Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Havvo på torsdag 09. november 2017, klokken 10:33
Hei,
Jeg planlegger en tur fra Bergen til Ålesund. Det er supercharger i Sandane. Dette er 265km fra Bergen. Vil dette gå fint under "alle forhold" ? Dvs minusgrader? Jeg har ingen erfaring med Tesla på langtur.
Det skal gå fint :)
Greit å ha forvarma bilen før avreise på de aller kaldeste dagene.
Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Er SC i Lavik også.
Hvis det er orkan i motvind, så kanskje det blir på grensen. Ellers skal ikke en slik strekning være noe problem.
Et relatert spørsmål.
Dersom man er tilkoblet strøm over natta men bilen er ferdig ladet noen timer før avreise slik at batteriet blir kaldt, er det noen måte å forvarme batteriet på?
Skru på oppvarming av kupé
Sent from my Moto G (4) using Tapatalk
Den varmer jo kupe på 5 min, antar batteriet trenger litt lenger enn dette?
Hvis du skal dra om morgenen, la bilen stå på lading til f.eks. 90% over natten og sett opp til 100% fra app når du våkner.
Sitat fra: Espelectric på fredag 10. november 2017, klokken 09:04
Den varmer jo kupe på 5 min, antar batteriet trenger litt lenger enn dette?
Varmer kun lufta i kupeen raskt. Det er lufta som skal varme opp selve kupeen, og det tar faktisk betydelig lengre tid. I veldig streng kulde må man gjerne forvarme opp mot en halvtime, og kanskje starte opp runde 2 for å få batteriet helt opp til 12 grader hvor batterivarmeren kutter.
OK.
Men altså, dersom man setter på forvarming av kupe så varmer den automatisk også batteri?
Har forstått det slik at det ikke er noen måte å lesea av batteritemperatur på, uten å mikkmakke?
Sitat fra: Havvo på torsdag 09. november 2017, klokken 10:33
Hei,
Jeg planlegger en tur fra Bergen til Ålesund. Det er supercharger i Sandane. Dette er 265km fra Bergen. Vil dette gå fint under "alle forhold" ? Dvs minusgrader? Jeg har ingen erfaring med Tesla på langtur.
Jeg kjører Bergen-Ørsta-Bergen 10-12 ganger i året.
Kjørte først knappe to år med S85D og den hadde et vinterforbruk på 2,0-2,1 på våt vei og 5 grader . Dette økte til 2,3 med skiboks på taket. Når jeg ladet 85D til 80% på Sandane hadde jeg helt grei margin for å rekke hjem til Bergen uansett forhold. En S75D ladet til 90% bør da være null stress for kjøring Bergen-Sandane.
Nå er jeg gått over til X75 og denne har et typisk forbruk på 2,5 under samme forhold som S brukte 2,1. Hvis jeg kjører fra Bergen med 95% når jeg greit Sandane uten å stoppe på Lavik. Men ofte er avreisedagen slik at batteriet har kanskje kun 60-70% ved avreise Bergen. Da må jeg isåfall stoppe også på Lavik for å nå Sandane.