Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: roarsivertsen på søndag 03. desember 2017, klokken 10:06

Tittel: Hovedlys.
Skrevet av: roarsivertsensøndag 03. desember 2017, klokken 10:06
Har kjøpt meg ny Tesla X, og venter å få den til jul

Har snakket med en del som har denne modellen, og sier at det er dårlig lys på fjernlysene .

Noen som har erfaring å dele ?
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: jkirkebosøndag 03. desember 2017, klokken 14:00
Sitat fra: roarsivertsen på søndag 03. desember 2017, klokken 10:06
Har kjøpt meg ny Tesla X, og venter å få den til jul

Har snakket med en del som har denne modellen, og sier at det er dårlig lys på fjernlysene .

Noen som har erfaring å dele ?

Jeg er ikke enig. Min gamle S hadde dårlige fjernlys, så jeg planla å få installert LED-bar på Xen når den kom. Men fjernlyset overrasket positivt for min del, og jeg har egentlig ikke sett behovet for å ettermontere noe.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Simmelimsøndag 03. desember 2017, klokken 14:47
Jeg synes fjernlyset er veldig bra! Kjørelysene er ikke like hogde mener jeg men om det er mørkt og man bruker fjernlysene så har man mer enn nok lys!
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: CaZpaHsøndag 03. desember 2017, klokken 16:22
Sitat fra: Simmelim på søndag 03. desember 2017, klokken 14:47
Jeg synes fjernlyset er veldig bra! Kjørelysene er ikke like hogde mener jeg men om det er mørkt og man bruker fjernlysene så har man mer enn nok lys!

Det samme syns jeg. Hadde lave forventninger da jeg hadde hørt at ekstralys var obligatorisk. Etter å ha kjørt litt i mørke nå så syns jeg ikke de er for dårlige.

Dessverre blir de dårlige når de blir skitne. Og TMX har ikke spylere på lyktene (!) noe som gjør at man bør være flink med renholdet.

Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: automatsøndag 03. desember 2017, klokken 17:56
Kommer fra Ford S-max som har suverent bra lys, og sammenlignet med den er både fjernlys og nærlys på mod X ganske stusselig.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Amatørensøndag 03. desember 2017, klokken 18:21
Sitat fra: CaZpaH på søndag 03. desember 2017, klokken 16:22Og TMX har ikke spylere på lyktene (!) noe som gjør at man bør være flink med renholdet.
:o  ....    Hva.....

At en billig e-up! ikke har er en sak, men at ikke Tesla har.......

Hva slags lys har den da?

Xenon og nye skarpe LED lys krever vel lyktespylere. Eller?
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: CaZpaHsøndag 03. desember 2017, klokken 18:22
Sa ikke at model x hadde beste lysene på markedet. Og det finnes bedre lys, men syns ikke de er så dårlige at ekstralys er obligatorisk.

Den har LED og xenon såvidt meg bekjent. Men spolere har den ikke. Dette er absolutt noe tesla bør få til på nyere modeller.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Knut Røesøndag 03. desember 2017, klokken 18:26
De har bevisst senket effekten på lyktene til 25 watt for å omgå kravet til lyktespyler.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Amatørensøndag 03. desember 2017, klokken 18:31
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: jkirkebosøndag 03. desember 2017, klokken 18:31
Sitat fra: CaZpaH på søndag 03. desember 2017, klokken 18:22
Sa ikke at model x hadde beste lysene på markedet. Og det finnes bedre lys, men syns ikke de er så dårlige at ekstralys er obligatorisk.

Den har LED og xenon såvidt meg bekjent. Men spolere har den ikke. Dette er absolutt noe tesla bør få til på nyere modeller.

Kun LED på TMX så vidt jeg vet.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: CaZpaHsøndag 03. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. desember 2017, klokken 18:31
Sitat fra: CaZpaH på søndag 03. desember 2017, klokken 18:22
Sa ikke at model x hadde beste lysene på markedet. Og det finnes bedre lys, men syns ikke de er så dårlige at ekstralys er obligatorisk.

Den har LED og xenon såvidt meg bekjent. Men spolere har den ikke. Dette er absolutt noe tesla bør få til på nyere modeller.

Kun LED på TMX så vidt jeg vet.

Ok. Da har jeg lest feil :-)

Men syns fortsatt at lysene er godkjent for min del. Syns ikke jeg trenger ekstra lys.

Det jeg derimot kunne tenkt meg var at den automatiske dimmingen av fulltlys var raskere. Er altfor treg til å slå seg på igjen etter at en bil har passert.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: geearsøndag 03. desember 2017, klokken 21:30
Fjernlysene er nok det dårligste av alle biler jeg har kjørt de siste ti årene. Ikke så dårlige at de er et problem, men like fullt under alt annet.

Lyskjegla er veldig ujevn, mørke og lyse partier, spesielt utover mot sidene, nesten sebrastriper, og det er altfor mye lys sentrert rett foran bilen, det er nettopp derfor nærlys skal gå av når man slår på fjernlys, fordi lys rett foran bilen ødelegger. Mulig jeg må be Tesla sjekke høydejusteringen.

Forøvrig er min bil helt ny og også levert med de "adaptive" lysene, men de virker altså ikke. Ser noen sier at de ikke virker med AP2.5...
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: sjokomelkmandag 04. desember 2017, klokken 11:40
Jeg syns nærlyset på bilen min peker "ned i bakken". Jeg ser ikke lyset midt på bakluka til bilen foran på samme måte som jeg har opplevd med andre biler. Vanligvis skal man jo kunne se lyset med en tydelig avgrensning på toppen og kanskje et lite hakk opp på høyre siden. Omtrent som dette _____/------
Så jeg skal be service om å sjekke høydejusteringen ved neste anledning.

