Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Gogs på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:27
Vi kjøpte 2014 modell i3 i mars i fjor for 220.000,- fra Bavaria. Ser at tilsvarende i3 på Finn fra forhandlere ligger på det samme nå. Til og med høyere! Må si dette kjøpet bra bra. :) Nå vurderer vi å handle ny leaf. Tror dere bruktprisene holder seg i et halvt år til på i3?
Om du tror mange andre gjør som deg, altså bytter i3 inn med en Leaf, så er det nok lurt å selge et par måneder før alle de andre får sin nye Leaf....
Mitt tips er at dette er biler i litt ulike segmenter, så jeg tror prisene (som har holdt seg veldig bra siste året) også holder seg bra utover i 2018. Når den nye 120 Ah kommer vil nok noen bytte inn, men på det tidspunkt er vel også M3 like rundt hjørnet, så da er det en fare for at mange bytter - og det vil bli OK tilgang på rimelige også Model S. Ikke lett å spå om dette, men at det er lurt å selge før alle andre også er på FINN har jeg tro på..
Sitat fra: Gogs på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:27
Vi kjøpte 2014 modell i3 i mars i fjor for 220.000,- fra Bavaria. Ser at tilsvarende i3 på Finn fra forhandlere ligger på det samme nå. Til og med høyere! Må si dette kjøpet bra bra. :) Nå vurderer vi å handle ny leaf. Tror dere bruktprisene holder seg i et halvt år til på i3?
Det er 191 i3 på Finn i skrivende stund. Det er 40-50 flere enn for noen uker siden. Billigste er 180k, nest billigst 189 k, deretter fra 198k og oppover. Billigste med ACC (og hurtiglading) er 228k. Ser ut til å være gode tider å eie i3, så jeg bestilte meg en ny FC. Må derfor selge enten gammel fossilbil eller 3 år gammel i3, valgets kval ::)
Fikk mail fra Jæger i dag at de ønsker inn brukte i3 (selvsagt med ønske om at man la inn bestilling på ny bil og med innbytte) - skulle visst være gode muligheter for lavt mellomlegg, og 0,9% rente om man bestilte før nyttår.
Et kjapt søk på finn viser at Jæger Sentrum Bergen ikke har noen i3 til salgs - går alle til østlandet?
Jeg leste også markedet dithen at nybestilling er eneste fornuftige vei.
Rart noen vil bytte inn i3 mot Leaf....?
5 seter, større plass og lengre rekkevidde er vel ikke å forakte i en bruksbil. Jeg kan forstå at noen vil ha det fremfor 180hk og litt sportslige kjøreegenskaper.
Ellers er det selgers marked for elbiler skrives det om i de fleste medier nå. i3 ligger sjeldent ute lengre enn 14 dager, så er nok gode tider! :)
OT, men ...Ja, her er det vel bruksområdet som er avgjørende. Skal bilen primært brukes til jobbpendling, by og småkjøring så er det etter min vurdering ingen elbil som kan måle seg med i3. Skal man ha med sykkel, bikkje, 3 unger og bagasje så ville jeg valgt noe annet og gjerne Leaf 2 ;)
Det er plass til 5 og bagasje som må til. Vi har vært strålende fornøyd med i3 fordi den bare funker. Har hatt Zoe, og den funker ikke. Alle leaf eiere jeg har snakket med har vært strålende fornøyd i alle år. Så på den måten er kundetilfredsheten nogenlunde lik BMW. Så får det bare være at det er mer hardplast og mer traust med Leaf.
Sitat fra: Klykken på fredag 15. desember 2017, klokken 08:39
5 seter, større plass og lengre rekkevidde er vel ikke å forakte i en bruksbil. Jeg kan forstå at noen vil ha det fremfor 180hk og litt sportslige kjøreegenskaper.
Ellers er det selgers marked for elbiler skrives det om i de fleste medier nå. i3 ligger sjeldent ute lengre enn 14 dager, så er nok gode tider! :)
Helt enig, men rekkevidden på i3 er i de fleste tilfeller minst 17-18 mil. Så langt kjører jeg nesten aldri og på de 3 turene i året kan jeg legge inn en ladepause.
Vil mye heller kjøre en innbydende BMW enn en gammel Leaf - og ja, Leaf 2 ser jo enda gammel ut innvendig.
