Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Havvo på torsdag 09. november 2017, klokken 10:33

Tittel: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Havvotorsdag 09. november 2017, klokken 10:33
Hei,

Jeg planlegger en tur fra Bergen til Ålesund. Det er supercharger i Sandane. Dette er 265km fra Bergen. Vil dette gå fint under "alle forhold" ? Dvs minusgrader? Jeg har ingen erfaring med Tesla på langtur.
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Red_Harvesttorsdag 09. november 2017, klokken 10:35
Det skal gå fint :)

Greit å ha forvarma bilen før avreise på de aller kaldeste dagene.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: runejonnytorsdag 09. november 2017, klokken 10:38
Er SC i Lavik også.
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Jejltorsdag 09. november 2017, klokken 10:41
Hvis det er orkan i motvind, så kanskje det blir på grensen. Ellers skal ikke en slik strekning være noe problem.
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Espelectrictorsdag 09. november 2017, klokken 18:08
Et relatert spørsmål.
Dersom man er tilkoblet strøm over natta men bilen er ferdig ladet noen timer før avreise slik at batteriet blir kaldt, er det noen måte å forvarme batteriet på?
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Red_Harvesttorsdag 09. november 2017, klokken 20:39
Skru på oppvarming av kupé

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Espelectricfredag 10. november 2017, klokken 09:04
Den varmer jo kupe på 5 min, antar batteriet trenger litt lenger enn dette?
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: jlanfredag 10. november 2017, klokken 09:16
Hvis du skal dra om morgenen, la bilen stå på lading til f.eks. 90% over natten og sett opp til 100% fra app når du våkner.
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Muffinmansøndag 12. november 2017, klokken 08:56
Sitat fra: Espelectric på fredag 10. november 2017, klokken 09:04
Den varmer jo kupe på 5 min, antar batteriet trenger litt lenger enn dette?
Varmer kun lufta i kupeen raskt. Det er lufta som skal varme opp selve kupeen, og det tar faktisk betydelig lengre tid. I veldig streng kulde må man gjerne forvarme opp mot en halvtime, og kanskje starte opp runde 2 for å få batteriet helt opp til 12 grader hvor batterivarmeren kutter.
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: Espelectricsøndag 12. november 2017, klokken 11:23
OK.
Men altså, dersom man setter på forvarming av kupe så varmer den automatisk også batteri?
Har forstått det slik at det ikke er noen måte å lesea av batteritemperatur på, uten å mikkmakke?
Tittel: Sv: Rekkevidde Tesla model S 75D på vinterstid
Skrevet av: niesøndag 12. november 2017, klokken 12:30
Sitat fra: Havvo på torsdag 09. november 2017, klokken 10:33
Hei,

Jeg planlegger en tur fra Bergen til Ålesund. Det er supercharger i Sandane. Dette er 265km fra Bergen. Vil dette gå fint under "alle forhold" ? Dvs minusgrader? Jeg har ingen erfaring med Tesla på langtur.
Jeg kjører Bergen-Ørsta-Bergen 10-12 ganger i året.
Kjørte først knappe to år med S85D og den hadde et vinterforbruk på 2,0-2,1 på våt vei og 5 grader . Dette økte til 2,3 med skiboks på taket. Når jeg ladet 85D til 80% på Sandane hadde jeg helt grei margin for å rekke hjem til Bergen uansett forhold. En S75D ladet til 90% bør da være null stress for kjøring Bergen-Sandane.

Nå er jeg gått over til X75 og denne har et typisk forbruk på 2,5 under samme forhold som S brukte 2,1. Hvis jeg kjører fra Bergen med 95% når jeg greit Sandane uten å stoppe på Lavik. Men ofte er avreisedagen slik at batteriet har kanskje kun 60-70% ved avreise Bergen. Da må jeg isåfall stoppe også på Lavik for å nå Sandane.