Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TMX Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 00:13
Jeg har akkurat sjekket på biltilsynet.no hvilken vektbelastning alle X100 som ligger på finn har, samt flere X75, og ALLE har lastindeks 106 bak og 102 foran, om de så er fem eller seks-setere. Dvs at det må være 950 kilo bak. Forøvrig har alle, om de så er X75 eller X100, dekkdimensjon 265/50/19. Jeg ser flere på forum oppgir at deres X100 har lastekrav på 1030 kilo pr hjul eller 2052 pr aksling. Dette finner jeg ingenting om på biltilsynet.no, så dette er svært uklart for meg.
Bakgrunnen er at jeg tenkte å velge 235/55/19, jeg har faktisk bestilt dem hos Dine Dekk AS, som påstår bestemt at disse er godkjent på X100, selv om de har vektindeks 105, som er 925 kg.
Noen har også montert disse dekkene og hjulene på sine X100. Enten kjører de ulovlig og er lurt av dekkselgeren ellers er det noe jeg ikke har fått med meg, og det kan godt hende.
Noen som kan oppklare?
Når det gjelder dekk:
SitatFor sommerdekk er det påbudt å følge LI slavisk. Velger man dekk med lavere hastighetsindeks (dog ikke under det bilen er konstruert for), er det kanskje mulig å bruke dekk med lavere LI enn vognkort, forutsatt at LI ikke bikker under det dekkenes hastighets tilsier og aldri under aksellast / 2 (jf. STRO-normen). Gjøres dette, må bilen i tillegg vises frem hos SVV og gå gjennom en enkeltgodkjenning (endring av vognkort).
For vinterdekk er det ikke påbudt å følge LI i vognkortet, siden dekk merket "M+S" uansett har en hastighetsindeks langt under bilens konstruerte hastighet og dermed unntas også LI fra økningen utover STRO-normen. For vinterdekk gjelder det at dekkenes LI aldri skal være lavere enn LI som fremkommer fra aksellast / 2 i vognkortet. Dette utløser ikke enkeltgodkjenning.
Fra: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26820.msg528522.html#msg528522
Felger må tåle aksellast / 2 alltid.
Skjønner fortsatt ikke. Hva er aksellast / L2?
Alle X100 og X75 har LI 102 fram og 106 bak. Det står ikke noe om "aksellast L2" på biltilsynet.no
Aksellast / 2 = Maks aksellast bak delt på 2
Eksempel X100: 2 052 kg / 2 = 1026 kg
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 1 800 kg
Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 2 052 kg
Sitat fra: gr på lørdag 18. november 2017, klokken 11:10
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 1 800 kg
Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 2 052 kg
Må kanskje spørre Biltilsynet hva dette betyr, dette var relativt forvirrende. Maks aksellast er 2052 kilo og Lastindeks er 106, som er 950 kilo pr hjul. Så om man kjøper hjul som innfrir kravene til lastindeks så innfrir de ikke kravene til akseltrykk/aksellast. Virker selvmotsigende.
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 12:03
Sitat fra: gr på lørdag 18. november 2017, klokken 11:10
Her er en tilfeldig nyreg X75: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57300
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 1 800 kg
Og her er en tilfeldig nyreg X100: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop+og+salg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=ek57325
Maks aksellast foran 1 470 kg
Maks aksellast bak 2 052 kg
Må kanskje spørre Biltilsynet hva dette betyr, dette var relativt forvirrende. Maks aksellast er 2052 kilo og Lastindeks er 106, som er 950 kilo pr hjul. Så om man kjøper hjul som innfrir kravene til lastindeks så innfrir de ikke kravene til akseltrykk/aksellast. Virker selvmotsigende.
Opplysningene stemmer overens med typegodkjenningen : 5348.073/2017, som står angitt i Autosys. Her tror jeg nesten du må ta kontakt med Tesla for å høre om dette stemmer.