Fjernlyset er overraskende bra. Og jeg syns det er litt morsomt at overgangen fra nærlys til fjernlys er myk og sakte, mens når du skrur av fjernlyset forsvinner det kontant. :)

Har heller ingen funksjon i de adaptive lysene mine. Kun kurvelysene som slår ut ved sving.
(Har premiumpakken og har de "skikkelige" lyktene.)
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: HowieXmandag 04. desember 2017, klokken 21:35
Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. desember 2017, klokken 11:40

Har heller ingen funksjon i de adaptive lysene mine. Kun kurvelysene som slår ut ved sving.
(Har premiumpakken og har de "skikkelige" lyktene.)

Hva mener du med dette? Er ikke det du beskriver nettopp de såkalte adaptive lysene?
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: CaZpaHmandag 04. desember 2017, klokken 21:50
Sitat fra: HowieX på mandag 04. desember 2017, klokken 21:35
Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. desember 2017, klokken 11:40

Har heller ingen funksjon i de adaptive lysene mine. Kun kurvelysene som slår ut ved sving.
(Har premiumpakken og har de "skikkelige" lyktene.)

Hva mener du med dette? Er ikke det du beskriver nettopp de såkalte adaptive lysene?

To forskjellige ting. Kurvelys er de under hovedlys som lyser opp grøfta. Adaptive er egne lys i hovedlykt som tenner for å få lys inn i svingen.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: HowieXmandag 04. desember 2017, klokken 22:07
Ja, adaptive lys er de 3 lysene som sitter øverst i hovedlyset. Jeg har disse, samt innstilling for adaptive headlight i menyen. Når jeg svinger rattet, så ser jeg at grøften lyses opp i varierende grad. Jeg har forstått det slik at det er nettopp disse 3 lysene som da slås på avhengig av svingradius. Har sett en video lagt ut av Tesla-Bjørn som demonstrerer adaptive headlights, og funksjonen han viser, ser akkurat ut slik det fungerer i min bil. Men det er altså grøften/siden av veien som lyses opp. Skal de adaptive headlightsene gjøre noe annet enn dette?
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: CaZpaHmandag 04. desember 2017, klokken 22:10
De skal vel lyse lenger fremme inn i svingen på en måte. Men dette fungerer ikke med AP 2.5 enda. Sånn jeg har forstått det... Går an å skru det på i menyen, men de fungerer ikke.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: HowieXmandag 04. desember 2017, klokken 22:26
Ok, nettopp.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 05. desember 2017, klokken 08:13
Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. desember 2017, klokken 11:40
Jeg syns nærlyset på bilen min peker "ned i bakken".

Det syntest jeg også, så i går justerte jeg de litt opp.
Kjapt å gjøre det, av med plastdeksel ved siden av frunk, skru litt med en umbraco. Greit å lyse mot en vegg så man ser at det skrues riktig vei og ca hvor mye.

Synest det hjalp en del ja.

Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Øggenonsdag 06. desember 2017, klokken 23:16
Berre en sånn "sidenote" til lys. E det nokken som har en fiks ide eller løsning på å få "markeringslysa" til å virke?
Hørt det ikkje e lov i europa, men..........
Det ser jo så mykje bedre ut når dei lyse.
Edit: med markeringslys meinte ej dei nede i fanger'n om nokken skulle misforstå.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Leafytorsdag 07. desember 2017, klokken 13:40
Er jo lov i Europa om de klassifiseres som DRL.   ;)
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: geeartorsdag 07. desember 2017, klokken 18:20
Hva er egentlig problemet med å ha de på?

e-Golfen min har jo C-lysene og slår også på nærlys når det blir mørkt, slik at den har både C-lys (som vel er DRL) og nærlys..
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: sjokomelktorsdag 07. desember 2017, klokken 18:59
Det har med mengden lys som kommer fra lyktene. Parklys kan bare ha X lumens (jeg vet ikke tallet) i Europa, mens i USA kan (skal?) det være høyere.
Så jeg tipper og tror at DRL-stripen i hovedlyktene gir så mye lys i park-modus at de har nådd grensen, og de små stripene ved tåkelysene ville vippet over grensen på total tillatt lysmengde.
Det er vel samme stripen som er blinklys, er det ikke? Så jeg antar at de er helt like i Europa og USA, men bare med forskjellig programmering i software.

Ser du på f.eks. Mercedes E-klasse fra rundt 2010 til 2013, så har den DRL nede ved tåkelysene. Disse dimmes ned som parklys, og i tillegg et det noen små parklys oppe ved hovedlyktene. Så her er nok lysmengden samlet lav nok til at det er lov som parklys.
Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: Luringtorsdag 07. desember 2017, klokken 19:05
Det er kun lov til å ha to parklys også, og bra er det.
Eg møter jevnt og trutt tøffinger med ulovlige lys som blender, de har LED ringer både her og der, for sterke lys, feiljusterte lys etc.
ikkje klarer dei fleste nordmenn heller å setje på parklys når ein stoppar på ein utkjørsel for å sleppe forbi motgåande bil.

Politet burde bøtelagt feil lysbruk mykje meir enn dei gjer.

Tittel: Sv: Hovedlys.
Skrevet av: geeartorsdag 07. desember 2017, klokken 20:11
Syns nå C-ene til VW er ganske sterke... men det blir såklart en subjektiv påstand.