #2 på "tredje fase" 16A (3,7 kW)
Alternativt bytte ut TWC #2 med en ladestasjon med innebygget B vern.
Nei TWC har fast type 2 kabel mens Soul har type 1 inntak. Du må ha ladestasjon(er) med type 2 uttak, f.eks EcoLite.
Da var 32A 3 fas kurs installert. :D
Bilen forteller at den får 22kW 32A/32A 222V.
Jeg trodde den skulle dra ca 8,4 kW? IT nett...
Og synes uansett at 22kW bar mye da jeg trodde laderen i bilen var maxet på 16,5kW...?
Sitat fra: Argi på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:55
Da var 32A 3 fas kurs installert. :D
Bilen forteller at den får 22kW 32A/32A 222V.
Jeg trodde den skulle dra ca 8,4 kW? IT nett...
Og synes uansett at 22kW bar mye da jeg trodde laderen i bilen var maxet på 16,5kW...?
Software er ikke tilpasset 230V IT og viser derfor feil. Bytt til km/t visning så får du korrekte tall.
Tusen takk jkirkebo.
Hadde en spesiell opplevelse som kanskje noen andre kan ha nytte av å høre om. Hvis dette er gammelt nytt får dere tilgi meg.
Forrige helg, midt i januar, -4 prøvde jeg å starte lading med TWC. Bilen var stilt inn på 7A (32A 3fas oppsett). Bilen ladet ikke, gikk ut til bilen og så mange feilmeldinger om car needs service, 12V battery low voltage og flere andre triste feilmeldinger. Så jeg ringte Tesla. Han mente at bilen var i orden, men kunne ikke forklare hva som skjedde. Jeg byttet til 13A UMC og alt fungerte fint. Han skulle uansett sjekke og kontakte meg igjen.
Nå på mandag ble jeg oppringt av samme mann, han hadde fått svar fra andre i Tesla systemet.
Når bilen prøvde å lade på så lav A krøller deg seg når bilen samtidig prøver å varme batteriet. Jeg fikk ikke opp melding om at den prøvde å varme batteriet (bilen var i Rang Mode). Løsningen var å sette opp strømstyrken i bilen til ca 13A. Mulig det går med litt mindre også, men har ikke testet for å finne nedre grense.
Godt å vite at det var brukerfeil / brukerfeil lift omstendighetene, og ikke feil på bil eller TWC.