Klistremerket i døråpningen på min X100D angir den europeiske typegodkjenningen og den sier LI på 106 på 285/35R22, for de andre dekkdimensjonene på bakaksel er LI oppgitt til 110. Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene.
Det skal være overenstemmelse mellom typegodkjennelseskiltet på bilen og opplysningene i vognkortet, det er det ikke for min bil, så her har Tesla en jobb å gjøre. Men de svarer ikke.
"Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene."
I så fall kan man bare overse lastindeksen, og da er det sannsynligvis mange som kjører rundt på ulovlige hjul.
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 13:10
"Maks aksellast har prioritet foran oppgitt lastindeks for dekkene."
I så fall kan man bare overse lastindeksen, og da er det sannsynligvis mange som kjører rundt på ulovlige hjul.
Godt mulig. Rart det står LI 106 i vognkortet, skulle tro det riktige bak for X100D ville vært LI 110.
Teslas originale 20" sommerdekk og 19" vinterdekk har vel begge LI 110 om jeg ikke husker feil. Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.
Sitat fra: Luring på lørdag 18. november 2017, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.
Det virker ikke særlig sannsynlig - at X75 kan gå ned på LI på vinterdekk, mens X100 må gå opp (fra LI 106 i vognkortet til 109 (aksellast 2050 / 2 = 1025 dvs LI 109)).
Det er kun akseltrykk som varierer fra bil til bil, fra modell til modell, mens lastindeks er lik på alle. Det er dermed ikke usannsynlig at lastindeks er feil, og dermed er vi tilbake til at dekkselgere som Dine Dekk, som gir bort kode til kjøpere mot tilgang til rimelige dekk, og som aktivt og ved flere forespørsler står på at hjul med vektbelastning 920 kilo er godkjent for X100, gir feil informasjon, og at flere kjører på ulovlige hjul.
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 14:57
Sitat fra: Luring på lørdag 18. november 2017, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. november 2017, klokken 14:18
Og X75D burde klart seg med LI 104 bak, ikke 106 som det står i vognkortet mitt...
Lastindeks har med hastighet å gjøre også, sjå over om forskjell på vinter og sommerdekk.
Sommerdekk må følge LI (i vognkort) dvs. 106 mens vinterdekk kan bruke aksellast /2 dvs. 104.
Det virker ikke særlig sannsynlig - at X75 kan gå ned på LI på vinterdekk, mens X100 må gå opp (fra LI 106 i vognkortet til 109 (aksellast 2050 / 2 = 1025 dvs LI 109)).
Det er kun akseltrykk som varierer fra bil til bil, fra modell til modell, mens lastindeks er lik på alle. Det er dermed ikke usannsynlig at lastindeks er feil, og dermed er vi tilbake til at dekkselgere som Dine Dekk, som gir bort kode til kjøpere mot tilgang til rimelige dekk, og som aktivt og ved flere forespørsler står på at hjul med vektbelastning 920 kilo er godkjent for X100, gir feil informasjon, og at flere kjører på ulovlige hjul.
Det virker tilfeldig hvilke data som blir overført fra typegodkjennelsen i Autosys databasen til vognkortet.
I Autosys er X100D godkjent med 19, 20 og 22 tommers hjul.
I mitt vognkort er det oppført 265/50R19 som standard dekk foran og bak, mens lastindeks foran/bak er oppgitt til 102/106.
Dette er imidlertid LI for 22 tommerne, oppgitt i Autosys. Rimer også med at en måtte kjøpe bilen med 20 tommere for å få registrert den med max tillhengervekt.
ALLE model X har LI 106 bak. Om dekket har 19 eller 22 tommer kan i alle fall ikke spille noen rolle, da en 19 tommers felg kan ha større vektbelastning enn 22 tommere og omvendt.
Spørsmålet, om man kan kjøpe et hjul som faktisk innfrir vognkortets LI eller om hjulet skal innfri vognkortets akseltrykk, består.
Sitat fra: T.K på lørdag 18. november 2017, klokken 17:14
ALLE model X har LI 106 bak. Om dekket har 19 eller 22 tommer kan i alle fall ikke spille noen rolle, da en 19 tommers felg kan ha større vektbelastning enn 22 tommere og omvendt.