BMW har klart å tenke ut av boksen.
Sitat fra: Ecotrip på fredag 15. desember 2017, klokken 10:25
Sitat fra: Klykken på fredag 15. desember 2017, klokken 08:39
5 seter, større plass og lengre rekkevidde er vel ikke å forakte i en bruksbil. Jeg kan forstå at noen vil ha det fremfor 180hk og litt sportslige kjøreegenskaper.
Ellers er det selgers marked for elbiler skrives det om i de fleste medier nå. i3 ligger sjeldent ute lengre enn 14 dager, så er nok gode tider! :)
Helt enig, men rekkevidden på i3 er i de fleste tilfeller minst 17-18 mil. Så langt kjører jeg nesten aldri og på de 3 turene i året kan jeg legge inn en ladepause.
Vil mye heller kjøre en innbydende BMW enn en gammel Leaf - og ja, Leaf 2 ser jo enda gammel ut innvendig.
BMW har klart å tenke ut av boksen.
Helt klart helt annen appell i BMWen. Riktignok noe kortere rekkevidde for oss med "gammel 60Ah" enn det du skisserer.
Mener også at servicekostnader er lavere på i3. Var i alle fall noe rop om dette tidligere, som indikerte at Nissan hadde skrudd opp prisene betraktelig på både delepriser og servicepriser vedr. Leaf.
Aberet er bare plassen, egentlig. Og fjernlysa, som jeg håper har blitt fabelaktig på facelift-utgaven.
Men er kjekt å se at bruktbilprisene er høye på bilene våre nå. Selv for oss med "betautgave" fra 2014. ;D
Jeg har selv bilen min ute til salgs, men foreløpig har det bare vært mange inne og tittet og lite bevegelse. Den er nok litt for høyt priset (219k) ut fra km.stand (73k), og jeg må nok belage meg på at den må ned noe i pris før den selges, men håper jeg får solgt den før uke 7! :D
Sitat fra: Klykken på fredag 15. desember 2017, klokken 10:40
Sitat fra: Ecotrip på fredag 15. desember 2017, klokken 10:25
Sitat fra: Klykken på fredag 15. desember 2017, klokken 08:39
5 seter, større plass og lengre rekkevidde er vel ikke å forakte i en bruksbil. Jeg kan forstå at noen vil ha det fremfor 180hk og litt sportslige kjøreegenskaper.
Ellers er det selgers marked for elbiler skrives det om i de fleste medier nå. i3 ligger sjeldent ute lengre enn 14 dager, så er nok gode tider! :)
Helt enig, men rekkevidden på i3 er i de fleste tilfeller minst 17-18 mil. Så langt kjører jeg nesten aldri og på de 3 turene i året kan jeg legge inn en ladepause.
Vil mye heller kjøre en innbydende BMW enn en gammel Leaf - og ja, Leaf 2 ser jo enda gammel ut innvendig.
BMW har klart å tenke ut av boksen.
Helt klart helt annen appell i BMWen. Riktignok noe kortere rekkevidde for oss med "gammel 60Ah" enn det du skisserer.
Mener også at servicekostnader er lavere på i3. Var i alle fall noe rop om dette tidligere, som indikerte at Nissan hadde skrudd opp prisene betraktelig på både delepriser og servicepriser vedr. Leaf.
Aberet er bare plassen, egentlig. Og fjernlysa, som jeg håper har blitt fabelaktig på facelift-utgaven.
Men er kjekt å se at bruktbilprisene er høye på bilene våre nå. Selv for oss med "betautgave" fra 2014. ;D
i3-Appell:
- Karbon/Alu/Plast-komboen liten bulkesjans og ellers deilig med karbon på innsteg.
- Interiøret er herlig laget og deilig at de har gått bort fra dashbord-veggen. Kia Soul/Hyundai Ioniq er jo som å ha en plate foran seg.
- Baksetet er ypperlig for barn, lett å komme inn og i motsetning til mange biler med stigende vinduslinje så dipper den slik at de små ser godt ut av bilen.
- Automatisk flir ved kick-down.
- Lav pris på service og forsikring.
Negativt?
- Litt spesielle dører som det er mange pluss ved, men også minuser.
- Dyre bremser å reparere
- Litt dyre dekk
- Man får egentlig lyst på 2.