Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: emmern på mandag 04. desember 2017, klokken 15:43
https://in.reuters.com/article/tesla-subsidies-germany/germany-removes-tesla-from-subsidies-list-as-too-pricey-idINKBN1DV4IY
(https://in.reuters.com/article/tesla-subsidies-germany/germany-removes-tesla-from-subsidies-list-as-too-pricey-idINKBN1DV4IY)
Tesla customers could not order the Model S without extra features that pushed the price of the car above the limit, a spokesman for the German Federal Office for Economic Affairs and Export Controls (BAFA) said on Friday.
Rediger innlegg
Rap
Merkelig regel at kun biler under en viss verdi skal subsidieres. Hvorfor ikke bare en flat subsidie slik at verdien på den blir forholdsmessig mindre dess dyrere bilen er.
Regelen er nok laget for å unngå å subsidiere «rikinger». Kan jo også tenkes at har gjort dette bevisst for å unngå Teslasponsing til fordel for tyske biler.
Men flat subsidie hadde vært bedre.
Uansett så er det rart Tesla gjør seg til kjeltringer for dette. De selger vel ikke så mange flere biler av den grunn.
Artikkel om det på TU også.
https://www.tu.no/artikler/tesla-beskyldes-for-juks-i-tyskland/413340
Minner mest om proteksjonistiske tiltak, hvor de også har EU på lag...
https://www.tu.no/artikler/eu-dropper-krav-om-elbilproduksjon-en-gave-til-bilprodusentene/411658
Det skal «være opp til kundene» å velge miljøvennlige biler. Altså bløffebilene av rang er «dieselgate» og ekstreme avvik på NECD.
https://www.tu.no/artikler/sa-mye-slipper-bilene-egentlig-ut/347165
Og her avsløres det at avvikene er opp mot 200%
https://www.tu.no/artikler/regjeringen-skryter-av-a-ha-nadd-co2-malene-for-bilparken-problemet-er-at-utslippstallet-ikke-stemmer/413219
Skal det noensinne bli stell på dette her må billobbyen kobles vekk fra politiske beslutninger, men det er selvsagt urealistisk. Altså enda viktigere at Norge opprettholder elbilfordelene og som det ble foreslått i kommentarfeltet at biltrafikken burde måles på drivstofforbruk totalt. Myndighetene burde ta grep og ta realistiske stikkprøver ved trafikkstasjoner på forbruk på kunders biler. Avvik blir da reklamasjonssak hvor bilfabrikk må betale ekstra avgifter ihht måleresultatene samt erstatning til kunden på merutgifter på drivstoff. Ev heving av kjøpet. Da vil bilprodusentene heller ligge inn feilmarginer i sin favør ved beregning av avgifter samt at forbruker kan gjenkjenne oppgitt forbruk på eget forbruk hvis man kjører greit økonomisk.
Tesla burde som bmw2002 nevner her faktisk kunne levere «ribbet» utgave av Model S som de har oppgitt. Gjerne kun til det Tyske markedet slik tysk bilindustri leverer tilpassede «lavutslipp» biler med reduserte motorvolum til Norge og Belgia. Eks. BMW 5 serie med 2,2liter hvor normalen er 3liter. Har selv hatt en slik, og den bruker ikke mindre bensin enn 3literen, da den stadig må lenger oppover turtallsregisteret og blir mer ueffektiv pga dette. Provoserende greier. Aldri mer tyske ICE biler!! (eller andre ICE biler...)