Spørsmålet, om man kan kjøpe et hjul som faktisk innfrir vognkortets LI eller om hjulet skal innfri vognkortets akseltrykk, består.
Hjulet skal som et minimum innfri vognkortets akseltrykk, og Model X100D har oppgitt forskjellig LI i typegodkjenningen for forskjellige dekkdimensjoner.
Bak: LI = 110 for 19 og 20 tommer, og LI=106 for 22 tommer. Hvorfor det er slik, riktig eller galt, må Tesla svare på. Det er de som har oppgitt disse verdiene i typegodkjennelsen og lagt dem inn i Autosys databasen.
Tabell med dekkspesifikasjoner finnes i brukerdokumentasjon side 176, her er ikke 19-tommer listet opp, men 265/50R19 har LI=110 hastighet W i typegodkjennelsen.
Snakket i dag med Statens vegvesen, veidirektoratet, teknisk avdeling.
Spesifikasjonene fra Tesla vedr. akseltrykk og lastindeks samsvarer ikke og er dermed enten et resultat av trykkfeil et eller annet sted i prosessen eller andre feil-angivelser. Eventuell trykkfeil eller annen feil er heller ikke konsistent, men opptrer forskjellig avhengig av hjuldimensjon.
De forskjellige lastindeksene samsvarer heller ikke på forskjellige hjuldiametere. Feks. er lastindeks med 20 tommers hjul oppgitt til 109 (1030 kg), noe som samsvarer med akseltrykket på 1025 kilo, mens 22 tommers felg har lastindeks 106. Vedkommende hos veidirektoratet hadde aldri sett noe lignende, og de eneste som kan svare er Tesla selv.
Videre var jeg i kontakt med Dine Dekk AS i Bergen, som leverer rimelige felger og dekk til de som har brukt koden deres ved nybilkjøp. De insisterer på at feilen nærmest er enda mer omfattende, at Tesla USA godkjenner hjul med akseltrykk 900 kilo eller mer på X100, altså ikke under 900 kg. De har kjøpt opp veldig mange felger av typen PH Turbin. Dekkmann kan feks ikke levere disse lenger før "engang i 2018". Sannsynligvis fordi Dine Dekk AS har kjøpt opp alle.
Tesla X har tillatt totalvekt på 3079 kilo og selv om bilen har henger og er fullastet bak vil akseltrykket aldri komme opp i 1800 kilo bak, så fremt man ikke kjører over store dumper med mye overlast, og dermed kan de som har kjøpt 235/55/19 ikke usannsynlig unngå å få mangellapp ved EU-kontroll.
Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 14:24
De har kjøpt opp veldig mange felger av typen PH Turbin. Dekkmann kan feks ikke levere disse lenger før "engang i 2018". Sannsynligvis fordi Dine Dekk AS har kjøpt opp alle.
Antar du meiner den nye typen for 19" som tåler 900 ++kg? Dagens type kan ikkje brukes for 19" på Tesla X.
Når kan Dine Dekk leverere da?
Ikkje i dag iallefall, kanskje før jul men andre leverandører seier over nyttår som realistisk.
Sitat fra: Luring på mandag 20. november 2017, klokken 20:14
Sitat fra: T.K på mandag 20. november 2017, klokken 14:24
De har kjøpt opp veldig mange felger av typen PH Turbin. Dekkmann kan feks ikke levere disse lenger før "engang i 2018". Sannsynligvis fordi Dine Dekk AS har kjøpt opp alle.
Antar du meiner den nye typen for 19" som tåler 900 ++kg? Dagens type kan ikkje brukes for 19" på Tesla X.
Når kan Dine Dekk leverere da?
Ikkje i dag iallefall, kanskje før jul men andre leverandører seier over nyttår som realistisk.
Ja, den nye typen med 900 ++ kg. Dine Dekk hadde disse på lager og skulle sende et sett med felger og dekk til meg. De hadde kjøpt opp 200 felger, så vidt jeg husker. Med antallet biler som kommer i løpet av kort tid kan det blir etterspørsel, men det kan hende mange ikke tar sjansen på å kjøpe, da de ikke innfrir kravet i vognkortet. Men med tanke på hva Biltilsynets tekniske avdeling fortalte meg, og med tanke på at det nærmest er umulig å få akseltrykk på over 1800 kilo på en slik bil om man ikke fyller bagasjerommet med konas gullsmykker, tar i alle fall jeg sjansen.
Eg fekk følgende svar fra Dine Dekk for 6 dager siden:
SitatMulig det kommer inn turbinfelger før jul.
og nå har de på lager?
Meld iallefall tilbake her når du får de.
Sitat fra: Luring på tirsdag 21. november 2017, klokken 07:35
Eg fekk følgende svar fra Dine Dekk for 6 dager siden:
SitatMulig det kommer inn turbinfelger før jul.
og nå har de på lager?
Meld iallefall tilbake her når du får de.
Hjulene kom i dag. 19" med 235/55 Good Year Ultra Grip. Kr. 14 000 med bruk av henvisningskode.
Kva vekt er de merket med?
Hva er dimensjon på de Tesla leverer med original felg? Trodde det var bredere dekk bak?
Noen som vet om felgene på dette bildet er 19´´som kommer med originalt?
Sitat fra: Luring på tirsdag 28. november 2017, klokken 11:55
Kva vekt er de merket med?
LI 105
Sitat fra: es på tirsdag 28. november 2017, klokken 14:47
Noen som vet om felgene på dette bildet er 19´´som kommer med originalt?
Ser ut som 19" cyclone for meg
Er nok originale cyclone ja, samme gule lablene som står på mine nye slipstream.
Sitat fra: T.K på tirsdag 28. november 2017, klokken 15:04
Sitat fra: Luring på tirsdag 28. november 2017, klokken 11:55
Kva vekt er de merket med?
LI 105
Eg tenkte vel på felgene, men fekk vel ikkje det fram.
Takk Megleren og Gr, da kjøper jeg kanskje de :-)
Sitat fra: Luring på tirsdag 28. november 2017, klokken 17:33
Sitat fra: T.K på tirsdag 28. november 2017, klokken 15:04
Sitat fra: Luring på tirsdag 28. november 2017, klokken 11:55
Kva vekt er de merket med?
LI 105
Eg tenkte vel på felgene, men fekk vel ikkje det fram.
De er over 900 kilo, altså de nye som nylig har kommet, ikke de med 895 kilo. Det er i alle fall det jeg ble fortalt, har ikke sjekket og felgene er sendt til lakkering.
Du kan jo sjekke når du får de tilbake kva vekt de er godkjent for.
Sitat fra: Luring på tirsdag 28. november 2017, klokken 21:34
Du kan jo sjekke når du får de tilbake kva vekt de er godkjent for.
Jeg har aldri sjekket vektbelastning på felger før, har bare hørt på forhandlere. Finner ikke noen henvisning på google til hvor man ser hvor mye felgen tåler. Noen som vet hvor dette er skrevet på felgen?
Vanligvis på innsiden av en av eikene, ligger i støpen. Der skal du normalt finne vektbelastning, ET (innpress), produksjonsland, og noen ganger mer.
Den skal ha ein merking som ser ca. slik ut: 8J19xxET40 som viser dimensjoner etc. info her:
https://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/felg-merking
samt ei merking som viser tillatt vekt (Max load), noko slikt:
Sitat fra: T.K på tirsdag 28. november 2017, klokken 23:09
Jeg har aldri sjekket vektbelastning på felger før, har bare hørt på forhandlere.
Eg er vel i overkant skeptisk :-), men når 3 forhandlere har forsøkt å selge meg 19" PH turbin med for lav tillatt vekt har eg vel litt grunn til det.
Og det er sjåføren som er ansvarlig for korrekte felger, ikkje forhandler.
Men eg har ikkje sett at det blir sjekket på PK, så risiko er vel liten om ein har for låg vekt.
Men tillatt last for dekka skal sjekkast på PK, og det blir sjekka ute i felten også.
Her er merkingen på mine 19 tommer Cyclone, levert til model X.
Ingen max load så langt jeg kan tyde.
Voldsom stripe med lodd... :o
Jeg er usikker på hvor kravene til merking eventuelt kommer fra, men det kan godt tenkes at det ikke er krav på originalfelger som bilen er typegodkjent med.
Det er mange felger som mangler merking ja, så eg trur det er av relativt ny årgang, eg veit heller ikkje om det er eit entydig krav. Som sagt blir det ikkje kontrollert på Pk.
Også de nye Slipstreamfelgene mangler merking.
Sitat fra: Luring på onsdag 29. november 2017, klokken 09:50
Det er mange felger som mangler merking ja, så eg trur det er av relativt ny årgang, eg veit heller ikkje om det er eit entydig krav. Som sagt blir det ikkje kontrollert på Pk.
Også de nye Slipstreamfelgene mangler merking.
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hva er PK?
EU / PKK
Takk for rettinga, Pk er som oftest Politisk Korrekt det ..
Noen som har lagt PH Turbin II 19» på X100D til vinterdekk? Jeg tenker å gå for Nokian R3 20», men vurderer også å gå litt mer all in for rekkevidde og heller gå for 19».
Ja. Imidlertid, etter en god del kilometer bak rattet på Tesla med 100-batteri, er ikke rekkevidde noe jeg tenker på lenger. Man kan nærmest selv bestemme om bilen skal bruke 180 eller 280 w/km ved å justere fart. Neste gang går jeg ikke usannsynlig for 20-hjul, større hjul gir dårligere komfort, og komfort - lav db- er ikke det Tesla har prioritert på modell X, og norsk asfalt lager i tillegg så mye støy inne i bilen at større hjul enn 20 vil muligens overdøve radioen.
Sitat fra: T.K på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:06
Ja. Imidlertid, etter en god del kilometer bak rattet på Tesla med 100-batteri, er ikke rekkevidde noe jeg tenker på lenger. Man kan nærmest selv bestemme om bilen skal bruke 180 eller 280 w/km ved å justere fart. Neste gang går jeg ikke usannsynlig for 20-hjul, større hjul gir dårligere komfort, og komfort - lav db- er ikke det Tesla har prioritert på modell X, og norsk asfalt lager i tillegg så mye støy inne i bilen at større hjul enn 20 vil muligens overdøve radioen.
Amen!
Men jeg kjenner noen som kjører X75D og sliter litt med rekkevidden (må hurtiglade pga. manglende ladeinfrastruktur på jobb).
Jeg synes også lavprofil er tøft, men ikke så tøft at jeg vil ofre komfort/støy/masse penger.
Kona synes det er harry, selv om hun er trønder...
Ganske ny X100D 5 seter registrert med 1800kg maks aksellast på bakhjulene: https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EV64310 (https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EV64310)
Men fortsatt lastindeks 110.
Er det noen med 19" originalfelger som kan sjekke hvilken maksimal vekt som er preget inn i dem?
Sitat fra: Lynet på lørdag 18. mai 2019, klokken 08:24
Er det noen med 19" originalfelger som kan sjekke hvilken maksimal ekte som er preget inn i dem?
Ingen maksimalvekt preget inn i mine 19 tommers originalfelger.
For min X100D fra juli 2017 er maks aksellast oppgitt til 2052 kg.
Lastindeks bak er oppgitt til 106, originaldekkene merket med 110.
Maks aksellast på 2052 kg må være feil, tillatt totalvekt er 3079 kg og vektfordelingen er sånn omtrent 50/50. Men verdiene er det Tesla som har lagt inn i Autosys databasen, og det virker ikke som de har tenkt å rette dem.